Auteur Topic: Uitleg van gelijkenissen door Jezus  (gelezen 26082 keer)

Trajecto

• Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
Uitleg van gelijkenissen door Jezus
« Reactie #15 Gepost op: augustus 30, 2011, 12:13:54 am »

quote:

St. Ignatius schreef op 29 juni 2011 om 08:24:
(...) Dat bijna een kwart van de wereldbevolking katholiek is en een nog groter gedeelte over het evangelie heeft gehoord, danwel een bijbel in bezit heeft getuigd ook niet van het ‘afhouden van gelovigen’ van Jezus. Integendeel zelfs…het feit dat de Kerk als kenmerk ‘Katholiek’ heeft, getuigd al van het tegendeel conform het tot katholicisme oproepende vers Matt 28:19.
(...)

Met alle respect maar deze alinea gaat aan het eind naar mijn mening toch wat te ver met een vers vooruit te laten wijzen naar de katholieke kerk.
Willibrordvertaling:
Matteüs 28
(19) Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen, door hen te dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest,

Het Griekse woord καθολικός (katholikos) betekent  "algemeen"' of "universeel". Je zou dus over de "Algemene" of "Universele" Kerk kunnen spreken. Of men nou al dan niet vindt dat dat een juist predicaat is, is niet zo van belang maar eraan verbinden dat in Matteüs ernaar werd verwezen is toch wat te gemakkelijk, lijkt me zo.
En al zeg je dat striktgenomen misschien ook niet het lijkt er toch veel op. :P ;)
« Laatst bewerkt op: augustus 30, 2011, 02:01:33 am door Trajecto »

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: augustus 30, 2011, 09:54:12 am »

quote:

small brother schreef op 29 juni 2011 om 09:02:

Dank je. In de kern een helder antwoord.
Graag gedaan. Jammer alleen dat je de kern van het betoog niet in je quote opneemt ;)
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

St. Ignatius

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: augustus 30, 2011, 09:59:38 am »

quote:

Trajecto schreef op 30 augustus 2011 om 00:13:

Met alle respect maar deze alinea gaat aan het eind naar mijn mening toch wat te ver met een vers vooruit te laten wijzen naar de katholieke kerk.
Willibrordvertaling:
Matteüs 28
(19) Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen, door hen te dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest,

Waar verwees ik dan, met alle respect, expliciet naar de Katholieke Kerk?

quote:

Het Griekse woord καθολικός (katholikos) betekent  "algemeen"' of "universeel". Je zou dus over de "Algemene" of "Universele" Kerk kunnen spreken. Of men nou al dan niet vindt dat dat een juist predicaat is, is niet zo van belang maar eraan verbinden dat in Matteüs ernaar werd verwezen is toch wat te gemakkelijk, lijkt me zo.
En al zeg je dat striktgenomen misschien ook niet het lijkt er toch veel op. :P ;)
Wat is er dan precies gemakkelijk aan? 'Maak alle volken tot mijn leerlingen'... alle volken dus, oftewel de gehele wereld omvattend, oftewel universeel, oftewel katholiek. Volgens mij is er maar één Kerk die dat in de afgelopen 2000 jaar heeft waargemaakt... ;)

(Let vooral op dat 'katholiek' een bijvoeglijk naamwoord is en géén Eigen naam)

Trajecto

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: augustus 30, 2011, 02:45:12 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 30 augustus 2011 om 09:59:

quote:

Trajecto:
Willibrordvertaling:
Matteüs 28
Waar verwees ik dan, met alle respect, expliciet naar de Katholieke Kerk?
Nee. maar wel was het zo gesteld dat de argeloze lezer het heel gemakkelijk erin kan zien. Dat duidde ik ook al aan: striktgenomen niet. :)

quote:

quote:

Trajecto:
Wat is er dan precies gemakkelijk aan? 'Maak alle volken tot mijn leerlingen'... alle volken dus, oftewel de gehele wereld omvattend, oftewel universeel, oftewel katholiek. Volgens mij is er maar één Kerk die dat in de afgelopen 2000 jaar heeft waargemaakt... ;)

