Auteur Topic: Orgelbegeleiding nieuwe liederen  (gelezen 4667 keer)

angel

• Bekijk profiel
Orgelbegeleiding nieuwe liederen
« Gepost op: juli 20, 2011, 03:59:00 pm »
Hallo,

In onze kerk wordt graag gezongen. Wij hebben echter alleen maar orgelbegeleiding (domweg omdat we een kleine gemeente zijn en er niemand in de kerk zit die piano of andere begeleidingsinstrumenten speelt).
Nu willen we kijken welke nieuwe liederen goed met orgel zingbaar zijn. Daarom zijn we op zoek naar begeleidingsmuziek voor Psalmen voor Nu en Opwekkingsliederen. Wie kan mij hieraan helpen? En heeft iemand ervaring met het zingen van nieuwe liederen onder orgelbegeleiding?

vriendelijke groet,
namens http://bussum-huizen.gkv.nl/

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: juli 20, 2011, 04:14:58 pm »
Mogelijk dat je via www.kerkenmuziek.nl iets kunt opvragen?
Mail me maar als je wat wilt weten

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juli 20, 2011, 04:51:02 pm »
Hmz, ik kan het niet laten... Jullie gemeente zingt best goed, dus waarom zingen jullie die liederen niet gewoon a capella? Heel veel opwekking en PvN laat zich gewoon beroerd begeleiden met orgel.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juli 20, 2011, 05:19:02 pm »

quote:

elle schreef op 20 juli 2011 om 16:51:
Hmz, ik kan het niet laten... Jullie gemeente zingt best goed, dus waarom zingen jullie die liederen niet gewoon a capella? Heel veel opwekking en PvN laat zich gewoon beroerd begeleiden met orgel.

Heel veel opwekking en PvN gaat ook beroerd a capella. Veel van de melodieen en ritmes zijn afhankelijk van harmonieen en beat van de begeleiding.
Een orgel kan best gebruikt worden voor de begeleiding, maar de organisten zijn vaak niet gewend aan de stijl. Als je gewend bent aan romantische orgelmuziek of barok dan is moderne "praise & worship" of alternatieve rock een hele omschakeling. (Net zo lastig als voor een modern gitarist om een Geneefse psalm te begeleiden.)
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: juli 20, 2011, 05:24:31 pm »
Maar dat verandert weinig aan 't probleem.
Ik schat iig in dat de organisten (niet dat ik ze ken) van Bussum-Huizen met een omschakeling naar praise en worship-orgelmuziek moeite hebben.

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: augustus 07, 2011, 06:24:36 pm »

quote:

elle schreef op 20 juli 2011 om 16:51:
Heel veel opwekking en PvN laat zich gewoon beroerd begeleiden met orgel.
Laat een goede organist het niet lezen en horen  ;)

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: augustus 08, 2011, 07:12:09 pm »
Of juist wel. Dan ziet die zich misschien uitgedaagd om met voorbeelden van goede partituren voor orgel bij PvN of opwekking te komen.

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: augustus 09, 2011, 07:05:14 am »

quote:

rtfm08 schreef op 07 augustus 2011 om 18:24:
[...]

Laat een goede organist het niet lezen en horen  ;)

wat in de ogen van de "deskundigen"  van de VGK goede organisten zijn maken hun vingers niet vuil aan opwekking. Zij zien dat niet als verantwoorde kerkmuziek.  ;)

Inderdaad is alle opwekking niet te spelen op een orgel omdat de cadans van die liederen opvulling van noten vraagt als er geen woorden worden gezongen maar de muziek wel andante doorgaat.
Zing die dan niet zou ik zeggen, want als je iets doet doe het goed.

Een alternatief is wellicht het a capella ondersteunen met muziek via een CD die een bandweergave zonder tekst maar wel muziek laat horen.

Heb je gelijk een goede band in de kerk.

