Auteur Topic: de tegenstander  (gelezen 5146 keer)

Ozombi

• Bekijk profiel
de tegenstander
« Gepost op: oktober 31, 2011, 10:49:59 pm »
In de bijbel wordt af en toe gesproken over de tegenstander.
In vele teksten krijgt God en zijn volk te maken met deze tegenstander.

God`s volk zijn wij allen , in God zijn wij Mensen?
De tegenstander van de Mens is de mens?

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
de tegenstander
« Reactie #1 Gepost op: november 01, 2011, 12:11:43 am »
Dat is goed mogelijk! Jezus zei tegen zijn menselijke tegenstanders dat zij addergebroed waren, wat ook weer een associatie met de duivel heeft.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Ozombi

• Bekijk profiel
de tegenstander
« Reactie #2 Gepost op: november 03, 2011, 05:01:26 am »
Duivel ??? pfffffffffffff
De Tegenstander van Jezus Christus was Jezus van Nazareth.
De Tegenstander van de Mens in God is de persoonlijke mens.

God heeft geen Tegenstander, want God kent geen 2 zoals de mens, maar 1. De Tegenstander geldt alleen voor hen die bewust zijn van 2.
Daarom, toen Jezus nog niet verheerlijkt was moest hij de satan overwinnen,want hij was nog in 2. Eenmaal verheerlijkt werd hij 1.

De Tegenstander wijst op het bewust zijn van tegenstellingen.

goed/kwaad
rijk/arm
levend/dood

Ben je daar eenmaal van verlost, is er slechts Harmonie. 1 ding.

pyro

• Bekijk profiel
de tegenstander
« Reactie #3 Gepost op: november 15, 2011, 12:10:44 pm »

quote:

Ozombi schreef op 03 november 2011 om 05:01:
De Tegenstander wijst op het bewust zijn van tegenstellingen.

goed/kwaad
rijk/arm
levend/dood

Ben je daar eenmaal van verlost, is er slechts Harmonie. 1 ding.

Hoe kun je je bewust zijn van 'Harmonie' als er niets anders bestond? Het tweede ding.
Stel dat alles wit zou zijn, dan kun je geen onderscheid meer maken. Dan kun je wel zeggen hoera, alles is 1 ding, omdat je geen verschil meer ziet, maar je kunt dan beter erkennen dat je eigenlijk gewoon blind bent.
« Laatst bewerkt op: november 15, 2011, 12:13:32 pm door pyro »

Ozombi

• Bekijk profiel
de tegenstander
« Reactie #4 Gepost op: november 15, 2011, 03:27:58 pm »
@pyro::
Misschien is het wat onhandig geformuleerd. Hoewel er natuurlijk schijnbare tegenstellingen zichtbaar blijven, kun je dan het geheel overzien en de harmonie herkennen. Het is het in geestelijke zin bewust zijn van de harmonie in alle afzonderlijke gemanifesteerde gebeurtenissen.

Er is als voorbeeld winter en zomer. Beiden zijn evengoed noodzakelijk om de diverse gewassen te laten groeien. Hoewel er dus wel veranderingen zijn is de hogere noemer die van harmonie.

Waarom denk je overigens dat de ruimte van het universum voor het oog overal duisternis is? Omdat het 1 ding is. Als alles licht is, zie je inderdaad duisternis omdat er niets te onderscheiden valt. Het verschil tussen de ene geest en de gemanifesteerde dingen wordt door het universum getoond.

Duisternis betekent niet hetzelfde als blindheid. De essentie van duisternis is absoluut licht, nietwaar?

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
de tegenstander
« Reactie #5 Gepost op: november 15, 2011, 03:41:23 pm »

quote:

pyro schreef op 15 november 2011 om 12:10:
[...]

Hoe kun je je bewust zijn van 'Harmonie' als er niets anders bestond? Het tweede ding.
Stel dat alles wit zou zijn, dan kun je geen onderscheid meer maken. Dan kun je wel zeggen hoera, alles is 1 ding, omdat je geen verschil meer ziet, maar je kunt dan beter erkennen dat je eigenlijk gewoon blind bent.

