Auteur Topic: Biechten  (gelezen 7949 keer)

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Biechten
« Reactie #15 Gepost op: april 05, 2011, 08:51:25 am »

quote:

Qohelet schreef op 05 april 2011 om 00:14:
Ik heb het idee dat Jakobus het eerst en vooral heeft over het toegeven van zonde die gemeenteleden tegen elkaar bedreven hebben. Als ik me goed herinner staat er in het Grieks εξομολογεισθε, "helemaal toegeven". Dat moedigt vergeving aan en verwijdert obstakels; zoals Jezus ook al zei, voordat je gaat offeren moet je eerst je ruzies met je broeder oplossen.
Daar zeg je iets wat mij heel logisch in de oren klinkt. Echter soms wil je broeder niet meer met je praten, wat dan te doen?
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Biechten
« Reactie #16 Gepost op: april 05, 2011, 09:32:30 am »

quote:

elle schreef op 04 april 2011 om 10:39:
Elkaar je zonden belijden is op zich een bijbelse opdracht. Het vormt onderdeel van geloofsgroei en genezing/verlichten van lijden. (Ik denk dat dat te weinig aan bod komt in grefoland.)

In het OT worden we ook al gewezen op het belijden van zonden.
David in Psalm 32:
Van David, een kunstig lied.

Gelukkig de mens van wie de ontrouw wordt vergeven,
van wie de zonden worden bedekt.
Gelukkig als de HEER zijn schuld niet telt,
als in zijn geest geen spoor van bedrog is.

Zolang ik zweeg, teerden mijn botten weg,
kreunend leed ik, de hele dag.
Zwaar drukte uw hand op mij, dag en nacht,
mijn kracht smolt weg als in de zomerhitte. sela

Toen beleed ik u mijn zonde,
ik dekte mijn schuld niet toe,
ik zei: ‘Ik beken de HEER mijn ontrouw’ –
en u vergaf mij mijn zonde, mijn schuld. sela

Laten uw getrouwen dus tot u bidden
als zij in zichzelf een zonde vinden.
Stormt dan een vloed van water aan,
die zal hen niet bereiken

Bij schuld belijden is er altijd de link naar het gebed in de Bijbel. Opbiechten zonder gebed is zinloos zoals de tekst in Jakobus ook aangeeft:
16 Belijdt daarom elkander uw zonden en bidt voor elkander, opdat gij genezing ontvangt. Het gebed van een rechtvaardige vermag veel, doordat er kracht aan verleend wordt. Overigens hebben we het dan niet over de genezing aan het lichaam maar de Échte genezing: vergeving van zonden.
Mail me maar als je wat wilt weten

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Biechten
« Reactie #17 Gepost op: april 05, 2011, 09:34:55 am »

quote:

gaitema schreef op 04 april 2011 om 22:13:
Over biechten denk ik dat je geen plichten moet maken. Ik vroeg ook aan die oud-klasgenoot of ik echt het op moest biechten, waarop hij zei dat het niet moest, maar mocht. Ik heb het toen hem verteld, omdat ik vond dat hij het wel mag weten. Hij zei ook de reden waarom het een goede uitwerking kan hebben. Hij zei namelijk dat als je biecht, een broeder voor je kan bidden voor genezing van de zonden. Hij heeft toen ook zijn rechterhand op mijn linker schouder gelegd en heeft om vergeving voor me gebeden tot Jezus. Ik werd er ontroerd van en voelde me echt van een last bevrijd. Nu ben ik niet meer de schijnheilige, maar een kind dat gered is van de duisternis.
Wat je her beschrijft sluit dus aan bij Jabus 5 :)

quote:

Bid daarom voor elkaar, opdat ze zullen bevrijd worden van de duisternis.
Ga je er dan van uit dat "ze" (de tieners) in duisternis leven? Ik snap dit even niet namelijk.
Mail me maar als je wat wilt weten

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Biechten
« Reactie #18 Gepost op: april 05, 2011, 10:11:57 am »

quote:

Qohelet schreef op 05 april 2011 om 00:14:
Ik heb het idee dat Jakobus het eerst en vooral heeft over het toegeven van zonde die gemeenteleden tegen elkaar bedreven hebben. Als ik me goed herinner staat er in het Grieks εξομολογεισθε, "helemaal toegeven". Dat moedigt vergeving aan en verwijdert obstakels; zoals Jezus ook al zei, voordat je gaat offeren moet je eerst je ruzies met je broeder oplossen.

