Auteur Topic: Attestatie  (gelezen 12850 keer)

Durron

• Bekijk profiel
Attestatie
« Gepost op: april 06, 2011, 12:20:16 pm »
Ik was opzoek naar wat vanuit het GKV word gezegd wat een attestatie is en hoe daar mee wordt omgegaan. Weet iemand waar ik dat kan vinden?

Nu vind ik in de kerkorde artikel 63 hier het een en ander over terug maar ik vind hier weinig over terug hoe er word omgegaan met attestaties naar andere kerkgenootschappen. Ook vroeg ik me af hoe het zit wanneer gemeenteleden verhuizen en nog niet weten naar welke kerk ze gaan. Krijgen zij een attestatie mee naar een "nog niet bekende" kerk? of blijven ze dan eerst lid? In alles wat ik lees lijkt het erop alsof er niet vanuit word gegaan dat kerkleden eerst verhuizen en daarna pas bedenken waar ze lid worden en dan pas hun attestatie aanvragen.

Weet iemand hier hoe er vanuit GKV op word geacteerd?

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Attestatie
« Reactie #1 Gepost op: april 06, 2011, 01:24:39 pm »
art 63: Wanneer leden naar een andere gemeente vertrekken, zal de kerkenraad hun na de vereiste afkondiging aan de gemeente een attestatie betreffende hun leer en leven meegeven, ondertekend door de praeses en de scriba. Op deze attestatie zullen ook hun kinderen worden vermeld die nog geen belijdenis van het geloof hebben afgelegd. Aan de kerkenraad van de betrokken gemeente zal tijdig bericht worden gezonden. Indien een lid dat nog geen belijdenis van het geloof heeft afgelegd, besluit te verhuizen naar een andere plaats, zal een attest aan de betrokken kerkenraad worden gezonden met het verzoek, dit lid onder zijn opzicht en tucht te nemen.

Volgens mij fungeren attesten vooral binnen de GKv, al hoor je ook wel dat mensen met attest overkomen uit NGK of CKG (of soms een buitenlandse gemeente). Als je gaat verhuizen, dan val je automatisch onder de GKv (of CGK) die daar zijn gebied heeft. Ip weinig keuze.
Maar ik vermoed dat je -sec- ook een attest kunt krijgen zonder dat deze aan een zustergemeente gericht is. Een attest is uiteindelijk een getuigschrift: 'deze broeder/zuster was belijdend lid en gedroeg zich conform'. En een kerk met banden met de GKv zal zo'n attest accepteren. Voor andere kerken is het papiertje niet veelzeggend.

Het hangt een beetje van je kerkenraad af hoe flexibel ze er mee omgaan. Maar best kans dat de reactie zal zijn 'Verhuis je naar A? Dan krijg je je attest voor de GKv in A'.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Attestatie
« Reactie #2 Gepost op: april 06, 2011, 02:00:00 pm »

quote:

elle schreef op 06 april 2011 om 13:24:
art 63: Wanneer leden naar een andere gemeente vertrekken, zal de kerkenraad hun na de vereiste afkondiging aan de gemeente een attestatie betreffende hun leer en leven meegeven, ondertekend door de praeses en de scriba. Op deze attestatie zullen ook hun kinderen worden vermeld die nog geen belijdenis van het geloof hebben afgelegd. Aan de kerkenraad van de betrokken gemeente zal tijdig bericht worden gezonden. Indien een lid dat nog geen belijdenis van het geloof heeft afgelegd, besluit te verhuizen naar een andere plaats, zal een attest aan de betrokken kerkenraad worden gezonden met het verzoek, dit lid onder zijn opzicht en tucht te nemen.

Volgens mij fungeren attesten vooral binnen de GKv, al hoor je ook wel dat mensen met attest overkomen uit NGK of CKG (of soms een buitenlandse gemeente). Als je gaat verhuizen, dan val je automatisch onder de GKv (of CGK) die daar zijn gebied heeft. Ip weinig keuze.
Maar ik vermoed dat je -sec- ook een attest kunt krijgen zonder dat deze aan een zustergemeente gericht is. Een attest is uiteindelijk een getuigschrift: 'deze broeder/zuster was belijdend lid en gedroeg zich conform'. En een kerk met banden met de GKv zal zo'n attest accepteren. Voor andere kerken is het papiertje niet veelzeggend.

