Auteur Topic: [splits] Decaloog, Openbaring, het Grote Babylon  (gelezen 6323 keer)

Trajecto

  • Berichten: 4990
  • Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
[splits] Decaloog, Openbaring, het Grote Babylon
« Gepost op: november 13, 2011, 12:07:58 am »
Dit topic is een afsplitsing van: [splits] RKK: oecumene, Maria, Petrus en andere dogma's



quote:

knackebrod schreef op 11 november 2011 om 21:28:
Jammer dat je miojn posting aangaande de twee wetten hebt weggehaald en verplaatst hebt naar een ander topic/ draad. Maar ik begrijp het wel en respecteer dat wel vanuit je zichtspunt. Je hebt een beetje het "kind met het badwater" weggespeold.
Je snapt het zeg je en je respecteert het vanuit het standpunt van elle dat ze de post verplaatste? Wat is het respecteren vanuit het standpunt van iemand anders? In ieder geval lijk je het niet echt te respecteren want je post waarop ik reageer is grotendeels een post die bedoelt opnieuw de focus weg te leiden naar eigen missie; hetgeen je ook met de verplaatste post poogde.

quote:

knackebrod:
Echter mijn bedoeling was niet anders dan aan te geven dat er twee type christenen in de wereld ontstaan. Zij die de decaloog van de Moederkerk naleven en zij die de decaloog van Christus naleven.

Twee koningen
Twee wetten
Twee rijken
Waarom toch verschilletjes als een nummering uitvergroten en tegenover elkaar stellen als twee totaal verschillende zaken? Vanwaar die behoefte om jouw groepering af te grenzen naar anderen en in het bijzonder de RKK? Het identificeren van de RKK en haar "dochters" als het Grote Babylon is een invulling die is afgeleid van beschuldigingen uit de tijd van de reformatie.  De RKK is niet foutloos, maar de groep waar jij bij hoort of mee sympathiseert zal dat evenmin zijn.

De "decaloog van Christus" is geen term uit de Bijbel en de "decaloog van de Moederkerk" evenmin.

quote:

knackebrod:
Openbaring 14 zegt dit over de laatste oproep om "uit te gaan van het Grote Babylon" dat reeds gevallen is.

Openbaring 14:1-10

quote:

1 En ik zag, en ziet, het Lam stond op den berg Sion, en met Hem honderd vier en veertig duizend, hebbende den Naam Zijns Vaders geschreven aan hun voorhoofden.
 
2 En ik hoorde een stem uit den hemel, als een stem veler wateren, en als een stem van een groten donderslag. En ik hoorde een stem van citerspelers, spelende op hun citers;
 
3 En zij zongen als een nieuw gezang voor den troon, en voor de vier dieren, en de ouderlingen; en niemand kon dat gezang leren, dan de honderd vier en veertig duizend, die van de aarde gekocht waren.
 
4 Dezen zijn het, die met vrouwen niet bevlekt zijn, want zij zijn maagden; dezen zijn het, die het Lam volgen, waar Het ook heengaat; dezen zijn gekocht uit de mensen, tot eerstelingen Gode en het Lam.
 
5 En in hun mond is geen bedrog gevonden; want zij zijn onberispelijk voor den troon van God.
 
6 En ik zag een anderen engel, vliegende in het midden des hemels, en hij had het eeuwige Evangelie, om te verkondigen dengenen, die op de aarde wonen, en aan alle natie, en geslacht, en taal, en volk;
 
7 Zeggende met een grote stem: Vreest God, en geeft Hem heerlijkheid, want de ure Zijns oordeels is gekomen; en aanbidt Hem, Die den hemel, en de aarde, en de zee, en de fonteinen der wateren gemaakt heeft.

8 En er is een andere engel gevolgd, zeggende: Zij is gevallen, zij is gevallen, Babylon, die grote stad, omdat zij uit den wijn des toorns harer hoererij alle volken heeft gedrenkt.

9 En een derde engel is hen gevolgd, zeggende met een grote stem: Indien iemand het beest aanbidt en zijn beeld, en ontvangt het merkteken aan zijn voorhoofd, of aan zijn hand,

10 Die zal ook drinken uit den wijn des toorn Gods, die ongemengd ingeschonken is, in den drinkbeker Zijns toorns; en hij zal gepijnigd worden met vuur en sulfer voor de heilige engelen en voor het Lam.
Kun je nu begrijpen waarom Jezus in Openbaringen zijn zorg uitspreekt over de mensheid en de gelovigen oproept Hem na te volgen, en terug te keren naar de oorsprong van wetgeving. De decaloog van de Almachtige en het Rijk waar de verlosten eens burger van zullen zijn, indien zij de oproepen navolgen. Geen wonder dat zij die de decloog van Jezus (voorbeeld) navolgen als "bijwoners" worden bestempeld. De macht die het Grote Babylon vertegenwoordigd, wordt het Beest genoemd. Welke wet, die je hebt verplaatst helaas, wijst nu op het Lam, en welke wet wijst nu op de macht van het Beest , de Moederkerk en haar dochters!


De tien geboden zijn afgeleid uit Bijbeltekst waar de nummering helemaal niet bij staat. Hoe kun je nu beweren dat het van het allerhoogste belang is dat men de nummering van de tien geboden die men uit die Bijbeltekst heeft afgeleid als een beknopte samenvatting steeds ongewijzigd aanhoudt? Zou die nummering niet expliciet in de Bijbelboeken vermeld geweest zijn als dat zo was?

Hoe kom je toch tot zo'n gedachte? Hoe kunnen we Jezus navolgen die de Schrijfgeleerden terecht wees, als we zelf zeer star wettisch gaan leven en reageren en met het vingertje wijzen dat er een verkeerd nummer voor een gebod staat dat overigens een Joods gebod was voor Joden die "onder de wet" leefden.
En als we niet struikelen over dat "verkeerde" nummer dienen we een andere heer... (??)
Zie je niet dat te je het ene of het andere nummer dat voor een uit de Bijbel geëxtraheerd gebod werd geplaatst tot een essentieel inhoudselement verheft en dat dat vreemd is?
Kijk naar de inhoud en niet naar een ervoor geplaatst nummer.
Soms hebben getallen een bepaalde symboliek, maar in dit geval kun je daarvan toch niet spreken.
De nummering geeft enigszins een volgorde in het geheel, maar die is ook niet echt verschillend in de verschillende versies.

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
[splits] Decaloog, Openbaring, het Grote Babylon
« Reactie #1 Gepost op: november 13, 2011, 01:04:40 am »
Probleem lijkt te zijn dat de KKK iets anders zegt dan bv de Katholieke willibrord :)
Mail me maar als je wat wilt weten

knackebrod

  • Berichten: 47
    • Bekijk profiel
[splits] Decaloog, Openbaring, het Grote Babylon
« Reactie #2 Gepost op: november 13, 2011, 09:48:03 am »
Hallo Trajecto,

Je hebt een mooi stukje geschreven. Nu heb ik al eens al deze zaken uitgebreid uitgelegd en op Bijbelse gronden aangegeven. De decaloog van Jezus verschilt duidelijk van die van de meeste " christelijke" geloofsstromingen in de wereld.

Jezus zegt daarvan dat men Hem; Tevergeefs eert en aanbidt, omdat men wetten en geboden van mensen onderhoudt!

Er wordt door Jezus dus duidelijk verschil gemaakt tussen het onderhouden van Zijn wetten en geboden en die, welke door mensen -als zouden die van Hem zijn- onderhouden worden.

Dat heeft met de Reformatie niets van doen. Dat nu tijdens de periode van de Reformatie bepaalde zaken in een zeker licht zijn geplaatst, heeft niets te maken met menselijke fantasieën of menselijke intrepetatie maar meer met de voortschrijdende profetie van de Bijbel zelf, waar Daniël duidelijk over schrijft en verwijst naar onze tijd waarin de Openbaringen een belangrijke rol spelen, zeker voor ons, want Jezus laat alles optekenen, door Johannes op Patmos, en dat is niet voor niets! Het is Jezus die de laatste dingen vervult aan ons hart en het Jezus die dus overwint, op grond van de wet, de decaloog van het Koninkrijk der hemelen, want die wet oordeelt ook over ons. Hij is immers Middelaar en Rechter, hoe kunnen wij dan op een -nog- andere wet geoordeelt worden.

De decaloog zoals deze door Jezus aan ons wordt voorgehouden zal als bewijs aan ons getoond worden, in het Hemels Jeruzalem waar deze in de Ark des Verbonds (even goed nadenken wat dat betekent) zal liggen als bewijs dat er maar één decaloog is, dié welke niet door mensenhanden is veranderd, en die alleen maar door de 2 liefdesgeboden die Christus er aan verbindt, onderhouden kan worden!

De decaloog van de Moederkerk, waarbij verschillende geboden van veranderd zijn, kan alleen maar door politieke dwang en religieuze druk onderhouden worden. Dié decaloog is het equivalent van de ceremoniële wet, welke deel was van het OT! Tenslotte is de mens niet in staat om een "Geestelijke wet" in de mens te bewerkstelligen, omdat die alleen door eigen werken vervult kan worden, tot eigen overleven.

De decaloog of wet van Jezus, is gericht op de ander,tot redding van de medemens!

Die wet, die decaloog geeft toch richting aan ons leven in Christus!. De Allerhoogste zal een einde maken aan deze wereld. Daarom roept Hij voortdurend de mensen op om Hem aan te nemen en na te volgen in Christus door de Heilige Geest.
Het beeld dat Daniël aan Nubukadnessar voorhoudt, gaat ook ons aan. Het staat immers op Lemen voeten vermengt met ijzer. De problemen van het 2e Roomse rijk zijn zo groot, dat we heden geen oplossingen meer weten aan te dragen. We kunnen het niet ontkennen  nog ontlopen, we hebben en krijgen er allemaal mee te maken. Om maar van de menselijke ellende, die alsmaar verergert, maar te zwijgen. Profetiën en Bijbelse voorspellingen die allemaal uit komen, één voor één!

De decaloog van Christus vinden we keurig genummerd, één tot tien terug in het Evangelie. Openbaringen leert ons dat Hij, Christus ons de laatste oproepen doet toekomen om ons gereed te maken voor de wederkomst, die op handen is en terug te keren naar die weten en geboden die van joodse oorsprong zijn, van hemelse oorsprong dus.

Satan zal zich een gemeenschap en rijk vormen dat tijdig zal zijn en waarvan diens wet alleen in onbekeerde harten van mensen plaats kan hebben en waardoor zij Tempels zijn van een onreine Geest; uit alle taal, stam, natie en volk: Zichtbaar in deze wereld; Zij die zijn wetten ene geboden navolgen zullen kunnen kopen en verkopen!
Door geweld en door oorlog zal hij hen binden en in stand houden. Zij zullen elkaar bestrijden en vermoorden  voor alles wat zich op deze aarde bevindt, Gods Geest zal zich uit hun harten  en midden verwijderen, omdat zij de Geest Gods niet begrijpen en het Rijk wat hen door Christus is aangeboden, afwijzen!


Jezus zal zich een gemeenschap en Rijk vormen dat Eeuwig zal zijn en in de bekeerde harten van mensen zal beginnen waar Zijn wet plaats heeft en zij-daardoor-Tempels zijn van de Heilige Geest; Onzichtbaar in deze wereld, maar Zichtbaar omdat zij die Hem waarlijk volgen, niet zullen kunnen kopen of verkopen, daar zij het gezag van de Wereldkerk en de Satan, niet zullen aanvaarden!
De Allerhoogste god zal hen beschermen, voor een korte tijd! Dan zal Christus verschijnen op de wolken des hemels!