Dat idee heb ik niet. Als dat echt zo bedoeld is, dan komt dat stelselmatig niet door in de vertalingen.
Daarnaast plaatst Jezus zijn opmerking in de context van offeren, en Jakobus het in de context van genezing en gemeentezijn. Bij Jezus gaat het niet zozeer over vergeving van zonden, maar over verzoening bij onenigheid. Ik denk niet dat deze 2 teksten zo makkelijk te matchen zijn.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
Biechten
« Reactie #19 Gepost op: april 05, 2011, 12:00:13 pm »

quote:

elle schreef op 05 april 2011 om 10:11:
[...]
(...)
Daarnaast plaatst Jezus zijn opmerking in de context van offeren, en Jakobus het in de context van genezing en gemeentezijn.

Jakobus' brief gaat voor een groot deel over het gebed. Ook dit gedeelte gaat vooral over gebed (zie alleen al de verwijzing naar Elia's gebed om droogte en om regen). Gebed en offeren ligt niet zo heel ver uit elkaar.

quote:

Bij Jezus gaat het niet zozeer over vergeving van zonden, maar over verzoening bij onenigheid. Ik denk niet dat deze 2 teksten zo makkelijk te matchen zijn.
Het gaat bij Jezus over beide. Je zou het zo kunnen zeggen: onderlinge verzoening is voorwaarde voor de vergeving van zonden. In Jezus' onderwijs (het offer heeft met vergeving te maken) èn in Jakobus' onderwijs.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Biechten
« Reactie #20 Gepost op: april 05, 2011, 12:35:51 pm »

quote:

E-line schreef op 05 april 2011 om 12:00:
[...]
In Jezus' onderwijs (het offer heeft met vergeving te maken) èn in Jakobus' onderwijs.

In Jakobus is het gebed niet een offer zoals de offers die voorgeschreven waren (slachtoffers, spijsoffers, brandoffers en zondoffers). In Jakobus gaat het om het gebed om genezing (de vergeving van zonden wordt bijkans beschreven als bijeffect.) Geen van de tempeldienst-offers heeft, volgens mij, een rol als het afsmeken van iets positiefs, laat staan genezing in het bijzonder.
In matth 5 is het offer niet nader gepreciseerd. Het opvatten als slacht- of zondoffer is interpretatie. Het staat er niet, al is het gezien de context (onenigheid met anderen) wellicht logisch het zo op te vatten.
Op deze manier worden deze teksten naar elkaar toegepraat (cf grefo opvatting), maar ik ben nog niet overtuigd van de legaliteit ervan.

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
Biechten
« Reactie #21 Gepost op: april 05, 2011, 12:41:31 pm »
Hoeveel heb je van Jakobus' brief op je netvlies? Alleen het laatste stukje van hf 5? Want in de hele brief gaat het over meer aspecten van bidden, niet alleen gebed om genezing.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Biechten
« Reactie #22 Gepost op: april 05, 2011, 12:58:13 pm »
Jakobus gaat over samen gemeente zijn, over geloofsgroei en hypocrisie. Niet over offeren. Nauwelijks over bidden. Het gaat aan het eind over samen lijden, samen opkrabbelen.
Tenzij ik iets mis. Then, please do enlighten me.

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
Biechten
« Reactie #23 Gepost op: april 05, 2011, 01:01:38 pm »

quote:

elle schreef op 05 april 2011 om 12:35:
[...]
(..)Geen van de tempeldienst-offers heeft, volgens mij, een rol als het afsmeken van iets positiefs, laat staan genezing in het bijzonder.
De tempeldienst is een combinatie van offers en gebed. Deze twee zijn de hele bijbel door enorm verweven. Kijk bijvoorbeeld naar het gebed dat Salomo bad bij de inwijding van de tempel (1 Kon 8, 2 Kron 6). Hij bad om verhoring van de gebeden die in de tempel werden opgezonden. Dit deed hij voor het altaar (vs 22 en 54) en nadat er enorm veel offers waren gebracht (vs 5).
Het kon bij die gebeden ook gaan om genezing:

quote:

