quote:
Niks mis mee. Maar het risico bestaat dat je de indruk wekt dat je bezig bent met het soort schijn-discussies dat je hier helaas wel vaker ziet, waarbij mensen zonder te weten waarover ze praten slechts bezig zijn met laster en belediging. Ik zie jou daar niet voor aan, maar nogmaals, het risico dat je die indruk wekt is er al snel.
quote:
mijn conclusie hieruit is dat er protestanten zijn die katholiek zijn en dus niet echt protestant, omdat ze daadwerkelijk Jezus als hun Heer hebben.
Als ze, naar katholiek verstaan, Jezus werkelijk volledig als Heer zouden hebben, zouden ze doen wat Hij vraagt, en zouden ze dus katholiek zijn.
quote:
Want hoe kan je protesteren tegen het lichaam waar je deel van uit maakt? Dat kan niet, dus is er dan van protest in de diepste zin geen sprake. Maar ik kan een fout maken.
Ik ken de etymologie van de term "protestant" niet, maar ik denk dat het hoe dan ook niet zuiver is om een beweging of een geloofsgemeenschap te definieren op basis van de etymologie van de naam waaronder ze bekend zijn.
quote:
Een tweede mogenlijkheid is dat geen enkele protestant in de ogen van een katholiek echt Jezus volgen, anders zouden ze wel katholiek zijn geworden.
Daar zitten we al meer in de richting. Ik zou niet de term "echt" gebruiken, maar liever "compleet" oid.
quote:
Al zouden ze Jezus als hun Heer hebben. In die zin: protestanten kunnen Jezus slechts ten dele gehoorzamen, wie Hem volledig gehoorzamen wordt Rooms Katholiek namelijk.
dat lijkt me een correcte weergave.
quote:
die protestanten zijn als verdwaalde schapen die horen bij de Heer, maar die Zijn kudde kwijt zijn.Dat doet me denken aan een bijbeltekst waarin staat dat in de laatste dagen de herders Zijn schapen laten dolen in de bergen.
zoiets ja. En let wel, dat wil nog allerminst zeggen dat protestanten niet gered zouden worden ofzo.