Auteur Topic: Heiligenverering  (gelezen 18350 keer)

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Heiligenverering
« Reactie #30 Gepost op: oktober 11, 2011, 01:55:45 pm »
Goed dan reageer ik toch even: leuke vergelijking, want Adam mocht niet 'eten' van de boom, dus mocht hij wel aanraken zou je denken. Overigens staat nergens in de Bijbel dat het een appelboom was, logischer is dat het om een vijgenboom ging, zij namen immers vijgenbladen om zich mee te bedekken.

Wat Mariaverering betreft, het is gewoon niet koosjer vind ik en dat mag ik gelukkig ook zeggen en vinden in het vrije Nederland. Zo vinden mensen van de RKK het protestantisme niet goed en dat mogen zij eveneens.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Heiligenverering
« Reactie #31 Gepost op: oktober 11, 2011, 02:13:56 pm »

quote:

Piebe schreef op 11 oktober 2011 om 13:55:
Goed dan reageer ik toch even: leuke vergelijking, want Adam mocht niet 'eten' van de boom, dus mocht hij wel aanraken zou je denken. Overigens staat nergens in de Bijbel dat het een appelboom was, logischer is dat het om een vijgenboom ging, zij namen immers vijgenbladen om zich mee te bedekken.

Wat Mariaverering betreft, het is gewoon niet koosjer vind ik en dat mag ik gelukkig ook zeggen en vinden in het vrije Nederland. Zo vinden mensen van de RKK het protestantisme niet goed en dat mogen zij eveneens.
Logischer is het te denken dat het om geen enkele aan ons bekende vrucht ging... NB: ook het blad is striktgenomen 'vrucht', want voortbrengsel, van een boom. Dus als Adam en Eva ook nog eens bladeren van de Boom der Kennis hadden geplukt om zichzelf mee te bedekken, dan zou Eva in haar ogen een dubbele overtreding hebben begaan... Ze zei immers dat ze de vruchten niet mocht aanraken...

NB: iedereen mag in Nederland inderdaad van alles beweren... Tegenwoordig helaas nog meer dan vroeger... En als jij het bewijzen van eer aan Maria niet koosjer vindt, dan moet jij dat vooral niet gaan doen!!! Want dan zou jij de Eva zijn die hier een dubbele overtreding begaat...
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Heiligenverering
« Reactie #32 Gepost op: oktober 11, 2011, 02:30:59 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 11 oktober 2011 om 14:13:
[...]

Logischer is het te denken dat het om geen enkele aan ons bekende vrucht ging... NB: ook het blad is striktgenomen 'vrucht', want voortbrengsel, van een boom. Dus als Adam en Eva ook nog eens bladeren van de Boom der Kennis hadden geplukt om zichzelf mee te bedekken, dan zou Eva in haar ogen een dubbele overtreding hebben begaan... Ze zei immers dat ze de vruchten niet mocht aanraken...

NB: iedereen mag in Nederland inderdaad van alles beweren... Tegenwoordig helaas nog meer dan vroeger... En als jij het bewijzen van eer aan Maria niet koosjer vindt, dan moet jij dat vooral niet gaan doen!!! Want dan zou jij de Eva zijn die hier een dubbele overtreding begaat...

Tja jij lijkt te denken dat Eva gereformeerd was, maar een weldenkend mens pakt meteen een paar takken mee als ie iets van een boom neemt! :+

Als ik de wil van de vader doe eer ik Maria toch ook? ;)
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Heiligenverering
« Reactie #33 Gepost op: oktober 11, 2011, 07:35:21 pm »

quote:

Oogje schreef op 09 oktober 2011 om 22:57:
Gaitema, mensen die zich iets teveel met enkel Maria bezighouden, die houd je altijd. Net zoals er ook weer protestanten zijn die haar nog net niet de grond intrappen, omdat ze haar anders teveel aandacht zouden geven. Ik heb er teveel vrij minachtend over haar horen spreken. Of die überhaupt vooral geen enkele eer aan mensen willen geven, het meest prachtige goede vanzelfsprekend vinden en zelfs het kleinste kwaad een doodzonde.

Mensen die overdrijven houd je altijd en de Kerk is gelukkig ook geen gedachtenpolitie. Dergelijke voorvallen doen echter niets af aan of een bepaalde lering juist is of niet. Zo vinden wij toch ook dat mensen verliefd moeten kunnen zijn, al zullen er vast weleens gelovigen zó over de oren verliefd zijn, dat hun geliefde nu even wat meer aandacht opeist dan de Schepper, zeg maar. ;)

Ja, het is ook menselijk dat het gebeurd inderdaad. Eigenlijk zijn die overdrijvers dus een beetje verliefd op Maria  :P
Grapje.
« Laatst bewerkt op: oktober 11, 2011, 07:35:40 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Heiligenverering
« Reactie #34 Gepost op: oktober 11, 2011, 07:50:28 pm »
Misschien ook maar RKK worden dan kom ie ook nog eens aan de vrouw. :+

wimnusselder

• Bekijk profiel
Heiligenverering
« Reactie #35 Gepost op: oktober 11, 2011, 10:01:28 pm »
Hoi Hendrik,

quote:

Hendrik-NG schreef op 11 oktober 2011 om 13:18:
Het idee "Kan een kerk zijn leden afhouden van de mogelijkheid om God direct te ervaren?" riep bij mij de tegengedacht op van "Wie kan God verhinderen tot ons te spreken?"

Mijn antwoord impliceerde dat een kerk zijn leden kan leren naar de verkeerde dingen te luisteren en daardoor God niet te horen.
Een kerk kan zijn leden bijvoorbeeld bevestigen in hun behoefte aan materieel voordeel, niet alleen van hun lidmaatschap van die kerk (bijvoorbeeld omdat ze dan een beroep kunnen doen op diens armenkas), maar ook van hun geloof in een 'God' die gebeden verhoort (direct of via heiligen) om persoonlijke vijanden te vernietigen, om rijk te worden, om een baan te krijgen, om genezen te worden van een bepaalde ziekte etc..
Kan een kerk dat soort gebed niet beter ontmaskeren als voortzetting van voorchristelijke heidense gebruiken?
De God die ik ervaar is de God van de ingevingen van liefde en waarheid, de God die ik herken in de bergrede, in de oproep om zelfs mijn vijanden lief te hebben.
Gebed tot die God heeft een heel andere inhoud.

Met v&Vriendengroet,

Wim

Ozombi

• Bekijk profiel
Heiligenverering
« Reactie #36 Gepost op: oktober 12, 2011, 12:06:37 am »
@Hendrik::
Je moet je niet zo snel (persoonlijk) aangevallen voelen als er een andere mening is dan de gangbare. In de kern lopen we toch dezelfde weg? Althans, ik d8 dat jij dat nu ondertussen wel begreep. Je hebt 2 soorten magiers in deze wereld , de witten en de zwarten. Je moet die kleuren niet met elkaar verwarren, ook al is er een andere opvatting.

We hebben als mensheid nú ,niet heel veel te maken met wat in de geschiedenis wél of niet precies zus of zo is gebeurd. Alleen mensen die zover terug kunnen kijken - en die zijn er - zullen dat met zekerheid kunnen zeggen. Wij niet. Het doet er ook niet veel toe. Denk je dat iemand met mijn opvattingen vrees heeft voor God, Jezus of ' het laatste oordeel ' ?  Volstrekt niet! Jezus helpt degene die hem wil volgen, zoals ook anderen (andere Meesters) diegene zullen helpen. Hoe je Jezus verder beschouwt is onbelangrijk. Leven en werken met de goddelijke gedachte als leidraad is wat we zouden moeten doen. En voor wie daar toe in staat is gesteld, want dat geldt (nog) niet voor iedereen die nu leeft.

Waarheid, Liefde , Wijsheid. Dat is wat men kan vergaren tijdens dit leven en het zijn talenten die  men niet in de grond moet stoppen. Als men ze bezit.
« Laatst bewerkt op: oktober 12, 2011, 12:08:41 am door Ozombi »

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Heiligenverering
« Reactie #37 Gepost op: oktober 12, 2011, 12:11:15 am »

quote:

Ozombi schreef op 12 oktober 2011 om 00:06:
@Hendrik::
Je moet je niet zo snel (persoonlijk) aangevallen voelen als er een andere mening is dan de gangbare. In de kern lopen we toch dezelfde weg? Althans, ik d8 dat jij dat nu ondertussen wel begreep. Je hebt 2 soorten magiers in deze wereld , de witten en de zwarten. Je moet die kleuren niet met elkaar verwarren, ook al is er een andere opvatting.
Ik denk dat je Hendrik daarmee voor 100% niet begrepen hebt (en mij overigens ook niet maar dat doet er niet zoveel toe)
Mail me maar als je wat wilt weten

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Heiligenverering
« Reactie #38 Gepost op: oktober 12, 2011, 08:37:49 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 12 oktober 2011 om 00:11:
[...]
 Ik denk dat je Hendrik daarmee voor 100% niet begrepen hebt (en mij overigens ook niet maar dat doet er niet zoveel toe)
Dat zou zo maar kunnen...

@Ozombi: je aanname hier is dat ik mij persoonlijk aangevallen voel bij het verkondigen/verdedigen van een gangbare mening...

