Auteur Topic: bijbelleesverbod RK niet enige leugen vanuit reformatie?  (gelezen 14736 keer)

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
bijbelleesverbod RK niet enige leugen vanuit reformatie?
« Gepost op: juni 19, 2011, 10:19:30 pm »
de bewering dat de katholieke kerk voor de reformatie leken verbood de bijbel te lezen blijkt onterecht

http://www.trouw.nl/tr/nl...-iedereen-de-Bijbel.dhtml

Ik heb in ieder geval geleerd van huis, school en kerk uit dat het de leken wel werd verboden. De leermiddelen bevatten dus gekleurde informatie..

Beschamend, excuus dat ik deze geleerde "waarheid" hier ook heb verdedigd.

Wie weet nog meer dingen te benoemen die men de katholieke kerk (nog steeds) onterecht toedicht?
« Laatst bewerkt op: juni 19, 2011, 10:24:00 pm door grondig christelijk »

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: juni 19, 2011, 10:30:06 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 19 juni 2011 om 22:19:
de bewering dat de katholieke kerk voor de reformatie leken verbood de bijbel te lezen blijkt onterecht

http://www.trouw.nl/tr/nl...-iedereen-de-Bijbel.dhtml

Ik heb in ieder geval geleerd van huis, school en kerk uit dat het de leken wel werd verboden. De leermiddelen bevatten dus gekleurde informatie..

Beschamend, excuus dat ik deze geleerde "waarheid" hier ook heb verdedigd.

Wie weet nog meer dingen te benoemen die men de katholieke kerk (nog steeds) onterecht toedicht?
Het enige wat ik, toch redelijk oergereformeerd grootgebracht, heb geleerd is dat de bijbel niet in de volkstaal beschikbaar was.
Dat is iets anders dan verbieden toch?
Mail me maar als je wat wilt weten

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juni 19, 2011, 10:43:46 pm »
Ik weet niet wat er over het algemeen in protestantse kringen over het katholicisme geleerd wordt. En dan zal er nog erg veel variatie zijn per gezin/stroming/enz.

Ik heb in de afgelopen jaren wel gemerkt dat er onder sommigen redelijk wat vooroordelen zijn die erg variërend zijn. Ik noem het voor het gemak maar vooroordelen.

Ik ben wel content met zulke geschiedkundige onderzoeken maar wezenlijk zal het niets veranderen. Vooroordelen zijn er generaties ingeslepen en zullen niet door zo'n onderzoek worden weggenomen en over een paar jaar is dit onderzoek al lang en breed vergeten en zullen de vooroordelen gewoon weer overgebracht worden op de volgende generatie.

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juni 19, 2011, 11:32:49 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 19 juni 2011 om 22:43:
Ik weet niet wat er over het algemeen in protestantse kringen over het katholicisme geleerd wordt. En dan zal er nog erg veel variatie zijn per gezin/stroming/enz.

Ik heb in de afgelopen jaren wel gemerkt dat er onder sommigen redelijk wat vooroordelen zijn die erg variërend zijn. Ik noem het voor het gemak maar vooroordelen.

Ik ben wel content met zulke geschiedkundige onderzoeken maar wezenlijk zal het niets veranderen. Vooroordelen zijn er generaties ingeslepen en zullen niet door zo'n onderzoek worden weggenomen en over een paar jaar is dit onderzoek al lang en breed vergeten en zullen de vooroordelen gewoon weer overgebracht worden op de volgende generatie.
Het is net zoiets als "ketters" etc.
Aan beide kanten placht men te strijden tegen de ander. Heel gebruikelijk bij een kerkstrijd.
Wie van de 30+ers hier kent het boekje "De Monnik van Wittenberg" nog?
Dat was een kerstgeschenk op de gereformeerde basisschool vroeger. Historisch niet helemaal fris maar wel leuk om te lezen én passend binnen de "wij vs zij" gedachte.
Mail me maar als je wat wilt weten

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: juni 20, 2011, 12:58:25 am »
Er is verschil tussen wat er allemaal gebeurde in het verleden en wat wij ervan kunnen reconstrueren.
Er is verschil tussen wat er in het ene bisdom gebeurde en wat er in het andere gebeurde.
Er is verschil tussen een officieel verbod en een praktisch verbod.
Er is verschil tussen verbieden en bemoeilijken.