Het hangt een beetje van je kerkenraad af hoe flexibel ze er mee omgaan. Maar best kans dat de reactie zal zijn 'Verhuis je naar A? Dan krijg je je attest voor de GKv in A'.
Een blanco attest wordt niet afgegeven als het goed is. Een attestatie opvragen zonder aan te geven waar je je gaat voegen wordt in de regel niet gedaan omdat je niet weet of iemand zich wel weer bij een gemeente gaat voegen.
Mail me maar als je wat wilt weten

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Attestatie
« Reactie #3 Gepost op: april 06, 2011, 02:05:47 pm »
En als je je aansluit bij een niet-GKv gemeente komt dat ip neer op een onttrekking. En dan is een attest ineens ook niet meer mogelijk, omdat het je onttrekken iets is dat verkeerd is.

Durron

• Bekijk profiel
Attestatie
« Reactie #4 Gepost op: april 06, 2011, 04:06:38 pm »

quote:

elle schreef op 06 april 2011 om 13:24:

Precies in artikel 63 word niet gesproken hoe we binnen de GKv hiermee omgaan. Tot nu toe zie ik alleen alsof het niet onderkend word dat gemeenteleden soms niet weten waar ze zich willen aansluiten maar in de praktijk gebeurd dit wel. Vandaar dat ik deze vraag ook stel het verbaast me dat dit nergens al keer naar voren is gekomen. Een attestatie is naar mijn mening een brief van de huidige gemeente aan de nieuwe gemeente dat je dit lid  toevertrouwd aan hun herdelijke zorg. Kortom die stuur je niet mee zovan kijk maar waar je lid wordt. Maar als het lid niet zegt waar hij lid word wat moet een gemeente dan doen?

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Attestatie
« Reactie #5 Gepost op: april 06, 2011, 04:36:59 pm »
Waarom zou een GKv-gemeente iemand willen toevertrouwen aan de zorg van een PKN- of baptistengemeente?

Durron

• Bekijk profiel
Attestatie
« Reactie #6 Gepost op: april 06, 2011, 04:48:40 pm »

quote:

elle schreef op 06 april 2011 om 16:36:
Waarom zou een GKv-gemeente iemand willen toevertrouwen aan de zorg van een PKN- of baptistengemeente?

Dat zei ik toch niet? of bedoel je nu wat anders?

Het gaat erom wat moet een gemeente/kerkenraad doen als een lid verhuist maar nog niet weet waar hij zich moet aansluiten.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Attestatie
« Reactie #7 Gepost op: april 06, 2011, 05:02:00 pm »
Dan zoeken ze de dichtst bijzijnde GKv uit en adresseren het attest aan de kerkenraad ervan. Tenminste, dat was tot voor kort naar mijn weten de praktijk in veel gemeenten.

Een vriendin van mij wilde ooit weer 'meer met de kerk gaan doen'. In haar woonplaats waren 4 GKv's. Ze belde er 1 op, waarna ze als reactie kreeg: 'Wat is je postcode? Ow dat en dat? Dan moet je niet hier zijn maar bij GKv-zuid.' Uit diezelfde stad zijn verhalen van mensen die verhuisden omdat ze bij een andere GKv wilden horen. Maar die verhalen zijn ~10 jaar oud.
Bij mij in de stad doen ze minder moeilijk: er zijn 2 GKv's, maar als je dat erg graag wil dan kun je lid worden van de GKv waar je qua postcode niet onder valt.
Het ligt dus deels aan de kerkenraad.
« Laatst bewerkt op: april 06, 2011, 05:05:04 pm door elle »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Attestatie
« Reactie #8 Gepost op: april 06, 2011, 05:14:29 pm »
Ben je eigenlijk belijdend lid of dooplid? En wat zijn je opties qua kerk als je verhuisd bent? Is het je niet aansluiten bij een kerk ook een optie?

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Attestatie
« Reactie #9 Gepost op: april 06, 2011, 05:21:59 pm »
Er spelen hier 2 zaken door elkaar heen:

1. De attestatie. Dat is inderdaad niet veel meer dan een briefje met daarop de mededeling dat iemand belijdend lid was, al dan niet voorzien van opmerkingen over leer, leven, tuchtmaatregelen en dergelijke. In tegenstelling tot wat elle suggereert wordt zo'n ding niet opgestuurd (wel bij doopleden, maar dat is een ander verhaal), maar meegegeven aan het lid.

2. De 'overdracht' van opzicht en tucht. Binnen de GKv is het gebruikelijk dat er samen met het afgeven van de attestatie, een bericht naar de 'ontvangende' kerkenraad gaat dat er een attestatie is afgegeven, en dat de broeder of zuster onder de zorg van de ontvangende kerkenraad komt te vallen, tenzij nader bericht volgt.

