Auteur Topic: Bekering  (gelezen 16055 keer)

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Bekering
« Reactie #50 Gepost op: maart 18, 2011, 05:51:32 am »
Het beeld van de arend is heel simpel: De arend stelt hier Jezus voor en de wind de Heilige Geest. Dat is twee keer het zelfde. We worden door Jezus opgevoed en onze kracht is de heilige Geest. We moeten gewoon doen wat Jezus zegt en het komt goed. Bijbelbeeld zou bijvoorbeeld de druivenstronk en de ranken zijn. Je toevertrouwen aan Jezus. Niet alles in eigen handen willen houden, maar God vertrouwen.
Een nieuwe start is een nieuw begin

yvon777

  • Berichten: 171
    • Bekijk profiel
Bekering
« Reactie #51 Gepost op: maart 18, 2011, 04:17:16 pm »
Ik hoop in elk geval dat door dit onderwerp we wat meer van God mogen begrijpen over bekering = ons leven verliezen in Christus. Zijn wil in ons en niet langer onze eigen wil. (Zoals Wilken het heeft verwoord: Hem geen rol laten spelen in je leven maar Hem de regisseur laten zijn.
Dat maakt dat we het koninkrijk van God mogen gaan zien (die we straks binnen mogen gaan) en we mogen leven naar Zijn wil (waartoe de wet niet in staat was)

Als we dat begrijpen zal ons geloof en vertrouwen in Hem duidelijk groeien en zijn we op Hem gefocust, en niet op ons zelf, of ons denken.

Soms lees ik hier stukjes dat het meer lijkt dat mensen hun mening lopen te verdedigen dan simpelweg Bijbel lezen (wat veel bevrijdender is en veel meer vrede brengt) Want het draait niet om ons (of onze mening) maar om Hem alleen.
Nav dit onderwerp is het goed om onszelf door te lichten in hoeverre we onszelf nog in handen hebben en onze eigen ideeen en toekomst.

Want we weten waarschijnlijk zelf of we in de Geest leven (of met andere woorden of we wedergeboren zijn).
Naast de vruchten die ons leven draagt (niet door eigen kracht maar door Hem die die dingen in ons bewerkt (wat maakt dat je met vreugde in je hart dankbaar wordt naar Hem om wat Hij doet) weten we het ook vanuit ons hart.

quote:

Want zoals Jezus zegt: Wat geboren is uit een mens is menselijk, en wat geboren is uit de Geest is geestelijk. (Joh 3)

Elk mens wordt uit een mens geboren. Geen mens uitgezonderd (daardoor hebben we van nature een menselijke natuur)
Maar niet elk mens wordt uit de Geest geboren.
Als we tot besef komen dat onze menselijke natuur niet in staat is om te leven naar Zijn wil, mogen we sterven met Christus. Onszelf overgeven aan Hem. Romeinen zegt dat wanneer we sterven met Christus ook met Hem mogen opstaan in een nieuw leven.
En dat nieuwe leven is een leven dat geboren wordt uit de Geest.
Dus de vraag voor onszelf is of we opnieuw geboren zijn uit de Geest en of we begrijpen wat dat is.
Je kan het ook herkennen aan het leven zoals ik eerder aanhaalde van dat bordje in het park (of wat aangehaald werd naar wat Corrie had geschreven).

quote:

Wees niet verbaasd dat ik zei dat jullie allemaal opnieuw geboren moeten worden. De wind waait waarheen hij wil; je hoort zijn geluid, maar je weet niet waar hij vandaan komt en waar hij heen gaat. Zo is het ook met iedereen die uit de Geest geboren is.’ ‘Maar hoe kan dat?’ vroeg Nikodemus.  ‘Begrijpt u dit niet,’ zei Jezus, ‘terwijl u een leraar van Israël bent?
 
