quote:
Piebe schreef op 22 juni 2011 om 11:25:quote:
Trajecto:
Als werkelijk christus in ons ten volle is opgestaan heeft "het vlees" geen macht meer, maar ik denk dat we dat meestal niet voor 100% kunnen zeggen. We zijn op weg. We hebben Jezus' weg gehoord en beginnen het op te pikken, maar we gaan met vallen en opstaan.
Hoe is het dan mogelijk dat de lamme die Jezus genas en zijn zonden vergaf plotsklaps (Mat 9,6-7) weer kon lopen? Waarom zei Jezus tegen de man die hij gezond had gemaakt 'zondig niet meer' (Joh 5,14) indien het een proces van vallen en opstaan is en het de man toch niet zou lukken niet meer te zondigen?
Van Jezus nemen we toch aan dat hij bijzondere helende krachten had.
Zondig niet meer is iets wat je steeds tegen jezelf kunt zeggen. Het is een aansporing! (Ook als (of:
juist als) we eigenlijk wel vermoeden dat we dat niet na dat één keer tegen onszelf gezegd te hebben helemaal gaan doen, zonder mankeren.)
quote:
quote:
Trajecto:
Het blijft een weg, denk ik. "Het vlees" blijft aan ons trekken en wil ons toch soms beheersen.
Welk vlees bedoel je specifiek? Toch niet de brief van Christus en de tafel van vlees (2 Kor 3,3) of de levende stenen van vlees en bloed (1 Petr 2,5) waarmee Gods geestelijke huis gebouwd wordt? Indien het vlees te alle tijde slecht is, hoezo staat er dan 'Ik zal in het wonen' (2 Kor 6,16) wees dan ook consequent en trek de conclusie dat God in het zondige vlees woont wat tot geen goed in staat is.
Vooral in Romeinen 8 wordt
het vlees genoemd zoals ik het bedoelde.
SV
1 Petrus 25 Zo wordt gij ook zelf, als levende stenen, gebouwd tot een geestelijk huis, tot een heilig priesterdom, om geestelijke offeranden op te offeren, die Gode aangenaam zijn door Jezus Christus.Ook daar wordt juist wel het proces geïllustreerd. Niet zomaar "bent u als levende stenen", maar er moet een proces in gang komen en dan:
"Zo wordt gij ook zelf, als levende stenen, gebouwd tot een geestelijk huis, tot een heilig priesterdom... (etc.)"SV
2 Korintiërs 616 Of wat samenvoeging heeft de tempel Gods met de afgoden? Want gij zijt de tempel van de levende God; gelijk God gezegd heeft: Ik zal in hen wonen, en Ik zal onder hen wandelen; en Ik zal hun God zijn, en zij zullen Mij een volk zijn.Het wordt een huis waarvan jij spreekt wanneer het proces ingezet is. (Maar het vlees blijft trekken en wil heerschappij.)
quote:
quote:
Trajecto:
Zeg ook liever niet "handelen naar Jezus zijn leer" -- dan wordt het gauw wettisch -- maar overdenk liever "Jezus heeft het ons getoond en geleerd" en wat dat betekent voor wat we zelf nu moeten doen. Doen vanuit liefde is niet hetzelfde als doen vanuit geleerde regeltjes (hoe belangrijk en nuttig regels ook kunnen zijn).
Jakobus heeft geschreven dat geloof zonder werken een dood geloof is (Jak 2,17) hetgeen ook wettisch geïnterpreteerd kan worden, maar wijzigde hij zijn taal? Zolang er in de Bijbel staat een mens ijdel is die denkt dat geloof zonder werken bestaat (Jak 2,20) zie ik geen reden om mijn uitspraak 'blijven in Jezus zijn leer' in te trekken.
2 Tim 3,14Maar blijft gij in hetgeen gij geleerd hebt, en waarvan u verzekering gedaan is, wetende, van wie gij het geleerd hebt;
Mja zo bedoelde ik het niet precies. Ik bedoel te zeggen dat je de leer niet moet beschouwen als "een kunstje" om na te gaan volgen. Dat is niet wat gebeuren moet.