Twee wetten
Twee koningen
Twee Rijken

Voor zover! Ik zal nog uitgebreid terug komen op dit onderwerp!

knackebrod

  • Berichten: 47
    • Bekijk profiel
[splits] Decaloog, Openbaring, het Grote Babylon
« Reactie #3 Gepost op: november 13, 2011, 02:01:09 pm »
Hallo Trajecto,

Waarvoor of waarom heeft de Allerhoogste god de wet en de geboden ingesteld in Zijn hemels Rijk, als ook bedoeld voor dewe wereld, om een goede verstandhouding met Zijn schepselen te -kunnen- onderhouden:

Deze decaloog, geschreven en aanmatigend, daar zij niet van de Almachtige god afkomstig is door de wijzingingen die zij heeft ondergaan, behoren dus tot de categorie; wetsverachting en een produkt tot vergeefse aanbidding!

groet
1.Gij zult geen afgoden vereren, maar Mij alleen aanbidden en boven alles beminnen.
 2.Gij zult de naam van de Heer, uw God, niet zonder eerbied gebruiken.
 3.Wees gedachtig dat gij de dag des Heren heiligt.
 4.Eer uw vader en uw moeder.
 5.Gij zult niet doden.
 6.Gij zult geen onkuisheid doen.
 7.Gij zult niet stelen.
 8.Gij zult tegen uw naaste niet vals getuigen.
 9.Gij zult geen onkuisheid begeren.
 10.Gij zult niet onrechtvaardig begeren wat uw naaste toebehoort.


DE VOLMAAKTE WET en

Een vast fundament

quote:

God is zowel de Schepper als de Bestuurder van alles was geschapen is. Alles is onderworpen aan door Hem ingestelde wetten, de mensen niet uitgezonderd. Zonder wetten kan ook een regering niet bestaan. Overal waar anarchie heerst is chaos en lijden. De harmonie van zowel alle levende wezens als van de levenloze dingen is afhankelijk van de wetten van Gods regering. Hierin openbaart Hij Zijn wil, liefde en wijsheid, en hiernaar worden wij beoordeeld.

Deze leefregels zijn gegeven voor ons welzijn. Jezus zegt in de bergrede het volgende: ‘Een ieder nu, die deze mijn woorden hoort en ze doet, zal gelijken op een verstandig man, die zijn huis bouwde op de rots.
Let op dat hier "de rots" aangeduid wordt als zijnde Jezus, precies zoams Hij dat aanduide in het gesprek met Petrus. Hier, bij de omschrijving van "de volmaakte wet" blijkt dus dat de 10 geboden van de wet van de Allerhoogste god, alleen te vinden is in Christus en dat Hij mede daarom de Rots is. Net zoals de decaloog en de daarbij behorende geboden en wetten, onveranderlijk zijn, is ook Jezus Christus in dat voobreeld (er van) even onveranderlijk.

 De volmaakte wet vervolg:

quote:

En de regen viel neer en de stromen kwamen en de winden waaiden en stortten zich op dat huis, en het viel niet in, want het was op de rots gegrondvest. En een ieder, die deze mijn woorden hoort en ze niet doet, zal gelijken op een dwaas man, die zijn huis bouwde op het zand. En de regen viel neer en de stromen kwamen en de winden waaiden en sloegen tegen dat huis, en het viel in, en zijn val was groot.’ Matthéüs 7:24-27.


De geboden in de indeling van 10 woorden of 10 regels:

quote:

1.Ik ben de eeuwige uw God die u uit het land Egypte, uit het diensthuis, geleid heb.
 2.Gij zult geen andere goden voor mijn aangezicht hebben.
 3.Gij zult de naam van de Eeuwige, uw God, niet ijdel gebruiken.
 4.Gedenk de Sjabbat, dat gij die heiligt.
 5.Eer uw vader en uw moeder.
 6.Gij zult niet moorden.
 7.Gij zult niet echtbreken.
 8.Gij zult niet stelen.
 9.Gij zult geen valse getuigenis spreken tegen uw naaste.
 10.Gij zult niets begeren dat van uw naaste is.

 
Men verdeelt de woorden soms als 1 + 3 + 3 + 3: één afgezonderd (heilig) woord, drie met betrekking tot de relatie tussen mens en God, drie met betrekking tot de verhouding tot de naaste en drie met betrekking tot het innerlijk van de mens. Ook bestaat er ene verdeling die zegt dat de eerste 4 die van God tot de mens zijn en de overige 6 van de mens tot God. Hierbij is het 4e gebod, de Sabbatdag de spil der geboden, waar de relatie tussen de Almachtige god en mens, om draait. De Sabbat van het 4e gebod is daarbij een weekelijks feest, waarbij geestelijke rust in God gevonden wodrt van al het werk wat God heeft gedaan voor de mens en is de Sabbat een herdenking van de Schepping en tevens een rustdag voor de mens mét God.[/quote]

Hoe zeker kunnen we er van zijn dat de wet der 10 geboden in relatie tot God en mens wel zeker is en bedoeld als een wet om elkaar lief te hebben in relatie met de Almachtige god en Zijn Zoon Jezus.

We vinden de tekst in Exodus 20:2-11

quote:

‘Ik, de Heer, ben jullie God. Ik heb je uit Egypte gehaald, uit dat slavenoord.
 3 Houd er geen andere goden op na. Ik ben er immers. 4 Maak geen afgodsbeeld; niets van wat in de hemel, op de aarde of in het water onder de aarde is, mag je afbeelden. 5 Kniel voor zulke goden niet neer, vereer ze niet, want ik, de Heer, ben jullie God. Ik duld geen andere goden naast me. Wie zich tegen mij verzet, zal ik straffen, hem en ook zijn nakomelingen, tot in de derde en vierde generatie. 6 Maar wie mij liefhebben en zich houden aan mijn geboden, die blijf ik trouw tot in de duizendste generatie.
 
7 Misbruik mijn naam niet. Want ik, de Heer, zal straffen wie mijn naam misbruikt.
 
8 Houd de sabbat in ere. Het moet een bijzondere dag voor je zijn. 9 Zes dagen heb je om te werken, 10 maar de zevende dag, de sabbat, is een rustdag die aan mij, de Heer, je God, is gewijd. Verricht dan geen enkel werk. Dat geldt voor jezelf, je zoon en je dochter, je slaaf en je slavin. Het geldt ook voor je vee en voor de vreemdeling die in je stad woont. 11 Want in zes dagen heb ik de hemel, de aarde en de zee gemaakt en alles wat zij bevat, maar op de zevende dag heb ik gerust. Daarom heb ik de sabbat gezegend en er een bijzondere dag van gemaakt.


De Almachtige god heeft en zal Zijn volk uit Egypte /Babylon en het Grote Babylon voeren! Dat is één van de eerste redenen om de wet de decqloog tot fundament te maken voor de mens op de aarde.

Jezus benadrukt dat al dus aan de vrouw bij de bron:

 Johannes 4:22

quote:

22 Gij aanbidt, wat gij niet weet; wij aanbidden, wat wij weten, want het heil is uit de Joden


Het moet dan niet al te moeilijk zijn om te begrijpen dat de decaloog, die aan de joden is voorgehouden op de stenen tafelen, een onveranderlijke en eeuwige inzetting is voor alle mensen. Immers sinds het NT is het Evangelie voor de Jood en de Griek. Alle mensen dienen Jezus aan te nemen en te volgen, waar Hij ook gaat. Dat geldt dan ook voor de decaloog! Niet als een ceremoniële wet, zoals ten tijde van het OT, maar in een Geestelijk kader, want het volk Israëls is, in de ogen van Jezus een Geestelijk volk!

Als we nu eens vereren en aanbidden wat we niet kennen, waar we diepgang niet zien of bespeuren, er moeten naar raden en niet weten wat de wetmatigheid er van ons biedt om een juist pad, of levensweg te kunnen bewandelen om een einddoel te bereiken dat tot eeuwige geluk ka leiden, verlossing van datgene wat ons elke dag lasterd of belasterd.

In zekere zin doet de wereeld niets anders, tot de dag van vandaag!Wanneer iemand of een gemeenschap ziet neerbuigen, aanbidden of vereren datgene wat een "dode letter" is; een beeld, een stenen blok, een overledene, een relikwie, een afgodsbeeld, menende dat al die gebeden aan die "dode letter" of "dode voorwerpen"zullen beantwoorden, dan zie je dat mensen iets aanbidden wat ze niet kennen. Althans de mensen en geloofsgemeenschappen die deze "dode zaken" aanbidden denkende dat zij redding of verlossing kunnen vinden in deze dode dingen. Stoffen zaken die vergaan of tot stof wederkeren, waar de mot en de rost in zit.

In die context kun je zeggen dat de moderne mens die macht, geld, of aanzien het zelf tot afgoden maken, en vereren dat zij niet kennen. Zij aanbidden datgene wat hen niet kan redden of verlossen van zonden, noch deze wereld.

In het boek met de titel: "De TWee Babylons"van A. Hislop stelt deze schrijver, met de verwijzing naar Bijbel en onderzoekers uit alle tijden naar het onweerlegbare bewijs dat de Wereldkerk, de Kerk van Rome in haar essentie niets anders is dan de aanbidding van Nimrod en zijn vrouw Semiramis en hun zoon Tammuz als ware deze laatste het kindeke jezus . Dat de verbondenheid tussen  de kind en de moeder binnen de "christelijke drieeenheid niets anders zijn dan deze drie personen. Waarbij zelfs sterk gesuggereerd wordt dat Semiramis de moeder van Nimrod zelf  zou zijn geweest.

[qoute]Semiramis / Isis / Artemis / Maria. Oude geschriften, beelden, tekeningen of afgodenbeelden laten één en de zelfde vrouw zien, Semiramis, de vrouw van nimrod ...[/quote]

Hislop verwijst naar:

Openbaring 17: 5.

quote:

De vrouw draagt op haar, voorhoofd een naam, „Verborgenheid, het grote Babylon, de moeder. der hoererijen en gruwelen der aarde.


Het boek gaat over de twee Babylons, het Babylon uit de oudheid en haar religieuze afgodendiensten en het Grote Babylon van vandaag, waarin wij vandaag tot de ontdekking moeten komen dat er een zekere Oecumene wordt gezocht tussen de religieuze ztromingen van deze wereld, dat ook te vinden is in de politieke pogingen van Constatijn om diverse stromingen van geloofs- en politieke aard samen te voegen. Zoals ook Karel de Grote trachtte te verwezelijken, om de diverse Germaanse stammen onder één gezag te brengen onder Rooms Katholiek gezag met een twee Rome (Keulen) onder het politieke banier van Karel de Grote.

En dat we vandaag de dag getuigen zijn van de poging van Rome en de EU om Europa wederom onder één politiek én religieuze paraplu te brengen, behoeft dan geen nadere toelichting

Er bestaat een groot onderscheid tussen de werken van de mensen en de werken van de Almachtige god. De wet van  de Almachtge dat fouten en onvolkomenheden van de één aantoont, zal eveneens licht werpen op de volmaaktheden van de ander?  De wet leert ons dat een vergelijking met die van het Woord van God met de meest volmaakte werken van de mens, wij bij de meest volmaakte werken van de mens, vlekken en onvolmaaktheden vinden.
Zo ook in geestelijk opzicht!
We kunnen dan niet anders concluderen dat de Bijbel, als we haar nauwkeurig onder Gods Geest bestuderen, het meest volmaakt  is en nooit aan verandering onderhevig is geweest, indien we de Heilige Geest daarbij erkennen als onze Leidsman in Christus!