De vraag die Jezus hier stelt laat ons duidelijk zien dat het niet begrepen wordt door enkel bijbel te lezen. Want als er 1 iemand geleerd was daarin dan was dat Nicodemus wel. Nee het gaat verder, het gaat om ons leven om ons hart naar Hem toe. Een hart dat eigenwijs is of een hart dat vol overgave is naar Hem. Een hart dat alles zelf wil weten en doen of een hart dat alles aan Hem overlaat. Het eerste hart is krampachtig (Gods wil proberen te doen), het tweede is vrij (Zijn wil in jou te laten bewerken zonder eigen prestaties).
Ik hoop echt dat het ter opbouw mag zijn van een ieder van ons
« Laatst bewerkt op: maart 18, 2011, 04:19:55 pm door yvon777 »
www.inchristus.nl , omdat er buiten Hem niets is

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Bekering
« Reactie #52 Gepost op: maart 18, 2011, 08:02:17 pm »

quote:

yvon777 schreef op 18 maart 2011 om 16:17:
Ik hoop in elk geval dat door dit onderwerp we wat meer van God mogen begrijpen over bekering = ons leven verliezen in Christus. Zijn wil in ons en niet langer onze eigen wil. (Zoals Wilken het heeft verwoord: Hem geen rol laten spelen in je leven maar Hem de regisseur laten zijn.


Bijzonder dat je er over begint, want ik heb dit eens gedroomd:
Ik droomde in een droom wat eindigde met een beeld van een regiseur die aan een film werkte en God voorstelde die aan mijn leven werkte (als een gelijkenis) waarin een agent naar mijn huis toeliep, terwijl ik alleen in de achtertuin vol angst met mijn rug tegen de muur van de schuur zat. Echt weg gedoken. Die agent kende ik (ouderling van mijn kerk) en zei tegen me dat iedereen me niet meer moest, zelfs mijn ouders niet. Ze wilden me uit huis hebben.

Opeens veranderde de nachtmerrie dat het gewoon was in een heerlijke droom, waarin ik droomde dat er een warme zonnige periode aanbrak in mijn leven (de nachtmerrie speelde zich af in de nacht) en ik in een schitterend natuurgebied was, waar mijn hele familie relext dansten in een rij en me vergevend aankeek met een blik van: "het is goed jongen, het is goed zo. De narigheid is voorbij" Daarna sloot het af met het beeld van de regiseur.
Toen werd ik direct erna wakker.
Een nieuwe start is een nieuw begin

yvon777

  • Berichten: 171
    • Bekijk profiel
Bekering
« Reactie #53 Gepost op: maart 18, 2011, 08:15:16 pm »

quote:

[ Daarna sloot het af met het beeld van de regiseur.
Toen werd ik direct erna wakker.
dat is inderdaad wel heel bijzonder! (L)
www.inchristus.nl , omdat er buiten Hem niets is

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Bekering
« Reactie #54 Gepost op: maart 18, 2011, 11:52:47 pm »
Dat vind ik ook. Onvoorstelbaar, maar waar.
« Laatst bewerkt op: maart 19, 2011, 01:12:06 am door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

yvon777

  • Berichten: 171
    • Bekijk profiel
Bekering
« Reactie #55 Gepost op: maart 19, 2011, 01:13:07 am »
Dat zou heel goed kunnen, en misschien wil God jou daardoor duidelijk maken dat je het niet zelf hoeft te doen, maar dat Hij simpelweg de regisseur wil zijn van jou leven, waarin Zijn vrede in je hart de boventoon voert omdat Zijn Geest Gods wil bewerkt in je hart. Want daarin is een vrede en een rust te vinden die de wereld niet kent, zoals net voor je wakker werd (L)
www.inchristus.nl , omdat er buiten Hem niets is

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Bekering
« Reactie #56 Gepost op: maart 19, 2011, 01:19:51 am »
Tjonge. Ik had er van alles uitgehaald, maar hiervan was ik me nog niet bewust. Dank je Yvon. Ik had vandaag een bijzondere dag met hoogtepunten en dieptepunten. Momenten waarop ik me zwak voel en dan blijkt het opeens iets moois op te leveren. Maar dat is eigenlijk vrij persoonlijk.

Het idee dat God je echt neemt zoals je bent en niet van alles van je verwacht, maar dat Hij de liefde en kracht in me wil werken, dat besef ik dan weer wel en dan weer niet. Zo net voelde ik me weer slecht tegenover God en vrees ik dan dat God me weer even aan laat modderen. Wel, ik trapte er weer in. Dit is wat de duivel ons wil laten geloven, om ons weer in de oude natuur terug te krijgen.

