Auteur Topic: Uitleg van gelijkenissen door Jezus  (gelezen 26076 keer)

Trajecto

• Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
Uitleg van gelijkenissen door Jezus
« Reactie #30 Gepost op: augustus 31, 2011, 07:35:50 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 30 augustus 2011 om 21:54:
[...]

Nee klopt. Het is ook geen toevalligheid. Het is het taalgebruik dat de Katholieke Kerk al hanteert sinds de 1e eeuw A.D. En aangezien ik ook katholiek ben, heb ik geen behoefte om daar 21 eeuwen later verandering in te brengen. ;)

Nee oké.
Overigens, niet om vervelend te zijn hoor, maar even een foutje signaleren. We zitten nu in de 21e eeuw en dat is 20 eeuwen verder dan de 1e eeuw. :P

quote:

Dan zullen die mensen vast ook niet weten wat Christus (Gr Χριστός) betekent, of Kyrie Eleison, Episkopoi, Presbyteroi of Ekklesia etc. Allemaal essentiële zaken binnen het christendom.
Ja. Ik zou ze ook niet allemaal zo uit het hoofd kunnen definiëren en zou wat moeten naslaan, moet ik bekennen.

quote:

Het is overigens ook schokkend om te zien hoe weinig mensen van kerkhistorie afweten, inclusief de joodse voorgeschiedenis van het christendom.
Zeker, dat vrees ik ook wel.

quote:

Gelukkig maar. De opdracht van Christus wordt zéér serieus genomen, niet alleen in de eerste eeuw maar ook vandaag de dag nog. Er was nl maar één Kerk, de Katholieke. Katholiciteit impliceert namelijk ook éénheid. Je kan geen versnipperde boodschap universeel uitdragen en aan de volken verkondigen. Dat later mensen zich hebben afgescheiden van de Kerk en hun eigen namen bedachten voor hun denominaties, is verder niet het probleem van de Kerk. Dat mensen dan nu de Katholieke Kerk als eigennaam gaan gebruiken is eigenlijk een gotspe.

Tsja, krijg je gauw wanneer een woord niet verder ook in heel ander verband gebruikt wordt.
En hoe "vreemder" een woord hoe sneller de link met wat het betekent niet echt gevoeld wordt. Een "gewoon" woord zal minder gauw als naam worden aangevoeld.
"Hervormd" is ook al meer gewoon dan "gereformeerd". Het eerste woord kan gemakkelijk elders ook gebruikt worden; het tweede minder, want dat zou een link met kerken oproepen worden in de gedachte ook als die niet bedoeld is.

Overigens ook bij zijn aanvang al heeft de "Universele Kerk" niet alles onder zijn vleugels kunnen verenigen, maar het gros van de denominaties heeft zich inderdaad later afgescheiden of is een opnieuw opleven van een richting die (nagenoeg) uitgeroeid was.

quote:

Ik doelde op het Credo waarin de kenmerken van de Kerk zijn vastgelegd en die we al eeuwen elke week zingend belijden: Eén, Heilig, Katholiek en Apostolisch.
Oké.
« Laatst bewerkt op: augustus 31, 2011, 08:55:03 pm door Trajecto »

kerklid00

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: september 01, 2011, 04:41:19 am »
Hallo Hendrik NG

Je schreef:

Daarbij: lees nog eens aandachtig Mat 19 door. Daar staat:

quote:

[13] Toen bracht men kinderen bij Hem, met de bedoeling dat Hij hun de handen zou opleggen en voor hen zou bidden. Maar de leerlingen wezen hen terecht. [14] Jezus zei: ‘Laat die kinderen en verhinder niet dat ze bij Me komen, want van zulke kinderen is het koninkrijk der hemelen.’ [15] Hij legde hun de handen op; daarna vertrok Hij.
Inderdaad Hendrik,  correct, maar lees eens wat daar staat. Een jong kind van 12 jaar, laat men niet ongewild en vooral onwetend, iets doen dat het kind NIET begrijpt. De ouders houden hun mond, weten niet waar het over gaat. De kleine jongen weet niet waar we het over hebben, ondanks het feit dat hij al de eerste communie heeft gedaan. Ja leuk, als je voor de kadootjes doet. Heeft dus met Christus niets van doen, zal ik maar zeggen het is een maatschappelijke gegeven, een burgerplicht zo gezegd. Er is een heel groot verschil tussen "de Kerk" het datgene wat Jezus Christus hier in Mattheus 19:13-15 wordt gezegd:
14:Laat de kinderen geworden

Het is de bedoeling dat kinderen, gaande weg Christus leren kennen. Er staat dan ook nergens dat de kinderen bij een Bisschop moeten worden gebracht om "ingewijd" te worden. Kinderdoop is dus ook niet bijbels en dat is wat Christus hier bedoeld. Want zoals we kunnen lezen in vers 13 dat de-notabene- leerlingen Hem terecht wezen. Nu, dan is het duidelijk dat zij het niet met Christus eens waren, dat de kinderen tot Hem, voor de eerste keer, bij Hem gebracht moetsen worden, anders hadden ze , hier in Mattheus wel positief op de actie van Christus positief gereageerd!

