Auteur Topic: Bestaat de hel?  (gelezen 8932 keer)

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
Bestaat de hel?
« Reactie #30 Gepost op: oktober 19, 2011, 02:48:14 pm »

quote:

elle schreef op 19 oktober 2011 om 13:06:
[mbr]Aangezien het onderwerp 'hel' hier in brede zin wordt besproken, het aangevoerde bijbelvers niet over de hel gaat, het begrip hel op meerdere manieren in de bijbel verwoord wordt en diverse theologen erover van mening verschillen, is dit meer een onderwerp voor CL dan BF. Schopje naar CL dus.[/]
Leuk is dat-- omdat diverse theologen van mening verschillen over een bijbels thema hoort het dus niet meer thuis in een bijbelstudie? :P
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Bestaat de hel?
« Reactie #31 Gepost op: oktober 19, 2011, 02:51:41 pm »

quote:

Piebe schreef op 19 oktober 2011 om 14:45:
[...]
Ja, zoals je het nu uiteenzet is voor een buitenstaander zoals ik niet te onderscheiden van de leer van de RKK, doch geloof ik graag dat er verschillen zijn.

[...]
Nu kan ik wel weer reageren op jouw bericht met andere teksten, doch heeft de ervaring mij geleerd dat we daar niet veel mee opschieten. Laat ik het daarom maar anders formuleren: wij weten dat God een verterend vuur is en niet de duivel.
Mocht er nog iemand van de RKK zijn die hier "actief meeleest", dan zal die persoon vast kunnen beamen dat ik duidelijk 'protestantse accenten' gelegd heb. Tenminste: dat denk ik...

[...]
Volgens mij leert de bijbel ook nergens dat de duivel een "verterend vuur" zou zijn...

En wat ik over het "vuur" van God probeer te zeggen heb ik naar voren gebracht om duidelijk te maken dat God dat "vuur" (volgens mij, zeg ik er voorzichtig bij) niet "is" om zijn schepsels te "verbranden"...
« Laatst bewerkt op: oktober 19, 2011, 02:52:54 pm door Hendrik-NG »
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Bestaat de hel?
« Reactie #32 Gepost op: oktober 19, 2011, 03:01:08 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 19 oktober 2011 om 14:51:
Mocht er nog iemand van de RKK zijn die hier "actief meeleest", dan zal die persoon vast kunnen beamen dat ik duidelijk 'protestantse accenten' gelegd heb. Tenminste: dat denk ik...
Ik geloof je graag hoor, maar persoonlijk associeer ik het louterende vagevuur echt met de RKK.

quote:

Volgens mij leert de bijbel ook nergens dat de duivel een "verterend vuur" zou zijn...
Nee, maar Christenen leren wel dat de hel een eeuwig vuur is en dat is dus onjuist, want God is de eeuwige en een verterend vuur.

quote:

En wat ik over het "vuur" van God probeer te zeggen heb ik naar voren gebracht om duidelijk te maken dat God dat "vuur" (volgens mij, zeg ik er voorzichtig bij) niet "is" om zijn schepsels te "verbranden"...

Wat dan te denken hiervan?

'Hoe lang, HEERE? Zult Gij eeuwig toornen? Zal Uw ijver als vuur branden?' (Ps 79,5)
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Bestaat de hel?
« Reactie #33 Gepost op: oktober 19, 2011, 03:04:59 pm »

quote:

Qohelet schreef op 19 oktober 2011 om 14:48:
[...]

Leuk is dat-- omdat diverse theologen van mening verschillen over een bijbels thema hoort het dus niet meer thuis in een bijbelstudie? :P
Nope... Uit de policy: discussies met een schriftkrititsche ondertoon horen hier dan ook niet thuis! Dus.
Enne, dit soort meta-opmerkingen horen dus ook niet in dit soort draden, broer!
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Bestaat de hel?
« Reactie #34 Gepost op: oktober 19, 2011, 03:09:47 pm »

quote:

Piebe schreef op 19 oktober 2011 om 15:01:
[...]
Wat dan te denken hiervan?

'Hoe lang, HEERE? Zult Gij eeuwig toornen? Zal Uw ijver als vuur branden?' (Ps 79,5)
Gods ijver brandt als vuur...

Wat wil je zeggen met dit korte citaat?? Want denk je dat de psalmist duidelijk wil maken met deze vergelijking???

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Bestaat de hel?
« Reactie #35 Gepost op: oktober 19, 2011, 03:33:19 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 19 oktober 2011 om 15:09:
Gods ijver brandt als vuur...

Wat wil je zeggen met dit korte citaat?? Want denk je dat de psalmist duidelijk wil maken met deze vergelijking???
Wat ik er mee wil zeggen is: indien de hel een toestand na de dood is waar voor eeuwig een poel van vuur brandt, dan verbleken de straffen die de grote bazen van de maffia uitdelen vergeleken bij het vonnis wat God velt over de ongelovigen en de zondaars. Dat vind ik een erg onkiese gedachte, want God is een behouder van mensen (1 Tim 4,10)  en niet een verderver.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Bestaat de hel?
« Reactie #36 Gepost op: oktober 19, 2011, 03:43:57 pm »

quote:

Piebe schreef op 19 oktober 2011 om 15:33:
[...]

Wat ik er mee wil zeggen is: indien de hel een toestand na de dood is waar voor eeuwig een poel van vuur brandt, dan verbleken de straffen die de grote bazen van de maffia uitdelen vergeleken bij het vonnis wat God velt over de ongelovigen en de zondaars. Dat vind ik een erg onkiese gedachte, want God is een behouder van mensen (1 Tim 4,10)  en niet een verderver.
Is alles wat je hier aanvoert dan de les die we moeten trekken uit Psalm 79?? Die logica zie ik nog niet zo...

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Bestaat de hel?
« Reactie #37 Gepost op: oktober 19, 2011, 03:45:10 pm »
Waarom bestaat de hel?

quote:

gaitema schreef op 19 oktober 2011 om 00:44:
Zoals ik het noemde. Vanwege een bijnadoodservaring van iemand die ik voor waar aan neem (.....)
Doordat je zegt dat je het voor waar aan neemt geef je bedoeld of onbedoeld aan dat er ruimte voor twijfel is, waarom? Als je je vingers brandt doet dat behoorlijk pijn en daarom trek je je hand terug, maar vind jij een eeuwig brandend vuur rechtvaardig? Kan het werkelijk zo zijn dat één mens een eeuwige pijniging door de vlammenzee verdient vanwege zijn begane misdaden?

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Bestaat de hel?
« Reactie #38 Gepost op: oktober 19, 2011, 03:48:10 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 19 oktober 2011 om 15:43:
[...]

Is alles wat je hier aanvoert dan de les die we moeten trekken uit Psalm 79?? Die logica zie ik nog niet zo...
Ik heb het idee dat we wat langs elkaar heen praten. Misschien is het handig als jij eerst duidelijk definieert hoe jij hierin staat. Vertel eens in je eigen woorden wat betekent de hel volgens jou?
« Laatst bewerkt op: oktober 19, 2011, 03:49:16 pm door Piebe »

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Bestaat de hel?
« Reactie #39 Gepost op: oktober 19, 2011, 03:56:41 pm »

quote:

Piebe schreef op 19 oktober 2011 om 15:48:
[...]

Ik heb het idee dat we wat langs elkaar heen praten. Misschien is het handig als jij eerst duidelijk definieert hoe jij hierin staat. Vertel eens in je eigen woorden wat betekent de hel volgens jou?

Waarom zouden we niet eerst eens naar die Psalm kijken die je hier noemt...??

Het gaat (zo vat ik hetgeen er gezegd wordt over het schenden van de Tempel) om een Psalm die werd uitgeroepen tijdens de Ballingschap van Israël.

Men roept hierbij tot God:

5 Hoe lang nog, HEER! Bent u voor eeuwig verbolgen?
Hoe lang blijft uw woede branden?
(HSV: Hoelang zal Uw na-ijver branden als vuur?)
6 Stort uw toorn uit over de volken die u niet kennen,
over de koninkrijken die uw naam niet aanroepen,
7 want zij hebben Jakob verslonden
en zijn woonplaats verwoest.

8 Reken ons de zonden van vroeger niet aan,
toon erbarmen en haast u, want onze ellende is groot,
9 help ons, God, bevrijd ons, tot eer van uw roemrijke naam,
red ons en bedek onze zonden, omwille van uw naam.

Men ervaart de eigen straf (en daarmee Gods toorn) als "oneindig" en smeekt om genade en vergeving, een "niet meer aanrekenen van vroegere zonden"...

Maar men vraagt tegelijkertijd om een "eindoordeel" van God over het onrechtvaardig handelen van "de volkeren"...

Dat alles lees ik in die Psalm... Maar niets over een "eeuwig durende straf in brandend vuur"...

(NB: wat "bijgedachten rond het begrip hel" heb ik al neergepend in die post 'met die vele bijbelcitaten' waar je het liever niet over wilde hebben...  ;) )
« Laatst bewerkt op: oktober 19, 2011, 03:58:04 pm door Hendrik-NG »

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Bestaat de hel?
« Reactie #40 Gepost op: oktober 19, 2011, 06:05:26 pm »
Denk jij dat iemand in de hel nog wat voelt?

Ozombi

• Bekijk profiel
Bestaat de hel?
« Reactie #41 Gepost op: oktober 19, 2011, 09:40:40 pm »
Ikzelf denk eerlijk gezegd ook niet dat er een werkelijk eeuwig brandend vuur is dat een zondige mens zal pijnigen in de letterlijke betekenis van het woord. Ik zie het niet voor me in ieder geval. Mij is ook de aardse (nederlandse?) zegswijze bekend die luidt:

" Hij werd verteerd door schuldgevoel/spijt etc " .  

Geen fysieke vertering maar een geestelijke vertering. Hel zou zo maar de innerlijke vertering kunnen betekenen die de eigen zonden betreft. Ook het schaap dat afgedwaald is van de kudde zal gezocht worden en teruggebracht, en bij de ene zal 'een zachte hand' volstaan terwijl de andere 'een hardere hand' nodig heeft. Dat lijkt me zeker gerechtvaardigd. De fysieke vertering door vuur en dat tot in de eeuwigheid lijkt me dat absoluut niet!

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Bestaat de hel?
« Reactie #42 Gepost op: oktober 19, 2011, 09:57:49 pm »
Schuldgevoel is absoluut een hel en geestelijke pijn, daar ben ik het zeker mee eens, doch zou ik dat toch een aardse hel noemen willen. Ook ik geloof niet dat er na de dood een vuur brandt waar zondaren tot in eeuwigheid gepijnigd worden, maar wat ik wel geloof is dat niet iedereen het eeuwige leven beërven zal en dat sommigen zullen vergaan als sneeuw voor de zon en dat het zal zijn alsof ze nooit hebben bestaan.

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
Bestaat de hel?
« Reactie #43 Gepost op: oktober 20, 2011, 11:06:39 am »

quote:

Hendrik-NG schreef op 19 oktober 2011 om 14:51:

Alhoewel ik hier niet meer actief ben, lees ik af en toe nog wel passief mee... en ja, ik zie wel dat je tracht 'protestantse accenten' te leggen, maar ook die accenten zijn gewoon katholieke leer. :9  

Bron: (zie o.a. hier)

Nu zal dat voor iemand die 'oud-katholiek' is niet zoveel uitmaken, want leden van die 19e eeuwse afsplitsing van de RKK onderschrijven 99% van de RKK leer, inclusief vagevuur.  ;)
« Laatst bewerkt op: oktober 20, 2011, 11:07:23 am door St. Ignatius »
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Bestaat de hel?
« Reactie #44 Gepost op: oktober 20, 2011, 11:34:05 am »

quote:

St. Ignatius schreef op 20 oktober 2011 om 11:06:
Nu zal dat voor iemand die 'oud-katholiek' is niet zoveel uitmaken, want leden van die 19e eeuwse afsplitsing van de RKK onderschrijven 99% van de RKK leer, inclusief vagevuur.  ;)
Grappig, want de oud katholieke kerk waar ik bij hoor is de RKK een afsplitsing van! :)