Maar of dat bespreekbaar is, is de vraag natuurlijk

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: augustus 13, 2011, 08:04:30 am »

quote:

grondig christelijk schreef op 09 augustus 2011 om 07:05:
[...]

wat in de ogen van de "deskundigen"  van de VGK goede organisten zijn maken hun vingers niet vuil aan opwekking. Zij zien dat niet als verantwoorde kerkmuziek.  ;)

Inderdaad is alle opwekking niet te spelen op een orgel omdat de cadans van die liederen opvulling van noten vraagt als er geen woorden worden gezongen maar de muziek wel andante doorgaat.
Zing die dan niet zou ik zeggen, want als je iets doet doe het goed.

Een alternatief is wellicht het a capella ondersteunen met muziek via een CD die een bandweergave zonder tekst maar wel muziek laat horen.

Lol  :-)  Of het wel of niet verantwoord is laat ik in het midden (hoor wel eens wat en dan denk ik hmmmm)

Alternatief zou idd "mengvorm" van instrumentale mogelijkheden kunnen zijn (orgel,CD etc)

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: augustus 13, 2011, 08:52:16 am »

quote:

elle schreef op 08 augustus 2011 om 19:12:
Of juist wel. Dan ziet die zich misschien uitgedaagd om met voorbeelden van goede partituren voor orgel bij PvN of opwekking te komen.
een partituur voor opwekkingmuziek?

angel

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: augustus 13, 2011, 08:49:23 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 09 augustus 2011 om 07:05:
[...]

Dat zou best het uitproberen waard zijn, denk ik. Moet ik dus es gaan googlen op cd's met alleen de muziek. Iemand nog suggesties? En zou dat ook bestaan voor Psalmen voor Nu?

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: augustus 14, 2011, 09:20:12 pm »

quote:

angel schreef op 13 augustus 2011 om 20:49:
[...]

Dat zou best het uitproberen waard zijn, denk ik. Moet ik dus es gaan googlen op cd's met alleen de muziek. Iemand nog suggesties? En zou dat ook bestaan voor Psalmen voor Nu?
informeer eens bij de stichting opwekking?

specialangel

• wedergeboren & ondergedomp
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: september 01, 2011, 01:01:53 am »
beste lezers, ik speel orgel en kerkorgel en speel gewoon de opwekkingsliederen uit de opwekkingsliederenbundel met de daarbijbehorende noten en akkoorden. geen probleem toch?  en improviseren kan ik ook.  en voor de mensen die willen oefenen: zet een cd speler aan en speel mee met de cds. appeltje eitje...

specialangel

• wedergeboren & ondergedomp
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: september 01, 2011, 01:07:40 am »
en een beetje muzikant kan toch ook zelf e.e.a. op muziekpapier schrijven?? trouwens in leeuwarden worden alle liederen wel gewoon met het kerkorgel begeleid .ja ook de opwekkingsliederen. en klinkt heel goed.  misschien iets langzamer dan het origineel maar dat komt vanzelf. het is een questie van oefenen he. organisten kunnen ook samen gaan oefenen en van elkaar leren of eens uitwisselen van kerk en plaats. daarnaast kunnen jullie ook gaan bidden en vragen naar nieuwe muzikanten in de kerk. vaak blijkt dat er veel meer muzikanten in de kerk zitten dan je denkt maar dat niemand dat weet van elkaar.  doe es een oproep!! en zingen met een koortje die eens voorzingt in de kerk kan ook heel veel schelen.  succes.

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: september 06, 2011, 12:18:19 am »

quote:

grondig christelijk schreef op 14 augustus 2011 om 21:20:
[...]

informeer eens bij de stichting opwekking?

informeer eens bij de organisten van de GKv in Drachten Oost :)

Je moet je vraag neerleggen bij de vereniging van kerkorganisten en dan kom je wel verder.
« Laatst bewerkt op: september 06, 2011, 01:08:40 pm door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten