Auteur Topic: GKv ondertekent verklaring tegen homogeweld niet  (gelezen 4858 keer)

webredacteurMO

• Redactie GKV.nl
    • Bekijk profiel
GKv ondertekent verklaring tegen homogeweld niet
« Gepost op: mei 25, 2011, 11:50:21 am »
Op de Internationale Dag tegen homo- en transfobie (17 mei) ondertekende een groot aantal Nederlandse kerken een verklaring waarin zij fysiek, psychisch en verbaal geweld tegen homo’s afkeurden. De GKv deed dit bewust niet. Deputaatschap Kerk en Overheid legt uit waarom.

Waarom staat de naam van de GKv niet onder de verklaring tegen homogeweld? Niet omdat van ons alles kan en mag.
Samen met de CGK en de HHK hebben we ervoor gekozen ter wille van de duidelijkheid niet met een gezamenlijke verklaring mee te doen. Verschillende andere kerken, maar met name de initiatiefnemers achter de verklaring (waaronder het COC) vullen het begrip discriminatie anders in. “Sociale uitsluiting” is voor hen bijvoorbeeld ook het niet toelaten van een homoseksueel samenlevende tot een kerkelijk ambt of het om die reden niet benoemen van een leerkracht aan een christelijke school. De Deputaten Kerk en Overheid sluiten zich met het niet ondertekenen van de verklaring aan bij de generale synode van Zwolle-Zuid in 2008. Deze synode heeft uitgesproken dat een homoseksuele relatie (in de zin van een homohuwelijk) in strijd is met Gods liefdewet.

In een tv-uitzending deze week, over de verklaring, bleek nog eens duidelijk hoe anderen de verklaring zien. In reactie op het verwijt van homo’s dat kerken nu nog de ruimte houden homoseksuelen van bepaalde dingen uit te sluiten, was de reactie van Jacobine Geel (die daar min of meer namens de ondertekenaars sprak): dit was stap A, een volgende keer stap B…
Voor zo’n uitleg van een blijkbaar multi-interpretabel stuk hebben wij ons willen hoeden.
Blijft staan dat we de kerken van harte oproepen elke vorm van ‘wegzetten’ uit te bannen en homofielgeaarde broeders en zusters van harte een plaats te geven in haar midden: zie bijgevoegde open brief die één van onze deputaten in zijn plaatselijk kerkblad publiceerde.

A.de Snoo, deputaat kerk en overheid

Lees hier de verklaring tegen homogeweld

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: mei 26, 2011, 12:51:44 am »
Een goede en goed gefundeerde uitleg en reactie.
Mail me maar als je wat wilt weten

alain

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: augustus 09, 2011, 09:02:50 am »
Ben zeer ontstemt,ik ben homo en voel mij niet gesteund door mijn kerk.

Ik zou graag in contact willen komen met menssen die mij nader uitleg kunnen geven over de genomen koers.

Ik begrijp dat dat God geruwell heeft van laat ik het zo zeggen het werk en uit voering,maar hoe zit het met de onvoorwaardelijk vader liefde,je mag er zijn zoals je bent bij God.

Ik ben tegen geweld in welke vorm dan ook,Kerk etiek en dogmatiek zijn moeilijke zaaken waar al eeuwen in kerken over gedicuseerd en gepraat wordt uit eindelijk als Jezus terug komt zal er een kerk zijn zoals God deze voor ogen had en nu nog steets. neem a.u.b contact met mij op via mail.

alain.fiering@gmail.com.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: augustus 09, 2011, 01:39:38 pm »
He alain,

Jammer dat je je niet gesteund voelt door de kerk. Ik hoop echt dat je ruimte hebt in je gemeente om jezelf te zijn. Wat mij betreft: door Jezus Christus mag iedereen -met zijn of haar gebreken- zich kind van God noemen, zich geliefd weten. Dat geldt ook voor homo's, naar mijn mening.

