Auteur Topic: Verbod op weigerambtenaren: symptoom van erger?  (gelezen 8094 keer)

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Mail me maar als je wat wilt weten

Antonius

  • Berichten: 1539
  • Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
Verbod op weigerambtenaren: symptoom van erger?
« Reactie #1 Gepost op: november 22, 2011, 07:44:08 pm »

quote:

waar bemoeit de synode zich mee, de motie, de weiger ambtenaren, gaat toch over het burgerlijk huwelijk.
Mislukkingen, een kans om op nieuw te beginnen

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Verbod op weigerambtenaren: symptoom van erger?
« Reactie #2 Gepost op: november 22, 2011, 08:45:53 pm »
Goed punt, Antonius.
't Burgerlijk huwelijk heeft niet zoveel met het huwelijk zoals God dat bedoelt te maken. Dus waarom zou je je er druk om maken; of: je zou gewetensbezwaren bij elk burgerlijk huwelijk moeten hebben.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Verbod op weigerambtenaren: symptoom van erger?
« Reactie #3 Gepost op: november 22, 2011, 09:00:03 pm »
Burgerlijk huwelijk moeten ze zo snel mogelijk afschaffen en omzetten in een registratie van partnerschap.
Is veel goedkoper (zie ook het voorstel van Slob op dat gebied).
Mail me maar als je wat wilt weten

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Verbod op weigerambtenaren: symptoom van erger?
« Reactie #4 Gepost op: november 22, 2011, 09:00:47 pm »

quote:

Antonius schreef op 22 november 2011 om 19:44:
[...]


waar bemoeit de synode zich mee, de motie, de weiger ambtenaren, gaat toch over het burgerlijk huwelijk.
Mag je dan ook van alle artsen eisen dat ze meewerken aan abortus, euthanasie en andere vormen van "hulp" die tegen hun principe ingaan?
Mail me maar als je wat wilt weten

Antonius

  • Berichten: 1539
  • Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
Verbod op weigerambtenaren: symptoom van erger?
« Reactie #5 Gepost op: november 22, 2011, 09:18:25 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 22 november 2011 om 21:00:
[...]

Mag je dan ook van alle artsen eisen dat ze meewerken aan abortus, euthanasie en andere vormen van "hulp" die tegen hun principe ingaan?
Nogmaals, het gaat hier om het burgerlijk huwelijk, daar heeft de kerk toch niets mee te maken, er is immers scheiding van kerk en staat.
Hoe komt de synode op het idee om zich hier tegen aan te bemoeien.
Mislukkingen, een kans om op nieuw te beginnen

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Verbod op weigerambtenaren: symptoom van erger?
« Reactie #6 Gepost op: november 22, 2011, 09:20:20 pm »
Dit land wordt gewoon een diepe duistere natie.
zo kreeg ik van de week een mail binnen van één van de twee dominee's van PKN  wijk zuid, daarin wordt een handtekeningactie gehouden tegen het terugsturen van Iraanse christenen die bij ons verblijven in het dorp en daar de vol evangelische gemeente bezoeken. Ze zijn als christenen uit Iran gevlucht en hoewel Iran volgens de Open Doors ranglijst op de tweede plek staat van alle landen waar christenen vervolg worden, direct na Noord Korea, vind de Nederlandse overheid dat ze prima terug kunnen naar Iran. Als ze zich kalm houden zou het wel goed gaan. Of terwijl: als je je snater maar over je geloof dicht houdt en doet alsof je een moslim bent, dan is er niets aan de hand.
Hoewel de overheid daar en de overheid hier weet dat een christelijk gezin met islamitische achtergrond terug in Iran komt.

Dit is het land waarin we leven. Hier werkt het CDA en de VVD aan mee.
Dat is waar het volk voor kiest.
« Laatst bewerkt op: november 22, 2011, 09:25:25 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Verbod op weigerambtenaren: symptoom van erger?
« Reactie #7 Gepost op: november 22, 2011, 09:29:35 pm »

quote:

Antonius schreef op 22 november 2011 om 21:18:
[...]


