Auteur Topic: laatste fatwa en laatste dogma?  (gelezen 4041 keer)

wimnusselder

• Bekijk profiel
laatste fatwa en laatste dogma?
« Reactie #30 Gepost op: september 17, 2011, 11:56:38 am »
Hoi Thorgrem,

Je zou de bal kunnen spelen in plaats van de man, omdat ik je dat vriendelijk vraag, in 'mijn' topic.
Jouw geloof en dat van katholieken is de bal; Piebe een hol vat noemen is de man spelen.
Als je je erg identificeert met de bal kan ik me voorstellen dat het lastig is om het onderscheid te ervaren.
In mijn beleving was jouw antwoord echter niet soortgelijk aan wat Piebe schreef.

Wat je schreef was duidelijk genoeg en een vraag ter verduidelijking dus overbodig.
Het topic was niet Tofik, maar de waarde van zelfstandig denken en keuzes maken voor christenen.
Ik begrijp dat Tofik en Piebe voor jou als rode lap werken, maar ik vraag je om te reageren op de toreador die vanuit jouw perspectief kennelijk achter die rode lap verscholen zit:

quote:

dat vermogen [tot zelfstandig nadenken en kiezen dat we hebben gekregen (onze talenten)] is inderdaad niet absoluut, Thorgrem.
De een heeft in dat opzicht meer talenten gekregen dan de ander.
De een heeft dogma's, herders, leraren, fatwa's, wetten, geboden, heilige boeken etc. etc. harder nodig dan de ander.
Orthodoxe kerken bedienen een andere doelgroep dan vrijzinnige kerken.
En we hebben allemaal de opdracht om zoveel mogelijk te maken van onze talenten en het onszelf niet te makkelijk te maken...

Met v&Vriendengroet,

Wim