Groet en zegen
« Laatst bewerkt op: november 13, 2011, 02:02:44 pm door knackebrod »

Ozombi

  • Berichten: 716
    • Bekijk profiel
[splits] Decaloog, Openbaring, het Grote Babylon
« Reactie #4 Gepost op: november 13, 2011, 03:41:00 pm »
Volgens mij heeft de " decaloog" meer te maken met de 10-puntige driehoek van Pythagoras en zijn betekenis (indeling van de mens) dan wel de Sepiroth van de Kaballah waarin de 10-voudige goddelijke emanatie weergeven wordt.
Jezus wist ook wel van deze esoterische feiten. Het lijkt me sterk als dit er niet mee bedoeld wordt. Zeker niet de 10 morele wetten  van Mozes.

Trajecto

  • Berichten: 4990
  • Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
[splits] Decaloog, Openbaring, het Grote Babylon
« Reactie #5 Gepost op: november 14, 2011, 02:45:08 pm »
Hallo knackebrod,

Alhoewel ik de gewoonte heb duidelijk op alles te antwoorden moet ik me wel enigszins beperken aangezien jouw posts te lang zijn om alles mee te nemen. Ik maak dus enigszins selectieve quotes om het belangrijkste te kunnen beantwoorden. Jij hebt nou eenmaal de gewoonte om zo ongeveer een preek te gaan houden en ik als "preek-commentator" bepaal me bij wat essentiële dingen.

quote:

knackebrod schreef op 13 november 2011 om 09:48:
Je hebt een mooi stukje geschreven. Nu heb ik al eens al deze zaken uitgebreid uitgelegd en op Bijbelse gronden aangegeven. De decaloog van Jezus verschilt duidelijk van die van de meeste " christelijke" geloofsstromingen in de wereld.

Jezus zegt daarvan dat men Hem; Tevergeefs eert en aanbidt, omdat men wetten en geboden van mensen onderhoudt!

Er wordt door Jezus dus duidelijk verschil gemaakt tussen het onderhouden van Zijn wetten en geboden en die, welke door mensen -als zouden die van Hem zijn- onderhouden worden.
Je voert hier iets in waar Jezus niet van spreekt. Jezus spoort zijn apostelen zeker aan te doen wat hij hun geleerd heeft, maar hij claimt niet een "decaloog van Jezus" te hebben ingesteld en dat suggereer jij nu met wat je zegt.

quote:

Dat heeft met de Reformatie niets van doen. Dat nu tijdens de periode van de Reformatie bepaalde zaken in een zeker licht zijn geplaatst, heeft niets te maken met menselijke fantasieën of menselijke intrepetatie maar meer met de voortschrijdende profetie van de Bijbel zelf,.. (...)

De Reformatie was een tijd waarin bepaalde verkeerde zaken werden aangeklaagd. Daarbij werd het profetische boek Openbaring gehanteerd wanneer men de paus met het beest gelijk stelt. Jij pakt dit nu op en verbreedt het door de toenmalige aanklagers (althans huidige protestantse groeperingen die in die tijd hun wortels hebben) ook mee te nemen in aanklagingen.
Duidelijke parallel en overeenkomst en gebruik als inspiratiebron dus.

quote:

De decaloog zoals deze door Jezus aan ons wordt voorgehouden zal als bewijs aan ons getoond worden, in het Hemels Jeruzalem waar deze in de Ark des Verbonds (even goed nadenken wat dat betekent) zal liggen als bewijs dat er maar één decaloog is, dié welke niet door mensenhanden is veranderd, en die alleen maar door de 2 liefdesgeboden die Christus er aan verbindt, onderhouden kan worden!

Je spreekt weer met grootse woorden over veranderingen zonder die aan te wijzen.
Je kunt wel suggereren dat er ons onveranderde stenen platen zullen worden voorgehouden als bewijs, maar heb je nooit gelezen dat Jezus de Schriftgeleerden aan de kaak stelde en een uitleg gaf over wat werkelijk van belang was en waartegen zij verstootten? Het lijkt van niet, want dan zou je zien dan Jezus de geestelijke waarheid verkondigde en niet versteende tekst als het doel zag.

quote:

De decaloog van de Moederkerk, waarbij verschillende geboden van veranderd zijn, kan alleen maar door politieke dwang en religieuze druk onderhouden worden. Dié decaloog is het equivalent van de ceremoniële wet, welke deel was van het OT! Tenslotte is de mens niet in staat om een "Geestelijke wet" in de mens te bewerkstelligen, omdat die alleen door eigen werken vervult kan worden, tot eigen overleven.
Wil je beweren dat de "morele wet" opeen de ceremoniële wet is doordat er wat andere nummers voor staan? Hoe kan je dat serieus menen...

quote:


(...)
Het beeld dat Daniël aan Nubukadnessar voorhoudt, gaat ook ons aan. Het staat immers op Lemen voeten vermengt met ijzer. De problemen van het 2e Roomse rijk zijn zo groot, dat we heden geen oplossingen meer weten aan te dragen. We kunnen het niet ontkennen  nog ontlopen, we hebben en krijgen er allemaal mee te maken. Om maar van de menselijke ellende, die alsmaar verergert, maar te zwijgen. Profetiën en Bijbelse voorspellingen die allemaal uit komen, één voor één!
"2e Roomse Rijk", wat versta je daaronder? Ik kan wel wat vermoeden maar vertel het maar gewoon. Je houdt een betoog waarin belangrijke invullingen niet verklaard worden. Je houdt ze simpelweg voor als algemeen aanvaarde uitleg en zekere waarheid.

quote:

De decaloog van Christus vinden we keurig genummerd, één tot tien terug in het Evangelie.
Gaarne opgave van Bijbelboek plus versnummers.

quote:

(...)
Satan zal zich een gemeenschap en rijk vormen dat tijdig zal zijn en waarvan diens wet alleen in onbekeerde harten van mensen plaats kan hebben en waardoor zij Tempels zijn van een onreine Geest; uit alle taal, stam, natie en volk: Zichtbaar in deze wereld; Zij die zijn wetten ene geboden navolgen zullen kunnen kopen en verkopen!
Door geweld en door oorlog zal hij hen binden en in stand houden. Zij zullen elkaar bestrijden en vermoorden  voor alles wat zich op deze aarde bevindt, Gods Geest zal zich uit hun harten  en midden verwijderen, omdat zij de Geest Gods niet begrijpen en het Rijk wat hen door Christus is aangeboden, afwijzen!

Kopen en verkopen? Kun je wat duidelijker wezen? (Je bedoelt misschien dat allerlei dingen in het huidige maatschappelijke leven moeilijk of onmogelijk worden wanneer je je niet wilt voegen in een systeem wat eisen stelt die je eigenlijk niet zo aanvaardbaar vindt? Als je dat bedoelt valt er wel op te merken dat het op zich niet iets nieuws van deze tijd is.)
Winkels met de waarschuwing "Verboden voor mensen die niet het teken van het beest dragen" ben ik nog niet tegen gekomen.

quote:

(...)
Voor zover! Ik zal nog uitgebreid terug komen op dit onderwerp!
Ja oké. Tot zover ook voor mij; en wat ik hier niet heb beantwoord komt dan misschien nog wel een volgend keer. Tenslotte staat er nog een lange post van je onder die die ik nu beantwoord heb.

Trajecto

  • Berichten: 4990
  • Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
[splits] Decaloog, Openbaring, het Grote Babylon
« Reactie #6 Gepost op: december 01, 2011, 01:22:38 am »
@ Knackebrod
Het is hier al weer ruim twee weken stil.
Ik ben wel bezig geweest met het voorbereiden van een reactie op je post van zondag 13 november 2011 14:01, maar ik vraag me af of je nog geïnteresseerd bent nu je hier verder niets gepost hebt, zo lang...
Mocht dit toch wel zo zijn dan graag even wat laten horen en dan kan ik mijn post eventueel gereed maken en plaatsen.

Trajecto

  • Berichten: 4990
  • Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
[splits] Decaloog, Openbaring, het Grote Babylon
« Reactie #7 Gepost op: december 01, 2011, 01:28:44 am »

quote:


Een 10-puntige driehoek (van Pythagoras)...?
Vergis je je niet?
Wat ik me voor meetkundig figuur bij zoiets moet voorstellen weet ik niet! :)

Ozombi

  • Berichten: 716
    • Bekijk profiel
[splits] Decaloog, Openbaring, het Grote Babylon
« Reactie #8 Gepost op: december 01, 2011, 01:31:09 pm »
@Trajecto:  lol ,  de driehoek van Pythagoras met de 10 punten daarin.
Vanaf de top gezien, 1 - 2 - 3 - 4 . Hij is toch echt door Pytha zo opgesteld:P

nicodemus

  • Berichten: 156
    • Bekijk profiel
[splits] Decaloog, Openbaring, het Grote Babylon
« Reactie #9 Gepost op: december 16, 2011, 04:19:16 am »
Beste Trajecto,

Ik zie dat je in een antwoord aan Knackebrod, zegt dat Jezus nergens spreekt over het feit dat Jezus een decaloog heeft ingesteld.
Neen, maar Jezus onderhield de wet ( de decaloog dus) wel, omdat deze van de Vader komt, volgens mij.

Joh.14:15-21

quote:

Wanneer gij Mij liefhebt, zult gij mijn geboden (Het verbond van JHWH) bewaren. En Ik zal de Vader bidden en Hij zal u een andere Trooster geven om tot in eeuwigheid bij u te zijn, de Geest der waarheid, die de wereld niet kan ontvangen, want zij ziet Hem niet en kent Hem niet; maar gij kent Hem, want Hij blijft bij u en zal in u zijn. Ik zal u niet als wezen achterlaten. Ik kom tot u. Nog een korte tijd en de wereld ziet Mij niet meer, maar gij ziet Mij, want Ik leef en gij zult leven. Te dien dage zult gij weten, dat Ik in mijn Vader ben en gij in Mij en Ik in u. Wie mijn geboden heeft en ze bewaart (onderhoud en doet), die is het, die Mij liefheeft; en wie Mij liefheeft, zal geliefd worden door mijn Vader en Ik zal hem liefhebben en Mijzelf aan hem openbaren.


Dus zijn de 10 regels, de 10 geboden van de -gehele- wet ook deel van Jezus, lijkt mij. Volgens mij is Jezus in Johannes 15 daarin nòg veel duidelijker.

De wijnstok en de ranken
Johannes 15:1-17

quote:

1 ‘Ik ben de ware wijnstok en mijn Vader is de wijnbouwer. 2 Iedere rank aan mij die geen vrucht draagt snijdt hij weg, en iedere rank die wel vrucht draagt snoeit hij bij, opdat hij meer vruchten draagt. 3 Jullie zijn al rein door alles wat ik tegen jullie gezegd heb. 4 Blijf in mij, dan blijf ik in jullie. Een rank die niet aan de wijnstok blijft, kan uit zichzelf geen vrucht dragen. Zo kunnen jullie geen vrucht dragen als jullie niet in mij blijven. 5 Ik ben de wijnstok en jullie zijn de ranken. Als iemand in mij blijft en ik in hem, zal hij veel vrucht dragen. Maar zonder mij kun je niets doen. 6 Wie niet in mij blijft wordt weggegooid als een wijnrank en verdort; hij wordt met andere ranken verzameld, in het vuur gegooid en verbrand. 7 Als jullie in mij blijven en mijn woorden in jullie, kun je vragen wat je wilt en het zal gebeuren. 8 De grootheid van mijn Vader zal zichtbaar worden wanneer jullie veel vrucht dragen en mijn leerlingen zijn.
 