Het is niet de bedoeling dat leden 'verdwijnen', dus wil de oude kerkenraad graag dat je aangeeft waar je heengaat, zodat die overdracht van zorg vlekkeloos kan verlopen. Als je dat niet wilt, zul je je in principe moeten onttrekken.

In de praktijk zijn er natuurlijk veel variaties op dit thema. Een lid kan altijd verdwijnen door geen adresgegevens achter te laten, en attestaties worden ook wel afgegeven zonder dat er een ontvangende gemeente bekend is. Maar dat hangt van de specifieke situatie af, en is zeker geen regel.

Uiteindelijk is het belangrijkste doel van dit alles dat een kerklid nooit zonder kerkenraad komt te zitten, tenzij er sprake is van een onttrekking. Tot het moment dat de attestatie is ingeleverd is de oude kerkenraad verantwoordelijk; wees blij dat ze die verantwoordelijkheid serieus nemen!
« Laatst bewerkt op: april 06, 2011, 05:25:34 pm door Pooh »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Attestatie
« Reactie #10 Gepost op: april 06, 2011, 05:27:12 pm »

quote:

elle schreef op 06 april 2011 om 14:05:
En als je je aansluit bij een niet-GKv gemeente komt dat ip neer op een onttrekking. En dan is een attest ineens ook niet meer mogelijk, omdat het je onttrekken iets is dat verkeerd is.
Als je een attestatie aanvraagt naar de CGK of NGK valt het vaak nog wel mee met het "onttrekken" denk ik. IN mijn woonplaats kun je kerkelijk verhuizen met attestatie naar de CGK bv omdat er erkenning onderling is.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Attestatie
« Reactie #11 Gepost op: april 06, 2011, 05:27:56 pm »
offtopic:schopje naar GL

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Attestatie
« Reactie #12 Gepost op: april 06, 2011, 05:31:22 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 06 april 2011 om 17:27:
[...]

Als je een attestatie aanvraagt naar de CGK of NGK valt het vaak nog wel mee met het "onttrekken" denk ik. IN mijn woonplaats kun je kerkelijk verhuizen met attestatie naar de CGK bv omdat er erkenning onderling is.
Inderdaad. Op zich is lid worden van een niet-GKv gemeente nog geen onttrekking. Maar dan moet er wel sprake zijn van enige vorm van vertrouwen tussen de betreffende kerkenraden. De kerkenraad 'geeft iemand over' aan de zorg van een andere kerkenraad, en doet dat in het vertrouwen dat het daar goed zit. Als de kerkenraad dat vertrouwen niet heeft, zul je je toch echt moeten onttrekken aan die zorg om over te gaan. Met goede plaatselijke betrekkingen is zoiets vaak geen probleem, bij grote afstanden (letterlijk en figuurlijk) vereist dat soms een hoop communicatie, of is het helemaal niet op te lossen.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Attestatie
« Reactie #13 Gepost op: april 06, 2011, 05:59:53 pm »
Ik haalde idd attest en overdracht wat door elkaar.
Maar als iemand die verhuist niet weet waar hij zich bij aan wil sluiten, dan volstaat doorgaans een telefoontje naar de GKv van die plaats. Die hebben daar meestal richtlijnen over. 't Wordt pas lastig als je je niet aan zulke richtlijnen wil houden. Maar dan weet je doorgaans al waar je dan wel heen wil.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Attestatie
« Reactie #14 Gepost op: april 06, 2011, 07:54:31 pm »

quote:

elle schreef op 06 april 2011 om 17:59:
Ik haalde idd attest en overdracht wat door elkaar.
Maar als iemand die verhuist niet weet waar hij zich bij aan wil sluiten, dan volstaat doorgaans een telefoontje naar de GKv van die plaats. Die hebben daar meestal richtlijnen over. 't Wordt pas lastig als je je niet aan zulke richtlijnen wil houden. Maar dan weet je doorgaans al waar je dan wel heen wil.

Als iemand verhuist en niet weet waar hij zich bij zal voegen dan krijgt in de regel de GKv waar hij geografisch onder valt een bericht van vestiging op hun grondgebied.
Het betrokken gemeentelid wordt verzocht om zijn attestatie op te vragen en kerkelijk ook te verhuizen.
Doet iemand dat niet en verkast hij bv van Drachten naar Maastricht dan zou je kunnen stellen dat het gaat om een "met de daad onttrekken aan opzicht en tucht van de kerkenraad te Drachten".
Gaat niet 1 2 3 maar kan wel opgaan.

Vraagt iemand wel zijn attestatie aan dan gaat er ook een afschrift van afgifte naar de kerk waar iemand geografisch onder gaat vallen.
Lang niet iedereen levert zijn attestatie immers ook daadwerkelijk in.