Het niet ondertekenen van die verklaring wil natuurlijk niet zeggen dat de GKv voor homogeweld is. Het gaat, als ik het goed begrijp, juist om de initiatiefnemers achter de verklaring. Ds de Snoo ziet in de opmerking van mw Geel ("dit was stap A, een volgende keer stap B") een dubbele agenda van de initiatiefnemers. Ik kan me goed voorstellen dat de GKv zich geen woorden in de mond wil laten leggen en dáárom niet tekent.
Overigens is op het forum al eerder hierover gediscussieerd: COC, waarom gaat de vrijgemaakte kerk er niet naar toe?.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: augustus 09, 2011, 02:11:53 pm »
Voor meer informatie kun je waarschijnlijk ook goed terecht bij http://www.contrario.nl/

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: augustus 10, 2011, 01:06:11 pm »

quote:

alain schreef op 09 augustus 2011 om 09:02:

Ik begrijp dat dat God gruwel heeft van laat ik het zo zeggen het werk en uit voering, maar hoe zit het met de onvoorwaardelijk vader liefde, je mag er zijn zoals je bent bij God.

quote:

Het is zo ongelooflijk jammer dat de liederen die het diepst het hart raken en het zuiverst je emotie vertolken in belangrijke opzichten mensen op een dwaalspoor kunnen zetten..

Het is een Leugen. Ik weet hoe stotend deze kwalificatie als "leugen" is. "Misleiding" dan als dat een gewenster woord is. Maar de strekking is dezelfde. Want God laat ons helemaal niet vrij om onszelf te zijn.

Het is niet erg dat er gevoelens worden geuit die slechts een eenzijdig beeld geven. Immers op een bepaald moment kan de emotie en het gevoelen volkomen zuiver zijn omdat zij past binnen en niet ronduit strijdt met het bredere kader van geloof en de leer van Jezus Christus (voor de meesten is dat de belijdenis).

Maar het is wel erg dat dergelijke gevoelens uit het verband worden gerukt en  gezag krijgen boven het Woord van God. Het is erg dat waar de genezing van de geest en een plaatsgeving van het vlees voorhanden is in Christus,  het vlees wordt verheven tot een eenheid met Christus.

Want wij zijn niet van onszelf, maar wij zijn van Christus. Wij leggen de oude mens die wij zijn af. Dat leidt niet tot een overgave en vrijheid van het vlees, maar tot kruisiging, en kastijding, en vrijwillige overgave tot marteling van het vlees. Geestelijk, en ook letterlijk als je de kerkelijke geschiedenis volgt. En de nieuwe mens die wij worden, die is niet ons hele zelf, maar ons geheiligde zelf. Een geheiligd lichaam in de Geest die afstand neemt van het vlees en daartegen met alle middelen strijdt. En de Rust in Christus is dat wij deze strijd niet voeren tot overwinning van het vlees, want dat kunnnen wij  niet. Maar dat wij de overwinning vieren, en het vlees kruisigen - ook al hangt het ons aan en klemt het aan ons tot de dood. Maar op dat moment dat wij ons bekeren en verenigen met God is er volkomen eenheid en volkomen genade. Die eenheid krijgt vorm en waarheid in het beeld en beleving van het Heilig Avondmaal. En in Christus krijgen wij ook kracht om te volharden. En alle zonde die ons tegen onze wil blijft aankleven die wordt niet geteld en niet gerekend. Want Christus heeft betaald en in Hem volgt op bekering steeds vergeving van zonden. Maar een terugkeer tot, of een blijven in, een geheiligde staat van ons hart - dat is de tempel - is altijd onze priesterlijke taak en de roeping door God. En onze Hogepriester staat ons bij dat alles nabij tegenover God de Vader, en kan dat ook omdat hij alle smarten en verleidingen heeft gevoeld in het vlees en weet van de krachten die aan het vlees trekken. En Zijn Geest dringt ons tot doorzetten en aangrijpen en inzien hoe groot de genade is en hoe groot de lofprijzing is waartoe wij allen worden opgeroepen.

Ten tweede is er de tegenstrijdigheid. Als het waar is wat jij zegt, namelijk dat van die gruwel en zo, dan is het ook voor jou een gruwel als er op wat voor wijze dan ook buitengewone bescherming wordt gegeven aan deze gruweldaden. Maar de ondertekenaars zullen nimmer dat standpunt accepteren, namelijk dat het gaat om gruweldaden. Daarin is dus een heel belangrijk verschil in geestelijk perspectief. Hoezeer ook allerlei onaanvaardbaar en ongeestelijk gedrag veroordeelbaar is.

Als je één bent met Christus dan is Christus ook één met jou. Wat dan in jou is Christus? De wedergeboren geest die in alles het vlees aflegt en de wil van God zoekt, of is dat het wedergeboren vlees, dat de Geest aflegt en de wil van de mens zoekt?

