Auteur Topic: Riemers Schiet Maar blog  (gelezen 18018 keer)

wimnusselder

  • Berichten: 727
    • Bekijk profiel
Riemers Schiet Maar blog
« Reactie #45 Gepost op: juni 29, 2011, 03:21:54 pm »
Hoi Riemer,

quote:

Riemer Lap schreef op 29 juni 2011 om 09:10:
Vind je het goed dat ik het er nu bij laat zitten en me ga richten op een volgende lezing?

Ik ben benieuwd.

Met v&Vriendengroet,

Wim

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Riemers Schiet Maar blog
« Reactie #46 Gepost op: juli 11, 2011, 12:54:34 am »
Die in de Hemelen zijt ------> God op afstand?

De vorige keer zijn we in de overdenkingen gestart met het Onze Vader.
Daarin benoemde ik dat we kind aan huis mogen zijn bij de Vader.
Vanavond wil ik daarover verder gaan.
Na de woorden “Onze Vader” spreken wij uit daar deze Vader zijn zetel heeft door te zeggen “die in de hemel woont”.
Wij geven daarin aan dat wij weten waar God zijn troon heeft staan.

Maar:
Een vader in de hemel, wat heb je daar nu aan?
Een vader hoort zoals wij het ervaren op aarde bij je thuis te zijn, met een postadres en een woning.
Een vader hoort met zijn kinderen te spelen, hoort fysiek aanwezig te zijn.
De idee dat je een vader kunt hebben die in de Hemel woont is voor veel mensen dan ook een vreemd idee.

Sommigen gaan zover dat ze ontkennen dat er uberhaupt al een God kan zijn.
Denk daarbij aan de schrijver van het boek “Wie God verlaat heeft niets te vrezen”.
Immers, als er geen God is, is er ook geen plek nodig om God te laten wonen.
Daarover zullen we allicht nog spreken bij het “uw naam wordt geheiligd”.
 
Nu eerst de plaats van God: de hemel.

In het oude testament leren we als lezers van de bijbel al iets ontdekken van de Hemel.
In genesis 1 staat dat de hemel geschapen  is door God.
En in veel kerken beginnen de samenkomsten met de woorden van Psalm 124 vers 8: Onze hulp is in de naam van de Here die Hemel en aarde gemaakt heeft.
De 2e psalm in het psalmenboek vertelt ons dat God er troont.
En zo kunnen we wel even doorgaan.
Voor wie op internet kan zoeken via bibli-ja kan ontdekken dat in het oude en nieuwe testament het woord hemel 439 keer voorkomt in de NBG51 vertaling en 677 keer in de Willibrord 1995 vertaling.
Kennelijk is de Hemel nogal van belang.
Ter vergelijking: het woord “LIEFDE” komt in de NBG51vertaling 187 keer voor.

De hemel is de woonplek van de Vader.
Maar is dat niet heel ver weg?
Dan is de Vader toch onbereikbaar geworden?
We lezen immers ook in de bijbel dat er niemand van ons mensen de tot de hemel op zal klimmen en daarna weer terug zal komen?
En leren we de kinderen niet zingen “ HOOOGER dan de blauwe luchten en de sterretjes van Goud woont de Vader in de hemel die van al zijn kind’ren houdt”?

We zijn als kinderen van deze vader aardig verweesd als de Vader zich in zijn hemelwoning terugtrekt….
(even stilte houden….)


En dat is dus het bijzondere van deze woonplek van God:
Hij woont er, hij troont er MAAR hij trekt zich er NIET in terug.
Het is geen plek waar GOD zijn pensioen houdt en met de Zoon en de Geest binnen de muren blijft.

God treedt uit deze woning naar zijn kinderen toe.
De blauwe luchten uit het kinderlied zijn geen gesloten gordijnen waar GOD zich achter verschuilt.
Juist niet.
Omdat Hij onder de mensen wil zijn.
En omdat wij van nature niet naar Hem zoeken zoekt Hij naar ons.

Ik wil een stukje uit Genesis met u delen daarover.
Het is een stukje tekst van na de zondeval.
Genesis 3: Toen zij (Adam en Eva) het geluid van de HERE GOD hoorden, DIE IN DE HOF WANDELDE  lezen we daar. GOD vraagt dan ook waar de mens is.
God was het gewoon, Hij was het gewend om in de hof bij Zijn schepselen te komen.

God wil bij de mensen zijn.
Denk je dat GOD die gewoonte gestaakt heeft  en zich teruggetrokken heeft van deze wereld?

Dan wil ik je graag wakker schudden: God is geen Vader op afstand maar een Vader die bemoeienis heeft met jou.
Hij leeft vanuit de hemel mee met jou, hij gaat met je op stap, hij is bij dag en bij nacht rondom je.
De bijbel staat vol van verhalen over mensen waar God bij is.
Het meest spraakmakende is dat over het leven van Jezus bij ons op aarde.
GOD onder de mensen zoals het bij de schepping ook was: aanraakbaar, aanspreekbaar. Aanwezig.
Want DAT is het doel van GOD: aanwezig zijn in het leven van jou en mij.