9 Ik heb jullie liefgehad, zoals de Vader mij heeft liefgehad. Blijf in mijn liefde: 10 je blijft in mijn liefde als je je aan mijn geboden houdt, zoals ik me ook aan de geboden van mijn Vader gehouden heb en in zijn liefde blijf. 11 Dit zeg ik tegen jullie om je mijn vreugde te geven, dan zal je vreugde volkomen zijn. 12 Mijn gebod is dat jullie elkaar liefhebben zoals ik jullie heb liefgehad. 13 Er is geen grotere liefde dan je leven te geven voor je vrienden. 14 Jullie zijn mijn vrienden wanneer je doet wat ik zeg. 15 Ik noem jullie geen slaven meer, want een slaaf weet niet wat zijn meester doet; vrienden noem ik jullie, omdat ik alles wat ik van de Vader heb gehoord, aan jullie bekendgemaakt heb. 16 Jullie hebben niet mij uitgekozen, maar ik jullie, en ik heb jullie opgedragen om op weg te gaan en vrucht te dragen, blijvende vrucht. Wat je de Vader in mijn naam vraagt, zal hij je geven.

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
[splits] Decaloog, Openbaring, het Grote Babylon
« Reactie #10 Gepost op: december 16, 2011, 10:35:08 am »

quote:

nicodemus schreef op 16 december 2011 om 04:19:
Beste Trajecto,

Ik zie dat je in een antwoord aan Knackebrod, zegt dat Jezus nergens spreekt over het feit dat Jezus een decaloog heeft ingesteld.
Neen, maar Jezus onderhield de wet ( de decaloog dus) wel, omdat deze van de Vader komt, volgens mij.

Joh.14:15-21
[...]


Dus zijn de 10 regels, de 10 geboden van de -gehele- wet ook deel van Jezus, lijkt mij. Volgens mij is Jezus in Johannes 15 daarin nòg veel duidelijker.

De wijnstok en de ranken
Johannes 15:1-17

[...]

Hoi Nicodemus. Je "dus" heb ik vetgedrukt weergegeven, want voordat we die conclusie trekken is er nog wat verder onderzoek nodig, denk ik.

Onderzoek rond de vraag of we er een punt van zouden moeten/kunnen maken dat Jezus hier in beide tekstgedeelten spreekt over "MIJN geboden".

Zoals in: 10 je blijft in mijn liefde als je je aan mijn geboden houdt, zoals ik me ook aan de geboden van mijn Vader gehouden heb en in zijn liefde blijf.


Moeten we er rekening mee houden dat Jezus hier niet zegt: "Je blijft in mijn liefde als je je aan de geboden van mijn Vader houdt, zoals ik me ook aan de geboden van mijn Vader gehouden heb en in zijn liefde blijf."???

Want denk je daar van??
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

nicodemus

  • Berichten: 156
    • Bekijk profiel
[splits] Decaloog, Openbaring, het Grote Babylon
« Reactie #11 Gepost op: december 17, 2011, 12:59:16 pm »
Hoi Hendrik-NG,

Wat zegt Jezus over Zijn afkomst inzake Zijn Dienstwerk!


Johannes 14:7-12

quote:

7 Als jullie mij kennen zullen jullie ook mijn Vader kennen, en vanaf nu kennen jullie hem, want jullie hebben hem zelf gezien.’ 8 Daarop zei Filippus: ‘Laat ons de Vader zien, Heer, meer verlangen we niet.’ 9 Jezus zei: ‘Ik ben nu al zo lang bij jullie, en nog ken je me niet, Filippus? Wie mij gezien heeft, heeft de Vader gezien. Waarom vraag je dan om de Vader te mogen zien? 10 Geloof je niet dat ik in de Vader ben en dat de Vader in mij is? Ik spreek niet namens mezelf als ik tegen jullie spreek, maar de Vader die in mij blijft, doet zijn werk door mij. 11 Geloof me: ik ben in de Vader en de Vader is in mij. Als je mij niet gelooft, geloof het dan om wat hij doet. 12 Waarachtig, ik verzeker jullie: wie op mij vertrouwt zal hetzelfde doen als ik, en zelfs meer dan dat, ik ga immers naar de Vader.


Ik hoop van harte dat nu wat meer duidelijkheid heeft gebracht!

Groet
« Laatst bewerkt op: december 17, 2011, 12:59:41 pm door nicodemus »

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
[splits] Decaloog, Openbaring, het Grote Babylon
« Reactie #12 Gepost op: december 18, 2011, 07:43:41 pm »

quote:

nicodemus schreef op 17 december 2011 om 12:59:
Hoi Hendrik-NG,

Wat zegt Jezus over Zijn afkomst inzake Zijn Dienstwerk!


Johannes 14:7-12

[...]


Ik hoop van harte dat nu wat meer duidelijkheid heeft gebracht!

Groet

Nou... Nee... Eigenlijk helemaal niet...

Wat bedoel je nu precies met het aanhalen van deze teksten? Je uitleg erbij heb ik liever!
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Trajecto

  • Berichten: 4990
  • Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
[splits] Decaloog, Openbaring, het Grote Babylon
« Reactie #13 Gepost op: december 18, 2011, 08:53:41 pm »
Hallo nicodemus,

quote:

nicodemus schreef op 16 december 2011 om 04:19:
Beste Trajecto,

Ik zie dat je in een antwoord aan Knackebrod, zegt dat Jezus nergens spreekt over het feit dat Jezus een decaloog heeft ingesteld.
Neen, maar Jezus onderhield de wet ( de decaloog dus) wel, omdat deze van de Vader komt, volgens mij.

Joh.14:15-21

quote:

Wanneer gij Mij liefhebt, zult gij mijn geboden (Het verbond van JHWH) bewaren. En Ik zal de Vader bidden en Hij zal u een andere Trooster geven om tot in eeuwigheid bij u te zijn, de Geest der waarheid, die de wereld niet kan ontvangen, want zij ziet Hem niet en kent Hem niet; maar gij kent Hem, want Hij blijft bij u en zal in u zijn. Ik zal u niet als wezen achterlaten. Ik kom tot u. Nog een korte tijd en de wereld ziet Mij niet meer, maar gij ziet Mij, want Ik leef en gij zult leven. Te dien dage zult gij weten, dat Ik in mijn Vader ben en gij in Mij en Ik in u. Wie mijn geboden heeft en ze bewaart (onderhoud en doet), die is het, die Mij liefheeft; en wie Mij liefheeft, zal geliefd worden door mijn Vader en Ik zal hem liefhebben en Mijzelf aan hem openbaren.
Dus zijn de 10 regels, de 10 geboden van de -gehele- wet ook deel van Jezus, lijkt mij. ...

Dat kun je wellicht zo geloven maar het is niet dwingend zo bedoeld en ik denk ook niet dat het zo'n goede uitleg is.
Je vereenzelvigt naar mijn idee te gemakkelijk wat Jezus leerde en gebood met de tien geboden. Dat stukje tussen haakjes over het verbond van JHWH is ook geen originele bijbeltekst. Jezus sprak en legde zaken uit en aan de apostelen gaf hij diep doorzicht alhoewel dat ook zijn beperkingen kende zoals ook in de Bijbel te lezen valt. Soms maakt Jezus daar opmerkingen over, over dat ze iets verkeerd begrijpen. Deze leringen die Jezus gaf kun je volgens mij niet gelijkstellen aan het eenvoudigweg voorhouden van de tien geboden -- een soort "instampcursus" tien geboden uit het hoofd leren en dan steeds letterlijk gaan toepassen.
Zoals jij het stelt lijkt het daarop echter wel. Ook al staat er hier Wanneer gij Mij liefhebt, zult gij mijn geboden bewaren dan geloof ik nog niet dat je dat per se vanwege het gebruikte woord "geboden" maar met de tien geboden moet gelijkstellen in de vorm zoals ze in het OT gegeven zijn.

quote:


...
Volgens mij is Jezus in Johannes 15 daarin nòg veel duidelijker.

De wijnstok en de ranken
Johannes 15:1-17

quote:

1 ‘Ik ben de ware wijnstok en mijn Vader is de wijnbouwer. 2 Iedere rank aan mij die geen vrucht draagt snijdt hij weg, en iedere rank die wel vrucht draagt snoeit hij bij, opdat hij meer vruchten draagt. 3 Jullie zijn al rein door alles wat ik tegen jullie gezegd heb. 4 Blijf in mij, dan blijf ik in jullie. Een rank die niet aan de wijnstok blijft, kan uit zichzelf geen vrucht dragen. Zo kunnen jullie geen vrucht dragen als jullie niet in mij blijven. 5 Ik ben de wijnstok en jullie zijn de ranken. Als iemand in mij blijft en ik in hem, zal hij veel vrucht dragen. Maar zonder mij kun je niets doen. 6 Wie niet in mij blijft wordt weggegooid als een wijnrank en verdort; hij wordt met andere ranken verzameld, in het vuur gegooid en verbrand. 7 Als jullie in mij blijven en mijn woorden in jullie, kun je vragen wat je wilt en het zal gebeuren. 8 De grootheid van mijn Vader zal zichtbaar worden wanneer jullie veel vrucht dragen en mijn leerlingen zijn.
 
9 Ik heb jullie liefgehad, zoals de Vader mij heeft liefgehad. Blijf in mijn liefde: 10 je blijft in mijn liefde als je je aan mijn geboden houdt, zoals ik me ook aan de geboden van mijn Vader gehouden heb en in zijn liefde blijf. 11 Dit zeg ik tegen jullie om je mijn vreugde te geven, dan zal je vreugde volkomen zijn. 12 Mijn gebod is dat jullie elkaar liefhebben zoals ik jullie heb liefgehad. 13 Er is geen grotere liefde dan je leven te geven voor je vrienden. 14 Jullie zijn mijn vrienden wanneer je doet wat ik zeg. 15 Ik noem jullie geen slaven meer, want een slaaf weet niet wat zijn meester doet; vrienden noem ik jullie, omdat ik alles wat ik van de Vader heb gehoord, aan jullie bekendgemaakt heb. 16 Jullie hebben niet mij uitgekozen, maar ik jullie, en ik heb jullie opgedragen om op weg te gaan en vrucht te dragen, blijvende vrucht. Wat je de Vader in mijn naam vraagt, zal hij je geven.
Ook dit moet je volgens mij niet zien als "leer ijverig de tien geboden en volg ze nauwgezet na". Waar er tenslotte ook over druiven en ranken gesproken wordt is het duidelijk dat je met deze tekst al sowieso met overdrachtelijke betekenis moet gaan werken.

nicodemus

  • Berichten: 156
    • Bekijk profiel
[splits] Decaloog, Openbaring, het Grote Babylon
« Reactie #14 Gepost op: december 23, 2011, 04:13:47 am »
Hallo Trajecto,

Iki kan me wel aansluiten bij je kritiek op mijn weergave, maar aan die wet moeten natuurlijk de 2 geboden van liefde worden toegevoegd, zoals Jezus die belangrijker vindt dan die tien geboden op zich. We moeten een verschil maken tussen de ceremoniële wet cq rituele wet en de zedenwet. Het OT werd door Jezus afgeschafd juist omdat men de ceremoniële wet onjuist hanteerde, namelijk meer tot een eigen burgerwet, inplaats van een leefregels, waarbij JHJW centraal zou staan. De zedenwet is het ultieme, in menselijke taal, geformuleerde karakter van de Allerhoogste god, en geven de principes weer, vanwaar uit de gelovige zou moeten leven, om fouten en vergissingen te voorkomen, in relatie tot het Rijk dat niet van deze aarde is. Immers de geboden +2 zijn de grondwet voor het Hemels Koninkrijk, die men dus hier al in praktijk kan leren toetsen.

