Auteur Topic: COC, waarom gaat de vrijgemaakte kerk er niet naar toe?  (gelezen 8464 keer)

Clariska

• Clariska Van Hoek
    • Bekijk profiel
COC, waarom gaat de vrijgemaakte kerk er niet naar toe?
« Gepost op: mei 17, 2011, 08:22:44 pm »
Gemiste kans!

In het ND van vandaag kan je lezen dat de kerken zijn uitgenodigd om te praten over homoseksualiteit met o.a. andere kerken en het COC.
Ik vind het een gemiste kans dat wij daar niet op ingaan. Uitgaan van onze eigen kracht is veel beter dan uitgaan van angst dat de ander ons zou willen overtuigen.
lees: http://www.refdag.nl/kerk...un_aan_vraag_coc_1_504425

het afwijzen van geweld tegen homo's ook psychisch geweld zou een prioriteit moeten hebben in onze kerken. We zouden moet opkomen voor hen aan de 'randen' van de samenleving en kerken.
Het komt nog veel te veel voor dat zij genegeerd worden en over hen wordt gepraat dan met hem.

Ik schaam me voor het feit dat we deze kans niet hebben aangegrepen.
Dit moet echt veranderen wil ik me nog thuis voelen in onze GKV.
Clariska Van Hoek

penguin1978

• Kind van de Alverzoener !!!
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: mei 17, 2011, 09:15:44 pm »

quote:

Clariska schreef op 17 mei 2011 om 20:22:
Gemiste kans!

In het ND van vandaag kan je lezen dat de kerken zijn uitgenodigd om te praten over homoseksualiteit met o.a. andere kerken en het COC.
Ik vind het een gemiste kans dat wij daar niet op ingaan. Uitgaan van onze eigen kracht is veel beter dan uitgaan van angst dat de ander ons zou willen overtuigen.

het afwijzen van geweld tegen homo's ook psychisch geweld zou een prioriteit moeten hebben in onze kerken. We zouden moet opkomen voor hen aan de 'randen' van de samenleving en kerken.
Het komt nog veel te veel voor dat zij genegeerd worden en over hen wordt gepraat dan met hem.

Wellicht kan je er zelf heen gaan, al dan niet officieel afgevaardigd?
fil 2:9- 11 Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn, en alle tong zou belijden:

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: mei 17, 2011, 10:22:42 pm »
Als ik dat artikel lees zit het probleem in de aanwezigheid van het 'COC'.

Nu is het bijna een feit te noemen dat het COC een militante pro-homo organisatie is, die het niet zal laten élke gelegenheid aan te grijpen om kerken aan te klagen dat homoseksuelen niet exact dezelfde rechten hebben als heteroseksuelen.

Laat ik het anders zeggen: ik heb nog nooit iets genuanceerds van het COC gehoord. Als iemand een tegendeel kan bewijzen: graag.

Ik zelf sta bijvoorbeeld best positief tegenover homoseksuelen en vindt dat er ook nog stappen te maken zijn in de kerk. Maar een partij die je continu aanvalt en dan ineens komt vragen om gezamenlijk een formulier te ondertekenen, is natuurlijk wel wat veel gevraagd. Het zou van erg veel lef van de GKV getuigen om daar aan mee te doen, maar ik zou het ze vergeven als ze het niet deden.

Daarbij, Clariska, waarom word je er precies boos/verdrietig/schaamtevol van?
« Laatst bewerkt op: mei 17, 2011, 10:23:30 pm door Zwever »
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: mei 18, 2011, 12:40:03 am »

quote:

Clariska schreef op 17 mei 2011 om 20:22:
Gemiste kans!

In het ND lees je een persverhaal en niet meer. Ik zou de eigenlijke uitnodiging wel willen lezen.

quote:

Er zijn in de gereformeerde kerken vele alternatieven voor het COC denk ik dan, refoanders etc?
Het COC is een algemeen, beslist niet christelijk vertegenwoordigd orgaan waar volgens mij de meeste kerken weinig mee zouden moeten hebben.

quote:

Hetzelfde geld voor de ouderen van dagen, de niet eredienstbezoekers, etc. etc. Dat is volgens mij geen reden om iets met een landelijk orgaan te doen waarvan bekend is (o.a. akties in de RKK!) dat er weinig respect voor religie is.

quote:

Ik schaam met daar niet voor, ik schaam we er wel voor dat er mensen zijn die zich met hun gevoelens niet thuis durven te voelen in de gemeente.
Dat is een lokaal probleem, niet een landelijk iets overigens.
Daarnaast verbaast het mij dat het COC met veel bombarie de kerken benaderd terwijl dezelfde organisatie zich nimmer ook maar positief uitlaat over de kerken.
In dat opzicht: refoanders en andere organen bestaan ook.
de GKv heeft geen binding met het COC en is daar gewoon eerlijk in.
Is dat bezwaarlijk als kerken een heldere mening hebben?
Mail me maar als je wat wilt weten

Oogje

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: mei 18, 2011, 08:51:07 am »
Is dat niet die organisatie die ooit meende de Mis zwaar te moeten verstoren, omdat een openlijk praktiserende homoseksuele prins carnaval bij een andere Mis van tevoren werd geadviseerd niet ter Communie te gaan en die prins zich daar ook netjes aan hield? Met zo'n organisatie zou je toch niets te maken moeten willen hebben als kerkgemeenschap? Ik bedoel, zelfs de zeer gereformeerde SGP vond dat het COC (samen met de plaatselijke PvdA) toen vele mijlen te ver ging, kun je nagaan.

