Auteur Topic: Riemers Schiet Maar blog  (gelezen 15363 keer)

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Riemers Schiet Maar blog
« Gepost op: april 12, 2011, 11:44:47 pm »
Ik ben gevraagd om zondagoverdenkingen te schrijven voor een lokale radioomroep en zou wel wat reactie willen op voorstel overdenkingen die ik heb geschreven.
Houdt er rekening mee dat:
- het een algemeen christelijk programma is
- er in de breedte van katholiek tot vrijzinnig luistert
- dogma's binnen een denominatie niet mogen (dus geen oordelen over kinderdoop bijvoorbeeld of iets over aanbidden van heiligen :) )
- doelgroep is mensen die bewust of door andere reden geen kerk meer bezoeken.

Ofwel: algemeen verhaal zonder dogmatiek.

Mijn doel is om de kern van zaken uit de bijbel te vertalen in ongeveer zeven minuten en ik zou het fijn vinden om in het kader van mijn onzekerheid enige reflectie te ontvangen.

Ik probeer hier met regelmaat mijn voorstel lezing te posten in de hoop dat jullie niet alles lekschieten _O_ .
Mail me maar als je wat wilt weten

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Riemers Schiet Maar blog
« Reactie #1 Gepost op: april 12, 2011, 11:54:56 pm »
Hemelvaart 2011

Handelingen 1:4
Toen hij eens bij hen was, droeg hij hun op: ‘Ga niet weg uit Jeruzalem, maar blijf daar wachten tot de belofte van de Vader, waarover jullie van mij hebben gehoord, in vervulling zal gaan. Johannes doopte met water, maar binnenkort worden jullie gedoopt met de heilige Geest.’

Zij die bijeengekomen waren, vroegen hem: ‘Heer, gaat u dan binnen afzienbare tijd het koningschap over Israël herstellen?’
Hij antwoordde: ‘Het is niet jullie zaak om te weten wat de Vader in zijn macht heeft vastgesteld over de tijd en het ogenblik waarop deze gebeurtenissen zullen plaatsvinden.
 Maar wanneer de heilige Geest over jullie komt, zullen jullie kracht ontvangen en van mij getuigen in Jeruzalem, in heel Judea en Samaria, tot aan de uiteinden van de aarde.’

Toen hij dit gezegd had, werd hij voor hun ogen omhooggeheven en opgenomen in een wolk, zodat ze hem niet meer zagen.

----
We hebben de tijd van Pasen achter ons laten liggen en het einde van Jezus aanwezigheid op aarde is daargekomen.
Jezus zal opgaan naar zijn plaats in de Hemel.
Dáár hoort Hij, de koning gaat zetelen in Zijn paleis.
Maar voor deze koning de weg naar zijn paleis gaat volgen komt hij nog samen met zijn leerlingen.
Dierbaar zijn ze voor hem. De relatie met deze mannen is kostbaar te noemen.
Een relatie ook waarin je nog steeds ziet dat de leerlingen het nog steeds niet helemaal lijken te begrijpen.

Vandaar ook die vraag: “Heer, gaat u binnenkort het koningschap over Israel herstellen?”

Valt het u ook op dat Jezus eigenlijk geen antwoord geeft op deze vraag?
Hij kapt de leerlingen af met: het gaat jullie niet aan om te weten wat de Vader heeft bepaald.!!
In feite zegt Jezus hier:
Bemoei je met de dingen waar je je mee moet bemoeien.
Dan ben je druk genoeg!

En dat wordt met kracht benadrukt door de opdracht die volgt.

Jezus stelt zijn leerlingen op de proef: wacht tot de Heilige geest over jullie komt en ga daarna getuigen over mij. Tot in de verste uithoeken.

Maar voor nu: wacht af.
Het doet aan een kinderliedje denken: “Stil maar, wacht maar, alles wordt nieuw”…

En terwijl Jezus hen deze opdracht geeft wordt hij opgenomen.
Hij vertrekt niet, nee hij wordt opgenomen door de Vader.

