Auteur Topic: Osama bin Laden is dood  (gelezen 13988 keer)

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Osama bin Laden is dood
« Gepost op: mei 02, 2011, 01:46:07 pm »
Nou, barst maar los, hier hebben mensen vast wel een mening over :-)
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Osama bin Laden is dood
« Reactie #1 Gepost op: mei 02, 2011, 02:00:09 pm »
Ik heb voorlopig nog geen mening over dergelijke militaire acties.
Osama bin Laden is geliquideerd door een special forces team; ze hebben zijn lichaam meegenomen maar daarna in zee gedumpt, als ik het goed begrijp.
Maar de logica ontgaat me enigszins: waarom lichaam mee nemen en later weer wegdoen? Dan 'vernietig' je toch bewijslast?

En verder ben ik bang dat Al Qaida nu een minder tactvol leider krijgt die nog jaren dood en verderf zaait voor Al Qaida uiteenvalt. We zullen het zien of de actie van vannacht idd heilzaam is.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Osama bin Laden is dood
« Reactie #2 Gepost op: mei 02, 2011, 02:20:01 pm »

quote:

elle schreef op 02 mei 2011 om 14:00:
Ik heb voorlopig nog geen mening over dergelijke militaire acties.
Osama bin Laden is geliquideerd door een special forces team; ze hebben zijn lichaam meegenomen maar daarna in zee gedumpt, als ik het goed begrijp.
Maar de logica ontgaat me enigszins: waarom lichaam mee nemen en later weer wegdoen? Dan 'vernietig' je toch bewijslast?

Veel moslims geloven dat je het lichaam binnen een dag moet begraven. Je wil die wens zoveel mogelijk nakomen, maar geen bedevaartsoord inrichten in Pakistan, een graf in zee is voor moslims acceptabel. Dus neem je 't lichaam mee en begraaf je 't op zee. Dat is toch niet zo raar? Ik neem aan dat ze leuke serie foto's, bloed- en haarmonsters hebben.

quote:

En verder ben ik bang dat Al Qaida nu een minder tactvol leider krijgt die nog jaren dood en verderf zaait voor Al Qaida uiteenvalt. We zullen het zien of de actie van vannacht idd heilzaam is.
'Al Qaida' als organisatie bestaat niet en heeft helemaal geen leiding. Het is een verzamelnaam voor een hele serie meer en minder geweldadige groepen die vrij los contact met elkaar hebben. Invloedrijke figuren als Bin Laden zijn vooral belangrijk voor de moraal en ideologie, niet voor praktische leiding. De kans is wel groot dat allerlei groepjes dit als een provocatie opvatten.
« Laatst bewerkt op: mei 02, 2011, 03:06:46 pm door Pooh »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Osama bin Laden is dood
« Reactie #3 Gepost op: mei 02, 2011, 04:22:58 pm »
Zo had ik idd nog niet tegen het zeemansgraf aan gekeken. Als dat de reden is, dan is dat ok.
Verder was bin Laden een groot boegbeeld. Die positie gaat vast door iemand anders ingevuld worden, met beroep op bin Laden.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Osama bin Laden is dood
« Reactie #4 Gepost op: mei 02, 2011, 07:55:09 pm »
Ik vind het merkwaardig dat zionistische christenen staan te juichen bij de dood van een mens, want Jezus leerde duidelijk dat oog om oog tand om tand niet de manier is.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Osama bin Laden is dood
« Reactie #5 Gepost op: mei 02, 2011, 11:21:49 pm »
Vanavond sprak ik met mijn zoon hierover.
Heeft er ook iemand een idee dat deze man óók vader en partner was?
Ondanks dat ik er vrede mee kan hebben dat deze man gedood is, denken we ook aan hen die achtergelaten worden?
Is ons gebed daar ook voor?
Mail me maar als je wat wilt weten

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
Osama bin Laden is dood
« Reactie #6 Gepost op: mei 03, 2011, 09:40:54 am »

quote:

Piebe schreef op 02 mei 2011 om 19:55:
Ik vind het merkwaardig dat zionistische christenen staan te juichen bij de dood van een mens, want Jezus leerde duidelijk dat oog om oog tand om tand niet de manier is.
Inderdaad, dat vind ik dus ook...
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Osama bin Laden is dood
« Reactie #7 Gepost op: mei 03, 2011, 09:53:08 am »
Ik kan me verheugen over een goede rechtsgang, ook al wordt iemand ter dood veroordeeld. Maar dit is gewoon liquidatie geweest; voor zover ik weet is bin Laden niet eens bij verstek veroordeeld.

Dit lijkt me vooral een wraakoefening; en dat past geen enkele christen, zionistisch of anderszins. Voor zover het een 'voorkomen van erger' is denk ik niet dat de situatie er erg op vooruit gegaan is. Ik denk eerder dat de liquidatie een wespennest heeft boos gemaakt. De overgebleven terroristen leggen heus niet ineens het hoofd in de schoot.

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Osama bin Laden is dood
« Reactie #8 Gepost op: mei 03, 2011, 10:21:23 am »
tjonge jonge wat zijn we christelijk. Osama is een onbekeerlijke jodenhater, realiseren jullie je dat? En wie de joden haat......die krijgt uiteindelijk met God te maken....

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Osama bin Laden is dood
« Reactie #9 Gepost op: mei 03, 2011, 10:31:04 am »

quote:

grondig christelijk schreef op 03 mei 2011 om 10:21:
tjonge jonge wat zijn we christelijk. Osama is een onbekeerlijke jodenhater, realiseren jullie je dat? En wie de joden haat......die krijgt uiteindelijk met God te maken....
Wat is er niet goed dan? Gezien je eerste regel?
Mail me maar als je wat wilt weten

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Osama bin Laden is dood
« Reactie #10 Gepost op: mei 03, 2011, 10:32:40 am »
Iedereen krijgt uiteindelijk met God te maken. Maar de Amerikanen zijn geen God.

Nu weet ik niet of het hier een liquidatie betreft, of dat er daadwerkelijk sprake is geweest van een gevecht, maar ik kan me niet aan de indruk ontrekken dat er weinig moeite is gedaan om hem levend in handen te krijgen. Dat zou voor de VS ook wel heel lastig uitkomen: dan hadden ze hem naar Den Haag moeten brengen, en daar hebben ze nogal een haat/liefde-verhouding mee.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Osama bin Laden is dood
« Reactie #11 Gepost op: mei 03, 2011, 10:38:53 am »

quote:

Jezus zegt dat we onze vijanden lief moeten hebben. Ik krijg dat bij bin Laden niet uit mijn mond, en dat geldt kennelijk voor ieder hier. Dus zo door en door christelijk zijn we niet. Ik zie hier vooral gemengde gevoelens.

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
Osama bin Laden is dood
« Reactie #12 Gepost op: mei 03, 2011, 12:00:23 pm »

quote:

Mwoh, wat is er mis met 'grondig christelijk' zijn? ;)

Of iemand onbekeerlijk is, zou ik niet durven zeggen...daar gaat de Heilige Geest over. En zoals gezegd, iedereen krijgt natuurlijk met God te maken. Dat Osama geen fijne jongen is, dat is iedereen wel duidelijk. Waar het hier om gaat is dat er een mens is vermoord, zonder enige rechtsprocedure en dat vervolgens de wereld juichend en jubelend over straat rolt. Enige mate van terughoudendheid had wat beter gepast. Zeker als je je realiseert dat men 10 jaar op zoek is geweest en er vele miljarden zijn uitgegeven om deze ene persoon te vinden. Bovendien is de kern van het probleem verre van opgelost... dus al met al, genoeg redenen om maar niet al te hard te juichen.
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Osama bin Laden is dood
« Reactie #13 Gepost op: mei 03, 2011, 12:02:34 pm »
The Independent heeft er vandaag een opiniestuk over waar ik 't in grote lijnen mee eens ben. Blijkbaar is het Amerikaanse gevoel voor recht de afgelopen 60 jaar dramatisch afgenomen. Of misschien was WO2 meer een 'ver-van-mijn-bed-show', en hebben de aanslagen op eigen grondgebied hun onderbuikgevoelens de overhand gegeven. Verdrietig is het wel.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Osama bin Laden is dood
« Reactie #14 Gepost op: mei 03, 2011, 12:27:10 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 03 mei 2011 om 12:00:
Bovendien is de kern van het probleem verre van opgelost... dus al met al, genoeg redenen om maar niet al te hard te juichen.

Het is je reinste symboolpolitiek want er verandert niks inderdaad, terwijl vredelievende burgers dansen op een graf van wie niemand zeker weet wie er in ligt beramen ze achter de schermen alweer een nieuwe aanslag. Dit kunnen christenen niet maken, want Jezus heeft nooit iemands dood gevierd.

In een docu die recentelijk op 3 was genaamd het avondland (vpro) sprak de maker met een kennis van Osama bin Laden die vertelde dat hij een hele rustige teruggetrokken man was, waar helemaal niemand last van had en dat hij het beeld wat de westerse media van bin Laden schets niet in hem herkende.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'