Auteur Topic: Osama bin Laden is dood  (gelezen 13769 keer)

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Osama bin Laden is dood
« Reactie #15 Gepost op: mei 03, 2011, 12:32:26 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 03 mei 2011 om 10:21:
tjonge jonge wat zijn we christelijk. Osama is een onbekeerlijke jodenhater, realiseren jullie je dat? En wie de joden haat......die krijgt uiteindelijk met God te maken....
Er zijn linkse joden, rechtse joden, gelovige joden en ongelovige joden, joden voor de staat Israël en joden tegen, joden met pijpenkrullen en joden die modieus zijn, joden die koosjer eten en joden die varkensvlees tot hun lievelingsgerecht rekenen,  etc etc. als jij die mensen allemaal op één hoop gooit... Dat is je reinste racisme van het soort waar de nazi's nog een puntje aan kunnen zuigen.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Osama bin Laden is dood
« Reactie #16 Gepost op: mei 03, 2011, 12:56:49 pm »
Godwin!
(Yeahyeah, his second as well.)
« Laatst bewerkt op: mei 03, 2011, 01:21:20 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Osama bin Laden is dood
« Reactie #17 Gepost op: mei 03, 2011, 01:23:58 pm »

quote:

elle schreef op 03 mei 2011 om 10:38:
[...]

Jezus zegt dat we onze vijanden lief moeten hebben. Ik krijg dat bij bin Laden niet uit mijn mond, en dat geldt kennelijk voor ieder hier. Dus zo door en door christelijk zijn we niet. Ik zie hier vooral gemengde gevoelens.
Andere kant van die liefde is dat we in de Psalmen lezen: "Zou ik niet haten wie U haten?"
21 Zou ik niet haten wie u haten, HEER, niet verachten wie tegen u opstaan?
22 Ik haat hen, zo fel als ik haten kan, ze zijn mijn vijand geworden.
(ps139)

Ondanks dat ik de daden van de man beslist afkeur en ook zijn gedachtengoed niet kan goedkeuren ben ik wel van mening dat je moet bidden voor hen die door dit sterven verdriet hebben.
Daarnaast lijkt het mij heel nodig dat christenen bidden voor bekering bij de vijanden van God.

Maar ik snap wel heel goed dat dit soort zaken dubbele gevoelens opleveren.
Mail me maar als je wat wilt weten

rtfm08

• Bekijk profiel
Osama bin Laden is dood
« Reactie #18 Gepost op: mei 03, 2011, 02:03:08 pm »
Denk dat menigeen wellicht een ander beeld krijgt als je meer met de vernietigende werking van de gepredikte filisofie van dit heerschap te maken zou hebben resp dat het in je directe omgeving tot verlies van leven of andere vormen van ellende heeft geraakt.

Persoonlijk vind ik het een prima actie en bliijft het jammer dat het niet eerder is gelukt gezien de beperktere invloed van deze "Satan".Er zijn veel meer cellen actief geworden die dood en verderf zaaien met name in bijv Pakistan als het om minderheden en dus ook christenen gaat.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Osama bin Laden is dood
« Reactie #19 Gepost op: mei 03, 2011, 02:31:21 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 03 mei 2011 om 14:03:
Denk dat menigeen wellicht een ander beeld krijgt als je meer met de vernietigende werking van de gepredikte filisofie van dit heerschap te maken zou hebben resp dat het in je directe omgeving tot verlies van leven of andere vormen van ellende heeft geraakt.
Blijkbaar heb ook jij hem al veroordeeld voordat er recht is gesproken. Geen hoor en wederhoor, geen eerlijke rechtsgang, geen documentatie voor het nageslacht, gewoon direct overgaan tot executie? Ik begrijp de onderbuikgevoelens heel goed, maar een wereld waarin de VS niet alleen politieagent, maar ook eigen rechter en beul speelt lijkt me niet wenselijk.
« Laatst bewerkt op: mei 03, 2011, 02:31:28 pm door Pooh »

drentenaar

• Bekijk profiel
Osama bin Laden is dood
« Reactie #20 Gepost op: mei 03, 2011, 02:36:28 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 03 mei 2011 om 13:23:
Ondanks dat ik de daden van de man beslist afkeur en ook zijn gedachtengoed niet kan goedkeuren ben ik wel van mening dat je moet bidden voor hen die door dit sterven verdriet hebben. Maar ik snap wel heel goed dat dit soort zaken dubbele gevoelens opleveren.

Er waren ooit (april/mei '45) velen (duitse en oostenrijkse protestantse christenen voorop!!!) die ernstig rouwden om de dood van het 'godsgeschenk' Adolf Hitler.

Nog elk jaar worden er her en der (bv. in Barcelona en Madrid, benevens in diverse Oostenrijkse gehuchten) op zijn geboorte- of sterfdag missen opgedragen ter zijner zieleheil ....  :(

Dhr. A. H. heeft zelf nimmer gebroken met de R.K.K. en is - andersom -
ook nimmer ge-excommuniceerd.

Bij Rome staat hij - ook ná de zaligverklaring van JP II - geboekt als een getrouw zoon der moederkerk!

rtfm08

• Bekijk profiel
Osama bin Laden is dood
« Reactie #21 Gepost op: mei 03, 2011, 03:06:14 pm »

quote:

Pooh schreef op 03 mei 2011 om 14:31:
[...]

Blijkbaar heb ook jij hem al veroordeeld voordat er recht is gesproken. Geen hoor en wederhoor, geen eerlijke rechtsgang, geen documentatie voor het nageslacht, gewoon direct overgaan tot executie? Ik begrijp de onderbuikgevoelens heel goed, maar een wereld waarin de VS niet alleen politieagent, maar ook eigen rechter en beul speelt lijkt me niet wenselijk.

Welkom vorm van recht wil je hanteren als deze satan vol trots openbaar te kennen geeft verantwoordelijk te zijn resp het brein achter 9/11 en vele andere aanslagen ?

De overheid draagt het zwaard en of dat nu de VS is of een ander land laat ik in het midden.Nederland is nou ook niet direct het braafste jongetje van de klas als we terug gaan in de historie maar dat terzijde.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Osama bin Laden is dood
« Reactie #22 Gepost op: mei 03, 2011, 03:24:06 pm »

quote:

elle schreef op 03 mei 2011 om 12:56:
Godwin!
(Yeahyeah, his second as well.)
Wetten zijn er om gebroken te worden.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Osama bin Laden is dood
« Reactie #23 Gepost op: mei 03, 2011, 03:35:57 pm »
Welke vorm van recht gehanteerd zou moeten worden?
1 Of het recht zoals dat via het Haagse hof geregeld wordt.
2 Of het recht van God, en dan moet je wachten tot de jongste dag.

@Riemer: dat er haatpsalmen zijn wil niet zeggen dat dat conform leven door de Geest is. De onrechtvaardigheid van Jezus' offer was van die mate dat het onrecht dat welk mens ook bedrijft erbij in het niet valt. Hij heeft genoegdoening gedaan voor alle zonden, ieder vrijgekocht. Daardoor komt elk oordeel aan Jezus toe. Naar mijn mening had David niet weggekomen met dit type psalmen in het post-opstandingstijdperk. Nog afgezien van dat haten niet meteen liquideren hoeft te betekenen.
De overheid heeft het zwaard gekregen om recht te handhaven, niet om te liquideren zonder proces. Evengoed snap ik dat er een 'bonhoefferdillema' is. Mag je iemand actief opofferen om velen mogelijk te redden?
« Laatst bewerkt op: mei 03, 2011, 03:48:33 pm door elle »

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Osama bin Laden is dood
« Reactie #24 Gepost op: mei 03, 2011, 03:56:41 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 03 mei 2011 om 15:06:
[...]

Welkom vorm van recht wil je hanteren als deze satan vol trots openbaar te kennen geeft verantwoordelijk te zijn resp het brein achter 9/11 en vele andere aanslagen ?

Dan veroordeel je dus iemand op grond van een filmpje dat je gezien hebt? Ik heb die man nooit gesproken, heb geen idee welke tv-beelden echt zijn, welke niet, en wat zijn kant van het verhaal is. Er zijn geen getuigen gehoord, er is geen officiele aanklacht geweest, er is geen verslaglegging en dus kan er geen verantwoording meer worden afgelegd door de rechters/beulen.

Rechtspraak is doorgaans gebaseerd op een aantal simpele uitgangspunten: Je zorgt dat iedereen z'n woord kan doen, en neemt daarna op basis van vooraf afsproken regels en wetten een beslissing, en legt die beslissing vast voor het nageslacht. Zo voorkom je willekeur en eigenrichting.

quote:

De overheid draagt het zwaard en of dat nu de VS is of een ander land laat ik in het midden.Nederland is nou ook niet direct het braafste jongetje van de klas als we terug gaan in de historie maar dat terzijde.
Ik zeg niet dat doodstraf niet mag. En van mij had de VS, als ze geen tribunaal in Den Haag wilden, hem best voor een zelfingerichte rechtbank mogen dagen. (Dat heeft nogal wat diplomatieke consequenties, maar dat moeten ze zelf weten). Maar zonder enige vorm van rechtspraak zo'n vonnis vellen en uitvoeren, dat doe je normaal alleen als er werkelijk geen andere optie is. Nu kan het best zijn dat er inderdaad sprake was van een wild vuurgevecht en dat hij daarbij onbedoeld sneuvelde, maar ik kan me nog steeds niet aan de indruk onttrekken dat de VS weinig moeite heeft gedaan.
« Laatst bewerkt op: mei 03, 2011, 04:07:55 pm door Pooh »

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Osama bin Laden is dood
« Reactie #25 Gepost op: mei 03, 2011, 04:06:41 pm »

quote:

elle schreef op 03 mei 2011 om 15:35:
Welke vorm van recht gehanteerd zou moeten worden?
1 Of het recht zoals dat via het Haagse hof geregeld wordt.
2 Of het recht van God, en dan moet je wachten tot de jongste dag.

Het 'Haagse hof' wijst doorgaans naar het gerechtshof in Den Haag, maar die hebben hier niets mee te maken. Je doelt waarschijnlijk op het Internationaal Strafhof in den Haag, maar die hebben niet zoveel rechten hier, want opgericht na 9/11. Om Bin Laden te berechten was het logisch geweest om een tribunaal in Den Haag te openen.

Overigens is het grappig dat je deze 2 tegenover elkaar zet. Vaak is de doodstraf juist uitgevoerd met als doel het 'recht van God' af te dwingen. Executie voorkomt onnodig aards lijden, en levert iemand rechtstreeks over aan Gods genade.

quote:

De overheid heeft het zwaard gekregen om recht te handhaven, niet om te liquideren zonder proces. Evengoed snap ik dat er een 'bonhoefferdillema' is. Mag je iemand actief opofferen om velen mogelijk te redden?
Dat is hier helemaal niet aan de orde. Er is sprake van wraak, er lijkt me geen enkele preventie uitgaan van het doden van Bin Laden (eerder het tegenovergestelde, mocht Al-Qaida enige slagkracht hebben, dan is de kans dat zo'n provocatie geweld uitlokt levensgroot). Nog afgezien van het feit dat diezelfde preventie ook had kunnen worden bereikt door hem gevangen te nemen.
« Laatst bewerkt op: mei 03, 2011, 04:07:20 pm door Pooh »

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Osama bin Laden is dood
« Reactie #26 Gepost op: mei 03, 2011, 06:09:36 pm »

quote:

drentenaar schreef op 03 mei 2011 om 14:36:
[...]

Er waren ooit (april/mei '45) velen (duitse en oostenrijkse protestantse christenen voorop!!!) die ernstig rouwden om de dood van het 'godsgeschenk' Adolf Hitler.

Nog elk jaar worden er her en der (bv. in Barcelona en Madrid, benevens in diverse Oostenrijkse gehuchten) op zijn geboorte- of sterfdag missen opgedragen ter zijner zieleheil ....  :(

Bij Rome staat hij - ook ná de zaligverklaring van JP II - geboekt als een getrouw zoon der moederkerk!
Wat zegt dat over deze mens Osama b.Laden?
Daarnaast: wij weten niet in hoeverre A.H. berouw heeft gehad over de daden die hij deed. Het is niet aan ons om daar een oordeel over te vellen.
Mail me maar als je wat wilt weten

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Osama bin Laden is dood
« Reactie #27 Gepost op: mei 03, 2011, 06:10:50 pm »

quote:

Pooh schreef op 03 mei 2011 om 16:06:
[...]

Overigens is het grappig dat je deze 2 tegenover elkaar zet. Vaak is de doodstraf juist uitgevoerd met als doel het 'recht van God' af te dwingen. Executie voorkomt onnodig aards lijden, en levert iemand rechtstreeks over aan Gods genade.
En je ondergaat het 2e altijd, onafhankelijk van het oordeel van de eerste. En de oordelen kunnen heel verschillend zijn.

quote:

Dat is hier helemaal niet aan de orde. Er is sprake van wraak, er lijkt me geen enkele preventie uitgaan van het doden van Bin Laden (eerder het tegenovergestelde, mocht Al-Qaida enige slagkracht hebben, dan is de kans dat zo'n provocatie geweld uitlokt levensgroot). Nog afgezien van het feit dat diezelfde preventie ook had kunnen worden bereikt door hem gevangen te nemen.

Dat het eerder een wraakactie was dan een actie in het kader van het bestrijden van terrorisme lijkt me ook, al zijn die dingen wat lastig te scheiden. Maar kan het best dat bin Laden nog eea financieerde en dat zijn dood Al Qaeda nu krapper bij kas zit (maar dan leggen ze gewoon nog een paar papavervelden aan, vermoed ik). En zijn nabestaanden kunnen nog prima mee doorgaan met geld geven aan terrorisme.

Wat mij betreft had hij idd voor een tribunaal oid moeten verschijnen. Daarvoor had hij ook opgepakt mogen worden uit een bunker in Pakistan (met medewerking van Pakistan, maar daar lijkt wel sprake van te zijn). En als hij bij die actie gesneuveld was, dan kan ik daarmee leven. Maar daar lijkt het nu niet op.

Antonius

• Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
Osama bin Laden is dood
« Reactie #28 Gepost op: mei 03, 2011, 07:53:10 pm »
Een andere vraag die bij mij boven komt, hoe komt het dat de Pakistanen nog denken dat hij nog in leven is terwijl de Amerikanen zeggen dat Osama dood. Hoe komt het dat we nog geen beelden te zien krijgen waarop Osama te zien is?
Ik krijg de indruk dat er een machstrijd aan de gang is.
Mislukkingen, een kans om op nieuw te beginnen

Thorgrem

• Bekijk profiel
Osama bin Laden is dood
« Reactie #29 Gepost op: mei 03, 2011, 08:06:29 pm »

quote:

drentenaar schreef op 03 mei 2011 om 14:36:
[...]

Niet zo heel verwonderlijk als je nagaat hoe de tijd was en de omstandigheden waarin die mensen leefden.

quote:

Dat lijkt me niet meer dan logisch. Zo bidden we heel vaak voor overledenen ook al waren ze niet perfect.

quote:

Hitler heeft zichzelf geëxcommuniceerd door zijn daden. Wellicht kun je je eens verdiepen in excommunicatie van rechtswege. Wat een getrouw zoon der moederkerk is weet ik niet, maar dat is een term die ik nog nooit ben tegengekomen in de katholieke Kerk.