Auteur Topic: Riemers Schiet Maar blog  (gelezen 15316 keer)

wimnusselder

• Bekijk profiel
Riemers Schiet Maar blog
« Reactie #30 Gepost op: juni 25, 2011, 02:52:00 pm »
Hoi Riemer,

quote:

Riemer Lap schreef op 25 juni 2011 om 12:33:
zonder de Geest [kun je] God niet [...] kennen
en de Bijbel niet goed interpreteren, inderdaad.
God is geest en echte godsdienst is dienst in geest en in waarheid, niet gebonden aan plekken, rituelen, teksten en al te menselijke statushiërarchieën.

quote:

Riemer Lap schreef op 25 juni 2011 om 12:35:
Wel is het handig om de bronteksten te kunnen lezen en meerdere kanten van interpretatie te kennen. Daar heb je, in welke vorm dan ook, scholing voor nodig al was het maar om de oude talen te leren.

Het nadeel van het toekennen van een recht tot prediking slechts aan degenen met een erkende theologische opleiding en met het vermogen om die bronteksten te lezen is dat dat afleidt van het belangrijkste vereiste om God's genade door te kunnen geven en om anderen te openen voor God's geest: dat je daar zelf voor open staat.
Maar al te gauw ga je je focussen op wat andere mensen wel en niet erkennen als 'theologisch verantwoord' en op Teksten als bron in plaats van op de Geest die de inspiratiebron vormde voor die Teksten als directere Bron.
Zo'n opleiding geeft vooral status, creëert daardoor statusverschillen binnen de Kerk en leidt af van het besef dat God de Vader ons allen even nabij is.

Met v&Vriendengroet,

Wim

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Riemers Schiet Maar blog
« Reactie #31 Gepost op: juni 26, 2011, 12:35:05 am »

quote:

wimnusselder schreef op 25 juni 2011 om 14:52:
Hoi Riemer,

[...]
 en de Bijbel niet goed interpreteren, inderdaad.
God is geest en echte godsdienst is dienst in geest en in waarheid, niet gebonden aan plekken, rituelen, teksten en al te menselijke statushiërarchieën.

[...]

Het nadeel van het toekennen van een recht tot prediking slechts aan degenen met een erkende theologische opleiding en met het vermogen om die bronteksten te lezen is dat dat afleidt van het belangrijkste vereiste om God's genade door te kunnen geven en om anderen te openen voor God's geest: dat je daar zelf voor open staat.
Maar al te gauw ga je je focussen op wat andere mensen wel en niet erkennen als 'theologisch verantwoord' en op Teksten als bron in plaats van op de Geest die de inspiratiebron vormde voor die Teksten als directere Bron.
Zo'n opleiding geeft vooral status, creëert daardoor statusverschillen binnen de Kerk en leidt af van het besef dat God de Vader ons allen even nabij is.

Met v&Vriendengroet,

Wim

Eerlijk gezegd zie ik je probleem niet zo, de gehele wereld is vol van kennisverschillen en opleidingsverschillen.
Het opleidingsniveau creëert dat niet, het gedrag van de persoon creëert dat net zoals de verwachting van de ander daarin meewerkt.
Simpel voorbeeld: ik kom uit een gezin van 8 kinderen en ben de enige die gestudeerd heeft.
Mijn moeder meende als ze mij voorstelde standaard te moeten zeggen " dat is onze Riemer, die heeft gestudeerd". Ze was er trots op maar zette mij ook op een onterecht voetstuk met die opmerking.
Als ik er in mee zou gaan dan zou ik zelf meewerken aan een afstand die ik niet wil.
(Ondanks dat heb ik wel enige opleiding gevolgd waarbij tot op heden het zwemdiploma het meest belangrijk is :) )
Mail me maar als je wat wilt weten

wimnusselder

• Bekijk profiel
Riemers Schiet Maar blog
« Reactie #32 Gepost op: juni 26, 2011, 11:25:34 am »
Hoi Riemer,

quote:

Riemer Lap schreef op 26 juni 2011 om 00:35:
Eerlijk gezegd zie ik je probleem niet zo, de gehele wereld is vol van kennisverschillen en opleidingsverschillen.

Klopt en God inspireert ons om die statusverschillen te doorbreken.
Jezus doet dat volgens de Bijbel al met enige regelmaat, door met tollenaars en zondaars om te gaan en door duidelijk te maken dat God rechtvaardigheid afmeet aan hoe je omgaat met 'de minsten mijner'.
Na het afsluiten van de canon is God gewoon doorgegaan op die weg, door ons te inspireren om ook statusverschillen die in Bijbelse tijden nog vanzelfsprekend waren te doorbreken: die tussen slaaf en vrij, vrouw en man, homo- en heterosexueel.
Zodra wij als mensen weer een nieuw statusverschil verzinnen (zoals tussen academisch en niet-academisch opgeleiden, iets wat in Bijbelse tijden nog niet bestond), kun je er donder op zeggen dat God ons vroeg of laat inspireert om het te doorbreken daar waar het tussen mensen in komt te staan.
Dat jij die inspiratie ook ervaart blijkt voor mij uit het niet meegaan in die trots van je moeder en uit het belangrijker achten van dat zwemdiploma.

In zaken van religie horen statusverschillen niet thuis.
God is ons aller vader, de Geest is over ons allen uitgestort, Jezus is gekomen om ons allen te onderwijzen, in gelijke mate.
We staan daar hooguit in ongelijke mate voor open en het is niet aan ons om daarover te oordelen.

Met v&Vriendengroet,

Wim

wimnusselder

• Bekijk profiel
Riemers Schiet Maar blog
« Reactie #33 Gepost op: juni 26, 2011, 11:54:22 am »
Hoi Riemer,

quote:

Riemer Lap schreef op 25 juni 2011 om 12:36:

quote:

wimnusselder schreef op 24 juni 2011 om 21:42:
Ja, ook in cyberspace [willen mensen weten wat voor vlees ze in de kuip hebben].
Gaat het dan aan om geen (echt) antwoord te geven?
Hoe bedoel je deze opmerking?
Ik heb elders al aangegeven dat écht kennen en een virtuele wereld imho niet kan.
Ik associeerde jouw overdenking over het 'adreskaartje' waar mensen behoefte aan hebben met de discussie die we in dit forum gehad hebben over de wenselijkheid van het gebruiken van je eigen naam.
Die associatie sprak me aan.
Je hebt gelijk dat het moeilijker is om elkaar echt te leren kennen via internet.
Dat is een gradueel en geen absoluut verschil, zeker naarmate internet ook audio- en video-contact mogelijk maakt.
Des te meer reden om de wenselijkheid van internetschuilnamen te betwijfelen, die die mogelijkheid om elkaar te leren kennen nog verder beperken.
Dat is niet iets waardoor jij je aangesproken hoeft te voelen; ook jij gebruikt hier je echte naam.

Met v&Vriendengroet,

Wim

wimnusselder

• Bekijk profiel
Riemers Schiet Maar blog
« Reactie #34 Gepost op: juni 26, 2011, 12:37:22 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 25 juni 2011 om 12:37:

quote:

wimnusselder schreef op 24 juni 2011 om 21:47:

quote:

Riemer Lap schreef op 19 april 2011 om 00:42:
zes dagen zult gij arbeiden [...] Dag van de arbeid. Elke dag weer. Werk zat.
En de 7e dag was niet bedoeld als dag voor theologische discussie.
Hoe bedoel je deze opmerking?
Doel je daarmee op het gegeven dat in onze cultuur de zondag voor de samenkomsten benut wordt? Of bedoel je wat anders?

Ik bedoel niet altijd zoveel met zo'n bijdrage.
Ik kan wel aangeven hoe deze ongeveer tot stand kwam:

Ik vond het interessant om te zien hoe jij dat idee achter de (ene) dag van de arbeid (per jaar), het memoreren van de strijd van 'de arbeid' (lees: 'de arbeiders') tegen 'het kapitaal' (lees: 'de kapitalisten') uit z'n verband rukte en in een nieuw verband plaatste, dat van het "zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen en de zevende dag zult gij rusten".
En in dat verband gaf je er bovendien nog een draai aan door de verhouding 6 staat tot 1 de betekenis te geven dat er relatief veel werk te doen is voor christenen in deze wereld.

Ik associeerde dat met het onderscheid tussen en relatieve belang van geloofspraktijk aan de ene kant en geloofsbeleving en geloofsleer aan de andere kant.
Je begrijpt dat die associatie me aansprak.

Ik associeerde dat bovendien met jouw uitspraak in zelfreflectie forumcultuur dat je allang niet meer in dit forum komt voor de theologische discussie, maar eerder voor de kletspraat voor de gein en om zo nu en dan (onaardig gezegd) de boel een beetje op te stoken met domme vragen ("om dingen helder te krijgen").
Dat was namelijk de uitspraak die me deed nazoeken wat je zoal uitspookt in dit forum, waardoor ik in dit topic belandde, waar ik een andere toon bij jou las, een kwetsbare opstelling, een je openstellen voor anderen.
Dat sprak me aan.

