Auteur Topic: Biechten  (gelezen 8076 keer)

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Biechten
« Reactie #30 Gepost op: april 06, 2011, 10:09:16 am »

quote:

gaitema schreef op 06 april 2011 om 02:22:
[...]

Ik had er gehoord dat we met de ene been in het geloof en met het andere been in de wereld leefden en dat herken ik. Al mijn zonden die ik bega is duisternis. Al het goede is Licht. Als het licht in me is, kan ik immers niet zondigen. Zolang ik zondig is het nog niet helemaal licht in mij. Het is zeg maar schemer.

Ik zie het in en buiten Christus zijn niet als een constand iets. Op het ene moment zijn we in Christus en zondigen we niet, op het andere moment zijn we buiten Christus en zondigen. De zonde komt op momenten dat we zonder Gods hulp willen handelen. We beginnen te strijden tegen verleidingen en bezwijken. De oplossing is dan om weer naar Jezus toe te vluchten. Back tot the Candle.

Dat ik mijn zonden belijden kon, was omdat ik mijn weerstand er tegen los liet. Ik liet me meevoeren door genade. Waarom zou ik me beter voor doen dan ik ben? Ik wilde gewoon bevrijding van de duisternis die ik herkende in mijn leven. Ik merkte dat ik wel gebed kon gebruiken.

Verleidingen verdwijnen trouwens niet hoor. Jezus had ze ook, maar Hij wees ons erop dat we met hulp van de Vader we er tegen opgewassen zijn.

Dat wil niet zeggen dat zijn leerlingen wel eens zwakke momenten hadden. In Jeruzalem na de uitstorting van de Heilige Geest kregen de christenen van Jeruzalem met wat apostelen het aan de stok met Paulus. Er zak even duisternis in het spel. Satan probeerde een wig te zetten tussen de broeders en zusters. Gelukkig leefde Paulus zo sterk in genade, dat via hem de strijd beslecht werd.

Ik zie dat iets anders:

1 Thess 5,5
Gij zijt allen kinderen van het licht, en kinderen van de dag; wij zijn niet van de nacht, noch van de duisternis.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Trajecto

• Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
Biechten
« Reactie #31 Gepost op: april 06, 2011, 10:41:18 am »

quote:

Piebe schreef op 06 april 2011 om 10:09:
[...]

Ik zie dat iets anders:

1 Thess 5,5
Gij zijt allen kinderen van het licht, en kinderen van de dag; wij zijn niet van de nacht, noch van de duisternis.
6  Laten wij dan niet, evenals de anderen, slapen, maar  laten wij waakzaam  en nuchter zijn.

En als we dat bedenken, zien we zoals Gait dat het niet een kwestie is van op ons lauweren te gaan rusten maar waakzaam te blijven, denk ik.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Biechten
« Reactie #32 Gepost op: april 06, 2011, 10:47:42 am »

quote:

Qohelet schreef op 05 april 2011 om 22:02:
Elle, ik laat het aan jou en E-Line over om de zaak verder uit te diepen, maar een ding wil ik onderstrepen: "Vergeef ons onze schulden zoals wij vergeving wie ons iets schuldig zijn". Het vragen en krijgen van vergeving van anderen is parallel met het vragen en krijgen van vergeving van God. Het verzoenen met anderen loopt parallel met het verzoenen met God.
(...)

En m.i. past het ook heel goed bij Jakobus, die het aan elkaar belijden van zonden tegen elkaar bedreven (mijn interpretatie) zet naast het aan God belijden van zonden tegen hem bedreven. (...)

Ik begrijp het nut van het vergeven van anderen die jou iets misdaan hebben en wil daar niets aan afdoen. Ik heb alleen het idee dat Jakobus verder gaat dan dat, en hij het belijden van je eigen zwakten en zonden plaatst in een gezond gemeenteleven.
Een angel in de tekst is dat het suggereert dat ziekte en lijden 1 op 1 aan zonde gekoppeld zijn, maar dat staat er imho niet. Maar als er ziekte in de gemeente is, dan is dat reden om elkaar eigen zonden te belijden. En als er dan samen gebeden wordt, dan volgt zowel vergeving als genezing. (En dan nog is dat maar een deel van het verhaal, want het samen vieren van het Avondmaal, het samen verkondigen van Christus dood en opstanding is hier ook essentieel, imho).
« Laatst bewerkt op: april 06, 2011, 10:56:42 am door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Biechten
« Reactie #33 Gepost op: april 06, 2011, 05:53:04 pm »

quote:

[...]

Ik zie dat iets anders:

1 Thess 5,5
Geen bezit van de duisternis nee, maar dat is wat anders dan dat we helemaal licht zijn. Als ik tier en vloek, dan handel ik duister.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Biechten
« Reactie #34 Gepost op: april 09, 2011, 08:54:58 pm »

quote:

Trajecto schreef op 06 april 2011 om 10:41:

quote:

Ik zie dat iets anders:

1 Thess 5,5
6  Laten wij dan niet, evenals de anderen, slapen, maar  laten wij waakzaam  en nuchter zijn.

En als we dat bedenken, zien we zoals Gait dat het niet een kwestie is van op ons lauweren te gaan rusten maar waakzaam te blijven, denk ik.

Deze reactie had ik niet gezien, pardon.

