Auteur Topic: Verbod op weigerambtenaren: symptoom van erger?  (gelezen 5670 keer)

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Mail me maar als je wat wilt weten

Antonius

• Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
Verbod op weigerambtenaren: symptoom van erger?
« Reactie #1 Gepost op: november 22, 2011, 07:44:08 pm »

quote:

waar bemoeit de synode zich mee, de motie, de weiger ambtenaren, gaat toch over het burgerlijk huwelijk.
Mislukkingen, een kans om op nieuw te beginnen

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: november 22, 2011, 08:45:53 pm »
Goed punt, Antonius.
't Burgerlijk huwelijk heeft niet zoveel met het huwelijk zoals God dat bedoelt te maken. Dus waarom zou je je er druk om maken; of: je zou gewetensbezwaren bij elk burgerlijk huwelijk moeten hebben.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: november 22, 2011, 09:00:03 pm »
Burgerlijk huwelijk moeten ze zo snel mogelijk afschaffen en omzetten in een registratie van partnerschap.
Is veel goedkoper (zie ook het voorstel van Slob op dat gebied).

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: november 22, 2011, 09:00:47 pm »

quote:

Antonius schreef op 22 november 2011 om 19:44:
[...]

waar bemoeit de synode zich mee, de motie, de weiger ambtenaren, gaat toch over het burgerlijk huwelijk.
Mag je dan ook van alle artsen eisen dat ze meewerken aan abortus, euthanasie en andere vormen van "hulp" die tegen hun principe ingaan?

Antonius

• Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: november 22, 2011, 09:18:25 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 22 november 2011 om 21:00:
[...]

Mag je dan ook van alle artsen eisen dat ze meewerken aan abortus, euthanasie en andere vormen van "hulp" die tegen hun principe ingaan?
Nogmaals, het gaat hier om het burgerlijk huwelijk, daar heeft de kerk toch niets mee te maken, er is immers scheiding van kerk en staat.
Hoe komt de synode op het idee om zich hier tegen aan te bemoeien.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: november 22, 2011, 09:20:20 pm »
Dit land wordt gewoon een diepe duistere natie.
zo kreeg ik van de week een mail binnen van één van de twee dominee's van PKN  wijk zuid, daarin wordt een handtekeningactie gehouden tegen het terugsturen van Iraanse christenen die bij ons verblijven in het dorp en daar de vol evangelische gemeente bezoeken. Ze zijn als christenen uit Iran gevlucht en hoewel Iran volgens de Open Doors ranglijst op de tweede plek staat van alle landen waar christenen vervolg worden, direct na Noord Korea, vind de Nederlandse overheid dat ze prima terug kunnen naar Iran. Als ze zich kalm houden zou het wel goed gaan. Of terwijl: als je je snater maar over je geloof dicht houdt en doet alsof je een moslim bent, dan is er niets aan de hand.
Hoewel de overheid daar en de overheid hier weet dat een christelijk gezin met islamitische achtergrond terug in Iran komt.

Dit is het land waarin we leven. Hier werkt het CDA en de VVD aan mee.
Dat is waar het volk voor kiest.
« Laatst bewerkt op: november 22, 2011, 09:25:25 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: november 22, 2011, 09:29:35 pm »

quote:

Antonius schreef op 22 november 2011 om 21:18:
[...]

Nogmaals, het gaat hier om het burgerlijk huwelijk, daar heeft de kerk toch niets mee te maken, er is immers scheiding van kerk en staat.

Daar gaat de discussie niet om. Voorheen vond Groen Links het bijvoorbeeld verstandig om rekening te houden met de ambtenaren die bezwaar tekenen vanwege hun persoonlijke geloofsprinciepes. Dat staat los van jouw principes. Het zijn hun persoonlijke princiepes. Nu opeens is daar geen ruimte meer voor en worden ze gedwongen om vanwege hun persoonlijke geloofsovertuiging een andere beroep te kiezen of naar hun eigen beleving Jezus te verloochenen.
Dat is nogal wat.

Bovendien ben ik zelf persoonlijk tegen de scheiding van kerk en staat. Dat is God zelf namelijk ook niet. Hij stelde namelijk zelf een Koning over Israël aan die strikt de wetten van Mozus als landelijke wetgeving voor stond.
Een nieuwe start is een nieuw begin

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: november 23, 2011, 08:57:38 am »

quote:

elle schreef op 22 november 2011 om 20:45:
Goed punt, Antonius.
't Burgerlijk huwelijk heeft niet zoveel met het huwelijk zoals God dat bedoelt te maken. Dus waarom zou je je er druk om maken; of: je zou gewetensbezwaren bij elk burgerlijk huwelijk moeten hebben.