(Let vooral op dat 'katholiek' een bijvoeglijk naamwoord is en géén Eigen naam)
" 'Maak alle volken tot mijn leerlingen'... alle volken dus, oftewel de gehele wereld omvattend, oftewel universeel, oftewel katholiek."
Ha ha ja. Maar dat is dus een slim inzetten van het woord "katholiek" omdat je wel weet dat dat rechtstreeks uit het Grieks komende woord niet anders wordt gebruikt dan in verband met de Kerk.
In geen geval verwijst Matteüs profetisch naar de Kerk die het bijvoeglijk naamwoord in zijn naam gebruikt, maar is wat daar staat eerder een opdracht en het is wel zo dat de Kerk zich ten doel stelt conform wat daar staat te werken.

St. Ignatius

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: augustus 30, 2011, 03:20:06 pm »

quote:

Trajecto schreef op 30 augustus 2011 om 14:45:
[...]

Nee. maar wel was het zo gesteld dat de argeloze lezer het heel gemakkelijk erin kan zien. Dat duidde ik ook al aan: striktgenomen niet. :)

De 'argeloze' lezer kan in jouw opmerking ook lezen dat je mij van kwade opzet beticht. De 'niet-argeloze' lezer ook trouwens. ;)

quote:

" 'Maak alle volken tot mijn leerlingen'... alle volken dus, oftewel de gehele wereld omvattend, oftewel universeel, oftewel katholiek."
Ha ha ja. Maar dat is dus een slim inzetten van het woord "katholiek" omdat je wel weet dat dat rechtstreeks uit het Grieks komende woord niet anders wordt gebruikt dan in verband met de Kerk.
In geen geval verwijst Matteüs profetisch naar de Kerk die het bijvoeglijk naamwoord in zijn naam gebruikt, maar is wat daar staat eerder een opdracht en het is wel zo dat de Kerk zich ten doel stelt conform wat daar staat te werken.

Hoezo is dat 'slim' inzetten als het bijvoeglijk naamwoord reeds bijna 2000 jaar in gebruik is in samenhang met de Kerk? Uiteraard zet ik het griekse woord 'katholiek' in omdat de Kerk per definitie Katholiek is. Opnieuw interpreteer jij 'Katholieke Kerk' als eigennaam, in plaats van bijvoeglijk naamwoord. De Kerk gebruikt dit bijvoeglijk naamwoord niet voor niets al eeuwenlang.

Jij mag Matteus interpreteren zoals jij wil, maar als Matteus de opdracht van Christus weergeeft in vers 28:19 dan mag ik toch aannemen dat je de Kerk niet verwijt dat zij een opdracht van Christus serieus neemt en die opdracht ook daadwerkelijk uitvoert? En dat als één van de kenmerken van de Kerk voert in navolging van Christus.

Je bent, neem ik aan, wel bekend met het Concilie van Nicea?
« Laatst bewerkt op: augustus 30, 2011, 03:26:12 pm door St. Ignatius »

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: augustus 30, 2011, 04:35:59 pm »
Wel opmerkelijk dat de discipelen die deze opdracht kregen naar de Israëlieten gingen i.p.v. de Romeinen. Kennelijk interpreteerden ze het anders katholiek als Ignatius. :)
« Laatst bewerkt op: augustus 30, 2011, 04:36:36 pm door Piebe »
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Trajecto

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: augustus 30, 2011, 05:10:27 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 30 augustus 2011 om 15:20:
[...]

De 'argeloze' lezer kan in jouw opmerking ook lezen dat je mij van kwade opzet beticht. De 'niet-argeloze' lezer ook trouwens. ;)
Mja, kwade opzet klink zwaar en zo zwaar bedoelde ik het niet. Maar ik hield het niet voor een toevalligheid uit onbevangenheid. Dat moet ik toegeven! ;)

quote:

Hoezo is dat 'slim' inzetten als het bijvoeglijk naamwoord reeds bijna 2000 jaar in gebruik is in samenhang met de Kerk? Uiteraard zet ik het griekse woord 'katholiek' in omdat de Kerk per definitie Katholiek is. Opnieuw interpreteer jij 'Katholieke Kerk' als eigennaam, in plaats van bijvoeglijk naamwoord. De Kerk gebruikt dit bijvoeglijk naamwoord niet voor niets al eeuwenlang.
Nee dat zal inderdaad niet. Overigens is voor de gemiddelde mens die geen Grieks kent niet zo direct duidelijk waar het voor staat.

quote:

Jij mag Matteus interpreteren zoals jij wil, maar als Matteus de opdracht van Christus weergeeft in vers 28:19 dan mag ik toch aannemen dat je de Kerk niet verwijt dat zij een opdracht van Christus serieus neemt en die opdracht ook daadwerkelijk uitvoert? En dat als één van de kenmerken van de Kerk voert in navolging van Christus.
Zo'n verwijt heb ik inderdaad niet bedoeld. Volstrekt niet.

quote:

Je bent, neem ik aan, wel bekend met het Concilie van Nicea?

Zeker.
(Al moet je me een specifiek detail even noemen en eventueel toelichten als je nu daarop wilt wijzen)

kerklid00

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: augustus 30, 2011, 06:34:06 pm »
Beste,

Er wordt nogal wat geschreven aangaande de passage, zoals hieronder herroepen:
[quot]Matteüs 28
 (19) Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen, door hen te dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest.[/quote].... waaarom vergeten we de aanvullende, en hier ontbrekende tekst....en leert hen onderhouden al wat Ik bevolen heb. zo staat het ook in de Willebrod vertaling, zie ik.

Ik weet wel heel zeker dat dat zendingsbevel, hier door Christus gegeven, de opdracht inhoudt dat men volgelingen van Jezus moet maken. of met andere woorden "vissers van mensen" is geworden. Onder wiens leiding? Het staat er onder; 20 En zie, Ik ben al de dagen tot aan de voleindingder wereld.[/quote]

Het is dus NIET de (Rooms Katholieke-)Kerk die de verantwoording heeft, maar de individu die Jezus navolgt. Het is de Heilige Geest die de trouwe volgeling bijstaat in het verkondigen van het Schriftwoord en mensen bij Jezus te brengen.

Jezus zegt er bovendien nog bij dat Hij hen dingen heeft "bevolen", dat wil zeggen bijgebracht. In het topic de Sabbat het 4e gebod en en Paulus, heb ik aangeduidt wat het naamwoord voor het 4e gebod betekent. Dus de Rooms Katholieke Kerk als politieke Staatskerk, die er een eigen christendom op na houdt, speelt voor wat betreft Jezus Christus, die door de Heilige Geest werkt, i.p.v. vereerde mensen aan te wijzen als Zijn opvolgers, geen enkele rol!  Petrus was dan ook geen "eerste Paus nog Bisschop, want dat beweert Christus nergens. Met andere woorden, de Allerhoogste god dan wel Jezus is op geen enkele wijze afhankelijk van een Kerk, ook niet de Rooms Katholieke.

Hun leden als zeer zeker hun Geestelijke leiders moeten evengoied voor het oordeelsgerecht komen als elk ander individu, vanaf de grondlegging der wereld. Het zal hun nog zwaar vallen, want de HEER rekent elke onjuistheid die men meent aan de Schrift te hebben ontleend onder haar- of eigengerechtigd gezag, extra aan. ( zie Openbaring 22)

Niemand zal zich in het oordeel kunnen beroepen op "de Kerk" of een Hogere Geestelijk, ook niet op de Bisschop "waar christus" was, niet op de dominee of een elk ander zondig mens. . Iedereen zal de wet kennen die Jezus aan hen voorgehouden heeft, immers de wet is in ons (gewetensvolle-) hart geschreven?

Met andere woorden, des te meer men weet over de Schrift dat juist is, des te groter de verantwoording! Maar dat is in de wereld precies hetzelfde.

