quote:
alain schreef op 09 augustus 2011 om 09:02:Ik begrijp dat dat God gruwel heeft van laat ik het zo zeggen het werk en uit voering, maar hoe zit het met de onvoorwaardelijk vader liefde, je mag er zijn zoals je bent bij God.
quote:
Het is zo ongelooflijk jammer dat de liederen die het diepst het hart raken en het zuiverst je emotie vertolken in belangrijke opzichten mensen op een dwaalspoor kunnen zetten..
Het is een Leugen. Ik weet hoe stotend deze kwalificatie als "leugen" is. "Misleiding" dan als dat een gewenster woord is. Maar de strekking is dezelfde.
Want God laat ons helemaal niet vrij om onszelf te zijn. Het is niet erg dat er gevoelens worden geuit die slechts een eenzijdig beeld geven. Immers op een bepaald moment kan de emotie en het gevoelen volkomen zuiver zijn omdat zij past binnen en niet ronduit strijdt met het bredere kader van geloof en de leer van Jezus Christus (voor de meesten is dat de belijdenis).
Maar het is wel erg dat dergelijke gevoelens uit het verband worden gerukt en gezag krijgen boven het Woord van God. Het is erg dat waar de genezing van de geest en een plaatsgeving van het vlees voorhanden is in Christus, het vlees wordt verheven tot een eenheid met Christus.
Want wij zijn niet van onszelf, maar wij zijn van Christus. Wij leggen de oude mens die wij zijn af. Dat leidt niet tot een overgave en vrijheid van het vlees, maar tot kruisiging, en kastijding, en vrijwillige overgave tot marteling van het vlees. Geestelijk, en ook letterlijk als je de kerkelijke geschiedenis volgt. En de nieuwe mens die wij worden, die is niet ons hele zelf, maar ons geheiligde zelf. Een geheiligd lichaam in de Geest die afstand neemt van het vlees en daartegen met alle middelen strijdt. En de Rust in Christus is dat wij deze strijd niet voeren tot overwinning van het vlees, want dat kunnnen wij niet. Maar dat wij de overwinning vieren, en het vlees kruisigen - ook al hangt het ons aan en klemt het aan ons tot de dood. Maar op dat moment dat wij ons bekeren en verenigen met God is er volkomen eenheid en volkomen genade. Die eenheid krijgt vorm en waarheid in het beeld en beleving van het Heilig Avondmaal. En in Christus krijgen wij ook kracht om te volharden. En alle zonde die ons tegen onze wil blijft aankleven die wordt niet geteld en niet gerekend. Want Christus heeft betaald en in Hem volgt op bekering steeds vergeving van zonden. Maar een terugkeer tot, of een blijven in, een geheiligde staat van ons hart - dat is de tempel - is altijd onze priesterlijke taak en de roeping door God. En onze Hogepriester staat ons bij dat alles nabij tegenover God de Vader, en kan dat ook omdat hij alle smarten en verleidingen heeft gevoeld in het vlees en weet van de krachten die aan het vlees trekken. En Zijn Geest dringt ons tot doorzetten en aangrijpen en inzien hoe groot de genade is en hoe groot de lofprijzing is waartoe wij allen worden opgeroepen.
Ten tweede is er de tegenstrijdigheid. Als het waar is wat jij zegt, namelijk dat van die gruwel en zo, dan is het ook voor jou een gruwel als er op wat voor wijze dan ook buitengewone bescherming wordt gegeven aan deze gruweldaden. Maar de ondertekenaars zullen nimmer dat standpunt accepteren, namelijk dat het gaat om gruweldaden. Daarin is dus een heel belangrijk verschil in geestelijk perspectief. Hoezeer ook allerlei onaanvaardbaar en ongeestelijk gedrag veroordeelbaar is.
Als je één bent met Christus dan is Christus ook één met jou. Wat dan in jou is Christus? De wedergeboren geest die in alles het vlees aflegt en de wil van God zoekt, of is dat het wedergeboren vlees, dat de Geest aflegt en de wil van de mens zoekt?
Begrijp me niet verkeerd, ik plaats niemand op een lager voetstuk dan mijn eigen voetstuk. En er zijn veel christenen bij wie je kunt steunen, die op het standpunt staan dat de rust van Christus ook een vrijheid tegenover God's gecommuniceerde uitdrukking van Zijn Liefde biedt. En wijsheid bij complexe persoonlijke zaken moet je niet op een forum verwachten. In die zin is de verwijzing van Pooh nog niet zo'n slecht idee, denk ik. Maar de algemene richtingwijzer die God geeft is Het Woord van God, en dat snijdt diep in het vlees. En de pijnlijkheid is voelbaar niet voor een enkeling of een enkele groepering, maar in een ieder van ons: wie zich niet wil laten snijden in het vlees, is een onbesnedene van hart. En een onbesnedene van hart valt buiten het verbond... En daaraan kan ik dan tot scherping van mijzelf en ons allemaal toevoegen dat wie strijdt tegen het eigen vlees dichter tot God genaderd is dan wie zichzelf verhoogt en rechtvaardigt. ALS je strijdt, dan kom je ook dicht tot God. Paulus zegt: strijdt de goede strijd tot het einde. En ik zeg dat wie strijdt tegen het vlees verder op weg naar de hemel is dan wie reeds meent in de rust te zijn ingegaan. En ook velen voeren strijd op geestelijk niveau, zonder het eigen vlees te willen snijden, of te beseffen dat ook het eigen vlees gesneden moet worden. Het snijden begint al
in de woorden die wij spreken. En het snijden
door woorden komt nooit uit ons of iemand, maar alleen uit het Woord van God en door de Geest van God.
Dus maak je niet boos en voel je niet ontstemd en wanhoopt niet, maar zoek het koninkrijk van God en de rest krijg je bovendien - maar laat je daarbij niet leiden door alléén emotie, en de waan van de dag, maar door God's Woord. Dáár vindt je de steun die ook echt opricht. En God liegt niet.