Is het ooit in je opgekomen dat ik hier wel eens een persoonlijke overtuiging zou kunnen inbrengen op het forum, net zoals jij dat doet met je eigen persoonlijke overtuiging?? En ik dus, als ik reageer, niet sta "voor de gangbare mening", maar wel eens iets anders op het oog zou kunnen hebben dan het "100% de apologeet uithangen"???
« Laatst bewerkt op: oktober 12, 2011, 09:23:11 am door Hendrik-NG »
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

small brother

• Bekijk profiel
Heiligenverering
« Reactie #39 Gepost op: oktober 12, 2011, 09:55:42 am »

quote:

Ozombi schreef op 12 oktober 2011 om 00:06:
Je hebt 2 soorten magiers in deze wereld, de witten en de zwarten. Je moet die kleuren niet met elkaar verwarren, ook al is er een andere opvatting.

Als we menen iets te weten en te herkennen als het gaat over kleuren, zullen we dan niet liever de Maker van de kleuren om toelichting en uitleg vragen? Want wij kùnnen het een niet eens onderscheiden van het andere, ook al hebben we het zicht er vol op. We getuigen in ons spreken dat we niet eens weten wat kleur ís; laat staan wat dan de kleur geeft...

Wat wij gemeenschappelijk lopen is de weg op deze aarde. Maar de geestelijke wegen zijn al gescheiden. Want wie loopt in de dood wordt nooit levend. En wie levend is geworden loopt niet in de dood. En daartussen is een kloof en over die kloof is een brug. Een Weg.
En waar jij je over verwondert, dat zijn de ongerijmde dwarsverbanden: je ziet mensen die zeggen te leven, maar in jouw ogen zijn ze dood. En je voelt jezelf levend, maar een ander houdt jou voor dood.

Geestelijk gemeenschappelijk is dat we allen menen in het leven te staan. En geestelijk gemeenschappelijk is dat het geestelijke zoiets is als wat geldt met barmhartigheid: je kunt het wel leren en je kunt het wel zeggen te hebben, maar het echte doen en het echte beleven en het echte erkende door God is niet één op één met onze woorden en onze leer en onze daden. Het is wat God hoort en wat God ziet en wat God aanneemt uit ons hart terwijl hij voor andere zaken in ons hart de ogen sluit. Dat is iets van wat wij innerlijk zijn en iets van God's genade en liefde waar wij nooit volledig greep op zullen krijgen, en die we alleen kunnen naderen door er goed ons best voor te doen.

Maar het belangrijkste dat ons moet drijven is dat God een levende God is. Want als God dood is, dan zijn alle en ook deze woorden dood. En hoe kan God levend zijn in de mens, als de dood de mens overheerst ? Dat kán niet zonder een geloof dat God de mens overstijgt in leven. Maar als God de mens overstijgt in leven, dan moet hij gepersonifieerd worden en een leven hebben en een wil. Anders komen we weer terug bij af, namelijk dat God dood is.

En dan kunnen we de zon god noemen, en de warmte kunnen we god noemen, en de ziel die de natuur leven geeft kunnnen we god noemen, en ook onze eigen morele lichtpunt kunnen we god noemen. Maar dat zijn dan alle benamingen voor een dode god in materie die wel leeft, maar welke materie in zichzelf ook de dood onderworpen is. Dus dood is.

Maar als de materie is geschapen en in leven gebracht en in leven gehouden, dan is dat vanuit een levenscheppende en levengevende kracht. Deze kracht overstijgt de mens in leven en kracht. Dan komen we uit op een levende God die een levende wil heeft en als maker ook een levende verbeelding heeft, en als maker ook een levende doelstelling heeft waartoe het leven geschapen is. Zoek je die God, dan ga je niet wroeten in hetgeen aan de dood onderworpen is, maar dan zoek je in hetgeen de mens overstijgt in leven en hetgeen de mens overstijgt in moraal en hetgeen de mens een boodschap wil meegeven hoe de mens zijn bestaan en zijn zingeving in zal vullen. De natuur leert het ons. Maar God vertèlt het ons, en voor wie horen wil geeft Hij een geestelijk leven om te verdienen en aards leven om te verliezen. En waar wij voor waar nemen dat "wit" wordt onderscheiden van "zwart", laten wij God bidden en vragen om betekenisgeving en kleurgeving, opdat ook deze mens kan komen tot kleur-bekenning.
« Laatst bewerkt op: oktober 12, 2011, 09:45:10 pm door small brother »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Heiligenverering
« Reactie #40 Gepost op: oktober 12, 2011, 05:59:03 pm »

quote:

Piebe schreef op 11 oktober 2011 om 19:50:
Misschien ook maar RKK worden dan kom ie ook nog eens aan de vrouw. :+
Daar zeg je wat  :9
Een nieuwe start is een nieuw begin

Ozombi

• Bekijk profiel
Heiligenverering
« Reactie #41 Gepost op: oktober 15, 2011, 12:26:00 am »
@small brother:: ik ben het wel eens met wat je zegt, beweer ik iets anders dan? ' witte magiers en zwarte magiers ' is een bepaalde aanduiding van de weg die men kan gaan, net zoals ' linkerhand en rechterhand' dit is.