Als je wil mag je wel voor me bidden.
Een nieuwe start is een nieuw begin

yvon777

  • Berichten: 171
    • Bekijk profiel
Bekering
« Reactie #57 Gepost op: maart 19, 2011, 01:24:12 am »

quote:

Het idee dat God je echt neemt zoals je bent en niet van alles van je verwacht, maar dat Hij de liefde en kracht in me wil werken
Ik zou daarover best met je willen mailen, want ik heb daar ook in mogen groeien. Mede door mn diepste binnenste, wat maakte dat ik wel zeker wist dat God me niet kon nemen zoals ik was. Maar Hij bewees het tegendeel, en veranderde uiteindelijk heel veel in mijn leven door datzelfde besef dat jij hierboven schrijft.

quote:

Als je wil mag je wel voor me bidden
Of ik wil?.. heel graag zelfs. Focus op Hem, voor Hem is niets onmogelijk echt niet! (L)
www.inchristus.nl , omdat er buiten Hem niets is

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Bekering
« Reactie #58 Gepost op: maart 19, 2011, 08:35:31 am »
Je mag me wel mailen. Dat lijkt me heel leerzaam.
Dank je voor je gebeden alvast :)
Een nieuwe start is een nieuw begin

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Bekering
« Reactie #59 Gepost op: maart 22, 2011, 07:34:25 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 15 maart 2011 om 22:40:
[...]
De aantoonbare tegenstelling zoals die al eerder verwoord is:
Ik heb e.e.a. nog eens (opnieuw) rustig doorgelezen en moet zeggen dat die tegenstelling inderdaad aantoonbaar is en - in zijn algemeenheid gesteld - "de leer van de kerk" te kort doet... Alsof deze leer van "de kerk" en "leer van de bijbel" per definitie niet samen zouden kunnen vallen...
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Bekering
« Reactie #60 Gepost op: maart 22, 2011, 08:12:29 pm »
Ik weet niet meer precies of het nu in DIT topic was dat ik iets las over "wedergeboorte" (volgens mij wel)...

Ik heb zojuist nog eens aandachtig de 1e brief van Petrus doorgelezen en daarin viel me wat "opmerkelijks" op (ik bedoel: het was me nog niet eerder opgevallen....)

Zoals Petrus het stelt (tenminste, volgens mij) gaat onze wedergeboorte vooraf aan de oproep om gehoor te geven aan de "nieuwe levenswandel"... Als immers die "wandel" kenmerkend zou zijn voor de "wedergeboren christen" (men dat heugelijke feit aan het gedrag van de christen zou kunnen aflezen...), dan zou Petrus niet hoeven op te roepen tot een "God welgevallig leven"!! Kenmerkend voor de staat van "wedergeboorte" is blijkbaar de mogelijkheid om daardoor heilig voor God te leven! Maar niet die "heilige levenswandel" zelf...


Kijk maar wat ik bedoel:
Petrus begint zijn brief met een lofprijzing gericht aan God:
1:3 Geprezen zij de God en Vader van onze Heer Jezus Christus: in zijn grote barmhartigheid heeft hij ons opnieuw geboren doen worden door de opstanding van Jezus Christus uit de dood, waardoor wij leven in hoop.

Jezus opstanding is onze wedergeboorte (onze hoop op redding - vers 5)

En vervolgens komt de vermaning:
14 Wees als gehoorzame kinderen en geef niet opnieuw toe aan de begeerten waardoor u vroeger, toen u nog onwetend was, werd beheerst, 15 maar leid een leven dat in alle opzichten heilig is, zoals hij die u geroepen heeft heilig is. 16 Er staat immers geschreven: ‘Wees heilig, want ik ben heilig.’

Dat gebod uit de Thora past Petrus toe op dit nieuwe leven van ons (van ons wedergeboren christenen): wees dan ook heilig, zoals God heilig is (Lev 19:2). ("Ga heen, zondig van nu af aan niet meer")...

Maar betekent dat nu dat een "wedergeboren christen" niet meer KAN zondigen? Petrus is realistisch, en waarschuwt ons:
1:13 Laat uw geest daarom voortdurend paraat zijn, wees waakzaam en vestig al uw hoop op de genade die u ontvangen zult wanneer Jezus Christus zich openbaart.

