Auteur Topic: Bijbelstudie over de Liefde  (gelezen 10938 keer)

Liudger

• Bekijk profiel
Bijbelstudie over de Liefde
« Reactie #30 Gepost op: november 24, 2011, 01:01:03 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 24 november 2011 om 00:48:
[...]

tja. dat is wat mij ook wat triggert in dezen.
Iedereen zal het met de tekst eens zijn. Maar wat als je de omgeving / hermeneutiek van de tekst gaat meenemen?

Nou, doe eens, in plaats van plaagstootjes uit te delen?

Ter verduidelijking - ik bedoel niet dat iedereen het natuurlijk en zonder discussie eens zal zijn met die tekst.

Ik bedoel dat ik, persoonlijk, uit ervaring, het gewoon eens ben met die tekst. Voor mij valt er niets aan uit te leggen - dat is zoals ik het ervaar. Mijn enige probleem is dat 'Ja en Amen' geen interessante discussie oplevert.
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: november 24, 2011, 01:12:36 am »

quote:

Liudger schreef op 24 november 2011 om 01:01:
[...]

Nou, doe eens, in plaats van plaagstootjes uit te delen?

Ter verduidelijking - ik bedoel niet dat iedereen het natuurlijk en zonder discussie eens zal zijn met die tekst.

Ik bedoel dat ik, persoonlijk, uit ervaring, het gewoon eens ben met die tekst. Voor mij valt er niets aan uit te leggen - dat is zoals ik het ervaar. Mijn enige probleem is dat 'Ja en Amen' geen interessante discussie oplevert.

Ik denk (weet) dat er over elke uit de bijbel geplukte tekst in de context veel meer over te zeggen is dan enkel in het "pluksel".
Ik kan op basis van de Bijbel het vermoorden van mensen best hard maken en onderbouwen maar snap en zie ik dan de totale boodschap nog wel?
Enkel wat teksten over liefde aanhalen is voor mij geen Bijbelstudie maar een tekstoverdenking ;)
Mail me maar als je wat wilt weten

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: november 24, 2011, 01:21:47 am »
@RL

Eens met het principe dat teksten in hun context en in de context van de gehele Bijble gezien dienen te worden gelezen voor een afgerond oordeel.

Neemt niet weg dat individuele teksten zijn geschreven door UNO persoon, die dat zo voelde, en die tekst niet componeerde met zorgvuldige inachtneming van andere relevante teksten in de Bijbel (die ten tijde van compositie van individuele contributie nog niet bestond). Mogelijk kun je wel zeggen dat persoon in kwestie was bepaald door de cultuur van die plaats en tijd, inclusief teksten geschreven tot dan.

Niettemin, de meest ingrijpende teksten zijn volgens mij geschreven onder invloed van direct persoonlijke emotie en ervaring.

En zo ervaar ik ze ook.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: november 24, 2011, 07:34:27 am »
Tja, dit zegt mij persoonlijk allemaal niet wat Riemer. Als ik de bijbel lees, dan roept dat vragen op en levert dat bij mij overdenkingen op. Dat deel ik dan in zo'n bijbelkring. Dan kan je van elkaar leren. Als ik jou verijsden lees, dan ben ik nooit goed genoeg in jouw ogen om met andere christenen in een kring de bijbel te mogen behandelen. Immers zijn zo ver ik zijn oordelen lees te veel woorden om teksten heen "teveel gepreek" en moet het "kort van stof zijn".  Als ik te veel bijbelteksten aanhaal, zal het dan ook niet goed zijn. Haal ik een aantal aan, dan is het tekstplukkerij. Haal jij er enkelen aan, zoals dat van de drie dwaze meisjes, dan moet ik alles klakkeloos zo van je aannemen, zoals jij dat gelooft.

Kortom: mijn geloof is in jouw ogen meestal hartstikke fout volgens je meetlat.

Ik vind het wel best zo.
« Laatst bewerkt op: november 24, 2011, 08:06:45 am door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: november 24, 2011, 07:59:27 am »
Liudger:
Je reageerd met een amen en dat bevalt me trouwens wel, al vraag ik me wel af of je net als ik gewoon heel vaak er niet in slaag om zo te lezen. Juist dat van de echte liefde dat angst verdrijft, hoe begrijp jij dat uit de bijbeltekst? Immers had Jezus ook angst bij het lijden om de kruiziging toen hij bijvoorbeeld bad: "laat deze beker aan mij voorbij gaan."