37 (...) wanneer er pest is, (..) welke plaag en welke ziekte ook; 38 welk gebed, welke smeking ook, die enig mens van uw gehele volk Israël doen zal, omdat ieder van hen de plaag van zijn eigen hart kent, zodat hij zijn handen in dit huis uitbreidt, – 39 hoor Gij dan in de hemel, de vaste plaats uwer woning, en vergeef, grijp in, en vergeld ieder naar al zijn wegen, daar Gij zijn hart kent – want Gij alleen kent het hart van alle mensenkinderen –, 40 opdat zij U vrezen al de dagen die zij leven in het land dat Gij onze vaderen gegeven hebt.)

quote:

In matth 5 is het offer niet nader gepreciseerd. Het opvatten als slacht- of zondoffer is interpretatie. Het staat er niet, al is het gezien de context (onenigheid met anderen) wellicht logisch het zo op te vatten.
Het maakt ws weinig uit wat voor offer het om ging. Het gaat erom dat een offer en gebed (zoals ik hiervoor al aangaf: in de hele bijbel sterk met elkaar verbonden) onaanvaardbaar zijn zolang er wrok is.
« Laatst bewerkt op: april 05, 2011, 01:26:17 pm door E-line »

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
Biechten
« Reactie #24 Gepost op: april 05, 2011, 01:23:28 pm »

quote:

elle schreef op 05 april 2011 om 12:58:
Jakobus gaat over samen gemeente zijn, over geloofsgroei en hypocrisie. Niet over offeren. Nauwelijks over bidden. Het gaat aan het eind over samen lijden, samen opkrabbelen.
Tenzij ik iets mis. Then, please do enlighten me.

Oke, eerst een globale opmerking over de structuur van de brief: het lijkt een ringstructuur te hebben: het begint met het onderwerp waarmee het eindigt, enz.
De buitenste ring is die van het gebed: hf 1:5:

quote:

dan bidde hij God daarom, die aan allen geeft, eenvoudigweg en zonder verwijt; en zij zal hem gegeven worden. 6 Maar hij moet bidden in geloof, in geen enkel opzicht twijfelende, want wie twijfelt, gelijkt op een golf der zee, die door de wind aangedreven en opgejaagd wordt. 7 Want zulk een mens moet niet menen, dat hij iets van de Here zal ontvangen, 8 innerlijk verdeeld als hij is, ongestadig op al zijn wegen.
Dan in hf 4:

quote:

Gij begeert, doch gij hebt niet; gij zijt moorddadig en naijverig en gij kunt er niets mede verkrijgen; gij vecht en gij strijdt. Gij hebt niets, omdat gij niet bidt. 3 (Of,) gij bidt wel, maar gij ontvangt niet, doordat gij verkeerd bidt, om het in uw hartstochten door te brengen. 4 Overspeligen, weet gij niet, dat de vriendschap met de wereld vijandschap tegen God is? Wie dus een vriend der wereld wil zijn, wordt metterdaad een vijand van God. 5 Of meent gij, dat het schriftwoord zonder reden zegt: De geest, die Hij in ons deed wonen, begeert Hij met jaloersheid? 6 Maar Hij geeft dan ook des te grotere genade. Daarom heet het: God wederstaat de hoogmoedigen, maar de nederigen geeft Hij genade. 7 Onderwerpt u dus aan God, maar biedt weerstand aan de duivel, en hij zal van u vlieden. 8 Nadert tot God, en Hij zal tot u naderen. Reinigt uw handen, zondaars, en zuivert uw harten, gij, die innerlijk verdeeld zijt. 9 Beseft uw ellende, treurt en weent; uw gelach moet veranderen in treurigheid, en uw vreugde in neerslachtigheid. 10 Vernedert u voor de Here, en Hij zal u verhogen.

Hier wordt aan het gebed ook een soortgelijke voorwaarde gesteld: verneder jezelf, ken je zonden (ellende). Kennelijk deden de gemeenteleden dat niet en vonden het gek dat hun gebed niet werd verhoord.
Het aardige is, dat dit gevolgd wordt door:

quote:

11 Spreekt geen kwaad van elkander, broeders. Wie van zijn broeder kwaad spreekt of hem oordeelt, spreekt kwaad van de wet en oordeelt haar; en indien gij de wet oordeelt, zijt gij geen dader, doch een rechter der wet. 12 Eén is wetgever en rechter, Hij, die de macht heeft om te behouden en te verderven. Maar wie zijt gij, dat gij uw naaste oordeelt?