En God is aanwezig in ons leven.
Denk aan psalm 19 waarin we de luister van de Schepping ontdekken en de grootheid van de Schepper zien.
Of, nog mooier mogelijk, Psalm 139: Heer U kent mij vanaf het begin.

Daar kan geen afstand tussen komen.
Nee, GOD overbrugt die afstand tussen Zijn hemel en onze aarde.
Dat deed Hij door zijn Zoon maar dat doet hij nog steeds.
Door zijn Geest en door zijn Allesomvattende werk.

Wij begrijpen niet hoe dat tot in detail gaat werken: ons denken schiet tekort.
En ik zeg dan: ACCEPTEER dat je DENKEN tekort schiet maar BESEF dat Gods aanwezigheid in JOUW leven meer is dan JIJ kunt bedenken.

Hoe je dat dan ziet en ervaart?

Door te KIJKEN met de OGEN van een Kind van God.
Want wie deze ogen krijgt ziet een Koninkrijk van God óók op deze wereld.

Buk maar eens voor een mierennest.
Kijk eens naar een bloem die bloeit.
Ga op een heldere late avond eens naar buiten en probeer de sterren te tellen.
Bedenk eens wat er allemaal in je lichaam aan activiteit is als jij slaapt.
Jij doet daar niets voor.
Maar:

God slaapt niet.
Hij is nabij zoals Hij dat belooft in Zijn Woord.
PSALM 23….
En God weet dat belofte een vervolg krijgt.
Wij beloven wel snel maar doen vaak niet.
God belooft en doet wat Hij zegt.
Daar kunnen wij wat van leren.

De hemel: de hemel is voor ons NU nog een ver van ons bed show.
Maar wie geroepen is door de Vader wéét dat hij eenmaal thuis mag komen.
Thuis, Bij de Vader, in de Hemel.

Want: in het huis van de Vader zijn vele kamers.

Beloofd is beloofd!

Op naar het Koninkrijk!!!


Vrede en Alle goeds!
« Laatst bewerkt op: juli 11, 2011, 01:00:07 am door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

Antonius

  • Berichten: 1539
  • Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
Riemers Schiet Maar blog
« Reactie #47 Gepost op: juli 11, 2011, 05:45:01 pm »
mooi!
Mislukkingen, een kans om op nieuw te beginnen

wimnusselder

  • Berichten: 727
    • Bekijk profiel
Riemers Schiet Maar blog
« Reactie #48 Gepost op: juli 11, 2011, 11:59:40 pm »
Hoi Riemer,

Dat klinkt goed.
Zelf zou ik geneigd zijn om niet alleen het verhaal "over het leven van Jezus bij ons op aarde" te noemen, maar ook het verhaal (in Joël en Handelingen) over de uitstorting van de Heilige Geest.
En ik zou niet zozeer de afstand tussen hemel en aarde benadrukken, maar het beeld dat je vanuit de hemel 'daarboven' zo prachtig kunt overzien wat wij mensen uitspoken.

Daarbij komt bij mij altijd de naam bovendrijven van de 'Himmelbjerget' in Denemarken (een stukje ten westen van Arhus, meen ik).
Dat is een bult die niet zo heel veel hoger is dan onze hoogste heuvel hier in Nederland, maar kennelijk kun je daarvandaan naar Deense begrippen al heel ver kijken.
Als je omhoog gaat, al is het maar een paar honder meter ('hemelsbreed' helemaal niet zo ver dus), kun je veel overzien.
Vanaf die blauwe hemelkoepel daar boven ons kan dat dus nog véél beter...

Met v&Vriendengroet,

Wim

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Riemers Schiet Maar blog
« Reactie #49 Gepost op: juli 12, 2011, 12:51:48 am »

quote:

wimnusselder schreef op 11 juli 2011 om 23:59:
Hoi Riemer,

Dat klinkt goed.
Zelf zou ik geneigd zijn om niet alleen het verhaal "over het leven van Jezus bij ons op aarde" te noemen, maar ook het verhaal (in Joël en Handelingen) over de uitstorting van de Heilige Geest.
En ik zou niet zozeer de afstand tussen hemel en aarde benadrukken, maar het beeld dat je vanuit de hemel 'daarboven' zo prachtig kunt overzien wat wij mensen uitspoken.

Daarbij komt bij mij altijd de naam bovendrijven van de 'Himmelbjerget' in Denemarken (een stukje ten westen van Arhus, meen ik).
Dat is een bult die niet zo heel veel hoger is dan onze hoogste heuvel hier in Nederland, maar kennelijk kun je daarvandaan naar Deense begrippen al heel ver kijken.
Als je omhoog gaat, al is het maar een paar honder meter ('hemelsbreed' helemaal niet zo ver dus), kun je veel overzien.
Vanaf die blauwe hemelkoepel daar boven ons kan dat dus nog véél beter...