Ik haalde daarom ook de Psalm aan, omdat ik er uit meen op te maken dat David wel angst kende om door God aan zijn lot overgelaten te worden, omdat hij misschien last van een geweten had of wat dan ook. Daarbij stelt hij dan zijn geloof op als een soort houd vast, om zichzelf in te praten dat God hem nooit aan zijn lot heeft over gelaten en dat nu zeker ook niet zal doen, dat hij dus nergens bang over hoeft te zijn. Dat vind ik interessant aan de Psalm.
« Laatst bewerkt op: november 24, 2011, 08:04:00 am door gaitema »

Ozombi

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: november 24, 2011, 08:27:19 am »
Ik ben het wel eens met gaitema. Er zullen hier veel mensen zijn die het bij voorbaat al eens zijn met elke willekeurige bijbeltekst. Valt er dan niets meer over te zeggen? Da`s wel makkelijk. Je neemt een tekst uit het meest moeilijk te begrijpen boek ter wereld en je zegt dan :
" Yep, ben t er mee eens! "  of " Ja, inderdaad, want ergens 100 pagina`s terug staat ongeveer hetzelfde, dus het klopt! "

Zo werkt dat natuurlijk niet. Als je de bijbel als richtingwijzer voor je leven wilt nemen dan lijkt het me belangrijk te begrijpen wat er ongeveer staat.
Dat je in staat bent door de mist héén te zien. Tenzij de bijbel zelf enige verklaring geeft moet je het doen met je innerlijke beleving (wat zegt je intuitie ?) of andere bronnen , en liefst beiden. Ik zal je zeggen dat vrijwel niemand in staat is elke bijbelzin in al zijn finesses te ontleden. De reden is dat de bijbel een exoterisch geschreven boek is dat handelt over esoterische waarheden. Die waarheden worden in boeken als de bijbel in woorden beschreven. Die waarheden staan natuurlijk helemaal op zichzelf. Het is niet de bijbel die deze waarheden heeft gecreeerd. Ook zonder enig boek, geschreven woord, taal , zijn die waarheden een feit. Wij mensen kunnen weinig anders dan deze in woorden beschrijven. En dat is ook gedaan.
Waar het om gaat is , welke waarheid wordt beschreven met welke woorden?

" Ja ik ben het er mee eens " of " Ergens anders staat het ook " zegt voor mij niets. Uhhh, waar ben je t precies mee eens dan? Misschien ben je t wel eens met iets wat er niet staat. En wat dan?

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: november 24, 2011, 09:12:39 am »

quote:

gaitema schreef op 24 november 2011 om 07:34:
Tja, dit zegt mij persoonlijk allemaal niet wat Riemer. Als ik de bijbel lees, dan roept dat vragen op en levert dat bij mij overdenkingen op. Dat deel ik dan in zo'n bijbelkring. Dan kan je van elkaar leren. Als ik jou verijsden lees, dan ben ik nooit goed genoeg in jouw ogen om met andere christenen in een kring de bijbel te mogen behandelen. Immers zijn zo ver ik zijn oordelen lees te veel woorden om teksten heen "teveel gepreek" en moet het "kort van stof zijn".  Als ik te veel bijbelteksten aanhaal, zal het dan ook niet goed zijn. Haal ik een aantal aan, dan is het tekstplukkerij. Haal jij er enkelen aan, zoals dat van de drie dwaze meisjes, dan moet ik alles klakkeloos zo van je aannemen, zoals jij dat gelooft.

Kortom: mijn geloof is in jouw ogen meestal hartstikke fout volgens je meetlat.

Ik vind het wel best zo.
Ik weet niet wat het is maar werkelijk alles wat ik schrijf draai jij zo dat het een aanval op je persooon wordt. Dat vind ik werkelijk jammer.
Alle aantijgingen die je in deze post neerzet zijn zaken die ik helemaal niet schrijf!

Als je nu even rustig terugleest dan zeg ik niet anders dan dat het enkelvoudig benaderen van 1 zin / tekst problemen kan geven.
Je geeft dat ook zelf indirect aan in

quote:

gaitema schreef op 23 november 2011 om 16:03:
Bovendien geven op je gemaakte stelling de volgende drie verzen direct al het tegengewicht:
Maar wat ik ook zal schrijven, alles wordt in het jasje van kritiek op jou geschoven dus reageer ik niet meer op je want dat is momenteel de enige wijze om rust te creëren denk ik.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: november 24, 2011, 03:02:28 pm »
Dat was ik al van plan. Ik stel vragen en ik krijg altijd het gelul van: "je moet het anders doen, anders geloven, je doet het verkeerd."

Ik ben het allemaal zat hier. Ik zie geen enkele reden om nog inhoudelijk met een ander hier te pogen mijn geloof te delen, want het werpt hier gewoon geen vruchten af. Ik krijg echt daadwerkelijk waar al weken achter elkaar, iedere dag dat ik dit lees niets anders dan negatieve reacties voorgeschoteld. Kennelijk hoor ik hier niet thuis.

Einde discussie.
« Laatst bewerkt op: november 24, 2011, 03:03:12 pm door gaitema »

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: november 25, 2011, 12:44:35 am »

quote:

gaitema schreef op 24 november 2011 om 07:59:
Liudger:
Je reageerd met een amen en dat bevalt me trouwens wel, al vraag ik me wel af of je net als ik gewoon heel vaak er niet in slaag om zo te lezen. Juist dat van de echte liefde dat angst verdrijft, hoe begrijp jij dat uit de bijbeltekst? Immers had Jezus ook angst bij het lijden om de kruiziging toen hij bijvoorbeeld bad: "laat deze beker aan mij voorbij gaan."

Ik haalde daarom ook de Psalm aan, omdat ik er uit meen op te maken dat David wel angst kende om door God aan zijn lot overgelaten te worden, omdat hij misschien last van een geweten had of wat dan ook. Daarbij stelt hij dan zijn geloof op als een soort houd vast, om zichzelf in te praten dat God hem nooit aan zijn lot heeft over gelaten en dat nu zeker ook niet zal doen, dat hij dus nergens bang over hoeft te zijn. Dat vind ik interessant aan de Psalm.

Er zijn tijden dat ik heel intens en direct met God bezig ben, en tijden dat ik even helemaal los van God ben, in beslag genomen door de zaken van deze wereld. Maar als ik zgn. 'los van God' ben, heb ik altijd nog de onuitwisbare herinnering van die andere staat, en ik weet dat ik daarheen kan en zal terugkeren. Bijproducten van het 'los' zijn, zijn angst, onzekerheid, nervositeit. Echter, die gevoelens blijven altijd binnen de perken door de herinnering van die andere staat.

Wij belijden dat Jezus in ieder geval ook volledig mens was - en het is de ultieme bevestiging van die belijdenis dat Jezus inderdaad tijdelijk de angst van pijn, mislukking en dood onderging - maar tevens dat Hij die uiteindelijk overwon.

Een van de meest treffende beelden uit het Nieuwe Testament voor mij is Petrus, die, de liefde van zijn Meester ten volle ervarend, op Zijn Woord vertrouwend over de golven begint te lopen, tijdelijk faalt, maar door beroep op zijn Heer de knetterende connectie van de Liefde weer herstelt en verdrinken verhindert.

Tenslotte: jij en Riemer lijken me zo ongeveer de meeste intense en frequente bijdragers aan dit forum. Ik kan me volledig voorstellen dat dat tijdelijk tot wrijving en vermoeiing kan lijden. Echter, voor de rest van ons, geef niet op. Je wordt hogelijk gewaardeerd. Bedenk ook eens hoe saai het zou zijn als RL elke keer zou reageren zoals ik in mijn eerste post op deze draad: met louter 'amen'. :)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: november 25, 2011, 02:39:13 pm »
Geeft me weer stof tot nadenken dit. Dank voor je bemoediging en verstandige woorden.

Mooi zoals je jouw ervaringen belijd. Dat herken ik wel. Ik wil graag de diepgang met God opzoeken. bijbel lezend en lezen van andere studiemateriaal. Heb reeds daarvoor ook materiaal gekocht, maar de zorgen van het dagelijks leven nemen me dan in beslag en dan verzaak ik wel vaak om aan verdieping te doen. In het jachterig bestaan reageer ik dan vaak niet helemaal zoals het moet.

Liefde. Het is voor mij een begrip wat ik steeds weer leren moet. Het was voor mij een ontdekking in de bijbel dat angst geen deel uitmaakt van liefde, maar er tegen over staat. Rust is wat de liefde wil geven in plaats van angst. Onzekerheid wat je zegt is ook iets waar ik heel veel mee worstel. Dagelijks eigenlijk. Ik klam me dan vast aan de gedachte dat God mijn leven niet zal laten mislukken. Alles wat wezelijk in zijn ogen van belang is in mijn bestaan zal Hij ook mogelijk maken in mijn leven, als ik maar mijn band met Hem steeds weer blijf opzoeken. als ik maar weer mijn zwakke knikkende knieën strek en met Hem in beweging wil komen. Wij samen. Hij neemt je denke ik niet alleen bij de hand, maar beurt je ook op :)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: november 25, 2011, 02:43:32 pm »
Riemer: wat ik persoonlijk van jou mooi zou vinden en bovendien persoonlijk ook leerzaam, als je bij de teksten die je in mijn "studie" leest de door jou belangrijk gevonden conteksten er bij haalt en van daar uit wilt reageren wat jij daarin leest van Gods wijsheid naar jou toe.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: november 25, 2011, 03:01:38 pm »

