Auteur Topic: [splits] Sabbath, 4e gebod en Paulus  (gelezen 37370 keer)

small brother

• Bekijk profiel
[splits] Sabbath, 4e gebod en Paulus
« Reactie #390 Gepost op: september 21, 2011, 04:39:24 pm »

quote:

Piebe schreef op 21 september 2011 om 16:33:
Eens kijken wat we hebben in het volgende hoofdstuk zei Paulus:

'Ja, indien ik ook tot een drankoffer geofferd word over de offerande en bediening van uw geloof, zo verblijd ik mij, en verblijd mij met u allen.'

Dus zijn blijdschap om zijn dood was niet omdat hij zijn leven haatte, maar omdat hij mocht sterven voor het geloof van zijn discipelen.  Immers, Jezus vroeg driemaal of de beker aan hem voorbij mocht gaan (Mat 26 vanaf vers 39 42) dus het lijkt mij sterk dat Paulus naar een soortgelijke dood uitkeek. Dat doet niet af aan het feit dat bij Christus zijn het beste is, dus tot zover mijn bezinning. :)

Ja, gewisselijk, ik acht ook alle dingen schade te zijn, om de uitnemendheid der kennis van Christus Jezus, mijn Heere; om Wiens wil ik al die dingen schade gerekend heb, en acht die drek te zijn, opdat ik Christus moge gewinnen. En in Hem gevonden worde, niet hebbende mijn rechtvaardigheid, die uit de wet is, maar die door het geloof van Christus is, namelijk de rechtvaardigheid, die uit God is door het geloof; Opdat ik Hem kenne, en de kracht Zijner opstanding, en de gemeenschap Zijns lijdens, Zijn dood gelijkvormig wordende; Of ik enigszins moge komen tot de wederopstanding der doden.

Niet dat ik het alrede gekregen heb, of alrede volmaakt ben; maar ik jaag er naar, of ik het ook grijpen mocht, waartoe ik van Christus Jezus ook gegrepen ben.

Broeders, ik acht niet, dat ik zelf het gegrepen heb.
Maar één ding doe ik, vergetende, hetgeen achter is, en strekkende mij tot hetgeen voor is, jaag ik naar het wit, tot den prijs der roeping Gods, die van boven is in Christus Jezus.

Aldus Paulus in Fil.3:8 ev.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #391 Gepost op: september 21, 2011, 04:48:07 pm »

quote:

small brother schreef op 21 september 2011 om 16:39:
[...]

Ja, gewisselijk, ik acht ook alle dingen schade te zijn, om de uitnemendheid der kennis van Christus Jezus, mijn Heere; om Wiens wil ik al die dingen schade gerekend heb, en acht die drek te zijn, opdat ik Christus moge gewinnen. En in Hem gevonden worde, niet hebbende mijn rechtvaardigheid, die uit de wet is, maar die door het geloof van Christus is, namelijk de rechtvaardigheid, die uit God is door het geloof; Opdat ik Hem kenne, en de kracht Zijner opstanding, en de gemeenschap Zijns lijdens, Zijn dood gelijkvormig wordende; Of ik enigszins moge komen tot de wederopstanding der doden.

Niet dat ik het alrede gekregen heb, of alrede volmaakt ben; maar ik jaag er naar, of ik het ook grijpen mocht, waartoe ik van Christus Jezus ook gegrepen ben.

Broeders, ik acht niet, dat ik zelf het gegrepen heb.
Maar één ding doe ik, vergetende, hetgeen achter is, en strekkende mij tot hetgeen voor is, jaag ik naar het wit, tot den prijs der roeping Gods, die van boven is in Christus Jezus.

