Auteur Topic: Heiligenverering  (gelezen 17429 keer)

Jan-Peter

• Bekijk profiel
Heiligenverering
« Gepost op: oktober 08, 2011, 11:10:29 pm »
Wat vinden jullie van verering van de heiligen zoals dat in de Rooms-Katholieke en Orthodoxe kerken gebeurd? Wat vinden jullie van het verschil dat ze maken tussen verering en aanbidding? Wat is aanbidding? Wat is verering? Is alleen aanbidding van de heiligen fout? Of ook de verering?
Is het niet logisch dat, omdat de gemeente één Lichaam is die niet gebroken word door de dood, dat heiligen voor ons kunnen strijden, ondanks de eerste dood? Is het dan niet normaal dat je de heiligen, als ze hebben gestreden, dan ook bedankt?
Veel vragen ;-)

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Heiligenverering
« Reactie #1 Gepost op: oktober 09, 2011, 12:06:17 am »
Die discussie is hier in het verleden al eens geweest, mogelijk dat je met de zoekfunctie haar kunt vinden.
Mail me maar als je wat wilt weten

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Heiligenverering
« Reactie #2 Gepost op: oktober 09, 2011, 09:08:38 am »
Modbreak:
Onderwerp verplaatst naar CL, aangezien het geen bestudering van een bijbeltekst betreft.
Graag bij discussies respectvol blijven mbt elkaars kerkverband of overtuiging.

Voor oudere discussies:
Bidden tot heiligen, mag dat?
Katholieke gebruiken
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Heiligenverering
« Reactie #3 Gepost op: oktober 09, 2011, 11:10:17 am »
Degene die we moeten vereren zijn niet de heiligen (Op 19,10) noch is het moeder Maria (Mat 12,50) maar wie we wel moeten eren is de zoon (Joh 5,23) want de mens Jezus Christus is de enige middelaar (1 Tim 2,5) tussen God en de mensen. Het gebed tot een ander richten is derhalve zinloos.

'Tot nog toe hebt gij niet gebeden in Mijn Naam; bidt, en gij zult ontvangen, opdat uw blijdschap vervuld zij.' (Joh 16,24)

Bidden betekent vragen en waarom zou ik iemand iets vragen die mij niet kan geven wat ik vragen wil? Of is Christus soms een boze koning die tot kalmte moet worden gemaand door zijn mildere moeder? Dat is wel het beeld wat katholieken bij mij oproepen met hun Maria verering en daarom houd ik mij daar ook principieel verre van.
Ik denk dat katholieken het Maria verering noemen omdat zij donderse goed weten dat het aanbidden van beelden (Lev 19,4) en andere personen (Op 19,10) verboden is. Echter wordt in de Bijbel geen onderscheid gemaakt tussen het vereren en aanbidden van afgoden (Dan 3,18) en is het beide uit den boze voor God.
« Laatst bewerkt op: oktober 09, 2011, 11:30:44 am door Piebe »
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Thorgrem

• Bekijk profiel
Heiligenverering
« Reactie #4 Gepost op: oktober 09, 2011, 12:03:54 pm »

quote:

Jan-Peter schreef op 08 oktober 2011 om 23:10:
Wat vinden jullie van verering van de heiligen zoals dat in de Rooms-Katholieke en Orthodoxe kerken gebeurd?
Ik vind dat veelal een inspiratie om dichter bij God te komen. De verhalen die de levenswandel van de heiligen ons vertellen wijzen allemaal naar God.

quote:

Wat vinden jullie van het verschil dat ze maken tussen verering en aanbidding? Wat is aanbidding? Wat is verering? Is alleen aanbidding van de heiligen fout? Of ook de verering?
Het aanbidden van heiligen is zonder meer fout. Aanbidding komt namelijk enkel de drie-enige God toe. Het onderscheid is logisch. Men vraagt immers aan heiligen om voor hun te bidden tot God onze Heer. Evengoed vraag ik zo nu en dan aan anderen om voor mij te bidden of vragen anderen aan mij of ik voor ze wil bidden.

quote:

Is het niet logisch dat, omdat de gemeente één Lichaam is die niet gebroken word door de dood, dat heiligen voor ons kunnen strijden, ondanks de eerste dood? Is het dan niet normaal dat je de heiligen, als ze hebben gestreden, dan ook bedankt?
Veel vragen ;-)
Het Lichaam van Christus is 1 of het nou mensen in de hemel of mensen op aarde betreft, dat is geheel logisch.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Heiligenverering
« Reactie #5 Gepost op: oktober 09, 2011, 07:41:22 pm »
Zoals Thorgrem het beleeft lijkt het me wel snor. Ook met engelen zou je zomaar in gesprek kunnen komen in bijzondere gevallen. Dat vind ik net zo'n situatie. Echter denk ik dat de eer brengen kan doorschieten bij weer anderen. Daarbij kan het in plaats van de eer aan Jezus komen. Eens las ik een machtig mooi boek met getuigenissen van enkele katholieken uit een kleine parochie. Echt een mooi boek. Alleen was een vrouw in dat boek helemaal vol over Maria en hoorde ik niets zeggen over Jezus. Zo iets kan gebeuren in bepaalde gevallen, maar soms bekruipt me het gevoel dat dit bij sommigen echt iets te veel voor komt.

Maar daar kan ik verder geen oordeel over geven. Zoals Thorgrem het voor staat lijkt me wel goed.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Heiligenverering
« Reactie #6 Gepost op: oktober 09, 2011, 08:02:12 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 09 oktober 2011 om 12:03:
Het Lichaam van Christus is 1 of het nou mensen in de hemel of mensen op aarde betreft, dat is geheel logisch.