Want wat Jezus hier dus bedoeld, is dat door menselijke beperkingen en vooraf, wellicht goedbedoelde, handelingen om een onwetend kind bij Christus te betrekken de kerk binnen te loodsen, geen voorbeeld is van Christus.
Want Christus wil dat mensen onbevangen en door zelf juiste keuzes te kunnen maken. Kinderen moeten zelf tot een inzicht en  keuze kunnen komen, door Bijbels studie en gebed, net zoals wij kinderen van de Allerhoogste zijn en ook, gewoon nog elke dag Bijbelstudie moeten plegen en bidden om uitleg!
Gedwongen lid  zijn  van "de Kerk" is onbijbels en behoort in het Sanhedrin van het OT thuis. Kinderen moeten groeien in de gerechtigheid van Christus, net zoals volwassenen, elk op zijn eigen niveau!

Eerste communie en Plechtige communie hebben niets, maar dan ook  niets met Christus of een christelijk leven te maken. Het heeft te maken met een burgerlijk statuut in de maatschappij, dat ondersteund wordt door een Evangelie dat van mensenhanden is gemaakt. Wie niet de Kerk aanhangt, loopt kans  geen baan te kunnen vinden. Hier valt het nu wel mee, maar de dwang en angst zit er nog steeds in en in sommige gevallen wordt er zwaar aan  getild of iemand wel of niet tot "de  Kerk" behoort. Je zou kunnen zeggen "tot de Partij", "de Genossenschaft"

Gisteren sprak ik nog een collega van mij, die heeft ook pertinent geweigerd om zijn kleine én te laten dopen (besprenkelen) én ter Eerste communie te laten gaan. De onderwijzer was  woest en heeft getracht de moeder onder druk te zetten. De moeder ( vanTjechische oorsprong) heeft nu uitdrukkelijk gezegd dat van een "Eerste communie en dus ook een Plechtige communie" geen sprake kan zijn. De ouders vinden dat het kind (dochter) ZELF moet leren onderscheid te maken en dan pas, ZELF te kiezen. Tja en dat op een "Openbare School".

En dat is wat Jezus bedoeld in het door jou aangehaalde stukje uit Mattheus 19.
Iemand die een keuze maakt kan geen andere maken. Je kunt maar één keuze maken, daarom zegt Jezus ook dat de kinderen bij Hem gebracht moeten worden, omdat alleen de Heilige Geest mensen, en dus ook "kinderen die geworden" moeten zo`n "experiment" ervaren.

En het punt is ook dat, als je erover begint, dat men gaat schreeuwen en schelden. Nui, Hendrik zo`n reactie is "niet uit Christus", maar "uit de Duivel", want dat wat niet uit Christus is, is uit de Duivel, dat moet jij toch wel weten, als je belijdenis gedaan hebt. En nog wat, een kind in een RK gemeenschap kan ook kiezen voor deelname aan een "Lentefeest"", het gaat dan niet tot de Eerste communie. Maar daarmee is het kiond evengoed,  deel van de Kerk in een maatschappelijk kader dat door de Kerk wordt gecontroleerd. Ook bij de padvinderin worden kinderen "geinstalleerd" net zoals als je dus in Duitsland, om maar even zo te zeggen Ingewijd kunt worden "Einweihe". Lees eens de geschiedenis van Mw. Angelika Merkel naI Interessant. Zij was ooit eens lid van de FGJ (Freie Deutsche Jugend der DDR, nu is zij president van de Bondsrepubliek. Maar ja ze was toch lid van de Blauhemden, ze was toch Eingeweihed. Ze heeft zelfs ooit eens een gooi gedaan naar een post bij de Stasi! Allemaal door goed werk te doen binnen de FDJ, trouw en oprecht. Dus wat is nu dan maatscdhappelijk het verschil tussen Kerk en Staat!

