Auteur Topic: GKV - de 3 stromingen  (gelezen 4775 keer)

Toeschouwer

• Mijn achternaam is een erfenis
    • Bekijk profiel
GKV - de 3 stromingen
« Gepost op: juni 12, 2011, 05:16:30 pm »
Er is al veel over geschreven en gediscussieerd. Waarom dan och op deze Pinksterzondag zo'n post?

Na lange tijd kwam ik hier weer - lees over / in diverse blogs.
Lees over gereformeerd(ekerk)blijven. Lees over David Heek (een buitenbeentje)
Juist dat laatste brengt mij, beredenerend, bij deze post.

Waarom zo angstvallig blijven ontkennen dat de Gereformeerde kerk, 3 stromingen heeft. Dit past niet in 1 kerkzaal. Nee, door heel Nederland, leid men de diensten en leven in 1 van deze drie stromen:

- (vrij) Evangelisch
- Behoudend
- Vrij Conservief

In de afgelopen decenia heben veel kerkleden de kerk verlaten. Maar ook kerkverbanden opgericht.

Waarom niet allemaal Gereformeerd, Christus volgend?
Een discussie is als een boot

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
GKV - de 3 stromingen
« Reactie #1 Gepost op: juni 13, 2011, 10:46:00 am »
Ik begrijp niet precies je vraag, maar in het gezelschap van gisteren zag ik wel iets van een oplossing.

In een kringetje hadden we twee meiden (één neder. Geref en één pkn) en drie leiders (2 pkn, 1 GKV) Je zag duidelijk twee stromingen in gesprek over pinksteren. Evangelisch en behoudend. Dat kon ook, maar wederzijds begrip. De behoudende begreep de evangelische en de evangelische begreep de behoudende en van elkaar was ook een zekere herkenning in belevingen, al is de één meer behoudend en de ander meer evangelisch.
Een nieuwe start is een nieuw begin

dsWim

• voor al uw leerbewerking
    • Bekijk profiel
GKV - de 3 stromingen
« Reactie #2 Gepost op: juni 14, 2011, 02:17:38 am »
Je hebt ook altijd nog een paar alternativo's die puistjes krijgen van (vrij) evangelischen en (vrij) behoudenden, maar wel gereformeerd willen zijn (zij het niet vrijgemaakt-gereformeerd) en graag ook nog christen
shoot me again, I ain't dead yet

Marjo

• Bekijk profiel
GKV - de 3 stromingen
« Reactie #3 Gepost op: juni 14, 2011, 02:48:27 pm »
Een wijze opmerking ds. Wim.
Daar heeft niemand iets aan toe te voegen.

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
GKV - de 3 stromingen
« Reactie #4 Gepost op: juni 14, 2011, 03:38:20 pm »

quote:

dsWim schreef op 14 juni 2011 om 02:17:
Je hebt ook altijd nog een paar alternativo's die puistjes krijgen van (vrij) evangelischen en (vrij) behoudenden, maar wel gereformeerd willen zijn (zij het niet vrijgemaakt-gereformeerd) en graag ook nog christen

Het meerdere stromen kenmerk van de GKv hoeft toch helemaal niet erg te zijn.
Persoonlijk denk ik dat een 100000punten gelijkwaardig denkende kerk er op deze aarde niet zal komen.
Verschil zal er altijd zijn en dat geeft een kerk een charme waar je mee aan de slag moet.
Prima dat er mensen zijn die "alternatief" genoemd worden, prima ook dat er mensen zijn die "behoudend gereformeerd" genoemd worden.
Maar als eerste moeten we maar eens stoppen met het mensen gaan labelen op die wijze.
Volgens mij moet je gaan kijken naar wat bindt: Jezus Christus en die Gekruisigd doch Opgestaan.
Mail me maar als je wat wilt weten

Toeschouwer

• Mijn achternaam is een erfenis
    • Bekijk profiel
GKV - de 3 stromingen
« Reactie #5 Gepost op: juni 17, 2011, 04:05:06 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 14 juni 2011 om 15:38:
[...]

Het meerdere stromen kenmerk van de GKv hoeft toch helemaal niet erg te zijn.
Persoonlijk denk ik dat een 100000punten gelijkwaardig denkende kerk er op deze aarde niet zal komen.
Verschil zal er altijd zijn en dat geeft een kerk een charme waar je mee aan de slag moet.
Prima dat er mensen zijn die "alternatief" genoemd worden, prima ook dat er mensen zijn die "behoudend gereformeerd" genoemd worden.
Maar als eerste moeten we maar eens stoppen met het mensen gaan labelen op die wijze.
Volgens mij moet je gaan kijken naar wat bindt: Jezus Christus en die Gekruisigd doch Opgestaan.