Dat is nog wel een punt waarmee ik "worstel" (misschien wat zwaar uitgedrukt, maar de kwestie houdt me wel bezig...) in mijn geloofsleven:

Als een mens op het punt komt dat hij echt geen kwaad meer wil doen, dan moet die "gifbeker wel tot op de bodem zijn leeggedronken": je moet als mens wel een duidelijke kennis van dat kwaad, in al zijn facetten, hebben om een eeuwigdurende bittere nasmaak te blijven houden... Je moet dan ook echt NIETS kwaads meer willen doen... Denk ik dan...

Ofwel: hoe geneest God onze wil??

Het zal toch niet zo zijn dat het uiteindelijk helemaal niet uitmaakt of het "zwart of wit" is, "goed of kwaad, arm of rijk, levend of dood"...? Dat het "loslaten van de tegenstelling" al de problemen op gaat lossen...

Het zal toch niet zo zijn dat we dat kwaad "volledig en totaal zijn vergeten en achter ons hebben gelaten"... (het "stel dat alles wit zou zijn")?

Maar HOE kan God alles wat wij in ons leven meemaken "laten meewerken ten goede", tenzij door het te dulden om ons duidelijk te maken dat wij in leven en sterven volledig afhankelijk zijn van onze Schepper en/of het te dulden opdat onze wil uiteindelijk wordt omgebogen naar een "niet meer willen zondigen"...??? Rest hier een "gelovig af-/verwachten"?? Of vooral een leren "in staat te zijn om het kwade te verwerpen en het goede te kiezen" (Jes 7)?? Ik neig naar dat laatste, maar God sta me bij!!

NB, Ozombi: die "tegenstander" is m.i. een tegenstander van de mens en daarmee ook van de God die boven zijn schepsels staat... Een "tegenstander" die ingrijpt op (grotendeels samenvalt met??)  een "vrije wil" (ik noem hem nog steeds een "vrijgelaten wil"!) die "het kwartje 50:50 om laat vallen richting goed dan wel kwaad" en pas geen tegenstander meer is bij een vrije wil die 100:0 het "kwartje steeds om laat vallen richting goed"...

Maar daar past juist een (eeuwig?!) volkomen bewustzijn van die "2" bij!!!

NB: in de kerkelijke "christologie" is Jezus van Nazareth altijd die "1" geweest, van voor de wieg tot voorbij het graf...
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Ozombi

• Bekijk profiel
de tegenstander
« Reactie #6 Gepost op: november 16, 2011, 07:19:16 am »
@Hendrik ::   Hoe geneest Gods onze wil? Door als mens die wil op dezelfde frequentie te laten trillen als de Gods-wil (= het ideaal )

God is het ideaal en dat ideaal doordringt alles onzichtbaar. Een abstractie die het ideaal impliceert. Wat mensen vervolgens doen in hun levens is de oorzaak van gevolgen die in volgende levens uit worden gewerkt. Op die manier wordt harmonie gecorrigeerd. De wet der rechtvaardigheid. Als je echter niet gelooft in wederbelichaming en karma, dan zul je nooit kunnen begrijpen hoe dit in zijn werk gaat. Het zou anders niet te verklaren zijn waarom de ene dit en dat meemaakt, en de ander zus en zo. Waarom de ene als baby sterft en de ander 100 jaar wordt. De een rijk van goederen, de ander arm als een luis. Alleen fysieke wedergeboorte na sterven , en dit zeer vele malen, als ook de wet van karma verklaart dit.

De tegenstander van de volmaakte Mens (de god-mens) is dus de mens die zijn vrije wil onvolmaakt gebruikt, dus niet meetrilt op de frequentie van de gods-wil. Is dat wat je zegt soms? Het lijkt er wel op. Uitstekend!

Ik weet dat Jezus van Nazareth als die 1 wordt gezien in de kerk, maar het is enkel Jezus Christus die het werkelijke symbool is van die 1.
Een mens wordt als 2 geboren, " ik " en " het andere " . Pas als het bewustzijn van een mens de 2 tot 1 maakt, kan de mens 1 worden. Eerder niet. Om 1 te worden, moet  je dus ook al het andere als 1 zien.
Om volmaakte te zijn moet je het andere eveneens als volmaakt beschouwen. Je kunt niet volmaakt zijn zonder die bewustwording.
Dat is in geen geval een kwestie van afwachten, maar doen!
Dus niet afwachten op de goede herder, maar zelf die herder zijn.
« Laatst bewerkt op: november 16, 2011, 07:20:54 am door Ozombi »

pyro

• Bekijk profiel
de tegenstander
« Reactie #7 Gepost op: november 17, 2011, 08:24:26 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 15 november 2011 om 15:41:
[...]
Dat is nog wel een punt waarmee ik "worstel" (misschien wat zwaar uitgedrukt, maar de kwestie houdt me wel bezig...) in mijn geloofsleven:

Als een mens op het punt komt dat hij echt geen kwaad meer wil doen, dan moet die "gifbeker wel tot op de bodem zijn leeggedronken": je moet als mens wel een duidelijke kennis van dat kwaad, in al zijn facetten, hebben om een eeuwigdurende bittere nasmaak te blijven houden... Je moet dan ook echt NIETS kwaads meer willen doen... Denk ik dan...

Verwar je onderscheidingsvermogen nu niet met ervaringskennis uit de eerste hand, Hendrik?
In Genesis vertelt de slang, dat we zulke ervaringskennis van goed en kwaad nodig zouden hebben. Maar dat was hooguit een halve waarheid, misleiding, zeg maar gerust een hele leugen.
Wie zegt dat God ons niet op een andere, betere manier kennis van goed en kwaad kan en wil geven?

quote:

Ofwel: hoe geneest God onze wil??

Het zal toch niet zo zijn dat het uiteindelijk helemaal niet uitmaakt of het "zwart of wit" is, "goed of kwaad, arm of rijk, levend of dood"...? Dat het "loslaten van de tegenstelling" al de problemen op gaat lossen...

Het zal toch niet zo zijn dat we dat kwaad "volledig en totaal zijn vergeten en achter ons hebben gelaten"... (het "stel dat alles wit zou zijn")?

We kunnen beter erkennen dat ons kennen onvolkomen is, dan als het ware vanaf Gods troon gaan redeneren alsof we Zijn Wijsheid zouden bezitten.

quote:

Maar HOE kan God alles wat wij in ons leven meemaken "laten meewerken ten goede", tenzij door het te dulden om ons duidelijk te maken dat wij in leven en sterven volledig afhankelijk zijn van onze Schepper en/of het te dulden opdat onze wil uiteindelijk wordt omgebogen naar een "niet meer willen zondigen"...??? Rest hier een "gelovig af-/verwachten"?? Of vooral een leren "in staat te zijn om het kwade te verwerpen en het goede te kiezen" (Jes 7)?? Ik neig naar dat laatste, maar God sta me bij!!
God doet dat [alles laten meewerken ten goede] door de Liefde die zelfs het kostbaarste, zijn leven, opoffert. Wat God voor wijzen en geleerden verborgen houdt, is aan de kinderen geopenbaard...

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
de tegenstander
« Reactie #8 Gepost op: november 17, 2011, 08:40:35 pm »

quote:

pyro schreef op 17 november 2011 om 20:24:
[...]
Verwar je onderscheidingsvermogen nu niet met ervaringskennis uit de eerste hand, Hendrik?

God doet dat [alles laten meewerken ten goede] door de Liefde die zelfs het kostbaarste, zijn leven, opoffert. Wat God voor wijzen en geleerden verborgen houdt, is aan de kinderen geopenbaard...
Tja... Daar zeg je me wat... Misschien is een eerste negatieve ervaring wel voldoende om ons onderscheidingsvermogen flink op scherp te zetten...?! Een "eerste barst in de relatie" wel voldoende om te beseffen wat er op het spel komt te staan...??

