Auteur Topic: Datering Job  (gelezen 1707 keer)

tomp

• Bekijk profiel
Datering Job
« Gepost op: april 18, 2011, 11:57:24 am »
Via via ben ik op de site http://www.ewordtoday.com/year/ terecht gekomen, waar een rooster staat om de Bijbel in één jaar door te lezen. Het leek mij wel leerzaam om de chronologische volgorde eens aan te houden.

Wat me gelijk opviel is dat Job gelezen wordt na Gen. 11. Een beetje rondlezend op wikipedia en zo geeft aan dat er over de datering van Job niet zoveel bekend is. Wie op het forum kan weet me hier wat meer over vertellen? Of weet een aantal links die me verder wegwijs kunnen maken?

rtfm08

• Bekijk profiel
Datering Job
« Reactie #1 Gepost op: april 18, 2011, 01:38:57 pm »

tomp

• Bekijk profiel
Datering Job
« Reactie #2 Gepost op: april 19, 2011, 07:53:44 am »

quote:

Alle beetjes helpen, thanks Piebe.

small brother

• Bekijk profiel
Datering Job
« Reactie #3 Gepost op: april 19, 2011, 09:41:14 am »
Erg illustratief en leerzaam is de chronologische wereldgeschiedenis in één overzicht/tijdbalk, ook op marktplaats te vinden in Nederlandse versie voor een paar centen, of natuurlijk voor de wereldburgers beschikbaar in onze digitale wereld -  gewoon online.
Kun je zelf even zoeken/puzzelen !!

Maar ik heb Job daar niet op gevonden, hij zou ergens voor Abraham moeten staan c.q. geplaatst moeten worden, volgens deze bron:

quote:

Als voorbeeld wordt vaak aangehaald het boek Job. Deze Job leefde waarschijnlijk in de tijd die vooraf ging aan die van Abraham etc., en woonde ergens ten oosten van de Golan hoogvlakte. Dat is nu een droog woestijngebied. In het boek Job wordt echter over heel ander weer gesproken: ijs, sneeuw, zware plensbuien, stortregens, geweldig onweer en blikseminslag, angstaanjagende stormen. Er wordt gesproken over bergen die verplaatst en omgekeerd worden, ineenstortende bergen die in gruis vallen en rotsen die uit hun plaats worden gerukt. Maar ook over vloedgolven en zeemonsters, en tegen beide werden wachtposten uitgezet. Ook spreekt Job over mijnbouw: mensen die diep de aarde ingaan of gangen in de bergen uithakken om allerlei metalen (ijzer(!) en koper) te winnen, zilver dat tevoorschijn gebracht wordt en goud, dat gewassen wordt. En tenslotte vinden we bij Job verwijzingen naar een voor hem minderwaardig soort mensen, dat in holen leeft, alleen geschikt geacht wordt om slavenarbeid te doen en taalkundig kennelijk niet erg ontwikkeld is. Zijn vader trok er zijn neus voor op. Dat zijn toch zaken die onze interesse wekken, zou ik zeggen. En op het eind van het boek Job beschrijft God twee afschrikwekkende reuzenmonsters, Behemoth en Leviathan - die onbegrijpelijkerwijs in onze huidige Bijbel zijn vertaald met 'nijlpaard' en 'krokodil' -, die opmerkelijk veel details vertonen die we nu ook kennen van bepaalde typen dinosauriërs. Wat voor zin heeft het dat God deze dieren opvoert als model, als Job geen idee had over welke beesten God het had!
bron