Excuses voor de late reactie.
@Riemer: idd dienen we te kijken naar wat ons bindt: Jezus Christus en die Gekruisigd doch Opgestaan"
Maar hierover gaat deze post. (Ook) op de GKV-synodes worden beslissingen genomen die hier tegenin druist. Zoals het niet meer (mogen) samenspreken met NGK. Als je niet in gesprek gaat met eenzelfde kerkgenootschap...waar blijf je dan?

Maar mijn hoofdvraag blijft nog onbeantwoord:
Waarom zo angstvallig blijven ontkennen dat de Gereformeerde kerk, 3 stromingen heeft. Dit past niet in 1 kerkzaal. Nee, door heel Nederland, leid men de diensten en leven in 1 van deze drie stromen:

- (vrij) Evangelisch
- Behoudend
- Vrij Conservief

Hoe ziet het in jouw gemeente eruit? ziet iemand hier iets herkenbaars in?
Een discussie is als een boot

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
GKV - de 3 stromingen
« Reactie #6 Gepost op: juni 17, 2011, 04:14:41 pm »
Ik volg de discussies op blogs ea niet. Ik kan niet goed inschatten waar die 3 stromen voor staan (vooral die vrij conservief niet). Wellicht kun je een samenvatting geven, of een link naar een beschouwend artikel?

Ik denk dat in onze gemeente de verschillende groepen wel zitten. De 'vrije conservatieven' maken de hoofdmoot uit: redelijk degelijk gereformeerd maar niet vast zittend aan de gebruikelijke vormen. Maar een oppervlakkige inschatting zal eerder 'evangelisch' luiden, omdat er opwekking tijdens de dienst wordt gezongen. Terwijl imho de melodie die gezongen wordt niet zoveel met inhoudelijk belijden te maken heeft. Al zijn er echt wel 'meer evangelische' mensen in de gemeente, die eerder de geloofsdoop aanhangen dan de verbondsdoop. En er zijn oerconservatieven die vorm en inhoud niet kunnen scheiden en elke verandering in liturgie blasfeem lijken te vinden.
Zowel de meer evangelische als de meer conservatieve mensen vertrekken op den duur. De eersten naar crossroads of een gemeentestichtingsproject; de laatsten naar oa de christelijk gereformeerde kerk/NGK.

Ik vind het altijd geweldig om samen avondmaal te kunnen vieren.
« Laatst bewerkt op: juni 17, 2011, 04:17:43 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
GKV - de 3 stromingen
« Reactie #7 Gepost op: juni 17, 2011, 07:39:48 pm »

quote:

Toeschouwer schreef op 17 juni 2011 om 16:05:
[...]

Excuses voor de late reactie.
@Riemer: idd dienen we te kijken naar wat ons bindt: Jezus Christus en die Gekruisigd doch Opgestaan"
Maar hierover gaat deze post. (Ook) op de GKV-synodes worden beslissingen genomen die hier tegenin druist.
Welke dan? Ik ben nogal meelevend op synodegebied en ken geen besluiten daarover. Sterker nog, de roep om eenheid is sterk aanwezig (lees bv de reformatie van deze week eens)

quote:

Zoals het niet meer (mogen) samenspreken met NGK. Als je niet in gesprek gaat met eenzelfde kerkgenootschap...waar blijf je dan?
Het is niet "eenzelfde kerkgenootschap". Wel is er eenheid qua belijden maar in de uitvoering liggen we (nog) mijlenver uiteen.
Ik kan me voorstellen dat met een kerk waar vrouwen predikant kunnen zijn en waar praktiserende homosexuelen aan het avondmaal toegelaten worden het lastig praten is voor de GKv (ik zeg niet dat ik de standpunten deel overigens.).

quote:

Maar mijn hoofdvraag blijft nog onbeantwoord:
[/quote]
- (vrij) Evangelisch Welke groepen denk je dan aan? aan de mensen die pleiten voor Opwekkingsliederen etc?
- BehoudendMoet ik dat lezen als "voorzichtig" of lezen als mensen die de ander willen behouden? Kun je dit duiden? Denk je dan aan Een in waarheid of zo?
- Vrij Conservief
????