Maar mensen zijn vaak zo hardnekkig eigenwijs... Ik wel, in ieder geval...
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

pyro

• Bekijk profiel
de tegenstander
« Reactie #9 Gepost op: november 17, 2011, 08:57:40 pm »

quote:

Ozombi schreef op 15 november 2011 om 15:27:
Misschien is het wat onhandig geformuleerd. Hoewel er natuurlijk schijnbare tegenstellingen zichtbaar blijven, kun je dan het geheel overzien en de harmonie herkennen. Het is het in geestelijke zin bewust zijn van de harmonie in alle afzonderlijke gemanifesteerde gebeurtenissen.

Er is als voorbeeld winter en zomer. Beiden zijn evengoed noodzakelijk om de diverse gewassen te laten groeien. Hoewel er dus wel veranderingen zijn is de hogere noemer die van harmonie.

Waarom denk je overigens dat de ruimte van het universum voor het oog overal duisternis is? Omdat het 1 ding is. Als alles licht is, zie je inderdaad duisternis omdat er niets te onderscheiden valt. Het verschil tussen de ene geest en de gemanifesteerde dingen wordt door het universum getoond.

Duisternis betekent niet hetzelfde als blindheid. De essentie van duisternis is absoluut licht, nietwaar?
De natuur en het universum getuigen van een onmetelijke wijsheid, intelligentie en kracht, in zoverre kan ik wel met je meegaan. De Christenen zeggen in dit verband dat wat van God gekend kan worden, in Zijn schepping openbaar is.

Ozombi

• Bekijk profiel
de tegenstander
« Reactie #10 Gepost op: november 17, 2011, 11:03:25 pm »
Blij dat je t zo zegt. Dat is wat ik ook zeg, op een andere manier die in de voor-christelijke periode ook al zo werd gezegd.

Het universum - en alles erin - is de gemanifesteerde weerspiegeling van de goddelijke geest. Wat zou het anders moeten zijn? In wezen is het Universum de Zoon , en heeft God zich daarin laten kennen aan de mens (en alle in het universum aanwezige entiteiten). Er wordt hier en daar wel beweert dat het Jezus in wie God zich heeft laten kennen, maar dat is een veel te beperkt beeld - naar mijn bescheiden mening zeg ik er maar even bij om niet beschuldigd te worden de waarheid in pacht te hebben -.

Ook wordt gezegd dat de mens een micro-kosmos is , een universum in het klein. Het Universum is de universele macro-cosmos, de mens is een individuele micro-cosmos. Daarom zeggen de Ouden: " Ken Uzelf, en u zult God kennen " . Het Universum drukt universeel uit wat een mens (of ander wezen) individueel uitdrukt. Dat mag dan niet allemaal even christelijk klinken, dat boeit mij toch niet?? Ik pin mezelf niet vast op 1 bepaalde religie, dat is alles. Ik geloof namelijk niet dat God werkelijk onderscheid maakt tussen de openbaringen van zichzelf. Dus dat Jezus de verheven enige zoon zou zijn die wij moeten vereren. Het zou verstandig zijn de leringen van Jezus ter harte te nemen, dat wel , maar in de diepste kern verschilt niets van elkaar want het is allemaal Brahman die zich als Atman in het individu openbaart. Zelfs in het meest nietige plankton-diertje op de bodem van de oceaan. Over een bepaalde lange tijd is loopt ook dat plankton-diertje als een mens rond hoor, met exact dezelfde moeilijkheden die wij nu ervaren. Maar goed, wie niet in karma en wederbelichaming gelooft kan hier met zn verstand niet bij. En dat is t 'm nu juist , met het verstand is er niet bij te komen.Zoiets moet intuitief aangevoeld worden. Alleen zo kan bewustwording groeien en volledig worden - gedurende een zeer lange opeenvolgende reeks van wederbelichaming - . In pakweg 80 jaar lukt het echt niet volledig :) echt niet

pyro

• Bekijk profiel
de tegenstander
« Reactie #11 Gepost op: november 18, 2011, 08:27:38 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 17 november 2011 om 20:40:
[...]

Tja... Daar zeg je me wat... Misschien is een eerste negatieve ervaring wel voldoende om ons onderscheidingsvermogen flink op scherp te zetten...?! Een "eerste barst in de relatie" wel voldoende om te beseffen wat er op het spel komt te staan...??