Er moet een geestelijk gebeuren zijn en niet een handigheidje waarvoor je beloond denkt te worden.
Misschien heb ik zó duidelijker verwoord hoe ik het bedoel.
quote:
quote:
Trajecto:
Dat soort dingen, ja.
Maar ik denk wel dat als we vorderen we uiteindelijk ook niet zozeer meer naar bewijzen hoeven te zoeken, maar het doen omdat we ons bewust zijn geworden wat ons te doen staat -- hetgeen wat juist is en gedaan moet worden.
Paulus associeerde de gelovigen in zijn tijd die nog niet zo lang geloofden met melk behoevend (1 Kor 3,2) hetgeen hen niet veel later zelfs verweten werd.
Heb 5,12Want gij, daar gij leraars behoordet te zijn vanwege de tijd, hebt weer van node, dat men u leert, welke de eerste beginselen zijn van de woorden Gods; en gij zijt geworden, als die melk van node hebben, en niet vaste spijs.
Indien jij tegen mij zegt dat wij aan het begin staan dan moet je ook bekennen dat we melk- plus onderricht in de eerste beginselen nodig hebben en kinderen zijn oftewel geestelijke baby's.
Heb 5,13Want een ieder, die de melk deelachtig is, die is onervaren in het woord der gerechtigheid; want hij is een kind.
Men kreeg die geestelijke melk om op te wassen (1 Petr 2,2) en als wij tot op heden nog geen vast voedsel verdragen, dan zit er potdorie weinig help in die geestelijke melk! Eveneens is het geen proces wat zich elke generatie weer herhaald, want er staat duidelijk dat Jezus
eenmaal geopenbaard is (Heb 9,12; 10,10!) en dat zou elke generatie opnieuw moeten als onze kinderen allen weer met geestelijke melk zouden beginnen. Ze zouden dan eerst volleerd in het jodendom moeten worden, waarna Christus rond hun dertigste zou verschijnen en hen vanaf dan zou leren wat er over hem geschreven is en volbracht moet worden (Luk 22,37) binnen hun levens (Mat 16,28) en niet die van vele generatie later. Ze zouden zuigelingen genoemd worden (Mat 21,16) uit wiens mond hij zichzelf lof had toebereid, maar om dat elke generatie weer te volbrengen zou beginnen te lijken op Allah die wil dat zijn volgelingen elke dag om 6.00 uur tot hem bidden.
Met de gebedstijden voor Allah is het ingewikkelder dan jij nu zegt, maar dat is nu niet het onderwerp.
De herhaling per generatie zoals jij schetst doet zich niet voor -- dat weet ik ook -- maar wel is het een weg voor een mens die men gaat en die je niet als "al gegaan" moet zien en dan maar op je lauweren gaan rusten. Wij hebben dan wel niet Jezus hier als mens onder ons leven, maar we hebben niettemin de leringen en berichten. Als ik jouw idee goed begrijp zouden we inmiddels na 2000 jaar hier als semi-goden moeten rondwaren en dat is toch niet zo. (

)
Waarom lees jij in de Bijbel...? Omdat het wel interessant is om kennis te nemen van wat er allemaal reeds gebeurd is en terwijl jij nu toch echt niets meer hoeft te doen omdat je al volmaakt bent en geen enkele vleselijke zonde kent? Ik dacht het toch niet, eigenlijk. (En dat is niet een specifiek iets wat slechts voor jou persoonlijk geldt, hoor. Geen speciale veroordeling in jouw richting.)
Nee, we hebben wel wat besef maar er moeten nog dingen gedaan worden; een weg moet gegaan worden.
Het is best interessant om parallellen te zien in ontwikkelingen in het klein en in het groot -- bijvoorbeeld de ontwikkeling van een mens en daarnaast de ontwikkeling van een volk. Maar jij lijkt nu ons als eenlingen in het groter geheel van de ontwikkelingen van de mensen de laatste tweeduizend jaar eruit te willen lichten en dan te denken dat ze al direct gereed zijn en geestelijk al bijna afstand hebben genomen van de "natuur naar het vlees".
Zo werkt dat echter volgens mij toch niet.