Vandaar die referentie naar 'theologische discussie' waarvoor onze zondagse samenkomsten inderdaad niet bedoeld zijn, omdat jij daarvoor niet komt op dit forum en omdat geloofsbeleving voor mij en andere Quakers belangrijker is dan geloofsleer.

Jouw kwetsbare opstelling gaf mij het gevoel dat hier ruimte is voor bijdragen in de stijl die ik ontwikkeld heb als Quaker, door oefening in het me openstellen voor goddelijke leiding in een stille wijdingsbijeenkomst, door op te staan om te zeggen wat in me opkomt (pas) zodra ik me daartoe geroepen voel, zonder vooropgezette bedoeling en onvoorbereid (anders dan dat de woorden die ik dan uitspreek al een poosje in mijn hoofd ronddansen, gebruikmakend van mijn associaties).
Als daar al een diepere bedoeling achter zat, dan zou dat nog kunnen zijn dat ik daarmee het alternatief voor theologische opleiding als voorbereiding voor prediking demonstreerde.
Maar hier bezondig ik mij in ernstige mate aan inlegkunde, want daar ben ik me allemaal niet van bewust op het moment dat zo'n bijdrage in me op komt, ik hem als betekenisvol ervaar en ik me daardoor geroepen voel om hem hier op te schrijven.
Het enige echte antwoord op jouw vraag "hoe bedoel je deze opmerking" is "it rang true to me" ('het leek me op een of andere manier betekenisvol en zinvol om hier naar voren te brengen').

Zo lees ik ook jouw overdenkingen hier: Wat spreekt mij aan? Wat 'rings true to me'?
Dit is ook voor mij geen plek voor theologische discussie.

Met v&Vriendengroet,

Wim

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Riemers Schiet Maar blog
« Reactie #35 Gepost op: juni 27, 2011, 12:11:55 am »

quote:

wimnusselder schreef op 26 juni 2011 om 12:37:
[...]

Dus in feite zeg je niets?

quote:

Ik kan wel aangeven hoe deze ongeveer tot stand kwam:

Ik vond het interessant om te zien hoe jij dat idee achter de (ene) dag van de arbeid (per jaar), het memoreren van de strijd van 'de arbeid' (lees: 'de arbeiders') tegen 'het kapitaal' (lees: 'de kapitalisten') uit z'n verband rukte en in een nieuw verband plaatste, dat van het "zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen en de zevende dag zult gij rusten".
En in dat verband gaf je er bovendien nog een draai aan door de verhouding 6 staat tot 1 de betekenis te geven dat er relatief veel werk te doen is voor christenen in deze wereld.
Knap gelezen en begrepen. Overigens ben ik christen sociaal humanist dus zit je bij mij altijd goed :)

quote:

Ik associeerde dat met het onderscheid tussen en relatieve belang van geloofspraktijk aan de ene kant en geloofsbeleving en geloofsleer aan de andere kant.
Je begrijpt dat die associatie me aansprak.

Ik associeerde dat bovendien met jouw uitspraak in [NOHTML]zelfreflectie forumcultuur dat je allang niet meer in dit forum komt voor de theologische discussie, maar eerder voor de kletspraat voor de gein en om zo nu en dan (onaardig gezegd) de boel een beetje op te stoken met domme vragen ("om dingen helder te krijgen").
Dat was namelijk de uitspraak die me deed nazoeken wat je zoal uitspookt in dit forum, waardoor ik in dit topic belandde, waar ik een andere toon bij jou las, een kwetsbare opstelling, een je openstellen voor anderen.
Dat sprak me aan.
Ik heb in het verleden toespraken mogen schrijven voor oa een evangeliegemeente. Mijn kerkgrens is daarmee verlegd wat niet zegt dat ik ten volste belijdt wat de ander meent te moeten belijden.
Er zijn delen die we samen hebben als grefo's en evangelischen. Dat deel kan ik bedienen en daar wil ik best het gesprek over aangaan. Overigens schrijf ik voor de regio-omroep ook niet als GKv-er maar als Christen. (Dat geeft ook enige ruimte trouwens ;) )

quote:

Vandaar die referentie naar 'theologische discussie' waarvoor onze zondagse samenkomsten inderdaad niet bedoeld zijn, omdat jij daarvoor niet komt op dit forum en omdat geloofsbeleving voor mij en andere Quakers belangrijker is dan geloofsleer.