Nogmaals, het gaat hier om het burgerlijk huwelijk, daar heeft de kerk toch niets mee te maken, er is immers scheiding van kerk en staat.
Hoe komt de synode op het idee om zich hier tegen aan te bemoeien.


Daar gaat de discussie niet om. Voorheen vond Groen Links het bijvoorbeeld verstandig om rekening te houden met de ambtenaren die bezwaar tekenen vanwege hun persoonlijke geloofsprinciepes. Dat staat los van jouw principes. Het zijn hun persoonlijke princiepes. Nu opeens is daar geen ruimte meer voor en worden ze gedwongen om vanwege hun persoonlijke geloofsovertuiging een andere beroep te kiezen of naar hun eigen beleving Jezus te verloochenen.
Dat is nogal wat.

Bovendien ben ik zelf persoonlijk tegen de scheiding van kerk en staat. Dat is God zelf namelijk ook niet. Hij stelde namelijk zelf een Koning over Israël aan die strikt de wetten van Mozus als landelijke wetgeving voor stond.
Een nieuwe start is een nieuw begin

small brother

  • Berichten: 1309
    • Bekijk profiel
Verbod op weigerambtenaren: symptoom van erger?
« Reactie #8 Gepost op: november 23, 2011, 08:57:38 am »

quote:

elle schreef op 22 november 2011 om 20:45:
Goed punt, Antonius.
't Burgerlijk huwelijk heeft niet zoveel met het huwelijk zoals God dat bedoelt te maken. Dus waarom zou je je er druk om maken; of: je zou gewetensbezwaren bij elk burgerlijk huwelijk moeten hebben.

Het punt is dat de kerk het burgerlijk huwelijk nog steeds accepteert als kerkrechtelijk wettig huwelijk. Of anders gezegd: het punt is dat de kerk in het verleden het kerkelijk huwelijk dat ook gelding heeft in de wereld, is kwijtgeraakt. De kerk zegent alleen in wat in de wereld wordt gesloten. In de kerk worden dus helemaal geen huwelijken gesloten. (Dat is bij de katholieken anders; die sluiten het huwelijk kerkrechtelijk formeel in de kerk, en niet in het stadhuis.)

Daarom is het logisch dat de kerk zich uitlaat over de wereldse huwelijksluiting, en daarom is het ook denkbaar dat de wereld zich zodanig verwijderd heeft van de kerk, dat er een moment gekomen is dat een huwelijk in christelijke betekenis zich niet meer verdraagt met het begrip huwelijk in formeel-wereldse betekenis. En als je bedenkt dat scheiding christelijk gezien vrijwel altijd onwettig (liefdeloos) is, en dat huwen binnen één geslacht een gruwel is, ligt dat moment reeds in het verleden. Dat wil zeggen als we het bekijken met een christelijke bril vanuit een tijd waarin de mens nog niet zoveel vernieuwd inzicht had in wat God van ons vraagt. Waarbij de laatste zin sarcastisch is. Want in de eerste gemeente werkte God's kracht met grote sterkte en dat zette een flinke stempel op de kerk, die nagalmt tot vandaag de dag. Voor wie het horen wil.

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Verbod op weigerambtenaren: symptoom van erger?
« Reactie #9 Gepost op: november 23, 2011, 09:04:41 am »
Snap ik small brother. Maar dan nog is het vreemd om wel iets te roepen over het onrecht dat gewetensbezwaarde ambtenaren wordt aangedaan, maar niet het burgerlijk huwelijk zelf te veroordelen.
Dat wat er gebeurt op het stadhuis mag imho geen huwelijk heten. Ik heb er heel bewust voor gekozen om het burgerlijk 'huwelijk' niet op mijn trouwdag te laten gebeuren; dat is zo weinig feestelijk en zo inhoudsloos, daar ging ik mijn tijd niet aan verspillen.