Hoe ziet het in jouw gemeente eruit? ziet iemand hier iets herkenbaars in?

dingo

• Bekijk profiel
GKV - de 3 stromingen
« Reactie #8 Gepost op: juni 17, 2011, 09:42:59 pm »
Als je een beetje je best doet kom je op wel meer dan 3 stromingen. Dat de gkv redelijk lang eenvormig leken was ook maar schijn want onderhuids waren er altijd al verschillen maar die kwamen niet zo aan de oppervlakte. Daar zijn ongetwijfeld wel sociologische verklaringen voor maar de huidige situatie is eigenlijk normaal voor een grote groep mensen. Er is een grote middengroep (of twee) en er zit wat links en rechts van die groep(en) waarvandaan vervolgens ook de meeste mutaties plaatsvinden richting andere groepen.  Ook de relatief grote groep die zich weer "vrijgemaakt" hebben zullen dat binnen afzienbare tijd gaan ervaren of ervaren het al. Kort gezegd: leer er mee leven en kijk eens goed naar hoe de cgk de boel bij elkaar probeert te houden, daar kunnen we vast wel wat van leren.

Paul2

• Bekijk profiel
GKV - de 3 stromingen
« Reactie #9 Gepost op: juni 17, 2011, 09:48:43 pm »
Op 25 februari dit jaar stond er een aardig stukje in Trouw. Het ging over de interne gereformeerde discussie over de slang van Genesis, en de stof die deze discussie deed opwaaien in 1926. Tot in Spanje verbaasde men zich toen over dit oerhollandse fenomeen.
maar misschien zit ik er wel naast

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
GKV - de 3 stromingen
« Reactie #10 Gepost op: juni 18, 2011, 12:17:39 am »

quote:

dingo schreef op 17 juni 2011 om 21:42:
Als je een beetje je best doet kom je op wel meer dan 3 stromingen.

Ik vrees dat er 123.781 stromingen zijn (uitgaande van de peildatum 2010....)
Kom op zeg: er is NIMMER een uniforme kerk geweest. Noch in het begin (Petrus en Paulus waren het al niet eens met elkaar :) )en ook nu niet.
Volgens mij is het pluriforme van de Kerk een mooi iets.
Als we in de grond van de zaak: Eén beijden, één Tafel en één Doop het eens zijn dan denk ik: kijk eens niet naar de verschillen. Probeer eens vanuit Eenheid te denk in plaats van het denken uit verscheidenheid.

Een uniforme kerk kan volgens mij op deze aarde nimmer ontstaan.
Accepteren we dat óf blijven we allen in ons eigen hoekje zitten op onze eigen stokpaardjes?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
GKV - de 3 stromingen
« Reactie #11 Gepost op: juni 18, 2011, 11:02:50 am »

quote:

elle schreef op 17 juni 2011 om 16:14:
Zowel de meer evangelische als de meer conservatieve mensen vertrekken op den duur. De eersten naar crossroads of een gemeentestichtingsproject; de laatsten naar oa de christelijk gereformeerde kerk/NGK.

Ik vind het altijd geweldig om samen avondmaal te kunnen vieren.
Dat wat je hier zegt hoefd niet. Ons gezin is wel zo'n beetje één van de meest evangelische gezinnen in onze kerk en we voelen er ondanks dat er doorgaans in een normale viering weinig evangelisch gezongen wordt (hoe belangrijk??) er juist wel thuis. Te bedenken ook dat echte evangelische gemeentes zelfs door eigen volgelingen dikwels als "te" evangelisch ervaren wordt. De meeste gereformeerden die zich "evangelisch" laten noemen voelen zich helemaal niet zo evangelisch en worden dat liever ook niet. Evenzo hebben velen in de meer behouden of vrij conservatieve hoek (wat is het verschil?) niet zo'n behoefte aan een te behouden en conservatieve kerk, want ze willen toh ook uitgedaagd worden door mensen die er anders inzitten. In een kring van gelijkgestemden treed er ook wel een een lauw cultuur op waar mensen zich groen en geel aan gaan ergeren. Een koude kille sfeer van mensen die belijden met de mond, maar uitgedoofd raken in hun hart. Dan krijg je termen als: "de fienen, refo's en refo-vandalen. Ook termen als: die is nog gereformeerder dan de dominee."

