quote:
Fout vermoeden.
Ik heb alleen nog geen tijd gehad om het anders neer te zetten
Na je "schieten" en wat denkwerk kom ik op de volgende editie:
Uw Koninkrijk kome
Kome wat komt
Uw koninkrijk
(Huub Oosterhuis)
We beginnen deze overdenking even met wat taalkundige zaken.
In het Nieuwe Testament kan een en hetzelfde woord, basileia, vertaald worden met 'Koningschap' (aanduiding van iets wat abstract is), 'koninkrijk' (aanduiding van iets wat concreet is) of 'heerschappij' (aanduiding van iets waar activiteit in zit). Laat nou net DAT woord Basileia nu net in het Onze Vader staan.
IN deze overdenking wil ik aansluiten bij de keuze die gemaakt is in de catechismus van de katholieke kerk.
Daarin volgt men de vertaling “heerschappij” waarbij “heerschappij voeren” een actief iets is:
Het rijk Gods gaat ons vooruit.
Niet dat ik daarin voorbij wil gaan aan het goede en mooie van de heidelberger catechismus maar ik moet in het kader van de tijd een keuze maken.
Vandaar: basileia als ACTIEF woord voor Heerschappij.
Het rijk van God is dichterbij gekomen in het Woord dat mensgeworden is (de geboorte van Jezus), het wordt aangekondigd door het hele evangelie heen en het is bij ons gekomen door de dood en verrijzenis van Christus. Het is een actief rijk dat ook actief wil leven in u en mij.
Valt het u ook wel eens op dat dit kleine stukje vaak wat wegvalt in het Onze Vader?
Zo van “ach, dat komt nog wel een keer, dat koninkrijk…”.
Maak je niet druk: dat komt nog wel eens.
Maar eigenlijk is de kern van dit gebed wel te vinden in dit deel van het onze vader.
Het gaat om actief burgerschap in een actief en wezenlijk rijk.
Uw Koninkrijk komt zegt namelijk iets over u en mij als burger van dat koninkrijk.
Het zegt iets over de naamdragers, de burgers van dat Land van God.
Het land van God is daarmee geen “Land van Ooit” geworden. Dat soort zaken bestaan niet eeuwig en kunnen failliet gaan.
Tegenover het “Land van ooit” wat wij mensen hadden bedacht als attractiepark staat het Eeuwig Koninkrijk van GOD de Vader.
Een rijk om naar te verlangen. Reikhalzend naar uit te zien.
Een rijk ook om actief in te leven en te werken.
Want:…………..
Het onze vader is uitgesproken vóór de opstanding van onze heer.
Met zijn opstanding heeft Hij het rijk van de dood overwonnen en is er een ander koninkrijk gekomen.
Dat rijk, waar wij in deze bede naar verlangen IS er al.
Het rijk van het duister is immers overwonnen met het offer aan het kruis?
Dat rijk van onze GOD die Vader en Koning is, is dus al gevestigd. En de koningszoon is Thuis in dat Koninkrijk omdat Hij uitsprak “HET IS VOLBRACHT!”
Maar waarom zouden wij dan nog zeggen “uw koninkrijk komt”?
Eigenlijk om een doodeenvoudige reden.
DOOD…..eenvoudig wel te verstaan.
Omdat wij mensen naar aardse maatstaven nog onderhevig zijn aan de dood van ons lichaam.
Omdat het rijk van God nog niet op deze wereld is zoals wij de wereld kennen en ook niet op deze eerste schepping van de wereld zal zijn.
Een nieuwe wereld zal er zijn waarin het Koninkrijk vorm krijgt maar die wereld is NIET waarin wij nu leven.
Wij leven en sterven in de 1e schepping.
In de openbaring aan Johannes leren we het volgende:
Ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde. Want de eerste hemel en de eerste aarde zijn voorbij, en de zee is er niet meer.
Het koninkrijk dat komen zal is dus van een andere orde dan wij nu kennen in ons menselijk denken.
Het zal totaal anders zijn.
De eerste hemel en de eerste aarde zoals wij die kennen zullen niet meer zijn.
Er komt een andere, totaal vernieuwde wereld, een nieuwe creatie van God.
Daar zal dan het nieuwe koninkrijk volledig zijn.
Maar: de gevestigde orde van het koninkrijk is er al: God als Koning en Christus als heerser.
Alleen: wij kennen het nog niet ten volste.
Het is dus een actief koninkrijk zoals we in het begin al mochten horen: het KOMT naderbij en het IS gevestigd.
Daarmee zeggen we heel helder dat wij het nog niet hebben gemaakt.
Want, wees eerlijk: daar waar mensen een hemel op aarde willen maken ontstaat vaak een hel.
