Auteur Topic: bijbelleesverbod RK niet enige leugen vanuit reformatie?  (gelezen 14520 keer)

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
bijbelleesverbod RK niet enige leugen vanuit reformatie?
« Reactie #30 Gepost op: juni 21, 2011, 12:17:58 am »

quote:

Thorgrem schreef op 21 juni 2011 om 00:14:
[...]

Daar heb je helemaal gelijk in.
offtopic:Nu nog de loopgraven dempen en je hebt er in Piebe een kennis bij :)
Mail me maar als je wat wilt weten

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: juni 21, 2011, 07:02:45 am »

quote:

grondig christelijk schreef op 19 juni 2011 om 22:19:
Beschamend, excuus dat ik deze geleerde "waarheid" hier ook heb verdedigd.

Wie weet nog meer dingen te benoemen die men de katholieke kerk (nog steeds) onterecht toedicht?
Misschien dat er een terugkeer mogelijk is naar mijn eerdere citaat / vraag?

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: juni 21, 2011, 10:35:59 am »
@Grondig: St.Ignatius heeft een opsomminkje gegeven:

quote:

St. Ignatius schreef op 20 juni 2011 om 11:14:
Het varieert van 'katholieken aanbidden beelden' tot 'katholieken hebben miljoenen mensen vermoord in de middeleeuwen'.
Mogelijk dat hij meer kan aandragen.
« Laatst bewerkt op: juni 21, 2011, 10:37:27 am door Riemer Lap »

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: juni 21, 2011, 12:13:05 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 21 juni 2011 om 00:03:
offtopic:Piebe en Thorgem mogen wel wat aan reflectie gaan doen.
Zelfreflectie dan natuurlijk.

Mijn voorstel: stop met de loopgravenoorlog, kom onder je tegel vandaan en wees respectvol.
Er zijn iets teveel brandstapels geweest@gkv....

Het is al veel langer bekend dat de informatie en voorlichting rondom de reformatie gekleurd is en was. Geen nieuws onder de zon, zelfs Schilder wist dat meen ik (?).
Dus: accepteer het verleden zoals het nu gekend wordt, geef je katholieke virtuele buur een knuffel en "get a life!!!".
Daar ben ik helemaal voor, laten we de virtuele strijdbijl begraven Thorgrem en het goede voorbeeld geven, akkoord? :)
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: juni 21, 2011, 01:51:14 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 20 juni 2011 om 14:17:
[...]

Zoals (kleine maar) bemoedigende "successen" bij het ontstaan van de "kleine oecomene" (samenwerking tussen GKV, CGK en NGK) laten zien bekijken sommige reformatorische christenen de wereld vooral vanuit de plaatselijke ecclesia - uiteraard wel als onderdeel van een groter geheel... Maar zeker een NGK zal niet zo snel aan de deur van "Rome" kloppen, en ik verwacht niet dat "Rome" zo snel bij mijn plaatselijke NGK-gemeente voor de deur zal staan... Heeft het Tweede Vaticaans Concilie ook nog iets "gezegd" over het ontwikkelen van plaatselijke samenwerking - tussen parochies en andere gemeenten waarin men "stralen van waarheid" ontdekt??

Ofwel: wat zegt Vaticanum II over "de Kerk van Christus die te Rotterdam-Overschie is"??

De 'successen' van 'Rome' liggen zowel op locaal als op globaal niveau. Locaal zie ik erg veel samenwerking met andere christenen, zowel gebedsdiensten als op diaconaal gebied. Met name voedselbanken werken we samen met de pkn en anderen. Globaal zie ik het succes vooral bijv in de verdragen met de Lutheranen en steeds verdere toenadering met de oosters-orthodoxen en de anglicanen. En wederom de uitnodiging aan alle religies ter wereld om tot een dialogg te komen in Assissi. De eerste keer was onder JPII, maar nu dus voor de tweede keer ditmaal olv B16. Het Vaticaan heeft tijdens het Tweede Vaticaans Concilie de hand uitgestoken naar de Wereldraad van Kerken, dus eigenlijk ale protestanten zo'n beetje. Maar ook keer op keer naar de diverse oosters-orthodoxen en de anglicanen. Dus in die zin heeft 'Rome' weldegelijk bij 'jullie' aangeklopt, maar vind nogal eens een gesloten deur...

Je laatste vraag is vanuit mijn optiek lastig te duiden. De Kerk van Christus in Rotterdam-Overschie is de katholieke Heilige Nicolaasparochie aldaar. Maar ik vermoed dat jij eronder verstaat je eigen NGK gemeente? ;)
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: juni 21, 2011, 02:26:13 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 21 juni 2011 om 13:51:
[...]
Je laatste vraag is vanuit mijn optiek lastig te duiden. De Kerk van Christus in Rotterdam-Overschie is de katholieke Heilige Nicolaasparochie aldaar. Maar ik vermoed dat jij eronder verstaat je eigen NGK gemeente? ;)
Nou.... DAT zou je toch intussen wel beter moeten weten?!!  ;)

De Kerk van Christus in Rotterdam-Overschie wordt "m.i." gevormd door diegenen uit de NGK, RK, PKN (de gemeente in de Grote Kerk - ontstaan na de "PKN-samenvoeging" van de NHK gemeente van die kerk + de gereformeerde Maranathakerk) en andere groeperingen die door de Heer in zijn Kerk worden verzameld...

Wat ik me afvroeg was wat Vaticum II over dat specifieke onderdeel van de Kerk van Christus heeft geleerd (die Kerk in Overschie): over het "hoe op plaatselijk niveau vorm gegeven kan worden aan dit "ideaal", ook als de bestaande kerkstructuren niet direct matchen" (waarbij de RK (of PKN) duidelijk meer top-down georganiseerd is dan een NGK)...

Ofwel: moet onze "Landelijke Vergadering" een commissie in gaan stellen en een afvaardiging gaan sturen naar "Rome" (wordt onze plaatselijke samenwerking daar beter van en vinden wij, christenen, elkaar zo beter op plaatselijk niveau)? Of is een Nicolaasparochie "vrij" om plaatselijk eigen samenwerkingsverbanden op poten te zetten??? (En hoe schat je de ontwikkelingen binnen je eigen kerkverband in op dit gebied??)
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

St. Ignatius

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: juni 21, 2011, 03:46:49 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 21 juni 2011 om 14:26:
[...]

Nou.... DAT zou je toch intussen wel beter moeten weten?!!  ;)

De Kerk van Christus in Rotterdam-Overschie wordt "m.i." gevormd door diegenen uit de NGK, RK, PKN (de gemeente in de Grote Kerk - ontstaan na de "PKN-samenvoeging" van de NHK gemeente van die kerk + de gereformeerde Maranathakerk) en andere groeperingen die door de Heer in zijn Kerk worden verzameld...

Haha ja ik weet wat je bedoelde, was een beetje flauw van mij. Je 'stralen van waarheid' opmerking was voor mij al duidelijk genoeg. ;)

quote:

Wat ik me afvroeg was wat Vaticum II over dat specifieke onderdeel van de Kerk van Christus heeft geleerd (die Kerk in Overschie): over het "hoe op plaatselijk niveau vorm gegeven kan worden aan dit "ideaal", ook als de bestaande kerkstructuren niet direct matchen" (waarbij de RK (of PKN) duidelijk meer top-down georganiseerd is dan een NGK)...

Het 'probleem' is dat de Katholieke Kerk de 'afgescheiden broeders' wel als onderdeel van de Kerk in de zin van Mystiek Lichaam ziet, maar niet onderdeel van de Kerk als institutioneel orgaan. Daarom worden protestanten ook aangeduid met 'kerkelijke gemeenschappen' omdat er nu eenmaal een aantal essentiele elementen ontbreken: apostolische successie, geldige eucharistie etc. Het decreet Unitatis Redintegratio van Vaticanum II gaat specifiek over oecumene met de afgescheidenen en daarin wordt vooral gezamenlijk gebed en gezamelijk sociaal handelen op locaal niveau aanbevolen. Gezamenlijk vieren, in de zin van intercommunice, is dus absoluut niet toegestaan en ik vind dat op zich ook wel logisch, gezien het verschillend verstaan van sacramenten.

quote:

Ofwel: moet onze "Landelijke Vergadering" een commissie in gaan stellen en een afvaardiging gaan sturen naar "Rome" (wordt onze plaatselijke samenwerking daar beter van en vinden wij, christenen, elkaar zo beter op plaatselijk niveau)? Of is een Nicolaasparochie "vrij" om plaatselijk eigen samenwerkingsverbanden op poten te zetten??? (En hoe schat je de ontwikkelingen binnen je eigen kerkverband in op dit gebied??)
Of jullie 'er beter van worden' weet ik niet. Is God ermee gediend is dan van meer belang en God is wel gediend van gezamenlijk gebed en gezamenlijke diaconie. Dat zie ik dus ook terug in mijn eigen parochie. De parochie is vrij om dat te organiseren, of om dat te weigeren. Ook lezingen etc worden gezamenlijk georganiseerd. Maar een parochie is niet vrij om met niet-katholieken ter communie te gaan, en terecht. Daar hoeft jouw gemeente niet voor naar Rome, (alhoewel zo'n uitje ook mooi meegenomen is) dat kan zij gewoon aan de plaatselijke pastoor vragen. Als die ergens twijfels over heeft informeert hij vanzelf wel bij zijn bisschop of de Nederlandse Bisschopenconferentie. Het zit dus minder gecompliceerd in elkaar dan het lijkt.  :-)

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: juni 21, 2011, 04:18:13 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 21 juni 2011 om 15:46:
[...]
Het 'probleem' is dat de Katholieke Kerk de 'afgescheiden broeders' wel als onderdeel van de Kerk in de zin van Mystiek Lichaam ziet, maar niet onderdeel van de Kerk als institutioneel orgaan. Daarom worden protestanten ook aangeduid met 'kerkelijke gemeenschappen' omdat er nu eenmaal een aantal essentiele elementen ontbreken: apostolische successie, geldige eucharistie etc. Het decreet Unitatis Redintegratio van Vaticanum II gaat specifiek over oecumene met de afgescheidenen en daarin wordt vooral gezamenlijk gebed en gezamelijk sociaal handelen op locaal niveau aanbevolen. Gezamenlijk vieren, in de zin van intercommunice, is dus absoluut niet toegestaan en ik vind dat op zich ook wel logisch, gezien het verschillend verstaan van sacramenten.
Maar: als de Katholieke Kerk de 'afgescheiden broeders' wel als onderdeel van de Kerk in de zin van Mystiek Lichaam ziet, dan ontstaat er m.i. juist een probleem als men het brood niet samen breekt...!!

Immers: dat "Mystiek Lichaam" is niets anders dan het Lichaam van Christus. En een broeder of zuster die "mede-ledemaat" is van dat Lichaam hoort er gewoon bij... "De hand kan niet zeggen tegen de voet..."

Het "te breken brood waarover wij het dankgebed uitspreken" is het Lichaam van Christus, maar zo is ook de Gemeente dat...

Het "Omdat het één brood is zijn wij, hoewel met velen, één lichaam, want wij hebben allen deel aan dat ene brood" van 1 Korintiërs 10,17 laat Paulus m.i. niet voor niets in één brief samen opgaan met een "1 Kor 11:28 Laat daarom iedereen zichzelf eerst toetsen voordat hij van het brood eet en uit de beker drinkt, 29 want wie eet en drinkt maar niet beseft dat het om het lichaam van de Heer gaat, roept zijn veroordeling af over zichzelf"...

Wie in de RKK eet en drinkt en niet beseft dat ook in b.v. een NGK het "brood van Christus gebroken is" zou wel eens op "onwaardige wijze" kunnen eten en drinken... En vice versa, uiteraard!!!

En die instituten dan?? Ook hier is de beeldspraak van Paulus nuttig als deze spreekt over meerdere (institutionele) organen binnen hetzelfde Lichaam:

1 Korintiërs 12,12
  Een lichaam is een eenheid die uit vele delen bestaat; ondanks hun veelheid vormen al die delen samen één lichaam. Zo is het ook met het lichaam van Christus.

Wie zegt dat we één orgaan zouden moeten vormen om toch één Lichaam te zijn??? Als wij allen deel hebben aan dat ene brood (en dat Brood is Christus)...

NB: in de goede tijden dat er zich in mijn Rotterdamse woonwijk nog een PKN- en een RK-kerk bevonden (de laatste kerk (het gebouw althans) is helaas "onttrokken aan de eredienst") en ik eens het genoegen had om een gezamenlijke dienst bij te wonen, werd me ook de communie aangeboden... Het enige wat me destijds tegenhield was de wetenschap dat de paus e.e.a. niet had toegestaan... Ik met het aannemen van brood en wijn de "dienaar des woords" dus ongehoorzaam zou hebben gemaakt aan zijn eigen superieuren... Maar hoe meer ik er over nadenk, hoe meer me daarbij het gemis duidelijk wordt... Vergeef me de woordspeling...

