Auteur Topic: Leringen/spirituele filosofie van Jezus  (gelezen 5611 keer)

wimnusselder

• Bekijk profiel
Leringen/spirituele filosofie van Jezus
« Reactie #15 Gepost op: mei 24, 2011, 07:12:30 am »
Hoi Andries,

quote:

andries schreef op 23 mei 2011 om 22:48:
Ooit vermoed dat je deze teksten ook op deze manier kunt lezen?

De manier van lezen van deze teksten komt op mij niet als vreemd over.
Ik zie nog niet wat voor jou de samenhangende ideologie van Jezus is die jij in deze gezegden leest en evenmin waarom deze lezing specifiek mystiek zou zijn.
Mystiek heeft voor mij als Quaker sowieso niet zoveel te maken met interpretatie van teksten, maar eerder met het loslaten van teksten en varen op individuele en collectieve bevinding/beleving.

Met v&Vriendengroet,

Wim

andries

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: mei 24, 2011, 09:15:59 am »
Ik denk dat onze associaties met het begrip mystiek dan wellicht iets uiteenlopen.
Onder mystiek versta ik de inspanning om het persoonlijke, het tijdelijke en begrensde te leren overstijgen en doorbreken waardoor het terug kan keren in het onbegrensde, tijdeloze, absolute, wat in Q steeds wordt aangeduid met Basileou tou Theou [Heerschappij van God].

Als een ideologie zich alleen of vooral daar mee bezig houdt en niet met anderssoortige zeg maar meer religieuze zaken, dan noem ik dat mystiek. Een praktische leer dus in tegenstelling met een die meer gekenmerkt wordt door religieuze speculatie of fantasie.

Deze leringen gaan over dat eerste en reken ik daarom onder de mystiek.
Uiteraard is mystiek iets dat in praktijk gebracht moet worden en niet een theorie of slechts een leer.
Daarom ook denk ik dat er meditaties bij horen, die in Q niet beschreven konden worden omdat zulke instructies nooit op papier worden/werden gezet.
« Laatst bewerkt op: mei 24, 2011, 09:16:25 am door andries »
Liever Jezus zelf!

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: mei 24, 2011, 09:46:38 am »
Onder "mystiek" versta ik de ontmoeting met God. Via "de tweede" betekenis van het woord "fides": vertrouwen... Daarin zit een element van "loslaten van jezelf"... Maar dan denk ik zelf niet direct aan het loslaten van teksten... God komt ons m.i. ultiem nabij via zijn spreken... Via zijn Woord (Schrift en Mensgeworden Schrift = Christus). Niet een "opstijgen naar God" dus, maar het "toelaten van God in het eigen leven"... Niet via inspanningen, maar juist via een "actief niet-inspannen": hoe minder ikzelf "wil", hoe minder ik een openbaring van Gods wil aan mij in de weg kan staan...

De eerlijkheid gebiedt me te erkennen dat ik nog veel te veel "wil" in dit leven... "kleingelovig" heet zoiets geloof ik in bijbelse taal...

Maar in het licht van dit alles bezien heeft "mystiek" voor mij als "Grefo" alles te maken met "interpretatie van teksten": het "schouwen van het Woord" in de breedst mogelijke zin...
« Laatst bewerkt op: mei 24, 2011, 10:02:30 am door Hendrik-NG »
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

andries

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: mei 24, 2011, 01:08:07 pm »
Inderdaad, loslaten van het zelf.
Maar in de gezegdes zal nog blijken dat Jezus impliciet en expliciet spreekt over "strijd" leveren.
Want de menselijke natuur, of liever gezegd de dierlijke natuur in de mens, heeft altijd de neiging om die andere kant op te gaan, het bestendigen van het zelf.
Vandaar ook de paradox dat voor dat loslaten, voor dat vertrouwen in die aanwezigheid en die steun van de Heerschappij van God, een voortdurende inspanning of aandacht nodig is.

Hoe je die inspanning levert staat ook in de gezegdes.
Al is het natuurlijk een vrij beknopt geheel, deze leringen, dus een persoonlijke ontdekkingstocht van de vele facetten is altijd nodig.
Liever Jezus zelf!