Mijn Rijk is niet van deze aarde, breng dus de kinderen tot mij! Mattheus 19:13-15. Onnodig dat dus de leerlingen boos en geaggiteerd werden op Jezus! Geen voorbeeld dus avn de leerlingen over de relatie tussen kinderen en Jezus Christus!

groet

Ik ken gevallen waarbij kinderen van 10 jaar, door eigen Bijbelstudie en het voorbeeld van ouders, zelf er voor kozen gedoopt te willen worden! En dat is nu wat Christus bedoeld. Bovendien ben ik de mening toegedaan dat je wel héél erg "katholiek" bezig bent door mij te beschuldigen vanantisemitische en antikerkelijke opmerkingen. Wat is hier "antisemitsich en wat is hier met anti-kerkkelijk bedoeld. je moet eens  de kerkgeschiedenis vfan de Kerk napluizen, dan kom je heel wat zogezegd ant-semitsch handelen van "de Kerk" tegen. En anti-kerkelijk wat is dat! Is er maar één Kerk dan, of heeft Jezus Christus  "nog andere schapen, naast dezen" die Hij moet hoeden!
« Laatst bewerkt op: september 01, 2011, 04:43:01 am door kerklid00 »

Ozombi

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: september 01, 2011, 04:57:17 am »
Ik ben het met je eens Kerklid00 , men moet uit eigen beweging tot Christus komen. Daar heb je overigens geen bijbelstudie of kerk bij nodig. Je wilt toch bij voorkeur de werkelijke betekenis weten en geen gefabriceerde? Wél, de werkelijke betekenis is alleen in jezelf te vinden. Kerk of bijbelstudie kunnen wel waarde hebben voor mensen, maar de kans om onbedoeld misleid te worden is groot.
« Laatst bewerkt op: september 01, 2011, 04:57:37 am door Ozombi »

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: september 01, 2011, 09:22:57 am »

quote:

kerklid00 schreef op 01 september 2011 om 04:41:
Eerste communie en Plechtige communie hebben niets, maar dan ook  niets met Christus of een christelijk leven te maken.

Wat een gore leugen is.

De Eerste Heilige Communie is in het christendom de feestelijke gelegenheid dat iemand voor het eerst nadert tot de Eucharistie.

Aldus: http://nl.wikipedia.org/wiki/Eerste_Communie

Eucharistie

Kort
De eucharistie is een heilige maaltijd, waarin christenen Jezus herdenken. Zij geloven dat de joodse man Jezus van Nazaret hen de weg naar God wijst. Door Hem in herinnering te roepen, komt Hij in hun midden. Tijdens zijn leven had Jezus vaak aanvaringen met andere joden. Zijn preken stuitten velen tegen de borst, omdat Hij zei dat met Hem het Rijk Gods gekomen was. Uiteindelijk lieten zijn vijanden hem kruisigen. De avond voor zijn dood hield Hij voor zijn leerlingen een afscheidsmaal. Om duidelijk te maken dat zijn naderende dood een offer was, nam Hij brood en wijn, sprak erover een dankgebed uit en gaf het aan zijn leerlingen met de woorden: “Eet van dit brood, het is mijn lichaam; drink uit deze beker, want het is mijn bloed, dat voor jullie vergoten wordt. Blijf dit doen om Mij te gedenken.” Telkens als christenen eucharistie vieren, doen zij dus wat Jezus zijn leerlingen heeft opgedragen. De belangrijkste eucharistieviering vindt 's zondags plaats. Ze kan echter iedere gevierd worden.

Aldus: http://www.katholiekneder...ectID574011_FLetterE.html

Welk addergebroed heeft zulke leugens nodig om de eigen denkwijze te promoten? Juist ja: kerklid00. Dezelfde die weigert in te gaan op weerleggingen van zijn valse stellingen.
« Laatst bewerkt op: september 01, 2011, 09:24:02 am door Thorgrem »

yvon777

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: september 01, 2011, 10:38:09 am »
Hallo Aetos

Alleen door de Geest zullen mensen de gelijkenissen kunnen begrijpen.
Maar veel mensen, in dit geval de farizeers (niet alleen toen maar ook nu) hebben hun eigen koninkrijk, hun religie en leer.
Ze leven uit verdienste,(de wet houden en daardoor leven). Terwijl echt leven alleen in Jezus Christus te vinden is.
Alleen zij die door de Geest leven (het koninkrijk van God binnen zijn gegaan) begrijpen de geheimen van het koninkrijk van God.

Het wordt gegeven aan hen die hun leven verliezen in Christus (met hem sterven zichzelf opgeven en zich niet langer laten leiden door hun eigen wil (vlees) maar door wat God wil (Geest)
Maar dit volk (farizeers) willen niet hun leven opgeven, maar leven juist door goed te doen, maar dat kan geen mens, daarom is Jezus gekomen om ons een nieuw hart te geven.

Hij zegt het ook:
Met hun ogen "willen" ze niets zien,
met hun oren niets horen,
met hun hart niets begrijpen.
Want anders zouden ze tot inkeer komen
en zou ik hen genezen.   

Toen ik tot inkeer kwam en mn leven (vol strijd tegen zonden) mocht verliezen en een nieuw hart mocht ontvangen begon ik pas alle gelijkenissen te begrijpen die voor mij de 23jaar ervoor een raadsel waren geweest.

Ik hoop dat je daarmee een antwoord hebt op je vraag.
Goed van je dat je Zijn woord onderzoekt, want het brengt leven voor hen die Hem willen kennen

Gr Yvonne
www.inchristus.nl , omdat er buiten Hem niets is

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: september 01, 2011, 12:32:35 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 31 augustus 2011 om 08:24:

Waar het hart vol van is... Wat een ontzettend onsmakelijke antisemitische en antikerkelijke opmerking vind ik dat, Kerklid00!!
Blijkbaar is het hart niet zozeer vol van de 'hoop waarin wij leven' maar van de haat jegens anderen en zoveel mogelijk om je heen schoppen en slaan. Wat een triest en bekrompen geloof is dat... maar goed, ieder zijn meug. Ik neem niet eens de moeite om op die monologen in te gaan...
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

Trajecto

• Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: september 01, 2011, 11:52:39 pm »
@ kerklid00

quote:

Hendrik-NG schreef op 31 augustus 2011 om 08:24:

quote:

kerklid00 schreef op 31 augustus 2011 om 04:35:
Ze sprak er over dat haar zoontje ter Plechtige  communie zou moeten gaan. Ik vroeg de 12 jarige jongen of hij dat zelf wel wilde en er voor gekozen heeft. Hij haalde de schouders op, hij wist het niet, timide lachte hij een beetje (wat OT ingesteld is de RK eigenlijk, proberen de joden na te doen met een heidens -Bat Mitswa). In Duitsland noemde men dat in lang geleden politieke niet zo frisse systemen "Einweihe".
Waar het hart vol van is... Wat een ontzettend onsmakelijke antisemitische en antikerkelijke opmerking vind ik dat, Kerklid00!!
(...)

In een volgende post bestrijd je min of meer antisemitisch gesproken te hebben, kerklid00, en dat ook met een verwijzing naar wat je "De Kerk" noemt, alsof hun handelen in heden of verleden wat je juist steeds aanvalt door jou als verontschuldiging zou kunnen worden aangevoerd. Dat is allemaal zo krom als het maar zijn kan.
Vertel liever dan nog maar even duidelijk of je een Bat Mitzwa (en een Bar Mitzwa neem ik aan) als zeer afkeurenswaardig beschouwt of toch niet -- of alleen wat jij een "heidens nadoen" ervan noemt. Want helemaal duidelijk is dat ook weer niet uit wat je zegt.
« Laatst bewerkt op: september 02, 2011, 12:05:43 am door Trajecto »

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: september 02, 2011, 12:34:59 am »

quote:

St. Ignatius schreef op 30 augustus 2011 om 09:54:
[...]
Graag gedaan. Jammer alleen dat je de kern van het betoog niet in je quote opneemt ;)

De vraag is of de kern van je betoog wel de kern van het onderwerp was..
De draad gaat over de gelijkenis van Mat.13. Jij zei daarover (o.a.):

"Jezus zegt dit om de apostolische autoriteit aan te duiden. "

Ik stelde daarop de vraag: is het mogelijk dat jij je hier bij de gelijkenissen vergaloppeert?
en jij antwoordde toen:

"..de Apostolische Autoriteit hangt m.i. niet zozeer van deze verzen af..."

Dus een omfloerste, maar duidelijke heldere kern van erkenning dat je je vergaloppeerde. En vanwege die heldere erkenning nam ik aan dat je inmiddels voldoende je overige missers had opgemerkt, zodat wij dit als een sous-entendu aan ons voorbij zouden kunnen laten gaan. Maar begrijp ik nu goed dat je graag een diepergaande reactie wenst?  :*)
« Laatst bewerkt op: september 02, 2011, 12:39:28 am door small brother »

kerklid00

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: september 03, 2011, 12:08:55 pm »
Hallo Trajecto,

Dank voor je reactie. Je moet wel lezen wat er staat!! Ik keur nergens Bat Mitzwa af of vind dat afkeurenswaardig, dat is een joods gegeven in een joodse traditie. Wie spreekt hier nu over antisemitme. Wie legt mij nu die woorden in de mond. Ik zeg alleen dat de Kerk OT wetgeving toepast en dat de Kerk, net zoals bij het joodse volk, een jongen of meisje op 12 jarige leeftijd de Kerk  binnen leid.