In het hart ( handelen en denken)zal een berouwvolle zondaar, aan wie de zonden zijn vergeven en die dankzij de goddelijke genade is veranderd,een oprecht verlangen en wens zijn, de geboden in relatie tot de 2 liefdesgeboden, waraaan de gehele wet hangt, leren toe te passen en Jezus daarin na te volgen, tot een Getuigenis van Hem.

Er zijn nog genoeg geloofsgemeenschappen die de wet, zonder de toegevoegde en meer belangrijkere geboden, toepassen. Dat wordt dus een wetgeving van eigen werken, waardoor men geen redding en verlossing kan bereiken.
Heidendom en Christendom kan men wel proberen te mixen en voor te stellen als een "nieuwe wet" of het ingaan vane en nieuwe periode, waarbij "het ode" is weggedaan, maar Jezus is nog steeds Heer over het OT én NT. Dus de Torah geldt nog steeds, niet meer alleen geschreven op stenen, maar in het hart, dat besneden is door de wet en waarbij de door Jezus aangeduide liefdesgeboden, basis moeten zijn.

Een voorbeeld:

1 Petrus 3:3:12

quote:

3
1 Voor u, vrouwen, geldt hetzelfde: erken het gezag van uw man. Dan zullen mannen die weigeren Gods boodschap te aanvaarden daarvoor gewonnen worden door het gedrag van hun vrouw
, zonder dat zij iets hoeft te zeggen, 2 omdat ze zien hoe zuiver u leeft uit ontzag voor God. 3 Uw schoonheid moet niet gelegen zijn in uiterlijkheden, zoals kunstig gevlochten haar, gouden sieraden of elegante kleding, 4 maar in wat verborgen ligt in uw hart[/quote], in een zacht en stil gemoed. Dat is een onvergankelijk sieraad dat God kostbaar acht. 5 Daarmee tooiden zich vroeger ook de heilige vrouwen die hun hoop op God vestigden en het gezag van hun man erkenden, 6 zoals Sara; zij gehoorzaamde Abraham en noemde hem ‘heer’. U bent haar dochters wanneer u het goede doet en u zich geen angst laat aanjagen.
 
7 U, mannen, moet verstandig omgaan met uw vrouw, die brozer is dan u. Behandel haar met respect, want zij deelt samen met u in de genade van het nieuwe leven. Dan staat niets uw gebeden in de weg.
 
8 Tot slot vraag ik u: Wees allen eensgezind, leef met elkaar mee, heb elkaar lief als broeders en zusters, wees barmhartig en bereid de minste te zijn. 9 Vergeld geen kwaad met kwaad, en als u wordt uitgescholden, scheld dan niet terug; zegen juist, opdat u ook zelf zegen ontvangt, want daartoe bent u geroepen. 10 Immers: ‘Wie het leven liefheeft en gelukkig wil zijn, moet geen laster of leugens over zijn lippen laten komen, 11 hij moet het kwaad uit de weg gaan en het goede doen, en voortdurend vrede nastreven. 12 Want de Heer verliest de rechtvaardigen niet uit het oog en luistert naar hun gebeden, maar hij keert zich tegen wie kwaad doen.’[/quote]

Zo dient de wet in ons hart te werken, daarbij is de liefde vanuit Christus voorbeeld in de Heilige Geest de 'motor' die alles aandrijft, want van onszelf zijn niet in staat om die wet op juiste wijze gestalte te geven. (2 Kor. 3:18 en Joh. 3:3-8)

Groet
« Laatst bewerkt op: december 23, 2011, 04:14:37 am door nicodemus »

nicodemus

  • Berichten: 156
    • Bekijk profiel
[splits] Decaloog, Openbaring, het Grote Babylon
« Reactie #15 Gepost op: december 29, 2011, 09:43:16 am »
Beste,

Ik vond nog een interessante gedachte op Internet,van iemand, die dat waarschijnlijk eind 19e eeuw heeft geschreven. Alsof het vandaag geschreven zou kunnen zijn met al die crissisen van banken en regeringen; over het Grote Babylon gesproken en de toestand van de Heilige Geest:

quote:

De laatste Crisis
 
Wij leven in de tijd van het einde. De snel in vervulling gaande tekenen der tijden verkondigen dat de komst van Christus zeer nabij is. De tijd waarin wij leven, is ernstig en belangrijk. De Geest van God wordt langzaam maar zeker van de aarde weggenomen. Plagen en oordelen vallen reeds op hen die de genade Gods verachten. De rampen te land en ter zee, de onzekere toestand in de maatschappij, de oorlogsgeruchten, zijn onheilspellend. Ze voorzeggen komende gebeurtenissen van de grootste betekenis.

De handlangers van de boze verzamelen en versterken hun krachten. Ze versterken zich voor de laatste grote crisis. In onze wereld zullen zich spoedig grote veranderingen voltrekken en de laatste gebeurtenissen zullen snelle gebeurtenissen zijn.

De toestand in de wereld laat zien dat ons zware tijden te wachten staan. De kranten staan vol berichten over een verschrikkelijke oorlog in de nabije toekomst. Brutale roofovervallen zijn aan de orde van de dag. Stakingen zijn algemeen. Diefstal en moord gebeuren overal. Van de duivel bezeten mensen benemen mannen, vrouwen en kleine kinderen het leven. De mensen zijn behept met alle mogelijke ondeugden en op alle gebied overheerst het kwaad.

De vijand is er in geslaagd de gerechtigheid geweld aan te doen en de harten der mensen te vullen met het verlangen naar zelfzuchtig gewin. “De gerechtigheid staat van verre; want de waarheid struikelt op de straat, en wat recht is, kan er niet ingaan.” (Jesaja 59:14)

In de grote steden leven massa's mensen in armoede en ellende bijna zonder voedsel, dekking en kleding, terwijl in dezelfde steden mensen wonen die meer hebben dan hun hart kan begeren, die in weelde leven, hun geld besteden aan rijk ingerichte huizen, aan opschik, of nog erger, aan de bevrediging van zinnelijke lusten, alcohol en nog andere dingen die de vermogens van de hersenen vernielen, de geest verstoren en de ziel doen ontaarden. De kreten van een hongerlijdende mensheid stijgen op tot God, terwijl aan de andere kant door verdrukking en afpersing geweldige fortuinen worden opeengehoopt.


Ik vond de tekst hier:

Bron: Getuigenissen 9 E.G. White http://www.adventvision.nl/wiki/egwhite.php
« Laatst bewerkt op: december 29, 2011, 09:46:26 am door nicodemus »

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
[splits] Decaloog, Openbaring, het Grote Babylon
« Reactie #16 Gepost op: december 29, 2011, 10:50:29 am »
Knappe voorspelling. Ook christenen trappen hier steeds meer in. Ik las in de afgelopen weken een boek van een christelijke voorganger in Cambodja. Onvoorstelbaar dat hij het zo letterlijk weet te verwoorden dat hij finantieel gewin als een zegen van God ziet. Een man in zijn gemeente had een Lamborginie gewonnen en weer anderen schreven over promotie of ruime opslag dat ze op hun werk kregen. Die mensen waren God heel dankbaar en gaven uit dankbaarheid tienden aan de gemeente. Onvoorstelbaar dat deze christenen zo door de weelde verblind zijn en het op waarde schatten dat het niet heeft. De term valt bij mij dan ook: welvaardsevangelie! De vervangingstheologie in deze tijd. Terwijl God nooit ergens grote voorspoed heeft beloofd.
Een nieuwe start is een nieuw begin

nicodemus

  • Berichten: 156
    • Bekijk profiel
[splits] Decaloog, Openbaring, het Grote Babylon
« Reactie #17 Gepost op: december 30, 2011, 06:01:36 pm »
Hallo Gait,

Dank voor je reactie! Juist door Kerstmis, ben ik eens gaan zoeken naar informatie over die tijd waarin wij leven, waar de schrijver, van mijn vorige posting naar verwiist.
Ik kwam dit tegen, even interessant. Het is wel in het Duits gesproken

Een zekere Olaf Schröer, daarvan blijken diverse lezingen op you tube gezet te zijn. Je kunt natuurlijk er over debatteren, maar ik vind het bijzonder toevallig, dat steeds meer van zulke informatie op Internet verschijnt. Als je de Bijbel er op naslaat, dan moet ik zeggen dat de gegeven Bijbelstudie of voordrachten behoorlijk aansluiten op onze tijd.

De onderstaande link verwijst naar een serie van 4 lezingen over de financiële crisis, die vandaag plaats vindt. Opmerkelijk dat ook de Bijbel naar die of zo`n toestand verwijst, voor onze tijd.

Veel kijk- en studieplezier. Ik ga ze nog eens bekijken, want het lijkt me bijzonder interesant. De Heilige Geest gaat waar Hij wil en aan wie Hij wil.
 

quote:

Terwijl God nooit ergens grote voorspoed heeft beloofd.


ik ben het met je eens, wat je hier schrijft, maar het heeft wél voorspoed belooft in de groei van Christus`Gerechtheid, denk ik.


http://www.youtube.com/watch?v=geG49IpKwUY
« Laatst bewerkt op: december 30, 2011, 06:03:00 pm door nicodemus »

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
[splits] Decaloog, Openbaring, het Grote Babylon
« Reactie #18 Gepost op: december 30, 2011, 08:31:30 pm »
De film is wel interessant die je hier weergeeft, al is mijn duits niet zo denderend goed. Echter ken ik het onderwerp wel aardig en geloof ik ook dat de finantiële markten steeds meer tot één wereldsysteem zal uitgroeien en de levens van mensen steeds meer in beslag gaat leggen. Ook dat de rijkdom steeds oneerlijker verdeeld raakt. Ik las vandaag nog in de bijbel in het oude testament het verwijt door God aan zijn volk dat het de tienden niet aan Hem gaf, waardoor er zoveel lijden is in het land. Waardoor mensen dus in armoede leven. Hij zei dat als het volk eens zal proberen wel de tienden te geven, dat God het land zal zegenen. Dan zouden er goede oogsten op het land komen en het met het land goed gaan. Ik geloof dat God daarom wel ons wil bieden wat we nodig hebben, maar dat daar geen geldwaarden aan zit. Een gevulde huis interesseerd God niet zo. Wel dat je een onderkomen hebt. Wat en waar je eet vindt God niet van belang geloof ik, maar wel dat je genoeg voedsel hebt om van te leven. Hoe hoog je inkomen is heeft voor God geen waarde, maar Hij zal je wel voldoende willen geven om van rond te kunnen komen, al gaat dat niet om hoever je in de plus of in de min bij de bank staat. Dat heeft voor God weer geen waarde.
Vorig jaar verloor ik mijn baan en moest ik elders voor minder gaan werken. Ik had door mijn vaste lasten te weinig om kleding van te kopen ter vervanging van oude kleding. Mijn familie heeft dat toen allemaal voor mij gekocht. Dus nieuwe kleding droeg ik, al was het niet van mijn geld. God voorzag.

We leggen hier in Nederland de nadruk veel op het delen van je geld met anderen die het slechter hebben, maar ieder van ons kan juist in deze tijd in geldnood komen. Hoe zegenrijk is het dan om te ervaren dat God via broeders en zusters jou bijstaat. Er zijn namelijk tijden dat je in overvloed leeft en je mag afvragen: "hoeveel mag ik voor mezelf houden, van wat ik van God ontvangen heb?" Immers is alles in de wereld van God.  In andere tijden lijd je zelf gebrek en mag je ervaren hoe anderen je in je nood voorziet.