Met v&Vriendengroet,

Wim

Hoi Wim;

Ik snap je opmerkingen maar wil deel voor deel dit gebed door.
Persoonlijk geloof ik niet in de scheiding hemel en aarde maar ook niet in een maakbare hemel op aarde.
Ik denk dat ik bij het "Uw koninkrijk kome" in zal gaan op wat je aangeeft. Daar past het ook bij namelijk.

Thanks!!!
Mail me maar als je wat wilt weten

wimnusselder

  • Berichten: 727
    • Bekijk profiel
Riemers Schiet Maar blog
« Reactie #50 Gepost op: juli 12, 2011, 09:51:37 pm »
Hoi Riemer,

quote:

Riemer Lap schreef op 12 juli 2011 om 00:51:
Persoonlijk geloof ik niet in de scheiding hemel en aarde maar ook niet in een maakbare hemel op aarde.

Ik ook niet.

Mijn vader vertelde in een van zijn preken zo´n 35 jaar geleden ooit dit verhaal.
Hij had het naar alle waarschijnlijkheid niet zelf verzonnen, want ik ben het inmiddels ook in andere varianten tegengekomen.
Het gaat over keuzes die we maken, keuzes die we hebben in ons leven, niet over een keuze die voor ons gemaakt wordt voor een leven na dit leven...
Stel je voor... een lange tafel volgeladen met het heerlijkste eten en drinken...
Stel je voor, rijen gasten tegenoverelkaar aan die tafel.
Ze kunnen hun armen noch hun rug buigen.
Geen schijn van kans dat ze zichzelf kunnen bedienen.
De hel is dat ze honger en dorst lijden in het zicht van de overvloed.
De hemel dat ze degene tegenover hen bedienen...

Toen ik een blauwe maandag economie gaf op een middelbare school vertelde ik mijn leerlingen dat het in het echt nog erger kan:
Mensen die degenen aan de overkant van de tafel dwingen om hen te bedienen door hen bijna te wurgen...

Nee, de hemel is niet maakbaar op aarde, maar de hel wel.
Niet omdat mensen per definitie van kwade wil zijn of in wezen slecht of zo.
We zijn geschapen naar Gods beeld!

quote:

In de woorden van Psalm 8:5-6:
wat is dan de sterveling dat u aan hem denkt, het mensenkind dat u naar hem omziet? U hebt hem bijna een god gemaakt, hem gekroond met glans en glorie,

Maar omdat we gescheiden zijn geraakt van God, van ons Zelf, van elkaar.
"L'enfer, c'est les autres" (De hel, dat zijn de anderen), volgens Jean-Paul Sartre.
Het probleem is dat ieder voor zich als God probeert te zijn in plaats van samen.

Het heeft te maken met een 'prisoner's dillemma', waarin je niet weet wat de ander kiest, dus uit angst veronderstelt dat hij de voor jou minst gunstige keuze maakt, waar je het beste van probeert te maken.
Als iedereen er van uit zou gaan dat anderen zich om hen bekommeren, zou de wereld er veel beter uit zien.

Gedrag waarmee we een hel op aarde creëren is besmettelijk.
Gedrag waarmee we een kleine bijdrage leveren aan een hemel op aarde maakt ons tot Gekke Henkie.

Ja, God is in de hemel, in de voorstelling die we ons kunnen maken van hoe het zou zijn op aarde als...
... als we niet zo zelfzuchtig en angstig zouden zijn.
... als we God in elkaar, in 'de minsten mijner' zouden zien.

God woont in onze voorstelling van, onze hoop op een betere wereld.
God is de Geest die over ons is uitgestort, die ons verbindt, die ons soms boven onszelf doet uitstijgen.
Die betere wereld is niet maakbaar, niet door ons mensen, niet op eigen kracht, niet ieder voor zich.
Pas als en zoverre we ons in God verbonden weten en tonen wordt er een glimp van zichtbaar.
Als een zonnestraal die door de wolken schijnt en ons aardse leven verlicht.

Met v&Vriendengroet,

Wim

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Riemers Schiet Maar blog
« Reactie #51 Gepost op: juli 13, 2011, 12:06:49 am »

quote:

wimnusselder schreef op 12 juli 2011 om 21:51:
Hoi Riemer,

txt

Met v&Vriendengroet,

Wim

Je zou haast GrefoLiek kunnen zijn :)
Het verhaal kende ik overigens ook maar dan van een rabbi ;)
In het volgende epistel zal ik er op terug komen.
Het "Uw koninkrijk kome" waarvan Oosterhuis (Huub) zegt " U koninkrijk komet, kome wat komt doch wat reeds is" is volgens mij de 4e dimensie.
het is er wel maar we kennen het niet ten volste.
Snap je?
Mail me maar als je wat wilt weten

wimnusselder

  • Berichten: 727
    • Bekijk profiel
Riemers Schiet Maar blog
« Reactie #52 Gepost op: juli 13, 2011, 07:01:55 am »
Hoi Riemer,

quote:

Riemer Lap schreef op 13 juli 2011 om 00:06:
het is er wel maar we kennen het niet ten volste.

