quote:
Ik bedoel niet altijd zoveel met zo'n bijdrage.
Ik kan wel aangeven hoe deze ongeveer tot stand kwam:
Ik vond het interessant om te zien hoe jij dat idee achter de (ene) dag van de arbeid (per jaar), het memoreren van de strijd van 'de arbeid' (lees: 'de arbeiders') tegen 'het kapitaal' (lees: 'de kapitalisten') uit z'n verband rukte en in een nieuw verband plaatste, dat van het "zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen en de zevende dag zult gij rusten".
En in dat verband gaf je er bovendien nog een draai aan door de verhouding 6 staat tot 1 de betekenis te geven dat er relatief veel werk te doen is voor christenen in deze wereld.
Ik associeerde dat met het onderscheid tussen en relatieve belang van geloofs
praktijk aan de ene kant en geloofs
beleving en geloofs
leer aan de andere kant.
Je begrijpt dat die associatie me aansprak.
Ik associeerde dat bovendien met jouw uitspraak in
zelfreflectie forumcultuur dat je allang niet meer in dit forum komt voor de theologische discussie, maar eerder voor de kletspraat voor de gein en om zo nu en dan (onaardig gezegd) de boel een beetje op te stoken met domme vragen ("om dingen helder te krijgen").
Dat was namelijk de uitspraak die me deed nazoeken wat je zoal uitspookt in dit forum, waardoor ik in dit topic belandde, waar ik een andere toon bij jou las, een kwetsbare opstelling, een je openstellen voor anderen.
Dat sprak me aan.
Vandaar die referentie naar 'theologische discussie' waarvoor onze zondagse samenkomsten inderdaad niet bedoeld zijn, omdat jij daarvoor niet komt op dit forum en omdat geloofs
beleving voor mij en andere Quakers belangrijker is dan geloofs
leer.
Jouw kwetsbare opstelling gaf mij het gevoel dat hier ruimte is voor bijdragen in de stijl die ik ontwikkeld heb als Quaker, door oefening in het me openstellen voor goddelijke leiding in een stille wijdingsbijeenkomst, door op te staan om te zeggen wat in me opkomt (pas) zodra ik me daartoe geroepen voel, zonder vooropgezette bedoeling en onvoorbereid (anders dan dat de woorden die ik dan uitspreek al een poosje in mijn hoofd ronddansen, gebruikmakend van mijn associaties).
Als daar al een diepere bedoeling achter zat, dan zou dat nog kunnen zijn dat ik daarmee het alternatief voor theologische opleiding als voorbereiding voor prediking demonstreerde.
Maar hier bezondig ik mij in ernstige mate aan inlegkunde, want daar ben ik me allemaal niet van bewust op het moment dat zo'n bijdrage in me op komt, ik hem als betekenisvol ervaar en ik me daardoor geroepen voel om hem hier op te schrijven.
Het enige echte antwoord op jouw vraag "hoe bedoel je deze opmerking" is "it rang true to me" ('het leek me op een of andere manier betekenisvol en zinvol om hier naar voren te brengen').
Zo lees ik ook jouw overdenkingen hier: Wat spreekt mij aan? Wat 'rings true to me'?
Dit is ook voor mij geen plek voor theologische discussie.
Met v&Vriendengroet,
Wim