Ik hoor christenen wel eens zeggen 'Jezus komt als een dief in de nacht' wat ik behoorlijk ironisch vind daar het door Paulus reeds ontkracht werd, maar tweeduizend jaar later is er slechts een enkeling die dat aanneemt. :+

'Maar gij, broeders, gij zijt niet in duisternis, dat u die dag als een dief zou overvallen.' (1 Thes 5,4)

En ook:

'Want gij waart eertijds duisternis, maar nu zijt gij licht in de Heere; wandelt als kinderen des lichts.' (Ef 5,8)

Als Christus jou verrast als een dief in de nacht ben je in de duisternis, maar dat kan niet want:

'Indien wij zeggen, dat wij gemeenschap met Hem hebben, en wij in de duisternis wandelen, zo liegen wij, en doen de waarheid niet.' (1 Joh 1,6)

Komt Christus als een dief in de nacht, wat steelt hij van je? Hoe kan Jezus ooit een dief zijn voor degenen die in hem geloven? Beste Trajecto, ik vraag je dit pro forma want ik heb sterk de indruk dat jij deze dingen reeds weet.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Biechten
« Reactie #35 Gepost op: april 09, 2011, 09:01:08 pm »

quote:

gaitema schreef op 06 april 2011 om 17:53:

quote:

Ik zie dat iets anders:

1 Thess 5,5
Geen bezit van de duisternis nee, maar dat is wat anders dan dat we helemaal licht zijn. Als ik tier en vloek, dan handel ik duister.
Er is in de Bijbel maar één geval bekend wat een beetje lijkt op jouw denkwijze en dat is de keer dat Petrus de Zoon drie keer loochende. Doch was dat een profetie die vervuld werd en aangezien de apostelen nergens leren dat wij een knipperlicht relatie met Jezus hebben geloof ik niet dat het waar is wat je zegt.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Biechten
« Reactie #36 Gepost op: april 10, 2011, 04:05:09 am »
Dus als ik tier en vloek, ruzie heb, de bijbel met opzet links laat liggen, me laat verleiden tot vele zonden al ben ik een gelovige christen, dan leef ik dus niet in het duister, maar in het licht?

Het geeft voor mij aan dat christenen niet weten wat de kern van het christendom is en wat Licht is, als dat geloofd moet worden.
« Laatst bewerkt op: april 10, 2011, 04:05:41 am door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Biechten
« Reactie #37 Gepost op: april 10, 2011, 04:08:49 am »

quote:

Piebe schreef op 09 april 2011 om 20:54:
[...]

Deze reactie had ik niet gezien, pardon.

Ik hoor christenen wel eens zeggen 'Jezus komt als een dief in de nacht' wat ik behoorlijk ironisch vind daar het door Paulus reeds ontkracht werd, maar tweeduizend jaar later is er slechts een enkeling die dat aanneemt. :+

'Maar gij, broeders, gij zijt niet in duisternis, dat u die dag als een dief zou overvallen.' (1 Thes 5,4)

En ook:

'Want gij waart eertijds duisternis, maar nu zijt gij licht in de Heere; wandelt als kinderen des lichts.' (Ef 5,8)

Als Christus jou verrast als een dief in de nacht ben je in de duisternis, maar dat kan niet want:

'Indien wij zeggen, dat wij gemeenschap met Hem hebben, en wij in de duisternis wandelen, zo liegen wij, en doen de waarheid niet.' (1 Joh 1,6)

Komt Christus als een dief in de nacht, wat steelt hij van je? Hoe kan Jezus ooit een dief zijn voor degenen die in hem geloven? Beste Trajecto, ik vraag je dit pro forma want ik heb sterk de indruk dat jij deze dingen reeds weet.

als ik dit volg en jou moet geloven, dan bestaan er geen christenen. Want ik ken maar één christen die totaal geen duisternis heeft gekend in zijn leven en dat is Jezus en ik ken maar één christen die terwijl hij christen is ook geen enkel moment in het duisternis heeft gewandeld en dat is Jezus.

Ik leef in het Licht en in de duisternis.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Biechten
« Reactie #38 Gepost op: april 10, 2011, 04:15:06 am »
Bovendien leid dit totaal af van het topic. Ik doelde namelijk op zonden die ik bega, die ik als duisternis zie dat ik beleden heb. Niemand kan me hier wijs maken dat die net zo goed leeft als Jezus en geen duisternis kent in zijn leven, mooie bijbelteksten ten spijt die hier compleet verkeerd wordt gebruikt, vooral omdat ik vlak bij Rijssen woon en in Nijverdal weet ik dat geen enkele christen zonder duisternis in zijn leven is. Elke zonde is duister en geen enkele christen die geen zonde begaat. Je hebt christenen die het geen zonden noemen, omdat we vergeven zouden zijn en het daarom maar slechts fouten noemen. Dan nog is het een woordspeling, want of het nu vergeven is of niet, het zijn duistere daden, het zijn de werken van de boze.

Mensen leven in zonde en zondigen iedere dag.
Daar waar gezondigd wordt is het duister, want het Licht zondigd niet. Wanneer we zondigen als christenen en dat doet iedere christen, dan zijn we niet in Christus. Na de zonde kan je naar Jezus toe vluchten en kom je zo weer in het Licht van Jezus. Dat proces herhaalt zich dagelijks. We groeien zo wel in intenciteit van de zonde weg en richting het Licht. Onze levens zijn niet zo zwart als dat van de duivel en niet zo wit als dat van Jezus. We zijn grijs en dienen steeds lichter te worden. Dat Licht is Jezus' Geest dat ons kan helpen, als we Hem toelaten in onze levens.
« Laatst bewerkt op: april 10, 2011, 04:26:56 am door gaitema »