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: mei 24, 2011, 01:55:08 pm »

quote:

andries schreef op 24 mei 2011 om 13:08:
Hoe je die inspanning levert staat ook in de gezegdes.
Al is het natuurlijk een vrij beknopt geheel, deze leringen, dus een persoonlijke ontdekkingstocht van de vele facetten is altijd nodig.
Maar juist ook om die reden had/heb ik moeite met je opmerkingen over "het mes zetten in" en "onverteerbare christelijke pap"... Dat laatste zijn trouwens persoonlijke keuzes/ervaringen van jezelf en om die reden moet ik ze ook respecteren... Maar besef dan dat je op dit forum mensen kan tegenkomen voor wie geldt:

Maar in het licht van dit alles bezien heeft "mystiek" voor mij als "Grefo" alles te maken met "interpretatie van teksten": het "schouwen van het Woord" in de breedst mogelijke zin...

Mensen voor wie dat Woord van God (= oa een Schrift waar niet het mes ingezet is...) via een innig "aanschouwen" leidt tot hun persoonlijke (maar ook collectieve!) ontdekkingstocht van de "vele facetten van Gods werkelijkheid"...
« Laatst bewerkt op: mei 24, 2011, 01:57:57 pm door Hendrik-NG »

andries

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: mei 24, 2011, 03:58:56 pm »
Ik begrijp dat dat voor mensen op dit forum zo zal zijn.
Maar dat is niet het onderwerp van deze draad, het gaat hier over mijn kijk op de levensbeschouwing van Jezus.
En ik zal laten zien dat die levensbeschouwing genoeg heeft aan zichzelf en een waardevol en nuttig geheel vormt.
Soms moet je ergens het mes inzetten om iets waardevols tevoorschijn te halen dat bijna verloren is gegaan.
Wie dat belang niet onderkent zal dat mes laten liggen.

In de tijd van Boeddha waren er ook velen die liever het gewone Hindoeisme trouw bleven, dan aan iets heel nieuws te beginnen waarvan ze de zin niet konden inzien.
Er zijn in de geschiedenis steeds opnieuw mensen geweest die terug wilden naar de essentie zoals zij die voor ogen hadden.
Liever Jezus zelf!

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: mei 24, 2011, 04:06:13 pm »

quote:

wimnusselder schreef op 24 mei 2011 om 07:12:
[...]
Ik zie nog niet wat voor jou de samenhangende ideologie van Jezus is die jij in deze gezegden leest...
Ik zit met dezelfde vraag als Wim... Maar volgens mij was je van plan om daar nog wel wat over te gaan zeggen, dus ik wacht geduldig af...!
« Laatst bewerkt op: mei 24, 2011, 04:08:17 pm door Hendrik-NG »

andries

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: mei 24, 2011, 05:10:27 pm »
=======

QS  25A

http://www.scripture4all....terlinear/NTpdf/luk10.pdf
http://www.scripture4all....terlinear/NTpdf/mat11.pdf

Lucas 10: 21 = Mattheus 11: 25-26

Op dat ogenblik zei hij: Ik dank jou, Vader, Meester van hemel en aarde, omdat je deze dingen verborgen houdt voor wijzen en geleerden en ze hebt onthuld aan kinderen. Ja Vader, want dat deed jou een genoegen.

----

QS 25B

Lucas 10: 22 = Mattheus 11: 27

Alles is mij door mijn Vader toevertrouwd, en niemand kent de zoon behalve de Vader, noch [kent iemand] de Vader behalve de zoon en aan wie de zoon van plan is hem te onthullen.

Theologen plaatsen dit steevast in Q2, maar ik twijfel of dit niet mischien toch bij het oudste deel hoort.
Dit soort uitleg over de relatie tussen goeroe en leerling is belangrijk als je Jezus als een mystieke goeroe wilt zien.