Waarom een lang verhaal over iets wat ook mij wel duidelijk is?
Voor een geestelijk mens is dat gesneden koek. En omdat dit gesneden koek is kan het op 1000 manieren verwoord worden.
« Laatst bewerkt op: oktober 15, 2011, 12:30:54 am door Ozombi »

knackebrod

• Bekijk profiel
Heiligenverering
« Reactie #42 Gepost op: oktober 22, 2011, 04:32:14 am »
Heiligen verering?

quote:

10 Toen zeide Jezus tot hem: Ga weg, satan, want er staat geschreven: Den Heere, uw God, zult gij aanbidden, en Hem alleen dienen

Trajecto

• Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
Heiligenverering
« Reactie #43 Gepost op: oktober 23, 2011, 01:36:07 am »

quote:

knackebrod schreef op 22 oktober 2011 om 04:32:
Heiligen verering?

quote:

10 Toen zeide Jezus tot hem: Ga weg, satan, want er staat geschreven: Den Heere, uw God, zult gij aanbidden, en Hem alleen dienen
Graag vragen wat duidelijker stellen, knackebrod
Maar ik denk dat mijn reactie op de vraag die min of meer gesuggereerd wordt to the point is wanneer ik zeg:
Heiligen worden vereerd, men aanbidt ze niet.
Daarmee is hopelijk een misverstand uit de weg geruimd.

knackebrod

• Bekijk profiel
Heiligenverering
« Reactie #44 Gepost op: oktober 23, 2011, 07:50:25 am »
Beste Trajecto,

Zijn deze verklaringen voldoende?

1.vereren
.(overgankelijk) tot onderwerp van aanbidding hebben

2.vereren

1) Aanbidden 2) Aanbieden 3) Achten 4) Adoreren 5) Bewonderen 6) Combineren 7) Dienen  8 ) Eer bewijzen 9) Eerbewijzen 10) Eren 11) Hoogachten 12) Huldigen 13) Huldigen of aanbidden 14) Loven 15) P...

2. Aanbidden

Woord: aanbidden (werkwoord)
Synoniem van aanbidden: adoreren
Synoniem van aanbidden: dienen
Synoniem van aanbidden: eerbied
Synoniem van aanbidden: eerbiedigen
Synoniem van aanbidden: verafgoden
Synoniem van aanbidden: vereren
Synoniem van aanbidden: verering
Synoniem van aanbidden: verheerlijking
Synoniem van aanbidden: verheffen

Zo je ziet Trajecto, kan men kiezen uit vele mogelijkheden en is het aanbidden of vereren van dezelfde categorie.

Wat zegt de Bijbel over aanbidden of vereren dan in dat verband:

Mag men heiligen aanbidden?

Toen sprak Jezus: Ga weg achter Mij, Satan: want er staat geschreven:

quote:

"Gij zult de Heer uw God aanbidden, en Hem alleen dienen" Mattheus 4:10
Mag men beelden godsdienstig vereren?

quote:

"Gij zult u geen godenbeelden maken, nog enig beeld van wat in de hemel daarboven, op de aarde beneden, of in het water onder de aarde is. Ge moogt ze niet aanbidden of dienen Exodus 20:4,5

Wel nu ik heb een tijdje in Zuid Amerika gewoond en daar heb ik op diverse plaatsen, maar vooral in Lima (Peru) de armsten van de armsten, ,wanhopig de trappen van de Kathedraal zien op- en afkruipen in opperste radeloosheid, en Maria zien aanbidden op een wijze die met gewoon aandacht of "verering" niets meer te maken hadden. Men stond zelfs het enigge bezit aan "juwelen" af, door deze in een soort glazen verzamelkastje achter te laten.

Maar ook hier in België kopm je her en der van die kappelekes tegen waae Maria aanbeden en/of vereerd kan worden. Overigens net zoals in Brabant en Limburg in Nederland, waar ik vroeger veel kwam.

Je vraagt je af, hoe zit het dan met het vereren van engelen:

quote:

"Laat niemand u overbluffen met gewilde nederigheid en engelendienst. Zo iemand maakt zich druk over zijn visioenen en wordt verwaand door zijn vleselijke gezindheid zonder enige grond Kolosenzen 2:18

quote:

Toen viel ik voor zijn voeten neer, om hem te aanbidden. Maar hij sprak tot mij: Houd op! Ik ben uw mededienstknacht, en die uwer broeders, die de getuigenis van Jezus bezitten. God moet gij aanbidden! Openbarig 19:10
« Laatst bewerkt op: oktober 23, 2011, 07:51:39 am door knackebrod »