Auteur Topic: COC, waarom gaat de vrijgemaakte kerk er niet naar toe?  (gelezen 8631 keer)

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
COC, waarom gaat de vrijgemaakte kerk er niet naar toe?
« Reactie #30 Gepost op: mei 25, 2011, 11:55:58 am »
Kijk, en een verklaring van deputaatschap 'Kerk en overheid' op de frontpage van deze site.

Als ik het goed begrijp:
'Geweld tegen homo's' omvat kennelijk ook het uitsluiten van homo's van het ambt, wat het COC betreft. Zo'n verklaring ondertekenen impliceert dat de weg naar 't ambt voor homo's open zou moeten staan. Het lijkt me logisch dat onze kerk zoiets niet wil impliceren.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: mei 25, 2011, 01:28:01 pm »

quote:

elle schreef op 25 mei 2011 om 11:55:
Kijk, en een verklaring van deputaatschap 'Kerk en overheid' op de frontpage van deze site.

Als ik het goed begrijp:
'Geweld tegen homo's' omvat kennelijk ook het uitsluiten van homo's van het ambt, wat het COC betreft. Zo'n verklaring ondertekenen impliceert dat de weg naar 't ambt voor homo's open zou moeten staan. Het lijkt me logisch dat onze kerk zoiets niet wil impliceren.
Waarbij ik denk, dat je het wel mag zijn (homo dus) maar er niet openlijk voor mag uitkomen en/of practiceren. Is dit korrekt gedacht van mij?

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: mei 26, 2011, 09:53:50 am »
Nee, dat is niet helemaal correct.
Er worden alleen bepaalde eisen gesteld aan ambtsdragers. Mannen die bijv overspel gepleegd hebben, niet goed voor hun kinderen zorgen, hun zaken financieel niet op orde hebben, slecht voor hun werknemers/collega's/baas zijn, roddelen, vaak dronken zijn of homoseksueel zijn kunnen geen ambt bekleden. Vrouwen en kinderen kunnen uberhaupt geen ambt bekleden.
Dergelijke eisen gelden voor gewone kerkleden niet. De kerk is er voor zondaars, de kerk biedt vergeving in Jezus. Omdat de liefde van Jezus alle zonden vergeeft, is er in de kerk plaats voor alle zondaars die hun heil in Jezus zoeken en hun leven in Zijn dienst stellen. Dat geldt voor homo's, zieken, malafiede sjacheraars, witte boordencriminelen, maar ook voor ouders die hun chagrijn botvieren op kinderen ('Nu moet je stil zijn, anders vindt de Here Jezus je niet lief').
De algemene verwachting is wel dat wanneer iemand daadwerkelijk zijn leven aan Jezus geeft, hij/zij steeds minder de neiging heeft om zondige dingen te doen. Tegelijk zal geen mens op deze aarde perfect zijn, dus 't is onlogisch om dat van homo's wel te verwachten. Als 't zo'n groot vergrijp was, had het wel in de 10 geboden gestaan.

Maar verder gaat 't wat offtopic. Het heeft niet zoveel te maken met waarom de GKv die COC-verklaring niet heeft ondertekend. Er zijn overigens genoeg draden over homofilie en seksualiteit.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: mei 26, 2011, 04:28:56 pm »
Modbreak:
2 berichten over homofilie binnen de kerk zijn verplaatst naar: Homo's in de GKV

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: mei 26, 2011, 05:42:59 pm »
Overigens kom ik nu een synodebesluit uit 2008 tegen waaruit blijkt dat het deputaatschap 'Kerk en overheid' weldegelijk namens de GKv kan/mag spreken.
besluit.
Wel, dan is het antwoord helder. :)

Pink

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: mei 29, 2011, 09:04:23 pm »

quote:

Clariska schreef op 19 mei 2011 om 18:45:
Juist met hen die verdrukt worden. De kerk is teveel naar binnengericht.
Het zou best kunnen zijn dat de kerk te veel naar binnengericht is. Alleen ben ik van mening dat we ons niet moeten richten op organisaties (zoals COC) maar op mensen, uiteraard ook homo's. Wij zijn het zout der aarde inderdaad. Dat betekent nmm niet dat we ons met de wereld moeten vermengen. God zegt immers keer op keer 'gij geheel anders'. Jezus ging ook niet in discussie met het bestuur van de tempelpleinmarkt noch ging hij in gesprek met de Romeinen of welke bestuurslaag ook. Jezus richt zich op personen. Je buurman, die wellicht homo is.
De Here God is genadig en rechtvaardig

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: mei 30, 2011, 12:41:32 am »

quote:

Pink schreef op 29 mei 2011 om 21:04:
[...]

Het zou best kunnen zijn dat de kerk te veel naar binnengericht is. Alleen ben ik van mening dat we ons niet moeten richten op organisaties (zoals COC) maar op mensen, uiteraard ook homo's. Wij zijn het zout der aarde inderdaad. Dat betekent nmm niet dat we ons met de wereld moeten vermengen. God zegt immers keer op keer 'gij geheel anders'. Jezus ging ook niet in discussie met het bestuur van de tempelpleinmarkt noch ging hij in gesprek met de Romeinen of welke bestuurslaag ook. Jezus richt zich op personen. Je buurman, die wellicht homo is.
d:)b
Mail me maar als je wat wilt weten

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: mei 30, 2011, 04:17:54 pm »

quote:

Pink schreef op 29 mei 2011 om 21:04:
Dat betekent nmm niet dat we ons met de wereld moeten vermengen. God zegt immers keer op keer 'gij geheel anders'. Jezus ging ook niet in discussie met het bestuur van de tempelpleinmarkt noch ging hij in gesprek met de Romeinen of welke bestuurslaag ook. Jezus richt zich op personen. Je buurman, die wellicht homo is.
Als je zo door gaat redeneren, moeten we dan de ChristenUnie ook opdoeken, of bedoel je toch iets anders?
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Pink

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: juni 03, 2011, 05:04:37 pm »
Misschien zit daar wel wat in. Alleen ons rechtstelsel is democratisch en is er op gebaseerd dat we allemaal onze stem laten horen, ook de christenen dus. Dan moet er wel een partij zijn die je mening (in elk geval voor een groot deel) in dit democratisch bestel mee laat wegen bij de besluitvorming.
Ik denk dat het een slechtere keuze is om niet te gaan stemmen dan om wel te gaan stemmen, ondanks dat we niet 'van deze wereld zijn'.

Maar hoe kom je er eigenlijk bij dat we de Christenunie kunnen opdoeken. Hoe zou je dat willen doen?
De Here God is genadig en rechtvaardig

Ozombi

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: september 01, 2011, 05:25:51 am »
Wie beweert Christus te volgen zou zich dwars door kerk en wereld heen moeten bewegen. Niemand wordt dus uitgesloten , zelfs niet als er woorden gesproken of handelingen gedaan zijn die je niet aanstaan.

Jezus is toch  niet in de wereld gekomen om de rechtvaardigen toe te juichen of om te oordelen? Hij is juist gekomen om de onrechtvaardigen te redden. En er zijn er veel die meer of minder onrechtvaardig zijn!

Hoewel homo`s een speciale groep zijn in de zin van sexuele voorkeur, zijn zij niet een speciale groep in de zin van rechtvaardigheid. De liefde voor een ander mens gaat zodoende dwars door hetero/homo-zijn heen.
Dat de mensheid nu twee gescheiden geslachten kent is een tijdelijke zaak. In het verre verleden was er 1 geslacht, de Mens, en dat zal in de verre toekomst opnieuw zo zijn. Homofiliteit is daar een teken van, een godsteken, en niet iets wat vreemd of zondig is.