Auteur Topic: Uitleg van gelijkenissen door Jezus  (gelezen 26072 keer)

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Uitleg van gelijkenissen door Jezus
« Reactie #180 Gepost op: oktober 24, 2011, 09:38:06 am »

quote:

Chaim schreef op 22 oktober 2011 om 01:48:
[...]
Weet je zeker dat het Moreh Nevoechiem iii:41 is? Er staat daar bij mij heel iets anders :?

De Misjneh Torah van de RaMBaM zegt bij Mitswah 313: "Het verbod toe te voegen aan de Torah: aan de Torah sje biKtav (geschreven Torah) en aan de Torah sje b'al peh (de mondelinge Torah). De Verheven Ene sprak: "voeg er niet aan toe" (Deuteronomium 13:1). En op verscheidene andere plaatsen zegt men: "neem er niets uit weg" (לא תגרע ממנו). Je bent in overtreding tegen [de negatieve mitswah] 'Neem er niets uit weg'." In 'De Grondslagen van de Torah' 9:1-2 is de RaMBaM overigens nog duidelijker.
Ik had er geen bronvermelding bij gegeven, omdat ik de tekst van Maimonides' Moreh Nevoechiem thuis op mijn eigen harde schijf heb staan. Maar ik zie nu dat die tekst waarschijnlijk afkomstig is uit de vertaling van Friedländer uit 1904 (zie hier).

Volg je de link, dan zie je het gedeelte dat ik citeerde staan op blz 347.

Omdat die tekst volledig samenviel met hetgeen Chavel citeerde in de voetnoot bij Mitswah 313 heb ik eigenlijk geen moment getwijfeld aan de juistheid van beide bronnen... (dat boek van "Chavel": zie hier)...

NB: ik zie dat jij en anderen nog heel erg veel meer gepost hebben in de paar dagen dat ik op reis was... Daar ga ik allemaal niet aan toe komen deze week, schat ik nu zo in... Zoals het er nu naar uit ziet ga ik daar a.s. donderdag of vrijdag eens rustig voor zitten...
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
« Reactie #181 Gepost op: oktober 26, 2011, 03:46:12 pm »

quote:

Chaim schreef op 01 oktober 2011 om 19:36:
St.Ignatius,

[...]

Ik ben benieuwd naar je posting! Mocht ik in staat zijn iets zinnigs toe te voegen, zal ik dat zeker proberen.

Chaim,

Ik ben even weg geweest maar ik kom hier nog op terug. (eerst even wat kerkvaders inlezen)  :9
« Laatst bewerkt op: oktober 26, 2011, 03:46:53 pm door St. Ignatius »
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #182 Gepost op: oktober 27, 2011, 12:18:23 am »

quote:

St. Ignatius schreef op 26 oktober 2011 om 15:46:
[...]

Chaim,

Ik ben even weg geweest maar ik kom hier nog op terug. (eerst even wat kerkvaders inlezen)  :9
Mogelijk dat je in de draad over heiligen vereren ook voor eens en voor altijd de onzinnigheden kunt weghalen.
Mail me maar als je wat wilt weten

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
« Reactie #183 Gepost op: oktober 27, 2011, 02:21:38 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 27 oktober 2011 om 00:18:
[...]
Mogelijk dat je in de draad over heiligen vereren ook voor eens en voor altijd de onzinnigheden kunt weghalen.
Ik ben net begonnen om dat draadje even snel door te lezen, maar de onzinnigheden zijn wel heel erg talrijk. Morgen lees ik even verder...  :Y)
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)