quote:

gaitema schreef op 25 november 2011 om 14:43:
Riemer: wat ik persoonlijk van jou mooi zou vinden en bovendien persoonlijk ook leerzaam, als je bij de teksten die je in mijn "studie" leest de door jou belangrijk gevonden conteksten er bij haalt en van daar uit wilt reageren wat jij daarin leest van Gods wijsheid naar jou toe.
Nou, daar wil ik best energie in steken maar dat zal niet vandaag klaar zijn vrees ik.
Achteraf gezien en met de wetenschap die ik nu heb zeg ik deze studie niet meer toe.
« Laatst bewerkt op: november 25, 2011, 05:03:09 pm door Riemer Lap »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: november 25, 2011, 03:17:53 pm »
Dat is geen probleem.

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: november 25, 2011, 11:58:19 pm »
gait - hoe langer ik leef, hoe meer ik de Bijbel met een hoofdletter schrijf. De schatten daarin verborgen zijn onmeetbaar, maar toegankelijkheid is afhankelijk van geestelijk groei.

Voor de duidelijkheid: ik pretendeer van geen kanten enig niveau van geestelijke groei. Ik weet wel uit ervaring dat zulke groei tegelijkertijd leidt tot meer werkelijke 'herkenning' van wat de Bijbel ons vertelt, en meer besef hoe veel meer er nog valt te leren.

Ik snap goed waarom Riemer L er de voorkeur aan geeft teksen in breder, deskundig gevoed, verband te bezien. Tegelijkertijd denk ik dat teksten geboren zijn uit ervaring die niet altijd gevoed werd door totale alomvattende tekst analyse - integendeel, door zeer intense tijd en plaats gebonden persoonlijke ervaring.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: november 26, 2011, 12:38:13 am »

quote:

Liudger schreef op 25 november 2011 om 23:58:
Ik snap goed waarom Riemer L er de voorkeur aan geeft teksen in breder, deskundig gevoed, verband te bezien. Tegelijkertijd denk ik dat teksten geboren zijn uit ervaring die niet altijd gevoed werd door totale alomvattende tekst analyse - integendeel, door zeer intense tijd en plaats gebonden persoonlijke ervaring.

Hoe je het ook went of keert: de schrijvers van het NT kenden de bronnen van wat wij OT wensen te noemen. Jezus leest en leert er zelfs uit.
Ook op andere NT plaatsen zien we duidelijke invloeden en zelfs aanhalingen uit de boeken van wat wij OT noemen.
De bijbel is geen verzameling van losse boeken maar een doorgaande lijn van Gods weg met zijn volk.
Dat leert overigens ook de RKK zoals te lezen valt:
Onder de H. Schrift of de Bijbel verstaan wij de heilige boeken, die onder bijzondere ingeving van de Heilige Geest geschreven zijn en door de H. Kerk tot ons zijn gekomen.
Wij lezen maar al te snel met een NT bril het OT en daar ben ik niet altijd een voorstander van.
Het OT lezen ZONDER de kennis van de komst van Christus geeft soms hele heldere beelden namelijk. En dat noemen we dan het benaderen van de tekst in OudTestamentische context. De vakgroep op dat gebied noemen we dan ook "oud testamentici" en het gaat dan om een wetenschappelijke benadering van de teksten waarbij het NT beslist geen invloed heeft.

Het NT lezen zonder het OT kan overigens ook en dan krijg je een scala aan teksten over "liefde" waarin weinig verband te herkennen is.

Vandaar dat ik teksten in de Bijbel wens te lezen in de context van het gehele Woord zoals dat aan ons geopenbaard is en wens ik niet mee te doen aan het enkelvoudig benaderen van een tekst.
Het is wetenschappelijk mogelijk wel juist maar christelijk gezien onjuist om dat te doen.

Overigens heeft dat niets te maken met het intrekken aan mijn belofte aan Gaitema die ik gaf in:

quote:

Riemer Lap schreef op 25 november 2011 om 15:01:
[...]

Nou, daar wil ik best energie in steken maar dat zal niet vandaag klaar zijn vrees ik.
Achteraf gezien en met de wetenschap die ik nu heb zeg ik deze studie niet meer toe.
Dat is puur een persoonlijke keuze op basis van info van buiten dit forum O-)
« Laatst bewerkt op: november 26, 2011, 10:37:02 am door Riemer Lap »