Auteur Topic: Bijbelstudie over de Liefde  (gelezen 10937 keer)

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Bijbelstudie over de Liefde
« Reactie #15 Gepost op: november 22, 2011, 09:03:19 pm »

quote:

gaitema schreef op 22 november 2011 om 19:49:
Tja, weet je: studies werken niet zo op internet. Hier wordt geen woord gezegd, slechts verwezen naar sites, terwijl we op de kring voldoende stof hieraan hadden.
Ik wees je op een stukje verdiepingstof wat je in de voorbereiding zou kunnen gebruiken bij dit onderwerp.
Wat jullie deden komt op mij over als "praten over bijbelteksten over liefde", een soort gespreksgroep zeg maar. Niets mis mee maar bij bijbelstudie denk ik aan een andere invulling ;)
Mail me maar als je wat wilt weten

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: november 22, 2011, 09:12:50 pm »
O, maar het is ook geen bewaar hoor.
Het valt me gewoon op dat als ik dit aanhaal op de club ,dat we dan een goede avond hebben, terwijl hier niemand inhoudelijk op reageerd, behalve Ozombi.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: november 23, 2011, 12:40:10 pm »

quote:

gaitema schreef op 22 november 2011 om 21:12:
O, maar het is ook geen bewaar hoor.
Het valt me gewoon op dat als ik dit aanhaal op de club ,dat we dan een goede avond hebben, terwijl hier niemand inhoudelijk op reageerd, behalve Ozombi.

Dat komt in mijn geval dat ik niet zomaar op losse teksten kan en wil schieten.
Teksten moet je in hun verband lezen, met de omringende tekst erbij en als het te doen is ook nog met een redelijke verklaring bij de teksten.
Een avondje vullen met teksten over "de liefde" kan voor sommigen werken, bij mij werkt dat niet.

Het zogenaamde "wat voel je bij deze tekst" heb ik derhalve niet zo als jij het mogelijk wel hebt. Snap je?
We zijn daarin andere personen met een andere blik op de bijbel en een andere waardering voor zaken als theologie als stroming en theologie als wetenschap.

Wat je ook had kunnen doen is zelf een tekst produceren rondom de aangehaalde teksten, zeg maar een soort "overdenking" bij de teksten.
Dan zit je nog niet op het niveau van "bijbelstudie" maar heb je wel een richtlijn voor hier. Maar ja, dat is mijn mening en die is niet bepalend voor jou ;)

Ozombi

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: november 23, 2011, 01:43:01 pm »
@Riemer Lap::
Tja, losse teksten. Je kan moeilijk een compleet hoofdstuk of zelf een compleet boek hier posten of naar verwijzen. En een redelijke verklaring erbij, nou dat is wel eens eerder geprobeerd cq voorgesteld dat te doen, maar erg gewaardeerd wordt dat dan ook niet. Terwijl als je de bijbel (of bepaalde tekst) wilt begrijpen je toch echt studie moet doen en meestal met behulp van andere bronnen dan de bijbel. Liefst nog die ouder zijn.
Het is lastig want vele begrippen (zoals liefde) zijn aardig abstract en worden in de bijbel vooral dmv overdrachtelijke gelijkenissen beschreven.
Een preek van dominee of priester in de kerk over iets zegt ook niet zoveel tenzij je als luisteraar voor jezelf een goed beeld hebt van bepaalde steeds terugkerende begrippen in zo`n preek. Zoals God,Jezus,liefde,heilige geest etc etc etc. Het lijkt mij dat degenen die er zich in hebben verdiept de enigen zijn die dat goede beeld voor zichzelf echt hebben.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: november 23, 2011, 02:23:55 pm »

quote:

Ozombi schreef op 23 november 2011 om 13:43:
@Riemer Lap::
Tja, losse teksten. Je kan moeilijk een compleet hoofdstuk of zelf een compleet boek hier posten of naar verwijzen.
Zou best kunnen hoor :)

quote:

En een redelijke verklaring erbij, nou dat is wel eens eerder geprobeerd cq voorgesteld dat te doen, maar erg gewaardeerd wordt dat dan ook niet.
Ik weet niet waar je je op baseert maar in de regel wordt een gedegen studie van users hier wel gewaardeerd.

quote:

Terwijl als je de bijbel (of bepaalde tekst) wilt begrijpen je toch echt studie moet doen en meestal met behulp van andere bronnen dan de bijbel.
Inderdaad maar dan wel bronnen die enige waarde hebben en geen wilde verhalen over de kracht in jezelf en dat soort gedoe.
Het heet niet voor niets "bijbelstudieforum" immers.
Uigangspunt is derhalve de Bijbel als Woord van God
Lees deze anders even.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: november 23, 2011, 02:45:16 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 23 november 2011 om 12:40:
[...]