Meer niet. Waarom worden de woorden van mij daar verdraaït! Ik maak alleen een vergelijking! Ik bestrijd niets, op dat punt!

Wat mij slechts opvalt bij die eerste en plachtige communie is, dat men in de meeste gevallen dat uit 'traditie' doet of uit misplaatste burgergehoorzaamheid, uit traditie. En daar heeft jezus Chistus niets mee van doen. Geloven is geen kwestie van traditionele volksgebruiken navolgen (zoals heidenen doen) maar Jezus Christus -leren- navolgen.

Hoe heidens wel de communie dus wel is, kan men afleiden aan de volgende omschrijving van het Mithraisme;

Mithraïsme was een religie in het Romeinse Rijk in de 1e eeuw na Christus dat het erg populair was bij de Romeinen, vooral onder de Romeinse soldaten, en was  de godsdienst van een aantal Romeinse keizers. Maar  Mithraisme werd nooit  'officiële' status gegeven  in het Romeinse Rijk,en  was  de facto een  officiële religie totdat Constantijn en opvolgende Romeinse keizers  die  vervingen,
door een mix van christen- en heidendom.

Mithraïsme  vermengde zich dus met het  christendom. Een van de belangrijkste kenmerken van het Mithraïsme was een offermaaltijd, waarin de betrokkenen  het vlees  aten en het drinken van bloed van een stier.

Mithras, de god van het Mithraïsme, was 'aanwezig'  in het vlees en bloed  en er werd  van dronken, het verleendezogenaamde  redding voor degenen die aten van de offermaaltijd (dit staat bekend als theophagy, het eten van een god).

Mithraïsme had ook zeven "sacramenten", waardoor we het Mithraïsme binnen de Rooms Katholieke erediensten, niet kunnen negeren . Constantijn en zijn opvolgers vonden daardoor  een gemakkelijke vervanging voor de offermaaltijd van het Mithraïsme in het concept van het Avondmaal / de “christelijke” Communie. Enkele vroege christenen waren al begonnen met  aan het Avondmaal van Christus mystieke krachten te ontlenen, waarmee men  het bijbelse concept van een eenvoudige en eerbiedige gedachtenis van Christus 'dood en vergoten bloed, af te wijzen..

De Romanisatie van het Avondmaal maakte de overgang naar een offer verbruik van Jezus Christus, nu bekend als de Katholieke Mis / Eucharistie, compleet.
Het opsteken van de hosti zoals de priesters dus doen in de RKK is niets meer dan verwijzen naar de ZON. Ter comunnie gaan is dus niets meer en minder dan zon-aanbiding van de god Mitras, hier wordt dus geen enkele relatie gelegd met Christus Jezus.

Verder uitdieping m.b.t. ter communie gaan!

Mithras is de Romeinse naam voor de Indo-Iranise god Mitra, of Mithra, zoals hij door de Perzen werd genoemd.
In de Perzische mythologie was Mithras geboren uit een maagd*. Hem was het leven geschonken door 'de Moedergod' (een vergelijk met Maria?)

'Mithras werd ter wereld gebracht door Anahita, een onbevlekte maagdelijke moeder die aanbeden werd als vruchtbaarheidsgodin, voor de hiërarchieke reformatie. Van Anahita wordt verteld dat ze de 'Verlosser' ontvangen had van het zaad van Zarathustra, bewaard in de wateren van het meer 'Lake Hamun' in de Perzische provincie Sistan.' (sommigene menen dat wij ontstaan zijn vanuit "het water")

Hier lezen we duidelijk de Perzische variant op het Semirames verhaal. Het is dan ook niet vreemd dat de grootste middenoosterse 'Mithtraeum*' die in het westen van Perzië stond in Kangavar, opgedragen was aan 'Anahita, the Immaculate Virgin Mother of the Lord Mithras' (Anahita, de onbevlekte Maagdelijke Moeder van de Heer Mithras

Mithras werd al snel de beschermheer van legers. Mithras was een machtig krijger. In ieder Mithraeum was een afbeelding te zien waarop te zien is hoe Mithras een stier doodt. We vinden hierin een duidelijke paralel met afbeeldingen van 'Nimrod, de machtige jager'.