Exact.
Onder/achter/boven de hoogste/grootste/meestomvattende waarheid die we kunnen bevatten ligt waar we net een glimp van kunnen waarnemen via beeldspraak en paradoxen.
Dit is zo'n paradox.

Op hun slechte momenten zeggen (vrijzinigge) Quakers dat ze nóch protestant, nóch katholiek zijn.
Op hun goede momenten zeggen ze dat ze zich in beiden herkennen (net als in alle andere serieuze religies).

Met v&Vriendengroet,

Wim

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Riemers Schiet Maar blog
« Reactie #53 Gepost op: juli 18, 2011, 12:35:14 am »
Uw naam worde geheiligt…
(3e in de serie over het Onze Vader)

We zijn in de overdenkingen aanbeland bij het deel waarin wij mensen erkennen dat de naam van GOD geheiligd moet worden.
Wat is dat eigenlijk, iets “heiligen”?
Heb je daar wel eens over nagedacht?
“Heilig” jij wel eens iets?

De meeste mensen zullen allicht “Nee”  zeggen op de vraag of ze wel eens iets heiligen.
Toch is dat vreemd want het woord “heiligen” is helemaal niet zo hemels en vreemd als je zou denken.
Woordenboeken vertalen het woord als iets wat verheven is, iets wat anders is dan de rest.
Denk maar aan de uitspraak “ een heilig boontje zijn:.
Die persoon valt buiten de boot, hoort er niet bij: hij is apart.
En dat is iets wat we allemaal met regelmaat doen.

Ik moet denken aan de momenten dat wij als gezin vroeg gaan eten omdat de jongste zoon naar de muziekschool moet en de oudste zoon nog aan het werk is.
Dan zet ik voor de oudste zoon een maaltijd apart.
Dat is voor hém alleen.
Het is hem heilig dat het er staat en niemand van de andere kinderen krijgt het in zijn hoofd om er van te gaan eten omdat het apart gezet is voor de oudste.

Zo is de naam van GOD alleen voor GOD: voor hem bestemd.

Met het woord apart komen we dan ook bij de intensiteit van het woord “heilig”.
Eigenlijk zegt het dat het “apart is”, het is anders dan anders.

Denk daarbij eens aan Mozes die bij een brandende braamstruik staat die niet verteerd wordt.
Dat is apart.
Er is wél vuur maar geen verbranding. Apart zeg!
En dan geeft God een opdracht:
doe je schoeisel uit want de grond waar jij op staat is heilig.
Het is “aparte grond”.
Geen “normale grond” nee: grond die Ik, God, heb voorbestemd voor iets groots, iets goddelijks, iets wat heilig is omdat IK heilig BEN.
Ik ben namelijk anders dan de andere goden, Ik ben Heilig.

In leviticus 20 vers 26 lezen we heel mooi hoe God het zélf zegt aan ons:
Wees heilig omwille van mij, want ik, de HEER, ben heilig en ik heb jullie van de andere volken onderscheiden om mijn volk te zijn.

Wees heilig wat ik heb onderscheidt gemaakt tussen jullie en anderen, Ik heb jullie apart gezet omdat Ik apart gezet ben.
Heilig zijn is dus in Gods optiek niet anders dan dat het totaal anders is dan het andere: het is apart gezet. Het heeft een totaal eigen plek buiten de rest om.

Nu was het zo in het oude testament dat er vele goden bekend waren.
De meeste Bijbellezers kennen de namen als Baal en Astarte vast wel.
Er waren goden van verschillend formaat in de wereld: goden van vruchtbaarheid, van oorlog, ziekte, regen, etc., etc.
Het waren beelden die volgens de aanhangers invloed hadden op hun leven.
Zo werd er door de landen om het volk Israel ook gedacht en gesproken over de God van Israel: het was er één in een lange rij van goden.
Voor elk probleem en elk volk een eigen god.

Dat kun je ook herkennen in het boek Samuel als het volk Israel de strijd aangaat met de filistijnen en de ark meeneemt het oorlogsgeweld in.
De filistijnen roepen dan uit:
‘Hun God is naar het legerkamp gekomen. Het ziet er slecht voor ons uit, want zoiets is nooit eerder gebeurd. Het ziet er slecht voor ons uit! Wie redt ons uit de greep van die machtige God? Het is dezelfde God die in de woestijn de Egyptenaren met allerlei plagen heeft getroffen”

Het was in die tijd en cultuur heel gebruikelijk om je god in te zetten voor je eigen belang. Ook het volk Israel was daar niet vreemd van zoals we kunnen lezen in het eerste boek Samuel.

Maar dan lezen en leren wij als Christenen ineens iets heel anders!
In de boeken van Mozes lezen we in de Bijbel veel over de heiligheid van GOD.
En hoe mooi ontdekken we het in de psalmen als we in psalm Psalm 111:19 lezen:
Hij heeft zijn volk verlossing gebracht, voor eeuwig zijn verbond ingesteld. Heilig en ontzagwekkend is zijn naam.


Heilig en ontzagwekkend is de Naam van GOD.