Aldus Paulus in Fil.3:8 ev.
De dingen waar hij naar refereert waren de uitwassen van het jodendom, zoals de besnijdenis en afstamming waar de joden in roemden, dat achtte hij schade en drek lees maar eens wat er voor vers 8 staat. Immers, als Paulus alles om hem heen schade en drek vond, dan haatte hij ook zijn eigen vader en moeder en de christenen met wie hij van doen had.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Trajecto

• Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
« Reactie #392 Gepost op: september 21, 2011, 05:18:17 pm »

quote:

(...) Immers, als Jezus driemaal vroeg of de beker aan hem voorbij mocht gaan (Mat 26 vanaf vers 39) lijkt het mij sterk dat Paulus reikhalzend naar de dood uitkeek. (...)
De dood van Jezus was een dood door marteling; gekruisigd worden is niet prettig! Dat laat je geheel buiten beschouwing. Ik heb de vraag of de beker aan hem voorbij kon gaan altijd opgevat als "Kan deze pijniging me bespaard blijven?"
« Laatst bewerkt op: september 21, 2011, 05:20:30 pm door Trajecto »

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #393 Gepost op: september 21, 2011, 05:28:40 pm »

quote:

Trajecto schreef op 21 september 2011 om 17:18:
De dood van Jezus was een dood door marteling; gekruisigd worden is niet prettig! Dat laat je geheel buiten beschouwing. Ik heb de vraag of de beker aan hem voorbij kon gaan altijd opgevat als kan deze pijniging me bespaard blijven.

Dat liet ik inderdaad buiten beschouwing maar jij laat geheel buiten beschouwing dat Paulus zijn aanstaande dood met een drankoffer vergeleek en dat was ook geen prettige dood, als er überhaupt zoals bestaat als een prettige dood, dat is ook weer zoiets!  

Hoe het ook zij, Jezus zijn dood werd vergeleken met een slachtoffer (Heb 10,12) en die van Paulus met een drankoffer (Fil 2,17; 2 Tim 4,6) dus kun je niet van de ene zeggen dat zijn dood pijnlijk was en die van de ander prettig aangezien ze naar oudtestamentisch gebruik samen geofferd (Num 15,5)  werden.

Als je iets af weet van hoe de oudtestamentische offerande in zijn werk ging en oog hebt voor symboliek zoals jij, zal het je opvallen dat Paulus zijn aanstaande dood met een drankoffer vergeleek. Ook interessant bezien in het licht van de eerste christenen die door Jezus vergeleken werden met nieuwe wijn in nieuwe leren zakken.
« Laatst bewerkt op: september 21, 2011, 05:32:20 pm door Piebe »
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Trajecto

• Bekijk profiel
« Reactie #394 Gepost op: september 21, 2011, 07:33:28 pm »
Hoe Paulus precies aan zijn eind is gekomen staat naar mijn weten niet vast, maar wel dat het als gevolg van het voltrekken van een ter dood veroordeling was.
Ik neem aan dat het drankoffer waarover je sprak en waarvan Paulus spreekt, een symbolisch aanduiden was ervoor, dat zijn bloed zou gaan vloeien. Dat dat te gebeuren stond wist hij dus, naar de tekst te oordelen.
Heeft iemand uitgebreidere informatie?

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #395 Gepost op: september 21, 2011, 07:46:01 pm »

quote:

Trajecto schreef op 21 september 2011 om 19:33:
Hoe Paulus precies aan zijn eind is gekomen staat naar mijn weten niet vast, maar wel dat het als gevolg van het voltrekken van een ter dood veroordeling was.
Ik neem aan dat het drankoffer waarover je sprak en waarvan Paulus spreekt, een symbolisch aanduiden was ervoor, dat zijn bloed zou gaan vloeien. Dat dat te gebeuren stond wist hij dus, naar de tekst te oordelen.

Onze Heer en Heiland Zelf... Maar het boek Handelingen der Apostelen eindigt op dit punt heel abrupt...