Hij laat zijn leerlingen achter en  ik denk dat ze met verbazing kennis hebben genomen van wat er hier gebeurt.

Staat u er wel eens bij stil hoe de leerlingen dit ervaren hebben?
Het zou goed zijn om daar eens over na te denken, probeert u het zich eens voor de geest te halen.
Zomaar, in een gesprek wordt iemand opgeheven naar de hemel en ben je het zicht op hem kwijt.
Je zou als mens vreemd opkijken naar de hemel.

En juist dat laatste is wat Jezus van zijn leerlingen verwacht.
Opkijken naar de Hemel.
De leerlingen kenden de psalmen.
Zouden ze gedacht hebben aan psalm 73 waar we lezen:
Wie buiten u heb ik in de hemel?
Naast u wens ik geen ander op aarde.

Of, zoals wij het zingen:
Wie heb ik in de hemel hoog
Behalve U? Wat zou mijn oog
op aarde naast U ooit begeren?
U kan ik immers nooit ontberen?

Hemelvaart.
De Zoon van God gaat ten hemel en bereidt ons voor op de komst van de Heilige Geest.
God heeft ons niet verlaten met Hemelvaart maar juist zijn Zoon tot Glorie verheven om ons te kunnen leiden.
Leiden op de weg die Hij van ons vraagt.

Hemelvaart is geen weg van verlating maar de troonbestijging van Jezus.
Aan hem de eer!

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Riemers Schiet Maar blog
« Reactie #2 Gepost op: april 13, 2011, 11:10:27 am »
Persoonlijk heb ik de neiging om mijn betoog veeeeel te lang te maken (dus pas op met mijn 'feedback'....!!!!)

Maar... Je hebt 7 minuten spreektijd.... Heb je al uitgetest of je dit verhaal niet al in 3 minuten hebt voorgelezen????
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Riemers Schiet Maar blog
« Reactie #3 Gepost op: april 13, 2011, 11:19:22 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 12 april 2011 om 23:54:

Vandaar ook die vraag: “Heer, gaat u binnenkort het koningschap over Israel herstellen?”

Valt het u ook op dat Jezus eigenlijk geen antwoord geeft op deze vraag?
Hij kapt de leerlingen af met: het gaat jullie niet aan om te weten wat de Vader heeft bepaald.!!
In feite zegt Jezus hier:
Bemoei je met de dingen waar je je mee moet bemoeien.
Dan ben je druk genoeg!

Zelf moest ik hierbij direct denken aan Mat 24, waar (volgens mij) iets soortgelijks gebeurt....

De discipelen stellen daar een vraag over de "voleinding van de wereld" (vers 3 - de συντέλεια τοῦ αἰῶνος) maar krijgen van Jezus een antwoord dat gaat over het "bereiken van het 'einde'"... Vers 14: Pas als het goede nieuws over het koninkrijk in de hele wereld wordt verkondigd als getuigenis voor alle volken, zal het einde komen. Maar Jezus spreekt daar niet over een  συντέλεια maar gebruikt het woord τέλος, dat zowel "einde" als "einddoel, doel" kan betekenen...

Ook hier krijgen de discipelen (m.i.) een "wees niet gericht op het eindmoment maar op het einddoel" voorgehouden...

Trouwens: het lijkt me een helder verhaal dat je wil vertellen!!
« Laatst bewerkt op: april 13, 2011, 11:20:28 am door Hendrik-NG »
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Riemers Schiet Maar blog
« Reactie #4 Gepost op: april 13, 2011, 05:04:52 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 13 april 2011 om 11:10:
Persoonlijk heb ik de neiging om mijn betoog veeeeel te lang te maken (dus pas op met mijn 'feedback'....!!!!)