Dat komt in mijn geval dat ik niet zomaar op losse teksten kan en wil schieten.
Teksten moet je in hun verband lezen, met de omringende tekst erbij en als het te doen is ook nog met een redelijke verklaring bij de teksten.
Een avondje vullen met teksten over "de liefde" kan voor sommigen werken, bij mij werkt dat niet.

Het zogenaamde "wat voel je bij deze tekst" heb ik derhalve niet zo als jij het mogelijk wel hebt. Snap je?
We zijn daarin andere personen met een andere blik op de bijbel en een andere waardering voor zaken als theologie als stroming en theologie als wetenschap.

Wat je ook had kunnen doen is zelf een tekst produceren rondom de aangehaalde teksten, zeg maar een soort "overdenking" bij de teksten.
Dan zit je nog niet op het niveau van "bijbelstudie" maar heb je wel een richtlijn voor hier. Maar ja, dat is mijn mening en die is niet bepalend voor jou ;)

Ik kan me daar eigenlijk helemaal niets bij voorstellen nee. Als je bij het eten aan tafel thuis met elkaar de bijbel leest, gaat er dat constant theologie door je hoofd?
Is het gevolg van de theologie dat je geen antwoord kan geven op deze vragen?
Je kan toch ook de vragen beantwoorden met theologische inhoud? Zoals je dat blijkt te doen met de drie dwaze meisjes en misschien de profeten, waar ik tot nu toe overigens weinig van snapte.

Bijbelstudie is voor mij niets anders dan het bestuderen van de tekst, al dan niet met een bepaalde kennis ervan. Het moet door eenvoudige mensen kunnen, zoals Maarten Luther voor stond en de Chinesche christenen doorgaans doen.

Mijn onderbouwing is al geweest als aanzet door mijn ervaring, in de verklaring van "liefde die angst verdrijft".
« Laatst bewerkt op: november 23, 2011, 02:51:12 pm door gaitema »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: november 23, 2011, 03:41:11 pm »
Ahum: Maarten Luther had wel enige theologische scholing gehad ;)
Hij per saldo wel hoogleraar moraaltheologie vóór hij zijn stellingen op de deur mepte.
Luther heeft overigens nergens beweerd dat je een tekst an zich moet begrijpen, hij wilde echter wél dat iedereen de bijbel zou kunnen lezen.
En ik zeg niet dat ik geen antwoord op de vragen kan geven maar even een voorbeeldje:
8 Wie niet liefheeft kent God niet, want God is liefde.

Uit: De Nieuwe Bijbelvertaling
© 2004/2007 Nederlands Bijbelgenootschap
Als je deze tekst sec leest dan kun je zeggen: wie liefheeft kent God.
Nu zeg jij dat niet maar het is een voorbeeld.
Snap je wat ik bedoel?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: november 23, 2011, 03:54:19 pm »
Ja, en dat komt omdat je nu met deze reactie als tweede persoon gereageerd heeft op de discussie en daarmee is de discussie met jou begonnen :)

Dan kan ik daarop inderdaad reageren. Dat is net het doel van deze vorm van discussie voeren. Als ik op een kring alles ga voorkouwen, dan kunnen de kringleden daar niet meer op reageren. Daar koos ik bewust niet voor. Ik wilde iedereen deel laten nemen aan de studie, zodat het hen eigen wordt.  Er is namelijk al heel veel kennis in de groep. Dat bleek de vorige keer ook weer. Na de eerste vraag van deze studie kwam het gesprek al snel terecht bij de famillie van Jezus, over zijn broers en het kerstverhaal in relatie met de wijzen uit het oosten. Daar werd alle kennis aangehaald die men elders had opgedaan. Het is echt leuk om te zien wat zo'n gesprek opleverd.

als reactie op jou stelling:

Snap je wat ik bedoel?