De rots waar Jezus een gelijkenis over maakt was en is de Petra en dat is een vrouwelijke vorm, die gewoon staat voor de Reine Vrouw. Petrus  was gewoon een apostel onder de besnedenen -van hart. En dat is wat Jezus ook bedoelde toen Hij zei dat Hij de gemeente op hem zou bouwen. Jezus verwees gewoon naar het besneden hart van Petrus en meer niet. Want Petrus bevestigde later dan ook openlijk dat Jezus de Rots was (Matt.  16:13-17) waar de gemeente op gebouwd is. Het volk is dan de Bruid, de Reine Vrouw van Christus. (1 Petrus 2:4-8) Bovendien bevestigt Petrus nogmaals dat Jezus de hoeksteen is waar het fundament op rust ( Ef. 2:20) en niet de- of een Kerk op zich.

Groet
« Laatst bewerkt op: augustus 31, 2011, 03:51:27 am door kerklid00 »

St. Ignatius

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: augustus 30, 2011, 09:38:39 pm »

quote:

Piebe schreef op 30 augustus 2011 om 16:35:
Wel opmerkelijk dat de discipelen die deze opdracht kregen naar de Israëlieten gingen i.p.v. de Romeinen. Kennelijk interpreteerden ze het anders katholiek als Ignatius. :)
Wellicht begrepen de discipelen beter dan Piebe dat als Christus zegt: 'alle volken', dat dat niet uitsluitend de Romeinen inhoud. Kennelijk begrepen zij en hun opvolgers Christus' woorden beter dan Piebe. ;)

St. Ignatius

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: augustus 30, 2011, 09:54:39 pm »

quote:

Trajecto schreef op 30 augustus 2011 om 17:10:

Mja, kwade opzet klink zwaar en zo zwaar bedoelde ik het niet. Maar ik hield het niet voor een toevalligheid uit onbevangenheid. Dat moet ik toegeven! ;)

Nee klopt. Het is ook geen toevalligheid. Het is het taalgebruik dat de Katholieke Kerk al hanteert sinds de 1e eeuw A.D. En aangezien ik ook katholiek ben, heb ik geen behoefte om daar 21 eeuwen later verandering in te brengen. ;)

quote:

Nee dat zal inderdaad niet. Overigens is voor de gemiddelde mens die geen Grieks kent niet zo direct duidelijk waar het voor staat.

Dan zullen die mensen vast ook niet weten wat Christus (Gr Χριστός) betekent, of Kyrie Eleison, Episkopoi, Presbyteroi of Ekklesia etc. Allemaal essentiële zaken binnen het christendom.

Het is overigens ook schokkend om te zien hoe weinig mensen van kerkhistorie afweten, inclusief de joodse voorgeschiedenis van het christendom.

quote:

Zo'n verwijt heb ik inderdaad niet bedoeld. Volstrekt niet.

Gelukkig maar. De opdracht van Christus wordt zéér serieus genomen, niet alleen in de eerste eeuw maar ook vandaag de dag nog. Er was nl maar één Kerk, de Katholieke. Katholiciteit impliceert namelijk ook éénheid. Je kan geen versnipperde boodschap universeel uitdragen en aan de volken verkondigen. Dat later mensen zich hebben afgescheiden van de Kerk en hun eigen namen bedachten voor hun denominaties, is verder niet het probleem van de Kerk. Dat mensen dan nu de Katholieke Kerk als eigennaam gaan gebruiken is eigenlijk een gotspe.

quote:

Zeker.
(Al moet je me een specifiek detail even noemen en eventueel toelichten als je nu daarop wilt wijzen)
Ik doelde op het Credo waarin de kenmerken van de Kerk zijn vastgelegd en die we al eeuwen elke week zingend belijden: Eén, Heilig, Katholiek en Apostolisch.

kerklid00

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: augustus 31, 2011, 04:35:45 am »
Hallo St Ignatius,

Je beweerde het volgende:

quote:

De opdracht van Christus wordt zéér serieus genomen, niet alleen in de eerste eeuw maar ook vandaag de dag nog. Er was nl maar één Kerk, de Katholieke. Katholiciteit impliceert namelijk ook éénheid.

Welke éénheid bedoel je nu? Geen christelijke natuurlijk, want Jezus Christus roept duidelijk op om "uit te gaan" van die zogezegde "éénheid" van de wereld. De Kerk probeert in een "Oecumenisch kader" een schijn éénheid te bereiken, die niet van Chritus in de Hemel is of kan zijn, want Zijn Rijk ( en wetten daar voor) zijn niet van deze aarde.

