Auteur Topic: Advent en Kerst 2011  (gelezen 2838 keer)

Annet

• Bekijk profiel
Advent en Kerst 2011
« Gepost op: december 04, 2011, 11:54:55 am »
We zitten alweer in de aanloop naar de kerstdagen. De adventsperiode is aangebroken.
Ik vraag me dikwijls af: de kerstdagen, maar ook advent, bestaat (hopelijk) uit méér dan gezelligheid, lekker eten, cadeautjes,  de Kerstman en andere randverschijnselen....
Welke betekenis halen wij, anno 2011, in een hectische tijd, uit het kerstfeest. Wat betekent het kerstfeest, de geboorte van Christus, vandaag de dag voor ons en gaan wij (Christenen) niet wat al eenvoudig mee in de randomstandigheden die het kerstfeest ook brengen en zijn deze eigenlijk per definitie niet goed!

Wat betekent kerst 2011 voor jullie en in welke hoedanigheid vieren jullie dat en of denken jullie daaraan?

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Advent en Kerst 2011
« Reactie #1 Gepost op: december 04, 2011, 12:24:20 pm »

quote:

Annet schreef op 04 december 2011 om 11:54:
We zitten alweer in de aanloop naar de kerstdagen. De adventsperiode is aangebroken.
Ik vraag me dikwijls af: de kerstdagen, maar ook advent, bestaat (hopelijk) uit méér dan gezelligheid, lekker eten, cadeautjes,  de Kerstman en andere randverschijnselen....
Welke betekenis halen wij, anno 2011, in een hectische tijd,
Hectiek is wat je zelf toevoegd aan advent. Ik ervaar geen hectiek op dat gebied.

quote:

uit het kerstfeest. Wat betekent het kerstfeest, de geboorte van Christus, vandaag de dag voor ons en gaan wij (Christenen) niet wat al eenvoudig mee in de randomstandigheden die het kerstfeest ook brengen en zijn deze eigenlijk per definitie niet goed!
Kerst an sich is niet een "hoogfeest" voor mij persoonlijk maar de opmaat naar Pasen.
Ik kan dan ook niets met het gefröbel over kindjes, herdertjes en dergelijke onzinnigheden die wij mensen toevoegen.
Kerst is geen feest als je bedenkt wat de reden voor de komst van Christus is.
snap je?
Mail me maar als je wat wilt weten

Annet

• Bekijk profiel
Advent en Kerst 2011
« Reactie #2 Gepost op: december 04, 2011, 06:36:00 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 04 december 2011 om 12:24:
[...]
Hectiek is wat je zelf toevoegd aan advent. Ik ervaar geen hectiek op dat gebied.

[...]
 Kerst an sich is niet een "hoogfeest" voor mij persoonlijk maar de opmaat naar Pasen.
Ik kan dan ook niets met het gefröbel over kindjes, herdertjes en dergelijke onzinnigheden die wij mensen toevoegen.
Kerst is geen feest als je bedenkt wat de reden voor de komst van Christus is.
snap je?

Nee, dat snap ik niet.
Ik hoor vaak mensen zeggen dat kerst eigenlijk geen christelijk feest is, nog los van wat jij zegt dat het geen 'feest' is.
Mogen we de geboorte van Christus dan niet vieren, juist dóór zijn komst is er voor ons toch wél iets te vieren?

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Advent en Kerst 2011
« Reactie #3 Gepost op: december 04, 2011, 07:44:46 pm »

quote:

Annet schreef op 04 december 2011 om 18:36:
[...]

Nee, dat snap ik niet.
Ik hoor vaak mensen zeggen dat kerst eigenlijk geen christelijk feest is, nog los van wat jij zegt dat het geen 'feest' is.
Mogen we de geboorte van Christus dan niet vieren, juist dóór zijn komst is er voor ons toch wél iets te vieren?
Wie wil vieren moet dat vooral niet laten!
Maar ik pleit er persoonlijk voor om wel enig perspectief toe te voegen en niet mee gaan in het semi commerciele geblaat van kindekes teer etc. etc.
Keiharde realiteit is toch dat de geboorte van het kind de start van Zijn martelgang op aarde was.
Tuurlijk mag je blij zijn maar om het nou zo op te blazen zonder de feitelijke reden te willen zien is imho onnozel :Y)

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Advent en Kerst 2011
« Reactie #4 Gepost op: december 05, 2011, 08:03:36 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 04 december 2011 om 19:44:

Keiharde realiteit is toch dat de geboorte van het kind de start van Zijn martelgang op aarde was.
Tuurlijk mag je blij zijn maar om het nou zo op te blazen zonder de feitelijke reden te willen zien is imho onnozel :Y)

Keiharde realiteit IS dat G'd zijn Zoon stuurde omdat G'd de wereld lief had.
Wie in Jezus Christus gelooft zal via de weg van heiliging door de Kracht van de Heilige Geest zichzelf tegenover G'd ontdekken. Hierdoor ontdekt hij de enorme liefdevolle genade die alleen door de weg der smarten kon worden verkregen. Dat mag men vieren wat mij betreft, maar wel graag op een wijze die niet van deze wereld is. Maar het is zeker niet de bedoeling de bekeerde mens een blijvend schuldgevoel mee te geven, doch een gevoel van dankbaarheid.
Daarbij is Kerstmis van deze wereld omdat het qua uitingsvorm een vermenging is van heidendom en religie.