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
GKV - de 3 stromingen
« Reactie #12 Gepost op: juni 18, 2011, 11:10:22 am »
Mijn overgrootvader stond ook bekend als gereformeerder dan de dominee. Daar ergeren anderen zich dan weer aan. Toch is het ook zo dat hij door anderen weer heel geliefd werd. Hij wist 55 jaar lang een zondagsschool in een plattelands gemeenschap te leiden, voor kinderen van drie kerken (herv, gereform. en vrij evangelisch). Hij mocht dan wel zeer gereformeerd zijn, maar het oecumene van het hart kende hij toen ook al wel. De kinderen luisterden ademloos naar hem toen hij de bijbelverhalen aan ze vertelden. Hij stond bekand als iemand die geen knollen voor citroenen verkocht. Zijn zoon (mijn opa) vond het echter allemaal te veel van het goede en vocht zich vrij. Zo ongeveer de beweging die ik bedoel. Evangelischen ergeren zich aan te evangelisch en gereformeerd ergerd zich aan te gereformeerd.
« Laatst bewerkt op: juni 18, 2011, 11:11:42 am door gaitema »

yvon777

• Bekijk profiel
GKV - de 3 stromingen
« Reactie #13 Gepost op: juni 20, 2011, 08:09:45 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 18 juni 2011 om 00:17:
[...]
Als we in de grond van de zaak: Eén beijden, één Tafel en één Doop het eens zijn dan denk ik: kijk eens niet naar de verschillen.
Alleen het geloof in Jezus Christus maakt ons 1. Niets meer en niets minder.
Niet ik ben evangelisch, ik ben gereformeerd, ik met reformatorisch enz.. Paulus leert toch hetzelfde;
Ik heb gehoord dat er verdeeldheid onder u heerst. Ik bedoel dat de een zegt; Ik ben van Paulus, een ander:Ik van Apollos, een derde: Ik van Kefas, en een vierde: Ik van Christus.
Is Christus dan verdeeld?

Zo kan geen mens zich tegenover God op iets beroemen. Door Hem bent u één met Christus Jezus, die dankzij God onze wijsheid is geworden. Door Christus worden wij rechtvaardig en heilig en door hem worden wij verlost. (1 Kor 1)

quote:

Een uniforme kerk kan volgens mij op deze aarde nimmer ontstaan.
Accepteren we dat óf blijven we allen in ons eigen hoekje zitten op onze eigen stokpaardjes?

Niet een kerk zoals die door mensen is vastgesteld nee.
Toch spreekt de Bijbel van dé Gemeente van Christus.
Die wordt niet geleidt door mensenhanden, en zij is voor het oog van de wereld niet zichtbaar.
Alleen zij die Zijn Geest hebben zullen haar zien, en delen in die - hemelse - eenheid (die de wereld niet kent)
« Laatst bewerkt op: juni 20, 2011, 08:14:30 am door yvon777 »
www.inchristus.nl , omdat er buiten Hem niets is

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
GKV - de 3 stromingen
« Reactie #14 Gepost op: juni 20, 2011, 01:26:24 pm »

quote:

yvon777 schreef op 20 juni 2011 om 08:09:
[...]
Alleen het geloof in Jezus Christus maakt ons 1. Niets meer en niets minder.
Niet ik ben evangelisch, ik ben gereformeerd, ik met reformatorisch enz.. Paulus leert toch hetzelfde;
Ik heb gehoord dat er verdeeldheid onder u heerst. Ik bedoel dat de een zegt; Ik ben van Paulus, een ander:Ik van Apollos, een derde: Ik van Kefas, en een vierde: Ik van Christus.

Zo kan geen mens zich tegenover God op iets beroemen. Door Hem bent u één met Christus Jezus, die dankzij God onze wijsheid is geworden. Door Christus worden wij rechtvaardig en heilig en door hem worden wij verlost. (1 Kor 1)

[...]
Niet een kerk zoals die door mensen is vastgesteld nee.
Toch spreekt de Bijbel van dé Gemeente van Christus.
Die wordt niet geleidt door mensenhanden, en zij is voor het oog van de wereld niet zichtbaar.
Alleen zij die Zijn Geest hebben zullen haar zien, en delen in die - hemelse - eenheid (die de wereld niet kent)

Hoi Yvon. Goed weer eens wat van je te horen...!!

Vergeef me mijn aanpassing van je bericht (als ik er nu iets van gemaakt heb dat je helemaal niet wil zeggen, vertel me dat dan! Maar ik meen uit het tweede deel van je post op te maken, dat je spreekt over "de Kerk die niet door mensenhanden wordt geleid" - en dan maakt zelfs ons geloof niet dat we 1 zijn; dan komt enkel Christus die eer toe, toch?)...

