Auteur Topic: Kerkverlating  (gelezen 14640 keer)

Liudger

• Bekijk profiel
Kerkverlating
« Reactie #30 Gepost op: november 19, 2011, 12:18:46 am »
Dat is triest, waarlijk. Zijn eruditie, passie en uitdrukkingsvermogen waren een genot.

Hoe dan ook, ik ben Protestant. PKN qua afkomst, maar niet voor niets hier actief.
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Kerkverlating
« Reactie #31 Gepost op: november 19, 2011, 01:12:37 am »

quote:

Liudger schreef op 19 november 2011 om 00:18:
Dat is triest, waarlijk. Zijn eruditie, passie en uitdrukkingsvermogen waren een genot.

Hoe dan ook, ik ben Protestant. PKN qua afkomst, maar niet voor niets hier actief.
maar net als mij wel met enige katholieke trekken dus?
Mail me maar als je wat wilt weten

Liudger

• Bekijk profiel
Kerkverlating
« Reactie #32 Gepost op: november 19, 2011, 07:19:17 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 19 november 2011 om 01:12:
[...]
maar net als mij wel met enige katholieke trekken dus?
Blijkbaar :)
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

flipje

• Bekijk profiel
Kerkverlating
« Reactie #33 Gepost op: november 21, 2011, 10:20:48 pm »
@ Hendrik-NG

Dank voor je reactie, waar je zo te zien nogal wat tijd in gestoken hebt. _O_
Wat betreft de vertaalkwestie, da's me nu helder, ik kan je daar ook in volgen (in meerdere betekenissen van het woord).

De rest moet ik even een tijdje herkauwen. En dat is 1 van de grootste complimenten in mijn repertoire...
Ik hoop dat ik daar nog op even terug mag komen?
« Laatst bewerkt op: november 21, 2011, 11:15:05 pm door flipje »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Kerkverlating
« Reactie #34 Gepost op: november 22, 2011, 07:43:33 am »
flipje: het tegenovergestelde van "zit je deur op slot, doe hem open voor God" is volgens mij zeer evangelisch/charismatisch: "je kan er zelf helemaal niets voor doen, God moet het in je werken. Je bent voor 100 procent van Gods genade afhankelijk"

Als ik logisch nadenk, dan ligt de waarheid in het midden. Geloven en doen zoals Paulus zei. Bidden en zoeken, kan je er ook bij zeggen. Ik kan me niet indenken dat God helemaal niets van ons vraagt, immers hebben we Hem ook eens de rug toe gekeerd. Dat deden we vast en zeker zelf, want waarom zou God ons met opzet laten dwalen? Daarom geloof ik ook dat we weer de weg terug kunnen nemen naar Jezus. Dat daarin altijd God zelf als eerste ons lief heeft en als eerste ons wakker schud en onze harten week maakt voor zijn Woorden is gewoon een feit.

Verder ben ik absoluut niet remonstrants, maar een soort van evangelicaal binnen een confessionele PKN kerk. De confessionelen zijn de grootste beweging binnen de PKN, gevolgd door de midden orthodoxen en de gereformeerde bonders en daarna de evangelische beweging en de vrijzinnigen. De PKN is voor ongeveer de helft  orthodox protestants.
« Laatst bewerkt op: november 22, 2011, 07:49:19 am door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin