Auteur Topic: Bijbelstudie over de Liefde  (gelezen 10935 keer)

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Bijbelstudie over de Liefde
« Reactie #45 Gepost op: november 26, 2011, 11:54:08 am »
Mee eens Riemer, doordat men in de evangelische hoek uitsluitend die delen van het NT leest welke passen bij hun eigen leer en vrijwel nooit uit het OT, krijg je een evangelie naar de mens, wat wars is van diepgang. Er staat niet voor niks geschreven:

Zo zegt de HEERE:
Ga staan op de wegen, en zie,
vraag naar de aloude paden,
waar toch de goede weg is, en bewandel die.
Dan zult u rust vinden voor uw ziel.
Maar zij zeggen: Wij bewandelen die niet.
« Laatst bewerkt op: november 26, 2011, 11:54:30 am door Piebe »
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: november 26, 2011, 12:49:55 pm »

quote:

Piebe schreef op 26 november 2011 om 11:54:
Mee eens Riemer, doordat men in de evangelische hoek uitsluitend die delen van het NT leest welke passen bij hun eigen leer en vrijwel nooit uit het OT, krijg je een evangelie naar de mens, wat wars is van diepgang.
Ho ho, dat schrijf ik dan weer nadrukkelijk niet want ik mag daar helemaal geen mening over hebben, over de "evangelische richting". Zodra ik daar iets over schrijf ontploft het forum vrees ik  O-).
Edoch zijn er inderdaad wel groeperingen te vinden die het NT bij voorkeur lezen en leren en enkel het OT gebruiken om hun NT-invulling te "bewijzen".
« Laatst bewerkt op: november 26, 2011, 12:53:07 pm door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: november 26, 2011, 02:09:45 pm »

quote:

Liudger schreef op 25 november 2011 om 23:58:
gait - hoe langer ik leef, hoe meer ik de Bijbel met een hoofdletter schrijf. De schatten daarin verborgen zijn onmeetbaar, maar toegankelijkheid is afhankelijk van geestelijk groei.

Voor de duidelijkheid: ik pretendeer van geen kanten enig niveau van geestelijke groei. Ik weet wel uit ervaring dat zulke groei tegelijkertijd leidt tot meer werkelijke 'herkenning' van wat de Bijbel ons vertelt, en meer besef hoe veel meer er nog valt te leren.

Ik snap goed waarom Riemer L er de voorkeur aan geeft teksen in breder, deskundig gevoed, verband te bezien. Tegelijkertijd denk ik dat teksten geboren zijn uit ervaring die niet altijd gevoed werd door totale alomvattende tekst analyse - integendeel, door zeer intense tijd en plaats gebonden persoonlijke ervaring.

Dat zie ik ook zo. Soms leer je er weer wat bij door iets van de tijd en omstandigheden die toen speelden of gezegden, actualiteit en spreekwoorden die toen de ronde gingen om de link met de uitspraken door de bijbelse personen beter te begrijpen en er door te leren. Zo leerde ik laatst dat het oog van de naald waar de kameel door gaat een smalle doorgang in de buitenmuren van steden waren waar de kamelen door moesten gaan. Om er door te gaan moeten de kamelen van hun bagage ontdaan worden, omdat het anders niet past. De bekenis is dan dat rijke mensen moeilijker van hun bagage aan aardse bezittingen kun vrij komen om de weg naar Gods Koninkrijk te kunnen gaan dan een kameel van zijn bagage vrij komt om door de oog van een naald te gaan.

Naasteliefde blijkt hier uit. In de Visie van de EO las ik van een rijke man die ene groot huis had met 10 slaapkamers en een Jaguar voor de deur had staan. Hij was altijd al christen en werd daarom benaderd door een goed doel die zich inzet voor ontwikkelingshulp in Afrika, om er de directeur van de worden. hij was even helemaal de weg kwijt. De ellende opzoeken? Waarom wilde God dat? Kon God niemand anders daarvoor beter berijken?
Toen besloot hij uiteindelijk het maar toch te doen. eenmaal in afrika tussen de mensen met hun armoede schaamde hij zich diep er over dat hij zo lang deze mensen aan hun lot over hebben gelaten en ze niet hebben gedeeld in zijn rijkdom. Toen pas zag hij de teksten in de bijbel helder waarin staat dat we de weduwen en de wezen moeten helpen bijvoorbeeld.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: november 26, 2011, 02:13:07 pm »

quote:

Piebe schreef op 26 november 2011 om 11:54:
Mee eens Riemer, doordat men in de evangelische hoek uitsluitend die delen van het NT leest welke passen bij hun eigen leer en vrijwel nooit uit het OT, krijg je een evangelie naar de mens, wat wars is van diepgang. Er staat niet voor niks geschreven:

Zo zegt de HEERE:
Ga staan op de wegen, en zie,
vraag naar de aloude paden,
waar toch de goede weg is, en bewandel die.
Dan zult u rust vinden voor uw ziel.
Maar zij zeggen: Wij bewandelen die niet.
Niet mee eens.

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: november 26, 2011, 02:21:42 pm »

quote:

klopt, het is de grootste kul die je maar kunt bedenken.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #50 Gepost op: november 26, 2011, 02:45:12 pm »
We stellen onze vertrouwen op de Heer onze God, want in Zijn handen ligt heel ons levenslot. Hem hebben we lief, zijn vrede woont in ons. We zien naar Hem op en we weten, Hij is ons steeds nabij.  ;)
« Laatst bewerkt op: november 26, 2011, 02:47:52 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: november 26, 2011, 03:42:44 pm »

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member