Auteur Topic: Bestaat de hel?  (gelezen 9147 keer)

Trajecto

• Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
Bestaat de hel?
« Reactie #15 Gepost op: oktober 18, 2011, 10:49:46 pm »

quote:

Piebe schreef op 18 oktober 2011 om 17:29:
Petrus zei dat de psalm waar staat gij zult mijn ziel in de hel niet verlaten (16,10) op Jezus betrekking had (Hand 2,31) dus als de hel een eeuwig vuur is dan heeft Christus zich ook daaraan gebrand.
Ps. 16
10 Want gij zult mijn ziel in Sjeool niet verlaten.
Gij zult niet toelaten dat hij die jegens u loyaal is, de kuil ziet.

Hand. 2
31 voorzag hij en sprak hij over de opstanding van de Christus, dat hij niet werd verlaten in Hades en dat zijn vlees het verderf niet heeft gezien.

Geen eeuwig vuur dus maar het graf (Sjeool) of dodenrijk (Hades).

Sjeool is in het (vroege) Jodendom de aanduiding voor het rijk der doden waarnaar zowel rechtvaardigen als onrechtvaardigen afdalen. Het is een plek in duisternis waar alle doden heen gaan.
Sjeool is in de diepten van de aarde, en samen met Abaddon en Gehenna is het een van de onderdelen van de onderwereld.

Ook in het christelijke geloof is er het dodenrijk en het wordt in het Grieks met Hades aangeduid. In afwachting van de opstanding der doden, verblijven ze er tijdelijk.
Verder is er "Gehinnom" of Gehenna. Gehenna is de plaats van eeuwige straf voor de verdoemden.
(Abaddon is in het NT een duivel of demoon.)

Zo zit het volgens mij ongeveer.
Maar het is dus een kwestie die niet steeds helemaal gelijk uitgelegd is.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Bestaat de hel?
« Reactie #16 Gepost op: oktober 18, 2011, 10:50:55 pm »

quote:

wimnusselder schreef op 18 oktober 2011 om 21:29:
Hoi Piebe,

Wat mij betreft heb je dit topic op de verkeerde plek geopend.
Voor het beantwoorden van een vraag of iets bestaat of niet ga ik bij de wetenschap te rade en niet bij de bijbel.
In de bijbel vind je hooguit of mensen 2000 geleden dachten dat er iets als ene hel bestond.
Hij zou bovendien zomaar opgeheven kunnen zijn na al die tijd. :-)

Met v&Vriendengroet,

Wim
Wellicht had ik een betere titel kunnen verzinnen zoals: komt ons beeld van de hel overeen met wat we er over lezen in de Bijbel?
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Bestaat de hel?
« Reactie #17 Gepost op: oktober 18, 2011, 10:58:04 pm »

quote:

Trajecto schreef op 18 oktober 2011 om 22:49:

quote:

Petrus zei dat de psalm waar staat gij zult mijn ziel in de hel niet verlaten (16,10) op Jezus betrekking had (Hand 2,31) dus als de hel een eeuwig vuur is dan heeft Christus zich ook daaraan gebrand.
Ps. 16
10 Want gij zult mijn ziel in Sjeool niet verlaten.
Gij zult niet toelaten dat hij die jegens u loyaal is, de kuil ziet.

Hand. 2
31 voorzag hij en sprak hij over de opstanding van de Christus, dat hij niet werd verlaten in Hades en dat zijn vlees het verderf niet heeft gezien.

Geen eeuwig vuur dus maar het graf (Sjeool) of dodenrijk (Hades).

Sjeool is in het (vroege) Jodendom de aanduiding voor het rijk der doden waarnaar zowel rechtvaardigen als onrechtvaardigen afdalen. Het is een plek in duisternis waar alle doden heen gaan.
Sjeool is in de diepten van de aarde, en samen met Abaddon en Gehenna is het een van de onderdelen van de onderwereld.

Ook in het christelijke geloof is er het dodenrijk en het wordt in het Grieks met Hades aangeduid. In afwachting van de opstanding der doden, verblijven ze er tijdelijk.
Verder is er "Gehinnom" of Gehenna. Gehenna is de plaats van eeuwige straf voor de verdoemden.
(Abaddon is in het NT een duivel of demoon.)

Zo zit het volgens mij ongeveer.
Maar het is dus een kwestie die niet steeds helemaal gelijk uitgelegd is.