Hij (Paulus) verkondigde het koninkrijk van God en onderrichtte vrijmoedig over de Heer Jezus Christus, zonder dat hem iets in de weg werd gelegd.
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #396 Gepost op: september 21, 2011, 08:24:42 pm »

quote:

Trajecto schreef op 21 september 2011 om 19:33:
Het was inderdaad symbolisch, want de eerste christenen werden met nieuwe wijn vergeleken, maar dat was de vergelijking van de Hebreeën schrijver ook met Jezus zijn dood die zoals we weten eveneens letterlijk was. Dus Paulus zijn omschrijven was symbolisch maar zijn dood letterlijk. Wat jij lijkt te denken is als iets symbolisch is, dat daarmee aangetoond is dat het dan niet letterlijk is, terwijl Paulus de Galaten in hoofdstuk 4 leerde dat letterlijke gebeurtenissen in het OT de symboliek niet uitsluiten maar veelmeer uitbeelden. Denk ook aan het feit dat ze Jezus zijn kleren letterlijk verdeelden en tevens wisten dat het een symbolische betekenis had en een profetie vervuld werd (Mat 27,35) wat leert jou dat?
« Laatst bewerkt op: september 21, 2011, 08:26:45 pm door Piebe »

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #397 Gepost op: september 21, 2011, 09:29:30 pm »

quote:

'Ja, indien ik ook tot een drankoffer geofferd word over de offerande en bediening van uw geloof, zo verblijd ik mij, en verblijd mij met u allen.'

Dus zijn blijdschap om zijn dood was niet omdat hij zijn leven haatte, maar omdat hij mocht sterven voor het geloof van zijn discipelen.  Immers, als Jezus driemaal vroeg of de beker aan hem voorbij mocht gaan (Mat 26 vanaf vers 39) lijkt het mij sterk dat Paulus reikhalzend naar de dood uitkeek.
Dus ik denk dat je toch je interpretatie zal moeten herzien.

Piebe ik volg je lijn hier niet: je legt een link tussen de blijdschap van Paulus om te sterven en de redenen en motieven van de blijdschap. Waarom begin je niet gewoon met de simpele vaststelling dat Paulus blijdschap kent in relatie met zijn dood?  
Want de "Paulus-wil-dood"-vertaling van jou komt van jezelf en niet van mij. En ik had mij daartegen al verzet:

quote:

small brother schreef op 20 september 2011 om 23:42:
En dat is wat er gebeurt als je vertaalt met "wie doodt mij". Dat is hetzelfde als: "wie steekt een spaak in mijn wiel en brengt mij ten val.."

Paulus spreekt over de verlossing uit het lichaam van de dood. Waarom geloof jij niet dat Paulus verlangt naar vereniging met Christus in een lichaam waarin hij geen zonde en geen lijden meer kent? Het lichaam waarover Paulus sprak was het lichaam dat hij reeds had gekruisigd in Christus en dat ook metterdaad in zonde geboren en onvangen is en nog altijd aan Paulus trekt in pijn en verleiding en moeite en ook metterdaad zal vergaan.

Maar jij blijft formuleren dat de zogenaamde gereformeerde leer is dat Paulus dood wil - (zonder enige vorm van motieven of redenen):

quote:

Piebe schreef op 21 september 2011 om 10:55:
Doch mag jij van mij gerust de gereformeerde interpretatie prefereren, namelijk dat Paulus dood wilde (en kennelijk alle christenen die verlossing zoeken) alleen kan ik daar dus niet zoveel mee, misschien wel omdat ik teveel van het leven houd wat mij gegeven is en nog lang niet dood wil. :)
En  vervolgens geef ik jou voorbeelden ervan dat Paulus heel eenvoudig een tweestrijd heeft: God haat het kwaad. En Paulus wil niet het kwaad, maar is er in het vlees nog mee verbonden. Dat kwaad is er op verschillende manieren. Onder andere in zijn eigen leven waarin verzet tegen God is; maar daarnaast ook in zijn lijdensweg die als groot dankoffer aan God en de gemeente wordt gewijd. En bovendien weet hij dat de eindzege een geweldige overwinning kent in welke hij wordt verenigd met Christus in liefde en gemeenschap en in een heilige overwinningsroes. En Paulus praat erover in ronde begrijpelijke woorden:

quote:

small brother schreef op 21 september 2011 om 16:01:
Paulus: Want het leven is mij Christus, en het sterven is mij gewin. Maar of te leven in het vlees, hetzelve mij oorbaar zij, en wat ik verkiezen zal, weet ik niet.

