Auteur Topic: Is het christendom een agressieve religie?  (gelezen 17737 keer)

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Is het christendom een agressieve religie?
« Reactie #240 Gepost op: oktober 05, 2011, 04:40:43 pm »

quote:

Piebe schreef op 05 oktober 2011 om 16:16:
[...]

Nou, jij zei dat slaap vooroordelen niet wegneemt, maar de dood doet dat wel immers. Vandaar dus. :+
Tja... Iemand kan zelf ook actief aan het doen verdwijnen van vooroordelen werken... Door ze niet langer de wereld in te slingeren.... Met of zonder  :+
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #241 Gepost op: oktober 05, 2011, 05:11:30 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 05 oktober 2011 om 16:40:
Tja... Iemand kan zelf ook actief aan het doen verdwijnen van vooroordelen werken... Door ze niet langer de wereld in te slingeren.... Met of zonder  :+
Vlak de mens niet uit, want we zijn een doortrapte soort waar het uitkijken voor is!
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Ozombi

• Bekijk profiel
« Reactie #242 Gepost op: oktober 06, 2011, 01:11:37 am »
@Piebe :: blijkbaar zie jij jezelf als een doortrapte soort, maar anderen zien dat juist niet zo. Je bent zoals je denkt dat je bent. Dat belooft weinig goeds in jouw geval dan ?!

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
« Reactie #243 Gepost op: oktober 06, 2011, 10:15:33 am »

quote:

Piebe schreef op 05 oktober 2011 om 16:14:
[...]

Edit: je bent immers bekennende pantheïst.

Veel oosterse religies (hindoeïsme, taoïsme, kizilbaşisme, boeddhisme) hebben pantheïstische kenmerken, evenals het (westerse) religieus humanisme.Sommige vooraanstaande verlichters, zoals Spinoza en John Toland, hadden pantheïstische denkbeelden. Een bekende vroege pantheïst was Giordano Bruno (1548 - 1600), een Italiaanse filosoof die wegens zijn denkbeelden door de Inquisitie werd veroordeeld tot de brandstapel.

Tja; Tot het pantheisme ben ik van gans alleen gekomen. (heb ik hier elders al eens geschreven).
Die mens, die door een agressieve religie ter dood werd gebracht, leerde ik eerst later kennen.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #244 Gepost op: oktober 06, 2011, 10:21:09 am »

quote:

Ozombi schreef op 06 oktober 2011 om 01:11:
@Piebe :: blijkbaar zie jij jezelf als een doortrapte soort, maar anderen zien dat juist niet zo. Je bent zoals je denkt dat je bent. Dat belooft weinig goeds in jouw geval dan ?!
Nou of dat zo is weet ik niet, want al denk ik een vliegtuig te wezen toch kan ik nog steeds niet vliegen!
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #245 Gepost op: oktober 06, 2011, 10:22:40 am »

quote:

vrolijke schreef op 06 oktober 2011 om 10:15:
Tja; Tot het pantheisme ben ik van gans alleen gekomen. (heb ik hier elders al eens geschreven).
Die mens, die door een agressieve religie ter dood werd gebracht, leerde ik eerst later kennen.
Zo vaak tref je geen bekennende pantheïst.

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
« Reactie #246 Gepost op: oktober 06, 2011, 01:19:00 pm »

quote:

Piebe schreef op 06 oktober 2011 om 10:22:
[...]

Daar heb ik niemand anders voor nodig.
Ik ben een met alles. (Zoals iedereen trouwens.)

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #247 Gepost op: oktober 06, 2011, 05:51:35 pm »

quote:

vrolijke schreef op 06 oktober 2011 om 13:19:

quote:

Piebe schreef op 06 oktober 2011 om 10:22:
[...]

Daar heb ik niemand anders voor nodig.
Ik ben een met alles. (Zoals iedereen trouwens.)
Dan krijg je ook geen vervelende discussies over wat er nou eigenlijk staat. :)

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
« Reactie #248 Gepost op: oktober 07, 2011, 10:22:37 am »
Ik hoop dat julie mij hier niet voor gaan stenigen, maar hier is een interessante link over agressieve religies:

http://aanneembaarheidsgodsdienst.nl/07.html

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #249 Gepost op: oktober 07, 2011, 10:35:03 am »

quote:

vrolijke schreef op 07 oktober 2011 om 10:22:
Ik hoop dat julie mij hier niet voor gaan stenigen, maar hier is een interessante link over agressieve religies:

http://aanneembaarheidsgodsdienst.nl/07.html
Stenigen doe ik niet. Maar ik stel je wel de vraag wat we hier nu mee moeten? Immers: "een link" is nietszeggend maar je opmerking doet opnieuw een vooringenomen leggen van een 1-op-1 relatie tussen "agressie" en "religie" vermoeden ... En daar stoor ik me opnieuw aan... (En dit keer ben ik wel uitgeslapen!)