Ja je hebt gelijk, overigens was het dodenrijk een tijdelijke rustplaats, zie Openbaring 20 vers 14:

'En de dood en het dodenrijk werden in de poel des vuurs geworpen. Dat is de tweede dood: de poel des vuurs.' (NBG51)

'En de dood en de hel werden geworpen in de poel des vuurs; dit is de tweede dood.' (SV77)

Zoals je ziet is de hel te onderscheiden van de poel des vuurs, want zoals ik al eerder schreef is God een verterend vuur.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Trajecto

• Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
Bestaat de hel?
« Reactie #18 Gepost op: oktober 18, 2011, 11:00:45 pm »
Ja klopt ik had net willen schrijven:

"Nog even toevoegen: overigens wordt na het oordelen de Hades ook nog in "het meer van vuur" geworpen. (Openbaring 20:14)"

Maar je was me vóór. :)

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Bestaat de hel?
« Reactie #19 Gepost op: oktober 18, 2011, 11:05:24 pm »

quote:

Trajecto schreef op 18 oktober 2011 om 23:00:
Ja klopt ik had net willen schrijven:

"Nog even toevoegen: overigens wordt na het oordelen de Hades ook nog in "het meer van vuur" geworpen. (Openbaring 20:14)"

Maar je was me vóór. :)
Wel grappig dat het ons beide is opgevallen! :)

wimnusselder

• Bekijk profiel
Bestaat de hel?
« Reactie #20 Gepost op: oktober 18, 2011, 11:32:34 pm »
Hoi Piebe,

quote:

Piebe schreef op 18 oktober 2011 om 22:50:
komt ons beeld van de hel overeen met wat we er over lezen in de Bijbel?

Voor mezelf sprekend: als beeldspraak en in essentie wel, maar opgevat als realiteit niet.

Met v&Vriendengroet,

Wim

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Bestaat de hel?
« Reactie #21 Gepost op: oktober 19, 2011, 01:06:22 am »

quote:

En wat te denken van het vers wat ik eerder citeerde?

'En zij hebben gebouwd de hoogten van Tofeth, dat in het dal van de zoon van Hinnom is, om hun zonen en hun dochters met vuur te verbranden; wat Ik niet heb geboden, noch in Mijn hart is opgekomen.' (Jer 7,31)

Als dit niet waar is en God wel een eeuwig vuur had toebereid voor zijn eigen ongehoorzame zonen en dochters, dan vervalt ook je claim dat de Bijbel feilloos is.

Mensen offers letterlijk genomen, zoals hier bedoeld, heeft niets met de hel te maken. Tenzij het gebruikt wordt als beeldspraak voor een geestelijke gesteldheid tegen over God en dat deed Jezus weer wel. Als zonder God sterft dan ben je als afval op de Gehenna, of als mensen die vergaan op de Gehenna. Je ben waardeloos geworden voor de wereld (gestorven en vergaan) en buiten Gods nabijheid, in die zin van: "Gods Licht mis je"
Dat is je geestelijke gesteldheid. Je bent geestelijk compleet duister en dood. Er is geen licht in je, geen liefde in je, je bent leeg.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Bestaat de hel?
« Reactie #22 Gepost op: oktober 19, 2011, 01:08:45 am »

quote:

wimnusselder schreef op 18 oktober 2011 om 21:29:
Hoi Piebe,

Wat mij betreft heb je dit topic op de verkeerde plek geopend.
Voor het beantwoorden van een vraag of iets bestaat of niet ga ik bij de wetenschap te rade en niet bij de bijbel.
In de bijbel vind je hooguit of mensen 2000 geleden dachten dat er iets als ene hel bestond.
Hij zou bovendien zomaar opgeheven kunnen zijn na al die tijd. :-)

Met v&Vriendengroet,

Wim
Jezus is niet zomaar een mens die wat denkt. Hij is de mens in wie God zich openbaard en Hij vangt de wetenschappers in hun inzichten. Een kwestie van Jezus geloven of niet geloven. Kennelijk geloof jij dat Jezus maar uit zijn dikke duim zoog. Ongeloof dus.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Ozombi

• Bekijk profiel
Bestaat de hel?
« Reactie #23 Gepost op: oktober 19, 2011, 06:31:32 am »
Het zou mooi zijn als men hemel en hel niet letterlijk en materieel opvat als zijnde bestaande locaties ergens buiten de mens zelf. Als men sterft verlaat de ziel het lichaam, en het lichaam ontbindt omdat er niets is wat het lichaam bij elkaar kan houden. De geest is uit de fles, zogezegd.

Hoewel de fysieke mens is gestorven blijft de ziel bestaan, zij het in een heel andere bewustzijntoestand dan in het fysieke bestaan het geval was.
Juist de kwaliteit van die bewustzijnstoestand van de bestaande ziel wordt bedoeld als men in dit verband over hemel en hel spreekt. De kwaliteit van die toestand wordt logischerwijs bepaald door de kwaliteit van het leven dat men in de fysieke toestand op aarde heeft geleefd. Een slecht mens zal na de dood zijn rust meer als een " hel " ervaren, in die zin dat hij de confrontatie moet aangaan met zijn slechte daden. Een goed mens zal dit meer als een " hemel " ervaren. Na de dood zal de mens ( zijn hogere delen ) zijn geestelijke aspiraties gaan uitwerken in een soort droomtoestand, al zullen de meesten het als zeer werkelijk ervaren. Alle goede aspiraties waar een mens in het fysieke leven niet aan toe kwam, zullen op volmaakte wijze in zijn droomtoestand worden waargemaakt. Het is eenvoudig af te leiden dat een goed mens zodoende een hemelse ervaring beleeft, terwijl de slechte mens dit meer als hels zal ervaren.

Het hele idee dat er werkelijk  fysieke locaties zouden bestaan die in de bijbel als hel en hemel worden aangeduid is nogal middeleeuws. Het zijn in werkelijkheid gradaties van bewustzijnstoestanden. Zij vloeien rechtstreeks voort uit de kwaliteit van leven dat de mens op aarde had.
Zodoende is de toestand na de dood 'de wereld van gevolgen' en de toestand tijdens zichtbaar leven 'de wereld van oorzaken'.

(Voor een buitenaardse entiteit geldt uiteraard hetzelfde idee.Ikzelf ga er zonder meer van uit dat op andere plaatsen in het heelal ook mensachtige wezens leven, waarvoor hetzelfde geldt als voor ons)

Men kan de bijbelse tekst in deze uiteraard anders interpreteren. Wie dat op de materiele manier doet, zal zeker niet in bovenstaande mee kunnen gaan maar eerder denken aan iets dat zich van buitenaf aan ons zal opdringen. Zo zal dat echter niet zijn. Men zal ook God niet 'in levende lijve kunnen aanschouwen' , om iets te noemen. Hemel en hel zullen  zich vanuit het individu zelf openbaren als een toestand van bewustzijn. Al heel lang wordt geschreven dat 'dood' en 'slaap' broeders zijn. De slaap is een onvolkomen dood (men wordt wakker) en de dood is een volkomen slaap. (men is in langdurige rust). Ook uit de dood zal men uiteindelijk weer ontwaken, om opnieuw de uitdaging met het fysieke leven aan te gaan. Deze cyclus zal doorgaan totdat men zover geperfectioneerd is wat het aardse betreft, dat men deze rust niet meer nodig heeft. De rust na de dood zal in eerste instantie langer duren naarmate men een hoger spiritueel geestelijk nivo bereikt, omdat er meer uit te werken is. Is men werkelijke zeer gevorderd, dan zal een korte(re) rust volstaan omdat de drang om de mensheid te helpen zo groot zal zijn dat men eerder uit eigen beweging naar de fysieke toestand terugkeert. Men is dan voldoende zelfbewust om deze keuze te kúnnen maken.
« Laatst bewerkt op: oktober 19, 2011, 06:40:37 am door Ozombi »

small brother

• Bekijk profiel
Bestaat de hel?
« Reactie #24 Gepost op: oktober 19, 2011, 11:06:02 am »

quote:

Ozombi schreef op 19 oktober 2011 om 06:31:
Het zou mooi zijn als men hemel en hel niet letterlijk en materieel opvat als zijnde bestaande locaties ergens buiten de mens zelf.

Mee eens. Hoe meer het geestelijk en in  de mens wordt opgevat; hoe meer er een innerlijke scheidng van geesten optreedt. En hoe meer het als een locatie ver weg wordt opgevat, hoe meer de geesten in het lichaam zich tijdelijk ervan verre kunnen houden en zich kunnen vermengen en verbroederen met elkaar. De bestemming ver weg wordt dus eerder bereikt door het in het eigen lichaam reeds te onderscheiden.

Ook in de bijbel wordt het onderscheidt van geesten vooral en eerstelijk geestelijk verstaan. Maar dat laat onverlet dat de bijbel heel duidelijke taal spreekt over de daasdwerkelijke verschijning van de hel en van de hemel.

quote:

Als men sterft verlaat de ziel het lichaam, en het lichaam ontbindt omdat er niets is wat het lichaam bij elkaar kan houden. De geest is uit de fles, zogezegd.

Hoewel de fysieke mens is gestorven blijft de ziel bestaan, zij het in een heel andere bewustzijntoestand dan in het fysieke bestaan het geval was.
Juist de kwaliteit van die bewustzijnstoestand van de bestaande ziel wordt bedoeld als men in dit verband over hemel en hel spreekt. De kwaliteit van die toestand wordt logischerwijs bepaald door de kwaliteit van het leven dat men in de fysieke toestand op aarde heeft geleefd. Een slecht mens zal na de dood zijn rust meer als een " hel " ervaren, in die zin dat hij de confrontatie moet aangaan met zijn slechte daden. Een goed mens zal dit meer als een " hemel " ervaren. Na de dood zal de mens ( zijn hogere delen ) zijn geestelijke aspiraties gaan uitwerken in een soort droomtoestand, al zullen de meesten het als zeer werkelijk ervaren. Alle goede aspiraties waar een mens in het fysieke leven niet aan toe kwam, zullen op volmaakte wijze in zijn droomtoestand worden waargemaakt. Het is eenvoudig af te leiden dat een goed mens zodoende een hemelse ervaring beleeft, terwijl de slechte mens dit meer als hels zal ervaren.
Zo heeft iedereen zijn persoonlijke ervaring of gevoel of redengeving over hetgeen van de mens en van God is. Maar God houdt er een eigen geopenbaarde opvatting op na.

quote:

Het hele idee dat er werkelijk  fysieke locaties zouden bestaan die in de bijbel als hel en hemel worden aangeduid is nogal middeleeuws.
Heb je nooit geleerd op school of in je eigen ervaringen dat dergelijke bestempelingen als "middel-eeuws" méér zeggen over de sprekers dan over de tijd waarvan zij spreken?! Want hetgeen de middeleeuwen in de mond wordt gelegd was in diezelfde middeleeuwen letterlijk een wereld van nuance. En hetgeen wij nu meesmuilend en laatdunkend als achterhaald benoemen kan over 50 of 100 jaar de nieuwste leer zijn. Is je nog nooit opgevallen dat steeds de geschiedenis zich herhaalt als fantasieloze variatie op het oude? Wat zegt dat dan over ons nu?

quote:

Het zijn in werkelijkheid gradaties van bewustzijnstoestanden. Zij vloeien rechtstreeks voort uit de kwaliteit van leven dat de mens op aarde had.
Zodoende is de toestand na de dood 'de wereld van gevolgen' en de toestand tijdens zichtbaar leven 'de wereld van oorzaken'.
Zo hebben wij allemaal onze persoonlijke gedachten en overtuigingen. Ik kan eigenlijk wel redelijk ver meegaan in deze gedachte van je. Maar wat wij vinden of voelen is niet altijd gelijk aan wat ons wordt geopenbaard en geleerd.

quote:

Men kan de bijbelse tekst in deze uiteraard anders interpreteren. Wie dat op de materiele manier doet, zal zeker niet in bovenstaande mee kunnen gaan maar eerder denken aan iets dat zich van buitenaf aan ons zal opdringen. Zo zal dat echter niet zijn. Men zal ook God niet 'in levende lijve kunnen aanschouwen' , om iets te noemen. Hemel en hel zullen  zich vanuit het individu zelf openbaren als een toestand van bewustzijn. Al heel lang wordt geschreven dat 'dood' en 'slaap' broeders zijn. De slaap is een onvolkomen dood (men wordt wakker) en de dood is een volkomen slaap. (men is in langdurige rust). Ook uit de dood zal men uiteindelijk weer ontwaken, om opnieuw de uitdaging met het fysieke leven aan te gaan. Deze cyclus zal doorgaan totdat men zover geperfectioneerd is wat het aardse betreft, dat men deze rust niet meer nodig heeft. De rust na de dood zal in eerste instantie langer duren naarmate men een hoger spiritueel geestelijk nivo bereikt, omdat er meer uit te werken is. Is men werkelijke zeer gevorderd, dan zal een korte(re) rust volstaan omdat de drang om de mensheid te helpen zo groot zal zijn dat men eerder uit eigen beweging naar de fysieke toestand terugkeert. Men is dan voldoende zelfbewust om deze keuze te kúnnen maken.
Een bijbelse tekst interpreteren zonder te luisteren naar wat de bijbel erover zegt is als een stukje uit een bouwdoos pakken en de verbanden en naastgelegen stukjes daarvan te beschrijven terwijl je de bouwtekening en de andere stukjes in de doos laat zitten..
« Laatst bewerkt op: oktober 19, 2011, 11:07:42 am door small brother »

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Bestaat de hel?
« Reactie #25 Gepost op: oktober 19, 2011, 11:57:04 am »

quote:

gaitema schreef op 19 oktober 2011 om 01:06:

quote:

En wat te denken van het vers wat ik eerder citeerde?

'En zij hebben gebouwd de hoogten van Tofeth, dat in het dal van de zoon van Hinnom is, om hun zonen en hun dochters met vuur te verbranden; wat Ik niet heb geboden, noch in Mijn hart is opgekomen.' (Jer 7,31)

Als dit niet waar is en God wel een eeuwig vuur had toebereid voor zijn eigen ongehoorzame zonen en dochters, dan vervalt ook je claim dat de Bijbel feilloos is.

Mensen offers letterlijk genomen, zoals hier bedoeld, heeft niets met de hel te maken. Tenzij het gebruikt wordt als beeldspraak voor een geestelijke gesteldheid tegen over God en dat deed Jezus weer wel. Als zonder God sterft dan ben je als afval op de Gehenna, of als mensen die vergaan op de Gehenna. Je ben waardeloos geworden voor de wereld (gestorven en vergaan) en buiten Gods nabijheid, in die zin van: "Gods Licht mis je"
Dat is je geestelijke gesteldheid. Je bent geestelijk compleet duister en dood. Er is geen licht in je, geen liefde in je, je bent leeg.
Het gaat beide over het verbranden van mensen dus ook al zie jij de overeenkomsten niet, toch zijn ze er wel!

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Bestaat de hel?
« Reactie #26 Gepost op: oktober 19, 2011, 11:59:41 am »

quote:

Ozombi schreef op 19 oktober 2011 om 06:31:
(Voor een buitenaardse entiteit geldt uiteraard hetzelfde idee.Ikzelf ga er zonder meer van uit dat op andere plaatsen in het heelal ook mensachtige wezens leven, waarvoor hetzelfde geldt als voor ons)
Dan mogen ze wel een paar dikke winterjassen bezitten en een flinke voorraad zuurstof! :+

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Bestaat de hel?
« Reactie #27 Gepost op: oktober 19, 2011, 12:38:51 pm »

quote:

Piebe schreef op 19 oktober 2011 om 11:57:
[...]

Het gaat beide over het verbranden van mensen dus ook al zie jij de overeenkomsten niet, toch zijn ze er wel!
Niet elke bijbelse boodschap over "vuur" gaat over het "verbranden van mensen":

1 Kor 3:12 Of er op dat fundament nu verder wordt gebouwd met goud, zilver en edelstenen of met hout, hooi en stro, 13 van ieders werk zal duidelijk worden wat het waard is. Op de dag van het oordeel zal dat blijken, want dan zal het door vuur aan het licht worden gebracht. Het vuur zal laten zien wat ieders werk waard is. 14 Wanneer iemands bouwwerk blijft staan, zal hij worden beloond. 15 Wanneer het verbrandt, zal hij daarvoor de prijs betalen; hijzelf zal echter worden gered, maar door het vuur heen.

Denk ook eens aan: Mat 3:11 Ik doop u in water met het oog op bekering. Maar Hij die na mij komt, is krachtiger dan ik. Ik ben te min om Hem zijn sandalen te brengen. Hij zal u dopen in heilige Geest en vuur.

Denk ook eens aan een tekst als: Luc 16:24 Hij riep: “Vader Abraham, heb medelijden met mij en stuur Lazarus naar me toe. Laat hem het topje van zijn vinger in water dompelen om mijn tong te verkoelen, want ik lijd pijn in deze vlammen.” 25 Maar Abraham zei: “Kind, bedenk wel dat jij je deel van het goede al tijdens je leven hebt ontvangen, terwijl Lazarus niets dan ongeluk heeft gekend; nu vindt hij hier troost, maar lijd jij pijn.

Waar pijn staat tegenover troost; en dus (m.i.) de lading heeft van "wroeging" ("daar zal het geween zijn en het geknars van tanden")...

Aan de mededeling van Jezus dat eenieder die "een kiem van kwaad" aanwezig laat voor het vuur van Gehenna gesleept wordt, gecombineerd met de aansporing om het niet op een oordeel aan te laten komen, maar om "zich tijdens het op weg zijn te verzoenen met de ander (Ander??!) opdat men niet 'in het gevang geworpen wordt tot het moment dat de laatste cent betaald is' (Mat 5:21-26).

Hoe kan een mens langs de weg van 'wroeging' de 'laatste cent van zijn schuld terugbetalen'??? Ik lees hierbij een tekst als 1 Kor 15:

26 De laatste vijand die vernietigd wordt is de dood, 27 want er staat: ‘Hij heeft alles aan zijn voeten gelegd.’ Wanneer er ‘alles’ staat, is dat natuurlijk uitgezonderd degene die alles aan hem onderwerpt. 28 En op het moment dat alles aan hem onderworpen is, zal de Zoon zichzelf onderwerpen aan hem die alles aan hem onderworpen heeft, opdat God over alles en allen zal regeren.

Een terugbetalen zou wel eens in kunnen houden: een uiteindelijk volledig onderwerpen aan God...

Maar tegen de gedachte dat dit alles automatisch de deur open zet richting het idee van "alverzoening": de Schrift leert volgens mij ook heel duidelijk dat God op een zeker moment paal en perk stelt aan het Kwaad... En aan de mogelijkheden om zich "te onderwerpen"... (Lees hoe er b.v. gesproken wordt over "de tweede dood". Het "grondig reinigen van de dorsvloer"...) Het uiteindelijk "niet-meer-zijn" van het Kwaad is eeuwigdurend...

(NB: ik realiseer me dat deze gedachten wel een deur open zetten richting het idee van een "vagevuur". Niet als plaats om "reeds vergeven zonden uit te boeten" maar als plaats waarvanuit men zich alsnog kan bekeren door Gods majesteit volledig te erkennen. Langs de weg van het, vanuit wroeging, tot een dieper inzicht komen... Zelfinzicht dat leidt tot zelfoordeel... Niet tot de dood maar tot het leven...)

De hel, dat is een plaats van wroeging en spijt en uiteindelijk van een niet-zijn... Gods "toorn" (= zijn "natuurlijke" afkeer van het kwade) leidt uiteindelijk tot het verdwijnen van dat kwade... Langs de weg van bekering of verdwijning...
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Bestaat de hel?
« Reactie #28 Gepost op: oktober 19, 2011, 01:06:35 pm »
Modbreak:
Aangezien het onderwerp 'hel' hier in brede zin wordt besproken, het aangevoerde bijbelvers niet over de hel gaat, het begrip hel op meerdere manieren in de bijbel verwoord wordt en diverse theologen erover van mening verschillen, is dit meer een onderwerp voor CL dan BF. Schopje naar CL dus.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Bestaat de hel?
« Reactie #29 Gepost op: oktober 19, 2011, 02:45:01 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 19 oktober 2011 om 12:38:
(NB: ik realiseer me dat deze gedachten wel een deur open zetten richting het idee van een "vagevuur". Niet als plaats om "reeds vergeven zonden uit te boeten" maar als plaats waarvanuit men zich alsnog kan bekeren door Gods majesteit volledig te erkennen. Langs de weg van het, vanuit wroeging, tot een dieper inzicht komen... Zelfinzicht dat leidt tot zelfoordeel... Niet tot de dood maar tot het leven...)
Ja, zoals je het nu uiteenzet is voor een buitenstaander zoals ik niet te onderscheiden van de leer van de RKK, doch geloof ik graag dat er verschillen zijn.

quote:

De hel, dat is een plaats van wroeging en spijt en uiteindelijk van een niet-zijn... Gods "toorn" (= zijn "natuurlijke" afkeer van het kwade) leidt uiteindelijk tot het verdwijnen van dat kwade... Langs de weg van bekering of verdwijning...
Nu kan ik wel weer reageren op jouw bericht met andere teksten, doch heeft de ervaring mij geleerd dat we daar niet veel mee opschieten. Laat ik het daarom maar anders formuleren: wij weten dat God een verterend vuur is en niet de duivel.