En wat betreft die "apostolische successie"... Niemand eist ook dat een pastoor voor zou moeten gaan in een NGK-gemeente (deze "preekvoorziener" zou het niet in zijn hoofd halen om er een te vragen om bij ons in de kerk voor te gaan!!) of dat onze predikant bij jullie het dankgebed zou moeten uitspreken over brood en wijn... Elke herder is aangesteld binnen zijn eigen gemeente... In een eigen "apostolische successie", als het ware... Die van "Reformatorisch Overschie" is in die Grote Kerk prima terug te volgen in de tijd (zie de borden aan de wand, zou ik zeggen)... (En de Gereformeerde breuklijnen zijn, "helaas", ook nog wel na te speuren... Ik weet dus waar de NGK vandaan komt: Via de 12 van de Ene...)
« Laatst bewerkt op: juni 21, 2011, 04:43:51 pm door Hendrik-NG »
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

St. Ignatius

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: juni 21, 2011, 04:53:57 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 21 juni 2011 om 10:35:
@Grondig: St.Ignatius heeft een opsomminkje gegeven:
[...]
 Mogelijk dat hij meer kan aandragen.
Umm ja, maar dat zijn er zoveel... die twee die ik al genoemd had dus bijv. Maar ook 'de paus is onfeilbaar' is er zo eentje, 'katholieken mogen de bijbel niet lezen', 'Maria wordt aanbeden', 'katholieken mogen niet zelf denken en zijn tegen vooruitgang en wetenschap', 'katholieken moeten hun redding verdienen of werken ervoor doen' 'katholieken hebben boeken toegevoegd aan de bijbel' etc etc... Dit zijn wel de meest domme, maar er zijn en nog wel meer die niks met de werkelijkheid te maken hebben... O ja, de BeePee variant kom je ook nog regelmatig tegen: 'Constantijn heeft de Kerk/ het Christendom gesticht'... blijft ook altijd hilarisch...  |:(

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: juni 21, 2011, 05:03:26 pm »
Of deze 'katholieken zijn net joden' alhoewel je die niet zo vaak meer hoort. Wat ik wel jammer vind is dat katholieken zich nogal snel persoonlijk voelen aangevallen zodra je kritiek op hun kerk uit.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: juni 21, 2011, 05:04:13 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 21 juni 2011 om 16:53:
[...]

Umm ja, maar dat zijn er zoveel... die twee die ik al genoemd had dus bijv. Maar ook 'de paus is onfeilbaar' is er zo eentje, 'katholieken mogen de bijbel niet lezen', 'Maria wordt aanbeden', 'katholieken mogen niet zelf denken en zijn tegen vooruitgang en wetenschap', 'katholieken moeten hun redding verdienen of werken ervoor doen' 'katholieken hebben boeken toegevoegd aan de bijbel' etc etc... Dit zijn wel de meest domme, maar er zijn en nog wel meer die niks met de werkelijkheid te maken hebben... O ja, de BeePee variant kom je ook nog regelmatig tegen: 'Constantijn heeft de Kerk/ het Christendom gesticht'... blijft ook altijd hilarisch...  |:(

als topicstarter zou ik het erg fijn vinden als onderwerpen waarover mogelijk verkeerde aannames zijn ontstaan eens in alle rust nader worden toegelicht door de katholieken hier, dat betekent dus in eerst aanleg een luisterende houding van "ons", degene die inderdaad zijn opgevoed met een bepaald beeld en ik vraag een beetje geduld van de uitleggers / toelichters. Ja, ik weet het is al eens eerder aan de orde gekomen als het om sommige onderwerpen gaat. Toch strand dat altijd altijd in iets wat hier ook al weer gauw kwam bovendrijven.

Kunnen we eens starten met drie onderwerpen.

1.
Hoe zit dat met de aflaten, ik meen (maar ik kan me vergissen) dat déze paus nog eens iets deed op dat gebied, wat was een aflaat, wat is de betekenis van een aflaat en is aflaat in deze tijd en waarop is dit gebaseerd (bijbel/traditie/dogma).

http://pausbenedictusxvi....ausbenedictusxvi/aflaten/

2. het doen van goede werken om het heil te kunnen verdienen. wat betekent goede werken in de ogen van onze katholieke broeders en wat juist niet.

3. hoofdzonden en doodzonden. Van waaruit dit onderscheidt, wat is de grondslag van deze leer en als zodanig en op welke wijze en wanneer bepaald.

zoals je ziet hebben deze items een gezamenlijk raakvlak, namelijk de zonde en hoe met dit onderwerp om te gaan...

ik luister (hopenlijk allemaal)
« Laatst bewerkt op: juni 21, 2011, 05:28:55 pm door grondig christelijk »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: juni 22, 2011, 12:08:29 am »

quote:

Ik stel voor dat jij als TS eerst maar eens je eigen vooroordelen gaat staven met onderbouwing.
Dus: kun je wat uitgebreiden ingaan op wat je schrijft en wat je zelf denkt?
(Nadrukkelijk: zélf!)

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: juni 22, 2011, 07:19:46 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 22 juni 2011 om 00:08:
[...]

Ik stel voor dat jij als TS eerst maar eens je eigen vooroordelen gaat staven met onderbouwing.
Dus: kun je wat uitgebreiden ingaan op wat je schrijft en wat je zelf denkt?
(Nadrukkelijk: zélf!)
zal aan mij liggen maar ik vind dit een aparte reactie, maar misschien komt-e wel verkeerd over bij me...

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: juni 22, 2011, 08:41:05 am »

quote:

grondig christelijk schreef op 22 juni 2011 om 07:19:
[...]

zal aan mij liggen maar ik vind dit een aparte reactie, maar misschien komt-e wel verkeerd over bij me...

Ik denk dat je het verkeerd opvat.
Welke vooroordelen heb / had jij en waar waren die op gestoeld?

St. Ignatius

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: juni 22, 2011, 03:16:42 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 21 juni 2011 om 16:18:
[...]

Maar: als de Katholieke Kerk de 'afgescheiden broeders' wel als onderdeel van de Kerk in de zin van Mystiek Lichaam ziet, dan ontstaat er m.i. juist een probleem als men het brood niet samen breekt...!!

Ehh, nee…  mja, jouws inziens wellicht maar vanuit mijn optiek niet. Laten we eens kijken….

quote:

Immers: dat "Mystiek Lichaam" is niets anders dan het Lichaam van Christus. En een broeder of zuster die "mede-ledemaat" is van dat Lichaam hoort er gewoon bij... "De hand kan niet zeggen tegen de voet..."

Aha, ik heb al een vermoeden waar het mis gaat… ‘is niets anders dan’? Umm HUH? Volgens mij hanteer jij een totaal andere definitie van Mystiek Lichaam en Lichaam van Christus dan een katholiek. Njah, eigenlijk weet ik dat nu al wel zeker, sowieso de zielen in het vagevuur tellen bij jullie niet mee… maar wellicht kun je beter eerst uitleggen wat jij onder deze termen verstaat?

quote:

Het "te breken brood waarover wij het dankgebed uitspreken" is het Lichaam van Christus, maar zo is ook de Gemeente dat...

Zo ver ik weet vind er bij jullie geen transsubtantiatie plaats en is het dus niet het Lichaam van Christus (Brood)  en zijn jullie dus niet fysiek verbonden met het Lichaam (de Kerk), maar is het bij jullie uitsluitend ‘iets geestelijks’. Maar wellicht interpreteer ik dat verkeerd…

quote:

Het "Omdat het één brood is zijn wij, hoewel met velen, één lichaam, want wij hebben allen deel aan dat ene brood" van 1 Korintiërs 10,17 laat Paulus m.i. niet voor niets in één brief samen opgaan met een "1 Kor 11:28 Laat daarom iedereen zichzelf eerst toetsen voordat hij van het brood eet en uit de beker drinkt, 29 want wie eet en drinkt maar niet beseft dat het om het lichaam van de Heer gaat, roept zijn veroordeling af over zichzelf"...
Dat is het hem nou juist! …omdat het één brood is,…is het één Lichaam en jullie hebben geen deel aan dat ene brood want dat is 5 eeuwen terug afgewezen. Verder hebben jullie geen gewijde priesters in apostolische lijn en daardoor ook een ongeldige eucharistie en hebben jullie ook niet één ongedeeld Lichaam.  Er zijn natuurlijk wel christelijke elementen te vinden in jullie gemeenten, maar een aantal essentiële elementen ontbreken gewoon.

quote:

Wie in de RKK eet en drinkt en niet beseft dat ook in b.v. een NGK het "brood van Christus gebroken is" zou wel eens op "onwaardige wijze" kunnen eten en drinken... En vice versa, uiteraard!!!
Wie in de RKK eet en drinkt moet rein van hart zijn, zijn schulden hebben beleden en zijn broeders hebben vergeven. Dat mensen zich ooit hebben afgescheiden en hun eigen, onvolkomen, versie van ‘brood van Christus’ hanteren is degenen die heden ten dage communiceren in de RKK niet kwalijk te nemen. Daarmee communiceren zij in de RKK niet op onwaardige wijze, zij hebben zich immers niet van de volheid van Christus leer afgekeerd?

quote:

En die instituten dan?? Ook hier is de beeldspraak van Paulus nuttig als deze spreekt over meerdere (institutionele) organen binnen hetzelfde Lichaam:

1 Korintiërs 12,12
  Een lichaam is een eenheid die uit vele delen bestaat; ondanks hun veelheid vormen al die delen samen één lichaam. Zo is het ook met het lichaam van Christus.

Wie zegt dat we één orgaan zouden moeten vormen om toch één Lichaam te zijn??? Als wij allen deel hebben aan dat ene brood (en dat Brood is Christus)...

Zij die deel hebben aan dat ene brood zoals hierboven omschreven en uit verschillende instituten komen: seminaries, bisschoppencolleges, benedictijnen, dominicanen etc etc vormen allemaal inderdaad één Lichaam omdat zij van dat ene brood eten, nl Christus zelf.

quote:

NB: in de goede tijden dat er zich in mijn Rotterdamse woonwijk nog een PKN- en een RK-kerk bevonden (de laatste kerk (het gebouw althans) is helaas "onttrokken aan de eredienst") en ik eens het genoegen had om een gezamenlijke dienst bij te wonen, werd me ook de communie aangeboden... Het enige wat me destijds tegenhield was de wetenschap dat de paus e.e.a. niet had toegestaan... Ik met het aannemen van brood en wijn de "dienaar des woords" dus ongehoorzaam zou hebben gemaakt aan zijn eigen superieuren... Maar hoe meer ik er over nadenk, hoe meer me daarbij het gemis duidelijk wordt... Vergeef me de woordspeling...

Het enige wat me nog van die wijk bijstaat zijn de rijlessen die ik daar heb gehad. Volgens mij is het nog steeds geliefd terrein bij rijscholen.  :+  

Maar goed, het is inderdaad verstandig niet ter communie te gaan als niet-katholiek. Ik zou dat bij jullie ook niet doen. Niet alleen uit respect, maar ook om mijn eigen geloof geen geweld aan te doen. Die priester is duidelijk dwalend geweest en had waarschijnlijk op het matje moeten verschijnen bij de bisschop. Maar ik voel het ook als gemis dat een deel van het christendom niet volledig, deel uitmaakt van het Lichaam van Christus.

quote:

En wat betreft die "apostolische successie"... Niemand eist ook dat een pastoor voor zou moeten gaan in een NGK-gemeente (deze "preekvoorziener" zou het niet in zijn hoofd halen om er een te vragen om bij ons in de kerk voor te gaan!!) of dat onze predikant bij jullie het dankgebed zou moeten uitspreken over brood en wijn... Elke herder is aangesteld binnen zijn eigen gemeente... In een eigen "apostolische successie", als het ware... Die van "Reformatorisch Overschie" is in die Grote Kerk prima terug te volgen in de tijd (zie de borden aan de wand, zou ik zeggen)... (En de Gereformeerde breuklijnen zijn, "helaas", ook nog wel na te speuren... Ik weet dus waar de NGK vandaan komt: Via de 12 van de Ene...)
Umm, je gedachtengang kan ik hier even niet volgen… apostolische successie is noodzakelijk om tot een geldige eucharistie te komen. Een preek kan ook door een niet-gewijde pastoraal werker worden uitgesproken in bijv een woord-en communiedienst. Dus ik zie de parallel niet die je probeert te leggen, wellicht kan je dat nog toelichten?