Overigens is het kerstfeest geen door G'd ingesteld feest. Dus zie ik er weinig meer in dan er bij stil staan en het even extra gezellig maken zonder de cadeau's.
Ja, we hebben een boom. Maar dat is iets wat ik eigenlijk ook liever niet zie. Maar met een andersdenkende moeder, en puberende kinderen verkies ik de vrede.

Overigens wordt het kerstfeest ook nog gepland in de verkeerde periode van het jaar.

Zo en nu drie dagen op cursus.
« Laatst bewerkt op: december 05, 2011, 08:07:41 am door grondig christelijk »

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
Advent en Kerst 2011
« Reactie #5 Gepost op: december 05, 2011, 02:34:16 pm »
In ons hart leven veel verlangens en verwachtingen. Voor de nabije toekomst en voor de verdere toekomst.

In de Kerk is er één verlangen, één verwachting overheersend: het verlangen naar de komst van onze Heer Jezus Christus.

Het Nieuwe Testament besluit ook met: "Ja, Ik kom spoedig. Amen, kom Heer Jezus" (Opb 22:20)

In de Advent nodigt de Kerk allen uit om in haar verlangen te delen. Om hoopvol uit te zien naar de komst van Jezus, naar de komst van het rijk van God, het rijk van Licht en Vrede.  Kerstmis is tot op het bot christelijk,en dat is alle reden om dit verlangen naar, en de komst van,  onze Messias te vieren.
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Advent en Kerst 2011
« Reactie #6 Gepost op: december 05, 2011, 02:40:30 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 05 december 2011 om 14:34:
In ons hart leven veel verlangens en verwachtingen. Voor de nabije toekomst en voor de verdere toekomst.

In de Kerk is er één verlangen, één verwachting overheersend: het verlangen naar de komst van onze Heer Jezus Christus.

Het Nieuwe Testament besluit ook met: "Ja, Ik kom spoedig. Amen, kom Heer Jezus" (Opb 22:20)

In de Advent nodigt de Kerk allen uit om in haar verlangen te delen. Om hoopvol uit te zien naar de komst van Jezus, naar de komst van het rijk van God, het rijk van Licht en Vrede.  Kerstmis is tot op het bot christelijk,en dat is alle reden om dit verlangen naar, en de komst van,  onze Messias te vieren.
Ik zeg dan ook niet dat het geen christelijk feest is. De verwachting is passend om dat te gedenken maar is dat gelijk aan het vieren zoals dat in de huidige tijd plaats vindt?

wimnusselder

• Bekijk profiel
Advent en Kerst 2011
« Reactie #7 Gepost op: december 05, 2011, 07:52:57 pm »
Hoi Annet,

Met gezelligheid in donkere dagen is niets mis.
Cadeautjes verstrekken we bij mij thuis alleen met Sinterklaas en verjaardagen.
Persoonlijk doe ik mijn best om m'n familie duidelijk te maken dat ik liever geen cadeautjes krijg; ik krijg toch nooit precies wat ik nodig heb en dan koop ik het liever zelf op een tijdstip dat het me zelf uitkomt.
We hebben geen kerstboom; eten slechts samen in een wat grotere familiekring.

Je kunt hele mooie betekenissen geven aan allerlei al dan niet christelijke feestdagen en de Rooms-Katholieken zijn daar met name erg goed in.
Ik vind dat persoonlijk het makkelijkst voor Pinksteren, maar heb niet zo de neiging om religieuze betekenis aan speciale dagen op te hangen.
Misschien ook wel omdat het in mijn familiekring niet door anderen gedeeld wordt en 'samen vieren' er dus niet in zit.

Met v&Vriendengroet,

Wim

Antonius

• Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
Advent en Kerst 2011
« Reactie #8 Gepost op: december 05, 2011, 08:31:59 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 05 december 2011 om 14:40:
[...]

Ik zeg dan ook niet dat het geen christelijk feest is. De verwachting is passend om dat te gedenken maar is dat gelijk aan het vieren zoals dat in de huidige tijd plaats vindt?
Nee, de nadruk ligt toch nog steeeds op de geboorte van Christus. i.pv. het verwachten van de messias. Darnaast is er veel commerciele poespas.
Mislukkingen, een kans om op nieuw te beginnen

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
Advent en Kerst 2011
« Reactie #9 Gepost op: december 06, 2011, 02:52:18 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 05 december 2011 om 14:40:

Binnen de Katholieke Kerk? Ja, dat is al eeuwen hetzelfde... maar je doelt waarschijnlijk op de manier van vieren van niet-christenen? En de gekunstelde commerciele activiteiten die inmiddels ook bij christenen ingang hebben gevonden? Nee, maar dat heeft verder ook niet veel met de christelijke Kerstmis van doen...maar evengoed komt er bij ons ook een boom in huis, met kadootjes eronder en een uitgebreide maaltijd met de feestdagen. Aan de andere kant, het zijn wel gezamenlijke activiteiten binnen de familie, en dat bevorderd de saamhorigheid, oftewel communio, koinonia, etc... dat is dan wel weer héél erg christelijk.  O-)
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)