Jezus zegt dat je met wereldse wijsheid en kennis nog niet zomaar toegang hebt tot de Heerschappij van God.
Ze wordt juist toegankelijk als je eenvoudig wordt als een kind.
Intelectuelen hebben vaak eerzucht en doen meestal niet aan spiritualiteit.

De ingewikkelde manier waarop hier over zoon, Vader en discipel wordt gesproken doet me twijfelen of het niet toch speculatie is in de gemeenschap die Q2 schreef.
Of ze hebben een ouder gezegde omgewerkt door het tweede deel toe te voegen bijvoorbeeld.

Als het wel van Jezus kwam, dan kan dit een clou zijn over wat hij precies verstond onder "zoon". Is "zoon" misschien hetzelfde als de atman, dat later door Paulus de "Christus in ons" genoemd wordt?
Mogelijk betreft het hier eigenlijk 2 aparte gezegdes in plaats van een enkele.

========

QS 26

Lucas 10: 23-24 = Mattheus 13: 16-17

Gelukkig zijn de ogen die zien wat jullie zien, want ik zeg jullie: Vele profeten en koningen wilden zien wat jullie zien, maar zagen het nooit, en te horen wat jullie horen, maar hoorden het nooit.

Meestal in het latere deel van Q geplaatst, maar het is best mogelijk dat Jezus zichzelf als een belangrijke goeroe afficheerde bij zijn direkte groepje volgelingen.
Dat strookt met allerlei andere aanwijzingen in die richting.
De meeste theologen wijzen dat af en zien dat soort dingen als latere propaganda gericht op mensen buiten de beweging.
Het is in wetenschappelijke kringen denk ik verdacht om al te veel geloof te hechten aan allerlei spirituele claims die Jezus in de mond gelegd zouden zijn, de humanistische interpretatie domineert, al zullen ze niet toegeven dat dit een rol speelt in de selectieprocedure.

=================

QS 27

http://www.scripture4all....terlinear/NTpdf/luk11.pdf
http://www.scripture4all....nterlinear/NTpdf/mat6.pdf

Lucas 11: 2-4 = Mattheus 6: 9-13

Allerliefste Vader,
Laat Jouw Naam worden geheiligd
Laat Jouw Heerschappij worden gerealiseerd
Laat Jouw Wil worden gerealiseerd

Heeft Jezus zijn volgelingen een bepaald gebed voorgeschreven of is dat iets dat bedacht is in de vroege kerk?
Het gebed zou wel in Q gestaan hebben, maar verschilt in Mattheus en Lucas.

Je richten op de Naam van God en daarmee een steeds sterkere band proberen te krijgen is een veel voorkomende mystieke praktijk in allerlei tradities over de hele wereld.
De kracht van dat speciale woord zou zuiverend werken op je ziel en je een soort voertuig geven om de Heerschappij van God te realiseren [de wensuiting in de tweede regel].
Die naam wordt nooit expliciet genoemd, maar altijd persoonlijk aan de leerling overgedragen.

Door die identificatie met de Allerliefste Vader via Zijn Naam gaat je eigen wil steeds meer samenvallen met Zijn kosmische wil die christenen ook wel Heilige Geest zijn gaan noemen [de wensuiting in de derde regel over Zijn Heerschappij].
De mystieke proto-christenen gebruiken dus Zijn Naam als een mantra om hun persoonlijke wil te laten samenvloeien met Zijn Wil en zo geleidelijk Zijn Heerschappij te realiseren.

========
« Laatst bewerkt op: mei 24, 2011, 05:12:45 pm door andries »
Liever Jezus zelf!

andries

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: mei 24, 2011, 05:27:04 pm »
========

QS 28

Lucas 11:9-13 = Mattheus 7:7-11

Vraag en het zal je gegeven worden, zoek en je zal het vinden, klop en het zal je geopend worden.

Want degene die vraagt is verkrijgende en degene die zoekt is vindende en degene die klopt zal geopend worden.

Of is er onder jullie iemand bij wie als ooit zijn zoon om brood vraagt aan hem een steen zal geven of als hij om vis vraagt een slang zal geven?

Als zelfs jullie dan, falend als jullie zijn, al weten hoe goede zaken te geven aan jullie kinderen, hoeveel meer zal jullie Liefhebbende Vader dan de Heilige Geest geven aan wie Hem erom gevraagd heeft?

Dit gezegde gaat over de werking van de geest in een mens.
De menselijke geest neemt de kleur of vorm aan van de gedachten die er doorheen gaan, zo je denkt zal je worden!
Jezus probeert het vertrouwen in dit principe hier te versterken.

Als je een wens maar lang genoeg volhoudt en hij niet al te exhorbitant is, zal hij op den duur in vervulling gaan.
Dat komt omdat God die neiging heeft ingebouwd in de natuur om de wensen van al Zijn schepselen in vervulling te laten gaan mits ze de natuurlijke ordening niet helemaal in de war gooien.

Maar de clou zit hem in de staart van het gezegde.
Je moet de Geliefde Vader als volgeling van Jezus maar om 1 enkel ding vragen en dat is de Heerschappij van God of de Heilige Geest.
Mattheus laat dit vreemd genoeg weg.
Misschien paste het hier niet in de manier waarop Mattheus het begrip Heilige Geest inpast in zijn theologie.

Het thema Liefhebbende Vader [Abba] en Zijn kinderen komt vaak aan de orde bij Jezus.
Jezus gebruikt voortdurend vergelijkingen, hier is het vinden van de Heilige Geest tevens verbeeld als het openen van een deur. Een deur in je eigen 'zelf' in dit geval.
Want achter het 'zelf' licht de oneindige grootsheid van de Heerschappij van God, het Goddelijke Zelf verborgen.

========

http://www.scripture4all....terlinear/NTpdf/mat12.pdf

QS 29

Lucas 11: 14-15, 17b-22 = Mattheus 12: 22-30

Luc: Als een bewapende sterke zijn paleis kan bewaken zijn zijn bezittingen veilig; Maar als een sterkere op hem afkomt en hem verslaat worden de wapens waarop hij vertrouwde weggenomen en het geplunderde wordt verdeeld.

Mt: Hoe kan iemand het huis van een sterke binnengaan als hij hem niet eerst vastbindt? En dan zal hij zijn huis plunderen.

Lucas en/of Mattheus heeft/hebben er zodanig in zitten te editen dat het oorspronkelijke gezegde verminkt is geraakt.
Welke van de twee is het dichtste bij het origineel gebleven?

Wat wordt precies bedoeld met "het huis van een sterke"?
En wat wordt er precies geplunderd?
Lucas heeft niets met vastbinden en Mattheus noemt geen wapens of het geplunderde verdelen.
De Lucas versie komt op mij gekunstelder over.
Stond er paleis of stond er huis?
En wat wordt daarmee dan bedoeld?
Wie of wat is sterk?

Misschien staat 'het huis van de sterke' voor onze natuurlijke neiging foute dingen te doen of onze dierlijke natuur te volgen?
Zouden wij dát 'huis' moeten plunderen om de Heerschappij van God te verkrijgen?

In Mattheus is sprake van dat we die sterke eerst moeten vastbinden.
Bedoelt Jezus daar dat we onze dierlijke natuur moeten beheersen of inbinden om die neigingen uiteindelijk te laten verdwijnen?
Zoals bijvoorbeeld onze diepgeworteld neiging om gulzig te zijn met lekker eten of ons te verliezen in sexuele fantasien?

Bij Lucas is sprake van een 'sterkere'.
Als die dichter staat bij Q, wat wordt daar dan mee bedoeld?
Is de 'sterkere' dan misschien een getrainde discipline om de weg te volgen die Jezus onderwijst in zijn leringen?

Het is onbevredigend dat niet helemaal duidelijk wordt wie wat veranderd heeft in het gezegde.
Bij Lucas krijg je juist het idee dat de sterkere de boosdoener zou zijn, dus dat klopt niet met mijn uitleg van de inhoud.

Jezus gebruikt het begrip 'huis' heel vaak als symbool voor onze ziel, de plek of het strijdtoneel waar het allemaal moet gebeuren om de Heerschappij van God te verkrijgen.