Vooral door de Romeinse soldaten werd Mithras al snel de belangrijkste godsdienst van het Romeinse rijk. Doordat de Romeinse legers 'overal' heen trokken verspreidde de cultus van Mitras zich snel.
In de tweede eeuw, verspreidde de verering van Mithras zich ook in Duitsland doordat een sterk leger dit gebied verdedigde. De meeste Mithraeums in het westen werden ontdekt in Duitsland. Er is een inscriptie gevonden van een inwijding van een Centurion als volgeling van Mithras. Deze inscriptie dateert uit het jaar 148 n. Chr. Het meest bekende relief van de Mithras verering, die twaalf scènes uit het leven van de god laten zien, is gevonden in Neuenheim, Duitsland in 1838.

Op 25 december wordt ieder jaar de geboorte van de nieuwe zon gevierd. De zon die op die dag op het laagst stond, werd op die dag opnieuw geboren.

Voordat de Mithras cultus naar Rome werd gehaald, vierde men op deze dag het feest van Saturnus. Dit was ter ere van de god Saturnus die direct terug te herleiden is naar Nimrod de zonnegod.
'De laatste paar eeuwen is duidelijk geworden dat in Griekse en Latijnse teksten een mysterieuze verwarring is ontstaan over: 'Zon' in het Grieks 'Helios' en in het Latijn 'Sol' als verwijzing naar de planeet 'Saturnus'!

Over de Babylonische sterren aanbidders schrijft Diodorus: 'tot degene die we Saturnus noemen, geven we de speciale naam: 'Zon-ster'.'

Omdat deze twee feesten op dezelfde dag gevierd werden en erg op elkaar leken integreerden ze snel als één feest. Het feest heette in die tijd 'Saturnalia'.
Het werd gevierd met het geven van pakjes, muntstukken en kaarsen, het houden van grote (gezamenlijke) maaltijden, het versieren van een (groenblijvende) kerstboom, takken en kransen aan de deuren en muren.
In de eerste 350 jaar na Christus, waren de kerkleiders helemaal geen voorstanders van een dergelijk feest. De navolgende citaten geven daar al iets van weer:.
'Het Saturnalia feest, Nieuwjaar en Midwinter festivals, komen steeds vaker bij ons voor. Kado's worden uitgedeeld, spelen gespeeld en grote maaltijden gehouden. De Pagans zijn toegewijd aan hun eigen feesten. Maar dit soort mensen zouden de dag des Heren of het pinksterfeest niet met ons kunnen vieren'

Christenen hebben een eigen inschrijving, een eigen kalender in Christus. Christenen moeten niets uit te staanhebben  met de feestdagen van de wereld. Sterker nog Christenen zijn geroepen tot het tegenovergestelde.

'Het heeft inderdaad consequenties als we deel nemen aan een publiek feest zoals Kerts, Pasen en Pinksteren vanuit de achtergrond van heidense gebruiken, tenzij men zou kunnen bewijzen dat er niets mis mee was en alleen gefundeerd zou zijn op het ware karakter van God.

Maar het zogenaamde publieke festival kan in geen enkel opzicht in harmonie gebracht worden met het dienen van God. In tegendeel ze zijn ervoor gemaakt om te dienen als herdenkingen van menselijke instellingen.'

Mattheus 15:6-9

6 En gij hebt alzo Gods gebod krachteloos gemaakt door uw inzetting.
7 Gij geveinsden! Wel heeft Jesaja van u geprofeteerd, zeggende:
8 Dit volk genaakt Mij met hun mond, en eert Mij met de lippen, maar hun hart
   houdt zich verre van Mij;
9 Doch tevergeefs eren zij Mij, lerende leringen, die geboden van mensen zijn.

De communie van de RKK is dus niets anders dan afgoderij en zon-aanbidding en zo eren de Protestanten, zonder het te weten een afgod en eren de RKK Staat zonder besef.

En in deel 1 van Het Handboek der( RK-)Kerkgeschiedenis, geschreven door Kardinaal de Jong lees ik op pagina 165 § 29 De bestrijding der ketterij in de tweede eeuw o.a. het volgende:

1° De apologetische literartuur ontstond uit de strijd der Kerk tegen joden- en heidendom.. En een ander gevaar vormden..........etc.

En aangezien Paus Benedictus de XVI als een "inquiqitie" Paus beschreven wordt, is er dus sindsdien niets veranderd.