Als we dus in de geschiedschrijving dat het niet officieel verboden was toentertijd de bijbel te lezen, weten nog steeds precies wat er aan de hand was.
Wat wel duidelijk schijnt te zijn is dat (a) er wel degelijk groot onderscheid gemaakt werd tussen geestelijken en leken, (b) de Reformatoren hard werkten aan het beschikbaar maken van de bijbel voor "leken", en dat (c) hun activiteiten voldoende bedreigend werden geacht voor boekverbrandingen en erger.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: juni 20, 2011, 07:11:28 am »

quote:

Thorgrem schreef op 19 juni 2011 om 22:43:
Excuus. In bovenstaande stuk had ik het over een paar jaar, gezien de reactie van Qohelet heb ik me vergist en had ik er beter een paar dagen van kunnen maken.

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: juni 20, 2011, 08:43:49 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 19 juni 2011 om 22:30:
[...]
Het enige wat ik, toch redelijk oergereformeerd grootgebracht, heb geleerd is dat de bijbel niet in de volkstaal beschikbaar was.
Dat is iets anders dan verbieden toch?
wellicht dat ik dan in een andere GKV-omgeving groot ben gebracht dan jij??

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: juni 20, 2011, 09:32:39 am »

quote:

Thorgrem schreef op 20 juni 2011 om 07:11:
[...]

Excuus. In bovenstaande stuk had ik het over een paar jaar, gezien de reactie van Qohelet heb ik me vergist en had ik er beter een paar dagen van kunnen maken.
Als je wat je leest niet zelfstandig mag interpreteren dan hoef je het niet eens te lezen. De RKK verkettert een ieder die voor zichzelf denkt en zaken in de schrift ontdekt die afwijken van jullie leer. Kortom, het is geen vooroordeel maar actuele realiteit dat elke vorm van kritiek wordt afgedaan als papenhaat. Wat je overhoudt is blind vertrouwen en het risico dat je in de put valt.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: juni 20, 2011, 09:36:26 am »
Overigens heb ik geen moeite met papen, maar wel met mensen die vragen bestrijden met nietszeggende dooddoeners waarmee ze hun opponent uitsluitend zwart pogen te maken.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: juni 20, 2011, 10:15:15 am »
.
« Laatst bewerkt op: juni 20, 2011, 10:16:54 am door Hendrik-NG »
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: juni 20, 2011, 10:22:42 am »
Beste Hendrik, je hebt een punt gemaakt! ;)

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: juni 20, 2011, 10:31:57 am »
Thorgrem, wat was er dan wél echt aan de hand, naar jouw weten?
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: juni 20, 2011, 10:35:25 am »
Ik herinner me van mijn katholieke buren (meervoud) dat zelf bijbellezen niet gebruikelijk was omdat je als leek niet in staat geacht werd het gelezene goed te begrijpen/uit te leggen.
Wat ik mij van school herinner was dat er verteld werd dat zonder de boekdrukkunst, de reformatie in deze vorm er niet geweest was om de simpele reden dat een handgeschreven bijbel te duur was om door Jan en alleman, ook de wat beter bij kas zittende middenstand, gekocht te worden. Daarnaast was het aantal mensen dat kon lezen laat staan Latijn kon lezen ook weer niet zo groot. De groep die het in de volkstaal konden lezen was al een stuk groter. En als laatste puntje de Vulgaat is eeuwenlang de enige officieel erkende bijbelversie geweest, argumenteren vanuit een volkstaalversie maakte daarom weinig indruk.
Nu moet ik zeggen dat mijn schoolmeester zeker voor gkv-begrippen erg genuanceerd was over de hele reformatie in de zin dat die niet alleen zegen gebracht heeft.