Gisteren had ik nog een dispuut met mijn schoonzus.

Ze sprak er over dat haar zoontje ter Plechtige  communie zou moeten gaan. Ik vroeg de 12 jarige jongen of hij dat zelf wel wilde en er voor gekozen heeft. Hij haalde de schouders op, hij wist het niet, timide lachte hij een beetje (wat OT ingesteld is de RK eigenlijk, proberen de joden na te doen met een heidens -Bat Mitswa). In Duitsland noemde men dat in lang geleden politieke niet zo frisse systemen "Einweihe".

Ik vroeg hem ook wat het betekende ter Plechtige communie gaan, hij kon ook daar geen antwoord op geven, evenals zijn ouders dat niet konden.

Nou sprak je, ergens in een posting, dat -sommige- leden van "andere kerken" a.h.w. gedwongen in de kerk zaten (Adventkerk,  Jehovas) omdat ze slaafs a.h.w. hun ouders waren nagevolgd. Wel St Iganatius, dit is pas slaafse navolging.

Een onschuldig kind een politiek-religieus systeem binnenloodsen dat hem maatschappelijk afhankelijk maakt.
Want ik begreep, uit het verleden gehouden gesprekken, dat de jongen NIET ter communie gaat (Eerste communie) dan wel Plechtige communie doet , om dat hij o zo veel van Jezus houdt, maar omdat het maatschappelijk gewenst is dat hij de RKK binnentreedt, om maatschappelijk problemen te voor komen. Hier dus blijkt de RKK ook burgerwetten te beheersen, want de 12 jarige zit op een Openbare School (?) Want nog niet zo heel lang geleden, kon je moeilijk aan werk komen, als je je niet had aangesloten bij de RKK.

Want de RKK ziet "andersdenkenden" nog steeds als ketters, dat mag blijken uit de bezoeken die "niet katholieke" geloofsgemeenschappen soms brengen aan Brussel, om hun waardigheid te verdedigen. Maar zo lijkt het, de RKK blijft even doof en ondoordringbaar. Vandaar dat ook ik geen antwoord krijg, als ik de kleine jongen (mijn kleinkind) verdedig op dat punt! Men begint te schreeuwen en te doen, geen geest van Christus te vinden dus!
Blijkbaar waart er nog steeds een valse geest in Europa rond.

In Brüssel wird "Europäische Sonntagsallianz" gegründet

Offizieller Gründungsakt am 20. Juni - Österreich-Vertreterin Kienesberger von der Katholischen Sozialakademie: "Wir wollen in Brüssel die Lobby für den freien Sonntag sein" 19.06.2011

Brüssel, 19.06.2011 (KAP) Der Wunsch nach gerechten und menschenwürdigen Arbeitszeiten und vor allem nach Sonntagsruhe eint neben den Kirchen immer mehr Organisationen und Interessensvertretungen. Manifest wird dieses Anliegen mit der Gründung der "Europäischen Sonntagsallianz" am Montag, 20. Juni, in Brüssel. Repräsentanten mehrerer auf nationaler Ebene bereits bestehender Allianzen, von kirchlichen Gruppierungen, Gewerkschaften, Familienorganisationen u.a. kommen zum offiziellen Gründungsakt der "Europäischen Sonntagsallianz"/"European Sunday Alliance" in die belgische Hauptstadt; von der "Allianz für den freien Sonntag Österreich" (www.freiersonntag.at) reisen Gabriele Kienesberger von der Katholischen Sozialakademie (ksoe) und Franz Georg Brantner von der GPA-djp an.........

.....Mit der Gründung der Europa-Allianz sei auch ein Hearing von Experten verknüpft, die die Vorteile einer gesamtgesellschaftlichen Unterbrechung des Arbeitsalltages wissenschaftlich untermauern. Der deutsche Sozialwissenschaftler Friedhelm Nachreiner von der "Gesellschaft für Arbeits-, Wirtschafts- und Organisationspsychologische Forschung" (GAWO) in Oldenburg wird über seine Studie "Sonntagsarbeit als Risikofaktor für Sicherheit, Gesundheit und Privatleben" ebenso berichten wie eine britische Kollegin Jill Ebray über ihre Untersuchungen über die negativen Folgen der Sonntagsarbeit in der Region Manchester.