Het is ook goed te beseffen wie de heer en meester is over deze wereld. In openbaringen (vertelde een dominee bij ons) lezen we van de hoer van Babilon waar iedereen mee gehoereerd heeft. Je leest van handelaren en zeelieden van over de hele wereld die met haar hoereerde in Babilon. De grote sterke stad die ten val kwam. Babilon kennen we van de torenbouw van Babel. Het staat symbool voor de maakbaarheid van deze maatschappij waarin de Mammon vereerd wordt. Geld is de wortel van al het kwaad. Dat systeem komt ten val.
De rijken verdienen immers aan de armen. Als de kippen kaal geplukt zijn, stort alles is, omdat er niets meer te verdienen valt.

In Openbaringen wordt daarom opgeroepen weg te trekken uit Babilon en op weg te gaan naar het nieuw Jeruzalem. Dat gaat om het vertrouwen in God en om rechtvaardig omgaan met alles wat je heb mogen ontvangen. Dat gaat om alles wat van waarde is en dat drukt God dus niet uit in euro's.
« Laatst bewerkt op: december 30, 2011, 08:34:54 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

nicodemus

  • Berichten: 156
    • Bekijk profiel
[splits] Decaloog, Openbaring, het Grote Babylon
« Reactie #19 Gepost op: december 31, 2011, 07:49:29 am »
Hallo Gait,

Inderdaad iedereen kan in deze tijd in geldnood komen, maar dat sluit hulp aan anderen niet uit, denk ik. Want met de maat waarmee wij zelf meten, worden wij eveneens door andere gemeten. Maar het is wel goed dat je over zulke zaken eens nadenkt. De vraag alleen is dan, wat doe je er zelf mee en wat is dan de maatstaf, waaraan je je vasthoudt. De wil van God, of de wil van mensen en menselijke gemeenschappen. Wat is 'uitgaan van het grote Babylon' dan, vroeg ik me wel eens af.

Ik heb er de gewoonte van gemaakt om stukken van Internet aangaande de 'eindtijd' te verzamelen, filmpjes en teksten en dan op Bijbelse gronden onderzoeken en Bijbelstudies (via zondagschool en/of bij sabbatvierende gemeenten zoals de joden).

Over dat uitgaan van het Grote Babylon, heb ik dit Nederlandse stukje gevonden. De link waar de gehele tekst staat, kun je hier vinden:

http://www.dagelijksmanna.net/3EB3.html#babylon

De laatste waarschuwing

quote:

"Hierna zag ik een andere engel, die grote macht had, nederdalen uit de hemel, en de aarde werd door zijn lichtglans verlicht. En hij riep met sterke stem, zeggende: Gevallen, gevallen is de grote (stad) Babylon en zij is geworden een woonplaats van duivelen, een schuilplaats van alle onreine geesten en een schuilplaats van alle onrein en verfoeid gevogelte". „En ik hoorde een andere stem uit de hemel zeggen: Gaat uit van haar, mijn volk, opdat gij geen gemeenschap hebt aan haar zonden en niet ontvangt van haar plagen" (Openbaring 18:12,4).........

....De Bijbel beschrijft de toestand van Babylon op het ogenblik dat deze profetie in vervulling gaat: „Haar zonden hebben zich opgehoopt tot aan de hemel en God heeft aan naar ongerechtigheid gedacht" (Openbaring 18:5). Ze heeft de maat van haar schuld vol gemaakt en haar verwoesting staat voor de deur. Maar God heeft nog een volk in Babylon en vóór zijn oordelen over deze wereld worden uitgestort moeten deze getrouwen uit Babylon worden geroepen, „opdat ze geen gemeenschap hebben aan haar zonden en niet ontvangen van haar plagen": vandaar de beweging, die symbolisch wordt voorgesteld door de engel die uit de hemel nederdaalt, de aarde verlicht met zijn lichtglans en met luider stem roept om de zonden van Babylon te verkondigen. In deze boodschap wordt de oproep „Gaat uit van haar, mijn volk" uitgesproken. Deze aankondigingen vormen samen met de boodschap van de derde engel de laatste waarschuwingsboodschap die aan de bewoners van de aarde zal worden gebracht.
De wereld gaat een verschrikkelijke crisis tegemoet. De machthebbers van deze aarde zullen een bondgenootschap sluiten om Gods geboden te bestrijden en zullen een bevel uitvaardigen dat „allen, de kleinen en de groten, de rijken en de armen, de vrijen en de slaven" (Openbaring 13:16) zich moeten schikken naar de gebruiken van de kerk en de valse sabbat moeten vieren.
Wie weigert zich daaraan te onderwerpen, zal door de burgerlijke overheid worden gestraft en zal uiteindelijk ,,des doods schuldig" worden geacht. Anderzijds eist Gods wet, die de heiliging van de bij de schepping ingestelde rustdag oplegt, gehoorzaamheid en ze bedreigt allen die haar geboden overtreden met Gods gramschap. Wanneer het probleem zó scherp zal zijn gesteld, zal iedereen dïe Gods wet overtreedt om een menselijke inzetting te gehoorzamen het merkteken van het beest ontvangen. Men aanvaardt het teken van trouw aan de macht die men verkiest te gehoorzamen in plaats van God. De waarschuwing uit de hemel luidt: "Indien iemand het beest en zijn beeld aanbidt en het merkteken op zijn voorhoofd of op zijn hand ontvangt, die zal ook drinken van de wijn van Gods gramschap, die ongemengd is toebereid in de beker van zijn toorn" (Openbaring 14:9,10).....

...Tot nu toe zijn zij die de boodschap van de derde engel verkondigen vaak als onheilsprofeten beschouwd. Hun waarschuwing dat de onverdraagzaamheid op godsdienstig gebied de overhand zal krijgen in de Verenigde Staten en dat Kerk en Staat zullen samengaan om de mensen die Gods geboden bewaren te vervolgen, zijn als absurd en onzinnig beschouwd. Er is met grote stelligheid beweerd dat dit land nooit anders kan worden dan het altijd geweest is: de verdediger van de godsdienstvrijheid. Maar wanneer het probleem van de verplichte zondagsviering de gemoederen overal zal bezighouden, zal men de gebeurtenis waar men zolang aan getwijfeld heeft en waar men zo ongelovig tegenover stond, steeds naderbij zien komen en dan zal de boodschap van de derde engel gevolgen hebben die vroeger niet mogelijk waren.
God heeft in elke generatie zijn boodschappers gezonden om de zonden van de wereld en van de gemeente te veroordelen. Maar de mensen horen liever aangename dingen en zijn allesbehalve gesteld op de zuivere, onverbloemde waarheid. Veel hervormers wilden toen zij aan hun taak begonnen met grote voorzichtigheid te werk gaan bij het veroordelen van de zonden van de gemeente en van het volk. Ze hoopten de mensen door het voorbeeld van een heilig, christelijk leven terug te brengen tot de leer van de Bijbel. Maar de Geest Gods daalde op hen neer, zoals in het geval van Elia, die werd aangespoord om de zonden van de verdorven koning en van het afvallige volk te veroordelen. Ze waren dan wel verplicht de duidelijke uitspraken van de Bijbel en de leerstellingen die ze niet graag wilden verkondigen aan de mensen mee te delen. Ze voelden zich gedrongen de waarheid met grote ijver te verkondigen en te wijzen op het gevaar dat de mensen bedreigde. Ze brachten de woorden die de Here hun ingaf zonder enige vrees voor de gevolgen en de mensen moesten wel naar de waarschuwingsboodschap luisteren......

....De mensen zullen een stipte gehoorzaamheid aan het Woord van God als rebellie beschouwen. Ouders zullen door Satan worden verblind en zeer hardnekkig en streng optreden tegen hun gelovige kinderen. Werkgevers zullen hun werknemers die de geboden houden, onderdrukken. De liefde zal verkoelen. Kinderen zullen worden onterfd en van huis worden verdreven. De woorden van Paulus zullen letterlijk in vervulling gaan: "Allen, die in Christus Jezus godvruchtig willen leven, zullen vervolgd worden" (2 Timoteüs 3:12). Wanneer de verdedigers van de waarheid weigeren de zondag te vieren, zullen sommigen in de gevangenis worden geworpen, anderen zullen worden verbannen of als slaven worden behandeld. Voor mensen met wereldse wijsheid schijnt dat op dit ogenblik gewoon onmo­gelijk, maar wanneer de Geest Gods van de mensen zal worden weggenomen en ze onder de heerschappij van Satan, die Gods geboden haat, zijn gekomen, zullen er vreemde dingen gebeuren. De mens kan erg wreed zijn wanneer hij God niet meer vreest of liefheeft.
Wanneer de storm nadert, zullen veel mensen die de boodschap van de derde engel zogenaamd hadden aangenomen, maar niet waren geheiligd door gehoorzaamheid aan de waarheid, hun geloof prijsgeven en zich aansluiten bij de tegenstanders. Doordat ze vertrouwelijk met de wereld zijn omgegaan en haar geest in zich hebben opgenomen, zijn ze de dingen op bijna dezelfde manier gaan beoordelen. Wanneer de beproeving over hen komt, zijn ze onmiddellijk bereid ook de brede weg, die velen opgaan, te kiezen. Begaafde mannen met een innemend karakter, die zich eens in de waarheid hebben verheugd, zullen hun talenten gebruiken om de mensen te bedriegen en te misleiden. Ze worden de felste tegenstanders van hun vroegere broeders. Wanneer sabbatvierders voor de rechtbank moeten verschijnen om zich voor hun geloof te verantwoorden zullen deze afvalligen Satans beste medewerkers zijn om hen te lasteren, te beschuldigen en de machthebbers tegen hen op te hitsen door hun valse verklaringen en verdachtmakingen......

......In deze tijd van vervolgingen zal het geloof van Gods boodschappers op de proef worden gesteld. Ze hebben de waarschuwingsboodschap in alle getrouwheid gebracht en hebben alleen vertrouwd op God en zijn Woord. De Geest van God, die hun hart beïnvloedde, heeft hen tot spreken gedrongen. Ze werden gedreven door een heilige ijver, en door Gods kracht bezield, hebben ze hun plicht gedaan zonder zich af te vragen wat nu precies de gevolgen zouden zijn wanneer ze het woord dat God hun had gegeven aan de mensen zouden brengen. Ze hebben niet stilgestaan bij hun wereldse belangen en hebben ook niet geprobeerd hun reputatie of hun leven te behouden. Maar wanneer de storm van verzet en tegenstand over hen zal losbarsten, zullen sommigen door de angst onmiddellijk uitroepen: "Als we de gevolgen van onze woorden hadden voorzien, zouden we onze grote mond hebben gehouden."
Aan alle kanten rijzen de moeilijkheden op. Satan benadert hen met vreselijke verleidingen. Ze achten zich niet in staat het werk waar ze aan zijn begonnen tot een goed eind te brengen. Ze worden met vernietiging bedreigd. De geestdrift die hen bezielde, is verdwenen, maar ze kunnen niet terug. Wanneer het tot hen doordringt hoe hulpeloos ze zijn, zullen ze tot de Almachtige gaan om kracht. Ze zullen zich herinneren dat de woorden die zij hebben verkondigd niet van henzelf, maar van God kwamen. Hij had hun de opdracht gegeven de waarschuwingsboodschap aan de wereld te brengen. God had de waarheid in hun harten gelegd en zij konden niet anders doen dan haar verkondigen. De godsmannen uit het verleden waren aan dezelfde beproevingen blootgesteld. Wyclif, Hus, Luther, Tyndale, Baxter en Wesley eisten dat alle leerstellingen aan de Bijbel zouden worden getoetst en ze zeiden dat ze alles zouden laten vallen wat die toets niet kon doorstaan. Deze mannen werden meedogenloos vervolgd en toch bleven ze de waarheid verkondigen. In de verschillende periodes van de kerkgeschiedenis is er steeds een bijzondere waarheid verkondigd die speciaal bedoeld was voor de behoeften van Gods volk in die tijd. Elke nieuwe waarheid heeft zich een weg moeten banen tegen haat en tegenstand in. Zij die het licht der waarheid aannamen, stonden bloot aan verleidingen en beproevingen. Als er een crisis heerst, geeft God een bijzondere waarheid aan de mensen. Wie kan dan weigeren die boodschap te verkondigen? God geeft zijn dienstknechten nu de opdracht de laatste genadeboodschap aan de wereld te brengen. Als ze dat niet doen, lopen ze zelf gevaar. De boodschappers van Christus mogen zich niet bekommeren om de gevolgen. Ze moeten hun plicht doen en de rest aan God overlaten......