=======
Liever Jezus zelf!

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: mei 24, 2011, 05:36:16 pm »

quote:

wimnusselder schreef op 24 mei 2011 om 07:12:

De manier van lezen van deze teksten komt op mij niet als vreemd over.
Ik zie nog niet wat voor jou de samenhangende ideologie van Jezus is die jij in deze gezegden leest en evenmin waarom deze lezing specifiek mystiek zou zijn.
Mystiek heeft voor mij als Quaker sowieso niet zoveel te maken met interpretatie van teksten, maar eerder met het loslaten van teksten en varen op individuele en collectieve bevinding/beleving.
Juist, er staat mystiek in de topictitel maar ik zie slechts een heleboel geknipte en geplakte teksten. Enige mystiek heb ik nog niet kunnen bespeuren terwijl ik toch een vrij mystiek georiënteerd persoon ben en mij veel interesseer voor bijvoorbeeld de mystiek van de orde der karmelieten. Maar we wachten af.

andries

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: mei 24, 2011, 05:51:26 pm »
Zelf geschreven en vertaald, niets geknipt en geplakt.
Ik hoop dat je er nog wel iets nuttigs in gaat ontdekken, want het is het enige dat van Jezus zijn woorden bewaard is gebleven.

Je kunt deze gezegdes als mystiek betitelen omdat ze bijna allemaal op 1 ding gericht zijn, de volgeling te scholen in het realiseren van de Heerschappij van God.
Jezus legt in een gezegde dat nog komen gaat uit, wat dat is, of hoe je je daar een voorstelling van kunt maken.
Uit dat gezegde kun je opmaken dat het realiseren van de Heerschappij van God gelijk staat aan het opgaan of verdwijnen in God en die transformatie kun je mystiek noemen.
« Laatst bewerkt op: mei 24, 2011, 07:12:01 pm door andries »
Liever Jezus zelf!

andries

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: mei 24, 2011, 06:02:08 pm »
=======

QS 33A

Lucas 11: 33 = Mattheus 5: 15

Niemand ontsteekt een licht en plaatst die in het verborgene, maar op een standaard, zodat het schijnt op alle binnenkomenden.

Wat is het licht dat ontstoken wordt en waarom is het beter dat het op de binnenkomende[n] schijnt en wat gebeurt er dan precies?

Een licht ontsteken is misschien het ontwaken van de Heerschappij van God in iemand die voor het spirituele pad gekozen heeft. Het is nog niet het volle licht van volledige zelfrealisatie, maar in principe kunnen anderen het al waarnemen mits de persoon het niet verborgen houdt.

Maar hoe kun je zoiets dan verborgen houden?
Mattheus verbindt het geven van dat licht naar anderen met goede daden, met het omzetten van die spirituele energie in handelen zoals God, dienend en ondersteunend.

Dat is de mystieke manier om het licht dat je ontvangt in je meditatie en ideatie op Christus om te zetten in dingen waar anderen ook wat aan hebben.

Mogelijk heeft de auteur van Mattheus gelijk om het zo uit te leggen. Lucas doet dat niet
Maar Lucas doet sowieso veel minder met de gezegdes, het vele verplaatsen en aanpassen van de gezegdes uit Q blijft in Lucas vaker achterwege.

=======

QS 30

Lucas 11: 24-26 =  Mattheus 12: 43-45

Als de onreinmakende geest een mens verlaten heeft, doolt ze door waterloze streken en zoekt een rustplaats, en vindt er geen. Dan zegt ze: ik zal terugkeren naar het huis vanwaar ik kwam. En aangekomen vindt ze het aangeveegd en opgeruimd. Dan gaat ze weg en haalt zeven andere geesten die nog slechter zijn dan haarzelf, en, intrekkende, wonen ze daar. En de laatste omstandigheid van die mens zal slechter zijn de eerste.

De menselijke ziel weer eens vergeleken met een [te reinigen] huis.
Een moeilijker gezegde. Misschien betekent het ongeveer het volgende.
Als je stopt met een slechte of schadelijke gewoonte of er vrij van weet te worden, dan heb je instinctief de neiging om die nieuwe "reine" toestand slecht te verdragen en sneller juist veel meer nieuwe slechte nieuwe gewoonten te beginnen.

