Beste St Ignatius,
Je schreef: Dat sommige denominaties een
quote:
’aangeleerde (foutieve) kennis’ bezaten
Je noemt ook een aantal denominaties zoals bijv. de Zevende dags Adventisten, Jehova s getuigen.
Ook kom ik regelmatig de term:
quote:
waarover de protestanten duidelijk een niet geheel zuiver beeld hebben
en
quote:
De leerlingen en de opvolgende bisschoppen zijn er, om het mensen in te leiden in het mysterie van God's koninkrijk en de leer zuiver te houden omdat de menigte het anders niet goed zal begrijpen...
Ik denk dat Jezus de gelijkenissen gebruikte, om Zijn Evangelie, op bepaalde punten te verduidelijken. Beeldend verklaren zogezegd.
Bovendien is het denk ik ook zo dat de Trooster die de Hemelse Vader in de plaats van Jezus zond, de Heilige Geest is. En, wie oprecht geloofd (wie dan ook) en de Here aanziet als Zijn Verlosser, wordt geleid door de Trooster, de Heilige Geest. Want de Waarheid wartoe Hij leidt is in harmonie met de Bijbel.
Ik ben er zeker niet van overtuigd, dat ...waar de Bisschop is, ook Christus is. Ik kan nergens in de Bijbel terug vinden dat Petrus de "eerste Bisschop" of "eerste Paus" zou kunnen zijn. Want anders had de Trooster niet hoeven te komen.
We vinden, naar mijn mening voldoende "gelijkenissen" in de Bijbelk terug die ALLE mensen zullen aanspreken, niet alleen de discipelen. De disciepeln waren, voor zover, één van Geest gemaakt, vlak voordat Jezus ten Hemel voer. Dat er dus later een verval kwam dinnen de groep, is maar al te bekend. Het was echter de Heilige Geest die mensen terug op het juiste pad voerden, niet de Bisschoppen.
Van mijn Katholieke familie heb ik in het verleden regelmatig gehoord, dat zij zich in zekere zin bedrogen voelden, omdat de verklaring van de Bisschoppen of Priesters, niet altijd overéénkwamen van wat er in de Schrift stond. Bovendien ken ik persoonlijk een persoon die door RK exorsicme, uitgevoerd op zijn zoontje, tot de ontdekking kwam dat de Priester iets deed wat nergens door Jezus wordt voorgehouden en ook niet uitkwam, boevndien wist de Bisschop die het aanging, al voor dat de persoon bij hem om raad ging, al alles van de problemen met het kind. Dit terwijl de persoon nog nergens was geweest om het ziektebeeld van zijn zoontje te bespreken.
Ik vraag me dan ook af; Welke "Waarheid" kan ik dan terug vinden in "de gelijkenissen" die de Bisschoppen aan de mensen hebben voorgehouden en welke "goddelijke" waarde hebben deze dan, die boven de werking van de Heilige Geest -van de Allerhoogste god- zouden uit stijgen! Graag een antwoord op Bijbelse gronden!
Want wat doen "andere denominaties zoals de Zevende dags Adventisten of Jehova getuigen danwel Protestanten dan verkeerd. Eerlijk gezegd, met respect; als ik de Bijbel doorvorsch en de werking en taak van de Heilige Geest zie omschreven, dan is er helemaal geen Bisschop of welke Kerkelijke autoriteit nodig om mij te laten leiden! Let wel: Geen enkele kerk dus.
De Heilige Geest is immers altijd bij ons, troost en helpt ons Johannes 14:16-18
Ik kan mij herinneren dat de Zevende Dags Adventisten onder leiding van Ds Dwight Nelson in 1998 een wereldomvattende Evangelisatie actie heeft georganiseerd, waarbij hij afhanklijk was van de medewerking van mensen van allerlei orgine, in bijna alle landen op aarde. Toen reeds al met Sattelliet. Uit rapporten van die gemeenschap weet ik dat RK geestelijken vol anthousiasme meehielpen met het voorbereiden van de Evangelisatie actie van de Zevende Dags Adventisten. Met name op Cuba en andere Caraïbische Eilanden hebben vooral RK geestelijken én gelovigen, volop steun verleent aan Ds Dwight Nelson die vanuit de Loma Linda Universiteit 27 avonden lang de Evangelisatie actie leidde. Daarbij spaarde hij de USA én de RKK niet in het benoemen van de symbolen welke we o.a. in het boek Daniël en Openbaringen terug kunnen vinden.
Ds Dwight Nelson had, samen met de staf van Loma Linda wekenlang daarvoor de Heilige Geest gevraagd de actie te leiden en te steunen. Er zijn tijdens die 27 avonden, wonderen gebeurd, die niemand kan verklaren. Voor mij betekent het dat selchts de Allerhoogste god, plannen steunt en er draagkracht aan geeft, door Zijn Geest alleen. Hij gebruit, daarvoor ALLE mensen die persoonlijk in hun hart Jezus trachten een plaats te geven. Dat heeft dus met het gezag van ee Kerkelijke autoriteit niets van doen. Daar waar de Bisschop is, is dus Christus niet!
Dat mag blijken uit dit evenement! Bovendien blijkt ook dat vele gelovigen uit o.a. de RKK maar ook andere Protestantse gemeenten, zich hebben aangesloten bij de Adventkerk die o.a. de Sabbat van het 4e gebod onderhouden.
Geloven en trouw zijn, in welke staat van geloof de mens zich ook bevind, is dus niet afhankelijk van één Kerk en één gemeenschp die meent dat een Apostolisch gezag, overkoepelend is of moet zijn. Het is de Heilige Geest die het wekr doet en geen andere macht dan ook, als het op de Verlossing aan komt.
Bekend is dat een militaire academie Ds Dwight Nelson achteraf vroeg om op het Witte Huis een toelichting te geven aangaande zijn beweringen. Voor zover , is hem dat in dank afgenomen en hadden de toehoorders respect voor de wijze waarop hij uitleg gaf over de profetieën en zijn ook daar sommigen zich meer gaan verdiepen in de Heilige Schrift.
Ik bedoel maar; is de RKK (Staat) nu de énige Kerk die de "Waarheid" bezit en GELIJKENISSEN als "goddelijk bezit" als enige Gezagsdragende autoriteit, namens de Allerhoogste god, mag en kan uitspreken of uitleggen?
Ik kan me niet herinneren dat Jezus aan Petrus, naast de werking van de Heilige Geest, als Apostolisch gezagsdrager van Hem, de wereld heeft ingestuurd.
Want dan is de Heilige Geest voor niets gezonden en overbodig. Immers Jezus voer ten Hemel, omdat Hij als Zoon van de Allerhoogste god, het Dienstwerk -als mens- niet aankon en wist dat de discipelen zouden falen in hun werk, als éénheid! Daarom stuurde Hij een macht die overal kon zijn en ALLE mensen tegelijkertijd kon bezoeken, buiten elke maatschappelijke of wereldlijke macht om! (Lees eens Nicodemus Johannes 3, mooi voorbeeld hoe de Heilige Geest werkt, buiten het gezag van het Sanhedrin om)
Het is dan ook onlogisch en volgens mij dan ook niet geheel Schriftuurlijk dat dan een -ander- onvolmaakt mens wél in staat zou zijn om het Dienstwerk van Jezus voort te kunnen zetten. Ik ben benieuwd waar ik op Bijbelse gronden kan vinden dat een organisatie als een "christelijke kerk" die door politieke omstandigheden is ontstaan, een goddelijk epos, als dat van Christus op dezeelfde wijze invulling kan geven. Lees eens in dat verband ook Johannes 16:7-13
Groet