Auteur Topic: Liefdevol debat  (gelezen 3565 keer)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Liefdevol debat
« Gepost op: april 25, 2011, 02:03:32 pm »
Dag hallo! Een katholiek wees me erop dat ze op site's waar protestanten aan het discuseren zijn er constand gericht werd op vermaningen tegen het kwaad en eigenlijk zelfden gesproken wordt over de liefde. Ze vroeg zich bezorgd af wat protestanten daarmee dachten te dienen, met al die gerichtheid op wat de boze doet en de vermaningen er tegen? Hebben ze wel zicht op God en zien ze nog wat hij doet?

Ik dacht: dat lijkt me een uitdaging. Met elkaar hebben over wat God die Liefde is doet. Hoe ervaar je dat in je dagelijks leven. Wat leer je ervan en wat vraag je soms wel eens bij je zelf over die Liefde van God af.

Ik denk wel eens aan mijn bemoeizuchtigheid of geïrriteerdheid in sommige situaties, wat ik van mezelf soms te negatief vind. Dan kan ik me verwonderen over warme mensen die een warm hart uitdragen. Wanneer ze glimlachen, dan lach de wereld met hen mee.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Liefdevol debat
« Reactie #1 Gepost op: april 25, 2011, 09:55:47 pm »
Ja maar soms mag je je ook wel eens kwaad maken lijkt me, want Jezus was niet mild in zijn bewoording zo af en toe en ook Paulus kon zijn leerlingen soms pittig vermanen. Gebrek aan liefde uit zich in mijn optiek veelmeer in onverschilligheid dan in iemand die eens flink boos wordt.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Liefdevol debat
« Reactie #2 Gepost op: april 25, 2011, 11:02:12 pm »
Echter als we enkel boos worden, dan is dat ook geen liefde. Het verwijt is dat we als protestanten alleen maar vermanen en het kwaad zien, als je de gespreksonderwerpen van protestanten op forums en hyves ziet. Waarschuwen tegen wat de duivel doet, maar te weinig hebben over wat Jezus doet in onze levens.

Ik merk het zelf ook. Verwijten als: "je moet minder drinken, mag geen bastaartvloekwoorden gebruiken, moet geen geweldadige spellen spelen en moet meer tijd vrij maken voor God."
Als iemand dan komt met wijze raad en positieve aandacht en spreekt vanuit eigen ervaringen in woorden als: "ik merkte dat dit me geen goed deed en vond vrijheid en liefde in een andere weg", dan komt dat anders op me over. Geen verwijten aan mijn adres, maar goed bedoelde wijze raad, warme bewogenheid en interesse in mij als zoekende naar de liefde van God.

We zoeken namelijk geen toorn van god, maar de liefde van God, toch?
Mijn broertje die me opbeld omdat die met me naar de film wil is iets voor me om van te genieten. Ook zijn humor is aandacht waar ik van geniet. Ik wil dan ook vrolijk terug reageren. Ik heb dat ook met andere mensen om me heen.

Waar ik me aan erger zijn mensen die me constand vertellen hoe ik het beter moet doen. Ik kom ze nogal tegen. Verwijten naar mijn woordgebruik (te netjes of juist iets te grof vanwege enkele bastaardopmerkingen), verwijten naar mijn gevoel voor humor (niet hun humor), verwijten naar mijn werk (ik zou toch beter kunnen?), verwijten naar...

Mensen accepteren moeilijk mensen die anders denken en anders doen. Ze richten zich te veel op bepaalde groepsculturen en voorkomens.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Liefdevol debat
« Reactie #3 Gepost op: april 25, 2011, 11:46:42 pm »

quote:

gaitema schreef op 25 april 2011 om 23:02:
Ik merk het zelf ook. Verwijten als: "je moet minder drinken, mag geen bastaartvloekwoorden gebruiken, moet geen geweldadige spellen spelen en moet meer tijd vrij maken voor God."
Bastaard-vloekwoorden? Nog nooit gehoord. Maar het wijzende vingertje ken ik maar al te goed.

quote:

Als iemand dan komt met wijze raad en positieve aandacht en spreekt vanuit eigen ervaringen in woorden als: "ik merkte dat dit me geen goed deed en vond vrijheid en liefde in een andere weg", dan komt dat anders op me over. Geen verwijten aan mijn adres, maar goed bedoelde wijze raad, warme bewogenheid en interesse in mij als zoekende naar de liefde van God.
Modbreak:
Opmerking van kwetsende aard verwijderd.
« Laatst bewerkt op: april 26, 2011, 08:33:13 am door elle »
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Liefdevol debat
« Reactie #4 Gepost op: april 26, 2011, 12:08:45 am »

quote:

gaitema schreef op 25 april 2011 om 14:03:
Dag hallo! Een katholiek wees me erop dat ze op site's waar protestanten aan het discuseren zijn er constand gericht werd op vermaningen tegen het kwaad en eigenlijk zelfden gesproken wordt over de liefde. Ze vroeg zich bezorgd af wat protestanten daarmee dachten te dienen, met al die gerichtheid op wat de boze doet en de vermaningen er tegen? Hebben ze wel zicht op God en zien ze nog wat hij doet?
Er is inderdaad een verschil tussen bv hier en rorate.
Overigens is zodra er daar bekend is dat je grefo bent de liefde ook aardig minder.
Maar inderdaad: katholieken zijn meer gericht op liefde op fora denk ik

quote:

Ik dacht: dat lijkt me een uitdaging. Met elkaar hebben over wat God die Liefde is doet. Hoe ervaar je dat in je dagelijks leven. Wat leer je ervan en wat vraag je soms wel eens bij je zelf over die Liefde van God af.
Ik heb daar voldoende over staan op mijn website denk ik.
Ergens staat een huisje bij mijn naam en daar kun je op klikken.

quote:

Ik denk wel eens aan mijn bemoeizuchtigheid of geïrriteerdheid in sommige situaties, wat ik van mezelf soms te negatief vind. Dan kan ik me verwonderen over warme mensen die een warm hart uitdragen. Wanneer ze glimlachen, dan lach de wereld met hen mee.

Andere kant is dat met liefde vaak alles maar moet kunnen. En dat klopt dan weer niet.
Ondanks dat hou ik van je  :Y)
Mail me maar als je wat wilt weten

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Liefdevol debat
« Reactie #5 Gepost op: april 26, 2011, 12:15:54 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 26 april 2011 om 00:08:
Het was een klein grapje van mijn kant, want ik vind dat je niet kan spreken van 'katholieken' want de ene is de andere niet. Hoe liefdevol iemand is heeft veelmeer te maken met diens eigen karakter dan wat iemand gelooft.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Liefdevol debat
« Reactie #6 Gepost op: april 26, 2011, 08:35:51 am »
Modbreak:
Titel verhelderd.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Liefdevol debat
« Reactie #7 Gepost op: april 26, 2011, 08:52:28 am »
Ik heb geen ruime ervaring met andere fora, dus ik begrijp de stelling ook niet helemaal. Ik denk wel dat die persoon een wat eenzijdig beeld heeft van grefo-fora.

Ik zie niet per se een tegenstelling tussen zeggen waar het op staat en liefdevol naar een ander zijn. Vergoelijkend over elkaar spreken en alleen focussen op de liefde van God heeft als nadeel dat je kunt vergeten waarom Christus voor ons aan het kruis is gestorven. Dan verzand je in oppervlakkigheid, en dat breekt uiteindelijk geloof af.
Aan de andere kant is een discussiecultuur waarin men vooral met vingertjes naar anderen wijst ook weinig bevorderlijk. Juist door Christus kunnen we dat 'wetticistische niveau' loslaten en groeien in liefde. Elkaar accepteren, ook al barst de ander van tekortkomingen.
Ik denk dat katholieken sterker zijn in het elkaar accepteren, terwijl protestanten gereformeerd vrijgemaakten veel vaker een verandering van levensstijl verwachten en pas daarna liefdevol accepteren.

