Auteur Topic: Christendom en internet analogieën  (gelezen 2589 keer)

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
Christendom en internet analogieën
« Gepost op: juni 30, 2011, 11:02:38 am »
Beste forummers,

Graag zou ik om jullie aller medewerking willen vragen: Voor een stukje dat ik binnenkort moet schrijven in een parochieblad heb ik een aantal internet analogieën nodig ter illustratie en opleuking.

Bijvoorbeeld: de erfzonde is als een computervirus die we niet zelf op kunnen lossen. Of zoiets...

Wie kent er een aantal of kan er eentje uit zijn of haar mouw schudden? Mijn dank is groot...  :-)
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: juni 30, 2011, 12:11:30 pm »
Zoiets als:
- GOD is altijd Online
(ik heb nog nooit een "out of office-replay gehad van hem.)

- modem: Meer Offeren Door Eigen Mensen (kwam ik ooit eens tegen bij een aktie om de bijdragen van gemeenteleden te verhogen :) )
« Laatst bewerkt op: juni 30, 2011, 12:12:21 pm door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

Oogje

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juni 30, 2011, 03:31:29 pm »
Mensen geloven niet meer in God, maar raadplegen toch nog altijd dagelijks een alwetende, almachtige en alomtegenwoordige entiteit, namelijk Google. Google heeft het antwoord op al je vragen. Wat je ook wilt weten, je krijgt direct verschillende mogelijke antwoorden. Geen moeilijk gedoe over dat vragen aan een almachtige entiteit verheven moeten zijn. Als je wilt weten hoe een hamer eruit ziet dan laat Google het je zien. Als je wilt weten wat het christendom is, dan laat Google het ook probleemloos zien.

Google wijst je de weg in een vreemde stad, ook in het buitenland, en laat je daar zelfs alvast door alle straten wandelen (Earth, Maps en StreetView). Google zorgt ervoor dat je zelf ook op internet kan zoeken (Chrome). Google beheert je elektronische posts (G-mail). Google bestuurt je mobieltje (Android). Google geeft toegang tot allerlei documenten en foto's. Google houdt bij wat jij op internet doet en kent zo je levensverhaal daar. En laat je ook zelf je levensverhaal op internet schrijven (Blogspot), zodat Google nóg meer van je weet.

Google onthoud dan ook alles, ook dingen die je liever vergeten zag. En sinds Google ogen heeft gekregen (YouTube), zíét Google ook alles. Na tien jaar weet Google nog precies hoe dronken jij was op dat feestje in Spanje. En laat dat iedereen weten die dat wil zien. Ook je toekomstige baas. Ook je beste vriend of je grootste vijand. Google is ook daarbij niet kieskeurig. Ze vernedert en verheft, ze beschaamd en ze doet glimmen, ze is op foute en goede locaties, ze is onredelijk en rechtvaardig. Google is overal en is alles.

Want voor Google bestaat er maar één waarheid, namelijk dat alle kennis voor iedereen openbaar moet zijn. Ook reclame overigens, want websites worden overspoeld met Google's ad's, kleine tekstvenstertjes met commerciele boodschappen. Google's credo daarbij is "Do no evil." Doe geen kwaad. En miljoenen mensen vertrouwen Google dagelijks op haar woord. Er is zelfs al een parodiërende religie over Google geschreven, waarin Google wordt beleden als God.

Is Google vergelijkbaar met onze God? Toch niet. Want God vergeeft én vergeet alle kwaad dat je verricht hebt. God zal je nooit zomaar publiekelijk jarenlang vernederen als je eens een foutje maakt. God zal nooit alles doorvertellen wat je aan Hem toevertrouwd. God maakt geen reclame voor materialistische zaken. God zal nooit iemand die Hem trouw is beschamen. En voor God is er slechts één heldere Waarheid en geen wirwar van antwoorden waarin je zelf maar je weg moet zien te vinden.

Voor God ben je geen zoekterm, maar een mens. Een mens met al haar unieke en al haar kwalijke eigenschappen. Een mens van vlees en bloed, waar Hij oprecht van houdt. En Hij houdt zich enkel bezig met zaken die écht van belang zijn. God is geen stukje technologie, maar een echt Persoon die altijd en overal écht is te vertrouwen. Zijn credo? "I am that I am." (vgl Ex 3,15) Raadpleeg daarom vooral ook dagelijks God en vertrouw Hem altijd meer dan Google.

Kun je wellicht iets met deze vergelijking, St. Ignatius?