Je zou kunnen zeggen dat hij hiermee het hoogmoedige en de ellende uitwerkt.
Verder in hoofdstuk 5:

quote:

13 Heeft iemand onder u leed te dragen? Laat hij bidden. Is iemand blij te moede? Laat hij lofzingen. 14 Is er iemand bij u ziek? Laat hij dan de oudsten der gemeente tot zich roepen, opdat zij over hem een gebed uitspreken en hem met olie zalven in de naam des Heren. 15 En het gelovige gebed zal de lijder gezond maken, en de Here zal hem oprichten. En als hij zonden heeft gedaan, zal hem vergiffenis geschonken worden. 16 Belijdt daarom elkander uw zonden en bidt voor elkander, opdat gij genezing ontvangt. Het gebed van een rechtvaardige vermag veel, doordat er kracht aan verleend wordt. 17 Elia was slechts een mens zoals wij en hij bad een gebed, dat het niet regenen zou, en het regende niet op het land, drie jaar en zes maanden lang; 18 en hij bad opnieuw, en de hemel gaf regen en de aarde deed haar vrucht uitspruiten.
Het gaat in dit laatste gedeelte allereerst over de kracht van het gebed. Het voorbeeld van het gebed van Elia lijkt vreemd als je jouw focus als hoofdthema kiest. Wat heeft dit voorbeeld te maken met samen lijden, samen opkrabbelen?
« Laatst bewerkt op: april 05, 2011, 01:24:52 pm door E-line »

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Biechten
« Reactie #25 Gepost op: april 05, 2011, 02:59:02 pm »

quote:

E-line schreef op 05 april 2011 om 13:01:
Het gaat erom dat een offer en gebed (zoals ik hiervoor al aangaf: in de hele bijbel sterk met elkaar verbonden) onaanvaardbaar zijn zolang er wrok is.
Als mensen die wrok koesteren hun gebed niet verhoord wordt, hoe zit dat dan met de nakomelingen van de joden die de holocaust overleefd hebben?
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Biechten
« Reactie #26 Gepost op: april 05, 2011, 03:00:23 pm »

quote:

E-line schreef op 05 april 2011 om 13:23:
[...]

Oke, eerst een globale opmerking over de structuur van de brief: het lijkt een ringstructuur te hebben: het begint met het onderwerp waarmee het eindigt, enz.
De buitenste ring is die van het gebed: hf 1:5:
Gaat het daar idd om 'gebed'? (Diverse vertalingen gebruiken het woord 'bidden' niet eens, maar hebben het over 'vragen'.) Het gaat in H1 eerder om verzoekingen, waarbij gebed een hulpmiddel is.

quote:

Hier (h4) wordt aan het gebed ook een soortgelijke voorwaarde gesteld: verneder jezelf, ken je zonden (ellende). Kennelijk deden de gemeenteleden dat niet en vonden het gek dat hun gebed niet werd verhoord.
Ik lees het anders. Deze verzen zijn immers het antwoord op het 1e vers, die vraagt waarom het gemeenteleven zo slecht is. En dat is omdat mensen hypocriet zijn, alleen aan zichzelf denken en niet aan anderen. Verandering van die houding begint bij verootmoediging voor God. Dan zal God zich over je (en de gemeente) ontfermen. En dat volgt op H3, dat wordt besloten met 17  de wijsheid van boven is vooreerst rein, vervolgens vreedzaam, vriendelijk, gezeggelijk, vol van ontferming en goede vruchten, onpartijdig en ongeveinsd. Gerechtigheid is een vrucht, die in vrede wordt gezaaid voor hen, die vrede stichten. En dat is imho wat gezond gemeenteleven kenmerkt.
Het aardige is, dat het verootmoedigen voor God gevolgd wordt door het bekritiseren van het 'holier than thou' principe. Het elkaar veroordelen op grond van de wet is ongewenst. En in dat kader zie ik de opmerking in H5: belijd elkaar uw zonden.

quote:

Het gaat in dit laatste gedeelte allereerst over de kracht van het gebed. Het voorbeeld van het gebed van Elia lijkt vreemd als je jouw focus als hoofdthema kiest. Wat heeft dit voorbeeld te maken met samen lijden, samen opkrabbelen?