Die Mitglieder der Europa-Allianz sind auf der neu geschaffenen Webseite www.europeansundayalliance.eu einsehbar. Als Förderer werden u.a. die ComECE (Kommission der EU-Bischofskonferenzen) und die KEK (Konferenz Europäischer Kirchen) fungieren. Im Herbst soll sich die Allianz - wie Kienesberger ankündigte - als Verein konstituieren und ein nach außen auftretendes "Gesicht" bekommen.

http://www.kathweb.at/site/nachrichten/database/39995.html

In Brüssel wird "Europäische Sonntagsallianz" gegründet
utl: Offizieller Gründungsakt am 20. Juni - "Lobby für den freien Sonntag sein" =

Brüssel, 19.06.11 (KAP) Der Wunsch nach gerechten und menschenwürdigen Arbeitszeiten und vor allem nach Sonntagsruhe eint neben den Kirchen immer mehr Organisationen und
Interessensvertretungen. Manifest wird dieses Anliegen mit der Gründung der "Europäischen Sonntagsallianz" am Montag, 20. Juni, in Brüssel. Repräsentanten mehrerer auf nationaler Ebene bereits
bestehender Allianzen, von kirchlichen Gruppierungen, Gewerkschaften, Familienorganisationen u.a. kommen zum offiziellen Gründungsakt der "Europäischen Sonntagsallianz"/"European Sunday Alliance" in die belgische Hauptstadt.
Von der "Allianz für den freien Sonntag Österreich" (www.freiersonntag.at) reisen Gabriele Kienesberger von der Katholischen Sozialakademie (ksoe) und Franz Georg Brantner von der GPA-djp an. Laut Kienesberger geht es bei der europäischen Vernetzung nicht um ein "Verteidigen von Pfründen". Der Trend hin zu einer wirtschaftsliberalen Einebnung der Sonn- und Feiertage in den Alltag von Konsum und Geschäftigkeit bestehe seit langem und bringe - wie Studien belegen - Einbußen an Lebensqualität mit sich.

Im Internet abrufbar ist bereits vor dem Brüsseler Treffen die Gründungserklärung der "Europäischen Sonntagsallianz" (www.europeansundayalliance.eu) einsehbar.
http://www.ots.at/pressea...onntagsallianz-gegruendet

Het gaat de RKK dus niet om een waarlijke rustdag in Christus, maar om een economisch, afhankelijke rustdag van een Staatskerk die zich verenigt heeft met de politiek van deze wereld.

Wat zegt Jezus over Zijn Rijk

Het Rijk Gods is geen aards koninkrijk.Lukas 17: 21-21.

Op de vraag van de Farizeeën naar de komst van het Koninkrijk, antwoordde de Heiland, dat dit geen kwestie was van de oprichting van een aards of uiterlijk rijk, zoals de Farizeeën dit dachten.

Mattheus 5-7. Het Koninkrijk Gods moet in de eerste plaats opgericht worden in de harten der mensen, die zich aan God hebben toegewijd. In de hoofdstukken vijf tot zeven heeft Christus de grondwet van dat Koninkrijk uiteen gezet. Johannes 18 : 16. Verder verklaarde Jezus dat Zijn rijk niet een rijk van deze wereld is. Het was nimmer Zijn bedoeling een aards koninkrijk te stichten. Dit is ook niet de bedoeling van het evangelie.

De burgers van dat Rijk hebben met de -politiek van deze wereld niets van doen. Jezus woorden geven duidelijk te kennen dat er een groot verschil is tussen de koninkrijken van deze wereld en Zijn rijk.

Hij zeide: „Mijn koninkrijk is niet van deze wereld, anders zouden Mijn dienaars gestreden hebben." Aardse rijken worden gesteund of verdedigd door de wapens, maar het rijk van God niet.