Want ik word van deze twee gedrongen, hebbende begeerte, om ontbonden te worden en met Christus te zijn; want dat is zeer verre het beste.

Maar in het vlees te blijven, is nodiger om uwentwil.
Voor mij is het duidelijk. En ik vind het prima dat je een andere mening hebt, maar waar lopen wij dan uit elkaar? Doe maar zonder de karikaturen.
« Laatst bewerkt op: september 21, 2011, 09:44:53 pm door small brother »

Trajecto

• Bekijk profiel
« Reactie #398 Gepost op: september 21, 2011, 10:29:01 pm »

quote:

Piebe schreef op 21 september 2011 om 20:24:
[...]

Het was inderdaad symbolisch, want de eerste christenen werden met nieuwe wijn vergeleken, maar dat was de vergelijking van de Hebreeën schrijver ook met Jezus zijn dood die zoals we weten eveneens letterlijk was. Dus Paulus zijn omschrijven was symbolisch maar zijn dood letterlijk. Wat jij lijkt te denken is als iets symbolisch is, dat daarmee aangetoond is dat het dan niet letterlijk is, terwijl Paulus de Galaten in hoofdstuk 4 leerde dat letterlijke gebeurtenissen in het OT de symboliek niet uitsluiten maar veelmeer uitbeelden. Denk ook aan het feit dat ze Jezus zijn kleren letterlijk verdeelden en tevens wisten dat het een symbolische betekenis had en een profetie vervuld werd (Mat 27,35) wat leert jou dat?

Er zijn verschillende combinaties mogelijk van symbolisch en letterlijk, dat geloof ik ook wel.

Wat betreft Mattheus 27:35, dat is een terugverwijzing naar het OT. Maar helaas zijn die soms nogal rammelig, zoals ik op een ander forum in een discussie een tijdje geleden ontdekt heb. Vroeger nam ik klakkeloos aan dat ze zouden kloppen maar zo simpel ligt het niet steeds.

HSV Mat 27:35 Nadat zij Hem gekruisigd hadden, verdeelden zij Zijn kleren door het lot te werpen, opdat vervuld zou worden wat gezegd is door de profeet: Ze hebben Mijn kleren onder elkaar verdeeld en om Mijn kleding hebben ze het lot geworpen.

Er staat niet welke profeet maar het blijkt te gaan om een tekst uit Psalm 22 vers 19 Zij verdelen mijn kleding onder elkaar en werpen het lot om mijn gewaad.

In veel Bijbelvertalingen worden de woorden over de vervulling van wat de profeet zei in Mat 27:35 overigens weggelaten. Interessant zou zijn om te weten wat in de oorspronkelijke brontekst stond.
Zijn de woorden soms later toegevoegd...(?)

In deze post was een fout gemaakt. Deze is nu hersteld. Dank aan small brother die me erop attent maakte (in post hieronder)!
« Laatst bewerkt op: september 21, 2011, 11:25:34 pm door Trajecto »

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #399 Gepost op: september 21, 2011, 11:06:57 pm »

quote:

Trajecto schreef op 21 september 2011 om 22:29:
Wat betreft Mattheus 27:35, dat is een terugverwijzing naar het OT. Maar helaas zijn die soms nogal rammelig, zoals ik op een ander forum in een discussie een tijdje geleden ontdekt heb. Vroeger nam ik klakkeloos aan dat ze zouden kloppen maar zo simpel ligt het niet.
Ook hier is iets vreemds aan de hand.
HSV Mat 27:35 Nadat zij Hem gekruisigd hadden, verdeelden zij Zijn kleren door het lot te werpen, opdat vervuld zou worden wat gezegd is door de profeet: Ze hebben Mijn kleren onder elkaar verdeeld en om Mijn kleding hebben ze het lot geworpen.