Oogje

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: juni 20, 2011, 10:37:51 am »
Probleem bij geschiedschrijving is dat de geschiedenis altijd zoveel nuances kent, dat iedereen er zijn eigen gelijk uit kan halen en daardoor de geschiedenis heel eenvoudig kan misbruiken voor propagandadoeleinden. Zo zullen er aan katholieke zijde vast ook wel vooroordelen en generaliseringen over de reformatie gaande zijn. Ik ben op katholieke fora geweest waar men alles wat niet-katholiek en vrijzinnig was meteen tot het protestantisme rekende. Zelf ben ik protestants geweest en herkende me veelal niet in de schetsen daar.

Dus ja, er zijn veel nuanceringen te maken over de katholieke Kerk. Zo is het boek De Heksenhamer nooit door de Kerk goedgekeurd, vonden de heksenvervolgingen pas ná de Middeleeuwen plaats, toen de Kerk haar macht zag afbrokkelen, en waren ze ook niet zó massaal als men weleens doet voorkomen, vormden de Middeleeuwen juist een hoogtepunt in de Europese kunst, cultuur, onderwijs en wetenschap, was de Inquisitie juist bedoeld om iedere verdachte een eerlijk proces te geven, was en is de Mis niet bedoeld als herhaling van Jezus' Offer, wordt Maria niet aanbeden, waren de kruistochten vaak met goede intenties opgedragen, was en is de handel in aflaten simonie en dus niet normaal, waren en zijn de banvloeken van Trente niet tegen protestanten gericht, had de Kerk sowieso al willen hervormen, maar noopte Luther tot snellere en hardere aktie, was de Kerk zoals iedereen in WO II: hier weer goed, daar weer niet goed en leert ook de katholieke Kerk dat we afhankelijk van Gods genade en liefde zijn. Ze is alleen niet calvinistisch daarin, dat is alles.

Zo zijn er ook nuanceringen over de protestantse geschiedschrijving te maken. Zo bleef ook onder het protestantse deel der natie het katholieke doen en denken (zoals het knielen en het slaan van kruisjes) nog heel lang praktijkgoed, nog weleens tot ergernis van dominees, geloofde het volk ook maar gewoon wat hun heer geloofde en ook lang niet altijd vrijwillig, waren Luthers 95 stellingen nog altijd zeer katholiek en viel hij pas later de katholieke Leer af, was het spijkeren van dispuutstellingen aan een openbare deur een heel normaal gebruik onder wetenschappers, kwam er ook nogal veel politiek kijken bij het wel of niet afvallen van de katholieke Kerk of bij de zoveelste scheuring binnen het protestantisme, schijnt het aantal protestantse martelaren ook nogal mee te vallen, had de reformatie ook maar geluk dat vlak vóór haar de boekdrukkunst werd uitgevonden en blijkt de bijbelkennis en of het bijbellezen ook vandaag de dag helaas nog weleens tegen te vallen onder protestanten.

Veel nuances dus, die vaak echter ondergeschoven of genegeerd worden omwille van propaganda voor een religieus of politiek doel. Zowel binnen de reformatie als binnen het katholicisme hebben mensen veel goede, maar ook veel kwade dingen gedaan. Veel goede initiatieven werden besmeurd door zondige neigingen en veel goede mensen werden verdachtgemaakt, omdat ze niet precies zus en zo geloofden. Uiteindelijk gaat het erom: wat weten wij over Christus, wat moeten wij van Hem geloven? Dan zal al snel blijken dat het verhaal van de zonde al in het Evangelie besloten ligt, maar ook dat God zijn Kerk niet loslaat en haar nooit zal laten dwalen. Hoe zondig er binnen in haar gehandeld mag worden. Een belofte die we gelukkig niet hoeven te nuanceren.

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: juni 20, 2011, 10:58:31 am »

quote:

Piebe schreef op 20 juni 2011 om 10:22:
Beste Hendrik, je hebt een punt gemaakt! ;)
Het beste punt dat ik bij nader inzien kon maken...
'De roeping van de mens is mens te zijn!'