Als we dan bidden met de woorden “Uw Naam worde geheiligd” dan bidden we niet anders dan dat wij als mensen erkennen dat deze Naam van GOD anders is.
Dat het een Aparte naam is.
En dat wij die naam een bijzondere, een aparte plaats in ons leven willen schenken.
Nee, dat wij die Naam een bijzondere en aperte plaats in ons leven MOETEN schenken.

En dat betekent drie dingen:

-   Gods naam gebruiken wij niet voor eigen belang
-   Gods naam misbruiken we niet in woorden, schrijven en denken
-   Gods naam is onze Achternaam

Het eerste punt: Gods naam niet misbruiken voor eigen belang.
Ik wil kort met je terug naar het slagveld in Samuel.
De Ark van het verbond werd meegetogen een oorlog in omdat men dacht dat met de Ark God ook automatisch meekwam.
Maar het verhaal leert ons iets anders: de kist van de Ark bevatte geen GOD en geen reddende kracht.
Wij mogen daar een lering uit halen: GOD laat zijn HEILIGE en APARTGEZETTE naam NIET door ONS voor ONS karretje spannen.
Het is dus niet zo dat alles waar wij GOD bij gaan halen ook automatisch zal slagen ONGEACHT de motieven van ons.
GOD heeft Zijn eigen beleid en zal zich niet door ons laten ,misbruiken voor onze misère.

Het tweede: Gods naam misbruiken wij niet.
Het gebeurt in deze tijd vrij geregeld dat iemand die een tegenslag heeft de naam van GOD of van JEZUS nodig lijkt te hebben om zijn menselijke tegenslag of zijn eigen menselijk falen te moeten benoemen.
Maar ook gebeurt het dat in de naam van God mensen vermoord worden of onderdrukt en uitgesloten.
Denk daarbij aan een verleden van kruisvaarders maar ook aan mensen in deze tijd die bijvoorbeeld homosexuele gevoelens hebben.
Maar al te snel wordt er geroepen dat het van God niet mag.
Zonder blikken of blozen wordt er dan op naam van God een oordeel geveld door ons mensen.
Daarin mogen we een wacht op onze lippen zetten: wij zijn immer géén God?!
Het gaat in het heiligen van Gods Naam niet enkel om het rechtstreekse vloeken maar om het totale plaatje waarin wij mensen in Zijn naam anderen oordelen.

Als derde: het is onze Achternaam.

Als we als kinderen van GOD willen zijn, aangenomen door het OFFER van Zijn Zoon dan betekent dit feitelijk dat wij van GOD zijn.
Daarmee zijn wij als kinderen, net als GOD, heiligen geworden.
Mensen die apart gezet zijn in deze wereld omdat ze een Vader in de Hemel hebben.
Weet je nog?
Geen vader op afstand maar een vader waar jij welkom bij bent?
Hij, de Vader, heeft jou en mij, IN Christus, aangenomen als zijn bloed eigen kinderen!
En wat is je naam dan?
Dan heb je ineens een dubbele achternaam gekregen.
Mijn naam is in dat Koninkrijk van de Vader waar ik in mag leven ineens: Riemer, kind van GOD, geboren Lap.
En jou naam?
Gaby, kind van GOD, geboren Veldman?
Of, Jan, kind van GOD, geboren van Dam?

Noem het even voor jezelf:
Je voornaam, dan KIND VAN GOD en dan “geboren” gevolgd door je achternaam.
..............

Hoe klinkt dat? Je voornaam en dan direct KIND VAN GOD, geboren en dan je achternaam?

..............


De naam van de Vader worde geheiligd.

Je waagt het in de regel niet om de naam van je aardse vader te noemen in een vloek.
Wij zeggen dat niet, het hoort niet en het is niet passend.
Als kind houdt je de naam van je vader hoog. Dat zit in je genen.

Het deel “Uw naam worde geheiligd” kan een ver van ons bed show zijn maar is in de realiteit van ons leven van belang.
Omdat het je eigen achternaam is in het Koninkrijk van GOD.
En wees nou eerlijk, zou jij je eigen achternaam vervloeken óf houdt je die hoog in ere? Ben je trots op je achternaam van Dam, Koning, de Vries, Dijkstra of weet ik veel wat er aan namen is onder de luisteraars?

Als je werkelijk kind wilt zijn van de Vader dan besef je dat je een aparte achternaam hebt gekregen.
Die naam?
Die houdt je in ere.
Die heeft een aparte plaats in je leven.
Een heilige plek.

Want jij bent kind van de Vader in de Hemel.
Een inschrijving in de burgerlijke stand van GOD.
Een inschrijving van eeuwigheidswaarde.