Er staat niet welke profeet en in feite blijkt het niet te gaan om een uitspraak van één van de profeten maar om Psalm 22 vers 19 Zij verdelen mijn kleding onder elkaar en werpen het lot om mijn gewaad.

In veel Bijbelvertalingen worden de woorden over de vervulling van wat de profeet zei in Mat 27:35 overigens weggelaten. Interessant zou zijn om te weten wat in de oorspronkelijke brontekst stond.

Nou citeer je uit Psalm 22 waarin de buitengewoon machtige profetie staat van hetgeen Jezus aan het kruis overkwam. Zoals ook vele  woorden van David getuigen van hetgeen nog komen moest, en verschillende daarvan worden ook door Jezus zelf geciteerd.

HOE NOEM JIJ DAN DAVID GEEN PROFEET ????

Trajecto

• Bekijk profiel
« Reactie #400 Gepost op: september 21, 2011, 11:16:22 pm »

quote:

small brother schreef op 21 september 2011 om 23:06:
[...]

Nou citeer je uit Psalm 22 waarin de buitengewoon machtige profetie staat van hetgeen Jezus aan het kruis overkwam. Zoals ook vele  woorden van David getuigen van hetgeen nog komen moest, en verschillende daarvan worden ook door Jezus zelf geciteerd.

HOE NOEM JIJ DAN DAVID GEEN PROFEET ????

Sorry ik zat even te slapen en schaam mij diep.
Natuurlijk heb je gelijk. _O_
Ik zat nog even met wat andere verwijzingen in mijn hoofd, maar deze is inderdaad duidelijk.

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #401 Gepost op: september 21, 2011, 11:23:12 pm »
O.K. !
Oh ja en voor de bewijsvoering en dossiervorming  :P : Petrus zegt het met zoveel woorden in Handelingen 2:30

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #402 Gepost op: september 21, 2011, 11:36:55 pm »
@ Small Brother:

quote:

Doe maar zonder de karikaturen.

Is goed, maar je moet de karikaturen ook niet te zwaar opvatten hoor!

Het punt wat je hebt gemaakt is mij helder en ook vind ik het zeker niet onredelijk. Waar ik echter wel moeite mee heb is om het in harmonie te brengen met andere dingen die Paulus ook schreef. Ik zal enkele voorbeelden noemen, bijvoorbeeld dit uit het tweede hoofdstuk:

25 Maar ik heb nodig geacht tot u te zenden Epafrodítus, mijn broeder, en medearbeider en medestrijder, en uw afgezondene, en bedienaar van mijn nooddruft;
26 Omdat hij zeer begerig was naar u allen, en zeer beangst was, omdat gij gehoord hadt, dat hij ziek was.
27 En hij is ook ziek geweest tot nabij de dood; maar God heeft Zich over hem ontfermd; en niet alleen over hem, maar ook over mij, opdat ik niet droefheid op droefheid zou hebben.

Waarom zou Paulus droevig moeten wezen over Epafrodítus zijn dood als ontbonden worden en met Christus zijn verre het beste was?

Ook een vraag die rijst is of wij Paulus zijn situatie wel mogen vergelijken met de onze, want wij worden niet vervolgt vanwege het evangelie. Dus dat Paulus verlost wilde worden van zijn leven wil zegt naar mijn idee veelmeer over zijn situatie dan ons leven.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #403 Gepost op: september 22, 2011, 12:05:27 am »

quote:

Trajecto schreef op 21 september 2011 om 22:29:

quote:

Piebe schreef op 21 september 2011 om 20:24:
[...]