Het gaat imho om hypocrisie. De hele brief imho draait om wat geloof je en hoe laat je dat zien? Als dat niet goed zit (h2), dan hoef je van God niet veel te verwachten: geen verhoring van gebed (h4), geen genezing (h5), geen standvastigheid bij beproevingen (h1), geen wijsheid (h3). Als het niet goed zit, dan is het logisch dat er twisten zijn in je gemeente (begin h4). Het moet bij wat je doet gaan om de ander, niet om jezelf.
Hoe je met elkaar omgaat bepaalt hoe God met jou omgaat. Eerlijk naar elkaar toe zijn zorgt dat God zieken wil genezen. Ben je ziek? Zoek (de oudsten) in de gemeente op. Wees niet zelfzuchtig in je vraag, maar wees eerlijk over wie je bent; je zonden incluis.

Het elkaar belijden van zonden is (een klein) onderdeel van het zijn van een gezonde gemeente, die haar gebeden verhoord krijgt. Het typeert een rechtvaardige. In dat kader heb ik geen probleem met de verwijzing naar Elia op de Karmel.

Mocht je per se een parallel willen trekken met offeren, dan denk ik dat je niet kunt zonder Paulus opmerkingen over offers er bij te nemen.
rom 12: Broeders en zusters, met een beroep op Gods barmhartigheid vraag ik u om uzelf als een levend, heilig en God welgevallig offer in zijn dienst te stellen, want dat is de ware eredienst voor u.
Maar dat zit op 1 lijn met de brief van Jakobus: Paulus laat die opmerking volgen door een uitweiding hoe lichaamsdelen elkaar tot dienst zijn. En hoe hypocrisie dit in de weg staat.

Overigens is het 'samen lijden' idd wat overtrokken. Maar met je lijden, je slechte gezondheid moet je naar je gemeente. Zodat je samen kunt bidden om herstel.

(Overigens vind ik de verwijzing naar 't gebed van Salomo bij de inwijding van de tempel ook niet overtuigend. Salomo vraagt daar een heel aantal dingen van God die 'nieuw' zijn. Oa of God een gebed wil verhoren dat bij rampspoed richting de tempel wordt gebeden. God belooft echter alleen dat wat in de tempel gebeurt/wordt gebeden aandacht te geven. "‘Ik heb het smeekgebed dat je tot mij gericht hebt gehoord. Ik heb de tempel die je gebouwd hebt tot heilige plaats gemaakt, om er voor altijd mijn naam te laten wonen. Niets van wat daar gebeurt zal me ontgaan; ik zal alles ter harte nemen." Dit gebed kun je imho niet los lezen van Gods antwoord, dat nogal weinig toegeeflijk is, imho.)

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
Biechten
« Reactie #27 Gepost op: april 05, 2011, 10:02:56 pm »
Elle, ik laat het aan jou en E-Line over om de zaak verder uit te diepen, maar een ding wil ik onderstrepen: "Vergeef ons onze schulden zoals wij vergeving wie ons iets schuldig zijn". Het vragen en krijgen van vergeving van anderen is parallel met het vragen en krijgen van vergeving van God. Het verzoenen met anderen loopt parallel met het verzoenen met God.

Als Jezus het heeft over een "offerande" achterlaten om je eerst met je broeder te verzoenen, gaat het natuurlijk niet om de offerhandeling maar wel om de verzoening met God die dat offer bewerkte/representeerde. Jezus zegt dus zoveel als: voor je met God verzoend gaat worden, verzoen je eerst met je naaste. Dat is helemaal in lijn met de vijfde bede. En m.i. past het ook heel goed bij Jakobus, die het aan elkaar belijden van zonden tegen elkaar bedreven (mijn interpretatie) zet naast het aan God belijden van zonden tegen hem bedreven.

In mijn interpretatie gebruik ik het principe dat de apostelen als leerlingen woorden van Jezus doorgeven en toepassen; dus waar ik verbanden zie tussen hun brieven en de evangelien ga ik er vanuit dat die verbanden opzettelijk zijn.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Biechten
« Reactie #28 Gepost op: april 06, 2011, 02:16:17 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 05 april 2011 om 09:34:
[...]
Wat je her beschrijft sluit dus aan bij Jacobus 5 :)

Mooi ;)

quote:

Ga je er dan van uit dat "ze" (de tieners) in duisternis leven? Ik snap dit even niet namelijk.