Vrede en alle goeds,

Riemer Lap
« Laatst bewerkt op: juli 18, 2011, 09:43:13 am door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Riemers Schiet Maar blog
« Reactie #54 Gepost op: juli 23, 2011, 01:30:54 am »
Uw Koninkrijk kome
Kome wat komt
Uw koninkrijk
(Huub Oosterhuis)

We beginnen deze overdenking even met wat taalkundige zaken.
In het Nieuwe Testament kan een en hetzelfde woord, basileia, vertaald worden met 'Koningschap' (aanduiding van iets wat abstract is), 'koninkrijk' (aanduiding van iets wat concreet is) of 'heerschappij' (aanduiding van iets waar activiteit in zit).  Laat nou net DAT woord Basileia nu net in het Onze Vader staan.
IN deze overdenking wil ik aansluiten bij de keuze die gemaakt is in de catechismus van de katholieke kerk.
Daarin volgt men de vertaling “heerschappij” waarbij “heerschappij voeren” een actief iets is:
Het rijk Gods gaat ons vooruit.
Niet dat ik daarin voorbij wil gaan aan het goede en mooie van de heidelberger catechismus maar ik moet in het kader van de tijd een keuze maken.
Vandaar: basileia als ACTIEF woord voor Heerschappij.

Het rijk van God is dichterbij gekomen in het Woord dat mensgeworden is (de geboorte van Jezus), het wordt aangekondigd door het hele evangelie heen en het is bij ons gekomen door de dood en verrijzenis van Christus.

Valt het u ook wel eens op dat dit kleine stukje vaak wat wegvalt in het Onze Vader?
Zo van “ach, dat komt nog wel een keer, dat koninkrijk…”.
Maak je niet druk: dat komt nog wel eens.

Maar eigenlijk is de kern van dit gebed wel te vinden in dit deel van het onze vader.

Uw Koninkrijk komt zegt namelijk iets over u en mij als burger van dat koninkrijk.
Het zegt iets over de naamdragers, de burgers van dat Land van God.

Het land van God is daarmee geen “Land van Ooit” geworden. Dat soort zaken bestaan niet eeuwig en kunnen failliet gaan.
Tegenover het “Land van ooit” wat wij mensen hadden bedacht als attractiepark staat het Eeuwig Koninkrijk van GOD de Vader.

Een rijk om naar te verlangen. Reikhalzend naar uit te zien.

Het onze vader is uitgesproken vóór de opstanding van onze heer.
Met zijn opstanding heeft Hij het rijk van de dood overwonnen en is er een ander koninkrijk gekomen.
Dat rijk, waar wij in deze bede naar verlangen IS er al.
Het rijk van het duister is immers overwonnen met het offer aan het kruis?
Dat rijk van onze GOD die Vader en Koning is, is dus al gevestigd. En de koningszoon is Thuis in dat Koninkrijk omdat Hij uitsprak “HET IS VOLBRACHT!”

Maar waarom zouden wij dan nog zeggen “uw koninkrijk komt”?
Eigenlijk om een doodeenvoudige reden.
DOOD…..eenvoudig wel te verstaan.
Omdat wij mensen naar aardse maatstaven nog onderhevig zijn aan de dood van ons lichaam.
Omdat het rijk van God nog niet op deze wereld is zoals wij de wereld kennen en ook niet op deze eerste schepping van de wereld zal zijn.
Een nieuwe wereld zal er zijn waarin het Koninkrijk vorm krijgt maar die wereld is NIET waarin wij nu leven.
Wij leven en sterven in de 1e schepping.

In de openbaring aan Johannes leren we het volgende:
Ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde. Want de eerste hemel en de eerste aarde zijn voorbij, en de zee is er niet meer.

Het koninkrijk dat komen zal is dus van een andere orde dan wij nu kennen in ons menselijk denken.
Het zal totaal anders zijn.
De eerste hemel en de eerste aarde zoals wij die kennen zullen niet meer zijn.
Er komt een andere, totaal vernieuwde wereld, een nieuwe creatie van God.

Daar zal dan het nieuwe koninkrijk volledig zijn.
De gevestigde orde van het koninkrijk is er al: God als Koning en Christus als heerser.
Maar wij kennen het nog niet ten volste.

Het is dus een actief koninkrijk zoals we in het begin al mochten horen: het KOMT naderbij.
Daarmee zeggen we heel helder dat wij het nog niet  hebben gemaakt.
Want, wees eerlijk: daar waar mensen een hemel op aarde willen maken ontstaat vaak een hel.
Het lukt ons niet om te volste te voldoen aan de werken van barmhartigheid, onze naaste is bij lange na niet altijd nabij in ons denken en doen.
Onze perfectie gaat vaak niet verder dan een goed geregeld leven met pensioen en ruim vooraf gecoordineerde vakantie.
Wij besteden alle tijd aan de toekomst wat dat betreft. De zorgzame samenleving bestaat immers bij de gratie van de zelf geregelde dingen?
Hier en daar leunen en steunen wij nog wat op de overheid maar het meeste? Dat regelen we zelf wel.