Wie zijn burgers van het Godsrijk?

1 Johannes 1 : 12-13. Eén der eerste voorwaarden om burger te zijn van het Koninkrijk Gods, is het aannemen van Jezus Christus als de persoonlijke Zaligmaker. Deze aanname voert dan tot ' ware bekering of wedergeboorte. Door de wedergeboorte wordt een nieuwe mens geschapen. Zonder deze wedergeboorte kan niemand het Koninkrijk Gods binnengaan. Johannes 3 : 3.Johannes 1 : 12-13. Wie Christus in zijn leven opneemt en Hem tot dagelijkse Leidsman neemt, ontvangt de kracht om een kind van God te zijn en een burger van Zijn eeuwig rijk te worden.

Voor hen, die door Gods genade en de werkzaamheid des Heiligen Geestes wedergeboren zijn, gelden de woorden van Christus, dat het zoeken naar het Koninkrijk Gods de eerste plaats in hun leven inneemt. Dit betekent een leven van volkomen overgave en gehoorzaamheid.

groet

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: augustus 31, 2011, 08:24:39 am »

quote:

kerklid00 schreef op 31 augustus 2011 om 04:35:
Ze sprak er over dat haar zoontje ter Plechtige  communie zou moeten gaan. Ik vroeg de 12 jarige jongen of hij dat zelf wel wilde en er voor gekozen heeft. Hij haalde de schouders op, hij wist het niet, timide lachte hij een beetje (wat OT ingesteld is de RK eigenlijk, proberen de joden na te doen met een heidens -Bat Mitswa). In Duitsland noemde men dat in lang geleden politieke niet zo frisse systemen "Einweihe".
Waar het hart vol van is... Wat een ontzettend onsmakelijke antisemitische en antikerkelijke opmerking vind ik dat, Kerklid00!!

Ooit bedacht wat het begrip "op eigen benen leren staan" in zou kunnen houden???

Indertijd heb ik van harte belijdenis gedaan van mijn geloof, ook al kon ik toen nog niet precies de juiste woorden vinden om tot uitdrukking te brengen wat ik nu precies voelde... Ik zou op sommige vragen ook schouderophalend gereageerd hebben...

Edit:
Daarbij: lees nog eens aandachtig Mat 19 door. Daar staat:

[13] Toen bracht men kinderen bij Hem, met de bedoeling dat Hij hun de handen zou opleggen en voor hen zou bidden. Maar de leerlingen wezen hen terecht. [14] Jezus zei: ‘Laat die kinderen en verhinder niet dat ze bij Me komen, want van zulke kinderen is het koninkrijk der hemelen.’ [15] Hij legde hun de handen op; daarna vertrok Hij.

Het passief "gebracht worden" gaat hier hand in hand met een actief "tot Hem komen"... Soms hebben kinderen wat hulp nodig om de goede kant op te lopen!! "Verhinder ze niet" is hier de boodschap!!

Zelfstandig nadenken en van Christus weglopen kunnen ze altijd nog uit "eigen vrije wil" doen!!! Net zoals ze trouwens zelfstandig nadenkend bij Christus kunnen blijven... Kinderen voed je nog... Ook voor wat betreft hun geloofsleven...
« Laatst bewerkt op: augustus 31, 2011, 09:25:15 am door Hendrik-NG »
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: augustus 31, 2011, 09:59:46 am »
Waarbij ik ter ondersteuning van Hendrik opmerk dat er een notie is van gezag, die heden ten dage niet meer lijkt te worden gevoeld: wie het gezag aanneemt als een natuurlijk te volgen leiding, die kan ook het geloof van harte aannemen.

Ik en mijn huis , wij zullen de Heere dienen, zei Jozua. En hij kón dat zeggen omdat zijn huis hem gehoorzaamde. De gevangenisbewaarder van Filippi werd gedoopt en allen van zijn huis. Dat kón ook omdat de huisgenoten het gezag van harte aannamen. De kinderen worden gerekend als gaat het om het geloof van de ouders. Dat kán ook omdat kinderen, mits zij nog het natuurlijke gezag meegekregen hebben, het geloof van de ouders van harte aannemen en omarmen.
De vaders brachten hun kinderen bij Jezus. En de wet spreekt over een verbond dat de kinderen telt als waren het verlengstukken van de ouders.

