Auteur Topic: Ps 110:7 Hij drinkt onderweg uit de beek  (gelezen 9417 keer)

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Ps 110:7 Hij drinkt onderweg uit de beek
« Reactie #45 Gepost op: oktober 12, 2011, 09:23:49 pm »

quote:

Piebe schreef op 12 oktober 2011 om 21:08:
@ Hendrik, in deze is bewijs zeer relatief en als jij denkt dat Paulus zijn getuigenis slechts een vermoeden was, waarom werd hij dan vervolgd?

Paulus was in de leer geweest bij Gamaliël  (Hand 5,34+22,3) die gold als een vooraanstaand geleerde.

[...]

We mogen er dus van uit gaan dat Paulus heel goed wist waar hij over schreef en zeker was dat die psalm op Jezus van Nazareth betrekking had, wat natuurlijk zeer veelzeggend is.
Paulus zal ook weet hebben gehad van hetgeen over Jezus werd geleerd door andere Apostelen. In 1 Kor 11 zegt hij bijvoorbeeld: (23) Want wat ik heb ontvangen en aan u heb doorgegeven, gaat terug op de Heer zelf.

En het was Jezus die bij het aanhalen van Psalm 110 uitging van 1 van de (op zich meerdere mogelijke) interpretaties van deze Psalm. Hij spreekt hier alsof Hij de Messiaanse duiding als bekend verondersteld bij zijn toehoorders. En ik zou niet weten waarom die niet bekend zou zijn in die tijden (het bewijs ligt voor ons):

Mat 22:41 Nu de farizeeën om hem heen stonden, stelde Jezus hun deze vraag: 42 ‘Wat denkt u over de messias? Van wie is hij een zoon?’ ‘Van David,’ antwoordden ze. 43 Jezus vroeg: ‘Hoe kan David hem dan, geïnspireerd door de Geest, Heer noemen? Want hij zegt: 44 “De Heer sprak tot mijn Heer: ‘Neem plaats aan mijn rechterhand, tot ik je vijanden onder je voeten heb gelegd.’” 45 Als David hem dus Heer noemt, hoe kan hij dan zijn zoon zijn?’

Ik schreef al: Hebreeën gaat er impliciet van uit dat die Psalm op Jezus van Nazareth betrekking heeft. Ook hier zal waarschijnlijk gelden: "wat ik heb ontvangen en aan u heb doorgegeven, gaat terug op de Heer zelf"... Alleen staat dat er dit keer niet bij... Dus is het gissen.
'De roeping van de mens is mens te zijn!'