.....Vervolgingen in verschillende vormen zijn het gevolg van een beginsel dat zal bestaan zolang Satan bestaat en het christendom leeft. Geen mens kan God dienen zonder zich de vijandschap van de heerscharen van de duisternis op de hals te halen. Boze engelen zullen hem zeker aanvallen, want ze zijn bang dat ze door zijn invloed hun slachtoffer zullen verliezen. Boosdoeners die door zijn voorbeeld worden veroordeeld, zullen met die engelen samenwerken en hem door aanlokkelijke verleidingen van God proberen te scheiden. Wanneer ze daar niet in slagen, zullen ze met harde hand druk op zijn geweten uitoefenen.....

.....Maar zolang Jezus de Middelaar van de mens is in het hemelse heiligdom zal de remmende invloed van de Heilige Geest zowel door de overheid als door de mensen worden gevoeld. Die invloed is nog altijd tot op zekere hoogte merkbaar in de wetten van het land. Als deze wetten er niet waren, zou de toestand van de wereld nog veel slechter zijn.......

.....De engel die deelneemt aan de verkondiging van de boodschap van de derde engel zal de hele wereld met zijn heerlijkheid verlichten. Gods Woord voorzegt een wereldwijd werk met buitengewone kracht. De Adventbeweging van 1840-44 was een luisterrijke uiting van Gods kracht. De boodschap van de eerste engel werd gebracht naar elke zendingspost ter wereld en in sommige landen was er de grootste godsdienstige belangstelling sinds de Hervorming van de zestiende eeuw. Dit alles zal echter worden overtroffen door de grote opwekkingsbeweging ontstaan door de verkondiging van de laatste waarschuwingsboodschap van de derde engel......

.....Het belangrijke werk van de evangelieverkondiging zal niet worden afgesloten met een geringere openbaring van Gods kracht dan waarmee het begon. De profetieën die werden vervuld door de uitstorting van de vroege regen in de begindagen van de gemeente, zullen opnieuw worden vervuld door de late regen aan het einde van de evangelieverkondiging. Dat bedoelde de apostel Petrus met „de tijden der verkoeling" toen hij zei: "Betert u dan en bekeert u, opdat uwe zonden mogen uitgewist worden, wanneer de tijden der verkoeling zullen gekomen zijn van het aangezicht des HEREN, en Hij gezonden zal hebben Jezus Christus" (Handelingen 3:19,20 - Statenvertaling).....

...De boodschap zal niet zozeer door argumenten, maar wel door de grote overtuigingskracht van Gods Geest worden gesteund. De argumenten zijn al aangevoerd. Het zaad is reeds uitgestrooid. Nu moet het ontkiemen en vrucht dragen. De publicaties die door geschriften-evangelisten zijn verspreid hebben hun uitwerking niet gemist. Velen waren wel onder de indruk van de boodschap gekomen, maar hadden de waarheid niet ten volle begrepen of gehoorzaamd. Nu dringen de stralen van het licht overal door en wordt de waarheid volledig begrepen. Gods oprechte kinderen verbreken de banden die hen vastketenden. Hun familiebanden en het feit dat ze tot een bepaalde kerk behoren, kunnen hen niet langer tegenhouden. De waarheid is belangrijker dan alle andere bijkomstigheden. Ondanks het feit dat vele krachten zich gezamenlijk tegen de waarheid keren, zullen velen Christus volgen.
Ik heb niet de gehele tekst hier geplaatst, vanwege de lengte en ook om zelf de consequentie van de teksten aan je persoonlijke relatie met Christus te kunnen bepalen en een plaats te kunnen geven in de persoonlijke relatie en groei in Christus, in het kader van de oorspronkelijke schrijver en site, want je kunt daar meer vinden, aangaande het onderwerp, dat je wellicht ook kan interesseren, als geheel.

Ik weet ook dat de wens om de fiscaliteit van alle landen van de Europese Unie, centraal bijéén te brengen in Brussel, niets anders is dan het begin om de landen hun soevereiniteit te ontnemen, opdat zij afhankelijk worden van die Eén partij- staat Europa, het is het ultieme einde van de individuele democratieën, alhoewel de vraag is; leven we wel in een democratie. Want democratie heeft vele gezichten. Sommige landen zeggen dat ze een democratie zijn, maar in feite zijn het particratieën; een politiek systeem waar partijen een regering vormen en politieke besluiten nemen, zonder inmenging van derden (vakbonden, burgerinitiatieven,  een verkiezingsuitslagen niet hoeven te respecteren om een regering te kunnen  vormen). Een 'luxe vorm' van een mix van kapitalisme en communisme, zou ik haast zeggen. In plaats van één partij, zijn het nu een kleine groep mensen van, bij voorkeur, een zo klein mogelijke samenstelling van partijen, die feitelijk de dienst uit maken, zonder rekening te houden met een 'meerderheid' vanuit verkiezingen ontstaan.
 
In Europees verband zijn bijv.Merkel, Sarkouzy en Verhofstadt, grote voorstanders van het centraal bijeenbrengen van de fiscaliteiten van de Europese Staten. Verhofstadt is overigens een Belgsische politicus die in de Europese Raad zit namens de liberalen.

Ik geloof dan ook helemaal niet dat de financiële crisis zo maar een crisis is, maar het begin van de val van Europa en, uiteindelijk de val van het Beeld dat in Daniël wordt genoemd, dus van een symbolische waarde wordt het dan een Bijbelse profetie die uit komt, ergo dus een crisis die bewust is gemanipuleerd, om rijkdom te vergaren en politieke dwang in samenhang met religie te bewerkstelligen, om de volkeren te knechten. Letterlijk én figuurlijk.
Althans, die gedachte komt steeds meer bij mij op als ik inderdaad Openbaringen bestudeer.

Zelf ga ik volgens jaar met pensioen, maar van het beloofde "welvaartsvast" pensioen, dat men mij bij Defensie ooit eens beloofde, komt geen ene spat terecht, zo lijkt het toch. Eerder wil men de pensioenen korten en/of de premies verhogen, en dat hoofdzakelijk door speculatie van de "kooplieden die hoereerden met de Hoer van het Grote Babylon" zoals je al eerder aangaf, n.a.v. de preek van je dominee.
« Laatst bewerkt op: december 31, 2011, 08:43:35 am door nicodemus »

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
[splits] Decaloog, Openbaring, het Grote Babylon
« Reactie #20 Gepost op: december 31, 2011, 08:43:50 am »
Ik ga het zo weer bekijken, maar ik ben het op één punt niet eens.
Als je geld te kort komt, dan kan je niets geven. In die tijd voelde ik me er niet lekker onder, maar dat werd anders toen ik het in de bijbel las. Daarin las ik dat Paulus schreef dat er periodes zijn waarin je in overvloed leeft en kan geven, terwijl in andere periodes je te korten hebt en anderen je dan geven wat je nodig hebt.
Je gaat jezelf niet in de schulden werken om anderen te helpen. Zo kan het er voor staan. Gemeentes die altijd een tiende deel van je inkomen vragen, ongeacht je persoonlijke situatie, zijn in mijn ogen niet realistisch bezig.

Ik gaf in die tijd wel wat kleingeld aan de collecte als het aan de deur kwam of in de kerk. Ook nog een beetje aan de kerk, maar eigenlijk is dat wel uitgeven van iets wat je niet hebt. Dan kreeg ik net zo hard van de kerk weer diaconale steun. Ik gaf ze een tientje en ze gaven me 100 euro weer terug.

Ze gaven me trouwens ook een hele vakantie op een camping in de buurt cadeau, omdat ik daar geen geld voor had. Omdat ik ook mijn auto verkocht had om uit de schulden te komen, brachten ze ook mijn spullen naar de camping toe. Ook kreeg ik weer 100 euro van ze mee om wat leuks mee te mogen doen. Het betrof een christelijke camping. Daar heb ik ook een campingdienst bij mogen wonen.

Het kon trouwens noch gekker. een collega van me toen die het zelfde was overkomen als ik en ook zo 300 euro in de maand er op achter uit was gegaan fietste met me elke dag mee naar het werk. Dat was een uur fietsen naar Raalte. Zijn fiets begaf het en hij had geen geld voor een andere. De fietsen van zijn twee zoons waren als eerste aan de beurt. Hij fietste toen in de eerste versnelling naar het werk. Het was voor mij niet om aan te zien, dus heb ik vanuit schudgevoel hem mijn cafe-fiets meegegeven om zolang op te fietsen. Daar heeft hij een paar maanden gebruik van gemaakt tot hij weer geld had voor een andere fiets. Hij zat inmiddels bij de stadsbank. Hij is trouwens ook een christen.
« Laatst bewerkt op: december 31, 2011, 11:31:34 am door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
[splits] Decaloog, Openbaring, het Grote Babylon
« Reactie #21 Gepost op: december 31, 2011, 12:55:28 pm »
Zo, ik ben weer bijgelezen :)
Boeiende uitleg trouwens. Ik ken wel wat andere visies die het allemaal wat anders uitleggen en interessant zijn. Deze visie zoals je hier weergeeft sluit redelijk aan bij wat in het jodendom als een visie bekend is. Daar is er een visie dat de christelijke wereld met de Islamitische wereld de derde wereldoorlog zal veroorzaken.
Ik geloof alleen dat die christelijke wereld wat anders ingevuld kan worden en de islamitische wereld is ook interessant om wat van weer te geven. Het blijkt namelijk dat de Koran vloekt met het boek Openbaring en precies het tegenovergestelde boodschap brengt. In de christelijke wereld heb je een verdeeld christendom, waarbij het valse en het zuivere christendom niet meer met elkaar door één deur kunnen. Pluriformiteit is niet meer vol te houden.
Daarnaast heb je een rechts liberaal atheïsme (met buitenlandershaat) wat de overhand gaat voeren en uiteindelijk dan die ene wereldgodsdienst waar toch de Islam goede papieren voor lijkt te hebben.

Hoe het allemaal precies loopt weet ik niet, omdat het nogal een lastig onderwerp is, maar ik wil wel wat delen er over.

De Islam (oordeel zelf):
Koran
Soerah (hfdst) 27:82. En wanneer het Woord voor hun bewaarheid wordt, zullen Wij een dier uit de aarde te voorschijn brengen dat hen zal verwonden, omdat de mensen niet in Onze tekenen geloven.

83. En op de Dag waarop Wij van elk volk degenen zullen verzamelen die Onze tekenen loochenden, zullen zij in groepen worden bijeengehouden,

84. Wanneer zij komen, zal Hij zeggen: "Hebt gij Onze tekenen geloochend voordat gij deze trachttet te begrijpen of wat deedt gij?"


Als je naar afbeeldingen van Jihadstrijders kijkt, dan zie je ook wel eens een band om de voorhoofd en om de arm met tekens erop.

