Hallo Trajecto,
Waarvoor of waarom heeft de Allerhoogste god de wet en de geboden ingesteld in Zijn hemels Rijk, als ook bedoeld voor dewe wereld, om een goede verstandhouding met Zijn schepselen te -kunnen- onderhouden:
Deze decaloog, geschreven en aanmatigend, daar zij niet van de Almachtige god afkomstig is door de wijzingingen die zij heeft ondergaan, behoren dus tot de categorie; wetsverachting en een produkt tot vergeefse aanbidding!
groet
1.Gij zult geen afgoden vereren, maar Mij alleen aanbidden en boven alles beminnen.
2.Gij zult de naam van de Heer, uw God, niet zonder eerbied gebruiken.
3.Wees gedachtig dat gij de dag des Heren heiligt.
4.Eer uw vader en uw moeder.
5.Gij zult niet doden.
6.Gij zult geen onkuisheid doen.
7.Gij zult niet stelen.
8.Gij zult tegen uw naaste niet vals getuigen.
9.Gij zult geen onkuisheid begeren.
10.Gij zult niet onrechtvaardig begeren wat uw naaste toebehoort.
DE VOLMAAKTE WET en
Een vast fundamentquote:
God is zowel de Schepper als de Bestuurder van alles was geschapen is. Alles is onderworpen aan door Hem ingestelde wetten, de mensen niet uitgezonderd. Zonder wetten kan ook een regering niet bestaan. Overal waar anarchie heerst is chaos en lijden. De harmonie van zowel alle levende wezens als van de levenloze dingen is afhankelijk van de wetten van Gods regering. Hierin openbaart Hij Zijn wil, liefde en wijsheid, en hiernaar worden wij beoordeeld.
Deze leefregels zijn gegeven voor ons welzijn. Jezus zegt in de bergrede het volgende: ‘Een ieder nu, die deze mijn woorden hoort en ze doet, zal gelijken op een verstandig man, die zijn huis bouwde op de rots.
Let op dat hier "de rots" aangeduid wordt als zijnde Jezus, precies zoams Hij dat aanduide in het gesprek met Petrus. Hier, bij de omschrijving van "de volmaakte wet" blijkt dus dat de 10 geboden van de wet van de Allerhoogste god, alleen te vinden is in Christus en dat Hij mede daarom de Rots is. Net zoals de decaloog en de daarbij behorende geboden en wetten, onveranderlijk zijn, is ook Jezus Christus in dat voobreeld (er van) even onveranderlijk.
De volmaakte wet vervolg:
quote:
En de regen viel neer en de stromen kwamen en de winden waaiden en stortten zich op dat huis, en het viel niet in, want het was op de rots gegrondvest. En een ieder, die deze mijn woorden hoort en ze niet doet, zal gelijken op een dwaas man, die zijn huis bouwde op het zand. En de regen viel neer en de stromen kwamen en de winden waaiden en sloegen tegen dat huis, en het viel in, en zijn val was groot.’ Matthéüs 7:24-27.
De geboden in de indeling van 10 woorden of 10 regels:
quote:
1.Ik ben de eeuwige uw God die u uit het land Egypte, uit het diensthuis, geleid heb.
2.Gij zult geen andere goden voor mijn aangezicht hebben.
3.Gij zult de naam van de Eeuwige, uw God, niet ijdel gebruiken.
4.Gedenk de Sjabbat, dat gij die heiligt.
5.Eer uw vader en uw moeder.
6.Gij zult niet moorden.
7.Gij zult niet echtbreken.
8.Gij zult niet stelen.
9.Gij zult geen valse getuigenis spreken tegen uw naaste.
10.Gij zult niets begeren dat van uw naaste is.
Men verdeelt de woorden soms als 1 + 3 + 3 + 3: één afgezonderd (heilig) woord, drie met betrekking tot de relatie tussen mens en God, drie met betrekking tot de verhouding tot de naaste en drie met betrekking tot het innerlijk van de mens. Ook bestaat er ene verdeling die zegt dat de eerste 4 die van God tot de mens zijn en de overige 6 van de mens tot God. Hierbij is het 4e gebod, de Sabbatdag de spil der geboden, waar de relatie tussen de Almachtige god en mens, om draait. De Sabbat van het 4e gebod is daarbij een weekelijks feest, waarbij geestelijke rust in God gevonden wodrt van al het werk wat God heeft gedaan voor de mens en is de Sabbat een herdenking van de Schepping en tevens een rustdag voor de mens mét God.[/quote]
Hoe zeker kunnen we er van zijn dat de wet der 10 geboden in relatie tot God en mens wel zeker is en bedoeld als een wet om elkaar lief te hebben in relatie met de Almachtige god en Zijn Zoon Jezus.
We vinden de tekst in Exodus 20:2-11
quote:
‘Ik, de Heer, ben jullie God. Ik heb je uit Egypte gehaald, uit dat slavenoord.
3 Houd er geen andere goden op na. Ik ben er immers. 4 Maak geen afgodsbeeld; niets van wat in de hemel, op de aarde of in het water onder de aarde is, mag je afbeelden. 5 Kniel voor zulke goden niet neer, vereer ze niet, want ik, de Heer, ben jullie God. Ik duld geen andere goden naast me. Wie zich tegen mij verzet, zal ik straffen, hem en ook zijn nakomelingen, tot in de derde en vierde generatie. 6 Maar wie mij liefhebben en zich houden aan mijn geboden, die blijf ik trouw tot in de duizendste generatie.