Wat discussiestijl betreft: op dit forum wordt onderscheid gemaakt tussen leer en leven. De leer is maar 1 kant van de zaak (GL, CL); hoe 't precies zou horen is goed om te weten. Maar de andere kant is: hoe pas je dat toe in de dagelijkse praktijk (CZDP)? Dan merk je al snel dat die leer vaak niet toe te passen is op de situatie van iemands leven. Eigenlijk dat ieders leven 'niet voldoet'. En dat maakt mij nederig en bereid anderen te accepteren.
Dat hier op dit forum meer in CL gediscussieerd wordt dan in CZDP, wil niet zeggen dat grefo's het nut niet snappen van liefdevolle discussie als het om persoonlijke problemen gaat.
« Laatst bewerkt op: april 26, 2011, 08:52:57 am door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Liefdevol debat
« Reactie #8 Gepost op: april 26, 2011, 10:34:58 pm »

quote:

Piebe schreef op 26 april 2011 om 00:15:
[...]

Het was een klein grapje van mijn kant, want ik vind dat je niet kan spreken van 'katholieken' want de ene is de andere niet. Hoe liefdevol iemand is heeft veelmeer te maken met diens eigen karakter dan wat iemand gelooft.
Dat betekend dus dat als de liefde toeneemt in je leven, God je karakter aan het veranderen is.  :*)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Liefdevol debat
« Reactie #9 Gepost op: april 26, 2011, 10:46:51 pm »

quote:

elle schreef op 26 april 2011 om 08:52:
Ik heb geen ruime ervaring met andere fora, dus ik begrijp de stelling ook niet helemaal. Ik denk wel dat die persoon een wat eenzijdig beeld heeft van grefo-fora.

Ik zie niet per se een tegenstelling tussen zeggen waar het op staat en liefdevol naar een ander zijn. Vergoelijkend over elkaar spreken en alleen focussen op de liefde van God heeft als nadeel dat je kunt vergeten waarom Christus voor ons aan het kruis is gestorven. Dan verzand je in oppervlakkigheid, en dat breekt uiteindelijk geloof af.
Aan de andere kant is een discussiecultuur waarin men vooral met vingertjes naar anderen wijst ook weinig bevorderlijk. Juist door Christus kunnen we dat 'wetticistische niveau' loslaten en groeien in liefde. Elkaar accepteren, ook al barst de ander van tekortkomingen.
Ik denk dat katholieken sterker zijn in het elkaar accepteren, terwijl protestanten gereformeerd vrijgemaakten veel vaker een verandering van levensstijl verwachten en pas daarna liefdevol accepteren.

Wat discussiestijl betreft: op dit forum wordt onderscheid gemaakt tussen leer en leven. De leer is maar 1 kant van de zaak (GL, CL); hoe 't precies zou horen is goed om te weten. Maar de andere kant is: hoe pas je dat toe in de dagelijkse praktijk (CZDP)? Dan merk je al snel dat die leer vaak niet toe te passen is op de situatie van iemands leven. Eigenlijk dat ieders leven 'niet voldoet'. En dat maakt mij nederig en bereid anderen te accepteren.
Dat hier op dit forum meer in CL gediscussieerd wordt dan in CZDP, wil niet zeggen dat grefo's het nut niet snappen van liefdevolle discussie als het om persoonlijke problemen gaat.

De persoon die me erop aansprak bezoekt dit forum trouwens niet. Ik sprak haar via een christelijke hyve waar vooral christenen discuseren met evangelische en calvanistische stromingen. Je ziet daar het ene na het andere onderwerp langs komen waarin gewaarschuwd wordt tegen dwalingen. Daarop bracht ze de opmerking dat er teveel gelet wordt op wat de duivel doet en hem daardoor onbewust gediend wordt. Ze vond het sterke zondebesef bij protestanten wat eng. Ze kreeg het idee dat we meer bewust zijn van de duisternis, dan van het licht. Nou was het waarschuwen tegen verleidingen goed, dat deed zij ook wel, maar je moet het ook over de liefde hebben. Als je de liefde weg laat, wat ze veel protestanten (vooral de extreem evangelische afsgesplitse groepen en individuën) doorgeslagen in hun vermaningen ziet doen, dan dien je de Liefde onbewust nog maar weinig.