Jouw kwetsbare opstelling gaf mij het gevoel dat hier ruimte is voor bijdragen in de stijl die ik ontwikkeld heb als Quaker, door oefening in het me openstellen voor goddelijke leiding in een stille wijdingsbijeenkomst, door op te staan om te zeggen wat in me opkomt (pas) zodra ik me daartoe geroepen voel, zonder vooropgezette bedoeling en onvoorbereid (anders dan dat de woorden die ik dan uitspreek al een poosje in mijn hoofd ronddansen, gebruikmakend van mijn associaties).
Als daar al een diepere bedoeling achter zat, dan zou dat nog kunnen zijn dat ik daarmee het alternatief voor theologische opleiding als voorbereiding voor prediking demonstreerde.
Ik ben in de overtuiging dat een juiste prediking niet zonder gedegen kennis van het Woord kan. Die kennis tref je in mijn overtuiging niet aan bij een SPH-er met de gave om te schrijven maar bij een voorganger die zich gedurende jaren heeft verdiept in de materie. Of je dat theologie wilt noemen doet dan niet zoveel terzake: je langdurig ergens in verdiepen kan kennis opleveren.
Sommigen doen dat aan een Theo.Universiteit en ik ben daar beslist niet tegen.

quote:

Maar hier bezondig ik mij in ernstige mate aan inlegkunde, want daar ben ik me allemaal niet van bewust op het moment dat zo'n bijdrage in me op komt, ik hem als betekenisvol ervaar en ik me daardoor geroepen voel om hem hier op te schrijven.
Het enige echte antwoord op jouw vraag "hoe bedoel je deze opmerking" is "it rang true to me" ('het leek me op een of andere manier betekenisvol en zinvol om hier naar voren te brengen').

Zo lees ik ook jouw overdenkingen hier: Wat spreekt mij aan? Wat 'rings true to me'?
Dit is ook voor mij geen plek voor theologische discussie.

Met v&Vriendengroet,

Wim
Maar wel leuk dat je aangeeft wat je beweegt om te reageren :)

Trajecto

• Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
Riemers Schiet Maar blog
« Reactie #36 Gepost op: juni 27, 2011, 05:50:14 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 27 juni 2011 om 00:11:

quote:

wimnusselder:
[...]

Men kan soms een uiting van zich geven zonder een exact betoog te houden of een duidelijke mening te geven.
Maar zoiets is natuurlijk vooral op een forum wel wat vaag of verwarrend. Een beetje navraag naar uitleg is wel nuttig, maar dat is ook al gebeurd, stel ik vast. :P
« Laatst bewerkt op: juni 27, 2011, 05:51:08 pm door Trajecto »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Riemers Schiet Maar blog
« Reactie #37 Gepost op: juni 27, 2011, 07:36:47 pm »

quote:

Trajecto schreef op 27 juni 2011 om 17:50:
[...]

Men kan soms een uiting van zich geven zonder een exact betoog te houden of een duidelijke mening te geven.
Maar zoiets is natuurlijk vooral op een forum wel wat vaag of verwarrend. Een beetje navraag naar uitleg is wel nuttig, maar dat is ook al gebeurd, stel ik vast. :P
Feedback mag in een andere draad  O-)

Trajecto

• Bekijk profiel
Riemers Schiet Maar blog
« Reactie #38 Gepost op: juni 27, 2011, 09:33:53 pm »
Ja, maar dit was gewoon wat extra verklaring... :P

Misschien zit je te snakken naar een extra topic "FB: Riemers Schiet Maar blog"...

Nou helaas, eventjes nog niet te vinden hier op het forum. ;)

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Riemers Schiet Maar blog
« Reactie #39 Gepost op: juni 27, 2011, 10:25:09 pm »

quote:

Trajecto schreef op 27 juni 2011 om 21:33:
Ja, maar dit was gewoon wat extra verklaring... :P

Misschien zit je te snakken naar een extra topic "FB: Riemers Schiet Maar blog"...

Nou helaas, eventjes nog niet te vinden hier op het forum. ;)
Prediker 3:11a eerwaarde.

Trajecto

• Bekijk profiel
Riemers Schiet Maar blog
« Reactie #40 Gepost op: juni 28, 2011, 01:46:09 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 27 juni 2011 om 22:25:
[...]

Prediker 3:11a eerwaarde.

Zeker, en vergeten we ook niet Prediker 11:6 broeder Riemer.
Ik stel vast  dat dat hier in dit topic ook juist helemaal de bedoeling is (al moet er ook wat tijd elders gezaaid worden en niet hier zichtbaar).
Ik zie dus geen reden voor een kritisch feedback-topic.

wimnusselder

• Bekijk profiel
Riemers Schiet Maar blog
« Reactie #41 Gepost op: juni 28, 2011, 07:12:29 am »
Hoi Riemer,

quote:

Riemer Lap schreef op 27 juni 2011 om 00:11:

quote:

wimnusselder schreef op 26 juni 2011 om 12:37:
Door die stijl van bijdragen in de context van mijn ervaring in een Quaker wijdingsbijeenkomst te plaatsen, waar we ons open proberen te stellen voor goddelijke leiding en luisteren naar wat de Geest ons te zeggen heeft in wat de ander zegt, probeerde ik duidelijk te maken dat het in elk geval niet mijn bedoeling is waar je naar zou moeten zoeken in zo'n bijdrage.
Het is niet aan mij om te bepalen of het (voor jou) een bedoeling heeft, of het jou wat zegt.

Met v&Vriendengroet,

Wim

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Riemers Schiet Maar blog
« Reactie #42 Gepost op: juni 29, 2011, 12:26:22 am »

quote:

wimnusselder schreef op 28 juni 2011 om 07:12:
Hoi Riemer,

[...]

Door die stijl van bijdragen in de context van mijn ervaring in een Quaker wijdingsbijeenkomst te plaatsen, waar we ons open proberen te stellen voor goddelijke leiding en luisteren naar wat de Geest ons te zeggen heeft in wat de ander zegt, probeerde ik duidelijk te maken dat het in elk geval niet mijn bedoeling is waar je naar zou moeten zoeken in zo'n bijdrage.
Het is niet aan mij om te bepalen of het (voor jou) een bedoeling heeft, of het jou wat zegt.

Met v&Vriendengroet,

Wim

Kan aan mij liggen maar ik kan geen touw knopen aan wat je hier wilt zeggen.
Ik ben geen Quaker, ken jullie bijeenkomsten niet en snap ook niet wat je bedoelt.
Mijn bedoeling in deze draad is: mijn tekst droppen, eventueel aanscherpen en geen discussie over de inhoud. Ik ben namelijk wel gebonden aan een doelgroep van luisteraars.
verder beoog ik niets met deze draad en elke discussie over de achtergrond is derhalve niet zo zinvol.
Ik vraag dan ook niet om feedback over de basis maar over de uitkomst zeg maar.

wimnusselder

• Bekijk profiel
Riemers Schiet Maar blog
« Reactie #43 Gepost op: juni 29, 2011, 08:27:11 am »
Hoi Riemer,

quote:

Riemer Lap schreef op 29 juni 2011 om 00:26:
Ik ben geen Quaker, ken jullie bijeenkomsten niet en snap ook niet wat je bedoelt.
Mijn bedoeling in deze draad is: mijn tekst droppen, eventueel aanscherpen en geen discussie over de inhoud. Ik ben namelijk wel gebonden aan een doelgroep van luisteraars.
verder beoog ik niets met deze draad en elke discussie over de achtergrond is derhalve niet zo zinvol.
Ik vraag dan ook niet om feedback over de basis maar over de uitkomst zeg maar.

Als je er belangstelling voor hebt kan ik je wel meer uitleggen over de Quakers, maar echt van belang is dat niet.
Ik gaf 26/6 al een tamelijk concrete beschrijving van hoe het toe gaat in een Quaker wijdingsbijeenkomst (in stilte bij elkaar zitten, wie zich geroepen voelt om wat te zeggen staat op) en hoe ik daar mee om ga.
Mijn bedoeling daarmee was om aan te geven dat bijdragen van het soort "de 7e dag was niet bedoeld voor theologische discussie" voortkomt uit vrije associatie, het idee dat mensen zich kunnen laten inspireren door de Geest en de ervaring dat de Geest kan spreken in dat soort associatieve bijdragen.

Ook jouw luisteraars hebben associaties bij jouw overdenkingen.
Mijn idee was dat mijn associaties je zouden kunnen helpen om daar richting aan te geven.
Bovendien lag er -zoals uitgelegd- een link met jouw Roeping tot prediking en de vraag in hoeverre je daar opleiding voor nodig hebt.

Met v&Vriendengroet,

Wim

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Riemers Schiet Maar blog
« Reactie #44 Gepost op: juni 29, 2011, 09:10:31 am »

quote:

wimnusselder schreef op 29 juni 2011 om 08:27:
Hoi Riemer,
......
Met v&Vriendengroet,

Wim

Zitten we hier toch discussie en feedback te doen ;)
En die vrije associaties die kom je denk ik best vaak tegen in wat ik schrijf _O_

Vind je het goed dat ik het er nu bij laat zitten en me ga richten op een volgende lezing?
« Laatst bewerkt op: juni 29, 2011, 09:11:07 am door Riemer Lap »