Auteur Topic: Heiligenverering  (gelezen 17276 keer)

Ozombi

• Bekijk profiel
Heiligenverering
« Reactie #15 Gepost op: oktober 10, 2011, 04:39:13 pm »
En gelukkig zijn er ook mensen die voldoende wijsheid bezitten over bepaalde zaken dat zij op precies de juiste wijze zelfkennis vergaren, zonder daarbij uit het oog te verliezen waar het om gaat en wat de betekenis daarvan is. Natuurlijk hebben diegenen niet hun eigen wijsheden gecreeerd maar hebben zij kennis opgedaan die afkomstig is van Leraren die wisten waar zij het over hadden en waarvan vaststaat dat zij over waarheden spraken. Één van die Groten onder hen - zoniet dé Grootste - is natuurlijk Jezus. Ik noem maar iemand......

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Heiligenverering
« Reactie #16 Gepost op: oktober 10, 2011, 09:17:42 pm »
Iemand die op de volgende manier werd aangesproken en vervolgens reageerde met een:

‘U bent de messias, de Zoon van de levende God,’ antwoordde Simon Petrus. Daarop zei Jezus tegen hem: ‘Gelukkig ben je, Simon Barjona, want dit is je niet door mensen van vlees en bloed geopenbaard, maar door mijn Vader in de hemel.

Opnieuw de vraag: waar komt volgens Jezus onze kennis van "het goede" vandaan??

(+ het spreken over "niet zo maar Iemand" en "inderdaad de Grootste"...)
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

wimnusselder

• Bekijk profiel
Heiligenverering
« Reactie #17 Gepost op: oktober 11, 2011, 07:12:57 am »
Hoi Jan-Peter,

quote:

Jan-Peter schreef op 08 oktober 2011 om 23:10:
Wat vinden jullie van verering van de heiligen zoals dat in de Rooms-Katholieke en Orthodoxe kerken gebeurd? Wat vinden jullie van het verschil dat ze maken tussen verering en aanbidding?

Ik zie geen duidelijk onderscheid (in de praktijk) tussen 'vereren' en 'aanbidden'.
Je kunt dezelfde praktijk benoemen en critiseren als 'aanbidden' en accepteren als 'vereren'.

Met de praktijk en de beleving ervan door concrete mensen, voor wie het waarde heeft, in hun context, heb ik niet echt moeite.
Bij het organiseren van die praktijk en het focusen van de religieuze beleving van anderen op die manier beginnen mijn twijfels.
Houdt een kerk zijn leden daarmee niet af van de mogelijkheid om God direct te ervaren via zijn over hen uitgestorte Geest?
Houd je daarmee mensen niet klein en nederig vergeleken met opgehemelde voorgangers in plaats van hen op te roepen en te helpen perfect te zijn zoals hun vader in de hemel perfect is?

Met v&Vriendengroet,

Wim

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Heiligenverering
« Reactie #18 Gepost op: oktober 11, 2011, 08:49:02 am »

quote:

wimnusselder schreef op 11 oktober 2011 om 07:12:
Hoi Jan-Peter,

[...]

Ik zie geen duidelijk onderscheid (in de praktijk) tussen 'vereren' en 'aanbidden'.
Je kunt dezelfde praktijk benoemen en critiseren als 'aanbidden' en accepteren als 'vereren'.

Met de praktijk en de beleving ervan door concrete mensen, voor wie het waarde heeft, in hun context, heb ik niet echt moeite.
Bij het organiseren van die praktijk en het focusen van de religieuze beleving van anderen op die manier beginnen mijn twijfels.
Houdt een kerk zijn leden daarmee niet af van de mogelijkheid om God direct te ervaren via zijn over hen uitgestorte Geest?
Houd je daarmee mensen niet klein en nederig vergeleken met opgehemelde voorgangers in plaats van hen op te roepen en te helpen perfect te zijn zoals hun vader in de hemel perfect is?

Met v&Vriendengroet,

Wim
Maar zouden wij God van zijn plannen kunnen afhouden als Hij rechtstreeks tot ons wil spreken??

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Heiligenverering
« Reactie #19 Gepost op: oktober 11, 2011, 09:51:58 am »
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of iemand hier (niet zijnde THorgem :) ) überhaupt weet hoe in de gebeden de "heiligen" genoemd worden en hoe in de gebeden en rite de "heiligen" aangesproken worden.
Ik vrees dat heel veel mensen daar geen idee van hebben namelijk.

Daarnaast is er een verschil tussen "vereren" (wat een katholiek nimmer zal doen!) en "eren" (eer betonen aan hen die ons door God gegeven zijn tot voorbeeld en zegen).

Ik roep maar even wat...
Mail me maar als je wat wilt weten

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Heiligenverering
« Reactie #20 Gepost op: oktober 11, 2011, 11:39:22 am »

quote:

wimnusselder schreef op 11 oktober 2011 om 07:12:
Ja en aan de gekozen benaming kun je iemands voorkeur ook aflezen denk ik, want iemand van de RKK zal niet zeggen dat hij Maria aanbidt.

quote:

Met v&Vriendengroet,

Wim
Ook ik heb meer moeite met de slechte herders, want zij leiden de kudde de verkeerde kant op met hun praatjes over dat ze de kerk der eeuwen zijn. Dat is echter slechts ten dele waar, want de katholieke kerk is de kerk der eeuwen waarvan de RKK een afsplitsing is. In de eerste drie eeuwen na christus is er veel verandert en daaruit is later de RKK ontstaan. Tijd om de paus uit zijn ambt te ontheffen en terug te keren naar de gezonde katholieke leer waar Paulus en de andere apostelen ambassadeurs voor waren!
« Laatst bewerkt op: oktober 11, 2011, 12:00:16 pm door Piebe »
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Heiligenverering
« Reactie #21 Gepost op: oktober 11, 2011, 11:48:35 am »
Iemand van de RKK kan alleen voor zichzelf spreken. En dat geldt ook voor ieder van ons... De intentie van de ander volkomen peilen is ons mensen niet gegeven. Gelukkig maar... Want die "beker zou ik niet kunnen drinken"!! (Daar zit nogal een verantwoordelijkheid aan vast!!!)

Ik vind dus helemaal niets over dat wat de RKK zou doen en zou moeten doen... Ik wel zo mijn persoonlijke wensen... Maar dat is iets anders...

Maar intussen dank ik Christus voor wat Hij ook via de RKK allemaal doet...!!

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Heiligenverering
« Reactie #22 Gepost op: oktober 11, 2011, 12:03:18 pm »
Waarom staat er dan tot vervelens toe 'gij zult geen gesneden beelden maken' in de Bijbel? Volgens mij loop jij op deze manier de kans dat diezelfde die de harten kent tegen je zegt dat je donders goed had kunnen weten wat afgoderij is en dat het niet mag.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Heiligenverering
« Reactie #23 Gepost op: oktober 11, 2011, 12:07:42 pm »

quote:

Piebe schreef op 11 oktober 2011 om 12:03:
Waarom staat er dan tot vervelens toe 'gij zult geen gesneden beelden maken' in de Bijbel? Volgens mij loop jij op deze manier de kans dat diezelfde die de harten kent tegen je zegt dat je donders goed had kunnen weten wat afgoderij is en dat het niet mag.
Waarom gebruik jij een avatar bij je berichten???

wimnusselder

• Bekijk profiel
Heiligenverering
« Reactie #24 Gepost op: oktober 11, 2011, 01:04:19 pm »
Hoi Hendrik,

quote:

Hendrik-NG schreef op 11 oktober 2011 om 08:49:
zouden wij God van zijn plannen kunnen afhouden als Hij rechtstreeks tot ons wil spreken??

Houdt het menselijk vermogen tot zondigen niet in dat we dat dan domweg niet kunnen horen, ons ervoor af kunnen sluiten, het kunnen weigeren te er/herkennen als van goddelijke herkomst etc. etc.?

Met v&Vriendengroet,

Wim

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Heiligenverering
« Reactie #25 Gepost op: oktober 11, 2011, 01:18:28 pm »

quote:

wimnusselder schreef op 11 oktober 2011 om 13:04:
Hoi Hendrik,

[...]

Houdt het menselijk vermogen tot zondigen niet in dat we dat dan domweg niet kunnen horen, ons ervoor af kunnen sluiten, het kunnen weigeren te er/herkennen als van goddelijke herkomst etc. etc.?

Met v&Vriendengroet,

Wim
Maar is dat geen kwestie van een andere orde? Ik reageerde eigenlijk op je uitspraak:

Een reactie, bedoeld om e.e.a. wat verder te verkennen, eigenlijk... Het idee "Kan een kerk zijn leden afhouden van de mogelijkheid om God direct te ervaren?" riep bij mij de tegengedacht op van "Wie kan God verhinderen tot ons te spreken?"...