Bijvoorbeeld je stopt met roken en vervolgens ga je overmatig eten vanwege het onwennige gevoel.
Of je stopt met roddelen en gaat vervolgens allerlei andere vervelende neigingen botvieren.

=======

QS 31

Lucas 11: 27-28 [sondergut]

Een vrouw in de menigte zei tot hem: Zalig de baarmoeder die jou droeg en de borsten die jou voedden. Hij zei tegen haar: Zalig degenen die het woord van de Vader horen en het waarlijk toegepast hebben.

Theologen twijfelen of dit niet van Lucas zelf afkomstig is, maar het voelt wel als Q voor mij.
Een combinatie van bewondering voor/verering van de goeroe en de goeroe zelf die erop wijst dat je zijn woorden in praktijk moet brengen [dat hij dáárvoor gekomen is].
Eigenlijk zie je in dit ene gezegde de essentie van de cultus rond Jezus: devotie voor hem als vertegenwoordiger van God mede door zijn woorden in praktijk te brengen.

==========
« Laatst bewerkt op: mei 24, 2011, 09:46:49 pm door andries »
Liever Jezus zelf!

andries

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: mei 24, 2011, 06:14:25 pm »
----

QS 33B

Lucas 11: 34 = Mattheus 6: 22-23

De verlichter van de persoonlijkheid [somatos?] is het oog, wanneer je oog onverdeeld [haplous] is kan je hele persoonlijkheid verlicht worden, maar als je oog verdeeld [ponEros?] is, kan je hele persoon duister worden.

Beide schrijvers hebben een ander einde, dat er ook slecht bij past.
Wat is een "onverdeeld oog" en wat was het Aramese origineel van "ponEros"?
Helaas ken ik geen koine Grieks, dus zelfs de precieze betekenis van ponEros ontgaat me hier.

Er staat somatos en ik weet niet zeker of dat in de oudheid persé alleen het fysieke lichaam betekende of meer een aanduiding voor je hele persoon of persoonlijkheid.

Een onverdeeld oog zal waarschijnlijk zo zijn als je eenduidig in alles en iedereen Christus of de Heerschappij van God herkent in plaats van je te verliezen in de schijnbare opdeling van de wereld om je heen en in je eigen gedachten.

Op het moment dat je je laat leiden door je emoties en je de wereld gaat opdelen in dingen die je wilt hebben/genieten of juist wilt vermijden dan is je oog niet meer onverdeeld, maar "ponEros", besmet als het ware door de verwardheid van je ego met onhelderheid.
Je bent daardoor in een soort duisternis en niet in het licht van de eenduidigheid die in de Heerschappij van God of Christus vanzelfsprekend is.

Door overal Christus te zien en in een soort verliefheidsroes Hem steeds te dienen zonder ego, blijf je alsmaar met dat onverdeelde oog.

=======

QS 34

http://www.scripture4all....terlinear/NTpdf/mat23.pdf

Lucas 11: 39-40, 41-44, 46-52 = Mattheus 23: 25-26, 23, 6, 27, 4, 13, 29-36

Jullie schriftgeleerden maken de buitenkant van de drinkbeker en de kom schoon, maar de binnenzijde zit tot de rand toe vol met afhandigmakerijen en onmatigheden.

Wee jullie schriftgeleerden dat jullie geld heffen op het muntkruid, de anijs en de komijn en het oordeel en de liefde van God links laten liggen; dit was je plicht zonder het andere na te laten.

Wee jullie schriftgeleerden dat jullie de hoogste zetels in de synagoge liefhebben evenals de respectvolle begroetingen op de marktpleinen.

Wee jullie schrijvers en schriftgeleerden, huichelaars, jullie zijn als verborgen grafkamers waar mensen ongemerkt overheen lopen.

Wee ook aan jullie wetgeleerden! Want jullie overladen mensen met te zware lasten terwijl je ze zelf met nog geen vinger wilt aanraken.

