quote:
Chaim schreef op 22 oktober 2011 om 01:48:[...]
Weet je zeker dat het Moreh Nevoechiem iii:41 is? Er staat daar bij mij heel iets anders

De Misjneh Torah van de RaMBaM zegt bij Mitswah 313: "Het verbod toe te voegen aan de Torah: aan de Torah sje biKtav (geschreven Torah) en aan de Torah sje b'al peh (de mondelinge Torah). De Verheven Ene sprak: "
voeg er niet aan toe" (Deuteronomium 13:1). En op verscheidene andere plaatsen zegt men: "
neem er niets uit weg" (לא תגרע ממנו).
Je bent in overtreding tegen [de negatieve mitswah] 'Neem er niets uit weg'." In 'De Grondslagen van de Torah' 9:1-2 is de RaMBaM overigens nog duidelijker.
Ik had er geen bronvermelding bij gegeven, omdat ik de tekst van Maimonides' Moreh Nevoechiem thuis op mijn eigen harde schijf heb staan. Maar ik zie nu dat die tekst waarschijnlijk afkomstig is uit de vertaling van Friedländer uit 1904 (zie
hier).
Volg je de link, dan zie je het gedeelte dat ik citeerde staan op blz 347.
Omdat die tekst volledig samenviel met hetgeen Chavel citeerde in de
voetnoot bij Mitswah 313 heb ik eigenlijk geen moment getwijfeld aan de juistheid van beide bronnen... (dat boek van "Chavel":
zie hier)...
NB: ik zie dat jij en anderen nog heel erg veel
meer gepost hebben in de paar dagen dat ik op reis was... Daar ga ik allemaal niet aan toe komen deze week, schat ik nu zo in...
Zoals het er nu naar uit ziet ga ik daar a.s. donderdag of vrijdag eens rustig voor zitten...