De vraag die jij me nu stelt is meer "Kan een mens er voor kiezen om niet te luisteren naar een sprekende God?"...

En daarbij denk ik aan het citaat van Jezus uit Jesaja (LXX-weergave):
“Jullie zullen goed luisteren maar niets begrijpen,
en jullie zullen goed kijken maar geen inzicht hebben.
Want het hart van dit volk is afgestompt,
hun oren zijn doof
en hun ogen houden zij gesloten.
Met hun ogen willen ze niets zien,
met hun oren niets horen,
met hun hart niets begrijpen.
Want anders zouden ze tot inkeer komen
en zou ik hen genezen.”
 (Mat 13)

Het antwoord op je laatste vraag is gewoon "ja, men kan stoppen met luisteren naar God"...

Maar intussen spreekt God ook via "geinstitutionaliseerde wegen" tot ons... Want wie zou Hem kunnen doen stoppen met spreken...?? En zo is er ook genezing en inkeer via "de Kerk"... Neem ik in die Kerk ook God rechtstreeks waar...

Maar ook daar moet ik intussen mijn ogen en oren heel goed open houden (zeker op dit moment in mijn eigen gemeente, zeg ik er - helaas - bij... en TOCH zie ik ook daar Gods Geest aan het werk!! God dank!!!)

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Heiligenverering
« Reactie #26 Gepost op: oktober 11, 2011, 01:22:15 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 11 oktober 2011 om 12:07:

quote:

Piebe schreef op 11 oktober 2011 om 12:03:
Waarom gebruik jij een avatar bij je berichten???
Omdat ik een groot Metal Gear Solid liefhebber ben en er nog niet een had. Waarom vergelijk jij Maria met een avatar? Denk je niet dat een dergelijke vergelijking voor iemand van de RKK onkies is?

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Heiligenverering
« Reactie #27 Gepost op: oktober 11, 2011, 01:26:39 pm »

quote:

Piebe schreef op 11 oktober 2011 om 13:22:
[...]

Omdat ik een groot Metal Gear Solid liefhebber ben en er nog niet een had. Waarom vergelijk jij Maria met een avatar? Denk je niet dat een dergelijke vergelijking voor iemand van de RKK onkies is?

De reden voor mijn opmerking: het gebod in Ex 20 luidt:

Maak geen godenbeelden, geen enkele afbeelding van iets dat in de hemel hier boven is of van iets beneden op de aarde of in het water onder de aarde.

Daar vallen zowel beelden als avatars onder... En zoals jij een persoonlijke reden kan hebben om te goeder trouw een avatar te gebruiken, zo zou iemand van de RKK ook van een goed uitgangspunt uit kunnen gaan op dit punt... Toch??
« Laatst bewerkt op: oktober 11, 2011, 01:27:12 pm door Hendrik-NG »

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Heiligenverering
« Reactie #28 Gepost op: oktober 11, 2011, 01:29:40 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 11 oktober 2011 om 13:26:
[...]

De reden voor mijn opmerking: het gebod in Ex 20 luidt:

Maak geen godenbeelden, geen enkele afbeelding van iets dat in de hemel hier boven is of van iets beneden op de aarde of in het water onder de aarde.

Daar vallen zowel beelden als avatars onder... En zoals jij een persoonlijke reden kan hebben om te goeder trouw een avatar te gebruiken, zo zou iemand van de RKK ook van een goed uitgangspunt uit kunnen gaan op dit punt... Toch??

Ja hoor Hendrik, ik kniel ook altijd voor mijn avatar en richt het gebed tot Snake!  8)7

Nee, ik vind dit geen goede vergelijking, doch laat ook maar zitten, ik trek me terug uit deze discussie. :)
« Laatst bewerkt op: oktober 11, 2011, 01:38:44 pm door Piebe »

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Heiligenverering
« Reactie #29 Gepost op: oktober 11, 2011, 01:44:43 pm »

quote:

Piebe schreef op 11 oktober 2011 om 13:29:
[...]

Ja hoor Hendrik, ik kniel ook altijd voor mijn avatar en richt het gebed tot Snake!  8)7

Nee, ik vind dit geen goede vergelijking, doch laat ook maar zitten, ik trek me terug uit deze discussie. :)
Reageren is niet verplicht... Maar: slechte vergelijking of niet, het gebod in Ex 20 komt in twee trappen. En in dit geval wordt Israël voorgehouden "de appel niet aan te raken"... Maak geen afbeelding ("raak niet aan"). Punt. Vereer niet ("eet niet"). Punt.