Het punt is dat de kerk het burgerlijk huwelijk nog steeds accepteert als kerkrechtelijk wettig huwelijk. Of anders gezegd: het punt is dat de kerk in het verleden het kerkelijk huwelijk dat ook gelding heeft in de wereld, is kwijtgeraakt. De kerk zegent alleen in wat in de wereld wordt gesloten. In de kerk worden dus helemaal geen huwelijken gesloten. (Dat is bij de katholieken anders; die sluiten het huwelijk kerkrechtelijk formeel in de kerk, en niet in het stadhuis.)

Daarom is het logisch dat de kerk zich uitlaat over de wereldse huwelijksluiting, en daarom is het ook denkbaar dat de wereld zich zodanig verwijderd heeft van de kerk, dat er een moment gekomen is dat een huwelijk in christelijke betekenis zich niet meer verdraagt met het begrip huwelijk in formeel-wereldse betekenis. En als je bedenkt dat scheiding christelijk gezien vrijwel altijd onwettig (liefdeloos) is, en dat huwen binnen één geslacht een gruwel is, ligt dat moment reeds in het verleden. Dat wil zeggen als we het bekijken met een christelijke bril vanuit een tijd waarin de mens nog niet zoveel vernieuwd inzicht had in wat God van ons vraagt. Waarbij de laatste zin sarcastisch is. Want in de eerste gemeente werkte God's kracht met grote sterkte en dat zette een flinke stempel op de kerk, die nagalmt tot vandaag de dag. Voor wie het horen wil.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: november 23, 2011, 09:04:41 am »
Snap ik small brother. Maar dan nog is het vreemd om wel iets te roepen over het onrecht dat gewetensbezwaarde ambtenaren wordt aangedaan, maar niet het burgerlijk huwelijk zelf te veroordelen.
Dat wat er gebeurt op het stadhuis mag imho geen huwelijk heten. Ik heb er heel bewust voor gekozen om het burgerlijk 'huwelijk' niet op mijn trouwdag te laten gebeuren; dat is zo weinig feestelijk en zo inhoudsloos, daar ging ik mijn tijd niet aan verspillen.

Het is tot daar aan toe dat een kerk het recht op huwelijkssluitingen bij de overheid legt. Maar wanneer de overheid daar slecht mee omspringt, moet je op een gegeven moment dat recht weer terughalen. Vandaar mijn opmerking: 'je zou gewetensbezwaren bij elk burgerlijk huwelijk moeten hebben.'
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: november 23, 2011, 09:15:57 am »
Je hebt m.i. gelijk. Ik ben het 100% met je eens!
(Waarbij wel de toevoeging dat zolang de kerk alleen het burgerlijk huwelijk erkent, dat dat ook het enige wettige kerkrechtelijke huwelijk is.)
« Laatst bewerkt op: november 23, 2011, 09:23:50 am door small brother »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: november 23, 2011, 09:21:50 am »

quote:

Antonius schreef op 22 november 2011 om 21:18:
[...]

Waar het mede om gaat is de vraag of je als christen in dit land nog een ethiek mag hebben waarbij bepaalde vormen van samenleven afgekeurd worden.
En áls je die ethiek hebt je gedwongen mag worden daar afstand van te doen.
Waarom moet een ambtenaar ineens wel zaken doen die tegen zijn geloof zijn en waarom verwacht je dat niet van een arts?

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: november 23, 2011, 12:42:42 pm »
Ter info wat meer info over wat Slob voorstelt:artikel

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: november 24, 2011, 12:50:29 am »
Gaitema
Bovendien ben ik zelf persoonlijk tegen de scheiding van kerk en staat.

Daar wil ik me graag bij aansluiten. Het is grote onzin. Geloof en politiek zijn niet te scheiden. Indien een electoraat besluit dat ze door bepaalde beginselen, door een religieuze tekst, door religieuzen autoriteiten geleid wil worden, dan is het ronduit antidemocratisch daar tegen in te gaan.
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

Antonius

• Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: november 24, 2011, 08:51:00 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 23 november 2011 om 12:42:
Ter info wat meer info over wat Slob voorstelt:artikel
Het burgerlijk huwelijk staat toch open voor iedereen, voor homo-stellen en hetro stellen. Kortom, een ambtenaar van de burgelijke stand heeft gewoon alle huwelijken te voltrekken.