Wees waakzaam, maar vestig je hoop op de genade die je zal ontvangen... Hè? IN Christus ZIJN we toch al "vernieuwd" en "verzekerd van de genade"?? Vers 4-5: Er wacht u, die door Gods kracht wordt beschermd omdat u gelooft, in de hemel een onvergankelijke, ongerepte erfenis die nooit verwelkt. U ziet de redding tegemoet, die aan het einde van de tijd zeker geopenbaard zal worden.

En TOCH zegt Petrus: wees heilig, want God is heilig. Maar verwacht het desondanks niet van je "eigen" heiligheid... Maar "vestig al uw hoop op de genade die u ontvangen zult wanneer Jezus Christus zich openbaart"...

De reddingsboei wordt de aanstaande schipbreukeling met zijn twee plankjes al bij voorbaat om de nek gelegd, zou ik zeggen (met een knipoog naar Tertullianus...)
« Laatst bewerkt op: maart 22, 2011, 08:43:19 pm door Hendrik-NG »
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

yvon777

  • Berichten: 171
    • Bekijk profiel
Bekering
« Reactie #61 Gepost op: maart 22, 2011, 08:13:02 pm »
Leuk he nieuwe dingen te mogen ontdekken in Gods Woord :) Vind het leuk om te zien in elk geval !
Je schreef: Wees Heilig want in ben Heilig.
Hoe kan God dat van ons vragen als we weten dat we door onze natuur totaal niet in staat zijn om heilig te zijn.

Maar het is inderdaad zoals jij aanhaalt:

quote:

Maar verwacht het desondanks niet van je "eigen" heiligheid... Maar "vestig al uw hoop op de genade die u ontvangen zult wanneer Jezus Christus zich openbaart"...

Petrus schrijft hier aan mensen die door God zijn uitgekozen door God, voorbestemd om (geheiligd door de Geest) gehoorzaam te zijn aan Jezus Christus.

Dan zegt Paulus:  Hij die ons uit de doden heeft doen wedergeboren worden.
Uit de dood.. Ons sterven, is ons leven (wie zn leven verliest.. zal het vinden)

Inderdaad door de Geest die we daarin mogen ontvangen.
Zijn Geest is onze hoop in dit leven tot het nieuwe leven. (En zal ons leiden op Zijn wegen)
Door Zijn Geest alleen kunnen we Heilig zijn.
Want de Heilige Geest is heilig en zal ons dus niet leiden op onheilige paden.
Wanneer we ons eigen weg gaan, kunnen we ons laten leiden naar onze eigen geest (welke de ondergang wordt)

Jezus verwoordt het inderdaad ongeveer net zo:
Blijf in mij, dan blijf ik in jullie. Een rank die niet aan de wijnstok blijft, kan uit zichzelf geen vrucht dragen.(Joh 15)

Hoop dat je mag groeien in alles wat God ons wil leren. Betrek Hem er zelf ook bij dat Hij je ogen mag openen voor dingen die je nog niet ziet of anders ziet dan Hij bedoelt. Zo zijn we ook op Hem gericht en niet op onszelf, en das het beste, want daar draait het uiteindelijk om.
« Laatst bewerkt op: maart 22, 2011, 08:39:01 pm door yvon777 »
www.inchristus.nl , omdat er buiten Hem niets is

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Bekering
« Reactie #62 Gepost op: maart 22, 2011, 08:41:53 pm »

quote:

yvon777 schreef op 22 maart 2011 om 20:13:
[...]
 Ik weet niet precies waarop gedoeld wordt, heb ook even terug gekeken.
Maar als het goed is is de kerkleer (waar je dan ook lid van bent) gelijk aan de leer van de Bijbel toch?
Ik hoopte al dat je met je uitspraken dit bedoelde te zeggen (en dat er sprake was van een schijnbare tegenstelling). Maar verschillende personen (die op mij tot nog toe overkomen als "zeer goed bedoelende medeforumgenoten") hadden de volgende uitspraak van je heel anders opgevat:

quote:

yvon777 schreef op 14 maart 2011 om 07:19:
[...]
Hoe bedoel je dat dit beledigend over kan komen?
Ik lees veel kerkelijke dingen (kerkleer) maar zie ook stukjes (boven aan forum overzicht de voorwaarden) met daarin dat Gods woord centraal staat. En ik ben blij dat te zien.. Want ik ben op zoek naar Gods woord vanuit de Bijbel..
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

yvon777

  • Berichten: 171
    • Bekijk profiel
Bekering
« Reactie #63 Gepost op: maart 22, 2011, 09:16:27 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 22 maart 2011 om 20:41:
[...]