Zo van: je moet dat niet doen en mag dat niet doen, maar niet zeggen wat je wel moet doen.

Je plaatst hier zelf een interessante opmerking. De gewoonte onder gereformeerden om eerst je leven te verbeteren en dan pas geaccepteerd te worden. Dan is de valkuil dat de drempel voor een buitenstaander van de groep onneembaar hoog kan zijn. Ik heb dat zelf in het verleden gemerkt met de ouders van een vriendin waar ik mee uit ging. Die accepteerden me niet, omdat ik niet aan hun regels voldeed. Ik kon daar ook niet aan voldoen. Voor ik op de hoogte was van de verschillen, was ik al verbannen.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Liefdevol debat
« Reactie #10 Gepost op: april 26, 2011, 10:59:22 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 26 april 2011 om 00:08:
[...]
 Er is inderdaad een verschil tussen bv hier en rorate.
Overigens is zodra er daar bekend is dat je grefo bent de liefde ook aardig minder.

Ze had het ook over het verschil van omgang van mensen met elkaar uit het gebied beneden de rivieren en boven de rivieren. Ze ervoer als brabander meer warmte beneden de rivieren bij de mensen. Dat weet ik dan weer niet, ik ben een kat uit de boom kijk tukker :P

quote:

Ik heb daar voldoende over staan op mijn website denk ik.
Ergens staat een huisje bij mijn naam en daar kun je op klikken.

Verhip, die heb ik nog niet echt doorgelezen. Top dat je een site hebt. Ga ik ook eens doorlezen van de week  d:)b

quote:

Andere kant is dat met liefde vaak alles maar moet kunnen. En dat klopt dan weer niet.
Ondanks dat hou ik van je  :Y)

Ach, wat fijn. Ik ook van jou  (H)

Maar goed: hoe vind je de balans. Ik moet denken aan de SPW, waarin gezegd werd: als je één bezwaarpunt maakt, dan moet je er ook meerdere complimenten erbij plaatsen. Zoals: "Ik heb wel moeite met je taalgebruik, dat mag wel wat minder,  maar ik waardeer het enorm wat je allemaal voor ons doet en je komt altijd opgewekt en gedreven op me over"

Ik las ook een tip van een bekende evangelist in Nederland die bewust niet snel in zijn liederen dat hij schrijft dingen schijft als: "je zou wat meer tijd voor God kunnen maken en je zou wat bewuster moeten leven", maar op zichzelf betrekt: "ik wou dat ik wat meer tijd voor God zou vrij maken en wat bewuster als christen zou leven". Dat doet hij omdat de mensen dan zich niet aangevallen voelen en te gelijk aan het denken worden gezet over het thema en dat zelf wel op zichzelf betrekken. Daar berijkt hij veel meer mee, dan dat mensen in een verdedegingshouding schieten.
« Laatst bewerkt op: april 26, 2011, 11:03:48 pm door gaitema »

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Liefdevol debat
« Reactie #11 Gepost op: april 27, 2011, 12:09:31 am »
In de regel merk ik dat op fora als rorate, waar de katholieke inslag wat groter is, men bv eerder zegt "ik bid voor je".
Gereformeerden zijn dat (in mijn beleving) niet zo gewend.
Persoonlijk gebruik ik het wel veel en mensen zijn er nogal eens verbaasd over.
En dat terwijl het gebed zo belangrijk is en zo veel kracht mag hebben!
Daarin zijn ze wat milder.

Aan de andere kant merk ik ook dat ik moet oppassen om teveel vragen te stellen.
Zo werd ooit een draad van mij over de omgang met heiligen op een dergelijke site direct gesloten omdat "de omgang met heiligen geen discussiepunt is binnen dit forum".
't Was daar iets anders dan hier en ook anders als rorate  :+ en deze domme protestant vroeg kennelijk iets waar men als beheer geen zin in had.
Maar zo heeft elk forum wel wat denk ik dan.