Ik heb er de volle vertrouwen is dat de deelnemers wijs genoeg zijn om wijze antwoorden te geven. Daarbij geeft het niet als je er een keer naast zit.

Als inhoudelijke reactie zeg ik: "wie echt liefheeft, die wordt geholpen door God."
Echter zei ik op de club na dat de gereformeerde bonder een opmerking maakte over de genade van Jezus als noodzaak dat ik bewust een volgorde in twee teksten had aangegeven, namelijk het volgende:

Efeziërs 2:4,5

4 Maar omdat God zo barmhartig is, omdat de liefde die hij voor ons heeft opgevat zo groot is,
5 heeft hij ons, die dood waren door onze zonden, samen met Christus levend gemaakt. Ook u bent nu door zijn genade gered.

Romeinen 8:38,39

38 Ik ben ervan overtuigd dat dood noch leven, engelen noch machten noch krachten, heden noch toekomst,
39 hoogte noch diepte, of wat er ook maar in de schepping is, ons zal kunnen scheiden van de liefde van God, die hij ons gegeven heeft in Christus Jezus, onze Heer.

Daarmee heb ik duidelijk willen maken dat je via de genade van de eerste tekst pas echt in contact kunt komen met God. Als je in de genade van God door geloof in Jezus bent aangenomen, dan ben je tot leven gekomen en is de Liefde van God daarmee in je leven werkelijkheid geworden. Die liefde kan niemand nog van je wegnemen.
« Laatst bewerkt op: november 23, 2011, 03:56:30 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: november 23, 2011, 04:03:15 pm »
Bovendien geven op je gemaakte stelling de volgende drie verzen direct al het tegengewicht:
1 Johannes 4: 16-19

16 Wij hebben Gods liefde, die in ons is, leren kennen en vertrouwen daarop. God is liefde. Wie in de liefde blijft, blijft in God, en God blijft in hem.
17 Zo is de liefde bij ons werkelijkheid geworden, en daardoor kunnen we op de dag van het oordeel vol vertrouwen zijn, want hoewel wij nog in deze wereld zijn, zijn we als Jezus. 18 De liefde laat geen ruimte voor angst; volmaakte liefde sluit angst uit, want angst veronderstelt straf. In iemand die angst kent, is de liefde geen werkelijkheid geworden. 19 Wij hebben lief omdat God ons het eerst heeft liefgehad.

1 Johannes 4:20,21

20 Als iemand zegt: ‘Ik heb God lief,’ maar hij haat zijn broeder of zuster, is hij een leugenaar. Want iemand kan onmogelijk God, die hij nooit gezien heeft, liefhebben als hij de ander, die hij wel ziet, niet liefheeft.
21 We hebben dan ook dit gebod van hem gekregen: wie God liefheeft, moet ook de ander liefhebben.

Johannes 15: 1-5

De wijnstok en de ranken
15
 1 ‘Ik ben de ware wijnstok en mijn Vader is de wijnbouwer. 2 Iedere rank aan mij die geen vrucht draagt snijdt hij weg, en iedere rank die wel vrucht draagt snoeit hij bij, opdat hij meer vruchten draagt. 3 Jullie zijn al rein door alles wat ik tegen jullie gezegd heb. 4 Blijf in mij, dan blijf ik in jullie. Een rank die niet aan de wijnstok blijft, kan uit zichzelf geen vrucht dragen. Zo kunnen jullie geen vrucht dragen als jullie niet in mij blijven. 5 Ik ben de wijnstok en jullie zijn de ranken. Als iemand in mij blijft en ik in hem, zal hij veel vrucht dragen. Maar zonder mij kun je niets doen.