Het is tot daar aan toe dat een kerk het recht op huwelijkssluitingen bij de overheid legt. Maar wanneer de overheid daar slecht mee omspringt, moet je op een gegeven moment dat recht weer terughalen. Vandaar mijn opmerking: 'je zou gewetensbezwaren bij elk burgerlijk huwelijk moeten hebben.'
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

small brother

  • Berichten: 1309
    • Bekijk profiel
Verbod op weigerambtenaren: symptoom van erger?
« Reactie #10 Gepost op: november 23, 2011, 09:15:57 am »
Je hebt m.i. gelijk. Ik ben het 100% met je eens!
(Waarbij wel de toevoeging dat zolang de kerk alleen het burgerlijk huwelijk erkent, dat dat ook het enige wettige kerkrechtelijke huwelijk is.)
« Laatst bewerkt op: november 23, 2011, 09:23:50 am door small brother »

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Verbod op weigerambtenaren: symptoom van erger?
« Reactie #11 Gepost op: november 23, 2011, 09:21:50 am »

quote:

Antonius schreef op 22 november 2011 om 21:18:
[...]


Nogmaals, het gaat hier om het burgerlijk huwelijk, daar heeft de kerk toch niets mee te maken, er is immers scheiding van kerk en staat.
Hoe komt de synode op het idee om zich hier tegen aan te bemoeien.
Waar het mede om gaat is de vraag of je als christen in dit land nog een ethiek mag hebben waarbij bepaalde vormen van samenleven afgekeurd worden.
En áls je die ethiek hebt je gedwongen mag worden daar afstand van te doen.
Waarom moet een ambtenaar ineens wel zaken doen die tegen zijn geloof zijn en waarom verwacht je dat niet van een arts?
Mail me maar als je wat wilt weten

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Verbod op weigerambtenaren: symptoom van erger?
« Reactie #12 Gepost op: november 23, 2011, 12:42:42 pm »
Ter info wat meer info over wat Slob voorstelt:artikel
Mail me maar als je wat wilt weten

Liudger

  • Berichten: 2050
    • Bekijk profiel
Verbod op weigerambtenaren: symptoom van erger?
« Reactie #13 Gepost op: november 24, 2011, 12:50:29 am »
Gaitema
Bovendien ben ik zelf persoonlijk tegen de scheiding van kerk en staat.

Daar wil ik me graag bij aansluiten. Het is grote onzin. Geloof en politiek zijn niet te scheiden. Indien een electoraat besluit dat ze door bepaalde beginselen, door een religieuze tekst, door religieuzen autoriteiten geleid wil worden, dan is het ronduit antidemocratisch daar tegen in te gaan.
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

Antonius

  • Berichten: 1539
  • Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
Verbod op weigerambtenaren: symptoom van erger?
« Reactie #14 Gepost op: november 24, 2011, 08:51:00 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 23 november 2011 om 12:42:
Ter info wat meer info over wat Slob voorstelt:artikel
Het burgerlijk huwelijk staat toch open voor iedereen, voor homo-stellen en hetro stellen. Kortom, een ambtenaar van de burgelijke stand heeft gewoon alle huwelijken te voltrekken.
Mislukkingen, een kans om op nieuw te beginnen

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Verbod op weigerambtenaren: symptoom van erger?
« Reactie #15 Gepost op: november 24, 2011, 10:46:22 pm »

quote:

Antonius schreef op 24 november 2011 om 20:51:
[...]


Het burgerlijk huwelijk staat toch open voor iedereen, voor homo-stellen en hetro stellen. Kortom, een ambtenaar van de burgelijke stand heeft gewoon alle huwelijken te voltrekken.

Eigenlijk moet dit in een eigen draad maar ik denk dat we binnen drie posten het met elkaar eens zijn. Vandaar:

Wat vindt je van het voorstel Slob dan?
« Laatst bewerkt op: november 24, 2011, 11:19:17 pm door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

penguin1978

  • Berichten: 555
  • Kind van de Alverzoener !!!
    • Bekijk profiel
Verbod op weigerambtenaren: symptoom van erger?
« Reactie #16 Gepost op: november 25, 2011, 11:04:44 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 23 november 2011 om 09:21:
[...]
Waar het mede om gaat is de vraag of je als christen in dit land nog een ethiek mag hebben waarbij bepaalde vormen van samenleven afgekeurd worden.
En áls je die ethiek hebt je gedwongen mag worden daar afstand van te doen.
Waarom moet een ambtenaar ineens wel zaken doen die tegen zijn geloof zijn en waarom verwacht je dat niet van een arts?