Is dat dan een onnavolgbare leer over bloedlijnen? Wij leven in de zonde van Adam en Eva, dus ik denk het wel. Maar méér nog is dat een leer over het natuurlijke verschijnsel dat kinderen niet alleen in karakter en verschijning een produkt en beeldtenis zijn van de ouders; Maar vooral een overdrachtelijk produkt van de ouders omdat de ouders door hun opvoeding (of afvoeding) de kinderen beheersen en vormen tot een opvoedingsprodukt van henzelf. Want het vertrouwen van de kinderen op de ouders is van nature groot.

Zo groot, dat God ons dat vertrouwen tot voorbeeld heeft gesteld, om zelf ook zo te vertrouwen.
« Laatst bewerkt op: augustus 31, 2011, 10:01:24 am door small brother »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: augustus 31, 2011, 10:16:55 am »
De communie lijkt me lang niet zo onvrijwillig als de kinderdoop. Maar ik begrijp dat de 7e dags adventisten ook verschillen van mening over dit sacrament.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Ozombi

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: augustus 31, 2011, 02:10:27 pm »
Al die rituelen.....Tja , je kan er in meegaan of het laten voor wat het is. Het is zeker niet een voorwaarde om te leven naar de leer van Christus - zoals die bedoeld is - . De leer van  Christus is niet van deze wereld - dwz het beperkt zich niet alleen  tot mensen die op Aarde leven -  maar het is een beginsel dat zich uitstrekt tot alles wat men kan bedenken.

Men vraagt waarom Jezus in gelijkenissen sprak. Sommige redenen zijn al genoemd. Echter, het hele evangelie is 1 grote gelijkenis op zich. Het Christus-beginsel wordt verpersoonlijkt door een mens - Jezus - waaromheen een verhaal is geweven. Er zijn met name in Johannes een aantal zeer duidelijke wenken gegeven dat dit zo is. Hoewel het evangelie de indruk geeft dat Jezus Christus de enige Zoon is die door God is gezonden , wordt uiteindelijk bedoeld dat dit Christus-Principe de enige Zoon is die is gezonden. Zo zegt Jezus dat hij al voordat de wereld was
- daarmee wordt het universum bedoeld - bij God was. Dit betekent niet dat 'de Jezus van de Aarde' die ons  bekend is toen al bij God was. Het wil zeggen dat dit Christus-beginsel bij God was. En de Helper die wordt gezonden is de Heilige Geest, de Geest der Waarheid. Wie aldus leeft volgens de Geest der Waarheid, hij zal (een) Christos genoemd worden.

Hoewel de volgorde bij de meeste christelijke kerken Vader-Zoon-H.G is,
is deze volgorde sinds oudsher Vader-H.G-Zoon.
Slechts door de Heilige Geest komt de Christus tot uitdrukking (bv in een mens). Het verpersoonlijken van goddelijke waarheden is onjuist. De leer zoals Jezus hem onderrichte is universeel. Van toepassing op alles zonder beperkende eigenschappen.  (  satan = beperking )

(Jezus) Christus overwon de satan die hem op de proef stelde. Anders gezegd het principe Christus is zonder beperkingen van toepassing op alles en iedereen. En zeker niet alleen hier op onze planeet.
Om dit Principe misschien wat te verduidelijken::

God ' ziet ' alles in  zijn volmaakte toestand. Voor God bestaat er geen onvolmaaktheid. God is Geest , in deze Geest moet een mens gezien worden , namelijk een mens in zijn hoogst mogelijke potentie, Christus.
Voor God zijn alle mensen Christussen. Wie aldus leeft in deze Hele Geest
, hij zal in Christus zijn. Het evangelie beeldt dit idee uit in de vorm van een mens Jezus die in deze geest zijn leven leidt. Jezus Christus. ( en spoort aan hetzelfde te bereiken )
« Laatst bewerkt op: augustus 31, 2011, 02:38:47 pm door Ozombi »