Begrijp me niet verkeerd, ik plaats niemand op een lager voetstuk dan mijn eigen voetstuk. En er zijn veel christenen bij wie je kunt steunen, die op het standpunt staan dat de rust van Christus ook een vrijheid tegenover God's gecommuniceerde uitdrukking van Zijn Liefde biedt.  En wijsheid bij complexe persoonlijke zaken moet je niet op een forum verwachten. In die zin is de verwijzing van Pooh nog niet zo'n slecht idee, denk ik. Maar de algemene richtingwijzer die God geeft is Het Woord van God, en dat snijdt diep in het vlees. En de pijnlijkheid is voelbaar niet voor een enkeling of een enkele groepering, maar in een ieder van ons: wie zich niet wil laten snijden in het vlees, is een onbesnedene van hart. En een onbesnedene van hart valt buiten het verbond... En daaraan kan ik dan tot scherping van mijzelf en ons allemaal toevoegen dat wie strijdt tegen het eigen vlees dichter tot God genaderd is dan wie zichzelf verhoogt en rechtvaardigt. ALS je strijdt, dan kom je ook dicht tot God. Paulus zegt: strijdt de goede strijd tot het einde. En ik zeg dat wie strijdt tegen het vlees verder op weg naar de hemel is dan wie reeds meent in de rust te zijn ingegaan. En ook velen voeren strijd op geestelijk niveau, zonder het eigen vlees te willen snijden, of te beseffen dat ook het eigen vlees gesneden moet worden. Het snijden begint al in de woorden die wij spreken. En het snijden door woorden komt nooit uit ons of iemand, maar alleen uit het Woord van God en door de Geest van God.

Dus maak je niet boos en voel je niet ontstemd en wanhoopt niet, maar zoek het koninkrijk van God en de rest krijg je bovendien - maar laat je daarbij niet leiden door alléén emotie, en de waan van de dag, maar door God's Woord. Dáár vindt je de steun die ook echt opricht. En God liegt niet.
« Laatst bewerkt op: augustus 10, 2011, 01:12:56 pm door small brother »

MichaelP

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: augustus 30, 2011, 11:50:06 pm »
Ik wil hier heel graag op reageren door een gebeurtenis die mij vandaag is overkomen.

Ik ben nieuw op dit forum, maar door het interessante bericht werd ik nieuwsgierig naar de algemene sfeer alhier. Laat ik me dus even voorstellen. Mijn naam is Michael, ik ben 28 jaar en ik werk op dit moment zo'n tien jaar in de jeugdzorg. Mijn werk is de laatste jaren erg verandert, waardoor ik een omscholingstraject wilde gaan volgen. Mijn keuze viel op een baan in het onderwijs, en dan als docent Beeldende Kunsten en Vormgeving. En daar had ik vandaag de toelatingsprocedure voor.

Eigenlijk ging alles goed, na een korte kennismaking werd mij om mijn werk gevraagd. Het werk was tevredenstellen, waarop de docent wie mij beoordeelde vroeg: 'En in welk soort onderwijs wil jij werken?'. Ik zei vol overtuiging: 'Ik wil in het Christelijke onderwijs werken!'. Mijn verbazing moet van mijn gezicht af te lezen zijn geweest, toen deze meneer mij gewoon uitlachte. Want, ik ben homoseksueel. En dat kan niet.

Zo kon ik ook niet niet-praktiserend zijn. Zo kon ik kennelijk ook niet kiezen voor een baan binnen een veld die voor mij als een warm bad aanvoelt. Ik voelde me erg te kakken gezet, vooral toen ik afgewezen werd omdat ik 'een onrealistisch beeld'' heb van mijn mogelijkheden.

Waar de meeste homoseksuelen moeite hebben met de Christelijke visie op homoseksualiteit, heb ik die niet. Sterker, ik kan me er prima in vinden. Het is in dit geval een derde die met evenveel minachting naar een mooie groep mensen kijkt, als hetgeen hij diezelfde groep beticht te doen. Ik heb me nooit vervolgd of buitengesloten gevoeld binnen de kerk, iedereen heeft zijn eigen, persoonlijke zonden en we moeten daarmee zien te leven met God's Woord als kompas en richting. Het was een 'vrije geest'' die mij wegzette als kansloos.

Wat betreft mijn keuze heb ik besloten om de studie Levensbeschouwing te volgen met daaraan gekoppeld Maatschappijleer. Ik heb met bovenmatige interesse een vacature gezien in Groningen. Ik zou graag verhuizen ervoor, als homo, om les te geven in een Christelijke omgeving. En dat is voor mij absoluut niet vreemd, maar een voorwaarde om mijn werk als docent naar behoren uit te voeren.