Het gaat toch uitsluitend om abtenaren in dienst van de gemeente die speciale bevoegdheden om huwelijken te voltrekken? Oftewel als administratief medewerker of afdeling PR of weet ik veel welke afdeling kun je nog steeds werken als je nooit een homo huwelijk zou willen sluiten ...

In die zin is het met een arts niets anders, op een abortuskliniek zal een arts geeneens sollicteren als hij tegen abortus is.

Persoonlijk vind ik het in andere landen beter geregeld, bijv. India daar kan men trouwen via de eigen kerk, moskee, of hindoe priester. Dit wordt doorgegeven aan de basisadministratie en zou kan een ieder getrouwd worden door iemand zonder te hoeven worden getrouwd door iemand met een hele andere visie op het huwelijk dan jezelf en andersom.
fil 2:9- 11 Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn, en alle tong zou belijden:

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Verbod op weigerambtenaren: symptoom van erger?
« Reactie #17 Gepost op: november 25, 2011, 01:06:30 pm »
Modbreak:
Discussie afgesplitst uit 'opvallend en ongeloofwaardig nieuws'.
Gezien de ontstane discussie verdiende het een eigen draad. De titel is wellicht wat kort door de bocht; maar hier is dus ruimte om door te praten over de vraag of de kerk iets van burgerlijk huwelijk moet vinden, of over weigerambtenaren. En over de vraag of het door de regering verbieden van 'weigering door gewetensbezwaarde ambtenaren om bepaalde huwelijken te sluiten' niet een symptoom van iets veel ergers is.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Verbod op weigerambtenaren: symptoom van erger?
« Reactie #18 Gepost op: november 25, 2011, 01:20:30 pm »
Symptoom van erger?
Weet ik niet. Wel vind ik het vreemd dat een buitengewoon ambtenaar gedwongen kan worden handelingen te verrichten die tegen zijn overtuiging ingaan.
Het gaat immers niet alleen om het zetten van de handtekening, het gaat om toespraken en feestelijkheden van een een echtpaar van gelijk geslacht.
Daarom ben ik wel een voorstander om dat hele gedoe af te schaffen en wie een feest wil geven kan dat prima buiten de gemeente om. Daar heb je geen ambtenaar voor nodig.

Als je gaat zeggen "de kerken moeten het regelen" dan krijg je dat een echtpaar van gelijk geslacht straks "eist" dat ze in de gereformeerde bondsgemeente kunnen trouwen "omdat ze daar recht toe hebben".
Mail me maar als je wat wilt weten

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Verbod op weigerambtenaren: symptoom van erger?
« Reactie #19 Gepost op: november 25, 2011, 01:28:16 pm »
Je vraagt jezelf al af of het niet een symptoom van erger is.
Het wijst op een afname in de ruimte voor godsdientsvrijheid en daaruit voortvloeiende ethiek. Dit verbod lijkt me daarvan een symptoom.
Terecht lijkt me de vraag hoeveel ruimte er straks gaat zijn voor eigen ethiek in de medische wereld. De meeste artsen zijn nu zelfstandig, maar waarschijnlijk gaan we toe naar een situatie waarin veel artsen in loondienst zijn van het ziekenhuis. (Artsen in de academische centra zijn feitelijk een soort ambtenaren.) Wordt het die 'ambtenaren' straks verboden om het uitvoeren van euthanasie te weigeren?
« Laatst bewerkt op: november 25, 2011, 01:28:31 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Verbod op weigerambtenaren: symptoom van erger?
« Reactie #20 Gepost op: november 25, 2011, 02:55:37 pm »

quote:

Liudger schreef op 24 november 2011 om 00:50:
Gaitema
Bovendien ben ik zelf persoonlijk tegen de scheiding van kerk en staat.