Ik hoop dat u mij, als Messiaanse ingestelde christen even niet met een anti-semiet wil vergelijken, maar de 'gelijkenissen' wil lezen, zoals ze zijn!

En ik hoop van harte dat de Protestantse broeders en zusters eens een lampje gaat branden, over hun zo aanbeden ZON dag, die onder valse voorwenselen als een " Dag der Opstanding van Christus" is gepresenteerd!

groet
« Laatst bewerkt op: september 03, 2011, 01:08:05 pm door kerklid00 »

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: september 03, 2011, 12:35:59 pm »

quote:

kerklid00 schreef op 03 september 2011 om 12:08:
Hallo Trajecto,

Dank voor je reactei. Je moet wel lezen wat er staat!! Ik keur nergens Bat Mitzwa af, dat is een joods gegeven in een joodse traditie. Wie spreekt hier nu over antisemitischeme. Wie lget mij nu die woorden in de mond. ik zeg alleen dat de Kerk OT wetgeving toepast en dat de Kerk, net zoals bij het joodse volk, een jongen of meisje op 12 jarige leeftijd de Kerk  binnen leid.

Meer niet. Waarom worden de woorden van mij daar verdraaït! Ik maak alleen een vergelijking! Ik bestrijd niets, ,op dat punt!

groet
Meer wel... Je zei:

quote:

Ze sprak er over dat haar zoontje ter Plechtige communie zou moeten gaan. Ik vroeg de 12 jarige jongen of hij dat zelf wel wilde en er voor gekozen heeft. Hij haalde de schouders op, hij wist het niet, timide lachte hij een beetje (wat OT ingesteld is de RK eigenlijk, proberen de joden na te doen met een heidens -Bat Mitswa). In Duitsland noemde men dat in lang geleden politieke niet zo frisse systemen "Einweihe".
Dus je zei feitelijk veel meer dan je zojuist suggereerde... Je brengt een Joods en Rooms Katholiek gebruik in verband met "Duitse onfrisse praktijken van lang geleden"... De argeloze luisteraar denkt hierbij niet direct aan DDR-praktijken, zoals jij in een latere post deed... Temeer omdat de DDR nog niet zo heel erg lang geleden opgehouden heeft te bestaan... Nee... Zonder nadere toelichting denk ik aan een heel andere periode!!!

En het zou natuurlijk een kwestie van een "ongelukkige woordkeuze" kunnen zijn... Reden te meer om je woorden goed af te wegen voordat je ze met anderen deelt!!!
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

kerklid00

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: september 03, 2011, 01:33:23 pm »
Beste Hendrik-NG,

Ook binnen de DDR (FDJ) en, binnen de RK kerk ingestelde Lentefeest ( equivalent van de Plechtige communie) wordt men Eingeweihed. Dus vraag het eens Mw. Angelika Merkel, trouw lid van de FDJ  ten tijde van de DDR en nogwel dochter van een overgelopen Predikant die van West- naar Oost-duitsland verhuisde, omdat hij het DDR socialistische systeem zo geweldig vond. Zijn dochter wordt nu alom geprezen voor haar politieke statempents en haar politieke inzichten samen met Sarkozy, de president van Frankrijk. Ook dat echter heeft een historische achtergrond, zonder dat we het beseffen, maar daarover wellicht later in een ander, niet Bijbels topic.

Dus ik spreek in Duitse termen niet altijd over de periode 1933-1945.

Ik heb duitse woord gebruikt om het karakter van  de eerste- en plechtige communnie krachtiger te maken. Tenslotte is dit "feest" een heidens en anti-christelijk feest. Dit omdat er een zonne-god de grondlegger er van is: Mitras. Men aanbidt en eert dus niet de Verlosser Jezus Christus, maar een andere Verlosser, Moeder en Heer (Mitras) en wordt binnengeleid in een politiek-kerkelijk systeem.

Dus je kunt wel  verwijzen naar de politiek-kerkelijk periode van Duitsland in de periode 1933-1945, maar het woord Einweihe, kun je nog steeds vinden in het Duitse woordenboek:

Einweihe: Inweiding, plechtig in gebruik genomen, voor de eerste keer dragen,voor de eerste keer gebruiken.