De valse kerk staat genoeg over in de bijbel. Dat het weer uit eigen kracht onder de wet laten leven een verleidelijk middel is die de duivel gebruikt om ons vervolgens wettelijk aan te kunnen klagen is een gruwel dat steeds weer in de kerken er in sluipt en haar van de heiligende werking van Jezus Christus met de Heilige Geest probeerd te beroven. Ook wetteloosheid is zo iets. God is niet van wetteloosheid, maar van het naar de wetten leven vanuit Gods Geest, vanuit genade. Dat gaat echter eigenlijk om de vervulling van één wet: "Heb uw naaste lief als jezelf en God boven alles." Het gaat niet om dingen als "sabbathviering/zondagsheiliging", wat eigenlijk niet anders dan tekenen waren die God gaf aan de joden om ze duidelijk te maken wat Hij in de toekomst gaat doen, Hij zal de grote rust brengen. Zo zit het met zoveel wetten, maar andere voel je aan dat het ons wel iets bij brengt wat van belang is, zoals het eren van je vader en je moeder en dat je niet mag stelen (ook mammonverering ten koste van de armen).  Echter vertrouwen we niet hierin op eigen kracht en zelfreiniging, maar op Gods kracht en Heiliging van ons leven. Al gaan we die kracht niet afwachten. Het is net als met een auto: God stuurt, maar wij bedienen wel het gaspedaal. Als ik het in me op laat komen dat ik voor Dorkas aan de slag wil gaan, dan ga ik op zoek of dit wat voor me is waarin God me gebruiken kan. Dat is wat anders dan dat ik ga wachten tot God wat met me gaat doen. Het is net als met een fiets. Je trapt op de ene trapper en God op de andere. Je werkt samen en gebruikt daarvoor Zijn Licht, want vanuit jezelf tast je rond in het duister. Weet je zelf niets en begrijp je zelf niets. Je hebt Zijn Licht nodig om de juiste weg te kunnen vinden. Jezus is het licht op je pad. Alles in de Geest van LIEFDE.

liberaal rechts atheïsme, daarvoor duik je bijvoorbeeld in profetische voorzeggingen van bijvoorbeeld van David Wilkerson. Ik kon het zo niet weer vinden, maar hij schreef ergens over atheïsten uit de VS die het voor elkaar krijgen dat er een straatevangelisatieverbod komt. Wel vond ik het volgende:

Boekbespreking. Door: Edwin (van het forum overgenomen)

Het boek "Het Visioen" van David Wilkerson, handelt over een visioen welke hij in de zomer van 1973 (!) heeft gekregen. En heeft het meer dan dertig jaren geleden op schrift gestelt. Het is een visioen over 5 tragische rampen die over de aarde zullen komen. Wilkerson benadrukt, dat delen van dit visioen in de nabije toekomst zullen plaatsvinden en andere delen in de toekomst. Wel heeft hij de uitgesproken gedachte, dat alle genoemde gebeurtenissen, zoals beschreven in dit boek, in deze generatie zullen plaatsvinden. "Ik geloof dat we al in de tijd zijn die de bijbel aanduidt als - het begin der weeën-"

De reden om zijn boek "Het Visioen" uit te geven is dat hij overtuigt is dat God hem dat opgedragen heeft. Niet als aanvulling van de bijbel, maar om God's waarschuwingen, welke beschreven zijn in de Bijbel, te benadrukken.. Immers, zo stelt Wilkerson: "God waarschuwt voor plotselinge rampspoed als alle mensen het hebben over vrede en voorspoed". Hij verwijst vervolgens naar de dagen voor de zondvloed van Noach's tijd. Dit visioen zou een waarschuwing van God kunnen zijn aan een luie, dommelende wereld van eten, drinken, trouwen, scheiden en een goed leven.

"Want wel wacht het gezicht nog tot de bestemde tijd, maar het spoedt zich zonder falen naar het einde......uitblijven zal het niet"( Habakuk 2:2-3)

Economische chaos.

Er zal een enorme economische wereldwijde chaos komen. Echter, eerst zullen de vette jaren komen, waarin de mensen veel kunnen kopen, maar ook veel schulden zullen hebben. Echter na deze periode, zal de economie witheet worden. Hij ( Wilkerson) voorziet dat we getuige zullen zijn van failissementen van grote bedrijven en vooral veel fusie's. Ook grote kerkinrichtingen, worden door het ecomische aspect, gedwongen om samen te smelten.
"Er zal een roep komen klinken om alle geldstelsels om te te zetten in één uniform systeem". Dit, als voorbereiding voor de komst van een hersteld Romeins rijk met een wereldleider aan het hoofd. De economische machtspositie van Amerika zal overgaan naar Europa. Dit, alles in een tijd van sociale onvrede waar de werledeconomie zich steeds schijnt te herstellen van een recessie. Het zijn reeksen van vette en magere jaren. Elke kleine groeiperiode zal een sterke dreiging van een ineenstorting met zich meebrengen. De mensen zullen bezeten zijn van kopen, verkopen, planten, huwen en scheiden, maar het zal een tijd van schijnvoorspoed zijn.

Drastische weersveranderingen en aardbevingen.

Drastische weersveranderingen breken overal ter wereld records.. Veel van deze weersveranderingen zullen nog "verklaard" kunnen worden door de wetenschap, echter het wordt steeds bizarder. De VS zal ooit de meest tragische aardbeving van hun geschiedenis gaan ervaren. Het zal een wereldwijde paniek veroorzaken. Aardbevingen, wereldwijd, zullen de hoofdoorzaak van vrees en ontsteltenis worden. Wetenschappers zullen het niet meer kunnen verklaren.
Mede door de weersveranderingen, van grote droogtes, sneeuwloze winters, orkanen, overstromingen zullen de voedselreserves doen slinken. De groei van de wereldbevolking gaat sneller dan die van de voedselreserves. De natuur zal met tussenpozen van "verlichting" op hol slaan. Dan weer zal er opeens de strengste winters genoteerd worden, in met name Europa.

Als nasleep zullen epidemieën uitbreken. Het zal de oorlog van de natuur zijn tegen de mens.

Een vloed van vuil

Er raast een demonische geest van zinnelijkheid die naaktheid, perversie en een vloed van vuil over de wereld. De belangrijkste TV-netten zullen meedoen met dit morele verval. Ook voorziet Wilkerson sexuele immoralitiet bij predikers. Een constante lawine van sex en bloot via alle media zal de gedachten en zielen van de meeste gelovigen doen kwellen. Ook zal de roddel onder de Christenen doen toenemen. Satan heeft de oorlog verklaard aan iedere ware Christen. En dit zal steeds meer openbaar worden. De grootste zonde tegen God zal het negeren van Hem zijn. De boodschap van het komende oordeel en Zijn wederkomst zullen anuwelijks door gelovigen gehoord en geaccepteerd worden. Vele valse leringen zullen toenemen.

De jeugd

De haat van kinderen jegens ouders zal toenemen en zelfs "mode" worden. Ouders en kinderen zullen elkaars vijanden worden, gevoed door dodelijke haat. Alcoholisme en drugsgebruik zal toenemen, mede door het "huichelende" opvoeding van ouders. Ouders zullen hun kinderen steeds meer verbitteren. De rekening van de vele echtscheidingen zal worden "betaald".. Echter, de Heilige Geest zal ook vele harten en gedachten van kinderen uit gebroken gezinnen, helen.

Vervolging en de superwereldkerk

De ware Christen zal steeds meer worden vervolgt. De vorming van een superkerk door een unie tussen vrijdenkende oecumensche protestanten en de rooms-katholieken doet haar opgang. Veel van haar activiteiten zullen antie-christelijk en politiek zijn.

Ondanks de toename van kennis, zal de menselijke natuur de slaaf worden van immoraliteit, geweld en rebellie.

Voorts gaat Wilkerson in zijn boek de boodschap beschrijven van God voor degenen die niet zijn voorbereid en voor degenen die zich wel voorbereiden. Hij benadrukt dat er ook vele terroristische daden zullen komen; let wel dit schreef hij reeds in 1973. Verder beschrijft hij de positie van Israel nu en in de toekomst. "Er is geen volk op aarde krachtig genoeg om Israel te doen vernietigen en pas op de door God bepaalde tijd zal een vijand de straten van Jeruzalem betreden". Echter, Israel zal dan daarna "bloeien als een roos in de woestijn".
Gods boodschap is een oproep tot bekering: "Wordt wakker!!".

"Want wij weten, dat tot nu toe de ganse schepping in al haar delen zucht en in barendsnood is....in verwachting van....de verlossing" ( Rom. 8: 22-23)

Het Koninkrijk van God is op komst. Het koninkrijk van satan is aan haar val toe. "God heeft alles onder de controle".

Het boek eindigt met met bijbelteksten voor studiedoeleinden en een lijst van "harde feiten" van allerlei rampen tussen 1990 t/m 1995. Dit laatste is een aanvullende gedeelte van de uitgever in de meest recente uitgave van dit boek.
« Laatst bewerkt op: december 31, 2011, 01:06:45 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

nicodemus

  • Berichten: 156
    • Bekijk profiel
[splits] Decaloog, Openbaring, het Grote Babylon
« Reactie #22 Gepost op: januari 02, 2012, 04:03:48 am »
Hallo Gait,

Inmiddels heb ik nog een andere site gevonden, die zeer interessante videos weergeeft, in het nederlands en/of ondertiteld.

http://www.adventmedia.nl/

Je moet dan aanklicken: onderwerpen. En daar vindt je dan een hele reeks sprekers die belangrijke items uitleggen of bespreken.

Bekijk ook eens het filmpje dat in het aanmeldtscherm verschijnt, een interview; Zeer interessant hoe mensen er toe komen om Evangelisatiewerk voor God te doen.
Al deze informatie is, denk ik toch, belangrijk voor mensen zoals wij, die willen onderzoeken en vooral groeïen in Christus, wat zo belangrijk is. En misschien ook aangemoedigd worden om te evangeliseren op grond van Gods wil, in plaats van tarditie, waarover  in dat filmpje ook woirdt gesproken.

Ik, persoonlijk,  geloof dat zoiets beter is dan oeverloos discussiëren. Immers niet de kerk is belangrijk alleen, maar voor al de vorming van ons persoonlijke hart. Want dàt telt, aan het eind. Alles wat immers, door ons zelf, in Christus gedaan wordt blijft, al het andere zal verdwijnen. We kunnen dié verantwoordelijkheid niet afschuiven op 'de kerk' of iemand anders.
« Laatst bewerkt op: januari 02, 2012, 04:12:58 am door nicodemus »

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
[splits] Decaloog, Openbaring, het Grote Babylon
« Reactie #23 Gepost op: januari 02, 2012, 10:11:57 am »
Filmpje al bekeken en dat is inderdaad boeiend en leerzaam. Dank je voor de site.
Daar heb ik wel wat aan.
Een nieuwe start is een nieuw begin

nicodemus

  • Berichten: 156
    • Bekijk profiel
[splits] Decaloog, Openbaring, het Grote Babylon
« Reactie #24 Gepost op: januari 03, 2012, 04:07:21 am »
Hallo Gait,

Erg fijn dat je de site interessant vindt.
Er staan beslist zeer interessante filmpjes op die ons iets kunnen laten zien en horen, dat van belang is voor onze persoonlijke groei in Christus. Ons een beetje los maken van de 'traditie', waarin we vastgeroest zijn, soms. Want traditie redt ons zeker niet, wél Christus!
Want daar gaat het om. Hoe kunnen we leren een voorbeeld van Christus te zijn voor onze medemensen, om hen te wijzen op het Evangelie en het Koninkrijk dat zeker zal komen. Veel kijk- en (Bijbels-) studie plezier.

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
[splits] Decaloog, Openbaring, het Grote Babylon
« Reactie #25 Gepost op: januari 03, 2012, 04:17:03 pm »
Zal wel lukken :)
Een nieuwe start is een nieuw begin