Ik hoopte al dat je met je uitspraken dit bedoelde te zeggen (en dat er sprake was van een schijnbare tegenstelling). Maar verschillende personen (die op mij tot nog toe overkomen als "zeer goed bedoelende medeforumgenoten") hadden de volgende uitspraak van je heel anders opgevat:


[...]

Och heden, gaat het nog steeds daar over? Wat heb ik nou weer gezegd haha
Mijn grond is hoe dan ook Gods woord en daar wil ik op bouwen (en dus niet al eerste een kerkleer).
En als het goed is komen die overeen, zo niet dan geef ik de voorkeur aan de Bijbel, maar dat lijkt me logisch.. toch? : $ Of staat hier de kerkleer vooraan en daarna de Bijbel.. als dat zo is dan heb ik ‘de voorwaarden’ misschien verkeerd gelezen..

Hoop in elk geval dat die ' verwarring'  nu de wereld dit forum uit is, en dat we in elk geval samen gericht mogen zijn op de waarheid vanuit Zijn woord :)

(had mn vorige reatie vervangen door een reactie die wel ontopic was, vandaar dat die niet meer terug te vinden is, ik dacht dat die niet relevant was.. maar goed.. sorry voor het weghalen)
www.inchristus.nl , omdat er buiten Hem niets is

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Bekering
« Reactie #64 Gepost op: maart 23, 2011, 08:42:22 am »

quote:

yvon777 schreef op 22 maart 2011 om 21:16:
[...]

Och heden, gaat het nog steeds daar over? Wat heb ik nou weer gezegd haha
Mijn grond is hoe dan ook Gods woord en daar wil ik op bouwen (en dus niet al eerste een kerkleer).
En als het goed is komen die overeen, zo niet dan geef ik de voorkeur aan de Bijbel, maar dat lijkt me logisch.. toch? : $ Of staat hier de kerkleer vooraan en daarna de Bijbel.. als dat zo is dan heb ik ‘de voorwaarden’ misschien verkeerd gelezen..

Hoop in elk geval dat die ' verwarring'  nu de wereld dit forum uit is, en dat we in elk geval samen gericht mogen zijn op de waarheid vanuit Zijn woord :)

De opmerking was ook niet zozeer op jou gericht, maar meer een (verlate) reactie op een bijdrage van Ignatius...

Overigens heb ik wel de neiging om de Bijbel te lezen vanuit het "denkkader" dat ik via mijn geloofsonderricht heb aangeleerd gekregen... Maar ik doe dat echt niet kritiekloos... Ik heb alleen niet de behoefte om keer op keer "het wiel opnieuw te gaan uitvinden" voor wat betreft het "verstaan van de Bijbel"... Datgene wat al eeuwen geleerd wordt zal niet zonder reden al eeuwen geleerd worden (maar ik realiseer me tegelijk ook de gevaren van dat uitgangspunt...  ;) )


(Daar komt trouwens ook bij dat mijn ervaring in het "hier en nu" (n=2 gemeenten) is, dat dat "herformuleren van geloofswaarheden" ook een heleboel ruzies oplevert (lees: onrust in gemeenten en scheuringen...) - en dan denk ik: "liever het op details wat oneens met de rest van de club dan in mijn uppie in een eigen "huisgemeente" bivakkeren")
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

yvon777

  • Berichten: 171
    • Bekijk profiel
Bekering
« Reactie #65 Gepost op: maart 23, 2011, 10:59:53 am »

quote:

Overigens heb ik wel de neiging om de Bijbel te lezen vanuit het "denkkader" dat ik via mijn geloofsonderricht heb aangeleerd gekregen... Maar ik doe dat echt niet kritiekloos... Ik heb alleen niet de behoefte om keer op keer "het wiel opnieuw te gaan uitvinden" voor wat betreft het "verstaan van de Bijbel"... Datgene wat al eeuwen geleerd wordt zal niet zonder reden al eeuwen geleerd worden (maar ik realiseer me tegelijk ook de gevaren van dat uitgangspunt...  )