Mij dunkt dat er inmiddels toch wel voldoende christelijke alternatieven moeten zijn voor het COC, die een genuanceerdere kijk op de zaak hebben en nog besef hebben van wat je tijdens een kerkdienst, moskeegebed of tempelritueel wel en niet doet. En anders kun je beter zelf zo'n alternatief oprichten dan in zee te moeten gaan met het COC. Want het is inderdaad wel goed dat geweld en haat tegen homoseksuelen in de ban wordt gedaan en zij als echt gelijkwaardig worden gezien. Maar ook dat afwijzing van het homohuwelijk en alles daaromheen (dus ook seksualiteit) niet tot vervelens toe wordt vereenzelvigd met homohaat. Anders is er geen fatsoenlijk dialoog te voeren.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: mei 18, 2011, 09:15:02 am »
Nog afgezien van de praktische kant. De GKv kent geen dagelijks bestuur oid dat op korte termijn 'een formele afvaardiging' kan sturen.
Wanneer er staat 'vertegenwoordigers van de GKv' dan is het mij onduidelijk wie er bedoeld is. Ik vermoed dat dat commissieleden zijn van een of ander deputaatschap? Of toch een 'formeel synodebesluit' (zoja, dan moet dat terug te vinden zijn). Maar deze nieuwsmededeling is te vaag om daar de GKv op af te fikken, imho.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Pink

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: mei 18, 2011, 11:40:16 pm »
is het geen valkuil om je als kerk met discussies in te laten waar 'de wereld' zich mee bezighoudt?

Als kerk dienen we ons toch bezig te houden met het verkondigen van het evangelie? Ik lees nergens in de Bijbel dat we als kerk meningen moeten uitdragen over diverse problemen waar de mensen mee rondlopen. Wel dat we moeten wijzen naar het kruis.

Kortom niet wijzen naar de dingen die fout gaan of beter kunnen (homohaat, marokkanenhaat, vluchtelingenhaat, amerikahaat etc) maar gewoon wijzen naar het kruis, de enige weg die tot leven leidt.
De Here God is genadig en rechtvaardig

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: mei 19, 2011, 12:42:04 am »
@ Pink: het is natuurlijk te gek voor woorden om een kerk te laten verklaren dat ze tegen geweld tegen homo's is bijvoorbeeld.
"Men"  mag toch zo langzamerhand verwachten dat kerken bestaan uit de Liefde?

Ik wordt wel eens moe van dit soort gesprekken die veelal lijken op kerkbashen.
Het voorval rondom een eucharistie is wel heel tekenend voor een COC.
Moet je als christen iets willen met deze groepering anders dan voor hen bidden?

Clariska

• Clariska Van Hoek
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: mei 19, 2011, 06:45:23 pm »
het gaat niet om samenwerking maar om samen geweld af te keuren tegen homo's. De COC is niet alleen maar ongenuanceerd.
We zijn het zout van de aarde en moeten niet de wereld gaan mijden.
De reden waarom ik me schaam: ik vind het weer een voorbeeld van wereldmijding terwijl het onze plicht en opdracht is relaties met mensen te leggen.
Juist met hen die verdrukt worden. De kerk is teveel naar binnengericht.
Clariska Van Hoek

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: mei 19, 2011, 07:10:01 pm »
En door niet samen te werken met de COC geeft de kerk het signaal af dat geweld tegen homo's OK is? Lijkt me stug.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Clariska

• Clariska Van Hoek
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: mei 19, 2011, 07:48:35 pm »
dit is een omgekeerde redenatie en doe de discussie geen recht. jammer. maar ik heb mijn inzichten duidelijk gemaakt, daar wil ik het bij laten
Clariska Van Hoek

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: mei 19, 2011, 07:56:14 pm »

quote:

Clariska schreef op 19 mei 2011 om 19:48:
dit is een omgekeerde redenatie en doe de discussie geen recht. jammer. maar ik heb mijn inzichten duidelijk gemaakt, daar wil ik het bij laten

Nee, het is geen omgekeerde redenatie.
Jij zegt nog net niet  :"als je niet meedoet dan ben je vóór geweld tegen homoseksuelen".
Volgens mij is de kerk helemaal niet verplicht om aan dergelijke, door wereldse organen bedachte statements mee te doen.
Sterker nog, de kerk mag gerust afstand nemen van sommige organisaties.
Mocht Refoanders met zo'n verklaring komen dan zou de vlag er denk ik anders bij hangen.

Clariska

• Clariska Van Hoek
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: mei 19, 2011, 08:18:42 pm »
je bent suggestief sorry jammer
Clariska Van Hoek

Clariska

• Clariska Van Hoek
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: mei 19, 2011, 08:20:00 pm »
je legt me dingen in de mond die ik niet zeg. het enige wat ik wil zeggen dat we als kerken niet weg zouden moeten willen lopen als we ons standpunt duidelijk kunnen maken. door niets te doen of te zeggen vermijden we. dat is mijn mening.
Clariska Van Hoek

Clariska

• Clariska Van Hoek
    • Bekijk profiel
Clariska Van Hoek