En dat vind ik wel zo machtig bijzonder van God.
Dat er geen scheiding is tussen de aards levende kinderen en hen die ons zijn voorgegaan door de dood.
Behalve dat het heel onbegrijpelijk is is het ook nog eens zeer troostend om te weten dat zij die in Christus gestorven zijn mét ons God eren en dienen.

Oogje

• Bekijk profiel
Heiligenverering
« Reactie #7 Gepost op: oktober 09, 2011, 10:57:29 pm »
Gaitema, mensen die zich iets teveel met enkel Maria bezighouden, die houd je altijd. Net zoals er ook weer protestanten zijn die haar nog net niet de grond intrappen, omdat ze haar anders teveel aandacht zouden geven. Ik heb er teveel vrij minachtend over haar horen spreken. Of die überhaupt vooral geen enkele eer aan mensen willen geven, het meest prachtige goede vanzelfsprekend vinden en zelfs het kleinste kwaad een doodzonde.

Mensen die overdrijven houd je altijd en de Kerk is gelukkig ook geen gedachtenpolitie. Dergelijke voorvallen doen echter niets af aan of een bepaalde lering juist is of niet. Zo vinden wij toch ook dat mensen verliefd moeten kunnen zijn, al zullen er vast weleens gelovigen zó over de oren verliefd zijn, dat hun geliefde nu even wat meer aandacht opeist dan de Schepper, zeg maar. ;)

Ozombi

• Bekijk profiel
Heiligenverering
« Reactie #8 Gepost op: oktober 10, 2011, 12:44:43 pm »
Zo zijn er die zich te veel met Maria bezighouden, en zo zijn er die zich teveel met Jezus bezighouden. Met Christus kun je je echter niet genoeg bezighouden. Dat is namelijk de 'volmaakte geest' die in jezelf aanwezig is, maar er nu nog niet uitkomt. Jezus (mens) Christus ( zijn volmaakte zelf )

Men kan van individuen gouden kalveren maken, maar dat kan zeer worden afgeraden. Je moet ook niet jezelf gaan vereren als ware je zelf God. Je kunt wel jouw volmaakte zelf vereren, door deze ten bate van de wereld tot uitdrukking te brengen. Dán verheerlijk je Gods Geest.

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Heiligenverering
« Reactie #9 Gepost op: oktober 10, 2011, 01:35:53 pm »
Zo bestaan er ook mensen die zich juist te weinig hebben beziggehouden met mensen... Met een persoon als Pelagius, bijvoorbeeld... En het gedachtegoed waar hij voor stond...

Gelukkig zijn ons daar tegenover ook weer mensen gegeven die heel precies doorzien hebben waar dat gedachtegoed "mank" ging en "levensgevaarlijk" werd voor ziel en zaligheid...

B.v. op het punt waarbij men zou kunnen denken dat men uit zichzelf zou kunnen inschatten wat een "volmaakt zelf" zou kunnen inhouden... Het bij kennis over een "volmaakt zelf" in de kern zou gaan om zelfkennis...

Ik noem maar wat...

Of het onjuiste idee dat het "zijn van een onbeschreven blad" iets goeds zou zijn "om in stand te houden"... Een mens is helemaal niet bedoeld om "onbeschreven blad" te zijn... Maar om "goed" te zijn vanaf zijn allereerste ogenblik... Maar wat is "goed"?? Wie leert ons dat?? Wie stelt de grens aan "goed" en "slecht"??
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Heiligenverering
« Reactie #10 Gepost op: oktober 10, 2011, 02:58:32 pm »

quote:

Oogje schreef op 09 oktober 2011 om 22:57:
Zo vinden wij toch ook dat mensen verliefd moeten kunnen zijn, al zullen er vast weleens gelovigen zó over de oren verliefd zijn, dat hun geliefde nu even wat meer aandacht opeist dan de Schepper, zeg maar. ;)
Jawel, maar bij de meeste katholieken is het niet even maar een heel leven lang. :)
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Heiligenverering
« Reactie #11 Gepost op: oktober 10, 2011, 03:01:37 pm »

quote:

Piebe schreef op 10 oktober 2011 om 14:58:
[...]

Jawel, maar bij de meeste katholieken is het niet even maar een heel leven lang. :)

Ik denk dat je daar de plank mis slaat.
Voor een katholiek is het heel gewoon om de heiligen eer te geven, dat is onderdeel van hun manier om het geloof vorm te geven.
En dan is het logisch dat het een heel leven lang is :)

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Heiligenverering
« Reactie #12 Gepost op: oktober 10, 2011, 03:06:23 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 10 oktober 2011 om 15:01:
Ik denk dat je daar de plank mis slaat.
Voor een katholiek is het heel gewoon om de heiligen eer te geven, dat is onderdeel van hun manier om het geloof vorm te geven.
En dan is het logisch dat het een heel leven lang is :)
De vergelijking met een geliefde ging over Maria verering dacht ik, je slaat zelf de plank mis. :)

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Heiligenverering
« Reactie #13 Gepost op: oktober 10, 2011, 03:29:53 pm »

quote:

Piebe schreef op 10 oktober 2011 om 15:06:
[...]

De vergelijking met een geliefde ging over Maria verering dacht ik, je slaat zelf de plank mis. :)
Nah, nee dus: als je een geliefde hebt en bent er mee gehuwd dan is die liefde ook levenslang _O_

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Heiligenverering
« Reactie #14 Gepost op: oktober 10, 2011, 03:51:13 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 10 oktober 2011 om 15:29:
Nah, nee dus: als je een geliefde hebt en bent er mee gehuwd dan is die liefde ook levenslang _O_
Hoe je het ook wendt of keert, als iedereen Maria behandelt zoals zijn vrouw is ze niet lang meer maagd. :)
« Laatst bewerkt op: oktober 10, 2011, 03:51:30 pm door Piebe »