Dat begrijp ik heel goed hoor. Al draagt het wel gevaren met zich mee inderdaad. Weet je, het is nog altijd Gods Geest die mensen de ogen opent ook voor Zijn woord. En juist aan de mensen waar je het niet van verwacht. Het zijn niet de geleerden die het evangelie kennen zegt Jezus, maar juist aan hen waar de wereld op neer kijkt, wordt het bekend gemaakt. Want zij gaan niet uit van eigen wijsheid (wijsheid van mensen) maar richten zich op Hem en Hem alleen.
En dat betekend niet dat ze het 'wiel opnieuw uit gaan vinden'  maar juist een relatie met Hem krijgen en Hem leren kennen zoals Hij is vanuit die relatie.

Maar ik begrijp wat je bedoelt met je uitgangspunt, elk mens staat op een grond wat betreft hun geloof. En het is ook net waar je mee opgegroeid bent.
Zelf kreeg ik veel vragen ook mbt kerkleren, terwijl ik echt met een oprecht hart God wou zoeken. Maar de verwarring maakte dat ik Gods woord dichtsloeg en tegen mezelf zei: zij die ervoor geleerd hebben zullen het toch wel weten.
Maar tegelijkertijd realliseerde ik mij hetzelfde wat jij schreef over de gevaren.

Ik besefte dat het fundament van mijn geloof niet gericht was op Zijn wil en Zijn woord, maar op wat IK geloofde en in mijn ogen door de Bijbel was onderbouwd.
In werkelijkheid was ik bang voor wat Zijn waarheid zou zijn, stel dat sommige dingen die ik las wel waar zouden zijn, ik hield krampachtig vast aan wat ik geloofde en wat mij was geleerd. Maar daarin was geen plek voor wat Hij mij wilde leren.En omdat ik op een duur helemaal vast liep heb ik het los gelaten in Zijn handen. En gezegd: Wat het ook is, maak mij Uw weg bekend, want U alleen wil ik volgen. En dat heeft geleid tot waar ik nu sta, in het leven met Christus. Een leven die ik voorheen niet begreep.

En dan begrijp je dat ik ook simpelweg het bij Zijn woord wil houden, en wat Hij me wil leren door Zijn Geest. Ik heb niet langer een mening staande te houden, maar ik mag leven in overgave, een leven in vrede, totaal anders als ik voorheen was gewend (L)

En dat is niet in je uppie in een huisgemeentetje bivakkeren, maar gaan waar God wil dat je zal gaan. En of dat nou in je gemeente is, in een andere gemeente, buiten de kerkmuren of in de woestijn, dat doet er niet toe. Want het is niet langer jouw keus en jouw weg, maar Zijn keus en Zijn weg. Hij kent hen die Hem nodig hebben, en wij mensen niet. Dat maakt ook dat we ons niet op onszelf voor kunnen laten staan, omdat God het overzicht heeft en wij niet.

Maar ik geloof dat ik nu alweer veel te lang praat, kan er wel uren over doorpraten, het leven in Hem is en blijft bijzonder, en tis echt zo dat de Geest leven brengt, en als je daar af en toe een glimp van op mag vangen wordt je vervuld met een vrede die je niet kan beschrijven en kan je alleen maar Hem danken (L)

Maar dan begrijp je/jullie misschien wat meer van waarom ik schreef op Hem gericht te zijn als eerste :) zal ik nu mijn betoog eindigen ;) : p
www.inchristus.nl , omdat er buiten Hem niets is

St. Ignatius

  • Berichten: 1753
  • Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
Bekering
« Reactie #66 Gepost op: maart 23, 2011, 11:30:22 am »

quote:

Hendrik-NG schreef op 22 maart 2011 om 19:34:

Ik heb e.e.a. nog eens (opnieuw) rustig doorgelezen en moet zeggen dat die tegenstelling inderdaad aantoonbaar is en - in zijn algemeenheid gesteld - "de leer van de kerk" te kort doet... Alsof deze leer van "de kerk" en "leer van de bijbel" per definitie niet samen zouden kunnen vallen...