Dan roept dit weer nieuwe vragen en reacties op, want hoe dien je dit op te vatten? Aan jou de vraag. Eigenlijk geef ik dus jou de eer om hierin een ander te onderwijzen. Zo vertrouw ik op Gods zegeningen onder de christenen, die niet enkel theologen tot leraars heeft gemaakt, maar ieder die van Hem de kennis heeft ontvangen om de waarheid er over door te mogen geven.
« Laatst bewerkt op: november 23, 2011, 04:04:04 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: november 23, 2011, 07:09:48 pm »
Trouwens, ik bedacht me dat in het verleden eerder was uitgelegd door de moderator dat het bijbelstudieforum juist bedoeld is om puur aan de hand van bijbelteksten te reageren, los van theologie. Al sluit dat theologie niet uit, als theologie de juiste uitleg van de bijbeltekst blijkt te zijn. Het is echter de bedoeling om dat vanuit de bijbeltekst te verklaren.

Dus wat ik hier doe is volgens de regels van dit forum een bijbelstudie.
« Laatst bewerkt op: november 23, 2011, 07:11:36 pm door gaitema »

Trajecto

• Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: november 23, 2011, 07:16:35 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 23 november 2011 om 15:41:
Ahum: Maarten Luther had wel enige theologische scholing gehad ;)
Hij per saldo wel hoogleraar moraaltheologie vóór hij zijn stellingen op de deur mepte.
Luther heeft overigens nergens beweerd dat je een tekst an zich moet begrijpen, hij wilde echter wél dat iedereen de bijbel zou kunnen lezen.
En ik zeg niet dat ik geen antwoord op de vragen kan geven maar even een voorbeeldje:

Snap je wat ik bedoel?

Zo'n omdraaiing spreekt me niet zo aan en ik zou het zelf ook zo niet denken.
Als je niet liefhebt (/niet kunt liefhebben), ken je dat godsaspect niet en al helemaal niet God in zijn grootsheid. Maar, als je wél liefhebt kun je iets van God of goddelijkheid gaan ervaren. Niet "dan ken je God"; dat gaat me veel te ver.
Bij omdraaiing van dingen moet je goed nadenken over wat je zegt anders zeg je gauw iets wat niet zo erg klopt.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: november 23, 2011, 07:47:24 pm »
Zo is het ook met mijn naam. Ik heet Kollenstaart en heb dus een staart, maar niet alles met een staart is een Kollenstaart.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: november 23, 2011, 11:36:34 pm »

quote:

gaitema schreef op 23 november 2011 om 19:09:
Trouwens, ik bedacht me dat in het verleden eerder was uitgelegd door de moderator dat het bijbelstudieforum juist bedoeld is om puur aan de hand van bijbelteksten te reageren, los van theologie. Al sluit dat theologie niet uit, als theologie de juiste uitleg van de bijbeltekst blijkt te zijn. Het is echter de bedoeling om dat vanuit de bijbeltekst te verklaren.

Dus wat ik hier doe is volgens de regels van dit forum een bijbelstudie.
De regels intreseren me niet zoveel behalve dan dat de bijbel voor vast en waar aangehouden moet worden :)

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: november 24, 2011, 12:30:23 am »
Het is geweldig, al die Bijbel teksten die van even zovele perspectieven gebonden aan plaats, tijd en persoonlijkheid, toch zo'n sterk eenduidig beeld oproepen.

Voor mij is degene die het luidst een 'Ja en Amen' oproept:

38 Ik ben ervan overtuigd dat dood noch leven, engelen noch machten noch krachten, heden noch toekomst,
39 hoogte noch diepte, of wat er ook maar in de schepping is, ons zal kunnen scheiden van de liefde van God, die hij ons gegeven heeft in Christus Jezus, onze Heer.

Mijn probleem, Gait, met jouw selectie van teksten, is dat het geen vragen oproept. Alleen maar 'Amen'.
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: november 24, 2011, 12:48:19 am »

quote:

Liudger schreef op 24 november 2011 om 00:30:
Het is geweldig, al die Bijbel teksten die van even zovele perspectieven gebonden aan plaats, tijd en persoonlijkheid, toch zo'n sterk eenduidig beeld oproepen.

Voor mij is degene die het luidst een 'Ja en Amen' oproept:

Mijn probleem, Gait, met jouw selectie van teksten, is dat het geen vragen oproept. Alleen maar 'Amen'.

tja. dat is wat mij ook wat triggert in dezen.
Iedereen zal het met de tekst eens zijn. Maar wat als je de omgeving / hermeneutiek van de tekst gaat meenemen?