Als je het over liefde hebt dan doet het mij direct denken aan de tijd dat ik afscheid moest nemen van mijn ouders. Ik kreeg zelfs mail van mensen van hier toen mijn vader overleden was!
Dat doet zo ongelooflijk goed.
En het weten dat mensen je in bidden en denken meedragen doet echt heel veel.
Meer dan de ander kan bedenken.
En dát is liefde volgens mij: dat je iets betekent in het leven van de ander.
Zo denk ik dagelijks ook aan de user hier waar de vader ziek van is, denk ik met regelmaat aan hen die pdd-nos hebben (mede door mijn werk natuurlijk), bidt ik voor mensen die in de handen van sektarische groepen zijn gevallen.
En lach ik om mensen als Piebe en ook wel om mensen als Gaitema met hun blonde, eerlijke gedrag hier :)

Bij liefde denk ik ook aan die man die toen ik door omstandigheden (weet je wat een advocaat kost???) aan de grond zat op financieel gebied en die ons als gezin een rollade bracht.
Dat is liefde.
Liefde is niet zeggen dat je van iemand houdt maar laten ZIEN dat je van iemand houdt.
En daarin kun je zoveel liefde van Christus uitstralen!!!
Mail me maar als je wat wilt weten

small brother

• Bekijk profiel
Liefdevol debat
« Reactie #12 Gepost op: april 27, 2011, 09:16:36 am »
liefdevol debat
Een liefdevol debat gaat over het rekenen met het goede in de ander.
Een liefdevol debat gaat over het niet zondigen in eigen woord, door te schelden, laatdunkend te spreken, minachting te tonen, en te bouwen op eigen eer en de eer van de wereld en de omstanders.

Maar als we dat dan allemaal hebben vastgesteld, hebben we nog niet het onderwerp van een liefdevol debat bepaald. Is het onderwerp van een liefdevol debat de LIEFDE van God, dan moeten we er heel goed op bedacht zijn dat de LIEFDE van God niet de sussende, zoethoudende, alles accepterende liefde is. God is een verterend vuur en Zijn HEERLIJKE LIEFDE is gekoppeld aan Zijn EER en Zijn ALMACHT.

Dat verschil is nog niet zo duidelijk. Maar voor ons allen is de taak gesteld om de liefde vast te houden van de verlossende kant van God. In geloof en hoop. En daarbij spreken wij over de God van de Liefde die naast de menselijke liefde ook nog onderwerping en eerbiediging eist tot eer en heerlijkheid van de schepper van het heelal.  
Zonder dat is onze liefde zonder geestelijke waarde.

verschillende aandachtspunten
Edit: Ik ben het geheel met de postplaatsers eens die opmerken dat de vraag hoe liefdevol iemand is afhangt van diens eigen karakter eerder dan wat iemand gelooft. En ook dat eens flink boos worden liefdevoller kan zijn dan zwijgend liefdeloosheid bevestigen. En ook dat het geloof karakters verandert. Dat is als het goed is een feit en tegelijk ook een taak en een norm. Wedergeboren worden is een bevalling.. :-)

Maar er zijn ook verschillen in benadering.
De protestantse kerken leggen veel meer de nadruk op de leer van het Woord van God, die alle kerkleden zich eigen moeten maken opdat zijzelf ook worden opgevoed en opgeleid in de leer van Jezus Christus.
Bij de katholieken is de leer geen onderwerp van noodzakelijke discussie en onderlinge beproeving van de geesten. Discussies over leer en belijdenis vallen in principe binnen het gezag en de taak van de kerkleiding. Daarvoor is er de kerk; en de kerk is onfeilbaar.
Een katholiek ligt zogezegd in een warm bed, dat gespreid is door de kerk. De protestant daarentegen wordt toegerust voor de strijd, en gaat die ook energiek aan; en dat speelt des te meer naarmate de verwarring over  de leer toeneemt.

Dat is denk ik het belangrijkste daadwerkelijke verschil dat merkbaar is als het gaat om de verschillen in onderwerpen van publieke discussies. En daar omheen veel onbegrip, en vooroordeel.  

liefdevol leven
Grappig is dat – hoezeer je ook kunt verschillen over het belang van bepaalde aandachtspunten - al het voorgaande niet is wat de gelovigen dagelijks alleen maar bezig zou moeten houden. Want de leer blijft altijd een issue omdat ook altijd dwaalleer trekt aan allen die geloven. Maar wat dagelijks tot taak gesteld is en wat dagelijks op de maatlat van geestelijkheid wordt afgemeten, dat is niet onze kennis*, maar dat zijn onze daden in het groot en in het klein. Dat is de wijze waarop wij de dag invullen en haar tot eer van God bestemmen. Wie zich verliest in het zoeken naar waarheid, en daardoor de waarheid van de dagelijkse beproevingen uit het oog verliest, mist zijn bestemming. God oordeelt in alles de gezindheid van het hart, en de wil van het hart om Hem de zoeken en te dienen en te volgen.

En dat laatste relativeert het strijden voor de zuivere leer, maar ook het vertrouwen op de leiding van de kerk. Hoezeer ook beide zaken door God gevraagd worden.

Wie wat hij ziet en ervaart, in gebed deelt met God, die wordt door God gevoed.
Wie door God wordt gevoed, merkt dat in alles wat hij doet.
En hij niet alleen.
« Laatst bewerkt op: april 27, 2011, 11:48:15 am door small brother »

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Liefdevol debat
« Reactie #13 Gepost op: april 27, 2011, 09:36:29 am »

quote:

gaitema schreef op 26 april 2011 om 22:34:
[...]

Dat betekend dus dat als de liefde toeneemt in je leven, God je karakter aan het veranderen is.  :*)
Dat denk ik wel ja. :)

small brother

• Bekijk profiel
Liefdevol debat
« Reactie #14 Gepost op: april 27, 2011, 12:11:04 pm »

quote:

gaitema schreef op 26 april 2011 om 22:59:
[...]
Maar goed: hoe vind je de balans. Ik moet denken aan de SPW, waarin gezegd werd: als je één bezwaarpunt maakt, dan moet je er ook meerdere complimenten erbij plaatsen. Zoals: "Ik heb wel moeite met je taalgebruik, dat mag wel wat minder,  maar ik waardeer het enorm wat je allemaal voor ons doet en je komt altijd opgewekt en gedreven op me over"

Ik las ook een tip van een bekende evangelist in Nederland die bewust niet snel in zijn liederen dat hij schrijft dingen schijft als: "je zou wat meer tijd voor God kunnen maken en je zou wat bewuster moeten leven", maar op zichzelf betrekt: "ik wou dat ik wat meer tijd voor God zou vrij maken en wat bewuster als christen zou leven". Dat doet hij omdat de mensen dan zich niet aangevallen voelen en te gelijk aan het denken worden gezet over het thema en dat zelf wel op zichzelf betrekken. Daar bereikt hij veel meer mee, dan dat mensen in een verdedigingshouding schieten.

Ik geloof niet dat de voorbeelden over liefde gaan. Dit gaat over marketing; over het verkopen van het juistere (liefdevolle) standpunt. In zekere zin zou ik dit eerder als voorbeelden zien van de tegenstander van de liefde. Het is juist de leugen die op deze wijze verkocht wordt en ook geaccepteerd wordt. Omdat ze niet wordt herkend, of komt van een zich als genuanceerd (liefdevol) presenterend iemand.

Maar de liefde heeft een inherente waarde die uitstijgt boven allerlei techniekjes. De techniekjes verdoezelen de inherente waarde, en maken de liefde verkoopbaarder, maar niet meer puur. En daarom ook niet per sé meer liefdevol.

En daar is nog iets. Hoe kun je de geesten beproeven als de geesten zich allemaal verstoppen achter een masker en een benadering van acceptabele presentatie? Wees liever puur en basaal en vertrouw erop dat de goede geesten het winnen van de kwade geesten. Maak u niet druk over wat u zeggen zult, zegt Jezus; 'Want de Geest zal u de woorden in de mond leggen als het erop aan komt.'
« Laatst bewerkt op: april 27, 2011, 12:23:50 pm door small brother »