Maar... Je hebt 7 minuten spreektijd.... Heb je al uitgetest of je dit verhaal niet al in 3 minuten hebt voorgelezen????
Het is voor de luisteraar boven de 50 dus wordt het langzaam en gearticuleerd uitgesproken. Ik kwam op iets meer dan 6 minuten :)

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Riemers Schiet Maar blog
« Reactie #5 Gepost op: april 13, 2011, 05:05:55 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 13 april 2011 om 11:19:

Ook hier krijgen de discipelen (m.i.) een "wees niet gericht op het eindmoment maar op het einddoel" voorgehouden...

Trouwens: het lijkt me een helder verhaal dat je wil vertellen!!
Heb ik direct de laatste minuut gevuld _O_

dingo

• Bekijk profiel
Riemers Schiet Maar blog
« Reactie #6 Gepost op: april 13, 2011, 09:53:38 pm »
Hmm mooi geschreven maar een katholiek of een vrijzinnige die een psalm zingt uit het kerkboek van de GKV? :)

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Riemers Schiet Maar blog
« Reactie #7 Gepost op: april 13, 2011, 11:29:31 pm »

quote:

dingo schreef op 13 april 2011 om 21:53:
Hmm mooi geschreven maar een katholiek of een vrijzinnige die een psalm zingt uit het kerkboek van de GKV? :)
LvdK eerwaarde :)

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Riemers Schiet Maar blog
« Reactie #8 Gepost op: april 14, 2011, 05:56:52 pm »
Riemer, je schrijft:

quote:

En terwijl Jezus hen deze opdracht geeft wordt hij opgenomen.
Hij vertrekt niet, nee hij wordt opgenomen door de Vader.

Hij laat zijn leerlingen achter en ik denk dat ze met verbazing kennis hebben genomen van wat er hier gebeurt.

Staat u er wel eens bij stil hoe de leerlingen dit ervaren hebben?
Het zou goed zijn om daar eens over na te denken, probeert u het zich eens voor de geest te halen.
Zomaar, in een gesprek wordt iemand opgeheven naar de hemel en ben je het zicht op hem kwijt.
Je zou als mens vreemd opkijken naar de hemel.
Eerst zeg je terecht dat hij werd opgenomen, maar daarna stel je dat hij werd opgeheven wat iets anders betekent. Dat zou ik niet doen en daarom die passage schrappen of herschrijven.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Riemers Schiet Maar blog
« Reactie #9 Gepost op: april 14, 2011, 10:29:57 pm »
Mooie stukken. Ik zelf merk de afgelopen weken de kracht van de Heilige Geest sterk op twee manieren.
1. Bidden helpt echt. Buiten mijn eigen acties om worden gebeden verhoord, via andere mensen waar ik geen invloed op uit kan oefenen.
2. God voorziet, al bad je niet. Een collega van me die christen is stelde me op de heenweg naar mijn werk voor om eens op mijn club te komen kijken en hij wilde ons ook wel helpen. Ik heb hem er niet om gevraagd en ik heb er niet om gebeden. Ik had enkel de zorg voor de toekomst dat we nog iemand zochten. God wist van die zorg en al bad ik er niet voor, Hij voorzag toch. Wel wordt er in het algemeen voor onze club gebeden. God is dus niet afhankelijk van onze woorden, Hij doet het echt zelf.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Riemers Schiet Maar blog
« Reactie #10 Gepost op: april 14, 2011, 11:41:00 pm »

quote:

gaitema schreef op 14 april 2011 om 22:29:
Mooie stukken. Ik zelf merk de afgelopen weken de kracht van de Heilige Geest sterk op twee manieren.
1. Bidden helpt echt. Buiten mijn eigen acties om worden gebeden verhoord, via andere mensen waar ik geen invloed op uit kan oefenen.
2. God voorziet, al bad je niet. Een collega van me die christen is stelde me op de heenweg naar mijn werk voor om eens op mijn club te komen kijken en hij wilde ons ook wel helpen. Ik heb hem er niet om gevraagd en ik heb er niet om gebeden. Ik had enkel de zorg voor de toekomst dat we nog iemand zochten. God wist van die zorg en al bad ik er niet voor, Hij voorzag toch. Wel wordt er in het algemeen voor onze club gebeden. God is dus niet afhankelijk van onze woorden, Hij doet het echt zelf.
Over "bidden" komt een aparte serie van enkele weken achtereen op basis van het Onze Vader.