Daar wil ik me graag bij aansluiten. Het is grote onzin. Geloof en politiek zijn niet te scheiden. Indien een electoraat besluit dat ze door bepaalde beginselen, door een religieuze tekst, door religieuzen autoriteiten geleid wil worden, dan is het ronduit antidemocratisch daar tegen in te gaan.
Dat geloof ik ook net zo. Ook de democratie heb ik over na zitten denken of dat wel goed is. Volgens mij wel. Ook het Joodse volk verzocht Samuël om een koning en die kregen ze van hun echte aan de kant geschoven Koning: God de Vader. Het volk krijgt van God waar het om vraagt, al plaatst God daar direct openlijk zijn handtekeningen bij. Hij bedient ter plekke de rol van de klokkenluider en waarschuwd voor de gevolgen als er uit ongehoorzaamheid aan God gehandeld wordt.
« Laatst bewerkt op: november 25, 2011, 02:56:20 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

har03

  • Berichten: 61
  • leef, hoop, ervaar
    • Bekijk profiel
Verbod op weigerambtenaren: symptoom van erger?
« Reactie #21 Gepost op: november 25, 2011, 03:17:42 pm »
Het punt is erg moeilijk.

In eerste instantie ben ik het eens met diegenen die zeggen dat een ambtenaar de wet heeft uit te voeren. 100% gelijk. (een politieagent bekeurt ook voor zaken waar hij het niet mee eens is, een militair wordt ook uitgezonden ookal is hij het niet eens met de missie, enz.)

Anders is het, wanneer een arts wordt verplicht, een abortus of eutanasie uit te voeren. Dit is in mijn ogen niet goed.

Ik denk dat wij inderdaad een verschil moeten maken, immers, is het kerkelijke huwelijk zoals de bijbel ons dit voorhoud.
De synodes van de diverse kerken zouden er goed aan doen, het kerkelijke huwelijk te accepteren en het "burgerlijke" huwelijk in een ander perspectief te plaatsen zodat voor kerkelijken (een vrije keus) het huwelijk blijft zoals het hoort, en níet kerkelijken het huwelijk is zoals zij willen, immers wij hechten hier toch niet deze waarde aan.

Tegelijk kunnen wij in iedere beroepsgroep vergaande vragen stellen:
Moet een schilder ondanks principiele bezwaren ook een bordeel schilderen?
Moet een chauffeur ook lading (wapens o.i.d.) lossen waar hij het in principe niet mee eens is?
Moet een advocaat een scheiding regelen, waar hij het niet mee eens is?
Moet een gevangenenbewaarder iemand gevangen houden terwijl hij hiertegen bezwaren heeft?

Daarnaast:
Zijn er niet veel kerkelijken, die ondanks wat de bijbel leert, vóór het huwelijk gemeenschap hebben?
Zijn er geen advocaten die ondanks schuld van een dader een moordenaar vrij proberen te pleiten?

Ik denk dat het "christen zijn" keuzes met zich mee brengt, waarbij je gerust mag denken dat je die ondanks bezwaren uitvoerd "onder protest".
Dus je voert opdrachten uit, terwijl je jou standpunt duidelijk maakt. Hiervan gaat óók een christelijke boodschap de wereld in.
leef vandaag, hoop op morgen, met de ervaring van gisteren.

Antonius

  • Berichten: 1539
  • Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
Verbod op weigerambtenaren: symptoom van erger?
« Reactie #22 Gepost op: november 25, 2011, 03:39:00 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 24 november 2011 om 22:46:
[...]