Maar mensen zijn vaak zo hardnekkig eigenwijs... Ik wel, in ieder geval...
Het is vaak al een hele stap om hardnekkige eigenwijsheid bij onszelf te onderkennen en het toe te geven. Een stap in de goede richting, zou ik zeggen...

pyro

• Bekijk profiel
de tegenstander
« Reactie #12 Gepost op: november 21, 2011, 04:26:22 pm »

quote:

Ozombi schreef op 17 november 2011 om 23:03:
Blij dat je t zo zegt. Dat is wat ik ook zeg, op een andere manier die in de voor-christelijke periode ook al zo werd gezegd.

Het universum - en alles erin - is de gemanifesteerde weerspiegeling van de goddelijke geest.
[...uitweidingen over dit idee...]
Maar goed, wie niet in karma en wederbelichaming gelooft kan hier met zn verstand niet bij. En dat is t 'm nu juist, met het verstand is er niet bij te komen. Zoiets moet intuitief aangevoeld worden. Alleen zo kan bewustwording groeien en volledig worden - gedurende een zeer lange opeenvolgende reeks van wederbelichaming - . In pakweg 80 jaar lukt het echt niet volledig :) echt niet

Dat het universum getuigt van (doordrongen is van) een onmetelijke intelligentie die het verstand te boven gaat, daar kunnen we het over eens zijn denk ik.
Alleen vanuit dit inzicht kun je een verschillende afslag nemen. Jij gelooft in reincarnatie als weg tot zingeving - je ziet dat het in je mensenleven niet gaat lukken om diepe mysteries met je verstand te doorgronden, dus vertrouw je erop dat het na 10, 100, 10 000 of 1000 000 levens gaat lukken.
Er is nog een ander perspectief.
Christenen erkennen wel dat het universum de onmetelijke kracht en wijsheid van God toont, en dat we die met ons verstand kunnen doorzien.
Maar om werkelijk tot bewustwording van het goddelijke te komen moeten we niet leven-na-leven-na-leven op eigen kracht blijven door worstelen, maar ons met God laten verzoenen.
De Christenen hebben in Jezus de Liefde herkend die zich opoffert tot de dood, een liefde die alles te boven gaat en waardoor de natuurlijke dingen, waar zoveel mis mee is, teniet worden gedaan.

Ozombi

• Bekijk profiel
de tegenstander
« Reactie #13 Gepost op: november 22, 2011, 12:42:50 pm »
@pyro :: en hoe verzoent de afrikaanse baby die na 1 uur sterft aan de honger zich in zijn ene leven met God? Dat is dan jouw perspectief ?
Met je verstand zul je de goddelijke mysteries nooit kunnen doorgronden. Daarvoor moet christus-bewustzijn ontwikkeld worden.
Als jij als Christen met je verstand de goddelijke mysteries kan doorgronden binnen 1 leven, begin ze me maar uit te leggen dan......het zal je niet lukken. Komop zeg, de wetenschap weet nog steeds niets wat werkelijke waarde heeft. Formules en getallen en sterrenkennis kan ik zo opzoeken in een boek. Dat kan iedereen. Maar de werkelijke doorgronding kan niemand met zijn verstand. Met de natuurlijke dingen is helemaal niets mis. Die hoeven niet teniet worden gedaan door bla bla bla. Die natuurlijke dingen zijn juist tot stand gebrachte goddelijke feiten om ons de kans te geven te ontwikkelen wat ontwikkeld moet worden. Dan komen we vroeger of later op het punt dat het verstand het werktuig is van iets dat een hogere reikwijdte heeft. We hebben nu 5 werkzame zintuigen , maar feitelijk hebben we er 7. Bij sommigen ontwaken deze 2 langzaam, wél, in ieder geval 1 van die 2. Bij de meesten echter nog niet.
En bij de meesten zal dat de komende 400.000jaar ook niet gebeuren.

Liudger

• Bekijk profiel
de tegenstander
« Reactie #14 Gepost op: november 22, 2011, 10:10:24 pm »
Recognizably repeated patterns of evil - evidence of the Devil.
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...