Hoe anders is het Koninkrijk van GOD!!!
Een rijk waarin u en ik NU AL BURGER zijn.
Ik kan mij niet herinneren (mogelijk ben ik er nog te jong voor….) dat ik ooit een pensioennota van het Hemels Koninkrijk heb ontvangen.
Overigens trof ik ze ook niet aan in de boekhouding van mijn overleden ouders.
Het Koninkrijk van GOD bestaat dus NIET in de vorm van zelfwerkzaamheid.
U en ik kunnen er helemaal NIETS voor regelen vooraf.
Dat komt omdat wij geen autoriteit zijn in dat Koninkrijk.
Daar is GOD de autoriteit namelijk.
Of toch wel?
Wij mensen kunnen niet anders dan aanvaarden dat wij afhankelijk zijn van het offer van Christus…

Een totaal andere wereld zoals Johannes ons al voorspelt.
Een wereld waarin wij het niet kunnen maken maar waarin Christus het voor ons gemaakt heeft.
Het koninkrijk van de 4e dimensie.
Wij mensen kennen er maar drie maar er is werkelijk een wereld die wij nog niet ten volste kennen.
Christus kent die wereld en wie in Hem mogen delen mogen ook deel uit maken van die wereld.
De 4e dimensie is de dimensie van de totale heelheid.
Van geen gebrek aan wat dan ook.
Van mensen die zijn zoals ze bedoelt waren bij de schepping: zonder gebrek of fouten.

In een eerdere overdenking waarbij we nadachten over het heiligen van Gods naam noemde ik de link naar onze achternaam.
Weet u het nog?
Eerst uw voornaam dan KIND VAN GOD en dan pas de achternaam?

Wie in het koninkrijk van GOD wil meetellen zal zijn aardse naam los moeten laten, zijn burgerschap in Nederland voor tweederangs moeten zien.
Want als eerste ben je burger in het koninkrijk van GOD.

Een koninkrijk wat nu al hemels is en ooit gevestigd zal worden op een totaal vernieuwde aarde en hemel.

IN een lied van Huub Oosterhuis lezen en horen we vanavond de volgende tekst:

Dat een nieuwe wereld komen zal
Waar brood genoeg
En water stroomt
Voor allen

Dat is het refrein van de bede Uw koninkrijk komt!
Het koninkrijk waarin Christus ons brood en water wil zijn!
De wereld waarin Hij ons eeuwig wil voeden en laven aan Hem als bron.

We gaan terug naar wat ik in het begin schreef over de taalkundige zaken.
Basilea. Het klinkt voor ons in de oren als een kruid uit een ver land.
Toch is het dat niet.
Het Basilea van GOD, Zijn koninkrijk is abstract en voor ons niet te bevatten in dit aardse bestaan. Het wil concreet in ons leven zijn omdat wij burgers zijn in Dat Rijk en het wil actief in ons leven zijn omdat het heerschappij wil voeren over uw en mijn leven.

Als we dat weten, dan ken het niet anders dan dat wij ons leven vorm geven passend bij wat de Koning van dat Rijk van ons verlangd.

En dan?
Dan hebben u en ik een rijk leven.
Een rijk leven omdat we weten dat het niet van ons komt maar van de Zoon die de dood doorleeft heeft.

Zoals de schrijver van Spreuken al aangaf in Spreuken 22:4
Wie bescheiden is en ontzag heeft voor de HEER,
wordt beloond met rijkdom, eer en een lang leven.


Vrede en alle Goeds!


Riemer Lap 2011
Mail me maar als je wat wilt weten

Trajecto

  • Berichten: 4990
  • Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
Riemers Schiet Maar blog
« Reactie #55 Gepost op: juli 24, 2011, 03:56:34 pm »
Alleen even attenderen op een paar taal-/spellings-vergissinkjes:
(niet om te muggenziften natuurlijk, maar gewoon om behulpzaam te zijn)

citaat:
"Laat nou net DAT woord Basileia nu net in het Onze Vader staan."

Dat is dubbelop. Je moet één van de twee onderstreepte stukjes nemen en het andere laten vervallen.

citaat:
"Als we dat weten, dan ken het niet anders dan dat wij ons leven vorm geven passend bij wat de Koning van dat Rijk van ons verlangd."

"Ken" moet "kan" zijn.
(En "verlangd moet "verlangt" zijn. Er zitten nog een paar van die werkwoord-spellingsfoutjes in maar dat laat ik maar even zitten. Dat is van belang bij officiële publicatie maar voorgelezen voor de radio merk je geen verschil.)

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Riemers Schiet Maar blog
« Reactie #56 Gepost op: juli 24, 2011, 04:24:19 pm »

quote:

Trajecto schreef op 24 juli 2011 om 15:56:
Alleen even attenderen op een paar taal-/spellings-vergissinkjes:
(niet om te muggenziften natuurlijk, maar gewoon om behulpzaam te zijn)

citaat:
"Laat nou net DAT woord Basileia nu net in het Onze Vader staan."

Dat is dubbelop. Je moet één van de twee onderstreepte stukjes nemen en het andere laten vervallen.

citaat:
"Als we dat weten, dan ken het niet anders dan dat wij ons leven vorm geven passend bij wat de Koning van dat Rijk van ons verlangd."