Ik ga er van uit dat er duisternis is in het leven van de tieners. Zolang de ene tiener de andere tiener intimideert bijvoorbeeld, is er duisternis waar ze van af moeten. Zolang de tieners mij zeggen dat ze minder christelijk denken te zijn dan ik, dan is de genade van Jezus nog niet helemaal door gedrongen. Ook bij ons zelf niet. Want hoe vaak denken we niet goed te moeten handelen voor God en proberen zo onbewust uit eigen kracht goed te leven? Dan handelen we buiten Jezus om. Dan knokken we tegen demonen in ons eentje. Pas als het tot ons doordringt dat we echt zonder Jezus niets kunnen doen en Hem echt om hulp vragen, dan wordt je ook bevrijd van die strijd tegen de demonen, want engelen strijden dan aan jouw zijde. Heel veel christenen snappen niet hoe ze als christenen toch nog telkens zondigen, hoe dat nu kan. Het probleem is dus vaak dat we ons willen bewijzen tegen over God, dat we wel goede mensen kunnen zijn. Het is erg moeilijk te accepteren dat we zelf gewoon domweg te zwak zijn, te zondig om dat te kunnen.

Ik kan je wat moois vertellen. De Amsterdamse meid op mijn werk kwam heel blij naar me toe. Ze bedankte me er voor dat ik voor haar gebeden had. Ze ziet haar nieuw gevonden vriend die echt heel lief voor haar blijkt te zijn letterlijk als een wonder van God. De andere christen op mijn werk vertelde haar dat ik ook voor haar gebeden had en zo kwam ze dolblij naar me toe. Heel bijzonder. Ze is tot geloof gekomen, puur doordat we voor haar gebeden hebben en dat het nog verhoord werd ook. Ze heeft zware jaren achter de rug gehad. Haar oude vriend had haar in zwangere toestand laten stikken en ze heeft een tijd helemaal niets meer van mannen moeten hebben. Ze is ook depressief geweest. Mijn christelijke collega had haar gezegd dat ze zich er niet tegen moest vechten.

Zij ervoer Gods liefde in haar leven en ziet dat dus als een geschenk van God. Dat noem ik bevrijding uit de duisternis en levend in het licht. Al is haar kennis zeer gering, God heeft haar toch gevonden.
« Laatst bewerkt op: april 06, 2011, 02:19:56 am door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Biechten
« Reactie #29 Gepost op: april 06, 2011, 02:22:14 am »

quote:

Piebe schreef op 04 april 2011 om 23:14:
[...]

Ik vind het knap dat je je zo open stelt, daar ontbreekt mij ten ene male het lef voor, maar ik ben het niet met je eens dat wij als gelovigen in de duisternis zijn.

Ik had er gehoord dat we met de ene been in het geloof en met het andere been in de wereld leefden en dat herken ik. Al mijn zonden die ik bega is duisternis. Al het goede is Licht. Als het licht in me is, kan ik immers niet zondigen. Zolang ik zondig is het nog niet helemaal licht in mij. Het is zeg maar schemer.

Ik zie het in en buiten Christus zijn niet als een constand iets. Op het ene moment zijn we in Christus en zondigen we niet, op het andere moment zijn we buiten Christus en zondigen. De zonde komt op momenten dat we zonder Gods hulp willen handelen. We beginnen te strijden tegen verleidingen en bezwijken. De oplossing is dan om weer naar Jezus toe te vluchten. Back tot the Candle.

Dat ik mijn zonden belijden kon, was omdat ik mijn weerstand er tegen los liet. Ik liet me meevoeren door genade. Waarom zou ik me beter voor doen dan ik ben? Ik wilde gewoon bevrijding van de duisternis die ik herkende in mijn leven. Ik merkte dat ik wel gebed kon gebruiken.

Verleidingen verdwijnen trouwens niet hoor. Jezus had ze ook, maar Hij wees ons erop dat we met hulp van de Vader we er tegen opgewassen zijn.

Dat wil niet zeggen dat zijn leerlingen wel eens zwakke momenten hadden. In Jeruzalem na de uitstorting van de Heilige Geest kregen de christenen van Jeruzalem met wat apostelen het aan de stok met Paulus. Er zak even duisternis in het spel. Satan probeerde een wig te zetten tussen de broeders en zusters. Gelukkig leefde Paulus zo sterk in genade, dat via hem de strijd beslecht werd.
« Laatst bewerkt op: april 06, 2011, 02:30:01 am door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin