Auteur Topic: Osama bin Laden is dood  (gelezen 13924 keer)

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Osama bin Laden is dood
« Reactie #30 Gepost op: mei 03, 2011, 08:45:50 pm »
Over die hele discussie van arrestatie vs. direct neerschieten: de USA zeggen dat ze bezig zijn met een 'oorlog' tegen terrorisme. In een oorlog ga je ook niet eerst elke vijand gevangen nemen en dan een proces geven; nee, het is dan hard tegen hard elkaar neer schieten, of erger.

Als je de situatie in Afghanistan/Pakistan in ogenschouw neemt, waar op de lopende band gevechten zijn en mensen worden neergeschoten zonder proces (omdat het oorlog is), lijkt me het geval van Bin Laden niet veel anders.

Het geeft misschien wel aan hoe triest zoiets als een oorlog eigenlijk is, maar om te verwachten dat binnen een oorlog alles netjes gebeurt... nou nee, dat gaat me dan weer een stap te ver. Zo ging het ten tijde van de Bijbel nou ook niet bepaald er aan toe.
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Antonius

• Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
Osama bin Laden is dood
« Reactie #31 Gepost op: mei 03, 2011, 09:45:30 pm »
Is hij wel dood dan, de Amerikanen zegge van wel, de Pakistanen ontkennen het.
Mislukkingen, een kans om op nieuw te beginnen

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Osama bin Laden is dood
« Reactie #32 Gepost op: mei 04, 2011, 09:06:49 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 03 mei 2011 om 13:23:
[...]
Andere kant van die liefde is dat we in de Psalmen lezen: "Zou ik niet haten wie U haten?"
21 Zou ik niet haten wie u haten, HEER, niet verachten wie tegen u opstaan?
22 Ik haat hen, zo fel als ik haten kan, ze zijn mijn vijand geworden.
(ps139)

Ondanks dat ik de daden van de man beslist afkeur en ook zijn gedachtengoed niet kan goedkeuren ben ik wel van mening dat je moet bidden voor hen die door dit sterven verdriet hebben.
Daarnaast lijkt het mij heel nodig dat christenen bidden voor bekering bij de vijanden van God.

Maar ik snap wel heel goed dat dit soort zaken dubbele gevoelens opleveren.

recent werd er in onze dienst opgemerkt dat iemand worstelde met het gevoel over het lot van de schutter van Alphen.
Vooropgesteld dat ik ook dacht aan die dader en ook over het zieleheil van Osama (oeps schrijf ik bijna obama  :) ) Dergelijke casus kan zelfs een heel verdrietig en onmachtig gevoel in me oproepen. Het GAAT immers om zielen.
Toch heb ik toen opgemerkt dat ook God gevoelens heeft die vergelijkbaar zijn met die van ons. Blijdschap. woede, etc.
Dan is de vraag....waarom roept het een schuldgevoel op over ons gevoel dat zich durven verblijden over de dood van Osama.
Veel belangrijker vraag is volgens mij vanuit welk perspectief we dit gevoel voor ons persoonlijk duiden en of we ervoor kiezen hier uitbundig of met gerechtvaardigde ingetogenheid mee om gaan.
Elke misdadiger mag zich bekeren, doch Osama heeft dat niet gedaan, hij heeft volhard met zijn volle verstand. Bij de schutter van Alphen heb ik echter twijfel of dat verstand aanwezig was op het moment dat hij zijn daden pleegde.
De daad van de laatste is niet minder erg dan die van de eerste, net zoals het bewust - blijven- toestaan van abortus (Obama) net zo zwaar weegt (laten we het maar niet over de getallen hebben) dan het invliegen in de twin towers.

Waar leg je dus de meetlat?
« Laatst bewerkt op: mei 04, 2011, 09:31:34 am door grondig christelijk »

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Osama bin Laden is dood
« Reactie #33 Gepost op: mei 04, 2011, 09:33:45 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 03 mei 2011 om 18:09:
[...]
Wat zegt dat over deze mens Osama b.Laden?
Daarnaast: wij weten niet in hoeverre A.H. berouw heeft gehad over de daden die hij deed. Het is niet aan ons om daar een oordeel over te vellen.
denk je dat-ie berouw heeft gehad dan.

Oogje

• Bekijk profiel
Osama bin Laden is dood
« Reactie #34 Gepost op: mei 04, 2011, 09:40:09 am »
Het is inderdaad een fantastisch bedachte term, "war on terrorism." Niet voor niets worden krijgsmetaforen graag en veelvuldig gebruikt in de politiek: het stookt het vuurtje nog eens lekker aan en je kunt jezelf als politicus een beetje identificeren met de échte oorlogshelden van weleer, voor wie oorlog geen metafoor, maar realiteit was. En die "war on terrorism," bedacht door cowboy Bush, biedt nog een véél groter voordeel. Daar het terrorisme feitelijk onzichtbaar is en ook nooit helemaal uitgeroeid zal worden, is het een oorlog zonder einde en zonder echte winnaars of verliezers. Je kunt dus in feite ongelimiteerd je gang gaan en de propagandamachine volop laten draaien.

Een oorlog wordt over het algemeen tussen landen of streken uitgevochten. Maar deze oorlog kent geen duidelijke tegenstander. Sterker nog: de strijders tegen het terrorisme hebben alle vrijheid om zelf te bepalen wie een terrorist is. Zo kun je als land alsnog een "duidelijke tegenstander" creëren en mag je op diegene dan inderdaad het oorlogsrecht toepassen. Want het is toch oorlog? Amerika doet dan dan ook gretig in haar geheime gevangenissen en haar Guantánamo Bay's. Net zoals de door ons zo genoemde terroristen precies hetzelfde redeneren tegen ons westerlingen. Ook zij concretiseren een vage term als "het westen" tot een bepaald land of een bepaald persoon.

De "war on terrorism" bestaat echter niet. Die war zou niet meer moeten zijn dan een zoektocht naar mensen en organisaties die in naam van hun ideologie strafbare feiten hebben gepleegd, om ze te kunnen arresteren of op te rollen en te berechten. Maar Amerika blaast het liever op tot een oorlog en meent daarom meteen dat zij die niet vóór hen zijn, tegen hen zijn. Net zoals de "war on drugs" ook een idiote term is die ervoor zorgt dat Amerikaanse politici ongestraft harde taal kunnen gebruiken en drugsgebruikers harder kunnen straffen dan moordenaars en verkrachters. Want wie gaat nu een genuanceerde, "zachtere" aanpak aanbevelen in oorlogstijd? En leerden we niet uit de roman 1984 al dat een overheid het beste altijd in oorlog kan zijn, desnoods een verzónnen oorlog, om zo de mensen angstig te houden en niet teveel na te laten denken?

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Osama bin Laden is dood
« Reactie #35 Gepost op: mei 04, 2011, 10:05:43 am »
Hear hear.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Osama bin Laden is dood
« Reactie #36 Gepost op: mei 04, 2011, 10:24:07 am »
Wij zijn niet zo gewend zijn aan zulke spierballentaal, maar ik zou er toch niet al te snel conclusies aan verbinden. Amerikanen hebben het niet alleen over 'war on terrorism' en 'war on drugs', maar net zo vrolijk over 'war on cancer' en 'war on poverty'.
« Laatst bewerkt op: mei 04, 2011, 10:24:19 am door Pooh »

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Osama bin Laden is dood
« Reactie #37 Gepost op: mei 04, 2011, 10:33:59 am »

quote:

grondig christelijk schreef op 04 mei 2011 om 09:33:
[...]

denk je dat-ie berouw heeft gehad dan.
Zou best kunnen, ik kan niet in de harten kijken.
Mail me maar als je wat wilt weten

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Osama bin Laden is dood
« Reactie #38 Gepost op: mei 04, 2011, 10:37:27 am »
( * elle ziet spontaan taferelen voor zich waarbij USA Special Forces over de hele wereld mensen met kanker liquideren.)

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Osama bin Laden is dood
« Reactie #39 Gepost op: mei 04, 2011, 10:39:17 am »

quote:

elle schreef op 04 mei 2011 om 10:37:
( * elle ziet spontaan taferelen voor zich waarbij USA Special Forces over de hele wereld mensen met kanker liquideren.)
offtopic:dit team??http://www.doctorsaputo.com/upload/cms/images/woc.jpg
Mail me maar als je wat wilt weten

Oogje

• Bekijk profiel
Osama bin Laden is dood
« Reactie #40 Gepost op: mei 04, 2011, 10:40:11 am »
Ja, maar hier gaat het wel om echte mensen, net zoals bij die "war on drugs." Ofwel om mensen die wij terroristen noemen en geen fatsoenlijk proces krijgen, ofwel om drugsverslaafden én hun omgeving die onredelijk hard worden gestraft. Ja, óók de omgeving, zelfs als die nergens van afwist. Zoals dat omaatje dat toch niet kon weten dat haar kleinzoon drugs kocht van het geld dat zij hem gaf, maar tóch dan gestraft wordt, omdat zij hem immers gelegenheid daartoe gaf... Net zoals men bij totalitaire staten ook liever hele families en zelfs indirecte kenniskringen oppakt dan enkel die ene dissident. Denk aan de "verdachte" leraar wiens studenten ook gearresteerd worden.

Dan verliest die spierballentaal mijns inziens toch wel haar onschuld en lijkt ze inderdaad enkel geaccepteerd omdat het ook bij goede dingen wordt gebruikt, zoals inderdaad het onderzoek tegen kanker of het tegen willen gaan van armoede. Net zoals je best leugens kunt vertellen, als je daarnaast ook maar voldoende ware en goede dingen zegt. Want als je zoveel waarheid zegt, dan zal men de leugen ook al sneller voor waarheid aanzien. Dat taalgebruik zal vast niet uit een groot complot voortkomen, maar wordt mijns inziens ook echt niet zomaar enkel voor de stoerheid gebruikt.

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
Osama bin Laden is dood
« Reactie #41 Gepost op: mei 04, 2011, 10:41:20 am »

quote:

Pooh schreef op 04 mei 2011 om 10:24:
Wij zijn niet zo gewend zijn aan zulke spierballentaal, maar ik zou er toch niet al te snel conclusies aan verbinden. Amerikanen hebben het niet alleen over 'war on terrorism' en 'war on drugs', maar net zo vrolijk over 'war on cancer' en 'war on poverty'.
Maar die conclusies worden er door de Amerikanen wel degelijk aan verbonden toch? Ze vallen een staat ongevraagd binnen, nota bene een bondgenoot tegen het terrorisme, om Osama te liquideren. De souvereiniteit van staten wordt dus ook niet gerespecteert en dat is toch een vrij ernstige conclusie. Bij  de 'war on drugs' vallen ze ook niet zomaar Colombia binnen, maar gaat het wel degelijk via bilateraal overleg.
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Osama bin Laden is dood
« Reactie #42 Gepost op: mei 04, 2011, 10:45:22 am »
En de parallel met war on cancer gaat voor een deel wel op: mensen met kanker liquideren is onzinnig: het is een vorm van symptoombestrijding die niets doet aan het tegengaan van het ontstaan van kanker bij anderen.
Bij de war on terrorism heeft het (mogelijk) vergelijkbaar geen zin om mensen te liquideren omdat het juist een impuls geeft/kan geven aan het radicaliseren van mensen. Hate breeds hate. Je zou eerder de oorzaken van het ontstaan van terrorisme moeten aanpakken.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Osama bin Laden is dood
« Reactie #43 Gepost op: mei 04, 2011, 10:46:18 am »

quote:

St. Ignatius schreef op 04 mei 2011 om 10:41:
[...]

Maar die conclusies worden er door de Amerikanen wel degelijk aan verbonden toch? Ze vallen een staat ongevraagd binnen, nota bene een bondgenoot tegen het terrorisme, om Osama te liquideren. De souvereiniteit van staten wordt dus ook niet gerespecteert en dat is toch een vrij ernstige conclusie. Bij  de 'war on drugs' vallen ze ook niet zomaar Colombia binnen, maar gaat het wel degelijk via bilateraal overleg.

Dat is een diplomatiek probleem tussen Pakistan en de VS. Ik heb Pakistan niet verwontwaardigd horen reageren, dus ik vermoed dat daar helemaal geen problemen zijn. Zulk overleg komt meestal niet in de openbaarheid, maar ik denk dat er wel degelijk overleg geweest is.

edit: Excuus, Pakistan is wel boos. http://www.mofa.gov.pk/Press_Releases/2011/May/PR_152.htm. Dat is niet goed, en zal nog wel gevolgen gaan hebben denk ik.
« Laatst bewerkt op: mei 04, 2011, 10:58:08 am door Pooh »

Thorgrem

• Bekijk profiel
Osama bin Laden is dood
« Reactie #44 Gepost op: mei 04, 2011, 10:48:46 am »

quote:

St. Ignatius schreef op 04 mei 2011 om 10:41:
[...]

Het is voor mij duidelijk dat we niet op de VS hoeven te vertrouwen wanneer het soevereiniteit betreft. Enkele jaren geleden stelde een hooggeplaatste Amerikaanse militair al dat men desnoods het internationaal strafhof in Den Haag (of hoe het dan ook mag heten) zou binnenvallen indien een Amerikaans burger er voor de rechter moet verschijnen als verdachte. Dat zegt wat mij betreft heel veel en is voor mij wel een teken dat we haast moeten maken met een gezamenlijk Europees leger om deze dreiging weerstand te kunnen bieden. De VS heeft keer op keer wel bewezen dat men van mening is dat het recht van de sterkste geldig is en niet het internationaal recht of zelfs het oorlogsrecht.