Auteur Topic: Bestaat de hel?  (gelezen 9842 keer)

Ozombi

• Bekijk profiel
Bestaat de hel?
« Reactie #60 Gepost op: oktober 22, 2011, 05:33:22 pm »
@Piebe ::
Weet je nu nog niet wat mijn beeld van God is?
Het beeld van de haatdragende tiran is dat in ieder geval niet, want God is geen wezen dat handelingen verricht of bewuste gedachten of emoties heeft.
God is Geest, en in de goddelijke geest is alles volmaakt. Deze trilt door alles heen en zij die zich er van bewust worden en zich ermee vereenzelvigen ( " mee-trillen " ) zullen vermogens verkrijgen die ten bate van het geheel kunnen worden aangewend. Dat wat de mens in twee verdeelt is in God altijd één. Goed en kwaad, geluk en ellende , verdriet en vreugde , voor de mens twee aspecten van één goddelijk ding namelijk HARMONIE.

Nu bedoel je opeens de in de bijbel aangehaalde bijbelse verstrooiing. Laten we eerst eens vaststellen wat er werkelijk mee bedoeld wordt.
Als het nodig is dat een individu of volk gecorrigeerd moet worden krachtens de wet van karma, dan zal dat in de mate en duur zijn die nodig is om uit te werken. Bedenk ook dat enkele duizenden jaren in dit verband een zeer korte periode is. Tussen twee levens van een individu zit gemiddeld 100x het aantal geleefde jaren. Wordt men 70 jaar, dan zal gemiddeld 7000 aardse jaren de duur zijn die men in rust verkeert.

Mineralen,planten en dieren kennen een veel kortere rustperiode -  en dus een veel snellere recycling - omdat zij niet zelfbewust zijn en dus veel minder uit te werken hebben -

wimnusselder

• Bekijk profiel
Bestaat de hel?
« Reactie #61 Gepost op: oktober 22, 2011, 09:07:57 pm »
Hoi Ozombi,

Je maakt me toch nieuwsgierig.

quote:

Ozombi schreef op 22 oktober 2011 om 17:33:
Tussen twee levens van een individu zit gemiddeld 100x het aantal geleefde jaren.

Waarop baseer je zo'n stelling?

Met v&Vriendengroet,

Wim

Ozombi

• Bekijk profiel
Bestaat de hel?
« Reactie #62 Gepost op: oktober 22, 2011, 09:26:38 pm »
Hoi Wim,

Uiteraard basseer ik die stelling op esoterische wijsheid, die heden ten dage met name terug te vinden is in de theosofie ( en de boeken die daarmee in verband kunnen worden gebracht ). Ik geloof dat de auteurs van deze boeken dergelijke kennis hebben vernomen via betrouwbare bronnen, ofwel zichzelf of via overdracht van zgn. Meesters van Wijsheid.

Hier is de link met het hoofdstuk uit zo`n boek, waar direct op dit onderwerp wordt ingegaan.
Het kan handig zijn eerst het vorige hoofdstuk door te lezen. Via " inhoudsopgave " en dan " de aard en kenmerken van devanchan " onder 12. Direct daarna volgt het bedoelde hoofdstuk " de duur van de devanchanische periode " waarin daar verder op wordt ingegaan.

Je kunt via de link ook de rest van de onderwerpen eens bekijken en ook online lezen, mocht het je aandacht trekken.

http://www.theosofie.net/...ron/104devachanische.html

ps:: Ik denk dat we idd behoorlijk op dezelfde lijn zitten. Het zou kunnen dat mn posts soms anders vermoeden, maar God speelt altijd de centrale rol. Waar het bekende spreekwoord luidt:
" De mens wikt, God beschikt "
stelt de theosofie de zaken anders: " God wikt, de mens beschikt " .
Uiteraard in de betekenis dat het onbeweegbare (= God) heeft vastgesteld ( dat is ---> volmaaktheid ) en dat de mens met zijn vrije wil de keuze maakt te trachten naar die geest te handelen, of niet en zijn 'ego-ding' doet.Zo is de oorzaakloze oorzaak van het bestaan in/uit God, maar vloeien de gevolgen voor het individu voort uit oorzaken die door dit individu zelf teweeg zijn gebracht.

Tevens met vermelding dat daarin allerlei nuances in aan te brengen zijn, maar het is ondoenlijk deze steeds weer opnieuw te vermelden en te verklaren ,want dan worden posts onnodig lang. Ik hoop altijd dat het hoofd-idee enigszins duidelijk is en ik ben me echt wel bewust dat dit nooit het volledige plaatje is. Nu spreek jij me daar vrijwel nooit op aan, waarvoor dank :) .  

Hopelijk kun je iets met de link + inhoud !
Het zal zeker een mogelijkheid bieden één en ander vanuit andere invalshoeken te overdenken. Veel plezier en succes met lezen! :)
« Laatst bewerkt op: oktober 22, 2011, 10:00:27 pm door Ozombi »

wimnusselder

• Bekijk profiel
Bestaat de hel?
« Reactie #63 Gepost op: oktober 22, 2011, 10:30:51 pm »
Hoi Ozombi,

quote:

Ozombi schreef op 22 oktober 2011 om 17:33:
Tussen twee levens van een individu zit gemiddeld 100x het aantal geleefde jaren.

quote:

wimnusselder schreef op 22 oktober 2011 om 21:07:
Waarop baseer je zo'n stelling?

quote:

Ozombi schreef op 22 oktober 2011 om 21:26:
Uiteraard basseer ik die stelling op esoterische wijsheid, die heden ten dage met name terug te vinden is in de theosofie ( en de boeken die daarmee in verband kunnen worden gebracht ). Ik geloof dat de auteurs van deze boeken dergelijke kennis hebben vernomen via betrouwbare bronnen, ofwel zichzelf of via overdracht van zgn. Meesters van Wijsheid.

Logischerwijs veronderstelt die stelling het bestaan van een database van gevallen van reïncarnatie waarvan de tijd sinds de vorige incarnatie is bepaald, waaruit dat gemiddelde berekend is.
Geloof je dat die bronnen, in de betrouwbaarheid waarvan je gelooft, over zo'n database beschikken?

Met v&Vriendengroet,

Wim

Trajecto

• Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
Bestaat de hel?
« Reactie #64 Gepost op: oktober 22, 2011, 11:30:23 pm »

quote:

wimnusselder schreef op 20 oktober 2011 om 22:07:
(...)
Het is voor mij een zinvol verhaal, een troostgevend idee, geen feitelijke waarheid.

Hmm, je zegt wel vaker dingen op deze manier. Hoe bedoel je dat -- ik vind het zo vaag? Je zegt dus dat je het niet gelooft maar niettemin vind je het zinvol verhaal en een troostgevend idee.
Ik ervaar dat geheel van wat je zegt toch eigenlijk als een contradictio in terminis.

quote:

Het is voor mij niet het meest zinvolle verhaal, omdat het een beeld schetst van blijvend (of in elk geval heel lang) van elkaar en van God gescheiden zielen.

Ja, tijd is relatief -- die gescheidenheid vermoedelijk ook, trouwens!
Wel kan het zo zijn dat iemand afgescheidenheid van alles juist heel sterk ervaart, helaas.

quote:

Ik ga er van uit dat een mens zich al tijdens zijn leven zijn verbondenheid in en met God en daarmee met andere mensen kan realiseren en zich in elk geval voor na z'n dood geen zorgen hoeft te maken over gescheidenheid van God.
Je kunt natuurlijk wel kiezen voor die gescheidenheid, maar in wezen houd je jezelf dan voor de gek.
Ja, maar hopelijk hoef jij niet alle mensen de kost te geven die zichzelf voor de gek houden.
« Laatst bewerkt op: oktober 22, 2011, 11:35:04 pm door Trajecto »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Bestaat de hel?
« Reactie #65 Gepost op: oktober 23, 2011, 01:17:48 am »

quote:

Piebe schreef op 22 oktober 2011 om 12:27:
[...]

Een mooi verhaal, maar zoals je mogelijk wel verwachtte denk wat anders over e.e.a. waar ik verder maar niet op in zal gaan. Wat mij wel benieuwd is waar je hebt gelezen over God zijn plan dat alle mensen worden gered, want dat heb ik niet zien staan en ik geloof het evenmin. God is goed en geduldig maar tot zover en niet verder. Denk aan Ezau wiens jammerklacht niet meer aangehoord werd nadat hij zijn eerstgeboorterecht verkwanseld had voor een bord linnensoep. Dus de gedachte dat elk mens maar gered wordt ongeacht zijn daden, is een valkuil waar we niet in moeten vallen!

En dat is beste Piebe de leugen van satan die hij heeft weten te verheffen tot een heilig huisje binnen het orthodoxe christendom, wat het christendom in de kern zeer onaanneembaar maakt. Dat God voor altijd mensen laat lijden, zonder enig doel.
Het is net zo'n leugen als dat in de bijbel nergens beschreven staat over een helse realiteit na dit aardse leven of iets dat er wat van weg zou hebben. De bijbel staat namelijk bol van teksten die er op wijzen dat God een redder is van alle mensen. Van het oude testament tot in het nieuwe testament en in de deuterocanonieke boeken (Wijsheid) kom je er heel veel van tegen. Als je wilt kan je er veel vinden.

een paar:

Wijsheid 11:15-12:27
Hoe God straft en waarom

15 In hun onverstand en verdorvenheid dwaalden zij zozeer dat ze reptielen en ander ongedierte gingen vereren. U hebt hen voor straf onder zulke dieren bedolven, 16 opdat ze zouden inzien: waardoor iemand zondigt, daardoor wordt hij gestraft. 17 Het was geen onmacht van uw almachtige hand, die immers de wereld uit vormeloze materie heeft geschapen. U had een leger beren of grimmige leeuwen op hen kunnen afsturen, 18 of nieuw-geschapen, ongekende beesten, woest en vuurspuwend, rookwolken blazend, met ogen die vreselijke vonken schieten, 19 beesten die niet eens hoefden uit te halen om hen te doden, maar hen alleen al door hun verschrikkelijke aanblik te gronde zouden richten. 20 Ook zonder dat alles hadden ze in één ogenblik kunnen bezwijken wanneer het recht hen zou vervolgen en uw machtige adem hen zou wegvagen. Maar u hebt van alles maat, getal en gewicht bepaald. 21 U bent te allen tijde in staat uw macht te tonen; wie kan de kracht van uw arm weerstaan? 22 Heel de wereld is voor u als een stofje op een weegschaal, als een dauwdruppel die ’s ochtends op de aarde valt. 23 Omdat u alles kunt, ontfermt u zich over iedereen; u ziet voorbij aan de zonden van mensen, opdat zij naar u terugkeren. 24 Alles wat er is hebt u lief, niets van wat u gemaakt hebt is u te min; u zou het niet eens gemaakt hebben als u er een afkeer van had. 25 Hoe zou iets tegen uw wil kunnen blijven bestaan? Hoe zou iets kunnen voortbestaan als u het niet in het leven had geroepen? 26 U, Heer, hebt het leven lief en u spaart alles, omdat het van u is; [12] 1 in alles woont uw onvergankelijke geest. 2 Daarom legt u aan hen die dwalen een beperkte straf op. U wijst hen terecht door hen te herinneren aan hun zonden, zodat ze, bevrijd van het kwaad, op u gaan vertrouwen, Heer.

3 Ook de vroegere bewoners van uw heilige land 4 hebt u gehaat om hun gruwelijke praktijken, hun toverij en goddeloze rituelen. 5 Daarom wilde u die wrede kindermoordenaars, mensen die ingewanden aten bij hun maaltijden van mensenvlees en bloed, ingewijden bij orgiën, 6 ouders die hun hulpeloze kinderen slachtten, door onze voorouders laten ombrengen, 7 zodat Gods kinderen op waardige wijze het land konden bewonen dat u zo dierbaar was. 8 Maar zelfs die vroegere bewoners hebt u gespaard, omdat het mensen waren. U hebt horzels op hen afgestuurd als voorboden van uw leger, om hun ondergang geleidelijk aan te bewerkstelligen. 9 Dat was niet uit onmacht: u had de goddelozen in een veldslag kunnen uitleveren aan de rechtvaardigen, hen aan angstaanjagende beesten kunnen overlaten, of hen met een enkel woord kunnen wegvagen. 10 Maar door de straf geleidelijk aan te voltrekken hebt u hun de kans gegeven om naar u terug te keren, hoewel u wist dat het een verdorven geslacht was, dat het kwaad hun was aangeboren en dat hun denken nooit ofte nimmer zou veranderen. 11 Want dat volk was van meet af aan vervloekt.

Het was evenmin uit angst dat u hun zonden ongestraft liet. 12 Want wie zou u rekenschap kunnen vragen van uw daden? Wie kan uw vonnis aanvechten? Wie klaagt u aan als u volken vernietigt die u zelf hebt gemaakt? Wie pleit bij u voor verdorven mensen? 13 Alleen u, die zorg draagt voor alle mensen, bent God, er is geen andere. Tegenover wie zou u moeten verklaren dat u geen onrechtvaardig vonnis velt? 14 Er is geen koning of machthebber die u kan trotseren wanneer u mensen straft. 15 U bent rechtvaardig en u regeert rechtvaardig over alles. U acht het onverenigbaar met uw macht om iemand te bestraffen die geen straf verdient. 16 Uw macht is de bron van uw rechtvaardigheid, en omdat u over alle mensen heerst, kunt u ook iedereen sparen. 17 U toont uw macht wanneer de volkomenheid ervan in twijfel wordt getrokken; wie uw macht kent en u toch uitdaagt, wordt daarvoor gestraft. 18 Omdat u heer en meester bent kunt u uw macht uitoefenen wanneer u dat wilt. Toch oordeelt u zachtmoedig en regeert u ons op milde wijze.

19 Door zo te handelen hebt u uw volk geleerd dat rechtvaardigen menslievend moeten zijn; u geeft uw kinderen de hoop dat zondaars naar u kunnen terugkeren. 20 Want als u degenen die uw kinderen vijandig bejegenen en die de dood verdienen al zo zorgvuldig en behoedzaam gestraft hebt, door hun de kans en de tijd te gunnen om zich van het kwaad te bevrijden, 21 hoe groot was dan niet uw zorg toen u een oordeel velde over uw kinderen? Met hun voorouders had u immers verbonden gesloten, waarin u hun onder ede alle goeds had beloofd. 22 Terwijl u ons tuchtigt, geselt u onze vijanden in tienduizendvoud, opdat wij aan uw genade denken wanneer wij een oordeel vellen, en wanneer er een oordeel over ons wordt uitgesproken, barmhartigheid verwachten.

23 Daarom hebt u ook degenen die een dwaas en onrechtvaardig leven leidden met hun eigen gruwelijkheden gekweld. 24 Zij waren ver voorbij de bekende dwaalwegen toen ze de verachtelijkste dieren als goden gingen vereren. Ze hebben zich laten beetnemen als onnozele kinderen; 25 daarom hebt u hun, als aan kinderen zonder verstand, een straf opgelegd die hen belachelijk maakte. 26 Maar wie zich zelfs door zulke bespotting niet laat terechtwijzen, moet Gods rechtvaardig oordeel ondergaan. 27 Gekweld door de wezens waarvan ze te lijden hadden, gestraft juist door wat ze voor goden aanzagen, zijn ze tot het inzicht en de erkenning gekomen dat hij, die ze eerder niet wilden kennen, God is. Met dat doel heeft deze vreselijke straf hen getroffen.

2 Samuel 14

1Het ontging Joab, de zoon van Seruja, niet dat de koning Absalom vijandig gezind was. 2Hij liet uit Tekoa een wijze vrouw komen en zei tegen haar: ‘Doe alsof u in de rouw bent: trek een rouwkleed aan, wrijf u niet in met olie en gedraag u als een vrouw die al vele jaren om een dode treurt. 3Ga dan naar de koning en zeg hem wat ik u nu vertel.’ En hij legde haar woordelijk in de mond wat ze moest zeggen.

4De vrouw uit Tekoa wendde zich tot de koning. Ze knielde, boog diep voorover en zei: ‘Mijn heer en koning, help me alstublieft.’ 5De koning vroeg wat er aan de hand was, en ze vertelde: ‘Ach heer, ik ben een weduwe; mijn man is gestorven. 6Op een keer kregen mijn twee zonen ruzie buiten op het veld, en er was niemand die tussenbeide kwam. Toen heeft de een de ander doodgeslagen. 7Nu is mijn hele familie tegen mij in het geweer gekomen. Ze zeggen: “Lever die broedermoordenaar aan ons uit, dan zullen we hem ter dood brengen om het leven te vergelden van de broer die hij heeft doodgeslagen. Ook al is hij de stamhouder, we zullen hem doden.” Zo zullen ze het laatste kooltje dat mij rest uitdoven, en dan zal er op aarde niets meer zijn dat nog aan mijn man en zijn naam herinnert.’ 8‘Ga gerust naar huis,’ zei de koning, ‘ik zal zorgen dat het in orde komt.’ 9Maar de vrouw uit Tekoa hield aan: ‘Jawel, maar ik en mijn familie krijgen de schuld, mijn heer en koning; u en uw troon zal men niets verwijten.’ 10Toen zei de koning: ‘Als iemand het er niet mee eens is, verwijst u die maar naar mij; ik zal zorgen dat ze u niet langer lastigvallen.’ 11Maar de vrouw smeekte: ‘Mijn heer en koning, wilt u niet de HEER, uw God, als getuige aanroepen dat er niet door bloedwraak nog meer kwaad wordt aangericht en dat ze mijn zoon niet van het leven beroven?’ En hij zei: ‘Zo waar de HEER leeft, uw zoon zal geen haar worden gekrenkt.’

12Toen zei de vrouw: ‘Als mijn heer en koning mij toestaat, zou ik graag nog iets zeggen.’ ‘Spreek vrijuit,’ antwoordde hij, 13en de vrouw zei: ‘Waarom wilt u dan wel zoiets doen tegen Gods eigen volk? Wanneer u uw balling niet terugroept, beschuldigt u met deze uitspraak uzelf. 14Sterven zullen we immers allemaal; we zijn als water dat in de aarde wegvloeit wanneer het niet wordt opgevangen. Zou God niet op middelen zinnen en alles in het werk stellen om zijn balling terug te roepen?

1 Timoteüs 4:10:
"Dit is een betrouwbaar woord en alle aanneming waard. Ja, hierom getroosten wij ons moeite en grote inspanning, omdat wij onze hoop gevestigd hebben op de levende God, die een Behouder is van alle mensen, inzonderheid van de gelovigen."
(Staten Vertaling)
« Laatst bewerkt op: oktober 23, 2011, 01:35:30 am door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Bestaat de hel?
« Reactie #66 Gepost op: oktober 23, 2011, 11:08:57 am »
Als het waar is wat jij zegt dan vergistte Johannes zich lelijk:

'Die in de Zoon gelooft, die heeft het eeuwige leven; maar die de Zoon ongehoorzaam is, die zal het leven niet zien, maar de toorn Gods blijft op hem.' (Joh 3,36)

Maar je schreef dat dit de schuld van satan is, dus dan was Johannes een satanist. :+
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

socrates

• Bekijk profiel
Bestaat de hel?
« Reactie #67 Gepost op: oktober 23, 2011, 11:38:23 am »
Citaat
gaitema schreef op 23 oktober 2011 om 01:17:
[...]

En dat is beste Piebe de leugen van satan die hij heeft weten te verheffen tot een heilig huisje binnen het orthodoxe christendom, wat het christendom in de kern zeer onaanneembaar maakt. Dat God voor altijd mensen laat lijden, zonder enig doel.
Citaat

Wellicht is het raadzaam om minder zware woorden te kiezen in een debat, want dit brengt mensen nauwelijks dichter bij elkaar. Gepassioneerd een mening ventileren is prima, maar iets dat wat Piebe zegt neerzetten als een leugen van satan is wel heel drastisch en ik kan me voorstellen dat Piebe niet geneigd is deze discussie voort te zetten.

Over het onaanneembaar maken van het christelijk geloof als er eeuwig lijden zou zijn de volgende vraag. Kan ik het ook niet omkeren? Wat voor zin heeft het te voldoen aan de radicaliteit van de bijbel, de herhaaldelijke oproepen tot bekering, als toch een ieder gered wordt?

Hebreeën 10,27
en kunnen we niet anders dan huiverend wachten op het oordeel en op het vuur dat de tegenstanders gretig zal verslinden.  

Lijkt vrij definitief toch?
'het enige dat ik weet, is dat ik niets weet'

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Bestaat de hel?
« Reactie #68 Gepost op: oktober 23, 2011, 11:55:53 am »

quote:

socrates schreef op 23 oktober 2011 om 11:38:
\Wellicht is het raadzaam om minder zware woorden te kiezen in een debat, want dit brengt mensen nauwelijks dichter bij elkaar. Gepassioneerd een mening ventileren is prima, maar iets dat wat Piebe zegt neerzetten als een leugen van satan is wel heel drastisch en ik kan me voorstellen dat Piebe niet geneigd is deze discussie voort te zetten.
Dat heb je goed gezien Socrates en aangezien ik hieromtrent eerder al een behoorlijke aanvaring met Gaitema heb gehad toen hij mij letterlijk van iets dergelijks betichtte, heb ik meteen maar afsluitend gereageerd. Wat mij betreft valt er met mensen die zulke dingen roepen geen zinnig woord te wisselen. Ze hebben iemand nodig die voor hen denkt, want ze leven in een schijnwereld (volgens sommigen satan zijn favoriete omgeving). Bovendien zoals ik al schreef, als satan inderdaad de mens influistert dat niet iedereen behouden is, dan moeten we wel concluderen dat alle profeten en apostelen, allemaal stuk voor stuk satanisten waren, te beginnen bij de grootste Johannes de Doper. Want hij leert duidelijk dat degenen die de zoon niet aannemen verloren gaan.
« Laatst bewerkt op: oktober 23, 2011, 11:57:39 am door Piebe »
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Bestaat de hel?
« Reactie #69 Gepost op: oktober 23, 2011, 12:02:12 pm »

quote:

socrates schreef op 23 oktober 2011 om 11:38:
Over het onaanneembaar maken van het christelijk geloof als er eeuwig lijden zou zijn de volgende vraag. Kan ik het ook niet omkeren? Wat voor zin heeft het te voldoen aan de radicaliteit van de bijbel, de herhaaldelijke oproepen tot bekering, als toch een ieder gered wordt?

Hebreeën 10,27
en kunnen we niet anders dan huiverend wachten op het oordeel en op het vuur dat de tegenstanders gretig zal verslinden.  

Lijkt vrij definitief toch?
Als iedereen toch gered is zou het hele evangelie beter nooit verkondigd kunnen zijn, want dan heeft het alleen maar verwarring gezaaid. Indien we niets wisten zouden we rustig als beesten kunnen leven, want na de dood brandt het vagevuur ons wel schoon en hebben we het eeuwige leven samen met moordenaars en verkrachters die nooit berouw hebben getoond. Lijkt me reuzegezellig.  8)7

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Bestaat de hel?
« Reactie #70 Gepost op: oktober 23, 2011, 03:30:22 pm »
conclusie: De hel bestaat niet, niet als waarneembare ruimte voor ons mensen.
Wel bestaat er een plek op "virtuele" wijze (de buitenste duisternis).
Het is een soort van 4e dimensie, net zoals het Koninkrijk der Hemelen nu is.

Zoiets?????
Mail me maar als je wat wilt weten

wimnusselder

• Bekijk profiel
Bestaat de hel?
« Reactie #71 Gepost op: oktober 23, 2011, 04:34:43 pm »
Hoi Trajecto,

quote:

Trajecto schreef op 22 oktober 2011 om 23:30:
Je zegt dus dat je het niet gelooft maar niettemin vind je het [een] zinvol verhaal en een troostgevend idee.
Geloven kan op verschillende manieren.

quote:

wimnusselder schreef op 20 oktober 2011 om 21:57:
Ik geloof in de zin van wat Jezus zei.
Ik geloof in hoge mate in de moraal die Jezus predikte.
Ik geloof niet in (wetenschappelijke) waarheid van letterlijk genomen uitspraken van Jezus.
(Dat niet was ik 20 oktober even vergeten en ik kan het inmiddels helaas niet meer corrigeren.)

Voor waarheid ga ik bij de wetenschap te rade.
Voor moraal is (uiteindelijk) evenmin de Bijbel maatgevend voor mij, al kan 'hebt uw vijanden lief' nog heel lang mee.
Voor mijn zingeving als Christen is het Bijbelse referentiekader essentieel.

Met v&Vriendengroet,

Wim

Ozombi

• Bekijk profiel
Bestaat de hel?
« Reactie #72 Gepost op: oktober 23, 2011, 11:56:57 pm »
hoi Wim,

Het is zeker een zinvol en troostvol verhaal. Een met God zijn, is één met je volmaakte zelf zijn.

mens in zijn volmaakte beeld = een met de Vader
Jezus  = mens  ===> Jezus Christus = Jezus in zijn volmaakte beeld

Jezus onderwijst :
" volg mij " ---> doe wat ik doe
" wordt één met de Vader "  
Jantje = mens ===> Jantje Christus = Jantje in zijn volmaakte beeld

Dit is waar het allemaal om te doen is. We worden net zolang gemalen door de molen totdat we het ideaal hebben bereikt.
Het is alsof je gekruisigd wordt met dat wat het ideaal is , godgeest.
Het vereist een sterke wil, moed en geloof om actief mee te gaan doen.
 De mens en God willen versmelten tot 1 ding ---> Christus(mens)
« Laatst bewerkt op: oktober 24, 2011, 12:06:31 am door Ozombi »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Bestaat de hel?
« Reactie #73 Gepost op: oktober 24, 2011, 04:24:45 pm »

quote:

Piebe schreef op 23 oktober 2011 om 11:08:
Als het waar is wat jij zegt dan vergistte Johannes zich lelijk:

'Die in de Zoon gelooft, die heeft het eeuwige leven; maar die de Zoon ongehoorzaam is, die zal het leven niet zien, maar de toorn Gods blijft op hem.' (Joh 3,36)

Maar je schreef dat dit de schuld van satan is, dus dan was Johannes een satanist. :+

De uitleg van deze tekst heb ik toch al gegeven aan het begin Piebe.
Johannes zei namelijk als je de brontekst met de woorden aeon en aeon ton aeonon goed wilt vertalen ongeveer dit:
'Die in de Zoon gelooft, die heeft het eeuwse leven; maar die de Zoon ongehoorzaam is, die zal het leven niet zien, maar de toorn Gods blijft op hem.'

Het leven waar hier op gedoeld wordt is dat van de hemel wat voor het volmaakte wat er komt af gaat. Die hemel zullen ze niet zien, maar de toorn van God blijft op hem.

Als ik het goed begrijp uit je tekst is dat je dus de bijbelteksten en de brontekst die ik aan droeg niet kan weerleggen. Je vraagt je zelfs af of deze "bijbelteksten" wel waar is?
« Laatst bewerkt op: oktober 24, 2011, 04:26:53 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Bestaat de hel?
« Reactie #74 Gepost op: oktober 24, 2011, 04:28:14 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 23 oktober 2011 om 15:30:
conclusie: De hel bestaat niet, niet als waarneembare ruimte voor ons mensen.
Wel bestaat er een plek op "virtuele" wijze (de buitenste duisternis).
Het is een soort van 4e dimensie, net zoals het Koninkrijk der Hemelen nu is.

Zoiets?????

Op de manier zoals onze dominee dat denkt? Nee.
Op de manier zoals ik dat geloof, ja :)