Oogje

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juni 30, 2011, 03:44:29 pm »
Nog eentje, korter deze keer. ;)

In een gesprek met een moslim zei hij dat als er een nieuwere, veel betere Windows op de markt komt, je die dan toch ook wilt hebben? Zo zag hij de koran ten opzichte van de Schrift, als nieuwer en volmaakter. Ik antwoorde daarop dat nieuw niet altijd beter is, dat God ons al precies geeft wat wij nodig hebben. En de priester die bij het gesprek was zei eenvoudigweg dat die vergelijking helemaal niet opgaat en dat het daar dus niet om gaat.

Feit is natuurlijk dat wij niet zozeer een nieuwe Windows hebben, maar dat wij de maker zélf raadplegen. Wij hebben direct contact met "Bill Gates" en die zorgt er altijd voor dat onze PC volmaakt is en helemaal toegespitst is op wat wij nodig hebben. En dan blijkt dat onze PC pas het beste werkt als er niets van ons opstaat en enkel software van God. Sterker nog: de "XP-PC" is zelfs zó goed, dat het zelfs virussen weet om te zetten in verrekt handige en opbouwende programma's en spam in nuttige maitjes. Hoe meer aanvallen het te verduren krijgt, hoe sneller en sterker het wordt. Maar ja, het vraagt wel wat formatteerwerk van ons en een vredige omgang met virussen, spam, et cetera...

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: juni 30, 2011, 06:43:48 pm »

quote:

Oogje schreef op 30 juni 2011 om 15:44:
Wij hebben direct contact met "Bill Gates" en die zorgt er altijd voor dat onze PC volmaakt is en helemaal toegespitst is op wat wij nodig hebben.
_O_ Nooit gedacht dat jij zou pleiten voor onze Protestants Christelijkheid _O_

Oogje

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: juni 30, 2011, 06:56:51 pm »
Ik geloof dat ik je even niet kan volgen, Riemer Lap. Vertel. ;)

Trajecto

• Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: juni 30, 2011, 07:28:55 pm »

quote:

Oogje schreef op 30 juni 2011 om 18:56:
Ik geloof dat ik je even niet kan volgen, Riemer Lap. Vertel. ;)

P(rotestantse) C(hristelijkheid) of P(ersonal) C(omputer)... (?)
Welke van de twee, of misschien allebei? ;)

Oogje

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: juni 30, 2011, 10:13:03 pm »
Aha. :D
« Laatst bewerkt op: juni 30, 2011, 10:13:28 pm door Oogje »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: juli 01, 2011, 12:59:28 am »
op elke zonde die ik met enter beantwoord geeft Christus een delete....

voor het installeren van het programma "eeuwig leven in Christus" dient u eerst de ouder mens software van uw harde schijf te verwijderen dmv formatteren door gebruik te maken van de functie "bekering"

Wat nou, een virusbeschermer? Behept zijn met Gods Geest is niet te keren!

Houd je er rekening mee dat bij God de upstream snelheid altijd maximaal is en de downstreamsnelheid verlaagd wordt door je eigen onkunde?

Als God een computer was dan waren wij de bugs in de software.....

Door de Geest gevuld worden: dat is pas updaten!

Hacker: iemand die op satanische wijze bezit wenst te nemen van je hart.

Upgraden: de oude mens afdoen en de nieuwe aandoen :)

Bidden moet je zien als een altijd online aanbod. God wil wel, jij ook?

Als je perfecte hosting service zoekt: Psalm 23

Computerprobleem? Lees Romeinen 7 vers 18 b even:Immers, het wensen is wel bij mij aanwezig, maar het goede uitwerken, kan ik niet.
« Laatst bewerkt op: juli 01, 2011, 01:09:59 am door Riemer Lap »

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: juli 01, 2011, 08:49:04 am »
Hartelijk dank! Echt schitterende bijdragen...  _O_

Die van Riemer zijn het meest bruikbaar voor mijn stukje. Oogje die van jou vind ik erg goed gevonden maar die is bijna net zo lang als het stukje wat ik moet schrijven dus die laat ik even voor wat het is. Wel originele vondsten trouwens! Hier kan ik even mee vooruit.... nogmaals dank! :)
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

Oogje

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: juli 01, 2011, 10:06:46 am »
Je moet mijn vergelijking natuurlijk niet helemaal overnemen hè? Gewoon eruit pikken wat je kunt gebruiken en meer niet. ;)

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: juli 01, 2011, 10:10:50 am »
En dan te bedenken dat ik ze zo uit mijne mouw schudt....
Zet je het stukje daarna ook hier?
« Laatst bewerkt op: juli 01, 2011, 11:59:55 pm door Riemer Lap »