7 Misbruik mijn naam niet. Want ik, de Heer, zal straffen wie mijn naam misbruikt.
8 Houd de sabbat in ere. Het moet een bijzondere dag voor je zijn. 9 Zes dagen heb je om te werken, 10 maar de zevende dag, de sabbat, is een rustdag die aan mij, de Heer, je God, is gewijd. Verricht dan geen enkel werk. Dat geldt voor jezelf, je zoon en je dochter, je slaaf en je slavin. Het geldt ook voor je vee en voor de vreemdeling die in je stad woont. 11 Want in zes dagen heb ik de hemel, de aarde en de zee gemaakt en alles wat zij bevat, maar op de zevende dag heb ik gerust. Daarom heb ik de sabbat gezegend en er een bijzondere dag van gemaakt.
De Almachtige god heeft en zal Zijn volk uit Egypte /Babylon en het Grote Babylon voeren! Dat is één van de eerste redenen om de wet de decqloog tot fundament te maken voor de mens op de aarde.
Jezus benadrukt dat al dus aan de vrouw bij de bron:
Johannes 4:22
quote:
22 Gij aanbidt, wat gij niet weet; wij aanbidden, wat wij weten, want het heil is uit de Joden
Het moet dan niet al te moeilijk zijn om te begrijpen dat de decaloog, die aan de joden is voorgehouden op de stenen tafelen, een onveranderlijke en eeuwige inzetting is voor alle mensen. Immers sinds het NT is het Evangelie voor de Jood en de Griek. Alle mensen dienen Jezus aan te nemen en te volgen, waar Hij ook gaat. Dat geldt dan ook voor de decaloog! Niet als een ceremoniële wet, zoals ten tijde van het OT, maar in een Geestelijk kader, want het volk Israëls is, in de ogen van Jezus een Geestelijk volk!
Als we nu eens vereren en aanbidden wat we niet kennen, waar we diepgang niet zien of bespeuren, er moeten naar raden en niet weten wat de wetmatigheid er van ons biedt om een juist pad, of levensweg te kunnen bewandelen om een einddoel te bereiken dat tot eeuwige geluk ka leiden, verlossing van datgene wat ons elke dag lasterd of belasterd.
In zekere zin doet de wereeld niets anders, tot de dag van vandaag!Wanneer iemand of een gemeenschap ziet neerbuigen, aanbidden of vereren datgene wat een "dode letter" is; een beeld, een stenen blok, een overledene, een relikwie, een afgodsbeeld, menende dat al die gebeden aan die "dode letter" of "dode voorwerpen"zullen beantwoorden, dan zie je dat mensen iets aanbidden wat ze niet kennen. Althans de mensen en geloofsgemeenschappen die deze "dode zaken" aanbidden denkende dat zij redding of verlossing kunnen vinden in deze dode dingen. Stoffen zaken die vergaan of tot stof wederkeren, waar de mot en de rost in zit.
In die context kun je zeggen dat de moderne mens die macht, geld, of aanzien het zelf tot afgoden maken, en vereren dat zij niet kennen. Zij aanbidden datgene wat hen niet kan redden of verlossen van zonden, noch deze wereld.
In het boek met de titel: "De TWee Babylons"van A. Hislop stelt deze schrijver, met de verwijzing naar Bijbel en onderzoekers uit alle tijden naar het onweerlegbare bewijs dat de Wereldkerk, de Kerk van Rome in haar essentie niets anders is dan de aanbidding van Nimrod en zijn vrouw Semiramis en hun zoon Tammuz als ware deze laatste het kindeke jezus . Dat de verbondenheid tussen
de kind en de moeder binnen de "christelijke drieeenheid niets anders zijn dan deze drie personen. Waarbij zelfs sterk gesuggereerd wordt dat Semiramis de moeder van Nimrod zelf zou zijn geweest.
[qoute]Semiramis / Isis / Artemis / Maria. Oude geschriften, beelden, tekeningen of afgodenbeelden laten één en de zelfde vrouw zien, Semiramis, de vrouw van nimrod ...[/quote]
Hislop verwijst naar:
Openbaring 17: 5.quote:
De vrouw draagt op haar, voorhoofd een naam, „Verborgenheid, het grote Babylon, de moeder. der hoererijen en gruwelen der aarde.
Het boek gaat over de twee Babylons, het Babylon uit de oudheid en haar religieuze afgodendiensten en het Grote Babylon van vandaag, waarin wij vandaag tot de ontdekking moeten komen dat er een zekere Oecumene wordt gezocht tussen de religieuze ztromingen van deze wereld, dat ook te vinden is in de politieke pogingen van Constatijn om diverse stromingen van geloofs- en politieke aard samen te voegen. Zoals ook Karel de Grote trachtte te verwezelijken, om de diverse Germaanse stammen onder één gezag te brengen onder Rooms Katholiek gezag met een twee Rome (Keulen) onder het politieke banier van Karel de Grote.
En dat we vandaag de dag getuigen zijn van de poging van Rome en de EU om Europa wederom onder één politiek én religieuze paraplu te brengen, behoeft dan geen nadere toelichting
Er bestaat een groot onderscheid tussen de werken van de mensen en de werken van de Almachtige god. De wet van de Almachtge dat fouten en onvolkomenheden van de één aantoont, zal eveneens licht werpen op de volmaaktheden van de ander? De wet leert ons dat een vergelijking met die van het Woord van God met de meest volmaakte werken van de mens, wij bij de meest volmaakte werken van de mens, vlekken en onvolmaaktheden vinden.
Zo ook in geestelijk opzicht!
We kunnen dan niet anders concluderen dat de Bijbel, als we haar nauwkeurig onder Gods Geest bestuderen, het meest volmaakt is en nooit aan verandering onderhevig is geweest, indien we de Heilige Geest daarbij erkennen als onze Leidsman in Christus!
Groet en zegen