Einweihe in de Duitse periode 1933-1945 en de recentere periode van de DDR had dus gewoon de betekenis zoals die hierboven omschreven. Ik vergeleek het dus m.b.t. een onwenselijk politiek- én kerkelijk systeem. Je kunt je afvragen in hoeverre de Kerk zelf niet anti-semitisch geweest, om haar doel te bereiken.
Tenslotte had A. Hitler met Rome een concordat afgesloten en werd het kerkrecht basis voor de gehoorzaamheid van de Kerk aan het politieke systeem.
Zelfs het militaire systeem in die tijd was afgestemd op Romeinse voorbeelden. Ook vandaag de dag zien we, bijvoorbeeld Chileense militairen als was het 1933-1945, in als Pruisische militairen macheren, compleet in dezelfde uniformen en militaire schnitt.

En tot slot kun je je ook afvragen hoe tegensteld de normen m.b.t. de joden dan niet is, als ook de Christenen een andere dag van rust onderhouden, die niet zijn oosprong vindt in het jodendom. Jezus is jood en Zijn leer is Joods, op zijn minst de Thorah. Immers het OT en NT behoren bij elkaar en Christus is daarover Heer!

Johannes 4:22

22 Jullie weten niet wat je vereert, maar wij weten dat wel; de redding komt immers van de Joden.

Dus, waarom dan ook niet gewoon de Shabbath van het 4e gebod onderhouden, als Teken tussen de Allerhoogste god en ons!

En het heilige Avondmaal onderhouden zoals Christus ons dat leert in Johannes 13, dat si toch ook NT en bedoelt voor de tijd waarin wij leven. Als wij in het Hemels Jeruzalem aankomen, zal Jezus Christus in datzelfde voorbeeld voetwassing met ons houden, Heilig Avondmaal. De vraag is, zullen we het begrijpen als we Zijn voorbeeld, hierin niet hebben onderhouden!

Ik heb alleen een vergelijk gemaakt tussen de aspetcen van leeftijd (12 jaar) dat mensen én binnen het joods-religieuze systeem én de RKK ingewijd worden.
Het is opvallend dat in beide gevallen jongens en meisjes 12 jaar zijn, dat is het vergelijk dat ik bedoelde.

Groet
« Laatst bewerkt op: september 03, 2011, 02:12:38 pm door kerklid00 »

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: september 03, 2011, 01:40:03 pm »
Je preekt hier in het verkeerde topic, Kerklid00... En bovendien kan je je nog steeds afvragen of je je woorden niet beter zou willen afwegen...
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

kerklid00

• Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: september 03, 2011, 02:14:16 pm »
Hallo Hendrik-NG,

Ja, wellicht heb je daar gelijk in!

groet

kerklid00

• Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: september 03, 2011, 02:19:16 pm »
Hallo Thorgrem,

De eerste communie wordt ondergaan:

...tot de jaren van verstand zijn gekomen (ongeveer 7 tot 8 jaar..

Ik ben niet onder de indruk van dat gegeven. Als volwassenen en kinderen van 12 jaar al niet begrijpen waarover het gaat, en zij slechts dat aannemen wat hen gezegd wordt, dan vindt ik daarin nergens iets van terug als ik het onderwerp aanhaal en men mij, in paniek aanvalt, zonder met een gedegen of Bijbels aspect er van kan beantwoorden. Lees mijn posting van vandaag eens over de afgod Mitras! Wellicht een openbaring voor je!

Bovendien staat er aangaande het Avondmaal over de RKK het volgende:

Het Laatste Avondmaal is een bekende gebeurtenis uit het Nieuwe Testament. Jezus heeft voor zijn kruisdood, circa 30 n.Chr., met zijn discipelen de joodse paasmaaltijd gehouden. Dat is volgens de katholieke traditie op witte donderdag.

De RK traditie is geen Bijbelse navolging, maar een traditie vanuit menselijke wetten en geboden. Men vermengt Bijbelse waarheden met menselijke traditie, wetten en geboden! Voor de navolging van zulke menselijke tradities waarschuwt de Here, voortdurend.  

http://nl.wikipedia.org/wiki/Het_Laatste_Avondmaal_(Jezus)

Over de werkelijke "maaltijd des heren" binnen de RKK lees mijn posting van
 zaterdag 03 september 2011 12:08 aagaande Mitras de zongod waarvoor ook een maaltijd werd geserveerd van rundervlees en runderbloed.

groet
« Laatst bewerkt op: september 03, 2011, 02:32:57 pm door kerklid00 »

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: september 03, 2011, 02:22:46 pm »

quote:

kerklid00 schreef op 03 september 2011 om 14:19:
Wellicht een openbaring voor je!
Zeer zeker ben jij een openbaring voor mij. Een anti-christ kan zichzelf schijnbaar prima als christelijk presenteren maar valt al vrij snel op door zijn list en bedrog.