Ik waardeer je correctie ten zeerste. Zoals gezegd ging het niet om het katholieke gelijk aan te tonen, maar om een valse tegenstelling aan te wijzen. Sterker nog, ik wil zelfs ook nog wel de 'bijbelsheid' van  gereformeerde kerkleer verdedigen. Kerkleer is nl niet per definitie contrair aan de bijbel.

Vanuit katholiek standpunt voeg ik daar dan nog aan toe dat de Kerk per definitie vooraf gaat aan de bijbel en de Kerk niet volgt op de bijbel. De bijbel is het product van de door God geleide Kerk. Dat maakt de onterecht opgeworpen tegenstelling nog veel vreemder. Dat een user die mening is toegedaan, mjah soit...  maar dat het in een modbreak wordt bevestigd is bezwaarlijker. M.n. omdat deze mod normaal gesproken goed geinformeerd is en het nogal vreemd is dat ze impliciet ook haar eigen kerkleer onderuit haalt. Maar goed, een zwak moment zullen we maar zeggen... ;)
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Bekering
« Reactie #67 Gepost op: maart 23, 2011, 11:46:06 am »
't Was imho een correcte weergave van de inhoud van de verwijderde berichten.  De katholieken hebben een standpunt met betrekking tot kerkleer vs bijbelse leer (nl dat er geen verschil in is); en daar was discussie over. Inderdaad, het gereformeerde standpunt is een afgezwakte versie ervan. De toon van die berichten was -naast offtopic- beslist 'onaardig'.
(Ik had het in de mod-groep gegooid ter evaluatie. Maar een formele reactie laat nog op zich wachten.)
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Bekering
« Reactie #68 Gepost op: maart 23, 2011, 11:59:32 am »

quote:

yvon777 schreef op 22 maart 2011 om 21:16:
[...]

Mijn grond is hoe dan ook Gods woord en daar wil ik op bouwen (en dus niet al eerste een kerkleer).
En als het goed is komen die overeen, zo niet dan geef ik de voorkeur aan de Bijbel, maar dat lijkt me logisch.. toch?[/i]
Voor sommigen is het idd niet logisch. Als iemand vindt dat de kerkleer niet strookt met de bijbel, dan kan dat prima liggen aan het beperkte verstand van die persoon. Kerkleer is nl een product van eeuwenlang vergaarde kennis.

Gereformeerd vrijgemaakten stellen niet dat de kerkleiding altijd de waarheid in pacht heeft: een synode kan een bepaalde exegese niet dwingend opleggen. En verder kunnen gewone kerkleden er prima eigen meningen op na houden (tenzij over centrale dogma's zoals verwoord in apostolische geloofsbelijdenis/ gb van athanasius). Dat valt onder de noemer 'ter goeder trouw dwalen'.

Dus: er zijn mensen dusdanig wijs dat ze de kerkleer uitmuntender achten dan hun eigen interpretatie van de bijbel. Dat hangt samen met de belofte dat Jezus zijn kerk zal leiden door zijn Geest.
Zo wijs ben ik overigens niet altijd.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Bekering
« Reactie #69 Gepost op: maart 23, 2011, 12:08:29 pm »

quote:

yvon777 schreef op 23 maart 2011 om 10:59:
[...]
het leven in Hem is en blijft bijzonder, en tis echt zo dat de Geest leven brengt, en als je daar af en toe een glimp van op mag vangen wordt je vervuld met een vrede die je niet kan beschrijven en kan je alleen maar Hem danken (L)
Weet ik.....  :-)

(God dank!)
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

yvon777

  • Berichten: 171
    • Bekijk profiel
Bekering
« Reactie #70 Gepost op: maart 23, 2011, 12:54:34 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 23 maart 2011 om 12:08:
[...]

Weet ik.....  :-)

(God dank!)
:-D inderdaad dank aan Hem (L)
www.inchristus.nl , omdat er buiten Hem niets is

yvon777

  • Berichten: 171
    • Bekijk profiel
Bekering
« Reactie #71 Gepost op: maart 23, 2011, 02:26:14 pm »

quote:

Als iemand vindt dat de kerkleer niet strookt met de bijbel, dan kan dat prima liggen aan het beperkte verstand van die persoon
Ik zag daar ook een topic over het lezen van de Bijbel
www.inchristus.nl , omdat er buiten Hem niets is