Auteur Topic: [splits] Wat zullen we de kinderen leren?  (gelezen 7985 keer)

Qohelet

  • Berichten: 1736
  • Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
[splits] Wat zullen we de kinderen leren?
« Reactie #60 Gepost op: september 17, 2011, 07:37:44 pm »

quote:

Trajecto schreef op 17 september 2011 om 17:18:
[...]

Oei, heeft er iemand een zere plek geraakt? :9

Van de regenboog wordt vanouds toch wel gezegd dat er zeven kleuren te zien zijn: rood, oranje, geel, groen, blauw, indigo en violet. :P

De Bijbel gebruikt overigens ook getallen -- en inderdaad is het getal zeven daar ook prominent aanwezig.
Wil je daar ook niets van weten, misschien?

Als belangrijke verzamelingen inderdaad zeven elementen hebben, en er is goede reden om dat aantal symbolisch te duiden, dan wil ik dat best doen. Bijvoorbeeld, de zeven dagen van de week. De indeling in weken is een door God gegeven structuur, en in een week gaat de zon zeven keer op en zeven keer onder. Dat maakt zeven een belangrijk getal.

Maar als een continuum willekeurig in zevenen wordt gedeeld, of als er hardnekkig "zeven" wordt geroepen terwijl hertelling een andere waarde laat zien, of als er een cultureel zevental wordt benoemd als een natuurlijk gegeven, dan ga ik daar niet in mee.

Ik weet dat mystici niet altijd malen om de feiten, maar dan moeten ze hun bespiegelingen ook niet presenteren als feiten.

Daar. Op genoeg tenen getrapt.  :P
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.


Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
[splits] Wat zullen we de kinderen leren?
« Reactie #61 Gepost op: september 17, 2011, 07:57:06 pm »
Auw, mijn tenen!

Er zijn ook zeven gemeenten (Op 1,4) en zeven gouden kandelaren (Op 1,12) en mensen die alles vergeten, zijn ook zeven!
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Trajecto

  • Berichten: 4990
  • Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
[splits] Wat zullen we de kinderen leren?
« Reactie #62 Gepost op: september 17, 2011, 08:43:55 pm »

quote:

Qohelet schreef op 17 september 2011 om 19:37:
[...]

Als belangrijke verzamelingen inderdaad zeven elementen hebben, en er is goede reden om dat aantal symbolisch te duiden, dan wil ik dat best doen. Bijvoorbeeld, de zeven dagen van de week. De indeling in weken is een door God gegeven structuur, en in een week gaat de zon zeven keer op en zeven keer onder. Dat maakt zeven een belangrijk getal.

Maar als een continuum willekeurig in zevenen wordt gedeeld, of als er hardnekkig "zeven" wordt geroepen terwijl hertelling een andere waarde laat zien, of als er een cultureel zevental wordt benoemd als een natuurlijk gegeven, dan ga ik daar niet in mee.

Ik weet dat mystici niet altijd malen om de feiten, maar dan moeten ze hun bespiegelingen ook niet presenteren als feiten.

Daar. Op genoeg tenen getrapt.  :P

Haha, ach ja...
Overigens is het wat betreft de regenboog toch wel zo dat in het continuüm we wel een beperkt aantal kleuren ervaren en wat ertussen zit als een soort "op weg" naar een volgende. Of dat nou zeven is vind ik wel een beetje de vraag -- met name in het blauwgebied is het apart benoemen van indigo een beetje twijfelachtig.
Een willekeurige verdeling is het niet volgens mij, maar het zal wel zo zijn dat het zo apart kunnen benoemen van de kleuren die in wezen in een contunuüm zitten een kwestie is, die ons zo wordt aangereikt door hoe onze ogen zijn ingericht, vermoed ik.


In de Bijbel komt het getal 7 veel voor, hoor!
Een paar voorbeelden:
In de droom van Farao waren er twee keer zeven koeien en twee keer zeven korenaren. Die stonden voor twee keer 7 jaren. (Gen. 41)
Het water van de Nijl veranderde 7 dagen in bloed. (Ex. 7:25)
De priesterwijding duurt 7 dagen. (Lev. 8:33-35)
De tempelbouw duurde 7 jaar. (1Kon. 6:38)
De knecht van Elia zag een wolkje toen hij voor de 7e keer keer. (1Kon. 18:44)
De Heer verdeelt het water in 7 beken. (Jes. 11:15)
Het zonlicht wordt verzevenvoudigd. Jes. (30:26)

Zo, dat waren er zeven en er zijn er nog meer.
Ga je nu maar diep zitten schamen met de Bijbel op schoot! :P

Qohelet

  • Berichten: 1736
  • Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
[splits] Wat zullen we de kinderen leren?
« Reactie #63 Gepost op: september 18, 2011, 01:48:51 am »

quote:

Piebe schreef op 17 september 2011 om 19:57:
[...]en mensen die alles vergeten, zijn ook zeven!

het tegengestelde van zeven:

van zessen klaar
in acht nemen
zij negen het oor
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.


Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
[splits] Wat zullen we de kinderen leren?
« Reactie #64 Gepost op: september 18, 2011, 01:16:23 pm »
Geef me de vijf, dan hebben we wat te vieren...
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Trajecto

  • Berichten: 4990
  • Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
[splits] Wat zullen we de kinderen leren?
« Reactie #65 Gepost op: september 18, 2011, 06:16:13 pm »
O ja, het is inderdaad niet alleen zeven wat een rol speelt.
Denk ook eens aan twaalf!
Wat voorbeelden:

De 12 apostelen, natuurlijk
De 12 stammen van Israel
De 12 manden in Marc. 6:43
In Openbaring op diverse plaatsen, b.v. 12 poorten

Ja, het praten over getallen maakt wat los! :)

Qohelet

  • Berichten: 1736
  • Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
[splits] Wat zullen we de kinderen leren?
« Reactie #66 Gepost op: september 18, 2011, 09:13:12 pm »
3 + 4 = belangrijk
3 x 4 = belangrijk

hoe vaak vergeven wij onze broeder?
(3 + 4) x ((3 + 4) x 10) maal... +1, voor alle zekerheid
dat is 491

daarom zijn er ook 491 gezangen in het Liedboek voor de Kerken
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.


elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
[splits] Wat zullen we de kinderen leren?
« Reactie #67 Gepost op: september 19, 2011, 08:10:45 am »
Hmz... Jullie kinderen worden vast goed in verhaaltjessommen...
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
[splits] Wat zullen we de kinderen leren?
« Reactie #68 Gepost op: september 20, 2011, 01:36:26 pm »

quote:

Trajecto schreef op 17 september 2011 om 20:43:
Zo, dat waren er zeven en er zijn er nog meer.
Ga je nu maar diep zitten schamen met de Bijbel op schoot! :P
Nou, nou met de Bijbel op schoot nog wel in deze digitale tijd? Dat mag wel wat moderner zou ik denken! ;)
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
[splits] Wat zullen we de kinderen leren?
« Reactie #69 Gepost op: september 20, 2011, 01:37:21 pm »

quote:

Qohelet schreef op 18 september 2011 om 21:13:
3 + 4 = belangrijk
3 x 4 = belangrijk

hoe vaak vergeven wij onze broeder?
(3 + 4) x ((3 + 4) x 10) maal... +1, voor alle zekerheid
dat is 491

daarom zijn er ook 491 gezangen in het Liedboek voor de Kerken
Ja en die moet je voor straf zeven maal zeven maal zingen! ;)
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Trajecto

  • Berichten: 4990
  • Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
[splits] Wat zullen we de kinderen leren?
« Reactie #70 Gepost op: september 20, 2011, 02:01:39 pm »

quote:

Piebe schreef op 20 september 2011 om 13:36:
[...]

Nou, nou met de Bijbel op schoot nog wel in deze digitale tijd? Dat mag wel wat moderner zou ik denken! ;)

Nou nee, het goede voorbeeld voor de kinderen, hè.
Die zitten toch al veel te veel te computeren en pakken nooit eens een boek. :P

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
[splits] Wat zullen we de kinderen leren?
« Reactie #71 Gepost op: september 20, 2011, 02:39:03 pm »

quote:

Trajecto schreef op 20 september 2011 om 14:01:
Nou nee, het goede voorbeeld voor de kinderen, hè.
Die zitten toch al veel te veel te computeren en pakken nooit eens een boek. :P
Zo'n kleine dreumes met zo'n dikke pil willen opzadelen, schandelijk! :+
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'