Jullie hebben de sleutel tot mystieke kennis [gnoseos], tot de Heerschappij van God weggenomen, zelf gingen jullie niet binnen en anderen die binnengaan hou je tegen.

Een grote tirade tegen de priesterkaste die zelf geen voorbeeld wil stellen [ze zijn zo verdorven als "overwoekerde grafkamers"], de mensen uitbuit en toch gesteld is op allerlei privileges en uitingen van respect, maar mensen wel probeert af te houden van de mystieke weg.

Het is een verschijnsel in allerlei godsdiensten dat ze een priester- of monnikenkaste kennen die zelf niet meer in praktijk brengt wat de spirituele instructies hen onderwijzen.

======
Liever Jezus zelf!

andries

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: mei 24, 2011, 07:07:02 pm »
======

QS 35

http://www.scripture4all....terlinear/NTpdf/luk12.pdf
http://www.scripture4all....terlinear/NTpdf/mat10.pdf

Lucas 12: 2-3 = Mattheus 10: 26-27

Er is niets geheel bedekt dat niet ontdekt zal worden en verborgen dat niet bekend zal worden.

Wat je dus in de duisternis zegt, zal in het licht gehoord worden en wat je in de voorraadkast [nog] iemand in het oor fluistert, zal van de daken worden verkondigd.

Mattheus verandert het gezegde waardoor het tweede deel een heel andere betekenis krijgt.

Je kunt wel menen dat een deel van je handelingen of gedachten geheim zullen blijven omdat er geen getuigen lijken te zijn, maar God ziet alles en kent geen tijd, dus alles wat je ooit deed of dacht blijft altijd bewaard.

Het kan zelfs dat er ook in dit gezegde verwezen wordt naar de wet van karma, dat alles dat een imprint in je ziel maakte door wat je deed of dacht ooit aan het licht zal treden door de automatische reactie die de natuur er op zal gaan geven.

Je kunt je dus niet verschuilen met wat je doet of denkt, ook al lijkt dat wel zo.

=======

QS 36A

Lucas 12: 4-7 = Mattheus 10: 28

Vrees niet degenen die het lichaam kunnen doden, maar daarna niets meer kunnen uitrichten.

Vrees liever degene die je in de hel kan werpen [in de hel kan doen geworpen worden?].

Bedoelde Jezus nu dat je God moet vrezen of bedoelde hij dat je de mensen moet vrezen die je verleiden de verkeerde kant op te gaan zodat je de Heerschappij van God misloopt?

Dat laatste lijkt me logischer, maar Lucas en Mattheus hebben afwijkende versies en misschien was er in Q ook al in gewijzigd.
In andere tradities wordt ook benadrukt dat je beter niet kunt omgaan met mensen die een slechte invloed op je zouden kunnen uitoefenen zodat je van het spirituele pad afraakt.

------

QS 36B

Lucas 12: 6-7 = Mattheus 10: 29-31

Zijn twee mussen niet te koop voor een cent? En geen van hen zal naar de grond vallen zonder [toestemming van] je Vader.

Maar zelfs de haren op je hoofd zijn allemaal genummerd.
Wees daarom niet bang, je bent meer waard dan vele mussen.

Dit gezegde ondersteunt mijn idee dat het eerste deel van dit gezegde niet op vrees voor God zal hebben geslagen.
Dit is een gezegde dat de innige relatie tussen mens en God of de Vader benadrukt en daardoor zorgen weg probeert te nemen dat God niet op je zou letten of voor je zou willen zorgen.
God zorgt zelfs voor de kleinste musjes nog goed, laat staan voor de mens.

========

QS 39

Lucas 12: 11-12 = Mattheus 10: 19-20

Als ze je voor leiders en andere autoriteiten voeren, maak je dan geen zorgen over wat je moet zeggen, want het zal jij niet zijn die spreekt, maar de Geest van je Vader in jou.

Van dit gezegde is me niet geheel duidelijk of het wel uit het oudste deel van Q afkomstig is.
De meeste theologen plaatsen het in een nieuwer deel.

De twee versies verschillen aanzienlijk in de details en het is me onduidelijk wie wat precies heeft veranderd.
Maar de algemene strekking is er niet door aangetast.

Mattheus heeft 'Geest van je Vader' [pneuma tou patros] en Lucas 'Heilige Geest' [hagion pneuma].

Het is een mystieke techniek om als je een handeling moet doen, die over te geven aan Degene die achter en in alles aanwezig is, de eer aan God oftewel je Vader te laten en je ego er als het ware tussenuit te halen.

Vooral bij spannende of moeilijke situaties is dat natuurlijk essentieel.
Dit gezegde volgt logisch op dat met de God die zelfs voor de mussen zorgt, omdat het aangeeft dat Hij in alles en iedereen aanwezig is en Zijn steun en inspiratie nooit afwezig is.

=======
« Laatst bewerkt op: mei 24, 2011, 08:17:31 pm door andries »
Liever Jezus zelf!

andries

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: mei 24, 2011, 08:11:48 pm »
=======

QS 41

Lucas 12: 29-31, 22-28 = Mattheus 6: 25-34, 8

Maak je geen zorgen over wat je zal gaan eten of drinken.

Kijk naar de vogels: die zaaien noch oogsten, noch slaan ze eten op en toch voedt God ze! En zijn jullie niet meer waard dan hen?

Is er iemand onder jullie die door zorgen maken een centimeter aan zijn lengte toe kan voegen?

Denk aan de lelies hoe die groeien: ze werken niet, ze spinnen niet; en toch was Salomon in al zijn glorie niet zo fraai aangekleed als een van deze [lelies].

Maar als God zo vandaag het grasveld bekleedt dat morgen in de oven geworpen wordt [als stro], hoe meer zal hij niet jullie kleden, oh kleingelovigen?

Nee, je Vader weet al wat je nodig hebt. Zoek liever de Heerschappij van God en al het andere zal je toegevoegd worden.

In dit gezegde weer die vogels waar God voor zorgt om aan te geven dat de volgelingen/zendelingen niet moeten piekeren over hun levensonderhoud en dat God wel voor ze zal zorgen.

Het is een instructie die aanspoort om God in alles aanwezig te zien en alles te accepteren als Zijn wil en de eigen wensen en angsten niet op de voorgrond te laten treden en alleen te zoeken naar de Heerschappij van God, de zelfverwerkelijking of mystieke eenwording.
In de gezegdes van Jezus zie je steeds voorbeelden uit de landelijke boerenomgeving waarin hij en zijn volgelingen rondtrokken.

Dit is het enige gezegde van Jezus waarin hij teruggrijpt op iets uit de Joodse heilige geschriften.
Maar heel terloops en eenvoudig, geen ingewikkelde verhalen over dingen die "in vervulling" zouden gaan en dergelijke.

==========

QS 42

Lucas 12: 33-34 = Mattheus 6: 19-21

Neem geen toevlucht tot wereldse zekerheden die motten kunnen verpesten en dieven kunnen wegstelen, maar neem je toevlucht tot tijdloze zekerheden.

Want waar je zekerheid [je toevlucht] ligt, daar zal ook je hart zijn.

Nog een aansporing om de Heerschappij van God als je enige toevlucht te nemen.

=============

QS 46

Lucas 12: 49-51 = Mattheas 10: 34

Meen je dat ik vrede naar de aarde kwam werpen? Ik kwam geen vrede werpen maar een zwaard!

Strijd tegen kwade krachten in jezelf of in de maatschappij is niet in tegenstrijd met spiritualiteit, misschien juist wel een vereiste.
Deze nadruk contrasteert met de passieve overgave aan het lot in het christelijke passieverhaal.

De versie van Lucas is warriger, onduidelijker.

Het gezegde wordt bij beiden gebruikt als inleiding op het volgende gezegde, maar het kan heel goed onafhankelijk bedoeld en uitgeproken zijn.

=========
« Laatst bewerkt op: mei 24, 2011, 08:19:53 pm door andries »
Liever Jezus zelf!