Hemelvaart 2011
Handelingen 1:4
Toen hij eens bij hen was, droeg hij hun op: ‘Ga niet weg uit Jeruzalem, maar blijf daar wachten tot de belofte van de Vader, waarover jullie van mij hebben gehoord, in vervulling zal gaan. Johannes doopte met water, maar binnenkort worden jullie gedoopt met de heilige Geest.’
Zij die bijeengekomen waren, vroegen hem: ‘Heer, gaat u dan binnen afzienbare tijd het koningschap over Israël herstellen?’
Hij antwoordde: ‘Het is niet jullie zaak om te weten wat de Vader in zijn macht heeft vastgesteld over de tijd en het ogenblik waarop deze gebeurtenissen zullen plaatsvinden.
Maar wanneer de heilige Geest over jullie komt, zullen jullie kracht ontvangen en van mij getuigen in Jeruzalem, in heel Judea en Samaria, tot aan de uiteinden van de aarde.’
Toen hij dit gezegd had, werd hij voor hun ogen omhooggeheven en opgenomen in een wolk, zodat ze hem niet meer zagen.
----
We hebben de tijd van Pasen achter ons laten liggen en het einde van Jezus aanwezigheid op aarde is daargekomen.
Jezus zal opgaan naar zijn plaats in de Hemel.
Dáár hoort Hij, de koning gaat zetelen in Zijn paleis.
Maar voor deze koning de weg naar zijn paleis gaat volgen komt hij nog samen met zijn leerlingen.
Dierbaar zijn ze voor hem. De relatie met deze mannen is kostbaar te noemen.
Een relatie ook waarin je nog steeds ziet dat de leerlingen het nog steeds niet helemaal lijken te begrijpen.
Vandaar ook die vraag: “Heer, gaat u binnenkort het koningschap over Israel herstellen?”
Valt het u ook op dat Jezus eigenlijk geen antwoord geeft op deze vraag?
Hij kapt de leerlingen af met: het gaat jullie niet aan om te weten wat de Vader heeft bepaald.!!
In feite zegt Jezus hier:
Bemoei je met de dingen waar je je mee moet bemoeien.
Dan ben je druk genoeg!
En dat wordt met kracht benadrukt door de opdracht die volgt.
Jezus stelt zijn leerlingen op de proef: wacht tot de Heilige geest over jullie komt en ga daarna getuigen over mij. Tot in de verste uithoeken.
Maar voor nu: wacht af.
Het doet aan een kinderliedje denken: “Stil maar, wacht maar, alles wordt nieuw”…
En terwijl Jezus hen deze opdracht geeft wordt hij opgenomen.
Hij vertrekt niet, nee hij wordt opgenomen door de Vader.
Hij laat zijn leerlingen achter en ik denk dat ze met verbazing kennis hebben genomen van wat er hier gebeurt.
Staat u er wel eens bij stil hoe de leerlingen dit ervaren hebben?
Het zou goed zijn om daar eens over na te denken, probeert u het zich eens voor de geest te halen.
Zomaar, in een gesprek wordt iemand opgeheven naar de hemel en ben je het zicht op hem kwijt.
Je zou als mens vreemd opkijken naar de hemel.
En juist dat laatste is wat Jezus van zijn leerlingen verwacht.
Opkijken naar de Hemel.
De leerlingen kenden de psalmen.
Zouden ze gedacht hebben aan psalm 73 waar we lezen:
Wie buiten u heb ik in de hemel?
Naast u wens ik geen ander op aarde.
Of, zoals wij het zingen:
Wie heb ik in de hemel hoog
Behalve U? Wat zou mijn oog
op aarde naast U ooit begeren?
U kan ik immers nooit ontberen?
Hemelvaart.
De Zoon van God gaat ten hemel en bereidt ons voor op de komst van de Heilige Geest.
God heeft ons niet verlaten met Hemelvaart maar juist zijn Zoon tot Glorie verheven om ons te kunnen leiden.
Leiden op de weg die Hij van ons vraagt.
Hemelvaart is geen weg van verlating maar de troonbestijging van Jezus.
Aan hem de eer!