Het lukt ons niet om te volste te voldoen aan de werken van barmhartigheid, onze naaste is bij lange na niet altijd nabij in ons denken en doen.
Onze perfectie gaat vaak niet verder dan een goed geregeld leven met pensioen en ruim vooraf gecoordineerde vakantie.
Wij besteden alle tijd aan de toekomst wat dat betreft. De zorgzame samenleving bestaat immers bij de gratie van de zelf geregelde dingen?
Hier en daar leunen en steunen wij nog wat op de overheid maar het meeste? Dat regelen we zelf wel.
Hoe anders is het Koninkrijk van GOD!!!
Een rijk waarin u en ik NU AL BURGER zijn.
Ik kan mij niet herinneren (mogelijk ben ik er nog te jong voor….) dat ik ooit een pensioennota van het Hemels Koninkrijk heb ontvangen.
Overigens trof ik ze ook niet aan in de boekhouding van mijn overleden ouders.
Het Koninkrijk van GOD bestaat dus NIET in de vorm van zelfwerkzaamheid.
U en ik kunnen er helemaal NIETS voor regelen vooraf.
Dat komt omdat wij geen autoriteit zijn in dat Koninkrijk.
Daar is GOD de autoriteit namelijk.
Of toch wel?
Wij mensen kunnen niet anders dan aanvaarden dat wij afhankelijk zijn van het offer van Christus…
Een totaal andere wereld zoals Johannes ons al voorspelt.
Een wereld waarin wij het niet kunnen maken maar waarin Christus het voor ons gemaakt heeft.
Het koninkrijk van de 4e dimensie.
Wij mensen kennen er maar drie maar er is werkelijk een wereld die wij nog niet ten volste kennen.
Christus kent die wereld en wie in Hem mogen delen mogen ook deel uit maken van die wereld.
De 4e dimensie is de dimensie van de totale heelheid.
Van geen gebrek aan wat dan ook.
Van mensen die zijn zoals ze bedoelt waren bij de schepping: zonder gebrek of fouten.
In een eerdere overdenking waarbij we nadachten over het heiligen van Gods naam noemde ik de link naar onze achternaam.
Weet u het nog?
Eerst uw voornaam dan KIND VAN GOD en dan pas de achternaam?
Wie in het koninkrijk van GOD wil meetellen zal zijn aardse naam los moeten laten, zijn burgerschap in Nederland voor tweederangs moeten zien.
Want als eerste ben je burger in het koninkrijk van GOD.
En als burger in Gods Koninkrijk ben je lid van een actief koninkrijk.
Geen slapend gebeuren. Nee: in de benen en de handen uit de mouwen!
IN een lied van Huub Oosterhuis lezen we de volgende tekst:
Dat een nieuwe wereld komen zal
Waar brood genoeg
En water stroomt
Voor allen
Dat is het refrein van de bede Uw koninkrijk komt!
Het koninkrijk waarin Christus ons brood en water wil zijn!
De wereld waarin Hij ons eeuwig wil voeden en laven aan Hem als bron.
Dat is ook onze roeping in een wereld waar honger en dorst aanwezig is.
Honger en dorst naar het lichaam maar zeker ook honger en dorst naar de belofte van GOD en het volbrachte offer van Christus.
We gaan terug naar wat ik in het begin schreef over de taalkundige zaken.
Basilea. Het klinkt voor ons in de oren als een kruid uit een ver land.
Toch is het dat niet.
Het Basilea van GOD, Zijn koninkrijk is abstract en voor ons niet te bevatten in dit aardse bestaan. Het wil concreet in ons leven zijn omdat wij burgers zijn in Dat Rijk en het wil actief in ons leven zijn omdat het heerschappij wil voeren over uw en mijn leven.
Als we dat weten, dan kan het niet anders dan dat wij ons leven vorm geven passend bij wat de Koning van dat Rijk van ons verlangd.
En dan?
Dan hebben u en ik een rijk leven.
Een rijk leven omdat we weten dat het niet van ons komt maar van de Zoon die de dood doorleeft heeft.
Zoals de schrijver van Spreuken al aangaf in Spreuken 22:4
Wie bescheiden is en ontzag heeft voor de HEER,
wordt beloond met rijkdom, eer en een lang leven.
Deel die rijkdom die u hebt gekregen ruimhartig met hen die ernaar hongeren en Dorsten.
Want: Uw koninkrijk kome is niet “lui achterover in je stoel zitten”.
Het “Uw koninkrijk kome” is samen de handen uit de mouwen om te bouwen aan een wereld waarin Christus gekend wordt door de mensen.
Dan zijn wij als kinderen van de Vader actief geworden als bouwvakkers aan Zijn rijk.
Bouw je mee???
Vrede en alle Goeds!
Riemer Lap 2011