Adinomis

• Bekijk profiel
Riemers Schiet Maar blog
« Reactie #11 Gepost op: april 14, 2011, 11:52:59 pm »
Dus Riemer, toch de prediking!  :ja:
Een mooie taak!
Ja, wat zouden de discipelen erna gedacht hebben.
Ik moet denken aan wat Jezus eerder zei:

quote:

Joh.13:33 Lieve kinderen, nog een korte tijd ben Ik bij u.  U zult Mij zoeken, en zoals Ik gezegd heb tegen de Joden, zo zeg Ik het nu ook tegen u: Waar Ik heen ga, kunt u niet komen.

Wat Hendrik zei:

quote:

"wees niet gericht op het eindmoment maar op het einddoel"

lijkt me een mooie aanvulling.

En Gaitema, wat mooi dat God verhoorde voordat er rechtstreeks om gebeden werd. Toch heb ik ook wel eens gemerkt dat God pas verhoorde, nadat ik de zaak duidelijk aan Hem uiteen gezet had. Het kan allebei. Het is altijd goed om gericht te bidden, hoewel God weet wat we nodig hebben. Onze God is een gevende God.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Riemers Schiet Maar blog
« Reactie #12 Gepost op: april 15, 2011, 07:52:29 pm »
Dat ben ik met je eens Adinomis. Ik geloof dat God graag ziet dat we bidden en het verhoort op een manier dat Hij nog wel eens meer wil geven dan wij aan Hem vroegen. Als we helemaal niet bidden, mist God een bepaalde interesse in Hem en zal afwachten totdat we beginnen te bidden, geloof ik.

Ik geloof ook dat een ernstig denken over de waarheid en God als een gebed kan opstijgen. Ik heb wel eens een dag lopen piekeren tijdens het werken hoe het nu zit met het evangelie. Omdat ik er niet uitkwam hoe het verband ligt tussen aan de ene kant het offer van Jezus aan het kruis en aan de andere kant Gods wil dat we goed leven.  De strijd tussen genade en de goede werken als het gaat om de vraag: "wat is de kern van het evangelie?"

Toen kwam als reactie erop een kinderliedje in me naar boven, dat verwees naar het oordeel dat komen gaat, waarin Jezus de mensen rechts en links van zich plaatst en oordeeld naar wat ze voor Hem gedaan hebben.  Ik zag het als een duuw in een richting. Het hielp me mijn vraag te beantwoorden. Ik zie dit als Gods antwoord op mijn gepieker.
« Laatst bewerkt op: april 15, 2011, 07:58:38 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Riemers Schiet Maar blog
« Reactie #13 Gepost op: april 15, 2011, 08:00:00 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 14 april 2011 om 23:41:
[...]

Over "bidden" komt een aparte serie van enkele weken achtereen op basis van het Onze Vader.
Oeps, was ik te vroeg  :X

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Riemers Schiet Maar blog
« Reactie #14 Gepost op: april 19, 2011, 12:42:15 am »

quote:

Piebe schreef op 14 april 2011 om 17:56:
Riemer, je schrijft:

[...]

Eerst zeg je terecht dat hij werd opgenomen, maar daarna stel je dat hij werd opgeheven wat iets anders betekent. Dat zou ik niet doen en daarom die passage schrappen of herschrijven.
Als je opgenomen wordt is er hoe dan ook iets of iemand die / dat je opheft.
Het geeft de activiteit van de hogere aan in mijn beleving.