En daar doet een met een  :+ gegeven "nuancering" met een 90%-10% verhouding niets aan af, want ook het schermen met die getallen was een slag in de lucht...

Wat winnen we bij het spuien van vooroordelen over elkaar???

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
« Reactie #250 Gepost op: oktober 07, 2011, 10:41:48 am »

quote:

Hendrik-NG schreef op 07 oktober 2011 om 10:35:
[...]

Stenigen doe ik niet. Maar ik stel je wel de vraag wat we hier nu mee moeten? Immers: "een link" is nietszeggend maar je opmerking doet opnieuw een vooringenomen leggen van een 1-op-1 relatie tussen "agressie" en "religie" vermoeden ... En daar stoor ik me opnieuw aan... (En dit keer ben ik wel uitgeslapen!)

En daar doet een met een  :+ gegeven "nuancering" met een 90%-10% verhouding niets aan af, want ook het schermen met die getallen was een slag in de lucht...

Wat winnen we bij het spuien van vooroordelen over elkaar???

Letterlijk "gestenigd" wordt je hier niet.
Maar ik zou niet de eerste zijn, die er hier "uitgeschopt" word als de kritiek fundamentaal tegen de interessen van het GKV zijn.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #251 Gepost op: oktober 07, 2011, 10:45:20 am »

quote:

vrolijke schreef op 07 oktober 2011 om 10:41:
Maar ik zou niet de eerste zijn, die er hier "uitgeschopt" word als de kritiek fundamentaal tegen de interessen van het GKV zijn.
Meen je dat nou? Ik vind ze hier nog vrij mild.

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #252 Gepost op: oktober 07, 2011, 10:52:27 am »

quote:

vrolijke schreef op 07 oktober 2011 om 10:41:
[...]

Het pantheisme behoort nu niet speciaal tot het aandachtsgebied van de GKV (of van mijn NGK) maar toch wordt je hier in LB m.i. geen strobreed in de weg gelegd om je mening te geven...

Al zie ik die mening liever onderbouwd met argumenten dan met vooroordelen... En dan laat ik me mild uit over de kwestie...

Trouwens, mijn vraag was: Wat winnen we bij het spuien van vooroordelen over elkaar???

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #253 Gepost op: oktober 07, 2011, 11:12:58 am »

quote:

Hendrik-NG schreef op 07 oktober 2011 om 10:52:
Het pantheisme behoort nu niet speciaal tot het aandachtsgebied van de GKV (of van mijn NGK) maar toch wordt je hier in LB m.i. geen strobreed in de weg gelegd om je mening te geven...
Vind ik ook, op de meeste andere christelijke fora die ik ken wordt die ruimte niet geboden. Alhoewel ik het prettig vind dat niemand gecensureerd wordt, vraag ik me wel af of het zin heeft om hier iets anders te verkondigen dan de gereformeerde leer. De meeste mensen die hier actief zijn hebben hun keuze reeds gemaakt en als ze iets van je aannemen is dat omdat ze er zelf al met een voet instonden. Niemand overtuigt de ander middels het geschreven woord, want het geschreven woord is voor verdieping en en het gesproken woord om te overtuigen. De Bijbel is geschreven doch werd het evangelie eerst middels het gesproken woord verkondigd en gevestigd. Zo is het de dominee die de gemeente bindt met het gesproken woord, wat hij (als het goed is) put uit de Bijbel.

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
« Reactie #254 Gepost op: oktober 07, 2011, 12:28:47 pm »

quote:

Piebe schreef op 07 oktober 2011 om 11:12:
[...]

Vind ik ook, op de meeste andere christelijke fora die ik ken wordt die ruimte niet geboden. Alhoewel ik het prettig vind dat niemand gecensureerd wordt, vraag ik me wel af of het zin heeft om hier iets anders te verkondigen dan de gereformeerde leer. De meeste mensen die hier actief zijn hebben hun keuze reeds gemaakt en als ze iets van je aannemen is dat omdat ze er zelf al met een voet instonden. Niemand overtuigt de ander middels het geschreven woord, want het geschreven woord is voor verdieping en en het gesproken woord om te overtuigen. De Bijbel is geschreven doch werd het evangelie eerst middels het gesproken woord verkondigd en gevestigd. Zo is het de dominee die de gemeente bindt met het gesproken woord, wat hij (als het goed is) put uit de Bijbel.
Ik dacht, dat deze rubriek:  
"Levensbeschouwing
Benieuwd naar wat anderen denken en geloven?
Christen of niet, bespreek het hier."

daarvoor was.