quote:
Dat kan ik me voorstellen, maar hoe serieus denk je dat ik mij voel genomen als je stelt dat mijn bronnen (in dit geval Paulus) iets anders zeggen?
quote:
Ik denk dat het heel gezond is om datgene wat "gereformeerde leer" heet of lijkt te heten evengoed OOK aan "kritisch onderzoek" te (blijven) onderwerpen... Geen grotere "dood in de kerkelijke pot" dan een "formeel vastleggen van de leer en deze vervolgens van discussie uit te sluiten, maar wel boven of naast de Schrift stellen"...!!!
Daar zijn we het gelukkig
wel over eens.

quote:
Dus naast een stellige stelling "A" probeer ik altijd (min of meer stellig) een stelling "B" te plaatsen (en zo mogelijk ook nog een C, D en/of E), waarmee ik het zelf niet eens altijd eens hoef te zijn... (Het is voor mij ook meteen een methode om de eigen leer eens nader onder de loep te nemen - en meestal kom ik dan toch ook weer bij die leer uit - een uitzondering lijkt de predestinatieleer te zijn, maar: wie weet??)...
In dit geval is het heel eenvoudig, er staat 'Jakob heb ik liefgehad en Ezau heb ik gehaat' (Mal 1,2; Rom 9,13) hetgeen Paulus in zijn negende hoofdstuk aan de Romeinen als volgt illustreert:
11 Want toen de kinderen nog niet geboren waren, noch iets goeds of kwaads gedaan hadden, opdat het voornemen Gods, dat naar de verkiezing is, vast bleef, niet uit de werken, maar uit de Roepende;
'...Hij zegt tot Mozes: Ik zal Mij ontfermen, over wie Ik Mij ontferm, en zal barmhartig zijn, die Ik barmhartig ben.' (Rom 9,15)
Het stond van tevoren al vast dus dat God van Jakob zou houden en niet van Ezau, dat is het bewijs dat de predestinatieleer absoluut bijbels is. Wat je naar mijn idee
wel zou kunnen bevragen is of dit ook geldt voor alle mensen van alle tijden, of specifiek betrekking had op de geschiedenis van Israel tot de val van de laatste fysieke tempel. Doch dat het bijbels is staat vast en ik zou niet een reden kunnen bedenken waarom je dat niet wilt geloven.
quote:
(wat ik in de discussies met jou steeds merk is, dat hoe stelliger je een bepaalde kwestie brengt (en dat is soms best behoorlijk stellig), hoe meer ik de neiging krijg om daar wat stelligs naast te zetten... Zie nu ook weer deze lopende discussie....)
Dan bereik ik jammerlijk genoeg precies het tegendeel van wat ik beoog, namelijk een sparringpartner vinden die net als ik de waarheid zoekt waarbij de discussie uitsluitend als middel fungeert. Laten we wel wezen, de discussie is een formidabel middel om te leren, ik heb nog nooit zoveel geleerd als vanaf het moment dat ik het gesprek aanging over de Bijbel en vraagtekens zette bij de vermeende zekerheden.
quote:
En wat betreft de bijbelse beeldspraak van pot en pottebakker? Psalm 1 leert dat de rechtvaardige vrucht zal dragen als een boom... Een mens is geen pot en ook geen boom... Beeldspraak is niet bedoeld om letterlijk te nemen, maar zal gebruikt zijn om een boodschap over te brengen... En juist de beeldspraak dwingt je om te denken, te denken en nog eens te bedenken WAT er nu zo mee bedoeld zou kunnen zijn... En DAAROM hou ik zo van gelijkenissen!!!! Het zijn geen platte boodschappen.... Er zitten meestal meedere dimensies aan vast...
Een mens is geen boom en ook geen pot nee, dat zullen Jesaja en Paulus ook niet bedoeld hebben.
quote:
In Rom 9 b.v. de dimensie van een pottebakker die misbaksels verdraagt... Dat is een rare pottebakker!!! Want een normale pottebakker laat de misbaksels niet op de stellingen staan... Daarop komt de koopwaar... De nuttige voorwerpen...
Bedoel je dat God als 'pottenbakker' niet deugt?

Volgens mij kun je beter een modernere vertaling zoals de NBV of de HSV raadplegen, want nadat ik Romeinen 9 nogmaals heb gelezen om me te vergewissen, kan ik niet anders dan concluderen dat je er jammerlijk naast zit. En het bevreemdt me zeer, daar het voor mij zo helder is dat Romeinen 9 verhaalt over de uitverkiezing.
'En omdat hij zijn overweldigende majesteit wil tonen, heeft hij degenen die het voorwerp zijn van zijn barmhartigheid
ertoe voorbestemd om in zijn majesteit te delen.' (Rom 9,13)
'En Jesaja roept over Israël uit: ‘Al zou het volk van Israël zo talrijk zijn als zandkorrels aan de zee,
slechts een klein deel zal worden gered.' (Rom 9,27)
Beste Hendrik, hoeveel duidelijker wil je het hebben?