Eigenlijk moet dit in een eigen draad maar ik denk dat we binnen drie posten het met elkaar eens zijn. Vandaar:

Wat vindt je van het voorstel Slob dan?
Het burgerlijkhuwelijk, is toch vooral bedoeld als administratieve handeling. Althans zo komt het op mij over. Eerst naar het stadhuis, envervolgens, de andere plechtigheden, ceremonieen. Dan vind ik het idee van Slob, best een aardig idee.
Mislukkingen, een kans om op nieuw te beginnen

Liudger

  • Berichten: 2050
    • Bekijk profiel
Verbod op weigerambtenaren: symptoom van erger?
« Reactie #23 Gepost op: november 27, 2011, 11:30:02 pm »
Indien het burgerlijk huwelijk puur een administratieve handeling was, dan was het een kwestie van met getuigen opdagen, handtekening zetten, klaar is kees.

Maar dat is het niet. Er wordt een feestelijk tintje aan gegeven. In andere woorden, een uitdrukkelijk teken van goedkeuring.
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Verbod op weigerambtenaren: symptoom van erger?
« Reactie #24 Gepost op: november 27, 2011, 11:51:04 pm »

quote:

Liudger schreef op 27 november 2011 om 23:30:
Indien het burgerlijk huwelijk puur een administratieve handeling was, dan was het een kwestie van met getuigen opdagen, handtekening zetten, klaar is kees.

Maar dat is het niet. Er wordt een feestelijk tintje aan gegeven. In andere woorden, een uitdrukkelijk teken van goedkeuring.

Dan moeten we daar toch gewoon mee stoppen als maatschappij?
Overigens kan het prima zonder alle poespas als toespraken en feesten :)
Wie dat wil regelt dat maar buiten de gemeente om.
Mail me maar als je wat wilt weten

Trajecto

  • Berichten: 4990
  • Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
Verbod op weigerambtenaren: symptoom van erger?
« Reactie #25 Gepost op: november 28, 2011, 11:59:29 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 27 november 2011 om 23:51:

quote:

Liudger schreef:
Indien het burgerlijk huwelijk puur een administratieve handeling was, dan was het een kwestie van met getuigen opdagen, handtekening zetten, klaar is kees.

Maar dat is het niet. Er wordt een feestelijk tintje aan gegeven. In andere woorden, een uitdrukkelijk teken van goedkeuring.
Dan moeten we daar toch gewoon mee stoppen als maatschappij?
Kan, maar de manier waarop je het zegt suggereert dat daar een brede consensus over bestaat en dat waag ik te betwijfelen.

quote:

Overigens kan het prima zonder alle poespas als toespraken en feesten :)
Wie dat wil regelt dat maar buiten de gemeente om.

Dat zou kunnen en in feite kun je volgens mij ook nu trouwen als baliehandeling als je dat wilt.
(Wel eerst in ondertrouw want er moet één en ander worden gecontroleerd en in orde gemaakt en vervolgens het trouwen als baliehandeling zoals Liudger het beschrijft.)
Of er dan misschien toch een "Hartelijk gefeliciteerd!" door de baliemedewerker wordt gezegd weet ik niet. :)

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Verbod op weigerambtenaren: symptoom van erger?
« Reactie #26 Gepost op: november 29, 2011, 12:20:10 am »

quote:

Trajecto schreef op 28 november 2011 om 23:59:
[...]

Kan, maar de manier waarop je het zegt suggereert dat daar een brede consensus over bestaat en dat waag ik te betwijfelen.

[...]

Dat zou kunnen en in feite kun je volgens mij ook nu trouwen als baliehandeling als je dat wilt.
(Wel eerst in ondertrouw want er moet één en ander worden gecontroleerd en in orde gemaakt en vervolgens het trouwen als baliehandeling zoals Liudger het beschrijft.)
Of er dan misschien toch een "Hartelijk gefeliciteerd!" door de baliemedewerker wordt gezegd weet ik niet. :)
Ik spreek enkel voor mezelf eerwaarde, verder niets :)
Mail me maar als je wat wilt weten

Trajecto

  • Berichten: 4990
  • Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
Verbod op weigerambtenaren: symptoom van erger?
« Reactie #27 Gepost op: november 29, 2011, 01:30:50 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 29 november 2011 om 00:20:
[...]

Ik spreek enkel voor mezelf eerwaarde, verder niets :)
Dan is het goed. Ga in vrede, mijn zoon. :)