Het is niet dat ik het oneens met je ben, dat ik nu reageer... Want ik heb in het verleden vaak genoeg een soortgelijke oproep gedaan als jij nu doet (en ik zou dat zo weer opnieuw doen - bij deze...)

Maar tegelijk denk ik: "Paulus, wat bedoel je hier precies te zeggen??"

quote: Ik heb gehoord dat er verdeeldheid onder u heerst. Ik bedoel dat de een zegt; Ik ben van Paulus, een ander:Ik van Apollos, een derde: Ik van Kefas, en een vierde: Ik van Christus.

Zeg je, Paulus, in andere brieven niet iets soortgelijks als waar je de Korinthiërs op wijst ("van beticht")??
Gal 1:6 Het verbaast me dat u zich zo snel hebt afgewend van hem (Paulus dus - zie vers 8!) die u door de genade van Christus heeft geroepen en dat u zich tot een ander evangelie hebt gekeerd. 7 Er is geen ander evangelie, er zijn alleen maar mensen die u in verwarring brengen en het evangelie van Christus willen verdraaien. 8 Wanneer iemand u iets verkondigt dat in strijd is met wat ik u verkondigd heb, al was ik het zelf of een engel uit de hemel – vervloekt is hij! 9 Ik heb het al eerder gezegd en zeg het nu opnieuw: wanneer iemand u iets verkondigt dat in strijd is met wat u hebt ontvangen – vervloekt is hij!

Paulus lijkt er zich hier druk om te maken dat de Galaten niet meer zeggen "wij zijn van Paulus"...

En:
2 Kor 11:3 Alleen vrees ik dat, zoals Eva door de slang op sluwe wijze bedrogen werd, uw gedachten worden weggelokt van de oprechte en zuivere toewijding aan Christus. 4 U hebt er immers geen enkel bezwaar tegen dat iemand u een andere Jezus verkondigt dan wij hebben gedaan, of dat u een andere Geest of een ander evangelie ontvangt dan u ontvangen hebt.

Je zou deze verzen kunnen uitleggen als "Paulus spreekt uiteindelijk in de wij-vorm, en bedoelt te zeggen dat "hij" staat voor de boodschap die alle apostelen tesamen verkondigen"... Alsof er slechts één eensluidende "apostolische traditie" zou bestaan...

Maar: hoe komt het dan, dat de Korinthiërs (zoals blijkt uit de tekst die je aanhaalde) een grond hadden gevonden om de (leer van de) ene Evangelieprediker tegen (die van) de ander uit te spelen? Misschien waren het muggenzifters, zochten ze verschillen daar waar ze uiteindelijk niet waren... Maar misschien brachten de Apostelen daadwerkelijk een (in details!!) persoonlijk ingekleurde boodschap?? (Kijk eens naar Handelingen 15!!)

En in een dergelijke situatie zegt Paulus tegen de Galaten: blijf bij de boodschap zoals IK hem jullie heb gebracht... Terwijl hij WEET dat hij een keiharde aanvaring heeft gehad met - de visie van - (Jakobus en) Kefas...

Dat brengt mij uiteindelijk tot de vraag: "WAT bedoelt Paulus dan uiteindelijk met dat Evangelie waar hij voor staat"?? Dat zal dan niet per se een "tot in alle details ingekleurde leer" zijn geweest... Maar waar ligt de grens dan?? Welk gedachtengoed valt dan nog wel en wat niet meer binnen dat "Evangelie"??? Ofwel: wat is de geloofskern die "ons" (mensen van verschillende gezindten) bindt??

En tegelijk vraag ik me af: Roept Paulus ons hier niet ook tegelijk op om bij datgene te blijven wat onze "voorgangers" ons hebben meegegeven?? Waarbij we dan misschien inderdaad moeten blijven zeggen: "ik ben evangelisch, ik ben gereformeerd, ik ben reformatorisch"... (Maar wat doen we dan met onze persoonlijke moeiten als we ons niet altijd 100% kunnen vinden in de visie van die "voorgangers"?? Draait het uiteindelijk niet veel meer om de "vaste kern" van het Evangelie??)

Kortom: ik ben het 100% met je eens en tegelijk is de dagelijkse realiteit 100% ingewikkeld... Gaan we hier uitkomen in onze dagelijkse aardse "werkelijkheid"?? Of heeft Riemer gelijk als hij verzucht: "Een uniforme kerk kan volgens mij op deze aarde nimmer ontstaan"...
'De roeping van de mens is mens te zijn!'