"Ken" moet "kan" zijn.
(En "verlangd moet "verlangt" zijn. Er zitten nog een paar van die werkwoord-spellingsfoutjes in maar dat laat ik maar even zitten. Dat is van belang bij officiële publicatie maar voorgelezen voor de radio merk je geen verschil.)
Dank voor het aanscherpen van het concept :)
De taalfouten waren ook al door mijn vriendin en echtgenote ontdekt.
Wel handig om te verwijderen omdat ik het ook gedrukt nog wel eens lever aan kerken voor hun kerkblad. Met taalfouten staat dan wel erg slordig.
« Laatst bewerkt op: juli 25, 2011, 12:35:44 am door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Riemers Schiet Maar blog
« Reactie #57 Gepost op: juli 24, 2011, 07:17:10 pm »
@Trajecto: snap je de lijn van het  verhaal en de inhoud ook?
Ik ben namelijk nog niet helemaal content ermee.
Maar kan niet ontdekken wat ik mis :( 8)7
Mail me maar als je wat wilt weten

Trajecto

  • Berichten: 4990
  • Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
Riemers Schiet Maar blog
« Reactie #58 Gepost op: juli 25, 2011, 02:04:02 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 24 juli 2011 om 19:17:
@Trajecto: snap je de lijn van het  verhaal en de inhoud ook?
Ik ben namelijk nog niet helemaal content ermee.
Maar kan niet ontdekken wat ik mis :( 8)7

Mja, ik denk dat ik het wel ongeveer volg.
Wat jij mist weet ik natuurlijk ook niet zomaar, maar laat ik even zelf wat aangeven van wat mij opvalt. Mogelijk geeft dat jou een hint in een richting waardoor je ontdekt waarom je gevoel je zegt dat er toch iets nog niet helemaal is zoals je het zou willen hebben.

In het eerste gedeelte ga je in op de verschillende mogelijkheden van het woord Basileia en kiest dan het begrip "heerschappij" en hebt het over "heerschappij voeren", een actief iets.
Dat is dus waar het om draait in het hele stuk: geen statisch iets maar beweging.
Eigenlijk verwacht ik nu een vervolg waar ook de luisteraar wakker wordt geroepen om geestelijk in beweging te komen, maar dat zie ik dan niet helemaal.
De inleiding die erop wijst dat we denken het allemaal op onze aardse manier wel te kunnen doen en ook de vaststelling dat dat maar al te vaak op ellende uitloopt staan er. Maar een opwekking om actief geestelijk wakker te gaan worden mis ik een beetje.
En die verwachtte ik.
Achter een zin als:
"Wij mensen kunnen niet anders dan aanvaarden dat wij afhankelijk zijn van het offer van Christus..."
zag ik achter de puntjes liever nog een vraagteken tussen haakjes. Dus:
"Wij mensen kunnen niet anders dan aanvaarden dat wij afhankelijk zijn van het offer van Christus...(?)"
Dit om de dubbele bedoeling aan te geven: Wij denken het misschien als vaststelling maar is dat wel helemaal zo of is er toch eigenlijk een kanttekening te plaatsen?  
Ikzelf denk dan, dat die inderdaad te plaatsen is en dat die inhoudt dat waar Jezus ons een weg heeft getoond we op weg moeten gaan en niet passief aanvaarden: Bij ons moet er wat gebeuren.
Geestelijk wakker worden is niet slechts iets aanvaarden en dan gerustgesteld overgaan tot de orde van de dag.
Aanvaarden geeft als je het woord gebruikt zonder verdere toelichting al gauw een gevoel van passiviteit; "niks aan te doen / leg je er maar bij neer". Kijk, en dat is dus hier niet de bedoeling. Dat is een beetje het probleem.
Daardoor ontstaat er -- althans bij mij -- bij je stukje een beetje een anticlimax-gevoel.
Natuurlijk zijn we serieus bezig en gaat het niet om effecten uit de trukendoos, maar toch zit wat betreft hetgeen ik zonet schets je stukje misschien niet helemaal optimaal in elkaar.

De bede is vooral "Uw koninkrijk kome", een vraag/wens vanuit hunkering, het verlangen ernaar. Dat wordt mooi uitgedrukt door de aanvoegende wijs die gebruikt wordt.
Nou weet ik wel dat het gauw een opgedreunde formule wordt, maar daarvoor is dus juist het praatje voor de radio bedoeld, om dat te doorbreken.
Een wens tot geestelijke werkzaamheid moet boven komen.

Dit is wat ik denk. Mogelijk zit jouw nog niet helemaal content zijn in wat anders, maar misschien heb je er toch wat aan. Ik mis dus een beetje het vervolg van de opgebouwde "beweging" in het begin om vervolgens de luisteraar ook tot beweging aan te gaan zetten; beweging in geestelijke zin.

Trajecto

  • Berichten: 4990
  • Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
Riemers Schiet Maar blog
« Reactie #59 Gepost op: juli 26, 2011, 10:00:05 pm »
Bij nader inzien toch wel tevreden? Of ligt de twijfel -- het missen van iets -- toch ergens anders dan ik suggereerde?
Ik vermoed het laatste. :P