Er zijn verschillende combinaties mogelijk van symbolisch en letterlijk, dat geloof ik ook wel.
Fijn, dan zijn we het daar over eens. :)

quote:

Wat betreft Mattheus 27:35, dat is een terugverwijzing naar het OT. Maar helaas zijn die soms nogal rammelig, zoals ik op een ander forum in een discussie een tijdje geleden ontdekt heb. Vroeger nam ik klakkeloos aan dat ze zouden kloppen maar zo simpel ligt het niet steeds.

Er staat niet welke profeet maar het blijkt te gaan om een tekst uit Psalm 22 vers 19 Zij verdelen mijn kleding onder elkaar en werpen het lot om mijn gewaad.

Dit komt omdat de vertalingen van verschillende handschriften zijn overgezet. Wat zeer waarschijnlijk in de oorspronkelijke tekst stond kun je lezen in de vertalingen waar het wel in staat, zoals de HSV en de SV77.

In alle vertalingen staat wel dat ze dobbelden om zijn kleding, nota bene op meerdere plaatsen (Mark 15:24; Joh 19:23) en aangezien dobbelen het lot werpen betekent kan ik wel begrijpen waarom men daarbij aan Psalm 22 dacht.

Zij delen mijn klederen onder zich, en werpen het lot over mijn gewaad.

Iemand moet wel erg sceptisch zijn om dan de HSV en de SV77 niet de voorkeur te geven, want als het lot werpen over zijn kleren geen duidelijke vervulling is, waarom deden ze het dan en minstens zo belangrijk: wat dan wel?

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #404 Gepost op: september 22, 2011, 12:16:25 am »

quote:

Piebe schreef op 21 september 2011 om 23:36:
25 Maar ik heb nodig geacht tot u te zenden Epafrodítus, mijn broeder, en medearbeider en medestrijder, en uw afgezondene, en bedienaar van mijn nooddruft;
26 Omdat hij zeer begerig was naar u allen, en zeer beangst was, omdat gij gehoord hadt, dat hij ziek was.
27 En hij is ook ziek geweest tot nabij de dood; maar God heeft Zich over hem ontfermd; en niet alleen over hem, maar ook over mij, opdat ik niet droefheid op droefheid zou hebben.

Waarom zou Paulus droevig moeten wezen over Epafrodítus zijn dood als ontbonden worden en met Christus zijn verre het beste was?
27 En hij is ook krank geweest tot nabij den92) dood; maar God heeft Zich zijner ontfermd;93) en niet alleen zijner, maar ook mijner,94) opdat ik niet droefheid op95) droefheid zou hebben.96)  
28 Zo heb ik dan hem te spoediger gezonden,97) opdat gij, hem ziende, wederom u zoudt verblijden, en ik te min zou98) droevig zijn.  

94) ook mijner, Namelijk alzo ik houd de genade, die hem geschied is, alsof zij mijzelven gedaan ware, om de hulp die ik van hem heb.  
95) droefheid op Namelijk om den dood van zo een treffelijk leraar en dienstig werktuig in de kerk Gods.  
96) droefheid zou hebben. Namelijk die mij in deze banden van de vijanden des Evangelies dagelijks aangedaan wordt.    
97) te spoediger gezonden, Namelijk zo haast hij weder gezond is geworden. Of, te vlijtiger, te naarstiger.  
98) te min zou Namelijk gelijk ik ben geweest als gij uwen getrouwen leraar zo lang hebt moeten ontberen.

quote:

Ook een vraag die rijst is of wij Paulus zijn situatie wel mogen vergelijken met de onze, want wij worden niet vervolgt vanwege het evangelie. Dus dat Paulus verlost wilde worden van zijn leven wil zegt naar mijn idee veelmeer over zijn situatie dan ons leven.
Zeer mee eens !